Přejít na obsah


Fotka

Linhof/Horseman 6x9


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
136 odpovědí na toto téma

#1 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 23 duben 2008 - 15:23:14

Chci si koupi buď Horsemana VH-R, nebo Linhof-techniku na 6x9. Některé z nich mají tzv. dálkoměr. Rozumím tomu dobře, že je to takové to zařízení s půlenou čočkou, která se jeví jako celistvá v momentě, kdy je správně zaostřeno?
  • 0

#2 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 23 duben 2008 - 15:26:30

Ano. Počti třeba tady. O Horsemanu se dá najít info na Martyho webu.
  • 0

#3 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 23 duben 2008 - 15:29:06

Jo to já mám všechno prostudovaný, jen jsm se chtěl ujistit. Jsem zvědavej, za kolik se mi to po bazarech nebo na e-bay podaří s 2 až 3 objektivama pořídit. I starší věci tohohle druhu jsou dost drahý
  • 0

#4 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 23 duben 2008 - 15:35:09

Záleží na stavu, modelu, výbavě. Od cca 350€ za Techniku s jedním sklem a zádama po 1000€ - 3skla, dvoje záda. Link
  • 0

#5 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 23 duben 2008 - 15:35:13

kolik do toho chceš asi tak dát a co s tim budeš fotit?
  • 0

#6 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 848 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 197

Publikováno 23 duben 2008 - 15:59:13

Mám Horsyho VH-R nedlouho a splnil to, co jsem očekával. Dá se to ještě nosit, formát můžu zvětšovat, výměnné rollky, paráda jsou otočná záda atd. Dálkoměr je extra "kukátko" kde se Ti sjíždí žlutý obraz v původním, funguje dobře, neboť jsou obě čočoky dálkoměru realtivně daleko od sebe. Ale musíš mít tu destičku - CAM dle ohniska. velmi často se prodávají originál objektivy bez této destičky.

Tělo se dá sehnat dost levně a pokud jde o objektivy, tak pokud budeš chtít využívat dálkoměr, musíš mít (asi) originální Topcory a k tomu vždy CAM dle ohniska.

Já si pořídil i některé kvalitní Rodenstocky a Schneidera a zatím jsem nezkoušel, jak moc se "rozjíždí" u stejného ohniska zaostření dle dálkoměru. Je to dáno konstrukcí toho kterého objektivu.

Ale už Marty a další velmi chválili i ty originál Tocory se závěrkou Seiko. Mimochodem jeho článek byl tím rozhodujícm pro mne a tímto mu skláním úctu ( a vzpomínku, prý nešťastně zemřel).

Kupoval jsem VH-R abych měl levnější tělo a zbylo mi na kvalitní objektivy, při dostatku financí bych šel do Linhofa - je pohodlnější na obsluhu a hlavně, zvládá i extrémnější okrajová ohniska. U Horsyho jsi omezen rozsahem 65 - 180. Já sice mám i 55 Rodenstocka, ale to už je problém s větším kipováním.
Tož tolik, více Ti sdělím na mailu, i když jsem pouze jen "jednooký velkoformatik" a v tomto směru spíše začátečník.
:) Tak dobré rozhodnutí přeje Luigi
  • 0

#7 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 24 duben 2008 - 14:29:35

Fotit s tim chci krajinu a architekturu, láká mě možnost měnit roviny standard. Jinak Martyho stránky mám už taky delší čas pročtené, uvažoval jsem taky o horsemanovi, líbí se mi ta revolvingová rollkazeta, že se dá lehce fotit na výšku. Mimochodem, dá se vůbec s podobným aparátem fotit na výšku jiným způsobem (myslím prostě otočením aparátu o 90 stupňů na stativu)?
Počítám s tím, že na několik desítek tisíc to i s dvěma (třema?) objektivy vyjde (snad ne moc přes 30). Jen mi přijde, že ani e-bay inzeráty na horsemana VH-R a koneckonců ani linhofa neoplývá. Někdo tam teď prodává krásnej komplet... ale za 5 500 dolarů... :)
  • 0

#8 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 25 duben 2008 - 12:28:26

Možná budu muset jít do toho 6x9 bez dálkoměru. Pokud vím, dá se třeba ostřit lupou na matnici. Máte s tím někdo zkušenosti? A neexistuje třebaněco jako externí dálkoměr - prostě to zařízení s půlenejma čočkama do ruky?
  • 0

#9 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 848 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 197

Publikováno 25 duben 2008 - 12:55:14

Oscare,
tedy já hlavně fotím tak, že ostřím na matnici lupou Horizon 8x a zatím nemám problémy. To je ale samozřejmě statika. Takže na krajinku by byl asi hřích fotit s dálkoměrem.

Dálkoměr je na "akční" foto, dá-li se nazvat akční to, co musíš provádět s tímhle foťákem když fotíš z ruky. Ale jsou lidé, kteří to zvládají. Já zatím ne.

Horsymu zdar LUIGI

P.S. Já všechno kupoval v USA, tady v Evropě je toho málo e je to o 1/3 dražší. Co to stojí v Eurech, to v Americe v dolarech.
  • 0

#10 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 25 duben 2008 - 13:29:15

Jo, to jsem chtěl slyšet. Fotit z ruky s tim nehodlám, jsem rád, že s tim teda lupou na matnici není problém.
  • 0

#11 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 duben 2008 - 13:41:13

Jo, to jsem chtěl slyšet. Fotit z ruky s tim nehodlám, jsem rád, že s tim teda lupou na matnici není problém.


Mrkni ještě jednou do linku, co jsem postoval nahoře. Problém by mohl dle jkcz nastat v rozích. 4x5 verze by v tomhle měla být lepší.
  • 0

#12 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 25 duben 2008 - 13:55:46

ten link "hlavně" mi nějak nefunguje
  • 0

#13 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 duben 2008 - 14:01:47

ten link "hlavně" mi nějak nefunguje


Mno nevim, všechny linky, co jsem dal, tak jedou. Jde mi o tohle:

http://www.temnakomo...viewtopic&t=865
  • 0

#14 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 25 duben 2008 - 14:23:09

Jo, funguje, dík. Co bys řek tomuhle?

ODKAZ
  • 0

#15 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 duben 2008 - 14:41:05

No krása, že jo. :) Pro mě teď jen na koukání. Pořídil jsem si takovou větší kopii...

p.s. Na dlouhý odkazy(typicky Ebay odkazy) využívej tlačítko "vložit odkaz", jinak to rozhodí celou stránku. Odkaz jsem ti upravil.
  • 0

#16 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 25 duben 2008 - 14:46:44

... Pořídil jsem si takovou větší kopii...

??
I ty Brute?
  • 0

#17 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 25 duben 2008 - 14:50:38

Jojo, už jsem se ptal prodejce na pár věcí, možná se rozhodnu že do ní jdu
  • 0

#18 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 848 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 197

Publikováno 25 duben 2008 - 15:00:30

Jo, doporučuji. Linhof má ještě jednu výhodu proti Horsymu, a sice větší destičku. Ta malá destička 8x8 na Horsyho je omezením při širokoúhlých objektivech, neboť nemůžeš použít u moderních Rodenstocků a Schneiderů destičku RECESED a tudíž se se standardou dostáváš blíž k matnici než u Linhofa. A to právě omezuje pohyby.
Jsou to deatily, zatím bych neměnil, ale je to snadnější práce.

Tak dobré světlo v měchu přeje LUIGI
  • 0

#19 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 duben 2008 - 15:04:35

Jojo, už jsem se ptal prodejce na pár věcí, možná se rozhodnu že do ní jdu


Ještě jsem na to koukal a přijde mi, že za ty prachy by k tomu mohlo být i jedno sklo..I když teda vypadá v super stavu...
  • 0

#20 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 duben 2008 - 15:06:50

... Pořídil jsem si takovou větší kopii...

??
I ty Brute?


Mno jo no, bylo to silnější než já.:)
Pokračovat můžeme případně v tomto vlákně :D
  • 0

#21 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 25 duben 2008 - 15:11:36

:D
jo tak tu hracku mam taky, ale zatim jsem ji nerozchodil. a popravde receno, ted me drzi 8x10, takze kdovi kdy se k 13x18 dostanu. ale je to kus ceske historie, takze i kdybych s ni nic nedelal, tak zustane na cestnem miste ve vitrine :)
  • 0

#22 KarelJ

KarelJ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 218 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 duben 2008 - 20:40:11

pokud jde o tu linhofku z odkazu-

je to asi Linhof Technika III, ze. TO znamena ze na ni pasuji jen stare rollex kazety-, ktere byly designovany na silnejsi filmy, tzn moderni tenke emulze mohou mit problemy s mezery mezi policky (me kazety to nedelaji, ale nekdo na to nekde poukazoval.....), ale hlavne po tech 50-ti letech uz i tyhle evergreeny jsou poruchove (jedna z mych dvou je velmi nespolehliva , porad mam na mysli kazety) .

Objektivove desky jsou (pokud se nepletu (a to mohu, protoze mam pressku, ktera ma ostrici sneky, ne sanky)) mensi nezli moderni linhofky (cca od 70-let.

Takze bacha na kompatibilitu tohoto stroje - kazety (100%) ani desky (pravdepodobne- overit) kompatibilni s novejsimi linhofkami nejsou a tim padem ani s ostatnimi systemy, nebot s temi si rozumi jen novejsi linhof komponenty (internatioonal back - kazety typu super rolex, Technika III mela revolving back - rolex).

radsi bych si vybral novejsi typ. thle je siceo krasny stroj, ale je to jen telo, zadna kazeta, zadne sklo..... foceni zavisi jen a jen na skle a rovnosti a kvalite filmu. Tohle telo rozhodne zadna vyhra pro foceni neni, tak akorat pomazlit.... jestli chces fotit, tak timhle bych (pokud to neni opravdu dobra koupe) na VF nezacinal . . . pockej si na neco s objektivy.

Navic -- pokud dokoupis objektivy, tak dalkomer nebude muset byt presny nebot budes potrebovat vaacku, ktera sprahne sanky s dalkomerem a ty si linhof pro kazdou kombinaci sklo-telo delal individualne - tzn,. na vacce ke kazdemu sklu musi byt vyryto vyrobni cislo tela aby to fungovalo spolehlive.

preji hodne trpelivosti

sorry specham KarelJ
  • 0

#23 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 7 červenec 2008 - 19:07:03

Zdravím, mohl by mi nějaký Linhofník poradit co je tohle přesně za typ 6x9 Linhofky?
Vložený obrázek
  • 0

#24 KarelJ

KarelJ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 218 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 7 červenec 2008 - 20:37:26

nejsem z toho moudry, je to zcela jiste telo rady technika III, ale chybi mu dalkomer, ktery byl pevnou soucasti verze 6x9. Tuto verzi techniky III neznam, ale alespon je jasne, jake kazety a obj. desky na to budou/nebudou pasovat.
Pro foceni z ruky pak nutno zakoupit dalkomer do sanek.
Karel
  • 0

#25 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 7 červenec 2008 - 21:07:20

já bych to viděl na techniku IV bez dálkoměru. Dálkoměry se buď dodatečně nechávaly oddělat - stejně drtivá většina lidí v současnosti dělá výlučně na matnici, nebo se přímo linhofem vyráběly Studienkamery, což byly linhofky bez dálkoměru. Tady tato vypadá dost podobně jako moje 4x5 linhof tech IV.

Zdravím, mohl by mi nějaký Linhofník poradit co je tohle přesně za typ 6x9 Linhofky?
Vložený obrázek


  • 0

#26 KarelJ

KarelJ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 218 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 7 červenec 2008 - 22:22:19

jkcz ma pravdu, je to technika IV. Zmatlo mne to, ze na leve strane se zda, ze ma jen kozenou rukojet (III) misto anatomickeho plastoveho gripu (IV), ale treba je jen rukojet ze starsi verze.Trojka by mela mit jinak resene odepinani backu, tady je to jen na jednoduchy zamek jako u ctyrek.
Bez dalkomeru je to "technika" misto "super technika" se sprazenym RF.
Karel
  • 0

#27 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 8 červenec 2008 - 08:49:00

Diky za reakce. Rukojeť je opravdu jenom kožený pásek. Myslel jsem že L IV měli dálkoměr pevnou součástí těla kamery ... Nemohla by to být nějaká starší verze Linhof V ? Hrozně se mi tahle kamera líbí a rád bych věděl po čem se mám pídit :wink:
  • 0

#28 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 8 červenec 2008 - 08:51:56

Vložený obrázek
  • 0

#29 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 8 červenec 2008 - 09:19:04

ze vypada pekne je jedna vec, ale hlavne si zvaz, jak chces tu kameru pouzivat. vzhledem k absenci dalkomeru te ostreni na matnici nemine. pak je druhy zasadni faktor - si omezeny na svitek a kdybys chtel do budoucna zkusit listove filmy, tak te asi 6x9 moc lakat nebude, navic je otazka sehnani listu v tomto rozmeru. A rozmerove a vahove neni uz zasadni rozdil mezi technikou 6x9 a 9x12... Taky jsem sveho casu chodil kolem techniky70 a nakonec skoncil u 9x12 a jednoznacne muzu rict, ze nelituju, naopak.
  • 0

#30 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 8 červenec 2008 - 09:36:32

ze vypada pekne je jedna vec, ale hlavne si zvaz, jak chces tu kameru pouzivat. vzhledem k absenci dalkomeru te ostreni na matnici nemine. pak je druhy zasadni faktor - si omezeny na svitek a kdybys chtel do budoucna zkusit listove filmy, tak te asi 6x9 moc lakat nebude, navic je otazka sehnani listu v tomto rozmeru. A rozmerove a vahove neni uz zasadni rozdil mezi technikou 6x9 a 9x12... Taky jsem sveho casu chodil kolem techniky70 a nakonec skoncil u 9x12 a jednoznacne muzu rict, ze nelituju, naopak.


Jasný, zvažování samozřejmě proběhlo. 6x9 jsem si nakonec vytýčil jako optimum/maximum a dálkoměr jsem zavrhl, neb mám to na čistě statické účely (architektura, plastika) a předpokládám, že na matnici nebude potíž zaostřit ani za ne uplně ideálního osvětlení . Tak nějak jsem nakonec dospěl k Linhof studienkamera 70 a ten aparát na obrázku mě zmátl, neb vypadá podobně ale je to evidentně něco jinýho. Pak jsou tu ještě různé Graflexy apod., ale těžko někde vyčíst nějaké praktické zkušenosti a nevím zda má cenu se do podobnýho dobrodružství pouštět.
  • 0

#31 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 8 červenec 2008 - 10:01:11

No na architekturu a plastiky bych mozna zvolil neco co ti umozni velkou svobodu pohybu tedy kardan :-)
  • 0

#32 KarelJ

KarelJ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 218 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 8 červenec 2008 - 10:13:29

nesel bych do toho- pockej si na 9x12.
Technika V to neni ani nahodou.
Hlavne s kazetami muze byt problem, protoze pro revolving back nejcastejsi jsou stare Rolexky (tedy ne novejsi Super Rolex). Mam 6x9 IV a s problemy s posuvem v techto kazetach se potykam.
Ten chybejici dalkomer byva casto nepresny, pokud nemas originalni vacku - ta je delana individualne pro kazde konkretni telo+objektiv.
Hlavne ten format je problem- to uz radeji jdi do Mamci 6x9. je dobre udelana (ostatne podle Linhofky), dostupna a levna.
Karel
  • 0

#33 KarelJ

KarelJ

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 218 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 8 červenec 2008 - 10:17:00

u te architektury Te mohou zklamat nedostatecne pohyby u kratsich skel- typicky konstrukcni problem sklopek. Kardan by to pak jistil- ostatne se da sehnat levneji nez sklopka.
  • 0

#34 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 8 červenec 2008 - 10:54:34

No na architekturu a plastiky bych mozna zvolil neco co ti umozni velkou svobodu pohybu tedy kardan :-)


pripojuju se k nazoru Danyho

sklopka je spise dobra do krajiny

pouzivam Linhof Kardan Standard - jednoduchy a lehky kardan (2.5kg) - vejde se do Krumpleru

delal jsem s nim i krajinu, tedy nez mi poletl hlavu Panoram
  • 0

#35 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 8 červenec 2008 - 10:56:33

Díky všem za cenné rady, ještě o tom silně podumám :-)
  • 0

#36 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 8 červenec 2008 - 13:29:00

ono by bylo nejlepsi mit oboji, ze ;o)))
jak je to s objektivovyma destickama? kdyby byly stejne na kardanu a sklopce, tak by to bylo idealni...jen se obavam, ze nehrozi....
  • 0

#37 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 8 červenec 2008 - 13:50:57

ono by bylo nejlepsi mit oboji, ze ;o)))
jak je to s objektivovyma destickama? kdyby byly stejne na kardanu a sklopce, tak by to bylo idealni...jen se obavam, ze nehrozi....


....á toť pravý hlas neširšího muzejníka B) . Super by to samozřejmě bylo, ale víš jak... :-)
  • 0

#38 Kubikula

Kubikula

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 919 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 8 červenec 2008 - 14:25:37

ono by bylo nejlepsi mit oboji, ze ;o)))
jak je to s objektivovyma destickama? kdyby byly stejne na kardanu a sklopce, tak by to bylo idealni...jen se obavam, ze nehrozi....


na Linhof Kardan Standard je desticka stejna jako u sklopne techniky 4x5 (na Mentor mam redukci)

na Sinar/Horseman tu redukci shanim - videl jsem jednu krasnou zapustenou

a tak jsem videl u nekoho... jednu krasnou na Toyo

kdyby se nasli nejaky Cinani co tydle vsechny ruzny desticky delaj...
  • 0

#39 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 8 červenec 2008 - 15:15:37

ono by bylo nejlepsi mit oboji, ze ;o)))
jak je to s objektivovyma destickama? kdyby byly stejne na kardanu a sklopce, tak by to bylo idealni...jen se obavam, ze nehrozi....


na Linhof Kardan Standard je desticka stejna jako u sklopne techniky 4x5 (na Mentor mam redukci)

na Sinar/Horseman tu redukci shanim - videl jsem jednu krasnou zapustenou

a tak jsem videl u nekoho... jednu krasnou na Toyo

kdyby se nasli nejaky Cinani co tydle vsechny ruzny desticky delaj...


Linhof desticky jsou v celku standartem, a skoro na vse se pres redukce daji nasadit. Pokud ma kamera predni desku vetsi nez 99x96mm
  • 0

#40 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 červenec 2008 - 12:28:07

Tak si tady z dlouhé chvíle brouzdám a slduji jak ty svoje problémy řešíte.
A co tohle: 6x9 váha 1,2kg bez objektivu, 4x5"1,5kg Zdravím DeM[/i][/b]
  • 0

#41 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 červenec 2008 - 12:39:33

Tak mně to nevzalo obrázek, ještě jednou. Vložený obrázek
  • 0

#42 PetrH

PetrH

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 68 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 13 červenec 2008 - 13:16:16

Jestli můžu podotknout, při rozhodování o 6x9 bych se velmi intenzivně zamyslel, jestli je to doopravdy největší formát po kterém pošilhávám.
Co mám na mysli: když jsem viděl poprvé vlastní svitky 6x9, byl jsem unesen, v euforii zahlodal červík a zkusil jsem plachtičku 4x5 palce. Ten den kdy jsem je držel v ruce vyvolané začnu slavit jako druhé Vánoce. Od té doby jsem vyfotil jeden nebo maximálně dva svitky, obrázky na lístku naprosto vítězí. Vím, že přenést obraz z filmového listu na papír je mnohem komplikovanější, ale až ho jednou uvidíš, budeš ho chtít taky. Naštěstí jsem poslechl moudré rady a pořídil si 4x5 sklopku s tím, že budu fotit na smotek a naprosto vyjímečně na planfilmy. Objektivy, které pokryjí 4x5, jsem kupoval se stejným úmyslem. Dopadlo to naopak.
Nehledě na práci s přechodovými filtry a širokoúhlými objektivy. Sklopka 4x5 je paráda, na 6x9 (starší mám také) jsem přechoďáky mohl používat jen u dlouhých skel a široká skla s omezením. Stejně tak delší skla, délka měchu je u 6x9 kamer nic moc a občas se možnost fotit dlouhým sklem opravdu hodí. Až začneš používat pohyby standard, objevíš fůru témat, které by jsi normálně nefotil, protože klasikou je nevyfotíš tak jak by se ti líbilo. Myslel jsem si, že mě krajina (na SF) odnaučila fotit dlouhými skly, jenže co jsem objevil jaká kouzla se dají dělat s VF, rychle jsem se k dlouhým objektivům vrátil.
Sklopky 4x5 nejsou ani dražší a ani o moc těžší než 6x9 a jsou mnohem univerzálnější a práce na větší 4x5 matnici (i když jsem fotil jen na svitek) je sakra příjemnější než na matnici 6x9, zvláště pokud nemáš hranatou lupu (s kulatou se nedostaneš do rohů).
Ahoj Petr
  • 0

#43 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 červenec 2008 - 14:11:53

Ještě Vložený obrázek
  • 0

#44 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 červenec 2008 - 14:13:26

Další Vložený obrázek
  • 0

#45 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 červenec 2008 - 14:15:52

Poslední. Vložený obrázek
  • 0

#46 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 14 červenec 2008 - 17:15:38

m.š.: pěkný - to je vlastní výroba, co? docela by mně zajmal vobrázek třeba s krabičkou sirek - pro srovnání velikostí - vypadá docela kapesně...

jinak 6x9 je dobrej formát. komu nejde přímo vo kontakty nebo extra velký krajinářský plachty přes metr, tak tomu bohatě na zvětšování poslouží i s pěknou rezervou. navíc vám ho zkousne i každej magnifax... možná bych si jenom přál udělátko na planový záda 6,5x9 kvůli jednotlivejm listům a jejich individuelnímu volání...
  • 0

#47 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 červenec 2008 - 14:00:39

Mamiak, meil na mne by měl mít JKCZ. Zdravím DeM
  • 0

#48 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 15 červenec 2008 - 16:42:57

što takoje DeM? :lol:
  • 0

#49 Miloslav Šimlík

Miloslav Šimlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 7 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 červenec 2008 - 16:54:49

Eto Dědek Miloš
  • 0

#50 Alibaba

Alibaba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 30 červenec 2008 - 10:50:01

Ještě pro BandW:
Je to Linhof Technika IV - skvělá hračka. Lehounká, malinká, má všechno co potřebuješ. Na architekturu bych se s ní nebál. Sklopky jsou sice omezený oproti kardanu, ale za 14let focení jsem se s limitama vždy vypořádal bez potíží. (tejdě ti nevím, jestli konkrétně tady nechybí stupnice zaostřování - tam co jsou ty dvě dírky po pravé straně kolejnic - možná je to zleva).
Technika III byla v drtivé většině černá a na zádech měla šoupata místo "rychloupínáku".
Studienkamera má "aerodynamické" tělo konce šedesátých ala Super Technika 70...
Super Technika IV byla stejné koncepce a designu ale právě s tím hledáčkodálkoměrem navrch.
p.s.
jo a oproti 9x12 je ten rozdíl ve váze a rozměru dost znát.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních