1
Fujifilm HR-20
Příspěvek od
calon
,
8-March 2023
·
1,535 Zobrazení
Možná už jste někdy zatoužily po nějaké změně ... výzvě, nebo lépe pokusům jen jste moc nevěděli kudy kam. Nový fotoaparát? Nové téma na focení? Nebo snad vývojka?
Co takhle zkusit nový film. Film který by vám nedal jen tak něco zadarmo. Film tvrdohlavý jako mezek s velkou duší kterou vám hned neukáže. A přesto se jedná o materiál téměř bez zrna s velkou rozlišovací schopností a archivační dobou přeživší i naše pravnoučata. Takovým filmem je mikrofilm Fujifilm HR made in Japan.
Já jsem se pustil do křížku s verzí HR-20 35mm.
Kresba na filmu je neuvěřitelně jemná přitom vykazuje velmi dobrou obrysovou ostrost.
Citlivost 20 ASA s sebou ovšem přináší některé komplikace. Použití filmu bez stativu prakticky nepřipadá v úvahu. V případě zaclonění nebo použití ve stinném prostředí (typicky les) se časy dostávají do řádů vteřin. Což nemusí být vždy na závadu. Rozmazané konce větviček, proud vody nebo plující mračna bývají divácky velmi atraktivním prvkem.
Aby bylo využito plného rozsahu tohoto filmu je lépe používat nižší citlivost. Mě se v mích podmínkách s mím fotoaparátem nejlépe osvěčila kombinace ISO 12 + Caffenol. Ale k vyvolávání se ještě dostaneme.
Další bolístkou tohoto materiálu je chybějící perforace filmu. Opět to nemusí být vždy úplně na závadu. Přístrojů které si poradí s neperforovaným filmem je opravdu velice málo. Mohu jen vřele doporučit článek na Emulsive od uživatele Ludwig který toto téma zpracoval velice obsáhle. Dovolím si tu přidat odkaz: https://emulsive.org...-a-small-wallet Já jsem to vyřešil tím, že k Vánocům mi Ježíšek pořídil Canon 10 který potřebuje jen první kousek perforovaného filmu jako zaváděcí a pak už perforaci nepotřebuje. Ale proč jsem zmínil že to nemusí být vždy na závadu? Vzhledem k celkem pevné PET podložce fimlu jsem s úspěchem použil Rolleiflex old standart s papírovou maskou jako panoramatický fotoaparát s velikostí negativu 53x33mm. Mám na to krátké video na svém YouTube kanálu. Myslím že při troše snahy by tohle zvládnul kdejaký formát 6x6 nebo dokonce 6x9. Např Fuji GW 690 s upraveným kinoadaptérem. Tady už se bavíme o velikosti negativu nějakých 60x30mm. To nezní špatně ne?
Zpátky tedy k našemu filmu. Aby toho nebylo málo Fujifilm HR se dodává pouze v metráži. Takže bez navíječky se neobejdete. Aby toho tedy ještě nebylo dost tak k nám se vůbec nedováží. Pokusil jsem se kontaktovat firmu ve Velké Británii s prosbou o zaslání k nám do Čech. Samozřejmě vůbec neodpověděli ani nijak nereagovali. Tak jsem za pomoci Resoluta tady z Temné našel firmu v Německu která komunikuje téměř okamžitě. Dokonce byli ochotni mi i prodat méně než je jejich minimální množství (to jest 50 ks). Ale zase poštovné do ČR bylo jemně řečeno předražené. To se dalo vyřešit založením adresy v Německu což nic nestojí. S tím mi pomohla jedna zasilatelská firma tady u nás. (zasílají i na Slovensko) Odkazy jsou na konci článku.
Povedlo se a domů mi přišlo deset krabiček Fujifilm HR-20 metráž 30,5m za celkovou cenu pod 500,- Kč za kus.
A teď první pokusy. Použil jsem svou osvěčenou jemnozrnnou vývojku DS-10. Negativ na první pohled celkem přijatelný. Pod zvětšovákem k ničemu. Strašně kontrastní. Na další dva pokusy jsem použil dělenou D-23. Bohužel ani ta nedopadla moc dobře. Hledal jsem tedy nějakou hodně měkkou vývojku. Namíchal jsem si PC-Tea. To je opravdový čajíček. Kontrast se mi povedlo srazit možná až moc. Ale to podání se mi nelíbylo ani trochu. Tak tudy cesta taky nevede. Namíchal jsem tedy Pyrocat-HD. Doufal jsem že mi pyrobarva pomůže s kontrastem. Nepomohla. Výsledky začaly být horší než na začátku.
Jak to už tak bývá nějakou šťastnou náhodou manželka vyhazovala skoro plnou sklenici instantní kávy. No co už, tak to taky zkusím. Udělal jsme si Caffenol a výsledky se mi zdály být i po zvětšení přijatelné. Zrno neviditelné ostrost parádní.
Začal jsem tedy hledat citlivost v mích podmínkách. Tu jsem si ověřil na ISO 12. Zkrátil jsem vyvolávací dobu a mojí finální kombinací je pro pevný 50mm objektiv Canon EF 1.8 (tedy alespoň prozatím) Caffenol 20°C 10,5 min. Překlápění 3x každou minutu. Přerušování samotnou vodou a ustalovač TF2 na 2min. Doufám že tu nemusím upozorňovat na to, že tohle si musí najít každý sám pro své podmínky ......
Jen si tedy neodpustím malou radu, kdyby jste chtěl někdo taky takhle žonglovat s vývojkama. Foťte pořád dokola to samý. A pokud možno za stejných světelných podmínek. U mě to byl náš dvůr, stará pračka připravená na odvoz do zběrného dvora a na bílo natřené úly. Hodně kontrastu i věci ve stínu.
V boji proti kontrastu mi velice pomáhá zelený filtr 0,75. On by byl zřejmě lepší modrý filtr, ale ten nevlastním. Nedávno jsem si půjčil od bráchy modrý Cokin, ale výsledky z něj ještě nemám. Tak zatím beru co je doma.
Až se udělá nějaký hezký jarní den mám v plánu proti sobě postavit takového velikána jakým bezesporu je Adox CMS 20II což je film s extra rozlišovací schpností proti tomuto japonskému zelenáči který je určený na archivaci ne na hokuspokusy v našich jihočeských lukách.
Jak sami zřejmě vidíte je třeba mít s tímto filmem a vlastně i sám se sebou mnoho trpělivosti. Na odměnu si je třeba počkat. O to sladší bývá. A nakonec možná samy zjistíte že vás to celé ohromě bavilo. Posunulo vás to zase o kousek dál.
Výsledné snímky jsou stále kontrastnější než u konvenčních materiálů. Je asi třeba si vymazat z hlavy to, že tenhle film donutíte nebýt kontrastní vůbec. To se mi nepodařilo. Je to zkrátka paličák zabedněnej. Ale je na druhou stranu mnoho motivů kam se kontrast hodí. Například archytektura v detailech nebo mlha. Když mu půjdete trochu na ruku filtrem, vývojkou i motivem jistě vás nezklame. Vždyť nachodíme běžně mnoho kroků kvůli jednomu záběru, protože to světlo minule nebylo ono, nebo nám tam nějaký šmudla postavil auto. Tak proč si neudělat malý výlet za velkým rozlišením a snímkům téměř bez zrna s materiálem za pár ..... tisíc .... jenů?
Pár ukázek z Caffenolu:
Odkazy:
Přeposílání balíků z Německa do ČR/SR
https://www.mailboxde.cz/
Firma v Německu prodávající Fujifilm HR metráž
http://www.mikromedi...vh5iqp8p4nakok2
Co takhle zkusit nový film. Film který by vám nedal jen tak něco zadarmo. Film tvrdohlavý jako mezek s velkou duší kterou vám hned neukáže. A přesto se jedná o materiál téměř bez zrna s velkou rozlišovací schopností a archivační dobou přeživší i naše pravnoučata. Takovým filmem je mikrofilm Fujifilm HR made in Japan.
Já jsem se pustil do křížku s verzí HR-20 35mm.
Kresba na filmu je neuvěřitelně jemná přitom vykazuje velmi dobrou obrysovou ostrost.
Citlivost 20 ASA s sebou ovšem přináší některé komplikace. Použití filmu bez stativu prakticky nepřipadá v úvahu. V případě zaclonění nebo použití ve stinném prostředí (typicky les) se časy dostávají do řádů vteřin. Což nemusí být vždy na závadu. Rozmazané konce větviček, proud vody nebo plující mračna bývají divácky velmi atraktivním prvkem.
Aby bylo využito plného rozsahu tohoto filmu je lépe používat nižší citlivost. Mě se v mích podmínkách s mím fotoaparátem nejlépe osvěčila kombinace ISO 12 + Caffenol. Ale k vyvolávání se ještě dostaneme.
Další bolístkou tohoto materiálu je chybějící perforace filmu. Opět to nemusí být vždy úplně na závadu. Přístrojů které si poradí s neperforovaným filmem je opravdu velice málo. Mohu jen vřele doporučit článek na Emulsive od uživatele Ludwig který toto téma zpracoval velice obsáhle. Dovolím si tu přidat odkaz: https://emulsive.org...-a-small-wallet Já jsem to vyřešil tím, že k Vánocům mi Ježíšek pořídil Canon 10 který potřebuje jen první kousek perforovaného filmu jako zaváděcí a pak už perforaci nepotřebuje. Ale proč jsem zmínil že to nemusí být vždy na závadu? Vzhledem k celkem pevné PET podložce fimlu jsem s úspěchem použil Rolleiflex old standart s papírovou maskou jako panoramatický fotoaparát s velikostí negativu 53x33mm. Mám na to krátké video na svém YouTube kanálu. Myslím že při troše snahy by tohle zvládnul kdejaký formát 6x6 nebo dokonce 6x9. Např Fuji GW 690 s upraveným kinoadaptérem. Tady už se bavíme o velikosti negativu nějakých 60x30mm. To nezní špatně ne?
Zpátky tedy k našemu filmu. Aby toho nebylo málo Fujifilm HR se dodává pouze v metráži. Takže bez navíječky se neobejdete. Aby toho tedy ještě nebylo dost tak k nám se vůbec nedováží. Pokusil jsem se kontaktovat firmu ve Velké Británii s prosbou o zaslání k nám do Čech. Samozřejmě vůbec neodpověděli ani nijak nereagovali. Tak jsem za pomoci Resoluta tady z Temné našel firmu v Německu která komunikuje téměř okamžitě. Dokonce byli ochotni mi i prodat méně než je jejich minimální množství (to jest 50 ks). Ale zase poštovné do ČR bylo jemně řečeno předražené. To se dalo vyřešit založením adresy v Německu což nic nestojí. S tím mi pomohla jedna zasilatelská firma tady u nás. (zasílají i na Slovensko) Odkazy jsou na konci článku.
Povedlo se a domů mi přišlo deset krabiček Fujifilm HR-20 metráž 30,5m za celkovou cenu pod 500,- Kč za kus.
A teď první pokusy. Použil jsem svou osvěčenou jemnozrnnou vývojku DS-10. Negativ na první pohled celkem přijatelný. Pod zvětšovákem k ničemu. Strašně kontrastní. Na další dva pokusy jsem použil dělenou D-23. Bohužel ani ta nedopadla moc dobře. Hledal jsem tedy nějakou hodně měkkou vývojku. Namíchal jsem si PC-Tea. To je opravdový čajíček. Kontrast se mi povedlo srazit možná až moc. Ale to podání se mi nelíbylo ani trochu. Tak tudy cesta taky nevede. Namíchal jsem tedy Pyrocat-HD. Doufal jsem že mi pyrobarva pomůže s kontrastem. Nepomohla. Výsledky začaly být horší než na začátku.
Jak to už tak bývá nějakou šťastnou náhodou manželka vyhazovala skoro plnou sklenici instantní kávy. No co už, tak to taky zkusím. Udělal jsme si Caffenol a výsledky se mi zdály být i po zvětšení přijatelné. Zrno neviditelné ostrost parádní.
Začal jsem tedy hledat citlivost v mích podmínkách. Tu jsem si ověřil na ISO 12. Zkrátil jsem vyvolávací dobu a mojí finální kombinací je pro pevný 50mm objektiv Canon EF 1.8 (tedy alespoň prozatím) Caffenol 20°C 10,5 min. Překlápění 3x každou minutu. Přerušování samotnou vodou a ustalovač TF2 na 2min. Doufám že tu nemusím upozorňovat na to, že tohle si musí najít každý sám pro své podmínky ......
Jen si tedy neodpustím malou radu, kdyby jste chtěl někdo taky takhle žonglovat s vývojkama. Foťte pořád dokola to samý. A pokud možno za stejných světelných podmínek. U mě to byl náš dvůr, stará pračka připravená na odvoz do zběrného dvora a na bílo natřené úly. Hodně kontrastu i věci ve stínu.
V boji proti kontrastu mi velice pomáhá zelený filtr 0,75. On by byl zřejmě lepší modrý filtr, ale ten nevlastním. Nedávno jsem si půjčil od bráchy modrý Cokin, ale výsledky z něj ještě nemám. Tak zatím beru co je doma.
Až se udělá nějaký hezký jarní den mám v plánu proti sobě postavit takového velikána jakým bezesporu je Adox CMS 20II což je film s extra rozlišovací schpností proti tomuto japonskému zelenáči který je určený na archivaci ne na hokuspokusy v našich jihočeských lukách.
Jak sami zřejmě vidíte je třeba mít s tímto filmem a vlastně i sám se sebou mnoho trpělivosti. Na odměnu si je třeba počkat. O to sladší bývá. A nakonec možná samy zjistíte že vás to celé ohromě bavilo. Posunulo vás to zase o kousek dál.
Výsledné snímky jsou stále kontrastnější než u konvenčních materiálů. Je asi třeba si vymazat z hlavy to, že tenhle film donutíte nebýt kontrastní vůbec. To se mi nepodařilo. Je to zkrátka paličák zabedněnej. Ale je na druhou stranu mnoho motivů kam se kontrast hodí. Například archytektura v detailech nebo mlha. Když mu půjdete trochu na ruku filtrem, vývojkou i motivem jistě vás nezklame. Vždyť nachodíme běžně mnoho kroků kvůli jednomu záběru, protože to světlo minule nebylo ono, nebo nám tam nějaký šmudla postavil auto. Tak proč si neudělat malý výlet za velkým rozlišením a snímkům téměř bez zrna s materiálem za pár ..... tisíc .... jenů?
Pár ukázek z Caffenolu:
Odkazy:
Přeposílání balíků z Německa do ČR/SR
https://www.mailboxde.cz/
Firma v Německu prodávající Fujifilm HR metráž
http://www.mikromedi...vh5iqp8p4nakok2
Skvělé, díky za testování! Já mám zatím jen asi 3 testy tohoto filmu..