Přejít na obsah


- - - - -

Flashing and Fogging


Flashing and Fogging

Každý z nás se ve svém temnokomornickém životě setkal se situací kdy se po několika hodinové práci posadil a zálibně díval na ještě mokrá díla. A ejhle. Černá ideální, polotóny radost pohledět, jen těm světlům něco chybí, ne moc ale ... a celkový kontrast se mi najednou zdá taky moc velký. Hm, co s tím?


Co je to a proč se to používá?

Flashing a Fogging jsou silné nástroje ve zbrojnici každého printera. V podstatě jde o stejnou techniku – exponovat papír malým množstvím bílého světla. Rozdíl je, že fogging dodá papíru tón zatímco expozice při flashing je na to příliš krátká.

Flashing, ve skutečnosti, touto velmi krátkou expozicí zcitliví papír - pomáhá papíru překonat prahovou hodnotu tj. hodnotu světla při které je papír vůbec schopen vyprodukovat tón. Výsledkem toho je rychlejší tvorba tónu, zlepšení kresby ve světlech a malé snížení celkového kontrastu. Zkušení printéři namítnou, že stejného efektu dosáhnou použitím burn-in (přidaná expozice v určité části obrazu). Jistě, mají pravdu. Nicméně se domnívám, že není vždy nutné připravovat někdy velmi složité masky na zakrytí zbývající části obrazu. V žádném případě není flashing technikou nahrazující burn-in a byl bych nerad kdyby to tak vyznělo, naopak tyto techniky se dají skvěle kombinovat. Např. chcete vytvořit high-key print. Použijete flashing pro zcitlivění papíru a papír s tvrdší gradací nebo filtr 4-5 pro vlastní expozici. Při použití multigradačních papírů můžete kupříkladu použít flashing k tvorbě jemných tónů a burn-in s tvrdou gradací ke zvýšení lokálního kontrastu a vykreslení detailů. Vše záleží jen na vás.

Jak na to?

Možností je samozřejmě více. Lze koupit speciální zařízení (např. PaperFlasher od RH Design) jehož výhodou je přesnost a flexibilita. Ovšem cena 69 GBP + poštovné se mi nezdá příliš lidová.

Takže si vystačíme s tím co máme. Vyjmeme negativ, vytáhneme zvětšovák na jeho maximální výšku a maximálně zacloníme objektiv, je to proto abychom byli nezávislí na formátu papíru na který zvětšujeme, a provedeme proužkovou zkoušku. U mnou používaných kombinací jsem začínal expozičním časem 3s a přidával 1s při každé expozici. Doporučuji si jednotlivé expozice označit (tužkou u FB nebo tenkým fixem u RC papírů). Poslední proužek kde po uschnutí papíru není viditelný tón je čas potřebný pro flashing pro tento typ papíru.

Krásné chvíle v komoře přeje Kodl
  • 0


4 Comments

Ahoj, je normální, že při stanovení hranice pro flashing mi vyšel poměrně velký rozdíl mezi RC a barytovými papíry (5,5s pro RC, 7,5s pro baryt)?

Díky
    • 0
Bych řekl že to normální bude. Vždyť i čas osvitu pro RC a baryty je jiný (při jinak stejných podmínkách).
    • 0
To je prvada. Akorát mi nedochází proč tomu tak je, když technická data papírů jsou v podstatě stejná. A tak jsem spekuloval, čím to je a nic mně nenapadlo...
    • 0
Vždyˇˇt to zas není o tolik, je o 1/3-1/2
    • 1