Přejít na obsah


* * * * *

Dvoulázňové vývojky pro umělce


Dvoulázňové vývojky pro "umělce"...

Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!

Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.

Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!

Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.


U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.

Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.

Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!

Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.

Zde je: A. ADAMS D 23



Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml

Původní Stoëcklerka:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.

Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml

Dále tu máme něco podobného Diafine:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml


Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.

Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).

Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!

Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.

Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.

Zdarec! S úctou váš Bzenčák

  • 0


149 Comments

Zacni metolom. Kup si ho cerstvy 100g. Mala investicia, velka pomoc.

A o cerstvy hydrochinon sa s niekym podel. Tak ti zostane mozno 50g na velmi dlhe obdobie.  Do Stoecklera ti ho stejne netreba.
Ak je metol O.K. mala by lazen "A" vyvolavat sama o sebe.
K dobrym vysledkom patri aj cerstvy siricitan. Staci vzdy nevyhnutne mnozstvo. Jedno kilo :)

    • 0

Tak o prachy ani nejde. Jen jsem ty pixle s chemií dostal a bo v jiném vlákně se tu píše, že jsou obě látky téměř nesmrtelné (metol není zahnědlý...), tak jsem nečekal žádnou zradu. Prubnul jsem kousek negativu i v roztoku samotného hidrochinonu ihned po namíchání (když je tam ten siřičitan jako antioxidant) a taky to s tím nehlo. Inu odevzdám do nebezpečného odpadu a koupím čerstvé. Akorát to zas bude pár dní trvat :-(

    • 0

Dobre, ale i metol, i hydrochinon potrebuju k svojej praci zasadite prostredie.
Siricitan postacujuco zasadite prostredie vytvori iba mre metol. (Otazka je, ci siricitan este zije.)

Pre metol treba trosku vyssie pH.
Ani metol, ani hydrochinon uplne nesmrtelne nie su, siricitan uz vobec nie.
Preto je rada taka, aby si si obstaral chemikali cerstve.

To je rada nie len pre zaciatocnika.
To je rada aj pre mna :D

    • 0

Dobre, ale i metol, i hydrochinon potrebuju k svojej praci zasadite prostredie.
Siricitan postacujuco zasadite prostredie vytvori iba mre metol. (Otazka je, ci siricitan este zije.)

Pre metol treba trosku vyssie pH.
Ani metol, ani hydrochinon uplne nesmrtelne nie su, siricitan uz vobec nie.
Preto je rada taka, aby si si obstaral chemikali cerstve.

To je rada nie len pre zaciatocnika.
To je rada aj pre mna :D

mre malo byt "pre"

Treti odsek malo byt "Pre hydrochinon treba trosku vyssie pH."

    • 0

siřičitan si myslím chcípne dřív než metol...nebo se mýlím?

    • 0

Siricitan starne naozaj velmi rychlo. Rychlejsie, ako metol. Napokon, vlastne preto sa do vyvojky pridava - jeden z dovodov pritomnosti je, ze chrani tak chrani metol.
Siricitan by plnil dobre funkciu "neznej" zasady, pripadne by este stale dobre rozpustal kovove striebro, ale uz by neochranoval metol.
Tak to je.

    • 0

Toš uvidíme. Prubnu to ještě s čerstvým siřičitanem než to všecko zlikviduju a nakoupím nové.

    • 0

Tak zakončuju chemickou anabázi usvědčením vraha. Byl to siřičitan neznámého stáří. Což dává šanci socialistickému půlkilu metolu na ušlechtilou práci.

    • 0

Asi se zeptám jako úplaná lama, ale jak jsou na tom dvoulázňovky a pushování?

    • 0

Nevie niekto odborne podkutý, či by som pri miešaní akože Diafine mohol namiesto pyrosiričitanu sodného použiť draselný? Draselný mám v šuplíku, ten sodný by som musel niekde zháňať.

    • 0

Nevie niekto odborne podkutý, či by som pri miešaní akože Diafine mohol namiesto pyrosiričitanu sodného použiť draselný? Draselný mám v šuplíku, ten sodný by som musel niekde zháňať.

 

ja myslim, ze mohl. Votazka je, jakej bude vysledek ;-) Jsou tu 2 faktory: disiricitan (pyrosiricitan) draselnej ma jinou molekulovou hmotnost, takze bude potreba prepocitat navazku; ocekaval bych, ze bude mozna ponekud bazictejsi nez sodnej, ale jakej to muze mit na funkci vliv, to nevim.

    • 0

Asi to pre tú zábavu vyskúšam. Metaboritan podľa Bzencaka sa mi už suší.

    • 0
Fotka
sokolvideo
19-kvě 18 07:29:49

Peťo, môžeme vymeniť, pozriem sa, ale mal by som mať sodného dostatok, a draselný mi došiel, dám vedieť a dohodneme mailom.

    • 0

Kua, keby slo tie molekuly pribalit ako prilohu do mailu :D

    • 0

No tak volal som v tom mojom hybride Diafinu Fomapan 100 clasic a pripadá mi to hrozne málo kryté. A to som to tam držal pre istotu dlhšie ako 3 minúty. Možno aj 7-10. Hlavne v tom A-čku. Asi to vylejem. Žeby tomu chýbalo zopár tých hrudiek fenidonu, ktoré sa mi nechceli rozpustiť?

    • 0
Ako je to s kodak flexicolor RA, dá sa použiť aj na papiere alebo len výhradne na film?
    • 0
Fotka
matobabetak
12-srp 22 06:03:07
Este mam celu krabicu hotovych vyvoviek foma, lc29,id11, A49 a pod...ale ze vyskusam .
Metaboritan som namiesal ale nechcelo sami cakat kym uschne :) sup do B, A tiez jednoduche rozmiesal som to. Nafotil fomapan 200kino len tak doma ked svietilo slnko velmi jasovy rozsah od tmavych kutov po jasnu oblohu a mraky vsetko na jednom zabere. 4min A potom 4 min B, voda, fomafix, vyprat ...skusal som korekciu expozicie od -5 az po +5 rozne casy clony...ten zazrak sposobil ze vsetko je ostre jak britva a krasne presvetlene ako obloha a mraky tak tmave kuty, brutalny jasovy rozah a jednoduchost. Mozem sa pomylit o 3 casy hore dole a nic sa nedeje. Ked miniem konfekcnu chemiu tak len jednu tuto budem pouzivat, to sa ani neda vypocitat cena vyvolania jedneho filmu. Cez leto netreba chladit co je obcas dost problem, este skusim jednu ostru vyvojku a jednu ultrajemnu namiesat a mam hotovo ...uz sa len naucit zvacsovat :)bud je to tmave alebo svetle ale ked to vide su to obrazky nad ktorymi znami otvaraju usta ze taky krasny obraz este nevideli ...ze na akrj tlaciarny som to tlacil :D

Ak si pri prvom filme ustrizok otestujem po akom case scerna a tento test budem pred kazdym volanim opakovat da sa to pouzit na zistenie v ako stave je vyvojka ? Alebo ide ide a potom ju naraz vypne ?
    • 0
Fotka
Erik Kurach
12-srp 22 12:28:20

Vážení kolegové, dostalo se mi ještě před několika lety té neuvěřitelné cti a důvěry, navštěvovat v průběhu několika let, po osobním pozvání svého váženého přítele, žijícího v destinaci, poblíž geniálního Salvatora Dalí. Vědecká laboratoř v CH, v níž pracoval po mnoho let, jako expert fotografie s vědeckou dokumentační specializací umožňovala takřka finančně neomezenou technickou podporu. Byli zde uznávaní specialisté, fotochemici, jež byli schopni precizní chemické analýzy na špičkových laboratorních přístrojích. Můj přítel a úžasný analytik pracoval, jako jeden z prvních s aplikací materiálu Agfacontour ve vědecké fotografii. NIC lepšího, než dvou-lázňový EMOFIN od Fy.TETENAL se pro brilantní B&W fotografii negativ/positiv v praxi neuplatnilo lépe s absolutní spolehlivostí, obrazovou kvalitou a standartními výsledky v čase. Brilantní ostrost, vyrovnání kontrastů a skvělá praktická zvětšovatelnost negativů. Snad ještě homeopatický STAND v originálním AGFA Rodinal mohl co do obrazové ostrosti konkurovat. Mám v "Temné noře" několik originálních krabic s jednotlivými baleními EMOFIN. S tím vystačím do posledních dnů, předcházející vlastní slepotě. Co řešit?

Tuny experimentálních keců jsou absulutně k ničemu. Jen ztráta času v hovorech s diletanty, tvářících se účastně, i když vědí úplné hovno.... Erik

    • 0
Fotka
matobabetak
13-srp 22 14:31:41

este jeden dotaz ....existuje aj pozitivna dvojlaznova vyvojka ? 

    • 0
Fotka
Erik Kurach
13-srp 22 16:21:40

Vážený pane kolego matobabetaku, dvoulázňový systém positivní vývojky s vynikajícími výsledky samozřejmě existuje. Positivní vývojka A - TVRDÁ vyvolá během velmi krátké doby za stálého míchání nejvyšší světla, ihned po jejich prvních stopách obrazu se vyvolávaný positiv přenese bez fáze oplachu do positivní vývojky B - MĚKKÁ, kde se vyvolávaný positiv ponechá do provolání všech stínů do žádoucí obrazové škály šedé stupnice. Je to jednoduché, harmonisace kontrastu dává bohatou škálu polotónů. Oplach, ustálení po předepsanou dobu, aby nedošlo k nežádoucímu vybělení nejvyšších světel obrazové škály. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik

    • 2

Vážený pane kolego Jezevče, jen bych si dovolil Vás doplnit - pro nezkušené, že ovšem tento dvoulázňový systém funguje odlišně od negativního. Adams myslím doporučoval Dektol a Selectol, a to i kvůli teplému tónu

    • 0
Fotka
Erik Kurach
13-srp 22 21:30:23

Vážený pane kolego, naprostý souhlas. Ansel Adams používat tzv. "harmonisaci negativu" v roztoku sirnatanu sodného, čímž vyrovnával kontrast na negativu. Kdysi jsem se zde o této metodě zmiňoval, zcela bez odezvy v tehdejší sestavě domorodých členů Temného klanu. Příspěvek lze i zpětně dohledat. Bohatost polotónů je jedním z cílů této metody zobrazení. Charakter fotografovaného motivu určuje formu zobrazení. Adams tónoval své obrazy v selenu. I proces tzv. harmonisace negativu selenový tónovač podmiňoval, ale přímo v procesu zpracování negativu. Obdobou bylo také ve své době tónování negativu tzv. modro-žlutý postup. Berlínská modř a Alizarin na vyvolaném negativu. Používáno ve vědecké fotogrammetrické foto pro zdůraznění nejmenších obrazových detailů na negativu. Pouhá barvičky, jak na velikonoční "Kuří futrály". Úžasná technologie, bez rizika zničení u negativu. Vytvrdit na přímém Slunci a hbitě do fotokomory. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik

    • 2
Fotka
matobabetak
13-srp 22 22:02:10
Dnes 6h stravenych v tmavej komore. Ilford HP5 vyvolana v ID 11 zvacsovana na fomu variant, avsak fomapan 200 vyvolany v dvojlazny z receptu na zaciatku fora (metol,sirycitan A, metaboritan B ) 4+4min dava ovela viac polotonov,krasne mraky, aj zakutie v tme za slnecneho pocasia. Este skusime ilford ako si bude rozumiet ...bohuzial nemam skener aby som nahodil nahlady. Zacinam uvazovat kupovat 50m role fomy :D chemie mam na niekolko rokov to sa neda minut
    • 0
Fotka
sokolvideo
14-srp 22 12:06:31

Len taka poznámka k životnosti Diafine. Pre informáciu robím si 0,6 litra roztokov A aj B (presne 0,565l), miešam pod+a predpisu od kolegu Bzenčaka, momentálne už mám 16 várku, vyvolám v nich 6-8 filmov , vylejem a miešam nové.

K životnosti: várku 16 som navážil 24.10. 2020,  3.12.2020 som v nej vyvolal 1xF100 a 1x F400. Dnes som v tejto vývojke vyvolal Kodak 5221? zbytok z hromadného nákupu od Jirinola (Jirko díki) a film je vyvolaný v pohode, tak ako som zvyklý. Takže táto navážka má momentálne rok a desať mesiacov a je funkčná ako z nova.

Ešte jedna poznámka, Foma E400 (a ani Fuji Acros)  sa mi v tejto vývojke veľmi nepáči, volám ju bežne v Microphene, skúsim vyvolať 4+4 minúty v Diafinke, uvidíme, čo to povie.

    • 0