Přejít na obsah


* * * * *

Pyro vývojky


Jak na pyro vývojky.

Dnes se s vámi podělím o poznatky při hledání nových možností při zpracování negativu Fomapan 100.
Z mnoha důvodů (láce, dostupnost, robustnost, .) jsem se rozhodl fotografovat právě na něj, v listovém formátu 9x12 cm. Při tak velké záznamové ploše mi nejde primárně o nejlepší mikrosenzitometrické vlastnosti. Chtěl bych do emulze tohoto filmu našlapat co největší jasový rozsah, se zvláštním zřetelem na prokreslení hlubokých stínů a nejvyšších jasů. Ale jak na ta sluníčka vyzrát? No přece s vyrovnávacími vývojkami. Postupně jsem zkusil ID 11 1+3 a Rodinal až do 1+200 a ještě to nestačilo. Takže s dostupnou konfekcí to nepůjde.


Začal jsem tedy hledat vývojku, nebo nový proces, který přinese nejvyšší využitelný jasový rozsah, pohodlně kopírovatelný na barytové papíry s pevnou gradací. Jak k tomu nabušenému a srovnanému negativu přijít?

Čtěte. Jde to!

Od svého otce jsem kdysi něco slyšel o tom, že si za mlada vývojky míchal podle toho, co fotil a jaké tam bylo světlo. Prý to bylo v té době vcelku běžné. Tak proč to nezkusit i dnes? Začal jsem se shánět po chemii a užasl jsem, jak by to bylo levné, kdybych si míchal vývojky sám doma. Ale kterou si vybrat?

Na těchto stránkách jsem našel přesně to, co jsem hledal. No tak si to rozdám s pyro vývojkami!
Teorií se zabývat nebudu. Kdo chce, si to může nastudovat. Jen velmi zjednodušeně: pyro vody jsou vývojky vyrovnávající a k tomu ještě " zabarvující". Tolik vychvalujícího jsem snad četl jen o Rodinalu.


Pro pořádek: Pyrokatechol, pyrogallol jsou zdraví škodlivé látky, proto dávejte pozor. Používejte ochranné gumové rukavice, vhodný oděv a . Však to znáte.

Z chemie od pana Lukeše jsem namíchal alkalický ustalovač TF-2 a pak čtyři pyrovývojky Pyrocat HD, Pyrokat MC s glykolem, PMK Pyro a ABC Pyro. Nachystal jsem i ID-11.
Na dvoře jsem nafotil s ostrým sluncem v zádech kontrastní scénu s tabulkou o střední šedé a s hvězdičkou na srovnání ostrosti. Je tam i klínek s šedou škálou s CMYK barvičkami a ťupkami na spektrální citlivost. Měřil jsem dopadající světlo ve stínu ručním expozimetrem s nastavením na ISO 64. Objektiv Symmar -S 150 mm, clona 32, čas 1/2s.

Volal jsem v tanku Jobo. Schválně jsem zvolil rotaci jako nejtvrdší variantu. Při překlápění či v misce to bude ještě vyrovnanější. Nejhorší bylo určit časy. Po dlouhém uvažování jsem zkusil tyto:

  • HD - 7min,
  • MC - 7min,
  • PMK - 9min,
  • ABC - 6min,
Všechny při doporučeném základním ředění a 21˚C.

U pyrocatů a PMK jsem to snad trefil. U ABC je to moc a je to vidět. Někde jsem s ní udělal chybu. Asi nesnáší rotaci. Nebo je ABC výrazně energická a tak by asi stačilo exponovat normálně na jmenovitou a upravit čas tak o třetinu. Pro srovnání jsem jeden stejně exponovaný list vyvolal i v ID-11 1+3 obvyklým časem, který používám. Jak je vidět, vůbec to neschroustala. Vím, je to blbost. Na tu by se mělo exponovat jinak. To jen tak pro pořádek.

No jo, ale co vám mám vlastně ukázat nejdřív? Skeny negativů?Rozdílů v zabarvení jste si určitě všimli. A zde to samé je v pozitivu:Tak to by pro představu mělo stačit. Úsudek si jistě každý udělá sám.
Dále se podíváme na ostrost:
A pak ta škála co na negativu skoro není vidět:No a už zbývají jen skeny pozitivů 18x24:Na pozitivech jsem se snažil srovnat tabulku střední šedé. Ať si to dělá ve světlech a stínech, co samo umí. Je to na Ilfordech Multigrade RC XPress, povrch pearl. Filtry jsem nepoužil. Gradace by tedy měla být asi speciální či normální. Při rutinní práci s filtry nebo s tvrdou a měkkou pozitivní vývojkou se dá dosáhnout nevídaných výsledků. Zdůrazňuji, že ABC je vyautovaná jen mou chybou a ID 11 by při správné expozici dala mnohem lepší výsledek!

Myslím, že se pyrovody dají stejně dobře použít i s kinofilmem. Jen si trochu pohrajete s ředěním a časy. Pyrosvět je velmi široký a neprobádaný. Při míchání si vlastně můžete vytvořit svou vlastní vývojku přesně podle vašich specifických kritérií. To je asi ten největší přínos.

Schválně si tipněte, v čem budu v létě máčet negativy z pláží?

Zdarec! Váš Bzenčák.

  • 0


44 Comments

Uplne na zaver ma napadla posledna vec, ktora moze byt zdrojom neuspechu.

Pyrovyvojky v mieste osvetlenia AgBr pocas vyvolavania vytvraju lokalny zavoj. Mnozstvo zavoja je umerne stupnu osvtelenia. Tento zavoj je jednym z dvoch benefitov pyrovyvojok. Kedze vyseldna denzita sa sklada z vyvolaneho striebra a zavoja, samotne vyvolavanie striebra moze skoncit niekde na polceste. O to je potom striebro menej zrnite.

O cely zavoj mozem prist v kyslom prostredi, teda kysly prerusovac a kysly ustalovac. Preto sa pouziva pri prerusovani voda, pre ustalovanie sa pouzivaju neutralne a zasadite ustalovace. Je tu na temnej o tom mnoho.

Film bez zavoja bude potom po vyvolani v pyrovyvojke podvyvolany.

    • 0
No on ten kontrast je slabší, ne že by nebyl vůbec. Ředění můžu ještě poškádlit. Ale raději bych to používal takhle. Vyhovuje mi 5/5/700na práci. Takže bych se stejně časem vrátil. Možná tedy natáhnout ten čas. To zní dobře. A víc kvrdlat. Můžu to přehnat? Převolat? Volám v Jobo tanku. Takže překlápím. Jo a zapoměl jsem dodat že je to Foma 100 svitek i plany. Čekal jsem ten odstín hnědější. Tohle je jen takový nádech.
    • 0

homeopatická vývojka =  homeopatický nádech. 

    • 0
Jestli čekáš závoj hustý (to, čemu ingliš říkají tanning developer) tak musíš změnit vývojku. Pyrocat HD závojuje spíš míň.
    • 0

Nie tak uplne, tannig nesuvisi so zavojom, suvisi s vytvrdenim v mieste vyvolavania. Tannig - co u nas vo fotoslovniku nema zastupcu - sa prejavuje ako krasny embossing, teda relief (co je spravne?), ktory pod uhlom v protisvetle vidno. Podobne funguju vsetky vyvojky s hydrochinonom, ale zdaleka nie tak vyrazne, ako vyvojky s pyrogallolom a pyrokatechinom. Ak si dobre pamatam, potom tym viac, cim zasaditejsia je zasada.

Staining je potom spominane zavojovanie. Pyrogalol najviac, pyrokatechol menej, hydrochinon najmenej. AKo je uz vyssie spomenute, i nepatrene kysle prostredie takyto zavoj rozpusta. Este som nepomenul, ze zavoju nesvedci ani siricitan sodny. Preto je ho v pyrovyvojkach minimum, ak je tam vobec.

    • 2
Má omluva za nepřesnou formulaci, pravdu má, jako obvykle, keko :)
    • 1

A kyselost ustalovače poznám normálně lakmusovým papírkem? Ale jak už jsem psal - zabarvení tam je. Ještě jsme ten svitek nezvětšoval. Jen jsme dělal kontakty 4x5. Na zvětšování se teprve chystám. Jsme takový Pyronemluvně :)

    • 0

Calone, s tím měřením kyselosti bych se až tak nezabýval. Když jsme to tak bral já, tak Tetenal rapid ustalovač nebyl vůbec na Pyro Hd vhodný a přitom měl stejný PH jako Ilfordí Rapidfixer  a ten mi fungoval a nechal hnědý pyrozávoj na filmu. Takže pokud používáš TF-2 je to ideál (a ty sisi ho míchal, ne?), nebo vem tel Ilfordí Rapidfixer a nemusíš se patlat s měřením kyselosti, která zřejmě není až tak jednozančná pro požadovaný účinek. Zdařec Luigi :shock:

    • 0

Drviva vacsina ustalovacov dostupna v obchodnej sieti je nejaky kysly typ ustalovaca.

Okrem sirnatanu sodneho sa v beznom - teda kyslom ustalovaci nachadza povedzme este pyrosiricitan sodny (250g a 25g na liter). Pyrosiricitan umoznuje predlzit zivotnost sirnatanu rozpusteneho vo vode. Okrem toho sa v nom mozu nachadzat este utvrdzujuce latky, ktore dalej znizuju pH.

Plain fixer - nie uplne spravne prelozene na neutralny ustalovac - je samotny sirnatan (thiosiran) sodny vo vode. Kratka zivotnost a dalsie problem, ktore sposbuje ho vylucuje z bezneho zivota, ale cenovo je dostupny, rychlo sa da pripravit a pre zavoj z pyrovojok je neskodny. Mam s tym nulove skusenosti, neviem ho ani odporucit, ani varovat pred nim.

Zasadite ustalovace su take, ktore okrem sirnatanu obsahuju nejaku alkaliu najlepsie Kodalk - teda metaboritan sodny, najznamejsie taketo ustalovace su TF-3 a TF-4. Tieto ustalovace su najlepsia volba pre ustalovanie po pyro vyvojkach, presnejsie Tannig and Stainig Developers, teda vyvojkach navrhnutych pre ten tannig a zavojovanie.

S uspechom pouzivam Kodak Flexicolor Fixer and Replenisher -teda ustalovac pre C-41.

    • 0

Práce s pyro mě naučila dvěma věcem:

- oplach vodou jako přerušení bohatě stačí (nečekaná přidaná hodnota - přestal jsem řešit černé fleky na skenu / dírky v emulzi na Foma 100)

- ustalovač na film = jedině TF2

 

Recepis je jednoduchý, výdrž přiměřená, komplikace žádné.

 

Fomácký konfekční ustalovač je super na papíry, a cenou rozdílem třídy válcuje samo domo výrobu, ale co se filmů týče tak jedna TF dvojka vládne všem...

    • 0

TF-3:

Ammonium thiosulfate, 57–60% solution .... 800.0 ml
Sodium sulfite ...........................  60.0 g
Sodium metaborate ........................   5.0 g
Water to make ............................   1.0 liter

 

TF-4:

Da sa objednat priamo vo

http://stores.photof...4-archival-fix/

 

TF-2:

Water .................................... 750.0 ml
Sodium thiosulfate ....................... 250.0 g
Sodium sulfite ...........................  15.0 g
Sodium metaborate ........................  10.0 g
Water to make ............................   1.0 liter

 

Lugi sponul este Ilford Rapidfixer, co je pre obstaranie si uplne najistejsia cesta. Musi to byt ten bez utvrdzovania. Teda nesmie mat v nazve Hardening.

    • 0


Calone, s tím měřením kyselosti bych se až tak nezabýval. Když jsme to tak bral já, tak Tetenal rapid ustalovač nebyl vůbec na Pyro Hd vhodný a přitom měl stejný PH jako Ilfordí Rapidfixer  a ten mi fungoval a nechal hnědý pyrozávoj na filmu. Takže pokud používáš TF-2 je to ideál (a ty sisi ho míchal, ne?), nebo vem tel Ilfordí Rapidfixer a nemusíš se patlat s měřením kyselosti, která zřejmě není až tak jednozančná pro požadovaný účinek. Zdařec Luigi :shock:

Ano používám Tf-2. Mám Kodalku hromadu. Namíchal jsem si ho podle receptu od Chemika. Není to ten kašovitý Kodalk, ale ten říkdý. A test s vybělením filmu dopadl taky výborně. Stačila půl minuta. Tak jsem plynule přešel z Lqn přes R09 na Pyrocat Hd.
    • 0

Potom nie si az take nemluvne :)

    • 0

Potom nie si az take nemluvne :)

to vše díky tomuhle vlàknu. To je můj hlavní zdroj. ..... Díky klucí!
    • 0

Ono to bude azda aj tym, ze sa nebojis to vyskusat. Kto nic nerobi, nic nepokazi, ani sa nic nenauci.

Moja prva vlastna Pyroska bola sice Pyrocat HD, ale potom nasledovala 510Pyro. Onen alchymista (Jay deFehr) odporucil zohriat trietanolamin v mikrovlnke, co mi prislo ako dobry napad. Netusil som, ze aky husty zlty dym moze vzniknut, ak sa to prezenie. Nastastie sme vsetci prezili, ale uz roztoky zohrievam inak.

Ak sa clovek uci rozpustat chemikalie, moze urobit chybu. Preto je kazdu sarzu potrebne vyskusat. A ked nieco nefunguje, treba si to priznat a skusit to este raz, a este raz, atd. kym to vsetko nesadne.

A potom prisposobit vyvolanie vlstanemu sposobu vyroby papierovej fotografie, pripadne zmenit film. Toto cloveka nauci a posunie dalej. Vychadzame vsetci z predpokladu, ze ak nieco funguje na prvy sup, nieco je zle :)

    • 4
Fotka
Ivan Kozlík
8-zář 19 09:02:22

Ahoj, rozpouštěl jsem askorbovou v triethanolaminu a trochu jsem to přihřál v mikrovlnce, odhaduji tak na 75-80 oC, medovitá hmota mírně zhnědla, asi jako květový med. Vadí to, nebo jsem askorbovou připálil

děkuji

    • 0

Zhnedla TEA. Ale ona po rozpusteneni vsetkych ingrediencii zhnedne tak ci tak.
Ale rada je nasledovna. Skusaj miesta znova a znova, kym nebudes mat absolutnu istotu, ze je to dobre.
PC-TEA ti vydrzi roky, preco mat nieco, o com budes mat vzdy pochybnosti.
Askorbova kyselina stoji do 20€/kg a TEA kolko? 5€/liter? Rozrabas, predpokladam, tak 100 ml. Tak vylej a zarob znova.

    • 0

Prave somkonroloval svoju PC TEA, na pohlad velmi malo viskozna a velmi velmi tmava.
Od pohaldu vsak nevidno, ci je este funkcna, ale vyskusam v blizkej dobe.

    • 0
Tohle jsem našel. Třeba to někomu pomůže.
Pan Gainer byl tak laskavý, aby mi poslal toto:

100 ml triethanolaminu (TEA)
9 g kyseliny askorbové nebo erythorbové (kyselina AKA isoascorbová)
0,2 g fenidonu
Teplo do 93°C do rozpuštění. TEA ztmavne.
zředit 1 + 50 vodou a vyvíjet HP5 + 8 nebo 9 minut při 21°C Nemám kompletní vývojové diagramy.

K zahřívání použijte nádobu Pyrex a vložte ji do pece při 93°C. Toto řešení je hrozně vypadající, ale je dosti odolné vůči oxidaci vzduchu, dokud není přidána voda.
    • 0