Přejít na obsah


Fotka

PMK-Pyro, negativní vývojka


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 Golfista

Golfista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 630 příspěvků(y)
Reputace: 101

Publikováno 13 květen 2009 - 21:07:48

Je to velice podobná vývojka "HD-čku" PMK ale dělá všechny moje filmy zelené. Jsou tak strašně zelené, až jsem se toho kdysi dávno lekl. Ale zvětšování z nich je naprosto perfektní. Kolikrát si říkám, při focení ten kontrast ostrého sluníčka... to nic není, vývojka to "tam" dostane. A opravdu, nezklamala mě ještě.
Tak, ale od keců k názvům a číslám.

Předpis: roztok A:
Destilovaná voda-------------40 ml
Metol---------------------------0,5 g
Pyrosiřičitan sodný------------1 g
Pyrogallol----------------------5 g
Doplnit destilovanou vodou do 50 ml

roztok B:
Destilovaná voda--------------75 ml
Metaboritan sodný (kodalk)--30 g
Doplnit destilovanou vodou do 100 ml

Takhle namíchanou vývojku skladuji v 100 ml flaškách a použil jsem ji i po dvou letech, bez problémů.

základní ředění, iso 100: 1A + 2B + 100 ml vody
základní čas: 12 minut (stejně jako u Pyrocat-HD)

základní ředění iso 400: 2A + 4B + 100 ml vody
základní čas zůstává na 12 minutách

Používal a používám tuto vývojku v kombinací s těmito filmy:
platí pro kinofilm i svitek stejně

Ilford PAN 100/12 min./ 20
Fomapan 100/12 min./ 20
Agfapan APX 100/12 min./ 20

Ilford PAN 400/12 min./ 20
Ilford HP5+/12 min./20
  • 0

#2 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 5 srpen 2009 - 20:15:34

Pokud není k tématu tak prosím démonické moderátory příspěvek smazat. Rád bych vyzkoušel nějakou uváděnou pyrovodu na jitrnicové snímky, ale u HD mě na netu moc snímky nepřesvědčily a tady mě děsí pyrogallol. České receptáře se moc s tímto názvem nesetkávají. Dá se nahradit pyrokatechinem. Jaké má o proti němu výhody a zda se dá vůbec sehnat, případně kolik tahle sranda stojí?

Jak se vývojka chová při nekontrastním osvětlení? Mlhy, pod mrakem, zímní mrtvá obloha bez mráčků, sníh...atd.
  • 0

#3 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 5 srpen 2009 - 21:44:58

sehnat se určitě dá, páč jsem ho viděl u Macha. Kolik stojí ovšem nevím. Nicméně bych byl ochoten zajistit a podělit se o množství. Pyrogallol mě totiž láká, stejně jako glycin, na který jsem zatím nikde nenarazil, což mě mrzí 8-)
  • 0

#4 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 5 srpen 2009 - 21:45:49

Tývoe Nojdži, to je moc otázek a nejde na ně odpovědět jednoduše. Pyrovody je svět sám pro sebe a není to jen k nakouknutí a k rychlýmu soudu. Něco jako " jo jednou sem to zkusil a je to k hovnu" jsem už slyšel mockrát. Takhle to s pyrovodama nefunguje!
Pyrokatechol versus pyrogallol? Boj? Ne ne! Každý je dobrý a lepšejší než ten druhý jen ve zvláštních osobitých případech. HDčko je na skenech ploché jakoby bez živita ale na papíře to hraje. To mi věř!
510Pyro je ve světlech a v pleťovce nedostižná. Ale se to musí umět použít tam kde si to námět opravdu žádá!!!
Pyrovody nejsou pro namyšlené pitomce co s filmem začali před rokem! Bez zkušeností s jinýma vodama jsou jim specální kvality těchto vod opravdu k hovnu. Takže si namíchej katecholové i gallové a zkoušej a porovnávej. Za dva roky se ti to s nima začne možná trochu líbit. Toš tak.
  • 0

#5 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 6 srpen 2009 - 16:49:28

Na zkoušení a porovnávání se mi moc nechce. To mě nebaví furt něco zkoušet. Většinou je to jen náhoda, že potřebuji něco, nějak zpracovat a pak se do něčeho pustím. Jinak standart na normální proces už mám udělaný.
Z pyrovod mám nazkoušenu vyrovnávačku od Kulhánka. Není špatná, ale moderní věc to není. Pokud seženu chemii tak asi zkusím pyrocat MC a uvidíme co to asi umí a jak se s ní dá pracovat.
  • 0

#6 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 6 srpen 2009 - 17:54:36

Ach jo, každej si holt musí projít tu svou nepokornou cestičku. Tak mnoho štěstí na té tvé. Bude asi předlouhá. ...nemoderní? "Moderní" co je to za kvalitu? Jak to myslíš? HDčko je podle mne velmi moderní (dnešní) a 510 je ještě mladší. Pan Sandy King i pan Jay De Fehr snad ještě žijí.
  • 0

#7 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 srpen 2009 - 18:34:08

Pan Sandy King i pan Jay De Fehr snad ještě žijí.


mimochodem, pořád slyším jak jsou vyvíječe jako pyrokatechin a další. No když si vzpomenu na A. Adamse a další z F64 ..... mnozí se dožili hooodně požehnaného věku... asi dělali s vitamínem C a zapíjeli to Krakenovou halůzkovou ;-) :) :)

sorry za off topic
  • 0

#8 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 srpen 2009 - 18:35:18

sakra někde mi vypadlo slovo " nebezpečné " ;-)

.... du si dát tu halůzkovou
  • 0

#9 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 6 srpen 2009 - 20:40:43

Ach jo, každej si holt musí projít tu svou nepokornou cestičku. Tak mnoho štěstí na té tvé. Bude asi předlouhá. ...nemoderní? "Moderní" co je to za kvalitu? Jak to myslíš? HDčko je podle mne velmi moderní (dnešní) a 510 je ještě mladší. Pan Sandy King i pan Jay De Fehr snad ještě žijí.


Moderní je 2007 a hlavně to vypadá, že lépe využívá citlivost oproti HD. Nedělá žlutozelenou podložku, takže by se z ní mělo lépe zvětšovat na proměné gradace a neměla by být náchylná na proužkování a podobné věci.
Navíc nevím proč by se mělo ustalovat v zásaditém usalovači a tady píší i možnost kyselého.

recepis
http://www.digitaltr...ech/01-5095.pdf
normálně se prodává:

PYROCAT-MC FILM DEVELOPER-Pyrocat MC is a high acutance developer, formulated by Sandy King as an alternative to other pyrogallol based staining developers. The advantages over PMK that Mr. King cites for his formula include an approximately 1/3 stop greater effective film speed, 10-15% shorter development times, more consistent staining action, lower toxicity, and no streaking or mottling with reduced agitation.

http://www.photoform...tion=0&langID=0
  • 0

#10 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 6 srpen 2009 - 21:02:01

Hmmm. Tak dík za osvětu. Zbavovat se vědomě pyrozabarvení? Fakt si myslíš že to je rozumné? Vždyť kvůli proporcionálnímu zabarvení želatiny ty vody fungují jako vyrovnávací! Jinak nemají přeci žádný rozumný důvod k užití. Ty se chceš obejít bez toho nejdůležitějšího. HDčko zabarvuje do hněda a proto to nemá žádný vliv na filtraci. To je ta finta! Gallové vody jsou zelené ale i tak to za tu námahu při filtraci stojí. Teda jen těm co o tom fakt něco vědí z vlastní zkušenosti.
  • 0

#11 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 6 srpen 2009 - 22:09:00

Pyrokatechin a jiné podobné potvory jsou podle mě kuli vyrovnání. Specificky tahle látka vyvolává. Zabarvení je tak trochu vedlejší efekt. Z Kulhánka nic zeleného, růžového nebo jinak barevně ujetého nelezlo a vývojka vyrovnává jako ďas.

Určitě znáš Windische. Opět řádná barevnost a rozsvícené vlákno žárovky s čitelným textem v pozadí.

Ale jak říkáš, něco nazkouším a uvidím a z tím vyrovnáním se třeba mýlím.
  • 0

#12 Golfista

Golfista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 630 příspěvků(y)
Reputace: 101

Publikováno 7 srpen 2009 - 07:56:27

PMK dělá zelenou jenom na Foma filmy. Z Ilford a Adox filmů jsem dostal hnědou. Zato ta foma je zelenější než zelená...:)
A že by se blbě zvětšovaly zbarvené negativy na multigradaci? To teda ne. Dělám je takhle všechny a jde to perfektně, spíš se mi zdá že líp než po ID-11, nebo i jiných vývojkách, které používám.
  • 0

#13 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 22 listopad 2009 - 19:54:14

Namíchal jsem si PMK.
Mám takovou nejistotu ohledně béčka.
Kodalk v béčku je nerozpuštěný.
I po 24hod je v lahvičce bílá usazenina, zhruba 25% obsahu.

Je pravda, že jsem si ten kodalk dělal doma
  • 0

#14 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 listopad 2009 - 07:35:45

Namíchal jsem si PMK.
Mám takovou nejistotu ohledně béčka.
Kodalk v béčku je nerozpuštěný.
I po 24hod je v lahvičce bílá usazenina, zhruba 25% obsahu.

Je pravda, že jsem si ten kodalk dělal doma.


Co třeba zkusit doplnit vodou na dvojnásobný objem a podlo toho pak používat dvojnásobné množství při přípravě pracovního roztoku? Nebo nahradit triethanolaminem.
A vůbec, proč připravovat pracně Kodalk a pak ho pracně rozpouštět, když se může připravit přímo v roztoku..
PMK = bohaté polotóny

Diskuze o výrobě kodalku byla oddělena do samostatného vlákna: Metaboritan sodný / Kodalk.
Moderátor.

  • 0

#15 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 3 leden 2010 - 13:52:41

Drazí kolegové cechu fotografického,dovolte mi prosím,abych skromně přispěl několika vlastními poznatky s vývojkou PMK. Na test jsem zvolil svitkový FUJI ACROS,který jsem exponoval na citlivost 50 ASA. Vyvolávání: 12 minut,mix 2x každou minutu,teplota roztoku kolem 21 stupňů celsia. Protože jsem měřil expozici důsledně na stíny,negativ byl harmonicky odstupňován a prokreslen přímo dokonale,to je o této vývojce ostatně všeobecně známo. Co mne však oproti jiným pyrovývojkám nemile překvapilo bylo zjištění,že na záběrech s oblohou bylo pouhým okem při posuzování negativu vidět zrno - a to se mi u filmu jako je ACROS věru ještě nestalo. Bohužel následné vyvolání pozitivů to v plné míře jen potvrdilo. Na záběrech,kde obloha,nebo jiná stejnoměrně šedivá plocha nebyla,zdálo se vše jinak v pořádku,i ostrost je velmi dobrá.
Závěr,který pro mne z toho vyplývá je,že je to vývojka od samého počátku určená pro zejména velkoformátovou fotografii,zvláště u kontaktů,kde problém zrna prakticky odpadá. U středoformátu bych se pečlivě vyhýbal snímkům s podílem oblohy,nedovedu si vůbec představit,co by PMK způsobila na klasických emulzích od 100 asa výše.Kinofilm - to už je úplně mimo,pokud nejste vyznavači zrnitých obrazů. Na závěr připojím jeden svůj snímek,prosím ctěné obecenstvo o schovívavost,není to žádné úmělecké dílo,motiv z mého okolí byl vybrán pro dobrou demonstraci toho,v čem je PMK mistr - snímky v protisvětle. Vložený obrázek
  • 0

#16 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 únor 2010 - 17:13:44

Stalo se vám někomu, že by vám PMK vyžrala do emulze díry? Na posledním filmu mám malé tečky, jako když člověk moc agresivně přerušuje. Vzhledem k tomu, že tady se přerušovač nepoužívá, tak to tím asi nebude. Ohledáním jsem zjistil, že ty tečky jsou díry až na podložku.

Použitý film: Fomapan 100 (plan 9x12 seknutý napůl)
Postup:
1) PMK 0,5ml (první roztok mám 2x koncentrovanější) + 1ml + 100ml v misce asi 11 minut, po třech minutách hozena vlnka

2) vymáchání ve vodě

3) TF-2, 4 minuty

4) praní cca 20 minut

5) destilka + Mirasol

Na všechno použita voda z jednoho kýblu, kde se temperoval ustalovač, teplotní rozdíly vyloučeny.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních