Přejít na obsah


- - - - -

Jak zkrotit metráž



Kdo fotí na kinofilm, tak si časem oblíbí jeden až dva druhy filmů, které používá nejčastěji, a to na mnoho námětů. A když už si je kupuje po desítkách, začne uvažovat nad tím, jak jich mít doma ještě více za ještě nižší cenu. Nejlepším řešením je potom metráž.

Na úvod uvedu ekonomickou motivaci, která mě k metráži přitáhla. Na černobílé focení statických snímků používám Fomapan 100. Aktuální ceny (únor 2008) dle Foto Škoda vycházejí takto:
  • Fomapan 100/135-36 za 75 Kč;
  • Fomapan 100/metráž 30,5 m za 712 Kč (18 celých filmů pro 36 snímků, tj. 39,50 Kč za film);
  • Fomapan 100/metráž 50 m za 1140 Kč (30 celých filmů pro 36 snímků, tj. 38,00 Kč za film).
    Úspora na jednom filmu je skoro 50% a to už pro mě byl argument, abych do toho šel. V tomto článku bych chtěl popsat pár osobních zkušeností s metráží. Nejde tedy o objektivní líčení nadčasové pravdy ;-), ale o pár postřehů, které třeba pomohou méně zkušeným a váhajícím. Dále popsané konkrétní detaily jsou uvedeny podle mých zkušeností s metráží Foma. Provedení metráže jiných výrobců může být mírně jiné, ale určitě ne nějak zásadně.
    1. Metráž - co to je?

    Metráž lze obecně popsat jako pás nenastříhaného kinofilmu, prodávaný v různých délkách. Film je natočen na středové cívce a uložen ve světlotěsném pytli, který je uložen v plechovce nebo krabičce. Film je na cívce natočen emulzí dovnitř.
    Vložený obrázek
    2. Do čeho to natočit?

    V zásadě jsou tři varianty kazet, do kterých lze metráž natočit:

    A) neotevřená kazeta po jiném filmu, ze které kouká konec původního filmu;
    B) otevřená kazeta po jiném použitém filmu;
    C) speciální kazetky z bajonetovým uzávěrem.
    Se všemi třemi typy jsem udělal osobní zkušenost, o kterou se s vámi chci podělit. Vezmu to trochu od zadu. Celoplastové kazetky na metrážjsem koupil ve Foto Škoda za 30 Kč za kus. Vrchní čelo kazety je upevněno na těle kazety bajonetovým uzávěrem, se kterým se velmi snadno manipuluje. Uvnitř je hladká cívka. Při navíjení metráže se sundá víčko, na cívku se přilepí lepicí páskou konec filmu, ustřiženého na požadovanou délku. Pak se film velmi snadno natočí na cívku a jako jeden celek zastrčí zpět do kazety tak, aby koukal pouze zaváděcí konec. Kazetu zavřeme víčkem. Práce s těmito kazetami je pohodlná - s bajonetovým uzávěrem se pracuje dobře a přitom je dostatečně těsný. Kromě toho film při navíjení neprochází celou délkou přes sametky, klesá tedy riziko poškrábání filmu náhodně ulpěným smítkem.
    Vložený obrázek
    Primitivnější variantou je použití otevřených kazet po jiném použitém filmu. Jedná se o kazety, ve kterých už jeden film byl a které byly rozebrány kvůli natočení exponovaného filmu do vývojnice. Na otevření běžných kazet má každý svůj postup - někdo to zvládne holýma rukama, někdo si pomůže nůžkami a někdo používá obyčejný otvírák na lahve. Pokud při tom nedojde k nadměrné deformaci sundávaného víčka, lze kazetu opět složit dohromady. Při navíjení metráže natočíme jako v předchozím případě film na cívku, kterou vložíme do kazety a tu zavřeme víčkem. Proti bajonetovému uzávěru je zde potřeba mnohem větší šikovnosti, aby se podařilo víčko správně nasadit. Tomu pomůže, když tělo kazetky mírně stlačíme, aby mezera mezi sametkami nebyla tak rozšklebená. Z osobní zkušenosti považuji toto řešení za nejnáročnější na šikovnost a světlotěsnost kazety není bohužel ničím zaručena. Výhodou opět je, že při navíjení neprotahujeme sametkou celý film.
    Vložený obrázek
    Poslední možností je použít neotevřenou kazetu po jiném filmu, jehož konec kouká ještě ven. Některá těla fotoaparátů umí svinout film po dofocení do kazetky tak, aby mu koukal konec ven. Při troše citu v ruce lze toho samého stavu dosáhnout i při ručním převíjení na mechanických tělech. Při nasoukání filmu do vývojnice pak film odstřihneme tak, aby z kazetky koukalo 5 - 10 mm filmu. Na tento konec si předem nalepíme kus lepicí pásky - ta je pokud možno zasunuta trochu do cívky. V temnici zasuneme konec metráže podél původního filmu do kazety a pečlivě zarovnáme tak, aby nebyl šikmo vůči ideálnímu směru. Poté ho slepíme oním předem připraveným kouskem lepicí pásky s původním filmem. Následně začneme opatrně otáček cívkou a navíjet film do kazety. První dvě až tři otáčky jsou nejkritičtější - pokud jsou filmy špatně slepeny, mohou se od sebe odtrhnout a můžeme začít znovu. Pokud je však slepení filnů provedeno s pečlivostí, je následné natažení filmu do kazety pohodlné. Nevýhodou je, že skrz sametku na počátku projde dvojitá tloušťka filmu, proto doporučuji použít kazetu jednorázově.
    Vložený obrázek
    Vyzkoušel jsem všechny uvedené varianty. Doporučuji použití speciálních kazetek s bajonetovými uzávěry - za 30 Kč máte pohodovou práci a jistotu dobrého výsledku. Použité kazety jsou vhodné pro šikovnější - je potřeba dobře přilepit nový film na konec starého resp. dobře sestavit kazetu do původního stavu.
    3. Jak to natočit?

    Navíjení metráže je nutno provádět v naprosté tmě, takže doporučuji nejprve natrénovat na nějakém zkušebním kusu filmu poslepu. Než zhasnete, připravte si na dosah:
  • pikslu s metráží;
  • připravené kazetky;
  • nůžky;
  • nastříhané kousky lepicí pásky;
  • ev. i pomůcku pro naměření délky 165 cm.
    Vlastní postup je jasný a snadný. Ve tmě otevřete krabičku s metráží, rozbalte pytlík a vyndejte film. Jeho konec bude pravděpodobně zalepen lepicí páskou. Opatrně ji odstraňte a odměřte 165 cm filmového pásu. Použít lze např. pomocný provázek s uvázanými uzlíky v požadované vzdálenosti. U lidí běžného vzrůstu (výška okolo 180 cm) odpovídá tato délka rozpaženým pažím s ohnutými prsty (ve kterých držíte film ;-)). Po naměření délky film ustřihněte a namotejte do kazety některým z výše uvedených způsobů. Nezapomeňte, že emulze je na cívce metráže i na cívce v kazetě na vnitřní straně (tj. při navíjení jde emulze dovnitř), takže si pohlídejte orientaci filmu při jeho vložení do kazety. No a to je vše. Zbytek nenavinuté metráže pečlivě zavřete do sáčku a do krabičky a rozsviťte. Doporučuji na kazetky nalepit srozumitelné označení, aby bylo jasné, co je v nich za film.
    4. Jak poznám, kolik se políček mám k dispozici?

    Moje zkušenost je taková, že pokud ustřihnu metráž v délce těch 165 cm, je možno na film exponovat 36 až 37 políček. Při tom je na filmu rozumná délka zaváděcí části. Pokud si to chcete dopředu ověřit, ev. určit počet snímků na filmu s jinou délkou, není nic snazšího, než film naexponovat naprázdno. Na těle foťáku nastavte nejkratší čas závěrky a největší clonu. Nasaďte krytku na objektiv a pro jistotu ji ještě zastiňte rukou. Zakryjte i hledáček. V tomto stavu můžete "procvakat" celý film a zjistit, kolik políček se vám na něj vejde.
    5. Shrnutí a závěr

    Použitím metráže lze snížit náklady na nákup oblíbeného filmu. Navinutí filmu do kazety není náročné a zvládne ho při troše šikovnosti každý. Použít lze speciální kazetky nebo zbytkové kazety po exponovaných filmech. Pro větší pohodlí lze použít i specializované navíječky. Ty mají ale vysokou pořizovací cenu a v diskuzích lze nalézt i názor, že škrábou filmy.
    Některé další postřehy ohledně metráže lze nalézt v diskuzích na tomto webu:

    Metráž - větší diskuse
    Metráž - menší diskuse
    TriX v metráži
    Na závěr posílám vzpomínku pro pamětníky - krabička od metráže filmu Orwo NP 27 ;-)
    Vložený obrázek
    Přeji vám, aby se váš oblíbený film vyráběl v metráži a při jejím navíjení nevznikly žádné technické problémy.
    Petr Kolář, alias Armas

  • 0


196 Comments

Díky za super článek, rozhoupal mě k tomu, že metráž je správná volba. Když mi bylo asi tak 12-13, měl jsem hafo plastových krabiček na kinofilm. K čemu to řekl jsem si a vyhodil je. Dneska jsem našel jen jednu. :-P

    • 0

Tento článek je  fajn,  ale  pro toho, kdo   to  s  navíjením metráže kinofilmu do kazet myslí  vážně  a dlouhodobě,   doporučuji  poohlédnout se  jednak  po  navíječce  (levné  Computrol apod.  jsou k mání levně i  dnes  v bazarech  zejména  v UK), jednak  po  návodu k práci s nimi  zde na TK v extra vláknech).   Je to  pohodlnější,  přesnější,  bezpečnější a rychlejší,   než  plnění kazet volně  z ruky. 

    • 0

Tak navíjení jako takového se nebojím, spíš mám strach z balení metráže. Zas až tolik toho nenafotím, třeba někdy v důchodu:-) Líbilo by se mi hlavně udělat si menší dávky třeba jen po 12 snímcích kvůli pokusům s pushováním. Teď to dělám tak, že nafotím pár snímků, film nepřevinu, otevřu foťák, vyndám nafocený film, a pak pokračuju se zbytkem, nebo si zbytek odložím a založím jiný film. Takhle jsem měl možnost poprvé vyzkoušet push. Jenže s Fomapanem 400 a Fomadon LQN. Nic moc... Foma o tom moc oficiálně nemluví jako Ilford nebo Kodak... Ale to už je mimo téma:-)

    • 0

ale vravia:) pokial viem tak pri niektorych filmoch je to popisane datasheete.. ja si metraz navyjam pomocou bulk loaderu. zvacsa 27 policok.. a metraz (zvacsa asi len expirovana) sa da kupit v 17metroch co neni zas tak vela:) neviem ci nova sa robi menej ako 30m

    • 0

Smím-li mít dotaz - kolik snímků se dá navinout do kazetky? Vleze tam 42? Doposud jsem nepochopil proč má list pořadače na negativy 7 řádků pro pás se 6-ti snímky.

    • 0

Kolik  snímků do kazety?  záleží na  tlouštce  filmové podložky.   42 snímků u slabších filmů většinou vleze  (u silnějších kodaků,  je  to hodně natěsno  a  riskuje se poškrábání  rubu filmu oděrem o  stěnu kazety a  hranu  sametky,   pak  u některých aparátů  může být  problém  s místem  na  cívce navíjecí).    Ne  všechny  aparáty  dokážou   počítat nějak moc nad  36,  pak to může být  adin dva tri mnóga.  

Otázka  druhá,  na kterou si  musí odpovědět  každý sám:    vleze  do  všech obvyklých cívek  běžně doma používaných vyvolávacích tanků   film   se  42 snímky (+ začátečních pár prázdných  snímků + 1-2 zakončovací prázdné snímky),  nebo  do  cívky  sice  film narveš,  ale  kus zněj  bude  trčet  ven  a bude se  odírat  a lámat  o  stěny tanku při kvedlání a překlápění?  (u  průběžných vyvolávacích automatů  pro  cine filmy, resp. bezpečnostní-surveillance filmy, to nehrozí, ale  ty doma každý asi nemá)

    • 0

Pravda, do cívky v Plastimatce sem rád když nacpu 36 snímků. A třeba minolta mi po exponování 36. snímku zahlásí že konec, převíjíme.

Nikon jel dál, ale jak narazil na odpor tak převinul. Tak díky za osvětu...

    • 0

Ja pouzivam Watson loadery (na ebay za par penez) a pouzite kazety z minilabu (u Skody za tabulku cokolady cela taska). Paskou prilepim film ke kousku filmu vycnivajiciho z kazety, coz je nejchoulostivejsi cast operace :-), doporucuji 3M Magic Tape (funguje skvele). Celkove navinuti jednoho filmu zabere cca jednu minutu. Pekne zabava na dlouhe zimni vecery :-). Pri delsim filmu v televizi se necha udelat i 100 kazet. Nejvetsi orisek je namotat spravne mnozstvi filmu do loaderu - mam konzervy 100ft a 400ft...

 

P.

    • 0

Uspora je jak u kteryho filmu. Kdyz sem se koukal treba na ilford pan 400, tak 30m je za 1750,-, coz vychazi 97,- korun na civku 36 snimku, pricemz tovarne navinutej stoji 110,-. Toz to ani nestoji za to se s tim s...

    • 0

To je jasné, že to není pro každého.

Ale pro někoho úspora skoro 13 - 14 korun na krabičce zajímavá být může, pro těch 30 metrů už je to skoro 250,-. Za to už si můžeš pořídit něco dalšího.  Přitom si navineš film v délce, která ti vyhovuje.

A kupodivu můžeš mít i trochu jiný pocit, když vkládáš do foťáku film, který si navineš sám. Skoro jako když si ho pak i sám vyvoláváš   ;-)

    • 1
Fotka
sokolvideo
5-led 17 20:52:50

Metráž je jednak o úspore, raz možno viac raz menej, ale pre mňa hlavne je to istota, že mám filmy. Jeden dva balíky metráže v mrazáku stále musia byť. Občas sa stane, že sa pozabudnem a keď mi treba, tak nemám filmy. Metráž to istí.

Čo sa týka dĺžky filmu v kazete, robil som nejaké pokusy, ale normálne používam 36 obr. plus-mínus 2. Ilforda P3 som dostal do kazety na 50 obr. Kodaka Plus X tak 42-43. Fomu som neskúšal, ale predpokladám, že tých 42-43 sa tiež vlezie. Tých 42 obr. sa dá v tanku (ja používam Plastimatky) vyvolať, pokiaľ to je preklápačka. Toho Ilforda s 50 obr. som vyvolával v tanku UPB1.

Metráž si robím tak, že najprv naviniem filmy do pomocnej kazety, sú to plastové kazety zo závitovým uzáverom. Samozrejme v tme. Meram roztiahnutými rukami, už mám taký odhad, že sa trafim na 36 plus/minus 2 obr. Potom na kazetu nalepím na svetle film z pomocnej kazety. Potom v tme previniem film už napevno do riadnej kazety. Nakoniec na začiatok nalepím kus osvetleného filmu o dĺžke 3 obrázkov plu zavádzací jazýčok. Tým vlastne šetrím filmový materiál, odpad na jednu kazetu je tak asi jedno políčko. Možno sa niekomu bude zdať, že tri ťahy medzi sametkami poškrábu film. On ten film prechádza sametkami len raz. Ostatné prevíjania sú volne len na cievku. Takto to robím už viac ako tridsať rokov a už ani nemám záujem skúšať niečo nové, a funguje to spoľahlivo.

    • 1

Uspora je jak u kteryho filmu. Kdyz sem se koukal treba na ilford pan 400, tak 30m je za 1750,-, coz vychazi 97,- korun na civku 36 snimku, pricemz tovarne navinutej stoji 110,-. Toz to ani nestoji za to se s tim s...

nejde jen o úsporu, i když ta občas může být značná,   jde mnohdy o to  film mít, nebo nemít.   Ono stačí se jen rozhlédnout  za kopce ohraničující českou kotlinu,   a zjistit,  že  lze  v zahraničí koupit  skvělé kinofilmy,  které  v konfekci  v  kazetách  v  krámech (ani internetových)  v našich zemích  koupit  prostě nelze.   Jen  příklad:  kinematografické  čb filmy  ORWO,  surveillance AGFA (značené Maco nebo Rollei),  nebo  Eastman/Kodak  (double-x).

p.s.

A taky občas může jít  o  úsporu prostoru v mrazáku, páč 1000ft (305m) bulk  zabere podstatně méně místa než  190 kazet, že  :-D

    • 0

jen připomenu k tématu takovou kutilskou drobnost pro zkoužky, když potřebujete apod. a sice převinutí části filmu za kazety do kazety

mám plnou kazetu a potřebuju třetinový film (12 záběrů)

zastřihnu čouhající konec filmu do roviny, přiložím prázdnou kazetu s čouhajícím kouskem filmu také rovnoběžně ustřihlým

oba kusy na světle slepím k sobě (kazeta ke kazetě, jsou těsně u sebe)

zhasnu

potom převinu z kazety do kazety část filmu, otáčky odhadem, podle zkušenosti apod.

rozsvítím

mám dvě kazety spojené filmem, , jedna třetinová a druhá dvoutřetinově nabitá mínus nějaké ztráty

střihnu nůžkami a upravím konce pro založení do aparátu

    • 0
Fotka
sokolvideo
7-led 17 20:58:34

alebo nalepím kúsok filmu s 24 otvormi perforácie a jazýčkom.

    • 0
Fotka
Mlok1327332595
22-čen 17 11:00:36

Ahoj,

 

pridam par postrehu. Pred casem (jiz delsim) me tenhle clanek namotivoval a vrhnul jsem se do metraze, nemam a nechci navijecku, delam to rucne :) Par postrehu.

 

Je potreba si vse dobre pripravit a zapamatovat si kam jste co polozili :D tapani po nuzkach moc vtipny neni. Pouzivam plastove kazetky koupene za 30kc kus. Lepim oboustrannou paskou.

 

1) na civku uvnitr si nalepim oboustranku jeste za svetla, potom z ni strhnu papir a dam na misto pro civky

 

2) metraz odmeruju provazkem a ustrihnu, pozor je potreba silne primacknout, jednou jsem (zrovna na me svatbe kde jsem si chtel fotit na film) primackl malo a film mi vyjel z krabicky (tenkrat me to stalo 2 filmy, nastesti kamarad mel po kapsach trix ktery mi venoval :D)

 

3) bacha na svetlo, fakt se ujistit ze nikudy nevnika, chce to klid, namotani na civku je za chvili. Motam si standardne 6 filmu ISO 200 a 6 filmu ISO 400 (vsechny pushuju a pulluju dle potreby :)), cela akce zabere cca 30 minut pro 6 filmu

 

4) konec nechavam rovny, necham vycnivat tak 2 cm, lepim na nej zavadeci pruh z pouziteho filmu s vystrizenym jazyckem (pouzivam opakovane) kvuli uspore filmu pri zavadeni (uvazoval jsem i o pouziti u civky, ale tam je odpad maly, nestalo mi to za praci). Musi na sebe sedet perforace takze trosku opatrnosti, ale jde to dobre

 

Zaverem

 

diky za tento clanek, s uspechem metraz pouzivam, a mit kinofilm za 45 kc je super :)

 

Mlok

    • 2
Fotka
Bob van Sikorski
22-čen 17 14:05:59
p.s.

A taky občas může jít  o  úsporu prostoru v mrazáku, páč 1000ft (305m) bulk  zabere podstatně méně místa než  190 kazet, že  :grin:

 

To už by mě i moje ultra-tolerantní žena hnala :-D

    • 0

Nějak jsem nepochytil to v odstavci 2/ - sice cože to je potřeba silně přimáčknout ?  Předpokládám asi ten film k lepící pásce, ale třeba myslíš něco jiného.

 

No a s tím zatemněním - je dobré, když to ještě nemám vyzkoušené, tak v té místnosti nejprve strávit alespoň 5 minut po tmě. Pamatuji, že jsem si myslel, že mám temno a že se mýlím jsem registroval ve chvíli, když jsem měl film pěkně rozvinutý ... ;-)  

    • 1
Fotka
Mlok1327332595
22-čen 17 22:15:54

Jo presne tak jsem to myslel, lepici paska reaguje na silu, film poradne pritlacit na povrch te pasky, aby drzel fest :)

 

No ja prave taky :D mam zatemneni sice "vyzkousene" namotavani filmu do vyvojnice a podobne. Ale po 15 minutach jsem najednou zjistil ze na strope vidim obrys krytu svetla :D to me polil horkej pot a pakoval jsem to. Nic se nestalo, film prezil. Ja u vyndavani cely metraze stejne davam pozor a dam tomu cas, tak tech 5 - 10 min, co kdbyy se zatemneni nejak poskodilo. Takze pokud to nedelam v noci (v lete moc ne, vstavam brzy takze brzy chodim spat), radeji pockam

    • 1
Pánové, určitě mě poradíte. Chci se taky pustit do metráže a jeden starej fotograf mě říkal že si při tom můžu svítit tmavě zelenou žárovkou. Že prý musí být tak tmavá, že budu muset čekat třeba 15 míň než začnu něco vidět. A že to prý filmu neuškodí. Nerad bych poškodil celou metráž tak mě zajímá jestli je to pravda. Dekuji
    • 0
TaDeAAsH

U filmů do 100ASA bych se toho nebál, ale to "svícení" určitě není o počítání dírek perforace, spíše o tom, aby si člověk nerozbil v komoře hu.. - ústa.

ALE, PROBOHA, PROČ???

Pokud chcete fotit více a na metráž, poohlédněte se po navíječce. Naděláte méně paseky, poškodíte méně filmů, nebudete muset nepohodlně měřit, zoufale lepit,  nebudete nucen být tak často sprostý, atd. atd.  Netvrdím, že navíječky jsou zadarmo, ale dají se koupit za cca poloviční cenu na e-bay a pod. Těm, kteří se nabažili (nebo dokonce "přešli na digitál"), jsou už nanic... A věřte tomu, že nejvíce karambolů u partyzánsky navíjených filmů nastane tehdy, nafotografujete-li životní záběry.

    • 1

preco by si to robil ? Kup si prevyjacku internet ich je plny..

    • 0

Aj bez navíjačky sa to s prípravou pohodlne dá. Dokonca aj bez zúfania a nadávania u toho.  :cool:  Vlastná skúsenosť.

    • 0

TaDeAAsH
U filmů do 100ASA bych se toho nebál, ale to "svícení" určitě není o počítání dírek perforace, spíše o tom, aby si člověk nerozbil v komoře hu.. - ústa.
ALE, PROBOHA, PROČ???
Pokud chcete fotit více a na metráž, poohlédněte se po navíječce. Naděláte méně paseky, poškodíte méně filmů, nebudete muset nepohodlně měřit, zoufale lepit, nebudete nucen být tak často sprostý, atd. atd. Netvrdím, že navíječky jsou zadarmo, ale dají se koupit za cca poloviční cenu na e-bay a pod. Těm, kteří se nabažili (nebo dokonce "přešli na digitál"), jsou už nanic... A věřte tomu, že nejvíce karambolů u partyzánsky navíjených filmů nastane tehdy, nafotografujete-li životní záběry.

Děkuji za odpověď, já jsem jen chtěl vědět jestli to jde. Jak říkáte, nejdřív to vyzkouším po tmě a asi si objednám převíječku. Ještě jednou děkuji
    • 0

Neskúšal som to, pretože som to zatiaľ nepotreboval. Ja mám taký tmavozelený filter, ktorý by možno fungoval aj na film. Čo som sa dočítal, tak sa to používalo pri kontrole filmu počas vyvolávania. Ale určite to nebolo počas celého vyvolávania. To len tak mrknúť, či už je to dosť kryté.

    • 0

Nie je zelene svetlo bezpecne len pri ortochromatickych filmoch? Predavaju sa vobec bezne este nejake?

    • 0