Přejít na obsah


* * * * *

Dvoulázňové vývojky pro umělce


Dvoulázňové vývojky pro "umělce"...

Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!

Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.

Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!

Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.


U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.

Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.

Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!

Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.

Zde je: A. ADAMS D 23



Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml

Původní Stoëcklerka:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.

Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml

Dále tu máme něco podobného Diafine:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml


Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.

Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).

Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!

Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.

Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.

Zdarec! S úctou váš Bzenčák

  • 0


149 Comments

Odpovědi na všechny vaše otázky, kolego Pentaxisto, naleznete v knize pana K. S. Ljalikova "Teorie fotografických procesů", nakladatelství československé akademie věd, 1955. Vřele doporučuji si ji opatřit a nastudovat. Bez tohoto teoretického základu se nelze v podstatě nikam dál posunout.

    • 0

Tak druhý pokus: Tá istá vývojka a film Kodak PlusX, prvých šesť záberov omylom exp. ako 400ASA. Film vyšiel prakticky rovnako ako predchádzajúci, aj tie omylom exp. zábery sú tam, len bude trochu problém s fotkami. Ostatné sú OK, len trochu svetlejšie, ako som to písal minule.

Nabudúce naexponujem na nominál, či respektíve na 100ASA a uvidíme.

    • 0
Fotka
sokolvideo
10-srp 14 20:46:04

Ďalší pokus, tri filmy Ilford P3 - Jirinol exponované na nominál 400ASA, tá istá vývojka, pri teplote cca 24 stupňov vyvolané 3+3 minúty, preplach čistou vodou a kyslý ustaľovač desať minút. Filmy sú parádne, vývojka plne nahradzuje Microphen, ktorý mi došiel a vďaka ktorému som sa skamarátil s P3, takže ju na P3 budem používať ďalej. Ešte som ju neotestoval pri nafoteni P3 na vyššiu citlivosť (800, 1600) - skúsim, uvidíme.

    • 0

Ďalší pokus, tri filmy Ilford P3 - Jirinol exponované na nominál 400ASA, tá istá vývojka, pri teplote cca 24 stupňov vyvolané 3+3 minúty, preplach čistou vodou a kyslý ustaľovač desať minút. Filmy sú parádne, vývojka plne nahradzuje Microphen, ktorý mi došiel a vďaka ktorému som sa skamarátil s P3, takže ju na P3 budem používať ďalej. Ešte som ju neotestoval pri nafoteni P3 na vyššiu citlivosť (800, 1600) - skúsim, uvidíme.

Skusil _ - a jak to  dopadlo?

    • 0
Fotka
sokolvideo
26-srp 14 15:25:29

ešte nie, nebol čas

    • 0

Zde je můj recepis na Diafine:

 

A            
voda    750 ml        
Siřičitan sodný: 35g        
Hydrochinon: 6g        
Fenidon: 0,2g    ALT    
Disiřičitan draselný: 6g nebo disiřičitan sodný: 5,478g
Doplnit na 1l

B
voda    750 ml
Siřičitan sodný    65
Borax    20
Doplnit na 1l

 

Jak jsem psal jinde, lze opakovat 2x, osvědčilo se mi to zejména s Double X @ 800. Na agresivní push je ale FX-4 dle mého názoru daleko lepší.

    • 0

Tak jsem se konečně rozhodnu, že si vyzkoušim nějakou tu dvoulázňovou vývojku. Udělal jsem si D-23 podle Stöcklera a mam teď takovej jenoduchej dotaz. Filmy se při použití dvoulázňovek obvykle nepřednamáčej, takže nedojde ke smytí antihalačky. Překvapilo mě že se nesmeje ani do vývojky - ta zůstává čirá - což je dobře. No a film má po ustálení zbarvenou podložku. Je to asi správně? Jakože Tri-X byl takovej jako růžovej (to jsem kdysi řešil, že barva značí špatný ustálení, ale ustalovač mam čerstvej...) Ještě dodám, že pro rychlejší sušení a odstranění flekanců dělám poslední lázeň filmu v cca 50-60% lihu, kde se pak ta barva z větší části smeje. Dotaz teda je: je v pořádku zbarvená podložka filmu po vyvolání v dělený D23 a ustálení ve fomafixu a nemusim to řešit, nebo dělám něco špatně? Díky.

    • 0

TriX se mi nikdy nepovedlo úplně odbarvit, vždy mu zůstane lehce růžový nádech. Pomůže trochu delší praní.

 

Jenom tak, když už se tu probíralo složení lázně B, tak Anchell píše u dělené D-23 varianty:

 

borax 18g/500ml - nízký kontrast, jemné zrno, nižší citlivost

 

kodalk 7,5g/500ml - něco mezi

 

soda 4,5g/500ml - vyšší kontrast, hrubší zrno, nej. využití citlivosti

 

Béčko se používá jako jednorázovka a proto tam není siřičitan, pro klid duše by tam 10g neuškodilo.

Pokud má vývojka tendenci závojovat, je dobré přidat do Áčka bromid.

    • 0

OK, to jsem tak nějak předpokládal, že ta barva v podstatě má zůstat. Jen že u jinejch vývojek se smejvá asi líp a neni tak výrazná. Béčko jako jednorázovka? Dyť je tam jen báze, tomu se nemůže přece nic stát, ne? Proč by se tam přidával siřičitan? Jinak o těch různejch variantách jsem taky četl. V podstatě by jako vývojka stačil roztok A, protože se zdá, že ten siřičitan tam je dostatečně bazickej a vyvolávání probíhá už v Áčku - v Béčku se to jen dotahne na stíny.

 

Nějaký info jse čerpal taky zdehle, třeba by to mohlo někomu přijít vhod: http://unblinkingeye...D-23/dd-23.html

    • 0

Já používal béčko jednorázově. Je to levné a je lepší ho mít čerstvé. Pokud se používá opakovaně, tak se tam siřičitan dává. Asi chrání zbytky vývojky, aby lázeň nekazila.

V případě dělené D-23 a podobných variantách probíhá vyvolávání v áčku a v béčku se dotáhnou stíny. U klasických dvoulázňovek jako Diafine není áčko zásadité, a proto probíhá vyvolávání jenom v béčku. Složení áčka se pak nemění.

    • 0

Dvoulázňové vývojky pro "umělce"...

Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!

Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.

Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!

Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.


U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.

Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.

Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!

Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.

Zde je: A. ADAMS D 23



Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml

Původní Stoëcklerka:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.

Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml

Dále tu máme něco podobného Diafine:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml


Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.

Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).

Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!

Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.

Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.

Zdarec! S úctou váš Bzenčák


Zobrazit článek

Potvrdzujem dvoj roztokové vývojky že sú fantastické, ja osobne pracujem s delenou DK20 s verziou Bčka s boraxom. Teraz chcem skúsiť DIAFINE, pokiaľ je uvedený recept adekvátny DIAFINE receptúre samozrejme. Teraz neviem, ako mám postupovať s B roztokom v DIAFINE verzii, či ho mám vylievať po procese, alebo ho opakovane pouzívať. Ja v DK20 mám koncentrát Bčka s boraxom 20g, ten riedim (50ml + 450ml vody) a potom vylejem.Ako to je vo verzii Diafine ... riediť Bčko alebo neriediť?

 

Prikladám zopár prác z DK20 dvojdielnej.Fotené na Fomapan 200. Odkedy pracujem s DK20,fotím len na Fomapan,nakolko výsledky su takmer neporovnatelné od drahých ČB filmov. Foma 200 je brilantná,čistá,ultrajemnozrnná,taktiež Foma 100@200 aj 400ka je výborna v DK200.


Přiložený soubor (y)

    • 0

Celá Diafinka se používá opakovaně. Nic se nevylévá! Béčko se používá opakovaně a velmi pomalu ztrácí alkalitu. Než ztratí úplně, tak se vlastně vynosí (ubude). A musí se namíchat nový roztok.

    • 0

Celá Diafinka se používá opakovaně. Nic se nevylévá! Béčko se používá opakovaně a velmi pomalu ztrácí alkalitu. Než ztratí úplně, tak se vlastně vynosí (ubude). A musí se namíchat nový

Ďakujem, ja som zo začiatku práce s DK20 B roztok nevylieval, ale hneď na druhý deň mal roztok s boraxom čajovú farbu,tak som si namiešal silnejši koncentrát a potom som to riedil a hned aj vylial.

 

Takže pri Diafine Bčko neriediť? Pripadá mi to moc tých 20g alkálie, aby mi nevyskočil kontrast...

A ešte jedna otázka: videl som recept na Diafine s hydrogensiricitanom sodným, tu je ale verzia s pyrosiricitanom sodným, ako to je s tými siričitanmi?

    • 0

B roztok sa neriedi. V pripade originalnej Diafine je (temer) vecny a regeneruje sa zasobnym roztokom v mnozstve rovnakom, ako sa doplna diel A.

V ostatnych dvojroztokovych vyvojkach sa diel B po pouziti vyleje, a pre dalsie pouzitie sa namiesa novy. Napr borax je jednou z najlacnejsich chemikalii. Po case clovek nadobudne urcitu rutinu a borax davkuje polievkovou lyzicou. Samozrejme vyhradenou na tieto ucely.

Borax po kontakte s pokozkou vie svrbiet. Tak, ako s oststnymi chemikaliami, potrebne su okuliare, ruska a rukavice.

 

 

Otazka na mieste je pouzitie kysleho prerusovaca. V priade pouzita uhlicitanov v roztoku B treba prerusovat vodou (nezalezi vacsinou na case, ak sa dodrzi aspon minimum) i ustalovac by mal byt asi neutralny az zasadity. Uhlicitany burlivo vyvijaju v kyslom prostredi znamy plyn, ktory poskodzuje zelatinu filmu.

 

Truhlik/Pytlik

    • 0

B roztok sa neriedi. V pripade originalnej Diafine je (temer) vecny s aregeneruje sa zasobnym roztokom v mnozstve rovnakom, ako sa doplna diel A.

V ostatnych dvojroztokovych vyvojkach sa diel B po pouziti vyleje, a pre dalsie pouzitie sa namiesa novy. Napr borax je jednou z najlacnejsich chemikalii. Po case clovek nadobudne urcitu rutinu a borax davkuje polievkovou lyzicou. Samozrejme vyhradenou na tieto ucely.

Borax po kontakte s pokozkou vie svrbiet. Tak, ako s oststnymi chemikaliami, potrebne su okuliare, ruska a rukavice.

 

Truhlik/Pytlik

Výborne, tak ešte vylúštiť záhadu ktorý siričitan je vhodnejší či Pyro alebo Hydrog....en siričitan...

Moja osobna skusenost pri ostatnych dvoj roztk,vyvojkach,že borax v konc.20g/1Lit. bez riedenia poriadne zvyšuje kontrast...u diafine to asi bude niečo iné

    • 0

Ja používam predpis vyššie uvedený podľa bzenčáka. Robím si roztoky na 0,6 litra A aj B s Metaboritanom.  V urobených roztokoch vyvolám 6 filmov a vylejem ich a robím nové. V súčastnosti mám už 9 navážku, a dnes som v nej vyvolal druhý film, Ilford P3 posledné cievky od Jirinola, a film je OK. Prvá lázeň je namodralá, lebo ako prvý film som vyvolal Fomu 200 bez prednamočenia, aj tá je OK.

    • 0

Ja používam predpis vyššie uvedený podľa bzenčáka. Robím si roztoky na 0,6 litra A aj B s Metaboritanom.  V urobených roztokoch vyvolám 6 filmov a vylejem ich a robím nové. V súčastnosti mám už 9 navážku, a dnes som v nej vyvolal druhý film, Ilford P3 posledné cievky od Jirinola, a film je OK. Prvá lázeň je namodralá, lebo ako prvý film som vyvolal Fomu 200 bez prednamočenia, aj tá je OK.

Ide o to, že všade na webe na fórach je verzia Diafine Ačka s použitím hydrogensiričitanu sodného...

Z Foma 200 je namodralá lázeň? F200 vo zvitku farbí do zelena...

    • 0

 

B roztok sa neriedi. V pripade originalnej Diafine je (temer) vecny s aregeneruje sa zasobnym roztokom v mnozstve rovnakom, ako sa doplna diel A.

V ostatnych dvojroztokovych vyvojkach sa diel B po pouziti vyleje, a pre dalsie pouzitie sa namiesa novy. Napr borax je jednou z najlacnejsich chemikalii. Po case clovek nadobudne urcitu rutinu a borax davkuje polievkovou lyzicou. Samozrejme vyhradenou na tieto ucely.

Borax po kontakte s pokozkou vie svrbiet. Tak, ako s oststnymi chemikaliami, potrebne su okuliare, ruska a rukavice.

 

Truhlik/Pytlik

Výborne, tak ešte vylúštiť záhadu ktorý siričitan je vhodnejší či Pyro alebo Hydrog....en siričitan...

Moja osobna skusenost pri ostatnych dvoj roztk,vyvojkach,že borax v konc.20g/1Lit. bez riedenia poriadne zvyšuje kontrast...u diafine to asi bude niečo iné

 

Este k tomu hydro a pyro:

https://cs.wikipedia...siřičitan_sodný

    • 0

 

 

B roztok sa neriedi. V pripade originalnej Diafine je (temer) vecny s aregeneruje sa zasobnym roztokom v mnozstve rovnakom, ako sa doplna diel A.

V ostatnych dvojroztokovych vyvojkach sa diel B po pouziti vyleje, a pre dalsie pouzitie sa namiesa novy. Napr borax je jednou z najlacnejsich chemikalii. Po case clovek nadobudne urcitu rutinu a borax davkuje polievkovou lyzicou. Samozrejme vyhradenou na tieto ucely.

Borax po kontakte s pokozkou vie svrbiet. Tak, ako s oststnymi chemikaliami, potrebne su okuliare, ruska a rukavice.

 

Truhlik/Pytlik

Výborne, tak ešte vylúštiť záhadu ktorý siričitan je vhodnejší či Pyro alebo Hydrog....en siričitan...

Moja osobna skusenost pri ostatnych dvoj roztk,vyvojkach,že borax v konc.20g/1Lit. bez riedenia poriadne zvyšuje kontrast...u diafine to asi bude niečo iné

 

Este k tomu hydro a pyro:

https://cs.wikipedia...siřičitan_sodný

 

Ano pozrel som si, že hydrolýzou je mozne dosiahnuť hydrogensiricitan sodny v roztoku. Ja som dost skeptický k domácej výrobe nahrážok chemikalii ako je vyroba Kodalku a v tomto pripade Hydrogensiricitanu sodného...či to vlastne plní tu funkciu ako je pôvodná chemikalia vyrobená original v chem.priemysle.

Ak to naozaj tak funguje, tak to je dobrá úspora ako kupovať 0,5kg hydrogensiricitanu sodneho za cca 20€...

    • 0

!

    • 0

 

 



Ano pozrel som si, že hydrolýzou je mozne dosiahnuť hydrogensiricitan sodny v roztoku. Ja som dost skeptický k domácej výrobe nahrážok chemikalii ako je vyroba Kodalku a v tomto pripade Hydrogensiricitanu sodného...či to vlastne plní tu funkciu ako je pôvodná chemikalia vyrobená original v chem.priemysle.

Ak to naozaj tak funguje, tak to je dobrá úspora ako kupovať 0,5kg hydrogensiricitanu sodneho za cca 20€...

 

Je tam rovnica:

Na2S2O5 + H2O = 2NaHSOktora hovori o vzajomnom pomere medzi pyrosiricitanom a hydrogensiricitanom sodnym. Jedno nasypes do vody a stane sa z neho to druhe. Jedna i druha receptura je spravna, ked navazis prislusne mnozstva. Sam som to nevedel, ale tu na temnej mi otvorili oci skusenejsi kolegovia. :)

 

vážne cenné informácie. Do určiteho mnozstva vody nasypem 6g pyrosiric.sod., alebo postupne sypem ako je v recepte..resp. či to musim rozpustiť extra zvlášť..?

    • 0

 

 

 



Ano pozrel som si, že hydrolýzou je mozne dosiahnuť hydrogensiricitan sodny v roztoku. Ja som dost skeptický k domácej výrobe nahrážok chemikalii ako je vyroba Kodalku a v tomto pripade Hydrogensiricitanu sodného...či to vlastne plní tu funkciu ako je pôvodná chemikalia vyrobená original v chem.priemysle.

Ak to naozaj tak funguje, tak to je dobrá úspora ako kupovať 0,5kg hydrogensiricitanu sodneho za cca 20€...

 

Je tam rovnica:

Na2S2O5 + H2O = 2NaHSOktora hovori o vzajomnom pomere medzi pyrosiricitanom a hydrogensiricitanom sodnym. Jedno nasypes do vody a stane sa z neho to druhe. Jedna i druha receptura je spravna, ked navazis prislusne mnozstva. Sam som to nevedel, ale tu na temnej mi otvorili oci skusenejsi kolegovia. :)

 

vážne cenné informácie. Do určiteho mnozstva vody nasypem 6g pyrosiric.sod., alebo postupne sypem ako je v recepte..resp. či to musim rozpustiť extra zvlášť..?

 

1. Vezmi tu alternativu receptu, co je s pyrosiricitanom.

2. Ked pride rad na pyrosiricitan, navaz predpisane mnozstvo.

3. Vsyp do roztoku.

4. Pokracuj akoby sa nic nestalo.

Takze ked vezmes pyrosiricitan a vsypes ho do vody, vzniknu dva hydrogensiricitany.

V zivote to nie je az take jednoduche, v roztokoch vacsina latok disociuje a vznikaju tak vazby medzi ionmi vsetkych latok. Vacsinou. Ale niekedy nie. Nejde vobec o vysoku chemiu, ale pre uzivatela pripravenej vyvojky toto moze byt iba nezaujimava tema. Teda ja o chemii viem iba to nevyhnutne. Ked sa tu najde niekto, kto studoval minimalne strednu chemicku, mozno nieco dopise.

Ovela zaujimavejsi je podla mna vysledok toho snazenia. Pyrosiricitan sa pouziva vacsinou tam, kde nie je siricitan vhodny. Co by bolo naozaj dobre, su tu dve knizky na stiahnutie, ktore su naozaj dobre a obe by bolo vhodne precitat si. Obe su od toho iste autora:

 

http://www.temnakomo...-third-edition/

http://www.temnakomo...ell-bill-troop/

 

Netreba ich vediet naspamat a po prvom precitani ich mozno citat na preskacku. Ale je to to najlepsie, co kedy naozaj vyslo k ciernobielej fotografickej chemii. Su potom knizky, ktore rozvijaju niektoru problematiku podrobne - dobre su tie o kave alebo o pyrogallole - ale to si uz clovek zhana zamerne ak narazi na obsahovy limit tychto dvoch kniziek.

    • 1
Fotka
Erik Kurach
4-čec 16 14:13:22

Vážení kolegové, úspěšně používám EMOFIN. Je sice z kategorie finančně méně dostupných, ale vývojka je to díky jejím vlastnostem naprosto s k v ě l á. Časy potřebné pro zpracování v jednotlivých lázních jsou ideální i pro uživatele v období zv. středního stařeckého věku. Čas, potřebný k udržení myšlenky se pohybuje do 5 minut. Vyrovnávací účinek pro snímky. kde světlo necháváme na filmové podložce chvíli samostatně pracovat, je velmi dobrý, stejně tak, jako ostrost výsledných negativů. Získal jsem darem několik desítek originálního balení EMOFINU, které se podařilo přestěhovat z CH a tak patrně dožiji a budu následně konservován v EMOFINU. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik

    • 3

 

Ja používam predpis vyššie uvedený podľa bzenčáka. Robím si roztoky na 0,6 litra A aj B s Metaboritanom.  V urobených roztokoch vyvolám 6 filmov a vylejem ich a robím nové. V súčastnosti mám už 9 navážku, a dnes som v nej vyvolal druhý film, Ilford P3 posledné cievky od Jirinola, a film je OK. Prvá lázeň je namodralá, lebo ako prvý film som vyvolal Fomu 200 bez prednamočenia, aj tá je OK.

Ide o to, že všade na webe na fórach je verzia Diafine Ačka s použitím hydrogensiričitanu sodného...

Z Foma 200 je namodralá lázeň? F200 vo zvitku farbí do zelena...

 

možno do zelena, pozeral som na to len pri nalievaní do tanku na čiernom pozadí, ale to je jedno. Hlavne je, že táto farba nemá žiadný vplyv na činnosť vývojky.

Podľa Bzenčaka používam pyrosiričitan sodný a funguje to.

    • 0

 

 

 

 



Ano pozrel som si, že hydrolýzou je mozne dosiahnuť hydrogensiricitan sodny v roztoku. Ja som dost skeptický k domácej výrobe nahrážok chemikalii ako je vyroba Kodalku a v tomto pripade Hydrogensiricitanu sodného...či to vlastne plní tu funkciu ako je pôvodná chemikalia vyrobená original v chem.priemysle.

Ak to naozaj tak funguje, tak to je dobrá úspora ako kupovať 0,5kg hydrogensiricitanu sodneho za cca 20€...

 

Je tam rovnica:

Na2S2O5 + H2O = 2NaHSOktora hovori o vzajomnom pomere medzi pyrosiricitanom a hydrogensiricitanom sodnym. Jedno nasypes do vody a stane sa z neho to druhe. Jedna i druha receptura je spravna, ked navazis prislusne mnozstva. Sam som to nevedel, ale tu na temnej mi otvorili oci skusenejsi kolegovia. :)

 

vážne cenné informácie. Do určiteho mnozstva vody nasypem 6g pyrosiric.sod., alebo postupne sypem ako je v recepte..resp. či to musim rozpustiť extra zvlášť..?

 

1. Vezmi tu alternativu receptu, co je s pyrosiricitanom.

2. Ked pride rad na pyrosiricitan, navaz predpisane mnozstvo.

3. Vsyp do roztoku.

4. Pokracuj akoby sa nic nestalo.

Takze ked vezmes pyrosiricitan a vsypes ho do vody, vzniknu dva hydrogensiricitany.

V zivote to nie je az take jednoduche, v roztokoch vacsina latok disociuje a vznikaju tak vazby medzi ionmi vsetkych latok. Vacsinou. Ale niekedy nie. Nejde vobec o vysoku chemiu, ale pre uzivatela pripravenej vyvojky toto moze byt iba nezaujimava tema. Teda ja o chemii viem iba to nevyhnutne. Ked sa tu najde niekto, kto studoval minimalne strednu chemicku, mozno nieco dopise.

Ovela zaujimavejsi je podla mna vysledok toho snazenia. Pyrosiricitan sa pouziva vacsinou tam, kde nie je siricitan vhodny. Co by bolo naozaj dobre, su tu dve knizky na stiahnutie, ktore su naozaj dobre a obe by bolo vhodne precitat si. Obe su od toho iste autora:

 

http://www.temnakomo...-third-edition/

http://www.temnakomo...ell-bill-troop/

 

Netreba ich vediet naspamat a po prvom precitani ich mozno citat na preskacku. Ale je to to najlepsie, co kedy naozaj vyslo k ciernobielej fotografickej chemii. Su potom knizky, ktore rozvijaju niektoru problematiku podrobne - dobre su tie o kave alebo o pyrogallole - ale to si uz clovek zhana zamerne ak narazi na obsahovy limit tychto dvoch kniziek.

 

Už mám v živote prvú Diafinku namiešanú. Ten Hydrogensiričitan som si pripravil zvlášt v 250ml destil.vody,nech to je podľa vzorca bez iných chemikálii. Pyrosiričitan + čistá voda, to som podľa receptu vlial do 750ml časti Diafinu.Tie knihy si prezriem určite, predpokladám sú v angl.jaz. ...to zvládneme :)

    • 0