Přejít na obsah


Fotka

Vývojky řady FX


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
48 odpovědí na toto téma

#1 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 31 leden 2008 - 21:03:23

Používáte některou z těchto vývojek a jaké s nimi máte zkušenosti (zrno, ostrost, využití citlivosti, tonalita)? Lze je též ředit 1+1 jako D-76? jaké vám vycházejí vyvolávací časy pro moderní filmy? Trvanlivost vývojky?

prosím nediskutovat o FX1 nebo FX2, ale opravdu jen o FX3, FX18 a FX19
  • 0

#2 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 31 leden 2008 - 23:23:38

No to je těžká věc!
D-76 je taková klasika, že to od pokusnictví odrazuje!
Fenidon nebo metol? Co ředění? No asi seš první co se do toho chce pustit. Nikoho dalšího neznám. Já už mám natestováno, vybráno, a dál se do něčeho tak náročného nehrnu. Vím co to zbaští času a matrošu! Přeju hodně zdaru!
Snad budeš mít tu sílu se s výsledky podělit!
  • 0

#3 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 1 únor 2008 - 13:04:09

Rád se podělím, jen ještě potřebuji trochu pomoci než se definitivně rozhodnu, kterou vývojku budu používat a pak napíši poznatky. Nahromadila jsem mi doma chemie a už mi přijde zbytečné kupovat D-76, když si ji mohu navážit. Já vím, že je spolehlivá a líbí se mi, že je na každém filmu k ní napsán vyvolávací čas, ale už je složení trochu zastaralé a tak se snažím najít vhodnější modifikaci s lepšími vlastnostmi. Při vyzkoušení a používaní jen pár značek filmů by to mělo být fajn.

Nemáte někdo tuto knihu?
The Film Developing Cookbook Autor: Stephen G. Anchell, Bill Troop


Našel jsem jen náhled a zrovna vynechahé stránky mě zajímají. Zajímala by mě strana 56 a 57 kde by mělo být povídání o vývojce FX-39 a doufám, že i složení.
http://books.google....KYgLtTd4C&hl=cs
  • 0

#4 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 1 únor 2008 - 18:33:02

Asi jen pro zajímavost:
http://www.photocrac...RSON_DEVELOPERS

Pro testování jsem si vybral vývojku FX-15. Je tam sice poměrně dost metolu a bromidu, ale podle výše zmíněné knihy by to měla být zajímavá vývojka, která se používá neředěná pro portréty, pro krajiny se ředí 1:1 a pro filmy s ttabulárními krystaly se ředí 1:3. Dokonce byla vyráběna firmou Paterson pod označením Acutol S. Byla stažena z prodeje kuli trvanlivosti - déle jak dva měsíce nevydrží.

Pokud by jste někdo našli vyvolávací časy pro tuto vývojku nebo se chtěli podílet na zkouškách budu jedině rád.
  • 0

#5 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 1 únor 2008 - 21:32:23

Ta FX15 je zajímavá kombinace... sice nevím proč to při tom ředění mají tak rozdělené, ale zkusit se to může. Tedy až si najdu fotografický receptář, žena mi ho zabalila na stěhování... a jsem bez něho jak bez ruky a novinky srovnávám se starými abych našel souvisloti...
  • 0

#6 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 únor 2008 - 11:34:59

Pro zajímavost další kniha.
ZDE
  • 0

#7 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 únor 2008 - 19:06:26

Časově to vypadá něco mezi XTOLEM a MICROPHENEM, ale moc se toho o FX-15 najít nedá. Půjčil jsem si z knihovny The Britis Journal of Photography Annual z roku 1968. Paterson tam má vloženou reklamu s touhle vývojkou, ale bez časů. V textové části píšou o Acutolu S jako o nové vývojce. Kdyby jste měl někdo staré letáky od patesona nebo jiné knihy z pozdějších let a našli vyvolávací časy pro nějaký film určitě se zlobit nebudu, když jej tu uveřejníte :lol:
  • 0

#8 RHfest

RHfest

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 208 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 2 únor 2008 - 19:21:35

Nějaký acutol je i tu http://digitaltruth.com/devchart.html i nějaké FXka
  • 0

#9 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 2 únor 2008 - 19:36:28

Ze své zkušenosti doporučuji si stanovit "své časy"!
Ušetří to mnohá zklamání a spoustu času. Jednoduše rozstříhej jeden film s jedním stejně exponovaným záběrem a vyvolej s postupně vzrůstajícími časy... Na jednom proužku jistě bude ten tvůj supernegativ! No a pak stačí jen najít v poznámkách jakým časem, byl zrovna tento proužek, vlastně volaný??? Sakra kde sem si to kurňa poznačííl...
  • 0

#10 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 únor 2008 - 20:02:42

Nějaký acutol je i tu http://digitaltruth.com/devchart.html i nějaké FXka


Právě, že nějaký a nějaké. Už jsem to všechno projel a FX-15 ne a ne najít.
Spíš to vypadá na velké hraní nebo pátrat v knihovnách. Asi najdu časy pro microphen - xtol a D76 a udělám si nějaký průměr a risknu nějaký proužek filmu.

Bez hraní by měla fungovat klasická D-76, kde místo metolu dám 0,2 gramu fenidonu. Pokus s tou kyselinou boritou (3g boraxu a 3,5g kyseliny borité) by též z časy nic velkého udělat nemělo případně ještě změna 3g boraxu za 2g metaboritanu. Ale to poslední mi už připadá jako velká troufalost. Borax a kyselina boritá by měly spolu vytvářet dobrý stabilizátor pH vývojky. Co udělá zásaditější metaboritan s kyselinou boritou jsem z knih nevyčetl.
  • 0

#11 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 3 únor 2008 - 16:09:50

Vážený kolego , v referenční příručce "Developing" : Focal Press . London C.I.Jacobson/R.E.Jacobson / 21.revidované vydání 1976 / jsou na str.214-218 uvedeny vývojky se zvlášť vysokým rozlišením : G.W.Crawley- FX1 ,
FX2 a FX 13 . Zmíněná skupina vývojek neobsahuje KBr a zvyšují hranový
efekt . Obsah vyvolávací látky je pouze 0,5g/litr .Vyvolávací doba pak je 15´, 15´a 10´bez dalšího ředění . Přeji p.a. chemii , RO vodu , přesné AN váhy při ředění 5ml 0,001%Pot.Iodide a skvělý výsledek . EK
  • 0

#12 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 5 únor 2008 - 22:22:18

jelikož jsem o FX-15 zatím nic rozumného kromě složení nenašel tak jsem si zatím vybral na test:

FX-4 (zvýšení citlivosti, malé zrno a větší kompenzace mezi světly a stíny než klasická D-76)

Fx-5b podobné vlastnosti jako Fx-5 (velmi malé zrno, vysoká ostrost, menší citlivost než D-76- obraz by se měl podobat výsledkům z vývojky Microdol)

V The British Journal of photography z roku 1980 jsem našel vyvolávací časy pro HP5, FP4, PAN F, Tri X. Zatím čekám na metol a pak dám vědět jak dopadly zkoušky. Jinak platí předšlé, pokud by jste něco našli o vývojce FX-15 (vyvolávací časy, tonalita, zrnitost.....) šup s tím do tohoto vlákna :lol:
  • 0

#13 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 5 únor 2008 - 22:40:19

Ty stranky z Anchella cos chtel ti klidne poslu na mail, az tu nejaky budes mit.
  • 0

#14 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 6 únor 2008 - 07:25:39

Kodl:

Do profilu jsem již svůj email přidal, snad jej nevidím jen já. Jinak nojgi@seznam.cz Děkuji, Petr N.
  • 0

#15 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 23 únor 2008 - 18:19:32

Zapůjčil jsem si z Plzeňské knihovny BJP Annual z roku 1983-86 a zjistil následující. Vyvolávací časy jsou stejné pro FX-3, FX-11, FX-15 a FX-19. Tedy se dá s přehledem vyjít s časy na digitaltruth pro FX-19, i když jim tam podle mě nesedí psané nominální citlivosti filmů). FX-18 má mít podobné vyvolávací časy jako D-76 a vyrázněji se liší z výše uvedenými jen ve filmech Pan F a FP4. Filmy od Kodaku zůstávají v podstatě stejné. Výrazněji liší znamená o více jak 30s. Asi se spíš pro zkoušky budu držet těch časů pro svitek a při ředění 1+1 a 1+3 když už o čas tolik nejde (cca 16minut +-1 minuta už nehraje velkou roli) budu vycházet s časy pro D-76(ID-11).
BJP(83-86) - Označení MF- kinofilm, RF - svitek) Časy jsou uvedeny v minutách a platí pro neředěnou vývojku.


FX-15:(Pan F - MF - 4, RF - 5)(FP4 - MF - 5, RF - 7.5)(HP5 - MF - 7, RF - 8)(Pan X - MF- 5, RF - 6)(Plus -X Pan - MF - 5, RF - 6.5)(Tri-X - MF - 7, RF - 9) Kapacita vývojky je 5-6 filmů na 600ml a zvyšuje se vyvolávací čas po každém filmu o 10%.
[list][/list]P.S. Pokud má někdo chuť uvedenou vývojku FX-15 vyzkoušet a zpřesní tak vyvolávací časy pro nějaký film dříve než se k tomu dostanu sám za uveřejnění poznatků budu jedině rád a myslím nejen já, ale i ostatní.
  • 0

#16 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 20 březen 2008 - 21:23:13

FX-4 se 6g hydrochinonu - asi má jen vliv na kontrast oproti jinde uvedenými 5 g.
[br][/br]
Kodak T-Max 3200 exponovaný jako 6400ASA stock. Při teplotě 20 stupních, 15 minutách a překlápění první minutu a pak každou započatou se mi tento film podařilo převolat. Tedy pozor na uváděné zvýšení citlivosti + 60 procent oproti D-76 cca jako Microphen. Některé fotky z koncertu z toho jdou při troše úsilí udělat - zrno jemnější než D-76, ale mnohem ostřejší a krásně pravidelné. Tolik dojmy z prvního pokusu pod zvětšovákem. Dnes zkusím čas 12 minut (druhé volání + 10 procent = cca 13:30 minut). Dám vědět jak to dopadlo.
  • 0

#17 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 21 březen 2008 - 01:12:27

FX-4

metol.........................................1,5g
Fenidon....................................0,25g
Hydrochynon.................................6g
Siřičitan sodný bezvodý..............100g
Borax........................................2,5g
bromid.......................................0,5g
vody do ......................................1 l
Kodak T-Max3200 exponován na 6400 ASA (koncert)

teplota 20 stupňů, čas 13 minut jako druhý volaný film, tedy na první film 11-12 minut. Překlápění první minutu a pak další započatou 3x překlopit, poslední minutu již nepřeklápět. Používám přerušovač, tedy hned po 13 minutě jsem vyvolávání zastavil.

Film je kontrastní a má podrobnosti i ve stínech. Mohl být volán i o cca minutu měně a byl by také v pohodě. Vývojka je šílený driák, takže při volání jiného filmu nebo při ředění 1+1 až 1+3 určitě nejdříve proveďte zkoušku.


P.S. Kdo si chce hrát a exponovat T-Max3200 až na hranici 25000 ASA je tohle myslím vhodná vývojka na pokusy.
  • 0

#18 more

more

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 63 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 21 březen 2008 - 19:27:28

Noigi, prosím tě, asi to patří do jiného fora, ale kde sháníš phenidon ? Brouzdám po intern. obchodech už docela dlouho, ale jedinou tuhle chemikálii jsem zatím nikde neobjevil.
  • 0

#19 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 22 březen 2008 - 11:38:45

Fenidon seženeš tam, kde sháníš i jiné chemikálie, stačí jim jen napsat (zavolat). Já jej sehnal tady http://www.filmet.cz/ , ještě když sídlil u Mikrobiologického ústavu, ale určitě ti poradí v jakékoliv firmě zabývající se prodejem chemikálií. Jen se neděs cenou, není to levná chemikálie, ale zase do cca 90% vývojek dáváš jen 0,2g na litr. Takže ta investice v přepočtu na vyvolané filmy není tak strašná. Fenidon rozpouštěj tak jako metol v teplé vodě a se špetkou siřičitanu. Jinak jej nerozpustíš. Fenidon dávej před hydrochinonem nebo spolu s ním - mělo by to mít vliv na trvanlivost vývojky.

P.S. metol lze nahradit fenidonem v poměru 1g metolu = 1/8g fenidonu. U některých vývojek řady FX (FX4, FX7, FX15) moc netuším co ta kombinace obou látek najednou způsobuje, asi je to asi kuli vyrovnávání mezi světly a stíny. Ta FX-4 vytáhla ze stínů opravdu mnoho a světla jsou též prokreslená.

Kdyby jsi se chtěl ještě zeptat nebo doplnit něco jiného než jsou vývojky řady FX raději mi napiš na email, nejdeš jej při kliknutí na profil a pak následně na email. I když jsem to tu zkazil sám názvem tématu, kde jsem dal do závorky jen tři vývojky a věnuji se zatím jiným rád bych to tu nechal jen tématické. Děkuji.
  • 0

#20 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 12 květen 2008 - 06:57:16

FX - 4 1+3 Fuji Neopan 400 teplota 20° C vyvolání 7 minut

Postup jako předešlé, první minutu překlápet, pak každou započatou minutu 3 x překlopit a poslední minutu už nepřeklápět. Následuje stopka a ustálení.
  • 0

#21 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 12 květen 2008 - 23:49:12

zkušenosti bohužel nemám, ale narazil jsem omylem na tohle:
http://www.legacy-ph...devs/index.html

tak třeba.... pomůžu :)
  • 0

#22 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 13 květen 2008 - 07:08:10

zkušenosti bohužel nemám, ale narazil jsem omylem na tohle:
http://www.legacy-ph...devs/index.html

tak třeba.... pomůžu :(


Děkuji za snahu, ale co jsem potřeboval jsem již našel (viz. výše). Teď postupně zkouším a přidávám ověřené vyvolávací časy. Zatím pracuji s FX-4 kuli malému zrnu, výborné ostrosti, zvýšení citlivosti o více jak 60% a hlavně vyrovnávání.
Spíše by mi teď pomohly vaše osobní zkušenosti s jiným filmem nebo FX vývojkou (FX-5b, FX-15, FX-19). Postupně se k nim dopracuji, ale chce to čas.


P.S. V uvedeném odkazu jsou u FX chyby, raději nepoužívat. U FX - 4 je 1g bromidu místo 0.5g a u FX - 19 je 100g siřičitanu místo 75. Další možná objevíte, kontroloval jsem jen zběžně a co jsi pamatuji.
  • 0

#23 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 13 květen 2008 - 07:41:41

njogi: tož teď koukám, co jsi tu napsal pro tu FX-4... to se mi docela líbí, jen kdyby to nebylo tak moc kontrastní.... asi ti napíšu mail .)
  • 0

#24 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 13 květen 2008 - 09:25:08

Lukas:

S tím kontrastem bych to tak černě neviděll. Spíše zkus a uvidíš jak se ti z toho bude zvětšovat. FX - 4 je modifikace vývojky od Adoxu (na označení si teď nevzpomínám), což je zase měkčeji pracujicí varianta D-76. Takže bych se toho opravdu nebál. Mě spíše děsí tak FX -15 (modernější FX-3). Tam opravdu u obou píší o velkém kontrastu a vhodnosti na slabě osvětlené (mdlé) scény.

Hodně citlivé filmy jsou v podstatě sami o sobě měkké a film vypadá opravdu fajn. Není tam jen černá a bílá, pokud narážíš na kontrast. Sám jsem byl překvapen co dokázala vývojka z filmu dostat. Normálně citlivé filmy jsou už trochu kontrastnější, ale zase pomohlo ředění vývojky 1+3. Takže zase opět bohatá škála a spoustu podrobností. Navíc jsem ředil z přesvědčení a lenosti, že film se nedá v krátké době rozumě vyvolat. Jde všechno hodně rychle od nalití, překlápění, sledování času...atd. Uděláš malou chybu a je vše v pr....


P.S. Jen si přečti v tomto vlákně o rozpouštění. Metol a fenidon se rozpouští v téplé vodě se špetkou siřičitanu - teplé nerovná se 20 stupňů. Já trochu zahřeju destilku na plotně v konvici, naleji do plastové lahve od sodovky. Je to tak na hranici zkroucení plastu Pak ještě píší, že je lepší fenidon rozustit před nebo spolu s hydrochinonem. Vývojka by pak měla být trvanlivější.
  • 0

#25 dynox

dynox

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 49 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 květen 2008 - 17:35:24

FX - 37 ; 1+3 - vše kinofilm
pozn.1) negativy jsou měkčí, podobně jako z pyro ; pozn.2) místo benztriazolu bylo použito zvýšené množství bromidu (1,25g).

1) PanF plus50@64 ; teplota 20°; volání 4 min. výborná ostrost, výborná tonalita

2) TRI-X400@500 ; teplota 20°; volání 6 min. ; výborná ostrost, dobrá tonalita ; zrno na ASA 400 velmi dobré.

3) T-MAX100@125 ; teplota 20°; volání 8 min. ; ostrost a tonalita průměrná, nejhorší ze tří uvedených.
  • 0

#26 dynox

dynox

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 49 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 květen 2008 - 17:44:18

Ještě bych chtěl dodat, že výsledek T-MAXu100 je překvapivý o to víc, že FX-37 má být speciál na T-MAXy
  • 0

#27 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 červen 2008 - 07:12:13

Výřez je z 1:1 u naskenovaného obrázku při 300 dpi velikosti 18x24 cm.


Ukázka je jen informativní - zvětšoval jsem jen velice narychlo na staré papíry FORTE normální gradace z roku bambus. TMAX3200 jako 6400 vývojka FX-4 Vložený obrázek
  • 0

#28 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 červen 2008 - 07:29:23

Stejné jako předešlé - výřez je z 1:1 u naskenovaného obrázku při 300 dpi velikosti 18x24 cm. Zvětšováno narychlo papír FORTE. Vývojka FX-4 ředěná 1:3. Tady to moc vidět není, ale zrno mě u Neopanu trochu zklamalo. Je o poznání větší než jsem čekal, ale je ještě zhruba srovnatelné s D-76. Asi to bude spojené s ředěním vývojky 1+3.


ERROR neboly chyba

Na negativu z čiré strany jsou nepravidelné matové flíčky. Po dalším vyprání se to ještě zhoršilo a při stahování kleštěmi se flíčky rozmázly v jednom směru. Stalo se mi to u dvou filmů, které jsem nevolal těsně po sobě, ale asi tak po týdnu. Jednou byla vývojka čerstvá po druhé už trochu zažloutlá. Takhle tragické to naštestí není na všech políčkách a i tohle by se dalo dalo zachránit neoblíbenou elektronickou cestou naskenování nebo se obrnit trpělivostí a retušovat. Film FUJI NEOPAN 400 vývojka FX-4 ředěná 1+3.
  • 0

#29 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 červen 2008 - 07:31:45

Zapoměl jsem přiložit obrázek, tedy ještě jednou NEOPAN 400 vývojka FX-4 ředěná 1+3. Popis problému viz. příspěvek výše.



Vložený obrázek
  • 0

#30 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 2 červen 2008 - 07:47:30

Abych jen neteoretizovat. Ukázka zrna, Neopan 400,FX-4 1+3. Velikost skenovaného obrazu 20x30 při 300dpi - výřez 1:1. Zvětšováno na papíry FOMA NEOBROM taktéž staršího data. Vložený obrázek
  • 0

#31 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 30 červenec 2008 - 14:34:06

Bordel na Fuji Neopan asi nebude vývojkou, ale špatnou várkou. Měl jsem cca 4 filmy koupené z dřívějška, expirace 2009 a 2 filmy jsem vyvolal v FX-4, teď jeden v D-76 1+1 a je to tam znovu. Nedá se to opět smít, protože pak už odplavává želatina. S posledním filmem už s tím tak trochu počítám.
  • 0

#32 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 24 listopad 2008 - 19:11:54

obnovuji vlákno o FX vývojkách

včera jsem namíchal FX-4
dnes vyvolal dva Ilford PAN400 kino exponované v podzimně/zimní zatažené obloze, občas ostré světlo, žlutý a oranžový filtr, interiéry bez filtru.
měřeno FE2 na 800 ASA a občas 640 ASA
vyvolání 20°C, 7 minut, překlápění 1x 30 s.

výsedek - líbí se mi to, 640 ASA je rozumnější, kresba ve stínech ujde, ale čekal jsem od toho víc. rozumně to zvládá kontrast, přijde mi to jemnější, než d-76.

až to přefotím, podám zevrubnější zprávu
zatím se mi to hodně líbí a asi tím nahradím x-tol, pokud budou výsledky takové, jaké se mi prozatím zdají být.

potom se pustím do FX-15, která by měla být vhodnější na velmicitlivé filmy moderních typů.
  • 0

#33 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 24 listopad 2008 - 20:00:07

koukám na to delší dobu a porovnávám s rodinalem a xtolem.... hmmm.... 7 minut pro fx-4 a pan400 / hp5 evidentně platí pro 400 asa, na 800 asa je potřeba prodloužit čas, jinak je to málo krytý. a nebo je to krytý dost a všechno ostatní standartně převolávam :)
  • 0

#34 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 1 leden 2009 - 12:07:52

Lukas:

Já bych moc záměrně nepřevolával. Ono ti pak zase vylézá zrno, zmenšuje se ostrost obrazu a ještě je to tvrdé. Dále se hůře se obraz zvětšuje(dlouhé časy, hodně měkké papíry...atd).

Já teď konečně volal Adox CHM 400 což bylo v té výhodné ceně prodáváno jako Ilford HP5. Nakonec je tam popiska Adox CHM400, ale bude se to chovat stejně jako HP5.

CHM 400 na 800ASA FX - 4 stock jako třetí volaný film, když nepočítám zkoušku. Teplota vývojky 20 stupnů a čas 7:30 min. Překlápím první minutu a pak další započatou (2 - 3)x překlopit. Je tam vše a je to hezké měkké. Když odpočítám přidávaný čas kuli více volaným filmům bude platit čas pro HP5 a microphen mínus 2 minuty.
  • 0

#35 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 1 leden 2009 - 16:51:12

jj, platí časy pro microphen -2 minuty .)
je to fajn vývojka, už sem si jí vesele ošahal.
  • 0

#36 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 17 květen 2009 - 22:42:18

pracujete tady ještě někdo s FX vývojkama?

skoro celou zimu jsem pracoval s FX-4 v kombinaci s Ilford PAN400, trochu jsem to porovnal i s XTOLem, a po dojetí zásoby FX-4 jsem namíchal FX-37, kterou pomalu dojíždím teď.

FX-4 je "hrubá" vývojka. a taky stará (1960) a je to na ní poznat. v kombinaci s PAN400 dosahuju vyloženě '60s vzhledu (i tehdy, když nechci), detaily ve stínech výrazně lepší, jak s D-76 a o trochu lepší než s XTOLem, tonalita by se dala přirovant k trochu měkčí D-76. na rozdíl od XTOLu je obraz velmi ostrý a to bez hranových jevů (který jsou často vidět u rodinalu). dle mého názoru to není vývojka vhodná do podmračnýho počasí, spíš do sluníčka nebo jemnýho oparu na obloze. při převolání dokáže velmi rychle vyvolat světla velkejch densit, takže se to pak nedá dostat na papír.

ozkoušený a relativně dobře fungující čas
FX-4 1+1 & Ilford PAN400 - 10 min při 20°C

FX-37 je oproti tomu mnohem novější vývojka. zrno z ní je vzhledově o něco drobnější, než z FX-4, avšak ještě o něco ostřejší - vývojka se nehodí pro klasický kubický emulze, produkuje velmi zvýrazněný zrno. na druhou stranu má perfektní tonalitu, velmi příjemně kompenzuje světla bez hranovejch jevů (i když na PAN400 se mi na pár políček tyhle rodinalový jevy objevily, ale jednalo se o extrémně kontrastní hranu). celkově mi přijde mnohem lepší, než XTOL.

odzkoušený čas a relativně dobře fungující čas
FX-37 1+3 & Ilford PAN400 - 5 min při 20°C
FX-37 1+5 & Ilford PAN400 - 8,5 min při 20°C
FX-37 1+3 & Ilford Delta 400 - 6 min při 20°C (čas je třeba doladit, 7 min už bylo pro kondenzor moc)

a teď proč to tady celý píšu 8-)
ze složení FX-37, pokud věci dobře chápu, vyplívá, že stabilizuje pH pomocí kombinace boraxu a uhličitanu sodného, bromid draselný s benztriazolem fungují jako "omezovače" vyvolávání v nejhustších částech negativu a nízký obsah siřičitanu též přispívá k vysoké obrysové ostrosti zrna. raději uvedu složení:
Siřičitan sodný anh. – 60 g (já použil 70g, dle jiného zdroje)
Hydrochinon – 5 g
Fenidon – 0,5 g
Uhličitan sodný – 5 g
Tetraboritan sodný – 2,5 g
Bromid draselný – 0,5 g
Benztriazol (1% roztok) – 5 ml (lze nahradit navíšením KBr na 1 g)

jakým způsobem by bylo možné efektivně snižit "hranovost" a "ostrost" vývojky (změna aktivity nevadí)? změřit pH bohužel neumím, ale očekávám, že bude vyšší, než u XTOLu, který je na můj vkus "jemnozrnný" příliš.
uvažoval jsem o snížení obsahu uhličitanu na, řekněme, 2-3 g, címž by se mělo snížit pH a i aktivita vývojky
cpát do toho větší množství siřičitanu se mi moc nechce - někde jsem četl, že ve vývojkách s uhličitanem/boraxem v kombinaci s bromidem má obsah siřičitanu na velikost zrna menší vliv, než pH vývojky jako takové.

poradí někdo?

nechce se mi psát na APUG, páč mam mizernou angličtinu a než bych tohle sesmolil....
  • 0

#37 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 18 květen 2009 - 06:16:59

Já bych asi nejdřív snížil fenidon na 0,2g. Jinak je tam všeho tak akorát. Jestli nahrazuješ benztriazol bromidem, tak ten bych nechal na 0,5g. A možná bych ještě zkusil o gram víc hydrochinonu. No, ale to už by byla úplně jiná voda, že jo.
  • 0

#38 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 19 květen 2009 - 18:17:21

Lukas_87

Ahoj,
psal jsem elaborát a systém mě mezitím odhlásil, tak zkrátím :) Přešel jsem na FX - 4 a to právě kuli využití citlivosti a hranové ostrosti. Zvětšuji na měkčí gradace 2 a půl a méně, tedy zrno tak brutálně nevylézá ani u TMAX3200 (viz má výstava JAZZ - Většina fotek je voláná v D-76 a FX-4. Asi jedna nebo dvě jsou v Microphenu).
Moc bych nesouhlasil s tím sluníčkem. Podle mých zkušeností se při neředění chová kontrastně a s ředěním se chová měkčeji. Mám vyzkoušeno i ředění 1+3 což mi připadá fajn právě na vyrovnání u kontrastních scén. Vzhledek k tomu, že se jedná o slušný driák určitě se dá ředit i více.
S ředěním se pravděpodobně bude zvyšovat ostrost, vyrovnání mezi světly a stíny, ale poroste zrno a zhoršovat se tonalita. Viz krásný článek s ukázkami od Standy Břízy (Delta 3200)

Zásada u všech vývojek. Nepřeexponovat film a nepřevolat. Vzniknou místo kopírovatelného negativu černé neprůhledné boty, ze kterých se špatně zvětšuje a vylézá i zmíněné zrno.

Pokud ti nevyhovuje přešel bych na jiné vývojky a neměnil složení. FX byly právě dělány na zvýšení ostrosti a tím hrubne zrno, i když je pod mikroskůpkem velice malé a ostré.

Myslím, že jsi z Prahy tak se můžeme někdy sejít a pokecat nad konkrétními fotkami a negativy.

Čau, Petr.
  • 0

#39 mvrba

mvrba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 142 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 19 květen 2009 - 20:30:44

Dotaz pro Lukas_87:
co to jsou, prosím, ty hranové jevy (typické pro Rodinal)?
  • 0

#40 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 19 květen 2009 - 20:51:04

Dotaz pro Lukas_87:
co to jsou, prosím, ty hranové jevy (typické pro Rodinal)?


něco, kvůli čemu preventivně nebudu jíst před tim, než budu zase náhodou zvětšovat nějaký fotky z fomapanu vymáchanýho v rodinalu...

Vložený obrázek
Nikon F3, 2/35 ais, f/2 a čas kolem 1/15
Fomapan 100 @ EI 50, Rodinal 1+50 - 6 minut / 20°C (agitace 1x 30s)
sken nijak nenadržovanýho/vykrejvanýho pozitivu - Opemus 6, el-nikkor 2.8/63, fomaspeed 311 N, D-72 1+3
  • 0

#41 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 8 červen 2009 - 07:02:24

Ještě k FX - 37, osobně sem nezkoušel, ale přímo jemnozrnná vývojka by to neměla být.

Bohužel je to asi poslední uveřejněné složení těchto vývojek. FX-39 jsem už nenašel, která by měla být i jemnoznná a FX-50 je 100% stále obestřena tajemstvím .-)

Dobré světlo, Petr N.
  • 0

#42 mvrba

mvrba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 142 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 8 červen 2009 - 17:01:52

Lukas_87: díky za ukázku.
Teď jak pro blbce (pro mně): hranové jevy jsou to, co na tvé fotce vypadá jako nadržování kolem postavy?
Druhá otázka: čím to vzniká?
  • 0

#43 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 9 červen 2009 - 06:22:07

Nojgi:
Bohužel je to asi poslední uveřejněné složení těchto vývojek. FX-39 jsem už nenašel, která by měla být i jemnoznná a FX-50 je 100% stále obestřena tajemstvím .-)

Poměrně nedávno byla zveřejněna vývojka FX-55, zřejmě odvozenina od FX-50, neměla by mít problémy s trvanlivostí: zde klikni
  • 0

#44 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 9 červen 2009 - 11:40:59

Lukas_87: díky za ukázku.
Teď jak pro blbce (pro mně): hranové jevy jsou to, co na tvé fotce vypadá jako nadržování kolem postavy?
Druhá otázka: čím to vzniká?


zjednodušeně ano

čím? vyčerpáním vývojky v okolí silně exponovanejch míst.
něterý kombinace voda/film jsou na to náchylnější, záleží i na ředění... a tak.
  • 0

#45 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 14 červenec 2009 - 21:31:06

Možná zajímavý přehled výroby vývojek FX včetně berliček v podobě vyvolávacích časů a informací o jejich vlastnostech.

http://www.photomemo..._Acu_Range.html
  • 0

#46 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 14 prosinec 2009 - 12:08:42

Prosím o přejmenování na "Vývojky řady FX" a přesunutí do receptáře kam asi spíš tahle věc patří. Tady si myslím zapadne a v receptáři snad někomu pomůže, případně někdo může dál rozvíjet. Děkuji, Petr N.
  • 0

#47 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 16 prosinec 2009 - 07:38:44

Děkuji za přesunutí. Otevřeno k diskuzi o všech FX vývojkám. Jedná se převážně o negativní vývojky s vyšší obrysovou ostrostí. Pozitivní vývojka s tímto označením FX je snad tuším jen jedna.

Přeji dobré světlo, PN.
  • 0

#48 mclusky

mclusky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 178 příspěvků(y)
  • LocationPraha Klánovice
Reputace: 78

Publikováno 8 únor 2012 - 17:12:14

Dnes jsem ze zvědavosti namíchal FX-55 (což má být jakejsi ekologickej klon D-76 s fenidonem a vitaminem c)... prohnal jsem tim FP4 exponovanej jako ISO 100. První dojem je ten, že negativ vypadá dost málo krytej (volanej podle instrukcí 8 a půl minuty). Obvykle mám právě u filmů s nižší citlivostí krytější filmy. Ale možná je to jen tím že už je venku méně světla. Až dosuším, hodím ukázku skenu
  • 0

#49 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 23

Publikováno 4 říjen 2013 - 20:01:56

Narazil jsem (bohuzel zatim jen v odkazech nikoli fyzicky) na vyvojku Paterson FX-39, delal s tim nekdo nebo o ni vime jen to, ze nevime, co/z ceho to je? ;-)
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních