Zaostřování
#1
Publikováno 30 March 2007 - 22:05:40
Selský rozum praví: Tady by mělo fungovat podobné pravidlo o hloubce ostrosti jako při focení a při běžném zaclonění na 8 - 11 tlouš'tka papíru nemůže hrát žádnou roli.
Jak to tedy je?
#2
Publikováno 30 March 2007 - 23:52:09
Jinak při cloně f8 a vyšší obvykle nepracujeme, (leda při použití objektivu o světelnosti f4 a vyšší). V zásadě všechny moderní zvětšovací objektivy mají optimální kresbu na druhé nebo třetí největší cloně. Takže v případě objektivu se světelností 2.8 zvětšujeme při cloně f4 nebo f5.6. Při vyšším zaclonění se kresba poměrně dost viditělně vlivem lomu světla (difrakce) zhoršuje.
#3
Publikováno 31 March 2007 - 09:20:52
Každopádně pro odhad o kolik se zvětší rozptylový kroužek, když hnu s rovinou papíru bych použil tohohle vzorečku:
r=(ohnisková vzdálenost)/(clonové číslo) * (posun papíru)/(vzdálenost papír - objektiv)
r je příspěvek ke zvětšení rozptylového kroužku vlivem špatně umístěného papíru. U vysokých clon a větších formátů zvětšenin to nebude žádné drama, ostatně jinak by se blbě třeba opravovaly rozbíhavé linie.
A ještě si neodpustím jednu terminologickou poznámku: To, co zhoršuje kresbu u vysokých clon je difrakce(souvisí s vlnovou povahou světla), ne lom světla(souvisí s různou rychlostí šíření světla v různých prostředích).
#4
Publikováno 31 March 2007 - 11:09:12
Na položku dám papír (nějakej nepovedenej, zkaženej... takovej abych si připravil rámeček, (výřez, ořez, umístění) Na papír položím ten mikroskop, zaostřím na zrno nejdříve s otevřenou clonou a pak zacloním na pracovní clonu. Ten mikroskop jde použít i za světla. Takže nemusíte v komoře při přípravě zhasínat.
Pak zhasnu, vyměním papír za ten na nějž budu zvětšovat , exponuju, vyvolám.
#5
Publikováno 31 March 2007 - 14:23:59
Kdysi jsem (tuším v ČsF) četl snad dvoustránkové pojednání právě o tomto problému. Nějací lidi dobře honění v optice a matematice provedli rozbor (kterému jsem samozřejmě nerozuměl) se závěrem: změna tloušťky papíru nebo přítomnost či nepřítomnost papíru ve zvětšovacím rámu tak nicotným způsobem mění zaostření, že vůbec nemá smysl se tím zabývat. Prodal jsem jak jsem koupil... Určitě by se našel někdo, kdo by to dokázal propočítat - v případě pořeby - o subjektivních dojmech se můžeme přít do nekonečna.
Co se týče clony, zde už mám názor svůj Pravda, většina rozhodujících výrobců udává, že jejich objektivy ("polo- nebo profi řady")není třeba clonit více než o jeden až dva stupně nad nejnižší clonové číslo toho kterého objektivu. Ale zpravdila to dosti často děláme. Většinou proto, že světelné zdroje jsou dosti silné a tak nemusíme na papír svítit 2,3 nebo pět minut ani při velkých zvětšeninách. Také proto, že při desetisekundové expozici se velmi špatně vykrývá a nadržuje (a ne každý má barevnou nebo MG hlavu se šedým filtrem). V neposlední řadě se používají papíry, které jsou opravdu dosti citlivé.
P.S. Samozřejmě největší clony (nejmenší clonový otvor) již obrazu neprospívají, ale kolikrát nic jiného nezbyde - zase nemá každý shift objektivy...
[/b]
#6
Publikováno 31 March 2007 - 18:18:30
#7
Publikováno 31 March 2007 - 18:52:23
Já dělám 6x7 Compononem S 105/5,6 a za optimum považuji clonu "mezi" 8 a 11 (údajně nejlepší kresebnosti dosahuje tento objektiv při clonách 11-22).
#8
Publikováno 3 April 2007 - 21:25:32
jak je to se zaostřováním a přítomností/nepřítomností skla jako náhrady rámu na papíře
má to vliv nebo ne
#9
Publikováno 3 April 2007 - 21:58:05
to jsem byl já, vlákno rámeček na zvětšování fotek - ?bílá deska?mam pocit, že se tu už někde někdo vyjadřoval, ale ...
jak je to se zaostřováním a přítomností/nepřítomností skla jako náhrady rámu na papíře
má to vliv nebo ne
#10
Publikováno 3 April 2007 - 21:58:50
#11
Publikováno 4 May 2007 - 09:22:34
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních