Přejít na obsah


Fotka

Leštění fotografií


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
218 odpovědí na toto téma

#151 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 080 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 712

Publikováno 26 leden 2015 - 10:25:59

Mě se běžně (haha, zatím při své frekvenci zvětšování jsem tak udělal jednou) daří přes noc položit skla do trávy, případně ještě přehodit nějakým igelitem, to když je lepenka oboustranně. Vlhkost ze země udělá své, ráno jsem lepenku spláchl proudem z kropící konve a už jen utřel hadrem. Takže mimo zimní období, kdo má prostor venku ...


  • 0

#152 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 26 leden 2015 - 12:17:48

Otvor po fotografii "recykluju", tak 5-6 kusů vypnu než jde sklo odmočit. Teď jsem chystal výstavu, cca 100 foto, 5 skel, na dvě odmočení jsem je vypnul všechny.


  • 0

#153 MIC448

MIC448

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 27

Publikováno 25 prosinec 2015 - 12:08:50

Dobrý den,

měl bych dotaz na ty kteří mají úspěšné zkušenosti s leštění. Mam tu smůlu že první pokus mi jakž takž vyšel. Papíry nebyly ani extra vyprané plácl sem je na plech a až na par místeček šly krásně dolů takže i pře škrábance v plechu mě výsledek nadchnul.

Od té doby se mi jej ale nedaří zopakovat vždy na tvrdo přilepím. Z rad které jsou na temné uváděny jsem prozatím zkoušel řádně vypranou fotku prohnat řídkou želatinou a plácnout na studený v sapónu a horké vodě odmaštěný plech. Výsledkem je na tvrdo přilepená fotka. Totéž se mi stalo po asi 3 hodinovém praní fotky a jejím cca 10minutovém máčení ve smáčedle od fomy. na menším kuse jsem skoušel i sapón nanádobí.

Mam mam oboustranou kovosku s termostatem. S tím že ji momentálně mám nastavenu tak na 2/3 výkonu co se popisovaných zvukových projevů týče tak nějaké plopnutí občas slyším ale obávám se že to jen pracuje konstrukce leštičky.

Taki bych se rád zeptal jestli nevadí to že už mám lehce vytahané plátna které v krajích nepřitlačují plech na leštičku  dokonale.


  • 0

#154 MIC448

MIC448

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 27

Publikováno 25 prosinec 2015 - 12:11:51

Jinak pokud je v Ostravě a okolí někdo úspěšně aplikující leštění ochotný svůj postup v praxi ukázat byl bych velmi rád.


  • 0

#155 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 25 prosinec 2015 - 14:38:24

už se to tu řešilo, plechy jsem přeleštil Sitolem a vždy se papíry odlepily. Před tí jsem máčel ve vodě s přidaným leštidlem do myčky z Lídlu, takový modrý. Ještě se to leští jinak, je to ve vláknu. Bublinky se mi ale nikdy pořádně vyhnat nepovedlo, ale vidět nebyly.

 


  • 0

#156 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 26 březen 2016 - 20:23:38

Plechy MACO - Fomabrom Variant 111 - Adox ADOFLO 1+399 - leštička s termostatem - ANI JEDNA FOTKA SE NEPŘILEPILA (ANI NA NOVÝ NEUPRAVOVANÝ, NELEŠTĚNÝ,  PLECH!)- VŠECHNY LESK, KTERÉMU NELZE NIC VYTKNOUT. OBRAZY JSOU KRÁSNĚ "HLUBOKÉ".


  • 0

#157 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 191 příspěvků(y)
  • LocationŽatecko
Reputace: 83

Publikováno 27 březen 2016 - 10:37:38

Pane Pentaxisto, tím příspěvkem o leštění jste mne včera nahlodal. Prohrabal jsem svoji hromádku (spíše hromadu) zmršených zvětšenin s cílem najít moje pokusy s leštěním za studena. Našel jsem a začínám opět přemýšlet :D


  • 0

#158 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 březen 2016 - 16:57:59

Hlodání není můj obor... :mrgreen:

Už jsem to psal, ale:

1. Nejlepší plechy ("glanzfolie") bývaly chromované (pod vrstvičkou chromu byla ještě měď?). Domnívám se, že nic hladšího (pro účel leštění zatepla) není. Když mi docházely, koupil jsem několik těchto plechů ("z pozůstalosti"), ale nebyl jsem spokojený. Buď byly zprohýbané, někde rezaté, někde byl narušený povrch (poleptané? "vydřené" leštěním?).

Nezbylo, než jít na nerezové. Ajajajajaj! Bůhví, zda to byl nedobrý materiál, špatně naleštěné, nebo byla chyba ve mně... Čistil jsem, natíral, přidával prostředky... Výsledky plusminusautobus. Nakonec jsem se usálil na vyleštění plechu Sidolem, omytí saponátem, event. přetření lihem (lihobenzinem) a fotografie jsem máčel do roztoku EKG gelu nebo smáčedla do myčky nádobí. To bylo dobré.

Ve slevě jsem zakoupil plechy MACO (i tak pekelně drahé!) a k preparaci zvětšeniny jsem použil smáčedlo ADOX ADOFLO 1+399 (samozřejmě 5ml na 2 litry destilky). Plech jsem pouze přetřel mikrovláknovkou s lihem (upalcovaný) a tetelil se hrůzou. Dopadlo to dobře.

Jenom nakonec několik drobností: vysušený baryt (který ležel velmi dlouho v krabici) je lépe promáčet do hadrové podoby (dopoledne jsem leštil - nedoleštil - odpoledne jsem zpracovával dopoledne namočené papíry). Bylo to lepší. Nechat zvětšeninu okapat - určitě se nesnažit z ní dostat "veškerou vodu". Přiložit na plech, poloiit na chladnou, max. teplou leštičku (určitě ne horkou!), přiklopit plátnem, lehce převálečkovat, leštit při teplotě, kdy na plátně udržíte trvale ruku. Ano, trvá to 15-20 minut, ale výsledek je daleko lepší, než na horké.

Přeji úspěch!

P.S. Koncentrovaný přípravek ADOFLO "žere", ředěný ale také. Pozor na oči, nekoupat v něm ruce, dobře umýt. Úplně nejlepší rukavice, nesterilní pár za tři kačky ve zdravotnických potřebách, prodávají se v krabici po sto kusech, buď latexové nebo vinylové. Latexové jsou buď pudrované (to "není košer"") nebo nepudrované (to "je košer").


  • 0

#159 PAVEL C

PAVEL C

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 88 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 27 březen 2016 - 17:30:57

Pane Pentaxisto.

 

Gratuluji vám k výsledkům, které vás uspokojují a oceńuji, že uvádíte podrobný návod pro další uživatele.

 

Ovšem, nejlépe vyleštěné fotografie jsem dosáhl na plexi (omlouvám se, ale dnešní termín tohoto čirého plastu přesně neznám). Místo plechů lze použít pro leštění za tepla plexi.

 

Fotografie jsou pak nejen vzorně leské, ale i rovné. Obrovská výhoda tkví také v tom, že lze zrakem zkontrolovat a předem zlikvidovat případné vzduchové bubliny mezi papírem a leštící deskou. Technologie leštění na plexi je velmi jednoduchá a mimořádně účinná.

 

Ty, kterým nečiní problémy hledání, upozorňuji, že se tento postup již na TK probíral.


  • 0

#160 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 191 příspěvků(y)
  • LocationŽatecko
Reputace: 83

Publikováno 27 březen 2016 - 22:25:53

Pavel Č.

O tom plexi slyším poprvé, nějak mě to uniklo a zapátral bych zde. Při leštění na skle do formátu 18x24 jsem problém neměl, ten nastupoval až s rozměrem větším. Přitom jsem měl a dělal vše stejně, odmaštění a vyleštění skla mastkem atd. (jediné co jsem v té době nesehnal byla volská žluč). Nakonec jsem to vzdal a zvykl si na vzhled lesklého a vypnutého barytu. 


  • 0

#161 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 28 březen 2016 - 10:21:32

asi bych měl  aktualizovat  své  novodobé (tj. po  roce  2010, kdy jsem opět po téměř  dvacetileté pauze začal dělat fotky  na baryty) zkušenosti z leštění fotek. 

cca před 4 lety jsem pořídil,  rozebral,  vypucoval,  promazal  a  složil  velkou bubnovou leštičku,   páč  u ploché oboustranné leštičky  se mi nechtělo trávit  moc  času.   Kvalita lesku leštěných fotek se mi  rapidně  zlepšila,  ač  povrch bubnu  není  až tak dokonalý  (několik  ďubek  a bublinek  na  ploše bubnu  je,  poškození asi  z dob krále klacka,  vždyť ten stroj  vznikl počátkem sedmdesátých let minulého století).  

A  od  té doby,  kdy  používám  na  praní  všech fotografií  filtrovanou  vodu  a  závěrečné  důkladné praní  před  leštěním  (či sušením) vodu  demineralizovanou (reverzní osmóza),   tak  lesk jako blesk,  dokonce  i  bez  použití  dříve  používané  alchymie (voda+glycerin+smáčedlo,   u nerezových plechů  i  želatina), nejvýše  u  větších formátů,  na nichž mi záleží,  s  minutovou koupelí  v  roztoku  smáčedla F905  nebo  Agfa Sistanu,   a  to  prakticky na všech papírech,  nových či  starých,   různých výrobců.  

 

Pavlem  Č.   zmíněná  alternativa k chromovanému plechu,  tj.  použití  plexiskla,   se jeví jako velmi  zajímavá.   Vím o existenci  plexiskla z PMMA,   jen mi  vrtá hlavou,   jak desku přizpůsobit  prohnuté ploše leštičky  (tváření  plexiskla při  teplotách č.  160-180 st.C  je  možné,  ale  bývá  občas  doprovázeno  vznikem  mikroskopických trhlin,  pokud  se  ohne  víc,  než  pro  tloušťku desky  je  přípustné,  nebo  temperace není dokonalá).   Taktéž  přemýšlím o tom, zdali  nemůže  časem  povrch  desky při  takovém používání ztratit  svoji  dokonalou hladkost a lesk.  


  • 0

#162 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 28 březen 2016 - 16:19:27

jirin-ol

Jojo, plexi je výtečné, ale!

Já znám plexi extrudované (nejběžnější) event. lité...

Pokud je nové (nepoškozený povrch), nejlépe potažené folií (která se snímá), lze dosáhnout opravdu perfektních výsledků - především se nikdy fotografie (baryt) nepřilepí. Chce to ale opravdu velejemné zacházení, lázně prosté mechanických nečistot a přeopatrné čistění. 

Vždycky jsem takto leštil za studena.

O leštění zatepla jsem také uvažoval, ale nikdy  jsem se k němu neodhodlal, protože je obecně známo, že plexi se začíná bortit při 75-80°C. Na tenkém plexi (2mm?) a na teplé (ne horké) leštičce by to mohlo jít. Plexi deska se prohne tlakem a přizpůsobí se vytápěné desce. Asi by to chtělo zkusit...

Pokud se někdo odhodláte, dejte, prosím, vědět. Děkuji a přeji úspěch!

P.S. Netuším, jaký materiál na leštící plechy MACO používá, ani jak je povrchově upravuje (leští). Také jsou plechy významně silnější, než ty, které všichni známe. Ale opravdu fungují perfektně.

P.P.S. Bubnová leštička je asi "nepřekonatelná", ale ta monstrozita!!!!!


  • 0

#163 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 září 2016 - 16:48:41

jaké to jsou papíry? 

promiňte moji neznalost:  co je to  W5?

 

v posledních 14 dnech zvětšuju  a leštím své resty  od  ledna nezpracované,   dnes  nad  ránem  dokončena  třetí stovka  papírů  18x24   a  druhá stovka 13x18,  Ovšem,   nejsou  to  žádné  moderní, nové či  čerstvé papíry,  vše tzv. polokarton, neb slabý poctivý papír z doby krále  klacka,   něco Neobrom 2111,  většinou Forte  Bromofort.  

Po několika  marných pokusech  z  doby  -2 až  -3 roky dobře vyleštit nové barytové papíry Foma a Kentmere, značené  jako "lesk",  byť na  oboustranné leštičce Kovos s  chromovanými velmi kvalitními plechy,   jsem  rád,  že upgrade na  bubnovou leštičku  a  návrat  ke  kořenům,  tj.  přípravě  lázně pro leštění fotek, jak jsem byl zvyklý v 70. - 80. letech minulého století, funguje  bezchybně.    

Nejhorší  pro mě  byly předloňské pokusy  o  naložení  fotek do  roztoku  leštidla na nádobí.  Přilepilo se  to  naprosto natvrdo.  

Takže  prozradím   starý  osvědčený  a znovu ověřený a  aplikovaný  postup:  

Chromované plechy  či  buben   před  prvním použitím,  za  studena,   jsem umyl  roztokem obyč. saponátu na nádobí  a  měkkoučkým  hadříkem vytřel dosucha,  poté lehce  přejel ještě  čistým hadříkem namočeným v denaturovaném lihu.  

Lázeň pro fotky  připravuji:   roztok  převařené měkké vody, 2% smáčedla ORWO F905 a 2% glycerinu.  

Během seance  leštění  na  plechy, resp. na buben,  nesahám  ani rukou,  ani  hadrem,  prostě  je nijak nepucuji,  stejně jako  po  ukončení leštění.   

V případě,  že  před zahájením další  dávce práce -  po  1 či několika dnech -   vidím na  plechu či bubnu  stopy  (mapy) po krajích předtím leštěných fotek,   velmi lehce  vypucuji měkkým čistým hadříkem navlhčeným  v  denaturovaném lihu,   leštičku zapnu a začnu  normálně  leštit.  

Forte papíry  mi  rychle  docházejí,   tudíž  velmi  brzo  budu muset  zvětšovat na  nové baryty.. jsem zvědav,   jak dopadnu.  

Zdravím jirin_ol,

 

ja uvažujem na súčasných baritoch lesklých, sú tieto nové barity vhodné na leštenie za tepla, napr. na KOVOS ?

Predpokladám, barit socialisticky a súčasný, že tam bude minimalny rozdiel, resp. aspoň základ rovnaký...

Mam jednu leštičku vyhliadnutú, či ju kupiť alebo nie.tak skôr sa poradim.

 

Ďakujem pekne


  • 0

#164 lubo

lubo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
  • LocationSoľ
Reputace: 4

Publikováno 13 říjen 2020 - 09:53:42

Zdravim.

 

Zatiaľ mam odskúšané leštenie za studena na plexi-Retrobrom SP-bezchybný lesk,jednoduchý postup.

Chcel by som skúsiť Fomabrom a Fomatone MG Class-v technickom liste odporúčajú iba napínanie.

Máte to niekto odskúšané -leštenie za studena?

Vďaka.

 
  • 0

#165 lubo

lubo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
  • LocationSoľ
Reputace: 4

Publikováno 10 leden 2021 - 16:41:01

Zdravím.

 

Bubnova sušička/leštička/ K-250A-oplatí sa kúpiť-urobím na tom bez problémov dokonaly lesk?Robím na plexi,ale je to zdlĺhavé.

Robí  s tým niekto?

Vďaka.

Přiložený soubor (y)


  • 0

#166 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 10 leden 2021 - 18:34:53

Jo.  Oplatí sa,  pokud je  povrch bubnu  (chrom)  bez vad.  Nejhorší je to stěhovat. 

(a až do koupíš,  oplatí sa  i  pomalu  rozdělat,    vyčistit a  promazat  ložiska a  převody tukem odolným vysokým teplotám)


  • 0

#167 Horenak

Horenak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
  • Locationsever a východ Čech, jihovýchod NDR
Reputace: 221

Publikováno 11 leden 2021 - 12:32:54

Mně se za těch 100 Kč vyplatila, i když chrom bubnu není bez vady. Je super na sušení větších množství menších formátů obrázkem k plátnu. Dokonalého lesku na ní dosáhnout neumím a kvůli jemným škrábancům, viditelným jen pod úhlem, ani nemůžu.
  • 0

#168 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 9 březen 2021 - 21:02:17

Zdravim, kkolegove,

 

pred casem se tady psalo o plesich MACO vhodnych pro ucely lesteni. Nemate nekdo tip, kde by se daly v soucasne dobe sehnat? Mam bohuzel uz jen jeden chromovany plech, se kterym dosahuji uspokojivych vysledku, na "nerezu" jsem lesteni vzdal ... 


  • 0

#169 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 9 březen 2021 - 21:20:22

Ahoj... 

 

prosim o radu. Vcera jsem zkusil poprve vylestit par zkusebnich papiru. Lesticka KOVOS, plechy nevim jake (jak se pozna chromovany od nerezu?). Prvni jsem hodne vysusil pred lestenim, takze na ni byla po cele plose struktura. Dalsi uz jsem daval mokre. Ani jedna se neprilepila, ani na jedne nemam bubliny, ale na kazde jsou malinkate "tecky/flicky - o prumeru 1mm a mene". Ne po cele plose jen nekde ... nevite cim to je? Samozrejme je to videt jen pod urcitym uhlem ... Docela me prekvapilo to, ze jsem neprilepil jedinou fotku (to se tu casto resilo), ale toto tu radost trochu kazi ... Diky


  • 0

#170 Igor61

Igor61

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 105 příspěvků(y)
  • LocationРоссия, Москва
Reputace: 31

Publikováno 10 březen 2021 - 10:15:44

Для получения хорошего глянца на фотобумаге эффективна обработка черно-белого снимка в растворе
карбоксиметилцеллюлозы (КМЦ).  КМЦ замачивают в воде на 24 часа, затем раствор размешивают и выливают в полотняный мешок, через ткань которого раствор постепенно выжимают в кювету. Отпечатки выдерживают в нем 2...3 мин, и дав стечь с них раствору, накладывают и прикатывают на подготовленные пластины или органическое стекло. Раствор КМЦ - многоразовый, но его следует фильтровать через ткань. Благодаря применению раствора глянец получается более сочным и брак в виде мелких матовых пятнышек полностью исключается.
Важно хорошо прикатать отпечатки к пластинам валиком через ткань или бумагу, для впитывания влаги. Можно использовать газеты.
В справочнике Ю.И. Журба предлагается такой рецепт:

КМЦ- 3-20 г
Формалин 40%-5мл
Вода до 1 л.
КМЦ разводится за сутки, затем добавляют формалин и несколько капель смачивателя ОП-7 или ОП-10. Затем раствор очищают через фильтр. Концентрация КМЦ выше , чем толще подложка фотобумаги.

"Лежалая" фотобумага обычно глянцуется плохо, из-за сильно выраженного эффекта "самозадубливания" эмульсии. Поэтому имеет смысл подержать отпечатки минут тридцать в растворе питьевой соды (Натрий Двууглекислый б/в 10..20г/л), сполоснуть еще минуту в чистой воде, и далее обработать в растворе КМЦ (2..5г/л) в течении пары минут и без промывки накатывать на пластины. Дозировка соды подбирается в зависимости от степени задубленности бумаги (эффект "раздубливания" максимален при дозировке около 50г/л и температуре раствора около 30°С, но такая дозировка, почти гарантированно приведет к "стеканию эмульсии" при нагреве). Дозировка КМЦ подбирается по минимуму "снежинок" остающихся на эмульсии после глянцевания. Для этого в стакане холодной воды (200мл) разводится 10г.  КМЦ, фильтруется через сложенную в несколько слоев марлю, и потом небольшими дозами добавляется в кювету для ополаскивания отпечатков. При избытке препарата, на отпечатке начинают появляться мелкие матовые точки в форме "снежинок", соответственно нужно "поймать момент их образования" и немного разбавить раствор КМЦ водой, до их исчезновения. Один отпечаток можно использовать в качестве "подопытного" несколько раз, после промывки и обработки в содовом растворе.

Дефекты глянцевания в виде "мошек" по всей площади образуются обычно по трем причинам:
1. Сильно задубленная эмульсия (мала выдержка в содовом растворе/или мала концентрация соды)
2. Избыточное содержание КМЦ в растворе.

3. Пыль/грязь/дефекты хромировки на пластинах.

Проблемы с прикаткой отпечатков обычно имеют "локальный" характер, а не по всей поверхности.

 

 

Pro získání dobrého lesku na fotografickém papíru je efektivní zpracování černobílého snímku v roztoku

karboxymethylcelulóza (KMC). KMC namočené ve vodě po dobu 24 hodin, pak se roztok míchá a nalije do plátěného sáčku, jehož prostřednictvím se roztok postupně vytlačuje do příkopu. Otisky v něm vydrží 2...3 min a nechat je vypustit maltou, položit a zabalit na připravené desky nebo organické sklo. Roztok KMC je opakovaně použitelný, ale měl by být filtrován tkaninou. Díky použití roztoku je lesk šťavnatější a manželství ve formě malých matných skvrn je zcela vyloučeno.
Je důležité, aby se výtisky na desky váleček přes látku nebo papír, aby absorbovaly vlhkost. Můžete použít noviny.
V příručce Yu. I. Žurba nabízí tento recept:
KMC                   3-20 g
Formalin 40%     5ml
Voda do              1 l.
KMC se zředí za den, pak se přidá formalin a několik kapek zvlhčovače op-7 nebo OP-10. Roztok se pak čistí filtrem. Koncentrace KMC je vyšší než silnější podklad fotografického papíru.
 
"Ležící" fotografický papír se obvykle špatně leskne, kvůli velmi výraznému efektu" samoopalovací " emulze. Proto má smysl držet otisky třiceti minut v roztoku sody (sodík s dvojím oxidem uhličitým B / v 10..20g / l), opláchněte další minutu v čisté vodě a dále ošetřete v roztoku KMC (2..5G / l) po dobu několika minut a bez oplachování roll na desky. Dávkování sody je vybrán v závislosti na stupni задубленности papír (efekt "раздубливания" максимален při dávce asi 50 g/l a teplotě roztoku kolem 30°C, ale taková dávka, je téměř zaručeno, že povede k "стеканию emulze" při vytápění). Dávkování KMC je zvoleno na minimum "sněhové vločky", které zůstávají na emulzi po lesknutí. Za tímto účelem se ve sklenici studené vody (200ml) zředí 10g. KMC, filtruje se přes složenou gázu v několika vrstvách a pak se v malých dávkách přidá do příkopu k opláchnutí výtisků. Při nadbytku přípravku, na závěrečné tiskové začínají objevovat malé matné body v podobě "снежинок", respektive je třeba "chytit okamžiku jejich vzniku" a trochu se zředí roztok КMC vodou, až do jejich zániku. Jeden otisk může být použit jako "pokusný" několikrát, po opláchnutí a ošetření v roztoku sody.
 
Vady lesků ve formě "šourků" po celé ploše se obvykle tvoří ze tří důvodů:
1. Silně tlumená emulze (malá expozice v roztoku sody / nebo malá koncentrace sody)
2. Přebytečný obsah КMC v roztoku.
3. Prach / nečistoty / vady chromování na deskách.
 
Problémy s potiskem otisků prstů mají obvykle "místní" charakter spíše než po celém povrchu.

 

 

Přiložený soubor (y)


  • 0

#171 Igor61

Igor61

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 105 příspěvků(y)
  • LocationРоссия, Москва
Reputace: 31

Publikováno 10 březen 2021 - 12:33:43

В.П. Микулин «Фоторецептурный справочник» 4-е изд. 1972 год.

Глянцевание состоит в том, что мокрый (сразу после промывки или размоченный после высушивания) отпечаток на глянцевой фотобумаге прикатывают слоевой стороной к гладкой поверхности (стеклу, целлулоиду, плексигласу (органическое стекло), полированной металлической пластине). Высохнув, отпечаток легко отделяется, приобретая зеркальный глянец.

Глянцуемые отпечатки должны быть хорошо промытыми.

 

281 Подготовка поверхности

для наката

Накатная поверхность предварительно должна быть тщательно очищена. Стекло промывают теплой мыльной водой, а затем слабым раствором соляной кислоты. Целлулоид и плексиглас (органическое стекло), достаточно протереть влажной тканью. Полированную металлическую пластину электроглянцевателя промывают 2%-ной уксусной кислотой или теплым раствором питьевой соды.

Стекло, кроме того, протирают досуха тканью, смоченной одним из следующих растворов.

Раствор № 1

Бензин очищенный                              100 мл.

Воск белый                                            3 г.

Раствор № 2

Скипидар очищенный                       100 мл.

Воск белый                                            5 г.

Раствор № 3

Бычья желчь                                          100 мл.

Формалин (40% формальдегид)       5 мл.

Уксусная кислота 28%-ная                   3 мл.

Раствор № 3 фильтруют через слой ваты, хранят в закупоренном флаконе в затемненном месте.

К подготовленному стеклу прикатывают мокрый отпечаток.

 

282 Подготовка отпечатков

для наката на стекло

Описанную выше подготовку стекла можно заменить погружением отпечатка на 3-5 минут в один из следующих растворов.

Раствор №1

Вода                           100 мл.

Питьевая сода            10 г.

Раствор №2

Вода                           100 мл.

Питьевая сода            7 г.

Глицерин                    5 мл.

Раствор №3

Вода                           100 мл.

Питьевая сода            5 г.

Формалин (40% формальдегид)     17 мл.

Накладывают мокрый отпечаток на стекло не сразу, а постепенно, начиная с короткой стороны. Это предотвратит образования между отпечатком и стеклом пузырьков воздуха, вызывающих матовое пятно.

 

V.P. Mikulín "Fotorecepturní příručka" 4.vydání. 1972.
 
Lesk spočívá v tom, že mokré (hned po umytí nebo namočené po sušení) známky na lesklý fotografický papír válcování vrstvení stranu na hladký povrch (sklo, celuloid, plexisklo (organické sklo), leštěné kovové desce). Po vysušení se otisk snadno oddělí a získá zrcadlový lesk.
Lesklé výtisky by měly být dobře promyty.
 
281 příprava povrchu
pro nakat
 
Válcovaný povrch musí být důkladně vyčištěn. Sklo se omyje teplou mýdlovou vodou a pak slabým roztokem kyseliny chlorovodíkové. Celuloid a plexisklo (organické sklo), stačí otřít vlhkým hadříkem. Leštěná kovová deska elektro-glitter se vypláchne 2% kyselinou octovou nebo teplým roztokem sody.
 
Sklo je navíc otíráno suchým hadříkem namočeným v jednom z následujících roztoků.
 
Roztok č. 1
 
Benzin očištěný - 100 ml.
 
Vosk bílý - 3 g.
 
Roztok č. 2
 
Terpentýn oloupaný - 100 ml.
 
Vosk bílý - 5 g.
 
Roztok č. 3
 
Býčí žluč - 100 ml.
 
Formalin (40% formaldehyd) - 5 ml.
 
Kyselina octová 28% - 3 ml.
 
Roztok č. 3 je filtrován přes vrstvu vlny, uložen v ucpané lahvičce na tmavém místě.
 
K připravenému sklu se váže mokrý otisk.
 
282 Příprava výtisků
pro převalení na sklo
 
Výše popsaná příprava skla může být nahrazena ponořením potisku po dobu 3-5 minut do jednoho z následujících roztoků.
 
Roztok č. 1
 
Voda - 100 ml.
 
Pitná soda - 10 g.
 
Roztok č. 2
 
Voda - 100 ml.
 
Pitná soda - 7 g.
 
Glycerin - 5 ml.
 
Roztok č. 3
 
Voda - 100 ml.
 
Pitná soda - 5 g.
 
Formalin (40% formaldehyd) - 17 ml.
 
Aplikujte mokrý otisk na sklo ne okamžitě, ale postupně, počínaje krátkou stranou. Tím se zabrání tvorbě mezi otiskem a sklem vzduchových bublin, které způsobují matnou skvrnu.

  • 0

#172 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 10 březen 2021 - 14:26:55

naháč (pro místní "голый фотограф") teď udělal díl o leštění fotek na plechu a plexi za studena

 

 

..dobrá inspirace vč. upozornění na slepé uličky


  • 3

#173 danz

danz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationHavířov / Karviná
Reputace: 192

Publikováno 10 březen 2021 - 16:08:11

hypnogen: ano to leštění na plexi se mi líbí a chystám se vyzkoušet 


  • 0

#174 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 10 březen 2021 - 21:03:50

hypnogen: vyborne, tohle vypada moc pekne, hned jsem rozebral jeden ram s plexi a zkousim.


  • 0

#175 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 78

Publikováno 11 březen 2021 - 07:01:17

Nebo jeste davaji casto mokry print mezi dve silny plexi a chyti to silnyma svorkama.
  • 0

#176 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 březen 2021 - 08:47:24

tak hlasim, ze otestovano s uspechem na nekolika zvetseninach 30x40 (FB 111 a 131). Po navaleckovani na plexi a povrchovem uschnuti (v mem pripade cca 2.5h) fotky drzely uz jen statickou elektrinou. Po celkove dobe 8h jsem lehce sundal ze skla a dal  do slozky pod tezkou bednu plnou fotopapiru, aby se behem par nasledujicich dni uplne vyrovnaly. 

 

Kazdopadne, lesk mi pripada uspokojivy a proces je mnohonasobne jednoduzsi nez lepeni paskou na sklo. 


  • 0

#177 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 11 březen 2021 - 09:22:05

parada! muzu par otazek? :)

Jak moc to pote jeste bylo pokroucene? Nemel jsi problem s okraji, ktere vysychaly rychleji a tim se od plexi odchliply drive a vice zkroutily?

Susil jsi ve svisle poloze nebo nalezato? Uchycoval jsi nejakyma extra svorkama, platnem a spol. nebo jen opravdu "prilepene vodou"?

Lestil jsi plexi nejak? Pouzil jsi smacedlo pri namaceni printu? Vyskytly se nejake kazy (lastura, tecky...)? diky!


  • 0

#178 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 březen 2021 - 10:10:35

parada! muzu par otazek? :)

Jak moc to pote jeste bylo pokroucene? Nemel jsi problem s okraji, ktere vysychaly rychleji a tim se od plexi odchliply drive a vice zkroutily

Susil jsi ve svisle poloze nebo nalezato? Uchycoval jsi nejakyma extra svorkama, platnem a spol. nebo jen opravdu "prilepene vodou"?

Lestil jsi plexi nejak? Pouzil jsi smacedlo pri namaceni printu? Vyskytly se nejake kazy (lastura, tecky...)? diky!

 

- me to celkem drzelo jen statickou elektrinou, tj. okraje se neodlepovaly, pral jsem pred navaleckovanim 5min v destilce (bez smacedla!) a plexi jsem pak oprel o stenu v uhlu cca 60 stupnu.  Po sundani jsem mel papiry rovne, ale protoze v nich je jeste hodne zbytkove vlhkosti, radeji jsem je zatizil jeste -- preci jen 8h neni moc dlouho. Ale zkusim priste jeden papir nechat ladem a dam vedet (pisu si do notysku s ukoly :))

 

- susil jsem opreno v uhlu cca 60 stupnu. Zadne svorky, jen dukladne navaleckovano na sklo. Kdyz jsem k tomu rano prisel a videl, ze fotka neodpadla, mel jsem strach ze ji neodlepim (neodpadla sama), ale sla krasne sundat.

 

- Plexi jsem jenom pretrel mikrovlaknovou uterkou - zpetne me napadlo, ze bych ho mohl aspon odmastit, nicmene kazy jsem nepozoroval. U jednoho printu jsem mel jen lehce popraskanou lasturu, ale to je zpusobeno tim, ze jsem nemel rovnomerne navaleckovano. 

 

A pak jeste premyslim o vlivu samotneho plexi a jeho tloustky. Ja jsem pouzil plexi vytazene z clip ramu, hodne tenke a pruzne. 


  • 2

#179 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 březen 2021 - 16:33:52

jo, jeste doplnim, ze jsem timhle zpusobem zpracovaval uz radne ususene papiry (pred namocenim lezely pokroucene uz nekolik dni. 


  • 0

#180 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 12 březen 2021 - 21:18:28

Posledni doplneni -- zkousel jsem pouzit i par jinych plexiskel (jinych = ruzna tloustka); to - zda se - nema na vysledek vliv.

 

Co vsak ma vliv na vysledne krouceni papiru a take na kvalitu (a pripadne vady) lesku / povrchu po vylesteni, je intenzita s jakou je papir navaleckovan na plexisklo. V podstate mi z mych testu vychazi, cim vic, tim lip.


  • 2

#181 Igor61

Igor61

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 105 příspěvků(y)
  • LocationРоссия, Москва
Reputace: 31

Publikováno 15 březen 2021 - 11:54:17

Для уменьшения скручиваемости фотоотпечатков можно применить пластифицирующий раствор.
 
Пластифицирующий раствор для фотопленок и
Улучшения плоскости фотоотпечатков после
Сушки (уменьшение скручиваемости)
 
Глицерин                          25-50 мл.
Вода                             до 1000 мл.   
Промытые отпечатки перед сушкой обрабатывают в пластифицирующем растворе при 20оС 
в течении 2-3 минут.
 
Chcete-li snížit zvlnění fotografických tisků, můžete použít plastifikační roztok.
 
Plastifikační roztok pro fotopapíry a
Zlepšení roviny fotografických tisků po
Sušení (snížení kroucení)
 
Glycerin 25-50 ml.
Voda do 1000 ml.
Umyté výtisky před sušením jsou ošetřeny v plastifikačním roztoku při 20oC
během 2-3 minut.

  • 2

#182 Igor61

Igor61

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 105 příspěvků(y)
  • LocationРоссия, Москва
Reputace: 31

Publikováno 16 březen 2021 - 08:20:43

Этот лак приготовлен на основе натуральной льняной олифы.

Его основное назначение - защита баритовых отпечатков от разрушения на воздухе. При этом лак практически не меняет внешнего вида и поверхности отпечатка, оставляя её такой же матовой как и оригинальная поверхность бумаги.

 

МАТОВЫЙ ЛАК ДЛЯ ОТПЕЧАТКОВ

на матовых и шероховатых фотобумагах

 

Бензин очишенный                             50 мл.

Скипидар очищенный                        50 мл.

Воск белый пчелиный                        5 г.

Олифа натуральная

(вареное льняное масло)                    2-5 мл.

 

Чем выше содержание олифы, тем сильнее сочность, даваемая лаком. Посредством ватного тампона, обернутого кусочком полотняной ткани, наносят лак на отпечаток и тщательно растирают по всей поверхности тонким ровным слоем; затем дают подсохнуть в течение 30 минут и полируют мягкой суконкой или фланелью.

Окончательная сушка отлакированного отпечатка (в защищенном от пыли месте) длится в зависимости от густоты лака до 24 часов.

В.П. Микулин «Фоторецептурный справочник» 4-изд. 1972 год.

 

Статья по лакированию отпечатков первая ссылка на русском языке, вторая ссылка на чешском языке:

https://cloud.mail.r.../Yowr/sTjrCxFj4

https://cloud.mail.r.../fJDj/BX39gmUPy

 

Tento lak je vyroben na základě přírodního lněného oleje.

Jeho hlavním účelem je ochrana barytových výtisků před ničením na vzduchu. Současně lak prakticky nemění vzhled a povrch výtisku, takže je stejně matný jako původní povrch papíru.

 

MATNÝ LAK NA OTISKY

na matných a drsných fotografických papírech
 
Benzin vyčištěné - 50 ml.
Terpentýn oloupaný - 50 ml.
Bílý včelí vosk - 5 g.
Olifa přírodní
(vařený lněný olej) - 2-5 ml.
 
Čím vyšší je obsah olify, tím silnější je šťavnatost poskytovaná lakem. Prostřednictvím bavlny tamponu, obalovaný sousto plátěný tkáně, poškozují lak na otisk a pečlivě třel po celém povrchu tenkou rovnoměrnou vrstvu; pak dávají uschnout po dobu 30 minut a leštěné měkké sukonkoy nebo flanel.
Konečné sušení odlakovaného výtisku (na místě chráněném před prachem) trvá v závislosti na hustotě laku až 24 hodin.
V.P. Mikulín "Fotorecepturní příručka" 4-ed. 1972.
 
Článek o lakování výtisků první odkaz v ruštině, Druhý odkaz v Češtině:

 


  • 0

#183 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 23 březen 2021 - 23:18:20

Tak ono to fakt funguje uplne skvele! dostala se ke me nejaka rozbita nastenka z plexi, hnusna, spinava.. tak jsem kousek vycistil a zkusil priplacnout 1 nezdarenou fotku emulzi k plexi (a navaleckoval) + jednu jsem vedle klasicky prilepil slintackou emulzi ven (dosla mi skla).

 

Dneska jsem to prisel vyzvednout a ejhle - fotka se slintackou odlepena (zejmena se teda odlepila ta paska) a zkroucena.. vtipne bylo, ze ta zaschla lepiva strana pasky byla vylestena do zrcadloveho lesku :D

 

No a druhy print emulzi k plexi drzel jak prilepeny statickou elektrinou .. a od kraje ke kraji je v podstate dokonale leskly!

Nejsem nejvetsi fanda toho ultraleskleho povrchu, ale libi se mi moznost u nekterych printu vyuzit celou plochu papiru a neprijit tak o okraje kvuli napinani :)

 

a hlavne ted docela lituju, ze jsem si sehnal lesticku :D

Přiložený soubor (y)


  • 3

#184 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 25 březen 2021 - 19:24:44

hypnogen: super! A ano, te zakoupene lesticcky zacinam taky litovat ...

 

Mohl bys zmerit, jak tluste mas to plexi? Porad me zajima, jestli je tady tloustka jakkoli ovlivnujici promenna ... 


  • 0

#185 Igor61

Igor61

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 105 příspěvků(y)
  • LocationРоссия, Москва
Reputace: 31

Publikováno 26 březen 2021 - 08:19:37

hypnogen: super! A ano, te zakoupene lesticcky zacinam taky litovat ...

 

Mohl bys zmerit, jak tluste mas to plexi? Porad me zajima, jestli je tady tloustka jakkoli ovlivnujici promenna ... 

Оргстекло лучше  применять для накатки отпечатков толщиной 8-10 мм. или чуть толще, для того чтобы оно не изгибалось при накатке, накатка отпечатков происходит более ровно на плоскости оргстекла, при этом необходимо убрать излишки влаги с поверхности отпечатка. Сушка отпечатков будет более равномерная по всей поверхности  и меньшая вероятность того, что фотографию покоробит. Плюс к этому, когда оргстекло с накатанными отпечатками ставите на просушку вертикально оно стоит ровно и не изгибается. Я ставил обычно оргстекло к стене под углом 70-75 градусов. Время высыхания отпечатков при комнатной температуре обычно около 4 часов в зависимости от толщины фотобумаги, главное, чтобы стекло не стояло на сквозняке так как при быстром высыхание могут появиться дефекты глянца в виде матовых точек или мелких снежинок. 

 

Plexisklo je lepší použít pro válcování výtisků o tloušťce 8-10 mm. nebo o něco tlustší, aby to není ohýbat při válcování, válcování otisků je přesně v rovině, je z plexiskla, je třeba odstranit přebytečné vlhkosti z povrchu otisku. Sušení výtisků bude rovnoměrnější po celém povrchu a menší pravděpodobnost, že fotografie bude pokořena. Navíc, když plexisklo s válcovanými výtisky položíte na sušičku vertikálně, stojí rovně a neohýbá se. Obvykle jsem položil plexisklo na stěnu v úhlu 70-75 stupňů. Doba schnutí výtisků při pokojové teplotě obvykle asi 4 hodiny v závislosti na tloušťce fotografický papír, důležité je, aby sklo stála v průvanu tak jako při rychlém vysychání se mohou objevit vady lesk v podobě matné tečky nebo malé sněhová vločka.


  • 0

#186 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 26 březen 2021 - 09:52:26

Tak já použít plexisklo 5 mm (možná 4) - budu změřit příští týden. Bylo to obří a sušil vertikálně, takže se ohýbat při válcování. Sušení výtisků jsem zkoušel v různých metodách. Podle nahého fotografa jsem zkoušel předcházet tomu (na co upozorňoval), aby prosychaly okraje přirozeně dříve než střed a ty se pak loupat ze plexiskla dříve a mohou se objevit vady jako mušle efekt, takže jsem zkoušel i způsob nechat okraje výtisku mokřejší. To se ovšem nevyplnilo - po usušení se jevily všechny výtisky různými variantami válcované - mokřejší i sušší okraje stejně přichycené k plexisklo. Avšak kvalita povrchu (lesku) byla lepší v případě řádně naválcovaného výtisku s vodou maximálně vytlačenou po celé ploše. Samozřejmě můj plexisklo už je starý a poškozený, takže se projevovat vady jako matné tečky nebo malé sněhová vločka - přetisk poškození plexi. Stejně tak se na povrchu výtisku objevují patrné stopy "leštění", jako kdyby někdo přeleštil hrubým hadrem nějaký citlivý povrch a nechal na něm mikrostopy leštění... je to patrné jen při pohledu z úhlu.. předpokládám, že je to opět přetisk z plexi, které bylo pokryté hrubým (zřejmě abrazivním) prachem, takže při leštění se takhle "poškrábalo" .. a pak se to přenáší na print.


  • 1

#187 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 26 březen 2021 - 10:41:33

nerozumět tomuto řeči. 


  • 1

#188 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 26 březen 2021 - 12:29:02

nerozumět tomuto řeči. 

 

taky bych raději nerozuměl, kdybych měl doma bubnovou leštičku s novými plechy za cenu Fábie a 15 let se trápil s procesem, jak dosáhnout slušných výsledků..

a pak přijdou tajtrlíci s kusem kradeného plexiskla a druhý den odlepujou hotové leštěnky v mint kvalitě :D

 

(ber mě s rezervou :) )


  • 0

#189 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 26 březen 2021 - 12:36:46

tak ti nevím,   Fabii za 3t se mi nikdy koupit nepodařilo :-D


  • 0

#190 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 2 duben 2021 - 23:31:36

nerozumět tomuto řeči. 

Situace se má nějak takto: Hypnogen napsal odpověď na Sukyho otázku, dal ji v google překladači přeložit do cizího jazyka a pak zpátky do češtiny a co mu vylezlo vložil jako příspěvek, který měl být tak trochu zábavou na účet cizinců, kteří své rady neumějí napsat česky, tak je napíšou ve své mateřštině a překlad nechají na googlu.


  • 2

#191 belco

belco

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 104 příspěvků(y)
  • LocationPartizánske, SK
Reputace: 7

Publikováno 10 květen 2021 - 15:49:10

Zaujala ma technika lestenia na plexi. Len taka otazka, musi byt original plexisklo, alebo to pojde aj na polykarbonatovom skle? 


  • 0

#192 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 10 květen 2021 - 16:17:33

Ja jsem zkousel zatim jen na plexi (=plexi). 


  • 1

#193 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 květen 2021 - 07:30:26

... trochu jsem nad tim jeste premyslel, z toho polykarbonatu bych mel trochu strach -- ne ani tak kvuli tomu, ze by to nemelo fungovat, ale hlavne z poskrabani (naruseni) povrchu. Zvlaste pri silnem valeckovani by se jakakoli vetsi castecka mohla projevit .... 


  • 0

#194 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 11 květen 2021 - 12:50:33

stoji to za vyzkouseni, polykarbonat muze mit vice forem (povrchu) a je dost pravedpodobne, ze to fungovat bude.. jen se to pri suseni na nej nesmi tou emulzi trvale prilepit (jako na sklo) :)


  • 0

#195 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 11 květen 2021 - 19:52:08

Tak Belco muze vyzkouset a dat nam vedet, sound's like a plan! :) 


  • 0

#196 belco

belco

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 104 příspěvků(y)
  • LocationPartizánske, SK
Reputace: 7

Publikováno 13 květen 2021 - 08:00:03

Co ma odrzadza na pouziti polykarbonatu, je ze je vraj antistaticky, co môze byt problem. 


  • 0

#197 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 13 květen 2021 - 15:54:01

nenech se vodradit.. když už jsi to vymyslel, tak bys to měl vyzkoušet :)

 

jinak rád bych připomněl, že leštění za studena se dá provozovat i na klasických chromových (nerezových) pleších.. a ty asi budou taky trochu antistatické

(btw. na kožených pleších to nepude)


  • 0

#198 suky57

suky57

    Nováček

  • Předplatitel
  • 194 příspěvků(y)
  • LocationValassko
Reputace: 83

Publikováno 13 květen 2021 - 19:57:01

hypnogen: na kozenych plesich to mozna pujde, ale nevim jestli za studena ...  A urcite ne u formatu vetsiho 13x18 :-) 


  • 0

#199 stamir

stamir

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 70 příspěvků(y)
  • LocationCífer, Slovensko
Reputace: 35

Publikováno 4 říjen 2022 - 10:27:33

Posledný pokus: Darujem za odvoz leštičku 50x60 cm. Funkčná, dva chromované plechy v dobrom/prijateľnom stave. Je to veľká stojanová KOVOS, 1000W

Lokalita: Trnava, SR

 

Počkám cca týždeň a potom ju zlikvidujem. 


  • 0

#200 KAT

KAT

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 37 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 27

Publikováno 4 říjen 2022 - 15:48:24

Posledný pokus: Darujem za odvoz leštičku 50x60 cm. Funkčná, dva chromované plechy v dobrom/prijateľnom stave. Je to veľká stojanová KOVOS, 1000W

Lokalita: Trnava, SR

 

Počkám cca týždeň a potom ju zlikvidujem. 

co myslíš tím stojanová, máš foto pls?


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních