Přejít na obsah


- - - - -

Jak zkrotit metráž



Kdo fotí na kinofilm, tak si časem oblíbí jeden až dva druhy filmů, které používá nejčastěji, a to na mnoho námětů. A když už si je kupuje po desítkách, začne uvažovat nad tím, jak jich mít doma ještě více za ještě nižší cenu. Nejlepším řešením je potom metráž.

Na úvod uvedu ekonomickou motivaci, která mě k metráži přitáhla. Na černobílé focení statických snímků používám Fomapan 100. Aktuální ceny (únor 2008) dle Foto Škoda vycházejí takto:
  • Fomapan 100/135-36 za 75 Kč;
  • Fomapan 100/metráž 30,5 m za 712 Kč (18 celých filmů pro 36 snímků, tj. 39,50 Kč za film);
  • Fomapan 100/metráž 50 m za 1140 Kč (30 celých filmů pro 36 snímků, tj. 38,00 Kč za film).
    Úspora na jednom filmu je skoro 50% a to už pro mě byl argument, abych do toho šel. V tomto článku bych chtěl popsat pár osobních zkušeností s metráží. Nejde tedy o objektivní líčení nadčasové pravdy ;-), ale o pár postřehů, které třeba pomohou méně zkušeným a váhajícím. Dále popsané konkrétní detaily jsou uvedeny podle mých zkušeností s metráží Foma. Provedení metráže jiných výrobců může být mírně jiné, ale určitě ne nějak zásadně.
    1. Metráž - co to je?

    Metráž lze obecně popsat jako pás nenastříhaného kinofilmu, prodávaný v různých délkách. Film je natočen na středové cívce a uložen ve světlotěsném pytli, který je uložen v plechovce nebo krabičce. Film je na cívce natočen emulzí dovnitř.
    Vložený obrázek
    2. Do čeho to natočit?

    V zásadě jsou tři varianty kazet, do kterých lze metráž natočit:

    A) neotevřená kazeta po jiném filmu, ze které kouká konec původního filmu;
    B) otevřená kazeta po jiném použitém filmu;
    C) speciální kazetky z bajonetovým uzávěrem.
    Se všemi třemi typy jsem udělal osobní zkušenost, o kterou se s vámi chci podělit. Vezmu to trochu od zadu. Celoplastové kazetky na metrážjsem koupil ve Foto Škoda za 30 Kč za kus. Vrchní čelo kazety je upevněno na těle kazety bajonetovým uzávěrem, se kterým se velmi snadno manipuluje. Uvnitř je hladká cívka. Při navíjení metráže se sundá víčko, na cívku se přilepí lepicí páskou konec filmu, ustřiženého na požadovanou délku. Pak se film velmi snadno natočí na cívku a jako jeden celek zastrčí zpět do kazety tak, aby koukal pouze zaváděcí konec. Kazetu zavřeme víčkem. Práce s těmito kazetami je pohodlná - s bajonetovým uzávěrem se pracuje dobře a přitom je dostatečně těsný. Kromě toho film při navíjení neprochází celou délkou přes sametky, klesá tedy riziko poškrábání filmu náhodně ulpěným smítkem.
    Vložený obrázek
    Primitivnější variantou je použití otevřených kazet po jiném použitém filmu. Jedná se o kazety, ve kterých už jeden film byl a které byly rozebrány kvůli natočení exponovaného filmu do vývojnice. Na otevření běžných kazet má každý svůj postup - někdo to zvládne holýma rukama, někdo si pomůže nůžkami a někdo používá obyčejný otvírák na lahve. Pokud při tom nedojde k nadměrné deformaci sundávaného víčka, lze kazetu opět složit dohromady. Při navíjení metráže natočíme jako v předchozím případě film na cívku, kterou vložíme do kazety a tu zavřeme víčkem. Proti bajonetovému uzávěru je zde potřeba mnohem větší šikovnosti, aby se podařilo víčko správně nasadit. Tomu pomůže, když tělo kazetky mírně stlačíme, aby mezera mezi sametkami nebyla tak rozšklebená. Z osobní zkušenosti považuji toto řešení za nejnáročnější na šikovnost a světlotěsnost kazety není bohužel ničím zaručena. Výhodou opět je, že při navíjení neprotahujeme sametkou celý film.
    Vložený obrázek
    Poslední možností je použít neotevřenou kazetu po jiném filmu, jehož konec kouká ještě ven. Některá těla fotoaparátů umí svinout film po dofocení do kazetky tak, aby mu koukal konec ven. Při troše citu v ruce lze toho samého stavu dosáhnout i při ručním převíjení na mechanických tělech. Při nasoukání filmu do vývojnice pak film odstřihneme tak, aby z kazetky koukalo 5 - 10 mm filmu. Na tento konec si předem nalepíme kus lepicí pásky - ta je pokud možno zasunuta trochu do cívky. V temnici zasuneme konec metráže podél původního filmu do kazety a pečlivě zarovnáme tak, aby nebyl šikmo vůči ideálnímu směru. Poté ho slepíme oním předem připraveným kouskem lepicí pásky s původním filmem. Následně začneme opatrně otáček cívkou a navíjet film do kazety. První dvě až tři otáčky jsou nejkritičtější - pokud jsou filmy špatně slepeny, mohou se od sebe odtrhnout a můžeme začít znovu. Pokud je však slepení filnů provedeno s pečlivostí, je následné natažení filmu do kazety pohodlné. Nevýhodou je, že skrz sametku na počátku projde dvojitá tloušťka filmu, proto doporučuji použít kazetu jednorázově.
    Vložený obrázek
    Vyzkoušel jsem všechny uvedené varianty. Doporučuji použití speciálních kazetek s bajonetovými uzávěry - za 30 Kč máte pohodovou práci a jistotu dobrého výsledku. Použité kazety jsou vhodné pro šikovnější - je potřeba dobře přilepit nový film na konec starého resp. dobře sestavit kazetu do původního stavu.
    3. Jak to natočit?

    Navíjení metráže je nutno provádět v naprosté tmě, takže doporučuji nejprve natrénovat na nějakém zkušebním kusu filmu poslepu. Než zhasnete, připravte si na dosah:
  • pikslu s metráží;
  • připravené kazetky;
  • nůžky;
  • nastříhané kousky lepicí pásky;
  • ev. i pomůcku pro naměření délky 165 cm.
    Vlastní postup je jasný a snadný. Ve tmě otevřete krabičku s metráží, rozbalte pytlík a vyndejte film. Jeho konec bude pravděpodobně zalepen lepicí páskou. Opatrně ji odstraňte a odměřte 165 cm filmového pásu. Použít lze např. pomocný provázek s uvázanými uzlíky v požadované vzdálenosti. U lidí běžného vzrůstu (výška okolo 180 cm) odpovídá tato délka rozpaženým pažím s ohnutými prsty (ve kterých držíte film ;-)). Po naměření délky film ustřihněte a namotejte do kazety některým z výše uvedených způsobů. Nezapomeňte, že emulze je na cívce metráže i na cívce v kazetě na vnitřní straně (tj. při navíjení jde emulze dovnitř), takže si pohlídejte orientaci filmu při jeho vložení do kazety. No a to je vše. Zbytek nenavinuté metráže pečlivě zavřete do sáčku a do krabičky a rozsviťte. Doporučuji na kazetky nalepit srozumitelné označení, aby bylo jasné, co je v nich za film.
    4. Jak poznám, kolik se políček mám k dispozici?

    Moje zkušenost je taková, že pokud ustřihnu metráž v délce těch 165 cm, je možno na film exponovat 36 až 37 políček. Při tom je na filmu rozumná délka zaváděcí části. Pokud si to chcete dopředu ověřit, ev. určit počet snímků na filmu s jinou délkou, není nic snazšího, než film naexponovat naprázdno. Na těle foťáku nastavte nejkratší čas závěrky a největší clonu. Nasaďte krytku na objektiv a pro jistotu ji ještě zastiňte rukou. Zakryjte i hledáček. V tomto stavu můžete "procvakat" celý film a zjistit, kolik políček se vám na něj vejde.
    5. Shrnutí a závěr

    Použitím metráže lze snížit náklady na nákup oblíbeného filmu. Navinutí filmu do kazety není náročné a zvládne ho při troše šikovnosti každý. Použít lze speciální kazetky nebo zbytkové kazety po exponovaných filmech. Pro větší pohodlí lze použít i specializované navíječky. Ty mají ale vysokou pořizovací cenu a v diskuzích lze nalézt i názor, že škrábou filmy.
    Některé další postřehy ohledně metráže lze nalézt v diskuzích na tomto webu:

    Metráž - větší diskuse
    Metráž - menší diskuse
    TriX v metráži
    Na závěr posílám vzpomínku pro pamětníky - krabička od metráže filmu Orwo NP 27 ;-)
    Vložený obrázek
    Přeji vám, aby se váš oblíbený film vyráběl v metráži a při jejím navíjení nevznikly žádné technické problémy.
    Petr Kolář, alias Armas

  • 0


196 Comments

Já bych se tedy, pokud už je možnost místnost vůbec zatemnit a převíjel bych do cívky jen občasně (tedy nechystal se pořídit ten oný bazmekt k převíjení) s nějakým filtrem vůbec nezatěžoval. Jednak nevěřím, že by to běžným filmům nevadilo, ale hlavně - zkusíš navinout jednu cívku v úplné tmě, vychytáš případné problémy a pak už je to rutina. 

Pro jistotu si předem zkus navinout kus filmu za světla.

S tak tmavým filtrem, než se v té tmě rozkoukáš aby to mělo nějaký smysl, máš několik navinutých cívek ... a bezpečně.  

    • 0

Přelud? Nebo mi něco uniká? https://www.fotoimpe...re-135305m.html

Proč zde metráž Tri-Xu vyjde daleko dráž než po kazetách? Nevíte o tom někdo něco? Lze sehnat Tri-X metráž někde levněji?

Díky :-)

    • 1

Ploci je zaujat, že fotoimpexoři mají metráž umkehrfomapanu, který foma na svém eshopu nemá: https://www.fotoimpe...lm-135305m.html

    • 0
Myslím, že zádrhel bude zde: "Im Laden Berlin nur auf Bestellung lieferbar."
    • 0

Für deutsches Volk gibt es kein saadrhel :-D.

    • 0

to nemusí být zádrhel, ona ta prodejna v Berlíně zase tak velká není, takže dost věcí mají v externím skladu na periferii

    • 0
Tak že bychom to vyzkoušeli? :)
    • 0

A máte někdo vyjádření Fomy, proč ho nenabízí u nás? A drobný dotaz: do navíječky se vejde jak velká špulka s filmem, přijde mi to takový malý na třeba 50m a kolik filmů se vykoupe v té zpracovatelské chemii pro 100R, díky.

    • 0

do běžné konfekční navíječky pro kazety 135  se  špulka  s  50m  foma filmu  nevleze (podložka je moc  tlustá a ten návin má moc  velký průměr).   

    • 0

Ok takže 30,5m asi ano, díky

    • 0
Fotka
sokolvideo
16-úno 18 16:57:47

Ploci je zaujat, že fotoimpexoři mají metráž umkehrfomapanu, který foma na svém eshopu nemá: https://www.fotoimpe...lm-135305m.html

Ploci, keď to tak prepočítam, tak sa to ani veľmi neoplatí, keď pripočítame dopravu, aj keď je to zaujímavé. Ale pozor, síce ešte takú skúsenosť s týmto novým filmom nemám, ale staršie inverzné filmy Foma, cca 15 rokov dozadu, veľkou trvanlivosťou netrpeli, aby si nebol sklamaný, keď ti po dvoch troch rokoch odídu.

    • 0

2 Me2d - zpracovatelský set Foma pro inverzní film je na 8 ks kinofilmu (36 snímků), nebo 2ks filmu 2x8 délky 10,5 m, nebo 1 ks 16 mm filmu délky 30 m... Tak pravila Foma...

    • 0
Děkuji a ode dneška ho mají i na svém webu pro nás, poslal jsem jim email proč je pro okolní Evropu a pro nás ne a napsali mi ze ho zařadili na eshop, Teda metráž 100R.
    • 0
1438,- Kč 30.5m
    • 0

to je hezký pro fanoušky toho filmu hnedle příležitost ušetřit odvíjením z velkého klubíčka

-

ještě lepší by pochopitelně byla kamera a projektor na pohyblivé obrázky :-)

    • 0
Fotka
Pentaxista
16-úno 18 21:49:14

Kolegové! Nepochybuji, že někdo z vás má zkušenost s porcováním metráží 400 a 1000 stop. S 30,5 si poradím snadno, s delšími kusy mám problém (jak odměřit, navinout, nepoškrábat...).

Prosím, poradíte někdo?

    • 0
Ta česká cena je super, to je nějakých 80 Kč / film. To vypadá zajímavě.
    • 0

Kolegové! Nepochybuji, že někdo z vás má zkušenost s porcováním metráží 400 a 1000 stop. S 30,5 si poradím snadno, s delšími kusy mám problém (jak odměřit, navinout, nepoškrábat...).

Prosím, poradíte někdo?

poslal jsem zprávu do vzkazníku

    • 0

nechci kazit  kšefty  renomovaným obchodníkům s  fotografickou technikou,   ale: 

nedávno za mnou  byl  jeden  kolega,  který  si pořídil  fungl novou navíječku na  kinofilmovou metráž,   a  poprosil mě,  abych ho s tím naučil  efektivně  plnit  kazety. 

A ejhle,  poněkud jsem  se  zasekl i já,   neboť  navíječka značky AP  (podobnou konstrukci má i Kaiser) a  film  prochází  velmi  těsnou štěrbinou  mezi  natvrdo montovanými (asi vlepenými) sametkami   a  volný konec  filmu z bulku,  zejména pokud  je na  velkém středovém jádru  (Foma  má i  17m filmu  namotaných na  velkém středovém jádru,  proboha,  proč?), jde do té štěrbiny  nasunout  jen  s  velkými  obtížemi.    první 4 pokusy  dopadly  protržením perforace na konci  filmu,  až na pátý pokus se  to podařilo,  ovšem (!)  film  při průchodu  sametkami zatěsněnou štěrbinou jde tak  těžce,  s  velkým odporem,  že  velmi  pochybuji,  že by  při  tomto  protahování  při motání do kazety  nedošlo k poškrábání  obou stran  filmu.   Když si  představím,  kolik ta sametky časem nashromáždí  prachu a nečistot, tak  se mi do duše  vkrádá jen zaúpění bolestí.  

Tož  tak.    Já bych si tuhle navíječku  za  tolik peněz  nekoupil,  ani zadarmo bych ji nechtěl.   Pokud  tohle  někdo používá  a pak  se diví,  že má  oblohu na foma filmech  plnou drátů,  které vedou odnikud nikam,  neb  stožáry v obraze nemá,   už se nedivím. 

p.s.   V posledních 11 letech jsem používal  vícero navíječek jiné konstrukce  (nejběžnější  zástupce  těchto jednoduchých a spolehlivých navíječek je  Computrol (třetí obrázek), stejnou kontstrukci má Watson, Alden a pár dalších staršího data narození) a naplnil jsem mnoho tisíc kazet,  bez  jediné  vady  či  reklamace.    Neumím si  tohle představit  se současně vyráběnou a  za nehorázné peníze prodávanou  navíječkou AP či Kaiser. 

    • 7
No, čo dodať. Len asi dík za varovanie.
(Ja mám tie watsony, v jednej P3 a v druhej PlusX týmto zdravím!)
    • 0

Jirin-ol pravdu dí. Včera jsem jí byl reklamovat, jsem zvědavý, jak se k tomu prodejce postaví. Navíječkám AP a Kaiser se vyhýbejte obloukem.

    • 0
Fotka
Pentaxista
26-úno 19 11:00:16

Kaiserovu navíječku mám a jsem s ní spokojen. Dlouho ovšem trvalo, než jsem přišel na to, že po založení návinu filmu do komory (ve tmě) se pouze zavede kousek filmu (cca 2-3cm) do štěrbiny  (která pak pokračuje sametkou), uzavře se prostor pro kazetu a KLIČKOU se zatočí cca 1/2 - 3/4 otáčky. Podávací mechanismus si film sám zachytí a po vynětí kličky a otevření prostoru pro kazetu tam trčí kousek filmu. Dále již zvyklým způsobem.

(Asi netřeba připomínat, že prostor s návinem filmu se před rozsvícením musí dobře uzavřít...)

Jinak řečeno: nesnažit se konec filmu z návinu dostat přes štěrbinu se sametkami do prostoru pro kazetu "tlačením"!)

    • 2

tak u té, co jsem měl v hrsti,   dokud nechytíš  film do kazety, můžeš motat kličkou jak chceš naprázdno. 

Anebo jsem blb a neumím s tím zacházet :-)

    • 0
Fotka
sokolvideo
26-úno 19 13:07:16

Hm, plničky filmov máme, a čo do nich. Foma samozrejme, ale nenašlo by sa niečo iné, farebný diák, alebo napríklad nejaký Kodak či Fuji či Ilford v metráži? Za rozumnú cenu samozrejme, a nemusí byť nižšia ako Foma. Nejaký väčší hromadný nákup? Mám na mysli niečo z oklieštenej ponuky kinematografických filmov.

    • 0

Já jsem si koupil na ebayi navíječku typu Loyd (tedy aspoň pod takovou značkou jsem našel kusy nové i z let padesátých) značky Prinz, made in Israel. Malá jednoduchá konstrukce, za 700,-kč nemám co řešit.

    • 0