Přejít na obsah


Fotka

Příprava fotografií pro výstavu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
7 odpovědí na toto téma

#1 cvms

cvms

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 32 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 9 březen 2012 - 12:16:17

Vytvářím soubor asi 20 fotek, který bych chtěla následně vystavit. Negativy si volám sama, v pozitivu ještě nejsem tak zdatná, a protože se v tomhle případě bude jednat o větší formáty, chystám se je radši svěřit odborníkům. Taky mám dost omezený rozpočet. Potřebovala bych poradit s několika věcma:

- jaký je vhodný formát pro výstavy? bude to ze svitků 6x9. představuji si tak 40 cm pro kratší stranu...
- jaký materiál papíru zvolit? (lesk nechci, bude to mat nebo polomat) představuju si, že bych to pak nalepila na kapa desky - nebo víte o nějakém jiném způsobu, který by mohl být vhodnější?
- jakým způsobem tohle v labu dělají? zvětšují to přímo z negativu nebo ze skenu? kterej z těchhle způsobů je kvalitnější? nebo to výjde přibližně nastejno? v případě, že by to bylo ze skenu, chtěla bych ještě udělat nějaký retuše - škrábance apod.
- jak tohle všechno udělat při co nejlepším poměru kvality a ceny
- znáte dobrý lab na střední nebo severní moravě (Ostrava) na který bych se mohla obrátit a kde mi případně dobře poradí?

Je mi jasný, že záleží i na prostoru, kde to bude. ten ale zatím neznám. Je to školní práce a nejspíš bude potřeba nejdřív soubor představit tam a později se bude domlouvat vystavení. Nebude to ale určitě nic obrovskýho, takže spíš menší zvětšeniny, nic o délce 1 metr. Připravovali jste někdy výstavu? Jaký jsou vaše zkušenosti?
  • 0

#2 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 9 březen 2012 - 12:55:03

takže to máš rozměr 40x60 cm... to už chce celého temnokomorníka s hodně zkušenostmi a i docela dobře zpracované negativy.

Postupu je více:
1. přímé zvětšení klasickou cestou - zde jediné preferované řešení
2. scan negativu a pak tisk na něčem velkoformátovem digitálním ... zde považováno za ne příliš čestné a sportovní a navíc, mám pocit, že takové jednotky jsou snad jen v praze. Teď jsem si vzpomněl na výstavu co jsem viděl v Librexu u divadla, ta byla tištěna pomocí ingoustovky, docela to šlo, ostravský fotograf, zapomněl jsem jméno, ale to by šlo zjistit u pana Vavříka v kamrlíku fotografie.

V minilabu ti udělají fotku do maximální šíře papíru, který používájí... obvykle tak 30 cm.
Pak máš možnost se přeptat u Janhuby, ten je dostatečně blízko Ostravy a nakloněn zvětšování z negativu.
Případně kontaktovat místní Ostravské temnokomorníky co jsou zařízení na tenhle formát... a těch moc není :-)

Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 9 březen 2012 - 17:54:38
Sem si opravil jmeno pana Janhuby... a mu se na dálku omlouvám

  • 0

#3 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 9 březen 2012 - 13:31:35

Mozna by bylo vhodne definovat ten "omezeny rozpocet", protoze dvacet fotek ve vystavni kvalite uz neni za par korun. Moznosti je nekolik, prime zvetsovani z negativu schopnym komornikem je samozrejme nejlepsi, nicmene taky to vyzaduje dobre a ciste negativy a nejspis taky tvoji ucast pri zvetsovani. A bude to nejdrazsi varianta. U skody si berou za 40x60 barytovou zvetseninu 780kč/ks, u nějakého ochotného temnokomorníka mozna 400kč/ks.
Pak je tu varianta digitalniho osvitu, pan JANHUBA (nikoliv Jan Huba) ze Štramberka už z časových důvodů klasické černobílé zvětšeniny nedělá, ale když mu doneses digitalni data, tak ti to muze nazvetsovat na barevny minilabovy papir, Problem tam je, ze se ne vzdy podari trefit presne cernobilou, nejspis to potahne do nektere barvy. U nej to vyjde 168kč/ks. Zkusit mu zavolat a zeptat se, ale asi rekne to stejne, zvetsovat cernobilou fotku na barevny papir je problem. To same plati pro minilab, kde navic maji vetsinou jen sirku 30cm.
No a treti variantou je inkoustovy tisk na plotru. Nekde to budes muset slusne naskenovat, upravit a sehnat nekoho s plotrem. Graficke studio, ale i ty fotolaby uz ho nekdy mivaji. Kdyz se pak tiskne po zkalibrovani na kvalitni papir a cely tiskovy proces je slusne zvladnuty, tak to nevypada vubec zle. Ja mam zkusenosti s plotrama znacky Epson a jejich papiry, cenu bych videl kolem 350kč/ks.
Takze jak vidis, pohybujes se od 3400 za osvit u pana Janhuby, pres 7000 pro tisk na plotru (a ochotneho komornika) až po 15 000 v případě nejdražší komerce. A to jsme se ještě nedostali k adjustaci...
  • 0

#4 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 9 březen 2012 - 14:22:25

Divam se k zde nekolikrat uvadenemu Karlu Koutskemu.
Zvetsenina 30x40 300,-, 40x50 500,-. Vse baryt. Kontakt tam najdes taky, takze neni problem to s nim probrat telefonicky.
www.fotorenesance.cz
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 9 březen 2012 - 14:52:30

cvms
- Vystavovat se dá "jakýkoliv formát". Někdo nejde pod 50x60cm, např. kontakty (vel)mistrů fotografie (Sudek, Helbich...) jsou 13x18, 18x24, také "jitrnice" (Sudek, Burda z Xpan-u) atd.
- Není pravdou, že čím větší fotka, tím lépe!
- Nemyslím si, že by na výstavu měly být nutně všechny fotografie stejně velké. Jsou-li různé, záleží na adjustaci a způsobu prezentace (některé výstavní síně mají "unifikovaný" systém, do kterého se fotografické obrazy různých rozměrů těžko umisťují).
- Některé fotografie jsou hezčí malé se širokým rámem pasparty, jiné naopak. Záleží hodně na tom, co na fotografii je.
- Totéž platí pro papír. V současné době je "módní" sušený (vypnutý) lesklý barytovaný papír. Výsledkem je něco mezi pololeskem, satinem a polomatem. Pokud jsou fotografie pod sklem, efekt do značné míry zaniká. Já osobně nemám vůbec nic proti (KVALITNÍMU!) RC papíru pod sklem. Také vysoce lesklá fotka nemusí být zdaleka "odrazující" (a autor se pobaví pozorováním diváků, kteří před stěnami svičí tai-chi, aby našli místo, ze kterého nevidí fotografii jako zrcadlo :-) ). Leštěný baryt působí dojmem "průhledu do hluboka"...
Matný papír se nehodí zdaleka pro všechno, trochu se v něm mohou topit stíny.
- Kapa deska (klasická - bez Alu) je dobrá, rovná, ale ne vždy je vhodná "bezrámová" prezentace (pokud jste tohle měla na mysli). Tedy - často - i kapu do rámu a s paspartou.
- Způsoby "přenosu" z negativu na papír jsu popsány výše, já osobně preferuji klasickou mokrou cestu. Máte-li natrénováno a máte kde, nebo máte někoho, s kým můžete být v komoře (mnoho hodin!!!), máte vyhráno. Ostatní jsou náhražky... (podle mě).
- Retuš lze provést elektronicky (pro toho, kdo to umí - nejvýhodnější) nebo "klasicky" (štětec, barva). Pro toho, kdo to umí, je to sice pracné, ale efekt je dobrý. Ten, kdo to neumí - asi bych se do toho na první výstavní soubor nepouštěl. (Konkrétně škrábance - delší čáry - se retušují hodně špatně!)
- Kvalita stoupá aritmeticky, cena (pokud to dělá znalý profík-nekamarád, který se tím živí) exponenciálně.
- Lab neznám... Pokud budete využívat služeb labu, počítejte s tím, že se budete muset mnoha věcem podřídit - nebude ve všem "po vašem".
- Výstav jsem udělal povícero. Všechno se dá zorganizovat, sehnat, není to obvykle levné (spíše naopak). Mně osobně dělal vždycky největší "problém" VÝBĚR FOTEK - hlavně z pohledu "ABY BYLO Z ČEHO".
Přeji úspěch.
Pozn.: Nestálo by za to zajít někam do renomované (nemyslím "slavné") výstavní síně na kuk?!
  • 1

#6 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 9 březen 2012 - 17:24:26

Vážený kolego, Pentaxisto, vážení kolegové, před několika lety jsem nastínil otázku vhodného poměru
mezi obrazově aktivní plochou obrazu - zvětšeniny a jejím umístěním ve formátovém poli rámu, který v okrajích dle daného formátu snímku využívá paspartu. Posun optické osy snímku mimo jeho středovou vodorovnou linii směrem dolů vytváří zcela jiný vizuální dojem, než v případě standartních rámů, které
předpokládají středovou adjustaci snímků a jsou předem dány výrobcem. I malá zvětšenina / kontakt /
při vhodně zvolenému umístění v rámci pasparty může výrazně posílit obrazový účinek snímku a svojí
odlišností od konvenční normy upoutat zároveň pozornost diváka. Uvedený příklad vychází z poměrně
malých rozměrů kolekcí snímků ze soukromých sbírek v Německu, které jsme měli možnost vidět díky
výstavě v pražské Městské knihovně před několika lety. Vyplnit celou plochu klipového rámu fotografií
působí poněkud omšelým dojmem a nesvědčí o autorově aktivní snaze po prezentaci vlastní práce....
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
  • 0

#7 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 9 březen 2012 - 18:26:02

Vytvářím soubor asi 20 fotek, který bych chtěla následně vystavit. ...
1. - jaký je vhodný formát pro výstavy? bude to ze svitků 6x9. představuji si tak 40 cm pro kratší stranu...
2. - jaký materiál papíru zvolit? (lesk nechci, bude to mat nebo polomat) představuju si, že bych to pak nalepila na kapa desky - nebo víte o nějakém jiném způsobu, který by mohl být vhodnější?
3. - jak tohle všechno udělat při co nejlepším poměru kvality a ceny


vybral jsem z Tvého dotazu jen to, co vrtá hlavou asi každému, kdo se na vystavování chystá.
víceméně vše už řekli odborníci na slovo vzatí přede mnou.
zde jen pár postřehů od jednoho, co by chtěl mít vždy hodně muziky za málo peněz:

pokud chceš dodržet tak formát v poměru 2:3, tak 40x60 vyjde klasickým osvitem na čb baryt hodně draho, ne každý je vybaven tak velkými mísami či rotačkou pro velké papíry.
Kvalitní sken ze středoformátu, tisknutelný bez ztráty kytičky na plotru kvalitními inkousty, přijde hodně draho, pokud ho necháš dělat u toho, kdo se tím živí, nebo v ceně dle domluvy možná řádově levnější u někoho z dobrovolníků, kteří mají doma slušný SF filmový skener (alespoň Nikon LS8000 nebo 9000) - bubnový skener doma jen tak někdo nemívá... pak lze opravdu velmi kvalitně a ve výborném rozlišení na hodně velké formáty tisknout na plotru.... obvykle cca 1200 až1400 Kč za 1m2 (to byly ceny cca 3 roky zpět, nyní nevím)
Sken ze 6x9 negativu o vysokém rozlišení a vysoké kvalitě prohnat digitálním osvitem na větší formát je kontraproduktivní - je málo osvitových jednotek, které mají tak vysoké rozlišení, takže v digiprocesu dojde napřed k downsamplingu na menší rozlišení, které zvládne osvitová jednotka a z té se zvěšuje opticky vlastně jen obraz o menším rozlišení, takže stejnou zvětšeninu na papíře od slušně naskenovaného jemnozrnného kinofilmu pak nerozeznáš... bohatství kresby a polotónů 6x9 negativu lze při velkém zvětšení zachovat jen optickou cestou pod zvětšovákem s kvalitní optikou.
K volbě formátu pro výstavu: 30x45, nebo 27x40, nalepený na 5mm kapu, třeba i se širokou paspartou a výztužným křížem vzadu (nebo nalepeným fotopapírem z druhé strany, aby se nekroutil změnami vlhkosti ve výstavním prostoru) je maximum, které se dá udělat s minimálními náklady doma, se širokou paspartou to vůbec nevypadá zle, nebo i bez pasparty - záleží opravdu na motivech fotek. z odřezků kapadesky se dá zezadu nalepit i menší rámeček pro odsazení pověšené fotky od stěny, což vypadá taky dobře. Pro většinu komorních výstavních prostor je to velikost dostačující, samozřejmě v halách výstavních síní v Rudolfinu vypadají dobře i fotky o formátu cca 2x4m, pozorované z odstupu 6m (kdo shlédl nedávnou výstavu Davida LaChapelle, viděl na vlastní oči).
drobnost ke kapa desce: pro formát 40x60 už je nezbytné použít tloušťku 1cm, na 5mm se to rádo dost kroutí, takže rostou náklady i na adjustáž.

Jestli RC nebo baryt, lesk či polomat, či mat, opět záleží na světelných poměrech výstavního prostoru, nedá se odpovědět jednoznačně tak či tak. Pokud vystavená ČB zvětšenina má následně vydržet několik let či desítek let, je dobré uvažovat, jak stabilizovat obraz - v literatuře je mnohokrát popsán problém degradace obrazu na RC papíře /zejména/ i na barytu po několika měsících, letech či desítkách let. Pro archivní kvalitu fotek pověšených na světle se doporučuje obvykle tónování selenem. Pokud je fotka udělána na kvalitním papíru, dobře ustálena a velmi dobře vyprána, pak obvykle postačí poslední lázeň po praní s přídavkem Agfa Sistanu či účinkem podobného utrejchu.
Sám fotky (vystavit na pár týdnů a pak se děj vůle boží) zvětšuji na slušný RC papír formátu 30x45 nebo 30x40 podle formátu negativu, abych se finančně nezruinoval, lepím na kapa desku 5mm, dozadu výztužný rámeček z pásků kapa desky, do nějž zaseknu kroužek na pověšení, líc fotky ještě přestříknu matovým lakem s UV filtrem od Tetenalu, který zakryje i stopy případné retuše, a celkově to moc draho nepřijde. Navíc tento formát je ke mně i divákovi docela milosrdný, přeci jen kdo chce chyby najít, najde je ze stejné pozorovací vzdálenosti spíš na formátu větším....
Zatím mi nikdo, kdo si pak některou z těch fotek vzal, nepsal, že by mu obraz degradoval nebo to dělalo nějakou neplechu - možná je ten obrázek takto ošetřený opravdu trvanlivý, možná jsou tito obdarovaní slušní a nestěžovali si v rámci rčení "darovanému na zuby nehleď ".
  • 3

#8 yshop

yshop

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 27 příspěvků(y)
  • LocationVýchodní Čechy
Reputace: 5

Publikováno 9 březen 2012 - 19:09:50

sdovolením si překopíruju do svého deníčku důležitých textů...
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních