Přejít na obsah


Fotka

Pronájem/koupě 16mm kamery


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
17 odpovědí na toto téma

#1 LukasHromek

LukasHromek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 0

Publikováno 9 duben 2019 - 15:43:00

Zdravím, poštěstilo se mi koupil levně 16mm Vision3 a rád bych si vyzkoušel po Super8 drobet větší formát - nevlastní někdo z Vás super16 kameru které by se rád zbavil? 
Případně nezapůjčil na pár dní? Panavision chce za Arri 416 10k/den, Vantage 15k, to je na test filmu víc než bych rád platil.. Předem děkuji!


  • 0

#2 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 549 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 9 duben 2019 - 21:29:55

Já mám Arriflex, ale není Super16, jen normal 16. Zapůjčil bych. Je na baterie, takže výhoda oproti Krasnogorsku :)


  • 0

#3 LukasHromek

LukasHromek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 0

Publikováno 10 duben 2019 - 16:27:46

To je super, díky! Normal 16 ale znamená že kamera žere film s oboustrannou perforací? Jestli se nepletu, tak Vision3 je single-perf


  • 0

#4 Pavel K

Pavel K

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 291 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 10 duben 2019 - 17:42:08

Předpokládám, že každá novější (myšleno tak poválečná) kamera žere i jednostranně perforovanou šesnáctku, akorát bude okraj nevyužitý.


  • 0

#5 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 10 duben 2019 - 20:03:01

Normal 16 vs Super 16 je rozdil ve velikosti policka :) to esi to je single perf nebo double perf je fuk :)

 

 

16-mm-n.jpg

 

Normal 16 aneb academy ratio 1.375:1 jako je treba film Grandhotel Budapest

 

16mm_and_super16.png

 

Super 16 je 1.66 aneb paramount format


  • 0

#6 LukasHromek

LukasHromek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 0

Publikováno 11 duben 2019 - 09:34:36

Děkuju za informace :)


  • 0

#7 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 492 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 110

Publikováno 12 duben 2019 - 09:50:55

Ještě doplním, že původním smyslem zavedení jednostranné perforace bylo vytvoření místa pro zvukovou stopu. Tj. políčko zůstalo stejné a na místě jedné perforační řady je optická nebo magnetická zvuková stopa. (U šestnáctky to ještě šlo, vzdát se jedné strany perforace.)

Protože se však zvuk přímo v kameře na film téměř nikdy nezaznamenával (zaznamenával se až při výrobě kopií), napadlo někoho v 60. letech využít místo pro zvukovou stopu pro rozšíření obrazového políčka.


  • 0

#8 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 549 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 12 duben 2019 - 12:45:10

...které potom asi bylo zvětšováno na 35mm, protože formát Super 16 sám o sobě promítat nejde, tedy šel by, (při úpravě promítačky) ale na pozitivu by nebylo místo pro zvukovou stopu. Takže varianta zmenšenej letterbox na 16mm a nebo spíše letterbox na 35mm, to by bylo sice zvětšování, ale pořád lepší asi toto, než ten obrázek ještě zmenšit. Ale existují 1,66:1 releasy na 16mm. Sám jsem nějaké v ruce měl, paradoxně to v našich končinách jsou naopak většinou ořezy cinemascopu :D  Myslím, že filmy, které do naší 35mm distribuce šly naopak ve flatu (1,85:1), šly na 16mm distribuci v 4:3 ořezu. Vlastním naopak film Znásilnění s Jodie Fosterovou na 16mm v CZ dabingu a ten je původně 1,85:1 a já ho mám 4:3.


  • 0

#9 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 12 duben 2019 - 14:31:29

Ako píše Rybinin, Super 16 vznikla preto, aby sa pri filmovani náročných scén, napríklad horolezeckých, nemuseli kameramani a štáb ťahať s ťažkou 35mm technikou. Zábery sa natočili na Super16 na kvalitný inverzný film, napr. Kodachrom, a po vyvolaní sa opticky zväčšili na 35mm negatív, a ten sa potom strihal medzi zábery natočené na 35mm negatíve. To bol aj dôvod vzniku formátu Super 16. Tí, ktorí zničia 16mm kamery vybrúsením okienka na super 16 vlastne kameru zničili, a zaslúžili by si poriadne po prstoch.


  • 0

#10 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 12 duben 2019 - 14:35:47

Ináč premietacie kópie sa robili v rôznych "orezoch". Videl som napríklad Kleopatru (70mm) na 16mm filme, a myslím aj Old Shaterhanda. 35 mm premietacie kópie zo 70 boli bežné, a 16 z 35 ani nehovorím. Typujem, že tak 60-70 dedinských kín bolo vybavených Meoptami na 16mm film. Videl som to v mnohých kinách.


  • 0

#11 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 549 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 13 duben 2019 - 21:47:55

Ukázku z Kleopatry na 16mm jsem viděl před lety na KRRR! festivalu. Myslím, že ta byla právě 1,66:1. U nás se cinemascopické kopie 16mm nedělaly. V USA ano, mám jednu takovou doma, nějakej western. 


  • 0

#12 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 14 duben 2019 - 08:34:37

Cinemascopické kópie u nás sa samozrejme nerobili, ktoré kino malo cinemascopicku predsádku? Robil sa len výrez na klasický formát 16mm filmu. Ináč cinemascopické kópie na západe sa robili aj na Super 8 filmy. Mám Most cez rieku Kwai, ktorý je cinemascopickou kópiou originálu.


  • 0

#13 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 549 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 15 duben 2019 - 23:18:00

Já nevím, proč by si nemohla kina koupit cinemascopickou předsádku na 16mm? Když to běžně měly 35mm projektory (tedy ne všechna kina měla širokouhlé plátno v 70-80 letech, to vím). Ale i tak. Připadá mi, že ten důvod spíš byl ten, že těch cinemascopických titulů se u nás zase tolik nevyrábělo (jako česká produkce 70-80. let, tam je toho strašně málo, více jeho toho v 60. letech). A cizích filmů tu šlo méně než dnes. Takže těch pár cinemascopických titulů udělali na ořez 1.66:1 (sám jsem měl v ruce třeba Senzační prázdniny z Funésem) a bylo. Ale to je spíš doměnka. Samozřejme, že máš pravdu s tím, že ty čočky nebyly. Ale kdyby těch titulů bylo více, tak by se ta kina vybavila. Ale spíš byl asi problém s tím, že obecně 16mm kina v ČR neměla ani širokoúhlé plátno (většinou šlo o vesnické biografy) a tak nikomu se to předělávat nechtělo. Vůbec by mě zajímalo, jak to bylo třeba v USA. Tam se ty kopie běžně dělaly, tak tam musela být i infrastruktura. Jenže jedna věc je centrální plánování u nás a druhá věc USA, kde si nějakej soukromník  s maloměstským kinem řekl, že tam dá široké plátno a koupil stroje a čočky a neřešil. 


  • 0

#14 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 16 duben 2019 - 09:32:08

Ako hovoríš. Ak zoberieme, že väčšina dedinských kín mala klasické plátno, a bola riešena tak, že plátno sa rozšíriť nedalo, tak bolo jednoduchšie urobiť z filmu výrez. Ľuďom to vôbec nevadilo, boli radi, že niečo videli, a zväčša ani netušili, že nejaké široké plátno existuje. V Prešove boli ešte v 80tých rokoch štyri kina. Jedno bolo panoramatické, projektory Meopta UM35/70, jedno "širokouhlé" Projektory MEOPTA 5 xx, a dva 16 mm, projektory MEOPTY 1. Bol som asi v desiatich kabínach dedinských kín v okolí, a len v dvoch, ak si dobre pamätám boli 35, zväčša MEO3 a zbytok 16mm.


  • 0

#15 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 492 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 110

Publikováno 16 duben 2019 - 09:35:10

Na trhu byly anamorfotické předsádky Rectimascope z NDR. Meopta pro ně vyráběla držáky ke svým 16mm promítačkám. Asi to nebylo levné, ale možné ano.

Ještě mě napadá, že možná taky hrálo roli technické omezení 16mm projektorů a filmů - při rozšíření obrazu dojde k snížení jasu obrazu, kdy při projekci na velké plátno už to projektor nemusel světelně utáhnout, a taky malé rozlišení 16mm okénka, které je pro scope méně vhodné než 35mm.

 

V malém starém příměstském kině (35mm) kam jsem jako kluk v 80. letech chodíval, širokou výbavu už měli.

 

Jak to bylo s 16mm distribucí v U.S.A. nevím, ale jedno vím jistě - podmínky si určoval distributor (podle zákonů kapitalismu - silnější rozhoduje). Tj. buď se musel kinař podřídit požadavkům distributora, nebo měl smůlu. Tedy musel si případně koupit i tu anamorfotickou předsádku, případně výkonnější projektor. A byly (jsou) i jiné, horší praktiky...

Ale tak dnes tohle máme i u nás...


  • 0

#16 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 16 duben 2019 - 13:35:23

Áno, viem o tom, a dokonca existujú aj na Super 8, moderné filmy a výkonné premietačky už dokážu aj zo S8 vytiahnúť veľa, ale za komunistov, keď po vojne stavali kiná, bola to veľká vec, a ľudia boli radi, že kino majú, a nezaujímalo ich aké. A pre distribúciu by asi bolo dosť problematické posielať filmy do kín podľa toho, či kino bolo vybavené na široké plátno alebo nie. Preto to bolo trochu unifikované, 16mm kina mali na výber jeden formát, a 35 tiež, len tam už boli objektívy na jednotlivé formáty. O 70 nehovorím, lebo tých bolo minimum, a zväčša premietali z 35.


  • 0

#17 Rybinin

Rybinin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 549 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 16 duben 2019 - 21:40:42

Já si myslím, že i v USA byli na 16mm filmy v různých verzích. Je vidět, co se teď dá koupit na ebayi. Rozhodně všechny širokoúhlé flmy nejsou scope. Taky jsou to ty ořezy. Asi to byl případ od případu. Ale jak říkám, naprosto netuším, jak to bylo v USA s 16mm kinama. Kde byli, jak kvalitní měli stroje, apod.


  • 0

#18 LukasHromek

LukasHromek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 0

Publikováno 30 červenec 2019 - 21:27:16

Abych trochu oživil tohle vlákno, mám teď 2x Eclair NPR - jedna je super16 s PL zámkem a jedna normální 16mm s cameflex a cmount zámkem + pár pevných a zoom skel. Kdyby někdo potřeboval, tak je to k dispozici v Praze :) 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních