Přejít na obsah


Fotka

Mám přejít na SF?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
121 odpovědí na toto téma

#1 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:43:48

Ahoj, chtěl bych požádat zkušené středoformátníky o názor. V současné době fotím na kinofilm - používám EOS 30 + pevná skla 24 a 50 mm. Mým oblíbeným námětem je krajina, do které podnikám výlety se stativem a uvedeným foťákem a skly. Nejsem žádný střelec, naopak při klidném zvažování kompozice s foťákem na stativu relaxuji :lol: . Zatím jsem fotil 80% barevně a zbytek ČB, pomalu to ale začíná být 50% na 50%. ČB filmy si sám vyvolávám a zvětšuji (zatím pouze na RC - jsem začátečník a baryty se mi nedaří zkrotit tak, jak bych chtěl). Barevné filmy si nechávám vyvolat a buď je doma skenuji a fotky nechávám dělat z vlastních upravených skenů nebo přímo v labu z negativu.

A teď k jádru věci. Řízením osudu se mi domů dostal P-sixový Flektogon 50/4. Původně jsem ho chtěl použít pouze jako shiftovací objektiv na kinofilm, ale teď přemýšlím nad koupí těla P-six a přechodu na střední formát pro výše uvedené focení krajiny. Protože jsem už investoval dost do kinofilmové výbavy, chci do toho teď dát už tak 3000Kč, v odůvodněném případě max. 5000 Kč. Mám tři dotazy:

1. Vyplatí se mi přechod na SF? V současné době zvětšuji na 18x24, výhledově bych chtěl přejít s většinou zvětšenin na 20x30, něco málo na 30x40. Vyplatí se při těchto formátech přechod na větší plochu negativu? V současné době jsem spokojen s technickou kvalitou svých objektivů, takže co se podaří dobře nafotit, jsem schopen i celkem slušně nazvětšovat. Nebude v tomto ohledu P-six s uvedeným Flektogonem krokem zpět?

2. Někde jsem četl, že SF je pro ty, co už mají vyřešené všechny otazníky ohledně technického zpracování kinofilmu (prostě co mají negativní i pozotovní proces v malíku). Já zatím na této úrovni nejsem. Nebude SF pro pouze trápení a zklamání? Opravdu je náročnost proti kinofilmu o tolik větší?

3. Jak s měřením u P-sixe? V současné době jsem zvyklý na měření na EOSu - používám celoplošné se zdůrazněním na zaostřovacím bodě. Vyplatí se při této zkušenosti koupit P-sixe s měřicím hranolem, nebo si mám koupit neměřicí hranost resp. pouze šachtu a k tomu expozimetr? Ev. jaký (ale to se tu už někde asi řešilo)?

4. Možná ještě jedna otázka - na co si při koupi těla P-six dát pozor? Lze nějaké "běžné" nebo "typické" závady odhalit prohlídkou přístroje?

Takže asi tak. Prosím napiště mi svůj názor. Nejlépe, pokud by bylo možné jasně říci - "jo, SF bude skvělým krokem dopředu, jdi do toho", nebo naopak, "při tvých požadavcích zůstaň u kina" :)

Předem díky
  • 0

#2 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 26 prosinec 2007 - 21:59:09

na P-Sixe bych se asi vykaslal. Telo je chronicky nespolehlive, zaverka bajecne kope. S trochou stesti ale jde ve slusnem stavu koupit za 1-1,5tis. s sachtou (a nekdy i zakladakem) a pro zacatek i pres vyse uvedene je pouzitelna...ovsem pouze na letni krajinky - relativne rychle zatuhne mazivo a nejde vubec nebo s nepresnymi casy. skla - obzvlaste 50/4 a 180/2,8 jsou VYTECNA.

pokud chces slusny stredoformat - podivej se po nejake starsi Mamiyi 645, pres redukci pujde tvuj flektogon nasadit - a to je sklo ktere se vyrovna Sekorum nebo je i predci.

nakolik si pomuzes...nevim...z kinofilmu se da vytahnout hodne, ale chvilemi to pripomina alchymii, zvlaste limitujici muze byt zrno, to neosidis. na tebou uvedene rozmery fotek ale kvalitni kino staci.

s tim zda jsi pro stredni format dorostl nebo ne bych se netrapil...kdyz te to bavi, tak si hraj. a kazdy chlap ma svoji hracku. myslis ze ja zpracovani v komore nejak ovladam? a stejne fotim na kombinaci kino + M645 + Mamiya Press (6x7-6x9). alespon co se tyka ostrosti, zrna apod. jsem na tom lepe nez s kinem a navic trochu zaposiluju, kdyz to taham s sebou. pokud nekazis moc policek, klidne si nejakou mamcu 645 kup, sezen redukci na PSixova skla a zkus to. nejake starsi telo v prumernem stavu s nemericim hranolem a zakladakem by se melo za neco vic nez 100-120Eur dat poridit na nemeckem ebayi.
  • 0

#3 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:09:16

1. Ano vyplatí!
2. Při přechodu z kina na SF je náročnost na vše nižší!
3. Přechod na měření dopadajícího světla je obrovským přínosem bez ohledu na používaný formát.
4. Při dnešních cenách Psixů si jich můžeš koupit víc a vybrat si ten nejlepší...
SF tě už nepustí a u Psixů nezůstaneš!
  • 0

#4 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:13:02

musím říct, že se ptáš i tak trochu za mě.
já v současné době chodím okolo mašinky kterou mám už od našich asi deset let, je to ten nejmenší 6x6,- a občas do ní něco založím /naposledy před 5 roky/, nedopadlo to nejlépe, proto jsem to odložil.
budu vlákno sledovat.
myslím si že skoro všichni tě od p-sixe odradí, ale třeba se budu mýlit.
viz fota na fa od kovaľové - třeba : http://www.fotoapara...&galvis=3029017

:lol: doufám, že ti bude odpovídat mezi jinými i eda, ta to vzala taky hákem :)
  • 0

#5 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:30:42

Připojuju se k Bzencakovi, u SF odpadá starost o dost věcí - teda především o zrno, tonalita tam leze taky tak nějak snáz. V procesu vzniku fotografie je celá řada závislých proměnných. U kina se musíš rozhodnout, co obětuješ, SF je osvobození od honby za jemným zrnem a současně příjemnou tonalitou, odpovídajícím kontrastem. Je taky mnohem tolerantnější, pokazíš-li něco na kinu, na papíru to vypadá mizerně, se středním je to lepší, neříkám že z toho pak jde udělat bilboard, ale na "běžnou" fotku to stačí. Dost jsem se s SF naučil a zpětně to aplikuju na kino s pozitivními výsledky.

Pokusím se taky nastínit případ Pentaxisty:
do nedávna pracoval s kinofilmem s těmi nej skly (Pentax MZ-5n, SMC FA 35/2, 24/2...) a tvrdil, že kino je dostačující. Pak přišel Pentax 67, zase několik špičkových skel (SMC 55/4...) a ejhle, se středním se úplně jinak pracuje, rozlišení sice moc nenarostlo, ale je to tam. Mám radost z jeho nadšení, a nemůže za to jenom Instant Mytol :)

Sixe neznám, ale nebál bych se toho. Pár vláken na tohle téma tu už bylo, zkus pátrat (i v bazaru :lol:
  • 0

#6 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:35:28

Moje zkušenost se SF není ještě ani dvouletá, ale hlasuju jednoznačně pro. V temné komoře ten větší formát oceníš. A sixe bych nebral jednak kvůli kopání a jednak proto, že nemá výměnné kazety. Sám fotím Mamčou 645 a dnes bych rozmýšlel buď znovu nad ní, nebo RB67, nebo nad Bronicou.
  • 0

#7 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 prosinec 2007 - 22:41:06

Mno, já vám nevím jestli je ten přechod (teď) je dobrý nápad. Armas sám píše, že na to nemá odpovídající množství peněz. Psixe bude chtít velmi brzo vyměnit a hned místo pěti bude muset připravit přinejmenším patnáct .) A pokud si ho pořídí teď a ten středoformát zkusí, tak už nebude chtít jinak a bude lapen .)

Do kvalitního expozimetru určitě zainvestuj, bude se moc hodit ať budeš fotit s čímkoliv.

Středoformát taky znamená větší zvětšovák, jestli takový nemáš, další prachy. Větší stativ, vývojnice atp.

Takže za mě - pokud jsi připraven narvat do celé výbavy třeba i pomalu a postupně dvacet a víc tisíc - jdi do toho. Jestli ne, počkej až budeš finančně víc za vodou.
  • 0

#8 RHfest

RHfest

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 208 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:09:39

SF má význam.

Kdo jednou zkusí nechce jinak !!!

P-six neznám (boužel jsem věrný jiné značce ) :lol:

Ale obecně SF velice doporučuji.Vzpomínám jak jsem fotíl z 645kou z petřína karlák a na zvětšenině je vidět každá doška na střeše,každá postavička na mostě.(přepočet na kino cca 90ka objektiv).A u nás digitalisti na fotopivu sedali na prdel jak to viděli :) .

i když já jsem z 6x7 degradoval na 6x4,5 kvůli pohodlí je to pořád 2,7krát větší plocha než u kina a je opravdu vidět rozdíl.

A je skutečně vzít v úvahuještě jednu věc daleko lépe se s tímto formátem pracuje pod zvětšovákem .. nějaký ořez není problém pokud neděláš 100x70cm .A nemusíš mít strach ze zrna i když pushuješ prostě je to pohodlnější než kino.Samozřejmně myslím v komoře při focení musíš nějake to kilo navíc akceptovat.

z kina máš dvě možnosti buď přejít na SF a nebo DIGI. Pokud fotíš a věnuješ se každému snímku komozici atd.. ta jedina správná cesta je SF a výše ,ale pokud fotíš jak kulometem s pocitem že něco vyjde tak to klidně přejdi na digi.

u kina myslím z obecného hlediska není důvod zůstávat (pokud člověk samozřejmě nemá slušnou techniku pro kino a má kino zmáknuté)

Jinak já bych ti doporučil Pentax 6x7 (cca6tis tělo) či 645(za 9tis i z 75kou záklaďákem) .Já osobně bych do Mamči nešel :D pentax má lepší skla .Bronica je dobrá ,ale zdá se mi předražená.Jedina nevýhoda pentaxu nemá výměnné kazety,ale i přes tento nedostatek znám člověka který rozprodává kompletní výbavu AFkové Mamči a přecházi na pentax 645N.

Přišetři trocha peněz a jdi do něčeho lepšího .Věř že SF má smysl a že to je krok správným směrem.
  • 0

#9 Ondrej1

Ondrej1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 315 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:12:11

1. Vyplatí se mi přechod na SF? V současné době zvětšuji na 18x24, výhledově bych chtěl přejít s většinou zvětšenin na 20x30, něco málo na 30x40. Vyplatí se při těchto formátech přechod na větší plochu negativu? V současné době jsem spokojen s technickou kvalitou svých objektivů, takže co se podaří dobře nafotit, jsem schopen i celkem slušně nazvětšovat. Nebude v tomto ohledu P-six s uvedeným Flektogonem krokem zpět?

SF je jiný i na těchto formátech.

2. Někde jsem četl, že SF je pro ty, co už mají vyřešené všechny otazníky ohledně technického zpracování kinofilmu (prostě co mají negativní i pozotovní proces v malíku). Já zatím na této úrovni nejsem. Nebude SF pro pouze trápení a zklamání? Opravdu je náročnost proti kinofilmu o tolik větší?

Opak je pravdou. SF je daleko telerantnější k drobným nepřesnostem, které kinofilm nepromíjí.

3. Jak s měřením u P-sixe? V současné době jsem zvyklý na měření na EOSu - používám celoplošné se zdůrazněním na zaostřovacím bodě. Vyplatí se při této zkušenosti koupit P-sixe s měřicím hranolem, nebo si mám koupit neměřicí hranost resp. pouze šachtu a k tomu expozimetr? Ev. jaký (ale to se tu už někde asi řešilo)?

I nadále používám kromě SF i kinofilm, takže si to bodově proměřím.

4. Možná ještě jedna otázka - na co si při koupi těla P-six dát pozor? Lze nějaké "běžné" nebo "typické" závady odhalit prohlídkou přístroje?


Asi jako u aut, pokud to nebude ze spolehlivého zdroje (třeba od někoho tady), tak je potřeba mít pár stovek zálohu a necht hned po koupi udělat CLA (clear - lube -adjust) u spolehlivého mechanika. Preventivně.
  • 0

#10 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:16:39

To RHfest:
Hele, s tím jestli je lepší Mamča nebo Pentax bych nebyl až tak rezolutní. Každý systém má něco. Záleží spíš na člověku, jak mu daná značka sedí. Já bych Pentaxe nechtěl a Mamča mi sedí jak kdyby mi ji projektovali na míru. A to ve všech formátech. Někdo je holt Pentaxista, někdo zase Mamiak .)
  • 0

#11 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:17:18

RHFest, Pentax má nějak výrazně lepší skla než Mamča??
Jinak SF bez výměnných kazet bych opravdu nebral.
  • 0

#12 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:18:06

Pavle, tak, tak...Mamiya forever ;o)
  • 0

#13 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:19:12

RHFest, Pentax má nějak výrazně lepší skla než Mamča??
Jinak SF bez výměnných kazet bych opravdu nebral.


tusim treba 35na 645 je nejlepsi od Pentaxe. zase ale na tenhle system neni shift, ze...
  • 0

#14 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:26:06

Gorgi, mně se teda moje 35/3.5 líbí. A můžu k ní připnout zadíčka s barevným diákem, nebo FPAN-Plus 50 :lol:
  • 0

#15 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:33:45

Prosím NÉÉÉÉÉÉ!! nerozjíždějte další flejm Pentax vs Mamiya. Stejně všichni víme, jak by to dopadlo :lol:

Výměnný záda - o tom žádná, finanční limit byl jasně daný a vzhledem k vlastnictví Flektogonu bych volil sixe jako cestu nejmenšího odporu. Prodat se to dá vždycky.
  • 0

#16 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:36:52

Pardon :lol:
  • 0

#17 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 26 prosinec 2007 - 23:49:19

Gorgi, mně se teda moje 35/3.5 líbí. A můžu k ní připnout zadíčka s barevným diákem, nebo FPAN-Plus 50 :)


ja mam take M645...kvuli kazetam...ale 35 od Pentaxe by se mi fest libila :lol:

jeden rad blondyny, druhy tmavovlasky...zalezi na vkusu daneho soudruha.
  • 0

#18 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 27 prosinec 2007 - 00:42:32

mám pentacon six tl s biometarem 80/2.8 mc, všechno nejnovější typy vyrobený kolem 1990, leželo to tátovi v práci cca 10 let v krabici, tak jsem si to půjčil.... u foto škody mi to v servisu opravili (a už se na svitek nevejde 9, ale celých 13 snímků) - prý ulomená pružinka. je to macík, trochu kope, ale dá se to ovládnout, nejlepší je výrazně zkrátit řemen a používat šachtu (pak si můžeš foťák opřít o hruď).
jinak ta nespolehlivost.... když si to necháš naštelovat od někoho, kdo to fakt umí, tak to šlape pár let jako hodinky, a pak se zase musí nechat vyměnit pružinka :(

co se plochy negativu týká, je to lahůdka.... sice mám svůj f90x s pevnýma sklama rád, ale čtvereček je čtvereček (ale zas na to ještě neumim tak dobře komponovat - nezvyk). ilford hp5+ v kombinaci s doma míchanou d-76 kou 1+0 (bylo pod mrakem) a po zrnu neni na fotkách ani památky (pravda, je to jenom cca 15x15 cm, ale i výřez zhruba 1/3 plochy vypadá skvěle).

zrovna jsem před vánoci zvětšoval pár fotek pro kamarádku na fomácký baryty a je to nádhera. všechno měřený ttl hranolem, sice to je občas tmavší a světlejší, ale na ten film se toho vejde dost. ale stejně bych raději přesnější externí expozimetr a šachtu, protože ten ttl hranol neměři příliš za šera (interiér výstavního sálu rudolfina na něj už byl moc těžký oříšek).

na co si dát pozor? vzít si odpadní svitek a pomocí B času si naznačit, ajk sází snímky na film - nejčastější závada je právě ona pružinka, pak nasází fotek málo a se zvětšujícíma se mezerama mezi nima. plejtvá to film.

navíc je investice do těla p sixe tak zanedbatelná (včetně opravy) že pro odzkoušení práce je to asi lepší, než rovnou investovat do dražších věcí. já bych třeba nic na 6x4,5 nekoupil, protože mi vyhovuje čtvercový formát (a na hajzlblad asi jentak peníze mít nebudu).

takže dle mého názoru... přejdi na SF, nebudeš litovat .)
  • 0

#19 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 27 prosinec 2007 - 02:28:23

joa ještě drobnost, trochu mimo mísu - kolik kč by mohla bejt taková normální, slušná cena za ten flektogon 50/4 mc? já jenom kdybys nakonec koupil nějakej ten pentax nebo mamyiu 645, že by se mi ten flektogon líbil totiž .) a u škody mi za ty 3 tisíce přijdou poněkud.... předražený?
  • 0

#20 poly

poly

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
  • LocationBeskydy
Reputace: 9

Publikováno 27 prosinec 2007 - 07:14:07

Jdi do toho určitě.
Je to pěkná závislost a výsledek stojí za to. Už pohled přes dobrý negativ je zážitek.
Jenom si myslím, že ten six spíš ne, lepší je fotit, než zkoumat, co se zrovna posmolilo a pohled přes hranol - to je temno. Mluvím za sebe, tvořit se s tím určitě dá.
Možná doporučuju začít nějakou TLR - Yashica D apod. (To ani není investice cca 2000,-). Výsledky jsou perfektní a na tom se naučíš vidět a komponovat. Ale pokud máš háky, samo že Mam, Pent, Bron ...

Já mám Yashicu 124 G (lehká, pohotová) a Bronicu ECTL (to je Mercedes, ale taky se s tím dá zabít).
  • 0

#21 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 27 prosinec 2007 - 08:37:06

mám přejít na sf?
ano
nikoli výhradně, ale např. už kvůli stativu, neboť dávat kino na stativ, kvůli zátiší, nebo nějakýmu kostelíku se moc nehodí

na reportáž a rodinu - kino
na stativ a sem tam reportáž - sf
pro radost a na všechny účely - tlr
pro velký chlapy - vf

podle mě je to normální členění a každej fotograf by měl mít podobnou sestavu, ne třeba hned, kvůli financím, ale tak do 15 let poté, co zjistil, že bez čb emulzí prostě nemůže být na tomto světě
  • 0

#22 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 09:07:36

Co se týče SF: co jsem pořídil první foťák (kino zrcadlo), začal jsem snít, že bych si časem nějaké SF pořídil na krajinky a vždycky mě odradily ceny za prvotní investici, které byly oproti kinu podstatně větší.

Řízením osudu se mi do ruky dostala fungl nová Mamiya RB 67 Pro SD se základním objektivem a já ji zatím vyzkoušel jen trochu, ale už teď vím, že mi určitě zůstane. Určitě, až to finance dovolí půjdu do širokáče a středního telete, dalších zad a měřícího hledáčku (akorát mi to někdo bude muset přivést z USA (25k za použité v excelentní kondici na kehu vs. 60k za fungl nové v ČR).

Takže pokud je tvoje nejoblíbenější téma krajina, jdi do SF. Vřele ale doporučuju těžkej stativ, třeba ta Mamča má i s objektivem asi 3kg.
  • 0

#23 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 09:35:42

Jo a ještě, jeden můj známej mi říkal, že by mi prodal Zenzu Bronicu ETR (6x4,5) se základním objektivem (+ další drobnosti, je to kompletní set), která mu 20 let ležela ve skříni a se kterou vyfotil před lety jeden svitek a pak to nechal uležet, protože neměl prachy na rozšíření výbavy. Mě přišla do ruky ta Mamiya, tak jsem ho odmítl. Možná to ještě má ... :(
  • 0

#24 Meriamon

Meriamon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 10:20:29

Já nevím, ale když chceš formát 20x30 a jenom vyjimečně 30x40 cm, tak proč středoformát. Tyhle velikosti se přece dají se skvělými výsledky udělat z kinofilmu - alespoň já běžně v dost vysoké kvalitě dělám 30x40. Ono na A4 se to vlastně ani tak moc nepozná, teprve na větších formátech je rozdíl znatelný. Fotím jak na kinofilm, tak na SF (Mamyia M 645).
  • 0

#25 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:09:02

Díky za názory. Nějak mě to posunulo k SF blíže :( Takže teď budu muset zapřemýšlet, zda jít do těla P-six a řešit obvyklé zmíněné mechanické problémy (které ale nejsou neřešitelné) nebo jak dát dohromady víc peněz a jít do nějaké té Mamči 645 + redukce na Flektogona.

Co se týká ostatních věcí: zvětšovák i vývojnice mám na na rozměr 6x6 a nechci to měnit, takže formát je jasnej (víc než 6x6 to nebude :) ) Na expozimetr se budu muset podivat, ale mam pocit, ze to bude stejne okolo 2.500-3.500 Kc.

Jinak rodina a akce samozrejme zustane na kino - je to pohotovější.
  • 0

#26 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:13:56

Jo a ještě, jeden můj známej mi říkal, že by mi prodal Zenzu Bronicu ETR (6x4,5) se základním objektivem (+ další drobnosti, je to kompletní set), která mu 20 let ležela ve skříni a se kterou vyfotil před lety jeden svitek a pak to nechal uležet, protože neměl prachy na rozšíření výbavy. Mě přišla do ruky ta Mamiya, tak jsem ho odmítl. Možná to ještě má ... :(


Díky za nabídku. Ze současných zkušenostní vím, že objektivy 24mm a 50mm na kinu mi vyhovují. Širokáč mám nasazený cca 80% casu, takže uvahy nad SF se tomu musi podřídit. Tj. pro formát 6x6 by to byla ohniska 50mm a 80mm. Te Bronici se trochu bojim - přeci jen ji nepoužívá tolik lidí, jako třeba Pentaxe nebo Mamyiu a hlavně bych musel schánět ten širokáč. U Sixe je to už vyřešené, u Mamyie by to znamenalo akorát koupit redukci.
  • 0

#27 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:26:06

Taky na M645 používám Flektogon 50. Redukce vyšla z eBay asi na 700 a je to fajn. Rozhodně bych se nelekal nějaký odhadů zde, že investice do SF je 20 tisíc a podobně. To je nesmysl.
  • 0

#28 erbis

erbis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 214 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:31:48

Pokud nemáš momentálně dostatek peněz, abys nakoupil vše najednou, možná bych zauvažoval o koupi TLR..třeba tu yashicu 124G, to je moc pěknej foták. Já mám rolleiflex a musím říct, že je to krásná hračka a líbí se mi, že je to takovej seznamovák se SF...nemusim zatim řešit objektivy, prostě se soustředim na ten krásnej čtvereček. Bohužel jsem s tim toho ještě nenafotil mnoho, ale Ježíšek přinesl plno svitkáču, takže se do toho dám. No a snad bych se už mohl vrhnout i na komoru. Jenže tam nemám zvládnutý ještě ani kino, zvětšuju na RC, takže plno práce přede mnou :(

Zkusím se zeptat do tohodle vládkna:
Expozimetr-vubec se v nich nevyznám, do ted jsem pouzival leningrad 4 a nevím,zda je to přesný stroj, řekl bych že asi moc ne. Nevíte o něčem okolo 1000kč, spolehlivého, co měří i dlouhé časy?
Díkas
  • 0

#29 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 prosinec 2007 - 11:58:39

Mno, 645 je opravdu jen takový entry level, IMHO. Když už podnikat cestu do středoformátového světa, tak pěkně od 6x6 a víc .) Na tu krainu ideálně 6x9. Co třeba taková Mamiya Super? Levný to je, kvalitní velmi, věci na to seženeš. Jen je to taková nestandartní krabice dálkoměrná ošklivá, ale to je na ní právě to krásný, člověk se do ní musí okamžitě zamilovat :) Pěkný variabilní systém to je....

Tady se jukni jak to vypadá
  • 0

#30 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:29:21

Já vím, že větší formát je lepší :( Ale jak jsem psal dříve, komora je vybavená maximálně na 6x6, takže do ničeho většího nechci jít. 645 se mi zdá taky dobré - zatím jsem na obdélníky zvyklý :)

TLR - vím, že na vstup a vyzkoušení je to nejrychlejší a nejlevnější, ale zase na to nejde nasadit širokáč, což mě by asi chybělo (ale i se základním ohniskem se nechá pěkně vyřádit).

Lenigrad 4 mám doma taky, ale časy se dost rozcházejí s údaji z jiných foťáků - někdy o 1EV, někdy o 3 EV, a to už je dost. Problém bude možná v baterkách nebo v nějakém tom měřicím prvku... nevím, zatím jsem okolo toho nic víc nezjišťoval.
  • 0

#31 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:52:54

Taky na M645 používám Flektogon 50. Redukce vyšla z eBay asi na 700 a je to fajn. Rozhodně bych se nelekal nějaký odhadů zde, že investice do SF je 20 tisíc a podobně. To je nesmysl.


Nemyslim si, ze je to nesmysl. Zalezi na tom, pro co se rozhodne. Rozptyl je docela velkej. Muze koupit TLR Lubitel 166B za 100,-Kc na aukru nebo jit TREBA do Mamiyi 67 a drahejch K/L skel (v CR v bazarech jsem je nevidel, zde jsou hlavne sekory a na kehu jedno K/L sklo stoji typicky 400 - 450USD (kondice EX)), takze by nebyl problem za 2 skla, telo, 2 zada a hledacek utratit pres 25kkc + CLO + posta + DPH :) :(

To je samozrejme mnoho a proto jsem psal o te zenze bronice, ktera by byla cenove prijemnejsi (odhaduju tak na 6kkc komplet + by byl treba sirokac, se kterym armas foti).

Doufam, ze ted uz je jasny jak jsem to myslel :(
  • 0

#32 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:53:16

Mysli hlavně na budoucnost. Zvětšovák na 6x9 koupíš za tisícovku (Magnifax 3). Omezovat se kvůli takovéto zbytné blbosti je hloupost. Najdi si ten nejlepší systém pro budoucnost a do toho až investuj. Však na začátku ti stačí jen tělo, šachta a záklaďák a to je levné skorem u všech systémů. Jestli máš nějaký Opemus, tak s tím se 6x6 stejně pořádně dělat nedá. Je to ořízlý jak prase a celkově se to na středoformát moc nehodí. Jestli to s focením jako takovým myslíš vážně, kašli na kompromisy, vyjdou tě mnohem dráž. Tzn. bych být tebou koukal po strojích:

Mamiya RB67 (možná i RZ, ale ta je ve všem dražší (tu mám já))
Pentax 67
Bronica SQ
Mamiya Super (Press)
Fuji GSW 690

A možná se ti to nezdá, ale rozdíl mezi 645 a 67 je veliký. Máš tam vlastně dvě kinofilmová políčka navíc. A to se fakt počítá .)
  • 0

#33 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:55:31

Hedgi, nestraš ho těma cenama. Proč nakupovat na Kehu, který je sice jako levnější než nějakej škoda, ale pořád je to krám který chce mít zisk, když tu máme Ebay a jeho cenové zázraky. Registrace nic nestojí a dražit se naučí i středně schopný šimpanz....
  • 0

#34 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 12:55:43

Mno, 645 je opravdu jen takový entry level, IMHO. Když už podnikat cestu do středoformátového světa, tak pěkně od 6x6 a víc .) Na tu krainu ideálně 6x9.


Plne souhlasim. Kdyz uz jit do SF, tak at to stoji za to. Jinak bych asi pockal a zustal u kina.
  • 0

#35 hedgi

hedgi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 193 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:01:37

Hedgi, nestraš ho těma cenama.


OK, vsak ja nechtel nijak strasit. Sam jsem z tech cen vydesenej :( :)
  • 0

#36 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:02:27

hedgi, nesmysl těch 20 jsem myslel jako minimum. Jistěže může jít do Hassieho za 100.
Moje M645PRO vyšla asi tak na
tělo 3000
záda 2000
záklaďák 1600
měřicí hranol 2800

Dotyčný má už širokáč, takže nějakou redukci ...
  • 0

#37 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:16:13

Ježiš mně už se změnil popis na "dost toho nakecá" :(
  • 0

#38 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 27 prosinec 2007 - 13:53:28

Ceny už asi moc klesat nebudou, u sixe obzvlášť - investice je to vratná s minimální strátou! Nevím, kolik z vás zůstalo u toho prvního, co si pořídily. Já teda ne (vystřídal jsem snad 5 pentaxů od AF po MF a zase zpátky a už asi dva, tři roky Pentax 645 a dávám do kupy VF...).

Je třeba FOTIT, ne SPOŘIT.
  • 0

#39 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 prosinec 2007 - 14:00:02

To sice jo, ale ono to chvilku trvá, než ti mašina vjede úplně pod kůži a pokud stroje furt měníš trpí tím i fotka. Jde o to, aby se z tebe nestal blázek jakým jsem byl já. Nedávno jsem se chytil za nos a snad už nic nevyměním :) Hodně k tomu přispěla tahle charakteristika druhu fotografa, kterou mě poslal kamarád, bohužel jsem se poznal...

Posel světla
(název je vypůjčený – snad víte, odkud)

Bez přestání nakupuje a prodává fotoaparáty, objektivy a další vybavení a kus starší šesti měsíců v jeho brašně nenajdete. Hlavním důvodem mu však není zisk, naopak, protože kupuje většinou novinky anebo naopak vzácné téměř sběratelské kusy, logicky na své vášni citelně prodělává. Je poháněn faktem, že ho půl roku staré vybavení přestává bavit. Jeho fotografování trpí důsledky nedokonalého zvládnutí stále nové techniky, tento problém řeší její výměnou za jinou, novější a v krátkém čase ještě nezvládnutelnější. Proto většinu jeho snímků tvoří testy nových objektivů. Někdy je zároveň i Tržním expertem, jindy však svojí nákupní a prodejní neobratností dále prohlubuje své finanční oběti. Jde o druh jednoznačně užitečný, neboť je pro své fotografující známé užitečným zdrojem zánovních a levných fotoaparátů a dalšího nádobíčka.

  • 1

#40 poly

poly

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
  • LocationBeskydy
Reputace: 9

Publikováno 27 prosinec 2007 - 14:41:22

Já nevím, ale když chceš formát 20x30 a jenom vyjimečně 30x40 cm, tak proč středoformát. Tyhle velikosti se přece dají se skvělými výsledky udělat z kinofilmu - alespoň já běžně v dost vysoké kvalitě dělám 30x40. Ono na A4 se to vlastně ani tak moc nepozná, teprve na větších formátech je rozdíl znatelný. Fotím jak na kinofilm, tak na SF (Mamyia M 645).


:( Ale pozná..., to není jen o zrnu. čtverec i na 20*20 je něco jiného z 6x6x.
  • 0

#41 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:07:32

Jestli 645 nebo 67 to imho záleží na motivu - jestli jsou to jenom rozmyšlené krajinky a zátiší, tak bych šel do 67, jinak bych uvažoval o něčem menším.
Třeba já docela i fotím lidi na sf a pokud bych to měl brát z ruky mamčou 67RZ s gripem a hranolem, tak nevyfotím ani půl filmu a ruka mě upadne. Prostě, větší formát znamená i věší a těžší krabici (a hlučnější, má-li to být slr, dálkoměry nejsou až takový krávy, většinou :( nebo kdejaká tlr je 6x6 a fotit s tím je krása). S 645 se dá docela bez problémů fotit i reportáž z něčeho klidnějšího-prostě je to jak větší kino, ale při použití citlivého filmu je ten rozdíl v ploše docela znát.
Na vyzkoušení bych se vůbec nebál sixe, až na pár nevychytávek(co mě štve: tmavá malá matnice, nutnost natáhnout, aby se sklopilo zrcátko a mohl se s podvat jak to vlastně vypadá, zrcátko docela kope, takže se docela hodí zatěžovat stativ, ale za ty prachy...) se s tím dá fotit kde co, objektivy jsou vesměs výborné a taky si uděláš jasno, jestli chceš víc nebo míň políček na filmu :) Nebo u něj zůstaneš, není to tak marný stroj, jak by se z diskusí mohlo zdát (ale bral bych ho spíš na lidi z ruky, přeci jen to nepředsklopitelné zrcátko na klidu nepřidá, ikdyž je to na stativu).
Jinak, když jsem stavěl a používal SF tak mi při krajinkách a zátiších docela dlouho chyběl expozimetr, co by uměl bodové měření.

Někdo se tady ptal na dobrý a levný expozimetr - sverdlovsk 2 stojí do tisícovky a měří výborně(jen neumí ten boďák).
  • 0

#42 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:10:03

Jo, a ještě jedna věc tě čeká při přechodu na SF - zvětšovací objektiv(a případně zvětšovák).
  • 0

#43 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 27 prosinec 2007 - 15:23:57

Jo, a ještě jedna věc tě čeká při přechodu na SF - zvětšovací objektiv(a případně zvětšovák).


zvetsovaci objektiv neni takovy problem (pokud nechces napr Componon HM 90...). Rodagon 80/4 sezenes za 50-60Eur, Componon 100/5,6 za podobne penize.

zvetsovak take nemusi stat zas tak moc - ani zahranicni znacky (Kaiser, Durst). jen se da poslat tak akorat z Nemecka a vetsina vetsich se musi primo odvezt. Zvetsovak do 6x7, novejsi typ s barevnou hlavou i s postovnym za cca 100-150Eur jde poridit celkem snadno, 6x9 byva uz problematictejsi - je jich proste min, VF zvetsovaky jsou spise vhodne k odvozu - ale 4x5inch je jeste pomerne casty - mam pocit ze i castejsi nez 6x9
  • 0

#44 ellis

ellis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 71 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 prosinec 2007 - 18:11:41

Taky jsem kdysi rozšiřoval výbavu EOSu 30 o model Mamyia 645 Pro TL. Proto přináším několik svých zkušeností, které ti snad pomohou v rozhodování. Tak například :

- Vhodnost použití je tak jak to napsal RHx, není co dodat. Systém 645 jsem pořizoval hlavně kvůli krajině, používám ho i pro portrét a akt. U reportáží používám stále kinofilm. Pro rodinné foto u Vánočního stromečku kompaktní digitál.

- co se týče obrazové kvality objektivů, myslím, že canoňácké monofokální objektivy STŘEDNÍ řady (např. 24/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 100/2.0,...) jsou obecně zcela srovnatelné s objektivy STŘEDNÍ řady pro M645 (35/3.5mm, 55/2.8 mm, 80/2.8, 150/3,5, 210/4.0…) a to až do formátu zvětšenin 30x40, větší formáty nemůžu posoudit. Jediná výjimka je naprosto skvělý shift 50/4.0 (na e-bay dnes kolem 300 euro).

- ovládání těla eosu je stejně user friendly jako u mechanické mamyii, ale všechny ty moderní funkce u eosu jsou samozřejmě obrovskou výhodou, co si budeme povídat, samozřejmě pokud je člověk umí a chce využít. U mamiyi jsou např. při mechanickém nastavení časy po 1EV a mezilehlé hodnoty je nutno nastavovat clonou – což je trochu na palici.

- nezanedbatelná výhoda mamči je, že budí respekt, což je velice důležité, při focení na různých problematických stanovištích a situacích např. ve městě, na „profíka“ si nikdo moc netroufne. S velkým strojem si můžete prostě víc troufat a manipulovat s okolím. U těch, co se fotografií živí platí jiné pravidlo: „the bigger camera, the bigger fee“…

- další výhoda je robustnost přístroje a objektivů na dobrém stativu, třeba v v krajině ve větru

- to samé je i nevýhodou: vláčet na zádech 7 kilo( můj případ) + stativ, když je vedro a těžký terén nebo v sluncem rozpáleném městě není žádný med. Zvláště když vedle tebe lehce poskakuje nějaký japončík s EOSem Dněco a L-kovým zoomem.

- obrovská výhoda mamči počínaje modelem 645 super jsou výměnná záda a možnost kombinovat různé druhy filmů. Pro mě nyní jediný opravdu pádný důvod přechodu na SF, bez toho bych do toho nešel.

- nevýhoda může být naopak např. v terénu 15 snímků na kazetě. Speciálně v případě dia, kdy je nutné se jistit expoziční řadou, to pak film docela ubývá a někdy prostě čas na výměnu filmu zoufale chybí.

- pro mamču 645 u mně rozhodly i stejné závity filtrů s EOSem – 58mm, nevyhnul jsem se ale bohužel 77 mm (35mm a shift 50mm), což znamená další investici – přinejmenším polarizák a pár barevných filtrů pro čb . Pozor na to! Ceny pro 77 mm docela bolí.

- další výhoda je formát filmu 3:4 u 645 oproti 2:3 u kina. Lépe se dá u čb využít standardních rozměrů papíru. Lépe se dá taky využít obrazu promítnutého na plátno – Velvia 50 promítnutá kvalitní SF promítačkou na plátno 2x2metry , to tě fakt dostane!! Všechny ty dataprojektory jsou táááááákhle malý! Ale kvalitní promítačka je další nemalá investice.

- další výhoda je hledáček u Mamči. To je opravdu biograf a to se pak komponuje.

- formát 645 je velice operativní, RZ a RB jsou fajn, ale jsou velké, těžké, studiové, vše je Xkrát dražší, v rukou fotoamatéra snobárna – můj názor.

- nevýhoda 645 v případě zvětšování s OPEMUSem nebo MAGNIFAXem - nelze zvětšovat plný formát filmu s přirozeným okrajovým černým rámečkem. Rámeček zvětšováku je užší než 56 mm, Řešení je OPEMUS 7 a Magnifax + vystřihnout políčko a otočit o 90st.

- u SF jsou všechny provozní náklady cca 2x dražší než u kina: filmy, větší spotřeba chemie…

Jedna poznámka na závěr, která, doufám, nevyzní jako „moralizování“: u fotografie je alfou a omegou výtvarná kvalita snímku, kompozice, sdělení, působení na diváka, příběh… Žádná technika toto nezaručí. Nikoho nebude zajímat sebelepší technická kvalita, pokud samotná fotografie je „prázdná“ a nudná. Dobrá technika a vede samozřejmě k větší tvůrčí svobodě a k rozšíření možností, ale nikdy sama o sobě nezaručí dobrou fotku. Asi je nutný si vždycky položit otázku, jestli přechod z konifilmu na SF tuto tvůrčí svobodu rozšíří a jestli i po stránce toho výtvarna k něčemu novému přispěje.

Přeji hodně štěstí v rozhodování.

Zahajuji tímto soutěž a nejdelší příspěvek.
  • 0

#45 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 18:44:11

ellis, jen poznámka. Ten hledáček mi nějak není jasný (je řeč o hranolovém hledáčku, ne o šachtě). Každopádně přímým porovnáním vidím, že můj Nikon FE či FM2 má tak o 10% větší hledáček, než M645 PRO.
  • 0

#46 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 27 prosinec 2007 - 19:01:52

Pro rodinné foto u Vánočního stromečku kompaktní digitál.


IMHO velká chyba - fotím tyto věci na kino, zvětšuju na baryt a rozdávám porůznu vyobrazeným - aby aspoň nějaká fotek část vydržela. Nedělám si iluze, že jakékoli další produkty mého fotografického postižení budou za N let ještě někoho zajímat :)
  • 0

#47 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:44:29

Vaše poznámky mi tu vyjasňují hodně věcí (speciální poděkování pro Ellis), ale stejně váhám. S dlouhodobou investicí do kvality, doporučením systému 67 apod. máte určitě pravdu, ale vzhledem k očekávanému příchodu potomka chci něco, co nebude teď tak cenově náročné a nezpůsobí to zemětřesení v mojí současné výbavě.

Když jsem prodal EOS 300V a koupil EOS 30 s baterypackem, zbavil se zakladniho zoomu a sehnal pevna skla, musel jsem vyměnit i brašnu na výbavu a stativ. Sice možná drobnosti, ale bylo to shánění navíc - tj. čas a peníze navíc. Dnes toho nelituji, jak jsem psal, na kinofilm mám výbavu celkem dobrou. Když ale teď uvažuji nad SF, nechci opět řešit výměnu dalšího příslušenství - ještě větší brašnu, silnější stativ, nové filtry, jiný zvětšovák.

Takže po zvážení vašich rad a doporučení mi zbyly dvě volby, nad kterými přemýšlím:

a) P-six a smíření s pravidelnými návštěvami v servisu
:) Mamyia 645 + redukce pro Flektogona

V obou případech počítám s koupí expozimetru. Ještě popřemýšlím. Tak jako tak to bude nad těch 5.000 Kč, takže ještě budu muset zajistit další zdroje :)
  • 0

#48 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:53:46

Já tady pořád lobuji za M645, protože jsem spokojeným vlastníkem. Jen mě napadají ještě nějaké drobnosti.
Pro pořádek - při použití redukce nefunguje auto clona, tj. ostřit s odcloněným objektivem, pak zaclonit a (měřit a) exponovat.
K Mamče se dělá měřicí hledáček (k Sixu asi taky), takže třeba by nebyl expozimetr nutný? Ale nevím, co prefetujete a co preferují ostatní.
Kdyby šlo o stlačení ceny, tak M645 bez výměnných zad vyjde samozřejmě ještě levněji.
Hodně štěstí při rozhodování.
  • 0

#49 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 27 prosinec 2007 - 20:59:10

Já tady pořád lobuji za M645, protože jsem spokojeným vlastníkem. Jen mě napadají ještě nějaké drobnosti.
Pro pořádek - při použití redukce nefunguje auto clona, tj. ostřit s odcloněným objektivem, pak zaclonit a (měřit a) exponovat.


V tom by snad neměl být problém. Počítám se změřením expozice, zaostřením a pak nastavením clony a času. Teď to dělám podobně, ale i tak díky za upozornění.

Mimochodem - M645 bez výměnných zad - jen pro informaci, které typy to přesně jsou? Díky za info.
  • 0

#50 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 27 prosinec 2007 - 21:00:28

armas: jeden volný p-six (šachta) s biometarem 80 mám - stav jako nový po servisu oboje v říjnu + kož. obal na fotoaparát
Kdyby ses rozhodl, ozvi se na mail.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních