Fotíte a zvětšujete barvu?
#51
Publikováno 29 duben 2008 - 08:31:05
#52
Publikováno 29 duben 2008 - 08:33:39
Měl bych potenciální zájem jak o chemii tak o papíry (jen malé množství). RA4 zatím zvládám jen v miskách při pokojové teplotě. Jaké by byly možnosti?
#53
Publikováno 29 duben 2008 - 08:45:49
#54
Publikováno 29 duben 2008 - 09:03:50
#55
Publikováno 29 duben 2008 - 11:28:01
Momentálně ještě Kodak Endura a Metallic, ale přecházím na Turu z důvodu ceny a bar. rozsahu.
ta Tura je co?
#56
Publikováno 29 duben 2008 - 11:33:02
#57
Publikováno 29 duben 2008 - 11:57:17
Když vznikly minilaby stál jsem před rozhodnutím zda se pustit do "podnikání" nebo s barevnou fotografí skončit, nakonec jsem vybavení prodal. Myslím že amatérsky dělat barvu je dneska neekonomické a neproduktivní. A hlavně mě to nebaví. Potmě není nic vidět, výsledek se na rozdíl od černobílé fotografie ovlivnit skoro nedá.
Někdy vyfotografuju diapozitiv většího formátu a zvětším ho na Ilfochrome 30x40 cm. je to krásné, trvanlivé, ale strašně drahé.
Na komerční fotografii používám digitální zrcadlovku to už dneska jinak nejde, na nenáročné obrázky z výletu digitální kompakt, a pro skutečnou radost z fotografování černobílý film a barytované papíry. Myslím že to pro "milovníka červeného světla a vůně chemikálií" k radosti bohatě stačí.
#58
Publikováno 29 duben 2008 - 13:31:25
#59
Publikováno 29 duben 2008 - 14:16:39
Foto Škoda: fotka 15x21 za 18 Kč, 30x40 99 Kč. Lépe ani levněji bych to nedokázal.
Černobílá, panečku to je jiná!
#60
Publikováno 29 duben 2008 - 14:26:53
#61
Publikováno 29 duben 2008 - 15:22:37
#62
Publikováno 29 duben 2008 - 15:51:53
#63
Publikováno 29 duben 2008 - 16:11:16
Ptám se proto, že jsem měl Noritsu, ale nikdy jsem ho nespusil, a neměl jsem ho kde skladovat, tak byl rozebrán. Mám nějaké objektivy, rámeček na svitek, kazety na papír. Navíc jsem zjistil, že pro moje potřeby by to mělo nehorázně drahej provoz a stačil by mi printo procesor.
#64
Publikováno 29 duben 2008 - 16:51:42
no právě, jen co se vychytá filtrace
Foto Škoda: fotka 15x21 za 18 Kč, 30x40 99 Kč. Lépe ani levněji bych to nedokázal.
Černobílá, panečku to je jiná!
pokud by to vyslo na poprve...ok, ale to se nedari navic pri cenach papiru co pise lubos...tak to asi zvladne doma i babrak jako ja levneji.
#65
Publikováno 29 duben 2008 - 17:14:15
#66
Publikováno 29 duben 2008 - 17:57:35
#67
Publikováno 29 duben 2008 - 19:04:18
no právě, jen co se vychytá filtrace
#68
Publikováno 29 duben 2008 - 19:34:03
O minilaby jsem se vážně zajímal a pořád to trochu sleduju. Není to snadná obživa ani dobrý výdělek. Pokud si zaplatíte osobní zpracování u Škody, v Thalia Picta, u profesionálního soukromého laboranta atd., budete to mít dobře, podle vašich pokynů, ale za odpovídající cenu. Pohlednici za 2 nebo 4 Kč nikdo dobře dělat nemůže, vy jí doma taky za ty peníze neuděláte.
V amatérské fotografii nejde o peníze ale především o radost. Tak jaká je to radost? V černobílé fotografii existuje mnoho vývojek odlišných vlastností, nebo si je můžete namíchat, mnoho grdací a povrchů papírů, hodně ovlivníte dobou vyvolávání, teplotou… černobílé filmy a fotky zpracovávat jedině doma!
V barvě máte jeden papír, jeden postup. Když budete mít úspěch podaří se vám udržet rozmezí teplot, vyvolávací časy a kyselost roztoků. Nic nedokážete ovlivnit. To je oblbující mechanická práce (a ještě k tomu potmě) kterou dokáže stroj líp.
Pokud se chcete barevnou fotografií bavit a ovlivňovat v širokém rozsahu barevné podání snímků, kupte si digitální aparát a Photoshop.
Klasika je černobílá.
#69
Publikováno 29 duben 2008 - 20:31:30
Tak to co jsem měl byla myslím Noritsu 1500, velká kráva, každej roztok 10 litrů. To nešlo provozovat.
#70
Publikováno 29 duben 2008 - 20:37:41
je fakt že je to drahý, pracný, dělá se ve tmě (já mám jantarovou diodu pro orientaci v komoře), ale když se zadaří, tak z toho jsou takový obrázky, že když se mi po čtvrtém vyvolávání konečně povedly ty první, tak jsem se několik dní kochal. Dnes mám pár fotek, o kterejch si myslím, že by je žádnej lab a ani digoš nesvedl takhle a jestli jo, tak by to asi dalo víc práce a bylo by to dražší, než ta chvilka potmě, papír kodak a chemie tetenal.
#71
Publikováno 29 duben 2008 - 21:25:08
nevidím domácí zpracování neg. barvy zdaleka tak pesimisticky. Zkouším ji necelé dva roky a zatím jsem ve stádiu, kdy stále ladím postup. Odpad mám velký, ale občas se zadaří. Je pravda, že vlastní vyvolání je otrava, hlavně při zkouškách, ale nevidím rozdíl oproti BW. Když ale tahám potenciálně finální A3 z blixu, je to stejný zážitek jako při zjevení BW obrázku ve vývojce.
S barvou jsem začal hlavně kvůli svitku. Nejbližší (digitální) lab mám 20 km a jeho maximum je 20x30 a jen kino. Je pravda, že kdybych měl za rohem lab, který umí svitky a aspoň A3, asi bych s ní nezačínal. Digitální cestu zatím zavrhuju, protože na počítači pracuju a nechce se mi na něm i relaxovat. Cena foťáků také není zanedbatelná, nehledě na jejich plastikózní design.
Ceny BW papírů nezkoumám neb mám zásobu starých Forte, ale zdá se mi, že jsou o dost dražší než negativní barevné. U chemie je to o něčem jiném. Zatím dělám v miskách pokojovou RA4. Při vysoké teplotě by se její cena asi nechala výrazně snížit. Zatím mám sotva čas na tu pokojovou.
#72
Publikováno 30 duben 2008 - 08:14:32
Mnoho známých (i konzervativních starých pánů) mi radí ať se na to vykašlu, mám drahou digitální zrcadlovku tak ať i soukromě fotografuju jenom s ní. Asi je to pravda, ale zatím se té klasiky, alespoň černobílé, pořád nechci vzdát.
Zatím to řeším tak že mi vyvolané filmy kamarád grafik neskenuje a dál je zpracovávám na počítači, několik málo negativů které stojí zato si dávám stranou a jednou za čtvrt roku je pečlivě neskenuji v temné komoře na velký formát, ať to stojí co chce.
Do barevných fotek bych se už znova nepouštěl, myslím že ze solidních laboratoří, ale i z kvalitní tiskárny (inkousty Canon Lucia ale i levnější Chromalite) lze získat dobrou kvalitu a snadněji.
Ale nechci domácí zpracování barevných fotografií nikomu rozmlouvat nebo někomu pomlouvat jeho hobby.
#73
Publikováno 30 duben 2008 - 08:40:31
#74
Publikováno 30 duben 2008 - 09:37:11
Lidem co mě pořád přesvědčují o přednostech digitální fotografie bych to nepřiznal, ale je to krása. Podívejte se na to až to někde budou předvádět.
Ale klasická je černobílá na byrytu, na tu nic nemá.
#75
Publikováno 30 duben 2008 - 12:17:53
#76
Publikováno 13 září 2008 - 20:33:39
#77
Publikováno 4 leden 2009 - 18:51:56
#78
Publikováno 4 leden 2009 - 19:59:12
Uplna T M A !!!! ))3
Biely som ako stena...
#79 Anonymous
Publikováno 4 leden 2009 - 20:23:33
#80
Publikováno 4 leden 2009 - 20:55:16
C-41 znamená, že chceš film jen vyvolat, že? To ti zkazí hodně málo labů, a to v podstatě jen poškrábáním.
#81 Anonymous
Publikováno 4 leden 2009 - 21:05:37
#82
Publikováno 4 leden 2009 - 21:17:06
#83
Publikováno 24 červen 2009 - 13:32:09
#84
Publikováno 24 červen 2009 - 13:36:15
#85
Publikováno 24 červen 2009 - 13:42:38
#86
Publikováno 24 červen 2009 - 14:50:21
Jak to máte s barevnýma filmama. Barvu rozhodně doma sám zvětšovat ani vyvolávat nehodlám zůstanu jen u čb. Jde mi o to, že v poslední době jsem nespokojen s kvalitou v labu nebo spíš s kvalitou vyvolání (už delší dobu chodím jen do minilabu vV Kopečku na Velký náměstí) v HK kodak NO200 (V Kopečku) filmy špinavé a hlavně celkem dost vysoká zrnitost. A koketovat s digitálem kvuli barvě, to je skoro kacířská myšlenka.... Nemáte někdo lepší zkušenosti v minilaby v Hradci?
Když voláš čb filmy, tak můžeš doma volat i barvu. Je to rozhodně standardnější postup, než u čb. Pokud ti tedy jde jen o to vyvolání...
C41 chemii od Tetenalu seženeš a dráž než v labu tě to nevyjde
#87
Publikováno 24 červen 2009 - 15:26:31
Ne každý ale má ale fullframe zrcadlovku a kolegu grafika s A3 tiskárnou, drahými inkousty a papíremNěkdy mi kolega grafik (s velkým skuhráním protože je to drahý a já mu za to nic nedám) natiskne barevnou fotku z digitálního full frame Canonu, zpracovanou z RAWu ve Photoshopu. inkousty Canon Lucia, na papíry Canon Fine Art photo Rag A3.
Lidem co mě pořád přesvědčují o přednostech digitální fotografie bych to nepřiznal, ale je to krása. Podívejte se na to až to někde budou předvádět.
Ale klasická je černobílá na byrytu, na tu nic nemá.
#88
Publikováno 24 červen 2009 - 15:54:06
Jak to máte s barevnýma filmama. Barvu rozhodně doma sám zvětšovat ani vyvolávat nehodlám zůstanu jen u čb. Jde mi o to, že v poslední době jsem nespokojen s kvalitou v labu nebo spíš s kvalitou vyvolání (už delší dobu chodím jen do minilabu vV Kopečku na Velký náměstí) v HK kodak NO200 (V Kopečku) filmy špinavé a hlavně celkem dost vysoká zrnitost. A koketovat s digitálem kvuli barvě, to je skoro kacířská myšlenka.... Nemáte někdo lepší zkušenosti v minilaby v Hradci?
Když voláš čb filmy, tak můžeš doma volat i barvu. Je to rozhodně standardnější postup, než u čb. Pokud ti tedy jde jen o to vyvolání...
C41 chemii od Tetenalu seženeš a dráž než v labu tě to nevyjde
je to asi tak, že se mi do barvy vůbec nechce jak jsi zmínil tisk mi nevadí stejne to všude pražej podobně jen to vyvolání mi přijdě někdy nic moc film 100ka mi přijde zrnitej jak 400ka. Prostě vyvolávat barvu skenovat (ani nemám sken) a následně chodit do labu dělat fotky na to není moc času. Přesto se nechci vzdát barevných fotek do rodinného alba a snad je mi tak nějak sympatičtější mít negativy jako archiv než CD, který za chvíli nepůjde do ničeho strčit asi jako dneska 3/4" disketa...
#89
Publikováno 24 červen 2009 - 21:00:50
#90
Publikováno 25 červen 2009 - 11:02:07
majla: nechci se zastávat minilabů, barevné filmy si volám sám, ale pokud je vyvolaný negativ zrnitý, nemusí to být chyba minilabu, ale je to pravděpodobně tím, že film je podexponován. Už se to tady probíralo, ale vždycky je lepší barevný negativ trochu přeexponovat, zvláště u "profesionálních" filmů, tak o 1/3 až 1 EV. Získají se tím sytější barvy a prakticky neznatelné zrno na běžných formátech.
máš pravdu že i to může být příčina, ikdyž první filmy byly nafoceny dá se řict stejně a podobné věci jsem tam nepozoroval. Ale rozhodně děkuji za radu a další filmy pošoupnu minimálně o tu 1/3 EV. Díky
#91
Publikováno 31 červenec 2009 - 15:08:13
#92
Publikováno 31 červenec 2009 - 20:36:04
Je otázka zda do této patrně slepé větve investovat čas. Asi bude hodně lidí nesouhlasit, ale myslím, že dělat barvu doma dneska ještě nějaký význam má, pokud to člověk umí. Otázka je ale, jak dlouho to ještě vydrží a tedy jestli se to vyplatí učit. Podobně to ale vypadalo s BW doma před deseti dvaceti lety a dnes se dá asi tvrdit, že přežije. Třeba to bude podobné i s barvou.
Na zdejších fórech se často opakuje názor, že dělat barvu po tmě bez možnosti cokoli ovlivnit je na rozdíl od BW nezáživná otrava. Nesouhlasím s tím. Když jsem vytáhl první 30x40 docela povedenou fotku z misky, bylo to moc hezké....
#93
Publikováno 2 prosinec 2009 - 10:42:55
kontra
film Kodak Ektar 100, papíry Endura, souprava Tetenal, barevná hlava Kaiser, procesor Jobo.
vy tu asi nikdo nejste tak starý abyste to pamatovali, ale moc by mě zajímalo jaký je rozdíl v obtížnosti domácího zpracování barevných fotografií před dvaceti lety a dneska? Dostal jsem zvětšovák s barevnou hlavou Kaiser a tak bychb rád barevnou fotografii po mnoha letech vyzkoušel.
#94
Publikováno 2 prosinec 2009 - 12:24:06
#95
Publikováno 2 prosinec 2009 - 14:25:33
#96 Anonymous
Publikováno 2 prosinec 2009 - 14:28:25
Držím palce, ať se zadaří . Sám se k tomu pomalu odhodlávám taky.teplota lázní foma jako tetenal, jobo to udržuje sám. v čem všem jednodušší nechápu. ale dneska jsem koupil spotřební matryjál, v sobotu to poznám na vlastní kůži zač je toho nýčko loket.
#97
Publikováno 2 prosinec 2009 - 15:08:45
Problém je někdy trefit se do správné filtrace, aby barvy byly "věrné". Ovšem co je to "věrné"? Je to subjektivní. Někdy stačí udělat stejnou fotku s časovým odstupem, každá z nich jednotlivě je pěkná, když se dají vedle sebe, tak se třeba vjemově i dost liší. Ale když se zadaří, stojí to za to.
Takže nenechte se odradit, pokud to zpočátku bude "drhnout".
#98
Publikováno 2 prosinec 2009 - 16:17:57
Co to vidí mé bystré oko. Ona lze použít chemie pro 38 stupňů při 20ti????Řekl bych, že barva je jednodušší v tom, že má víceméně standardizovaný proces, takže při dodržení parametrů s tím není problém. Ani ta teplota není tak kritická, chemie pro 35 stupňů se dá použít i v miskách při pokojové teplotě, musí se ale prodloužit doby ve vývojce a blixu asi na 3 minuty.
Tak někde napiš o tom něco bližšího. Můžeme získat z labu chemikálie s 50% vyčerpaností.
#99
Publikováno 2 prosinec 2009 - 16:26:53
#100
Publikováno 2 prosinec 2009 - 16:37:59
barva je ve všem jednodušší než čb. kor s barevnou hlavou. jediná věc je držet teplotu lázní, ale to se dá řešit.
Mohu se zeptat v čem je to jednodušší?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních