Přejít na obsah


Fotka
- - - - -

Unavená pružina v objektivu Pentax

pentax objektiv pružina v objektivu oprava objektivu smc pentax 1:3.5/35

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
25 odpovědí na toto téma

#1 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 20 únor 2021 - 00:59:02

Než začnu obvolávat všechny pružináře a hodináře v republice, rád bych se zeptal, zda někdo nemá zkušenost s výměnou unavené pružiny v objektivu Pentax (konkrétně Káčkový objektiv smc 1:3,5/35), respektive s jejím sháněním - budu vděčen za nasměrování, pokud by někdo měl něco takového doma a byl by ochoten přenechat, bylo by to supr. Nejspíš by se dala použít z vraku objektivu, ale nevím, jestli by to musel být stejný typ, nebo byly ve všech/v některých stejné. Novější objektivy (alespoň teda ten Ačkový, co jsem viděl uvnitř, má jiný typ pružiny, nebo pera, nebo jak se to jmenuje).

Unavenost se projevuje za chladných dní tak, že clona nezavírá, respektive zavírá pomalu. Asi bych taky mohl barbarsky uštípnout tu páčku, která slouží k přenosu clony, a používat to jako plný manuál, ale to se mi teda moc nechce..

Zde foto:

 

Přiložený soubor (y)


  • 0

#2 Skorec

Skorec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 306 příspěvků(y)
  • LocationÚstí nad Labem
Reputace: 75

Publikováno 20 únor 2021 - 08:39:52

Není ta clona trochu mastná? Tím pádem se bude lepit. Třeba postačí odmastit lamely.
  • 1

#3 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 144 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 234

Publikováno 20 únor 2021 - 11:53:56

To není pružinkou, ale mazivo/olej se dostal kam neměl, můžou být i lamely mastné a lepí se k sobě. Nízká teplota sníží viskozitu maziva a už to jde  víc ztuha. Doporučuji spíš kompletní servis, zkusit se domluvit s p. Blažkem nebo p. Vaitem. Nedoporučuji se v tom vrtat sám, nemusíš trefit výchozí pozici clony a pak ti to nesedí na nastavené hodnoty clonovým kroužkem. Pancolar 50mm jsem sice zvládl sám rozebrat a vyčistit clonu co plavala doslova v oleji. Bohužel clonu jsem výchozí hodnotou zpátky už netrefil. Musel jsem kapitulovat a poprosit o servis a justaci p. Blažka.


  • 1

#4 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 20 únor 2021 - 13:04:04

Díky.

Jo, dál do rozebírání už bych se nepustil, nepotřebný Helios jsem zvládl, ale tohle je můj poklad, báječně ostrý objektiv, malý (drahý).. Já jsem si původně taky myslel, že by to mohly být zamaštěné lamely, nicméně se mi zdá, že jsou krásně čisté a kamarád mě nasměroval na tu pružinu, tož jsem pogooglil a zdá se, že je to docela častá závada.. Tím samozřejmě nevylučuju, že by tam kdesi uvnitř může trocha té záludné vazelíny být, ale zkusil bych nejdřív takovéto méně invazivní řešení.


  • 0

#5 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 20 únor 2021 - 13:40:07

Ačkoliv jsem coby léčitel absolvoval hafo podobných operací, tak ješté NIKDY nebyla na vině unavená pružinka


  • 0

#6 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 21 únor 2021 - 12:54:08

Díky. Já se tedy nechci protivit rozhodnutí stařešinů kmene, kterých si vážím, ale přecijen bych nejdřív zkusil tu pružinku (když to nevyjde, tak to stejně doputuje do povolaných rukou), tak kdyby někdo věděl, kde bych ji mohl najít, budu vděčen za radu..


  • 0

#7 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 144 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 234

Publikováno 21 únor 2021 - 13:00:56

V pohode. I slepe cesty je treba vyslapat.
  • 1

#8 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 21 únor 2021 - 18:26:02

No já bych neřekl slepé, snad nanejvýš míň pravděpodobné. Nemám v žádném případě v úmyslu tvrdit, že mám jistojistě pravdu, ale vzhledem k tomu, že člověk, který mě nasměroval tímto směrem uvažování, je strojař-praktik a i těch objektivů viděl vevnitř dost (i když určitě ne tolik jako člověk, který se jejich "léčbou" zabývá celý život), vzhledem k tomu, že lamely jsou dokonale čisté, vzhledem k tomu, že na zahraničních webech se takové případy řeší i vzhledem k tomu, že možnost únavy pružiny prostě existuje, nechce se mi hned (nechávat) objektiv rozmontovat, respektive nejdřív ho někam poslat atd. atd., ale rád bych se pokusil zjistit, jestli to nepůjde takto. Možná, že taková pružina nebude k sehnání a možná, že když ji seženu a nainstaluju, problém se nevyřeší a já budu muset požádat o pomoc odborníka - to mi vadit nebude, nejsem (zas až) tak ješitný, abych nepřiznal omyl, a mezí svojí šikovnosti jsem si taky (více či méně) vědom, takže za určitou hranici si jít netroufám, nechce se mi ale svlékat kalhoty, když brod je ještě daleko.. Ostatně kdyby zde každý hned všechno posílal do servisu, neměli bychom se tu za chvíli o čem bavit. Takže pokud má někdo tip, kde se dá taková pružinka sehnat, budu za něj vděčen a doufám, že tahle moje umíněnost mě předem nediskvalifikuje při pozdější případné žádosti o pomoc.


  • 0

#9 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 21 únor 2021 - 20:18:49

Ne vždycky je mastnota vidět na lamelách, právě u takovýchto širokáčů ro bývá usazeno v kroužcích, které ovládají čepy lamel. Hledat vinu ve vytahané pružině je fakt zcestné...ale jak chcete...


  • 0

#10 Lubajs

Lubajs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 319 příspěvků(y)
  • LocationPdy
Reputace: 65

Publikováno 21 únor 2021 - 20:52:26

Lze jen dodat tento citát:

 

O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak  vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou, zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato.

 

A my si říkáme: Hle, jak podivínský nápad se zrodil v tak geniálním mozku!

Ale není správnější říci: Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel.
 

Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!
 

Dá se říci, že pravým pionýrem slepých uliček byl Jára Cimrman. Alespoň v oblasti filmu to platí takřka totálně. Je však pozoruhodné, že i v této sféře předběhl svou dobu.

 

Již v roce 1883, tedy celých 12 let před otevřením prvního kina bratř Lumièrů v Paříži, píše Cimrman dopis francouzskému geologu a paleontologu Barrandovi a navrhuje mu, aby spolu založili Barrandov. Z projektu však sešlo.


  • 0

#11 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 21 únor 2021 - 23:34:03

Jistě jistě, jsem úplný pitomec.

 

Mě napadá jiný citát: "A nemohl by to být kondenzátor?" Jiří Sovák.

 

Též si vzpomínám na anekdotu o Newtonově zahradníkovi:

Jednou se u Newtonovic sešla vybraná společnost inteligentů a přírodovědců a po dobrém obědě se za krásného slunečného dne prochazeli diskutujíce zahradou. Cestičky lemovaly jakési tyče zakončené skleněnými koulemi, které se staly předmětem živého hovoru ve chvíli, kdy se jeden z hostů dotkl jedné z nich a zjistil, že ačkoli na ni svítí slunce z jedné strany, je koule studená z této a teplá z druhé. Velmi brzy přírodovědci zjistili, že se to tak má se všemi koulemi na celé zahradě a začali se ihned pokoušet tuto záhadu vysvětlit. Ať však napínali své skvělé mozky sebelépe, ať aplikovali sebedůmyslněji ty nejkomplikovanější fyzikální teorie, nebyli s to záhadu vysvětlit. Z beznaděje je vysvobodil až Newtonův zahradník, který šel náhodou kolem a zaujal ho nezvyklý zájem hostí o inventář zahrady, která byla v jeho správě. Když mu Newton prostými slovy předestřel onu záhadu, odvětil dobrý muž asi toto: "Mnó, já bych jim to vysvětlil, jestli chtěj, je to docela prostý", a když se kolem něj shromáždili přítomní hosté kolísající ve svých myslích mezi nedůvěřivostí a očekáváním senzace, pokračoval lišák zahradník asi takto: "To mají tak, já už si k polednímu všimnul, že slunko pálí o sto šest, a že sem se bál, aby nám ty krásný skleněný koule nepopraskaly, všecky sem votočil, aby to do nich chvilku taky pralo z druhý strany. Tož tak." A šel okopávat kedlubny nebo tak něco.. Věci jsou někdy jednodušší, než se zdají odborníkům.

 

Ne vždycky je mastnota vidět na lamelách, právě u takovýchto širokáčů ro bývá usazeno v kroužcích, které ovládají čepy lamel. Hledat vinu ve vytahané pružině je fakt zcestné...ale jak chcete...

Já si to takhle nějak taky přestavuju, že by to mohlo být, nicméně, jak jsem psal, raději nejdřív vyzkouším možnosti, které jsou jednodušší a mně dostupné (a v danou chvíli - s dotyčným předmětem v ruce - mi připadají pravděpodobnější) a teprve po tom, co selžou obrátím se na odborníky. A, při vší úctě k Vám a Vašim zkušenostem a úsudku, existují lidé, kteří tvrdí opak, i když vždy zdůrazňují, že v drtivé většině je na vině mazivo; a to je na internetu to krásné - že jsou zde shromážděny zkušenosti, které nepředstavitelně přesahují zkušenost, kterou může nashromáždit jediný člověk za celý život, nemyslíte? Horší je zorientovat se v nich, to je jasné..

 

Nicméně k věci:

Pokud by bylo příčinou mazivo, bylo by to evidentní ve chvíli, kdy vyřadím pružinu. To jsem udělal a po nějakém odporu není ani stopy. Další možnost je, že někde něco drhne, když objektiv zavřu a přitáhnu šroubky.

Vyfotil jsem pružinu, a i když jsem teda moc podobných pružin neviděl, abych si udělal správnou představu, jak má taková zdravá pružina vypadat, tahle mi moc zdravá nepřipadá (ale třeba je speciální, co já vím..):

 

 

 

 

Přiložený soubor (y)


  • 0

#12 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 22 únor 2021 - 08:16:13

aniž bych někdy rozebíral objektiv, tak hledím na tu pružinu a soudím, že za její životnost ani není možné ji utahat

co mně napadá je jedno z vysvětlení a sice všichni, kterým to drhlo, dali silnější pružinu - nebo novou - tedy o něco silnější té původní a tím překonali zvýšený odpor zatuhlého maziva

zjistili, že všechno funguje a toto oznámili na síti jako odstranění závady

je to jen domněnka, nejjemnější mechanika pro mně je psací stroj, do drobnějších sestav bych nešel

-

třeba dnešní mládež má takovej postup - zalep to páskou a když to nedrží,  dej víc pásky :)

v čsad jsme tehdy "brali větší kladivo"


  • 1

#13 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 22 únor 2021 - 08:23:11

Ano, vyobrazená pružina skutečně nevypadá zdravě, myslím ale, že za normálního provozu objektivu je takovéto poškození dost těžko vysvětlitelné. Tady už je důvod ji zkrátit nebo ještě lépe nahradit novou.


  • 0

#14 Ivan Kozlík

Ivan Kozlík

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 116 příspěvků(y)
  • LocationZnojemsko Jemnicko
Reputace: 50

Publikováno 22 únor 2021 - 09:17:31

Vhodné pružinky jsou v pumpičkách voňavkových testerů, zde  se nachází i malá kovová kulička, to, když někomu vystřelí ven při demontáži předního  kroužku zaskakovací clony Belaru.


  • 0

#15 PetrL

PetrL

    Nováček

  • Předplatitel
  • 99 příspěvků(y)
  • LocationMokropsy
Reputace: 69

Publikováno 22 únor 2021 - 12:11:13

S dostupností kuliček problém není, třeba zde: http://www.tobex.cz/...ve-kulicky.html, nejhorší je zjistit, jak má být ta kulička velká, když je ta originální ztracená a nemůžu si ji změřit  ;-)


  • 0

#16 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 24 únor 2021 - 21:42:59

Děkuji. Zkusím a napíšu, jak jsem pochodil.


  • 0

#17 PavelT

PavelT

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 9

Publikováno 26 únor 2021 - 21:39:35

Zkusím to v tomto vlákně, je to něco velmi podobného. Takumar SMC 28/3,5 M42, skvělý objektiv, ale clona je tzv. líná, prostě se nedá spoléhat na automatické zaclonění při expozici. Zavření clony (třeba na 8 či 11) trvá tak 2-3 sekundy, otevření pak dvakrát tak dlouho. Nejspíš vyčistit lamely ? Nebo něco jiného ? Pokud tento objektiv s podobným problémem někdo opravoval, budu vděčen za nasměrování. Díky.


  • 0

#18 Shimpan

Shimpan

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 90 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 27 únor 2021 - 07:34:02

Zamaštěné lamely u objektivu (Flektogon 2.4/35) jsem odmastil perchlórem. Nejdřív jsem opatrně vyšrouboval zadní člen, pak jsem uchošťourem namočeným v perchlóru pošmrdlal zavřené clonové lamely (pozor na chlupy), nechal odpařit a postup několikrát zopakoval. Děláno před cca 20 lety a zatím v pohodě. Nevím, jestli má Váš Takumar clonu přístupnou takhle jednoduchým způsobem, ve složitějším případě bych ho radši svěřil pánům Blažkovi nebo Vaitovi.

 

Shimpan

 

Zkusím to v tomto vlákně, je to něco velmi podobného. Takumar SMC 28/3,5 M42, skvělý objektiv, ale clona je tzv. líná, prostě se nedá spoléhat na automatické zaclonění při expozici. Zavření clony (třeba na 8 či 11) trvá tak 2-3 sekundy, otevření pak dvakrát tak dlouho. Nejspíš vyčistit lamely ? Nebo něco jiného ? Pokud tento objektiv s podobným problémem někdo opravoval, budu vděčen za nasměrování. Díky.


  • 1

#19 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 27 únor 2021 - 13:40:53

To bude unavená pružina;)

Dělám si legraci. Ve většině případů to bude tak, jak psali odborníci výše, pořádně to prosviť baterkou při zavřené cloně a pečlivě prohlédny lamely, pokud uvidíš nějakej maglajz na nich, je to jasný, pokud ne, furt ještě může bejt mimo dohled. Snažil bych se nejdřív vyloučit nějakou mechanickou překážku, třeba že ten caplík pro přenos clony je přidřenej, nebo tak něco.

Ovšem já osobně bych se do čištění clony v objektivu, kterého si cením, sám nepustil, pokud by nebyla přístupná bez demontáže optických členů. Pokud se na to cejtíš, asi ti víc pomůže youtube - "pentax lens disassembly"..

Na závěr si neodpustím ještě úvahu k těm unaveným pružinám - jelikož čas oponou trhnul a ty objektivy jsou starší a starší, není pravděpodobné, že stále větší počet pružinek, které doteď pracovaly poctivě, bez oddechu a bez závady, bude docházet konce své životnosti? Všechno se jednou unaví, čas všech se jednou naplní..


  • 0

#20 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 144 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 234

Publikováno 27 únor 2021 - 15:15:53

To máte z toho že necháváte ty pružiny natažený! To dá rozum, že se nesmí nechat natažená clona. Pružina v nataženém stavu se unaví. Je třeba při odložení objektivu tento vybít nastavením clony na maximální zavření! To je stejné jako nechat nataženou vzduchovku a nebo třeba kameru s pružinovým strojkem.

 

šmarjá...  :shock:  :???:


  • 0

#21 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 27 únor 2021 - 17:46:28

To máte z toho že necháváte ty pružiny natažený! To dá rozum, že se nesmí nechat natažená clona.

šmarjá...  :shock:  :???:

Nee. Každý slušnější objektiv je zkonstruován tak, aby pružiny nijak netrpěly během nečinnosti. Ale když byste řešili pomalejší reakce clony, tak je dobré se podívat i na převodové čepy, často bývá problém v nich a nikoli clonových lamelách. Jo a taky - vyrobit novou pružinu není žádný velký problém


  • 1

#22 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 144 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 234

Publikováno 27 únor 2021 - 18:21:53

Pane Vaite, bylo to myšleno jako ironie. Takovou blbost bych jinak nemohl myslet vážně.


  • 0

#23 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 27 únor 2021 - 18:26:10

Tož pardon :cool:


  • 0

#24 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 27 únor 2021 - 18:37:15

Aha. A já šel vybít vzduchovku..

Na tuto vysokou školu humoru ještě asi nejsem dost fotorutinér, snad jednou..

Nicméně výroba pružiny mě zajímá a rád bych znal více. Obzvlášť teď, kdy jsem porovnával negativy pořízené tímto a jinými objektivy, bych ho rád zase měl v provozu, je o poznání ostřejší a i ta perspektiva mi sedí víc.


  • 0

#25 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 27 únor 2021 - 23:00:09

Vážení kolegové, přespříliš se necháte vzrušovat starým haraburdím a pak Vám z toho náhlého duševního rozrušení slábne pružina.....

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 2

#26 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 492 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 110

Publikováno 28 únor 2021 - 11:56:11

To máte z toho že necháváte ty pružiny natažený! To dá rozum, že se nesmí nechat natažená clona. Pružina v nataženém stavu se unaví. Je třeba při odložení objektivu tento vybít nastavením clony na maximální zavření! To je stejné jako nechat nataženou vzduchovku a nebo třeba kameru s pružinovým strojkem.

Přesně. Je to stejný prohřešek jako nepostavit přes zimu auto na špalky :D


  • 0





Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:pentax, objektiv, pružina v objektivu, oprava objektivu, smc pentax 1:3.5/35

0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních