Seminář tónování
#1
Publikováno 21 červen 2007 - 10:02:21
Po zralé úvaze jsme s Kodlem rozhodli uspořádat pro vás seminář na téma tónování.
Předběžný termín je v září 2007. V Hradci Králové.
Seminář nebude zdarma, protože při něm bude spotřebováno značné množství materiálu, a to jak při vlastním semináři, tak při jeho přípravě.
V tuto chvíli se domlouváme na obsahu semináře, proto zakládáme toto vlákno, aby jste se do přípravy mohli zapojit i vy.
Nebojte se prosím zeptat na to co by vás zajímalo, jak z chemického hlediska (jak na to) tak z hledisha výtvarného - (proč a kdy...)
#2
Publikováno 21 červen 2007 - 10:14:04
1. proč tónovat, neboli působivost fotografie + ukázky
2. tóny a témata + ukázky
3. Stabilní a nestabilní tóny
metody tónování – základní (1 tón, kombinace tónování, nepravé tónování)
4. Tónování základní tonery, příprava, a použití. (ukázky)
5. Vlastní práce (donešené vlastní fotografie)
a) pohovor o tom proč chci natónovat tyto své fotografie
samostatné tónování
c) diskuse nad výsledky
#3
Publikováno 21 červen 2007 - 10:50:23
#4
Publikováno 21 červen 2007 - 10:57:53
Mamiaku: vagon predelat na komoru a vyrazit sirit temnotu
#5
Publikováno 21 červen 2007 - 11:30:00
#6
Publikováno 21 červen 2007 - 11:31:31
Spíš mě napadlo jestli tam nevložit nějaké tónování pro náročné typu selen x gold nebo něco takového, lokální tónování a jak na to, zdali pak nedat i colorování (což možná necháme na jiné setkání)
#7
Publikováno 21 červen 2007 - 11:56:48
Takže účastníků bude moci být určitě deset, pokud by byl větší zájem, maximálně 20.
Nevím, jestli bude chtít škola něco zaplatit za ty dvě místnosti
#8
Publikováno 21 červen 2007 - 12:04:21
Já bych se toho nebál. když budou o velikosti 18 x 24, vypnout si je pak mohou doma. Stačí když oschnou třeba rozložené na novinách.
Spíš mě napadlo jestli tam nevložit nějaké tónování pro náročné typu selen x gold nebo něco takového, lokální tónování a jak na to, zdali pak nedat i colorování (což možná necháme na jiné setkání)
Tonovani pro narocne - tonovani je narocny vzdycky, uz jen na pripravu tisku, nektery tonery meni kontrast, a s tim je treba pocitat pri expozici.
Se zlatym problem neni, nejakej jeste mam, kdyz tak namicham. Jedina nevyhoda zlatyho je doba tonovani. Duoton selen-zlatej je zajimava kombinace, jen na to mit namet. Lokalni tonovani je krasna disciplina a kdyz to zkombinujem s pouzitim nekolika toneru, tak je to bomba (ovsem i na cas a papiry).
#9
Publikováno 21 červen 2007 - 12:09:08
#10
Publikováno 21 červen 2007 - 12:13:13
#11
Publikováno 21 červen 2007 - 12:25:55
Ale co vybrat na tyhle speciality to budeš asi muset ty, já ten gold nedělám, zatím
#12
Publikováno 21 červen 2007 - 12:27:47
#13
Publikováno 22 červen 2007 - 10:48:20
hnus.
#14
Publikováno 22 červen 2007 - 11:16:48
Tak jsem se díval na cenu chloridu zlatitého a trochu jsem zaplakal. Je asi 6x dražší než zlato. Přitom rozpustit zlatej slitek v lučavce a necht to vyschnout by asi nebyl problém. 2g zlata stojí necelých 1500kč (99,999%) a chlorid zlatitý 500mg za 82Eur.
hnus.
Ne tak docela, pro pouziti v tonerech staci ten co prodava Safina <51%. Cena je kolem 300 Kc za gram.
#15
Publikováno 22 červen 2007 - 12:33:47
Takže bych nakonec mohl namíchat selen a gold toner pro účastníky, kteří by chtěli některý z tonerů?
#16
Publikováno 22 červen 2007 - 12:38:50
#17
Publikováno 23 červen 2007 - 08:35:53
Dotaz na Thiomocovinu. Tonuje paradne, to jo...
Ale! Kdesi na netu jsem nasel poznamku v tom duchu ze snizenim Bromidu v belici lazni lze dosahnout chladnejsiho podani hnedych tonu! Mate to nekdo overeny?
Dik, Ludek
#18
Publikováno 25 červen 2007 - 09:01:33
Pro chladnejsi ton lze pouzit tohohle belice:
voda 40° 750ml
bromid ammony 11g
ferrikyanid draselny 35g
celkovy objem vody 1l
Pro naopak teplejsi ton by slo pouzit tohle:
voda 40° 750ml
chlorid sodny 6,6g
ferrikyanid draselny 35g
celkovy oibjem vody 1l
Oby pouzivat neredeny, s thiomocovinou fungujou.
Snizeni hodnoty bromidu v puvodnim receptu jsem nezkousel.
#19
Publikováno 25 červen 2007 - 09:20:31
#20
Publikováno 25 červen 2007 - 09:34:32
#21
Publikováno 25 červen 2007 - 09:40:31
asi bych zkusil použít do běliče i jodid, schválně co to udělá.
U jodidu amonnyho me ponekud odrazuje cena. Kupoval jsem kdysi asi 20g a pri placeni jsem se rozhodne neusmival
#22
Publikováno 25 červen 2007 - 09:55:24
#23
Publikováno 25 červen 2007 - 09:58:05
Ježíšmarjá, tak dáme jodid draselný, toho tady tak kilo bude ve skříni.
Dobra sefe.
#24
Publikováno 25 červen 2007 - 10:37:26
#25
Publikováno 25 červen 2007 - 15:29:48
No co. Prodam kadéře na paruku, a nahlasim Mamiakovy ucast v projektu stavba VF kamery ( a este zbude na dovolenou ) .
#26
Publikováno 25 červen 2007 - 15:50:34
Tak to budem teda vsichni po seminari plesaty?
No co. Prodam kadéře na paruku, a nahlasim Mamiakovy ucast v projektu stavba VF kamery ( a este zbude na dovolenou ) .
A to se to bude pit nebo si tim budeme mazat hlavy?
#27
Publikováno 25 červen 2007 - 19:17:53
#28
Publikováno 25 červen 2007 - 19:54:17
#29
Publikováno 25 červen 2007 - 21:17:55
#30
Publikováno 26 červen 2007 - 09:23:42
Kdesi na netu jsem nasel poznamku v tom duchu ze snizenim Bromidu v belici lazni lze dosahnout chladnejsiho podani hnedych tonu! Mate to nekdo overeny?
Dik, Ludek
Vcera jsem to zkousel, snizenim bromidu ze 100g na 50 lze skutecne dosahnout chladnejsich tonu a naopak kdyz jsem do belice bromid pridal cca +50g dosahl jsem hodne teplych tonu.
#31
Publikováno 26 červen 2007 - 11:26:44
Tak to budem teda vsichni po seminari plesaty?
) .
Pohled na Gorovu hlavu bez antireflexních vrstev způsobující pablesky v záři zapadajícího slunce mi říká, že opravdový nadšenec do tónování nemůže mít na hlavě víc než 500 vlasů (a to na temeni)
#32
Publikováno 26 červen 2007 - 11:43:14
Tak to budem teda vsichni po seminari plesaty?
) .
Pohled na Gorovu hlavu bez antireflexních vrstev způsobující pablesky v záři zapadajícího slunce mi říká, že opravdový nadšenec do tónování nemůže mít na hlavě víc než 500 vlasů (a to na temeni)
Predsedo, pri vsi ucte, domivam se, ze to je zavisle na typu toneru ktery si do kstice otirate. Vami popsany efekt je evidentne zpusoben nadmernym uzivanim selenu. Zlaty toner, naopak kstici posiluje avsak s posunem tonu smerem ke zlato-zlute.
#33
Publikováno 26 červen 2007 - 11:44:10
#34
Publikováno 26 červen 2007 - 11:45:12
#35
Publikováno 26 červen 2007 - 11:50:29
Možná ta thiomočovinová sépie taky není na vlasy to pravý
Buhvi, z ceho vyrabej zenskejm na hlavy ty prelivy, treba bychom se dost divili
#36
Publikováno 27 červen 2007 - 07:29:16
Kodl:
Vcera jsem to zkousel, snizenim bromidu ze 100g na 50 lze skutecne dosahnout chladnejsich tonu a naopak kdyz jsem do belice bromid pridal cca +50g dosahl jsem hodne teplych tonu.
Dik, ja se k tomu jeste nedostal...
#37
Publikováno 28 červen 2007 - 07:26:17
#38
Publikováno 29 červen 2007 - 11:36:51
Já zkusil bělit i s tím jodidem, ale nepřipadá mi to nějak jinačí od bromidu. jen ten vybělej obraz je žlutej. Hrozně pěknej tón to dělá na fomabrom Variantech.
Tenhle belic pouzivam hlavne pro znovuvyvolani v lith vyvojkach. Pouzit ho pro sepii jsem nezkousel.
#39
Publikováno 13 červenec 2007 - 08:48:28
Možná by nebylo na škodu, dát jit nyní instrukce, jak mají příp. účastníci semináře nachystat fotky k tónování, včetně druhu papíru (jestli je třeba vhodný foma chamois) velikosti snímku apod.
Ti kteří se dostanou do komory tak 4-5 do roka by to nemuseli těsně před seminářem stihnout
#40
Publikováno 13 červenec 2007 - 09:23:52
kodl:
Možná by nebylo na škodu, dát jit nyní instrukce, jak mají příp. účastníci semináře nachystat fotky k tónování, včetně druhu papíru (jestli je třeba vhodný foma chamois) velikosti snímku apod.
Ti kteří se dostanou do komory tak 4-5 do roka by to nemuseli těsně před seminářem stihnout
Edo, s Gorem jsme o tomhle jeste nemluvili, takze sam nevim jaky formaty pripravit a verte, ze pokud to vezmeme z gruntu tak je to pomerne dost fotek.
Tonovat se da kazdy papir, jen nektere kombinace nejsou moc vhodne. Muzu rict je, ze pro tonovani sepii je dobre mit fotku o neco (1/4 - 1/2 stopy) tmavsi, takze pokud by nekdo mel zajem si neco natonovat timto typem toneru mel by s tim pocitat. Z fomackych papiru pouzivam obcas Warmtone, se chamois jsem jeste nedelal.
#41
Publikováno 13 červenec 2007 - 12:31:33
#42
Publikováno 13 červenec 2007 - 14:47:22
ellis:
no, tak to já bych zase raději pod dohledem něco na semináři prakticky zkusila - pro začátečníky je to věc opravdu nenahraditelná
Ale samo je to věc názoru a diskuse
#43
Publikováno 13 červenec 2007 - 19:32:33
Samozřejmě bych taky uvítal postupy tónovaní in natura, jen jsem si to nedovedl představit ve vícero lidech najednou. (I když jsem v komoře sám, připadá mi vždycky plná Ale pokud by to organizátoři uměli nějak vyřešit, by by to super. Ellis
#44
Publikováno 16 červenec 2007 - 08:20:54
Ellis: zkuste si precist clanky na techto strankach venovany tonovani (pokud jste to uz neudelal) aby jste ziskal predstavu o cem ten seminar asi bude.
#45
Publikováno 17 červenec 2007 - 15:06:48
No, myslím, že snad vím o čem ten seminář bude. Ty články si pročítám a chystám se i něco z nich vyzkoušet. Tonery nepoužívám moc často, ale čas od času si to nějaká fotka žádá. Ve fotografii nejsem začátečník, ale v používání tonerů (ve světle vašich článků) ano. Zatím jsem používal kromě selenia jen sulfidické tonery, protože se dají běžně koupit ( Kodal Sepia a Fomatone Sepia), zdá se mi ale, že jsou poměrně navyzpytatelné co se týče řízení výsledného účinku, což ale asi plyne právě z nedostatku přesných informací, jak je užívat. Láká mně vyzkoušet thiocarbamid, hlavně z důvodu možnosti seriózního řízení výsledného odstínu, kdysi mi ho slíbili objednat v Light Q v Praze, ale dodací lhůta byla 2 měsíce, tak jsem to (asi ke své škodě) vzdal. Nejsem chemik a nechci se zabývat domácí přípravou chemikálií, i když chemický charakter tonerů bych rád znal. Mám doma nějaké knihy, kde jsem nějaké informace o tónování získal, ale nikdy to nejde moc do hloubky. Na vaše stránky jsem narazil náhodou a zaujalo mně, že existuje skupina lidí, kteří se (nejenom) problematikou tónování klasických čb fotografií stále ještě seriózně zabývají, vyměňují si zkušenosti atd., myslel jsem, že už to nikdo nedělá. Proto ten zájem... Ellis
#46
Publikováno 17 červenec 2007 - 15:22:39
v zadnem pripade jsem nechtel aby to vyznelo tak, ze o tonovani nic nevite, spise jsem Vas chtel nalakat na dalsi hratky . Myslim, ze na tom seminari budou i veci ktery v clancich zatim nenajdete.
#47
Publikováno 8 listopad 2007 - 17:24:59
A ještě dotaz: neví někdo o nějakém sehnatelném „konfekčním“ modrém toneru, použitelným pro baryt? Kdysi jsem zkoušel Fomatoner Indigo, který ale na barytu nedržel, smýval se a zanechával takový nějaký žlutý povlak a tak jsem ho navždy zavrhnul. Ale možná s tím máte někdo zkušenost a víte, jak tomuhle předejít. Jiný dostupný modrý toner od Tetenalu je doporučen pouze pro RC papíry a zlatý toner od Tetenalu, kterým lze tónovat do modra stojí přes 1000.- a do toho se mi fakt nechce. Takže fotka nejspíš skončí na RC a nebo se ze mě bude muset stát chemik….?
Ellis
#48
Publikováno 9 listopad 2007 - 07:55:07
Modre tonery dela Speedbrews, Fotospeed, Rayco, Photographers Formulary nebo Berg. Delal ho i Paterson, ale nejsem si jistej jestli je jeste na trhu. Fleky na barytu (obcas i RC) jsou dost bezny a lze se jich zbavit timhle:
uhlicitan sodny 12,5 g
voda 250 ml
to se dale redi 1+14 - 1+29 podle sily fleku.
Snad ti to pomuize
#49
Publikováno 9 listopad 2007 - 16:43:59
#50
Publikováno 9 listopad 2007 - 17:20:36
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních