kaziace sa zvacseniny
#51
Publikováno 14 leden 2008 - 14:29:40
K tematu: fleky na pozitivu jsou vetsinou znamkou spatne vyprane fotografie, belit a znovuvolat je ztrata casu, fleky tim nezmizi. U barytu vzdy pouzivam washaid of Ilfordu pomaha eliminovat problemy se spatnym vypranim a zkracuje dobu prani. To, ze jsou fotky svetlejsi je normalni, u beleni a nasledneho tonovani je treba fotku o neco preexponovat.
#52
Publikováno 14 leden 2008 - 18:39:47
To praní v mém případě, probíhá ve vědru se zastrčenou sprchou asi 30 minut. Někdy i dýl. Myslíš že je to málo?
Dá s takto znehodnocenými fotkami ještě něco dělat?
#53
Publikováno 14 leden 2008 - 19:03:39
kodl:
To praní v mém případě, probíhá ve vědru se zastrčenou sprchou asi 30 minut. Někdy i dýl. Myslíš že je to málo?
Dá s takto znehodnocenými fotkami ještě něco dělat?
No, baryty peru v pracce na papiry 20 minut, pak washaid a potom dalsich 20 minut. Bez washaidu minimalne hodku. Ta pracka ma pomerne dobre rozlozeny proudy vody na jednotlivy sloty, takze v kyblu mi 30 min. prijde malo (jsem v tomhle smeru ponekud paranoidni). No, zkusil bych to poradne vyplachnout, pretahnout roztokem uhlicitanu sodneho (tak 1,5 g na 250 ml vody) a znovu poradne vyprat, ale moc velkou sanci tomu nedavam, zvlast pokud je to uz beleny a prevyvolany, lepsi a rychlejsi asi bude zvetsit to znova.
#54
Publikováno 14 leden 2008 - 19:17:52
Co udělá ten uhličitan sodný?
#55
Publikováno 14 leden 2008 - 19:22:00
PS: onen uhlicotan je jedla soda.
#56
Publikováno 14 leden 2008 - 19:25:52
#57
Publikováno 14 leden 2008 - 19:26:58
#58
Publikováno 14 leden 2008 - 19:27:23
#59
Publikováno 14 leden 2008 - 19:44:22
#60
Publikováno 14 leden 2008 - 19:46:29
Psal tam něco o třech minutách a větší vydatnosti. Já to ustaloval možná tak 10 min a nedělal jsem ani polovinu toho co v kyselém.
Jak jsem psal, myslim, ze problem je ve vyprani.
#61
Publikováno 14 leden 2008 - 19:48:33
#62
Publikováno 14 leden 2008 - 19:54:05
toz pokud to je onen TF-2, tak v něm thiosíran sodný je, čili - zkus to s jedlou sodou a pak znova vyper.
Gorgi na zasaditej ustalovac siricitan, na kyselej uhlicitan. Samozrejme bez zaruky, muze to pomoct, ale nelze to garantovat.
#63
Publikováno 14 leden 2008 - 19:56:21
toz pokud to je onen TF-2, tak v něm thiosíran sodný je, čili - zkus to s jedlou sodou a pak znova vyper.
Gorgi na zasaditej ustalovac siricitan, na kyselej uhlicitan. Samozrejme bez zaruky, muze to pomoct, ale nelze to garantovat.
blbě čtu...ale alespoň mne uklidňuje, že mi to ve hlavě nějak nesecvakávalo, jak by uhličitan šel na obojí... ;o)
#64
Publikováno 14 leden 2008 - 20:02:51
toz pokud to je onen TF-2, tak v něm thiosíran sodný je, čili - zkus to s jedlou sodou a pak znova vyper.
Gorgi na zasaditej ustalovac siricitan, na kyselej uhlicitan. Samozrejme bez zaruky, muze to pomoct, ale nelze to garantovat.
blbě čtu...ale alespoň mne uklidňuje, že mi to ve hlavě nějak nesecvakávalo, jak by uhličitan šel na obojí... ;o)
Nekde mam tyhle lazne popsany, ale jsem v procesu stehovani, tak nevim kde co je. Moje blbost je, ze jsem si neprecetl pozorne o jakej ustalovac se jedna. Fakt je, ze tyhle lazne fungujou spolehlive po ustaleni pred vypranim, co to udela takhle zpetne a jeste po beleni je tezky odhadnout. Takze s tim ctenim si nemame co vycitat
#65
Publikováno 15 únor 2008 - 13:36:26
rád bych se zeptal na tu vypírací pomůcku washaid - jak se používá, ředí a na jak dlouho teda asi ten koncentrát vydrží - takže když budu ledabyleji prát kratší dobu, tak tímto takovou chybu napravím?
připomínám, že moje prací voda na papíry má asi 6°C v zimním období a peru asi dvě hodiny, sem tam pustím na chvíli vodu, pak to nechám ležet a tak dokola
v létě je to s praním lepší, voda je tak o 12°C je teplejší...
#66
Publikováno 15 únor 2008 - 14:13:50
Zpatky na strom, tedy resp. ke kodakovu hypoclearing agentu. s tim jsem delal nekolil let k naproste spokojenosti, az me jeden mistni chemik ukecal, ze prece nebudu zbytecne utracet. Ted me asi zabije, az si to precte
9 stupnu je dost nizka teplota, difuze bude uz pri ni asi hodne pomala. Nejlepe by bylo cas od casu vyzkouset zkouskou, zda je vyprano dostatecne za pomoci KodakHypo Test Solution HT-2.
#67
Publikováno 15 únor 2008 - 17:49:44
#68
Publikováno 15 únor 2008 - 19:57:01
#69
Publikováno 25 srpen 2016 - 13:45:08
Ahojte,
na zvetsenine se mi po cca roce objevily fleky do hneda. Na prilozenem vyrezu z fotky muzete videt jak to asi vypada. Muze prosim nekdo poradit zda jde o chybu v prani nebo spis ustaleni?
proces:
-papir fomabrom 111
-vyvojka foma LQN
-prerusovac - voda
-ustalovac Fomafix, ustalovani vic jak 3 min, ustalovac menim pomerne casto
-prani- cca hodinu ve vane, vymena vody cca 8krat, obcas je trochu osprchuju a fotky pak poslednich 10 min jeste projedu ve velke misce tekouci vodou.
diky
Jacob
Přiložený soubor (y)
#70
Publikováno 26 srpen 2016 - 13:26:14
Jacob
Příčiny mohou být různé...
1. Příliš dlouhé "moření" zvětšeniny ve vývojce (zvláště, je-li již "u konce s dechem", ev. je zbarvená).
2. Nedostatečné přerušení. (Myslím, že ve Vašem případě by se mohlo jednat o tento problém.) Karton Fomabromu dokáže nasát neskutečné množství vývojky a tu je třeba "neutralizovat" v přerušovači. Dle mého soudu je nejvhodnější kyselina citronová. Nezapomeňte ovšem světšeninou v přerušovači intenzívně pohybovat! Samozřejmě je nutné přerušovač poměrně často měnit, litr zdaleka nevydrží deset zvětšenin 30x40. V ustalovači nutno zvětšeninou rovněž pohybovat!
Pro praní je ideální tekoucí voda - ne pod cca 16°C a ne přes 24°C. Jistě není vhodné, vhodit zvětšeninu ustálenou při 24°C do "ledovky" 12°C. (To jsem viděl v "komunále" dokonce u filmů. Byly "nádherně" zrnité - a bůhví, co ještě!) Úplně nejlepší je voda "turbulující" - tedy ne "laminárně proudící" pomaličku po povrchu papíru! Dobré jsou perlátory nebo vypíračky typu NOVA (v těch proud vody rámem, ve kterém jsou zvětšeniny, "viklá" za stálého proudění - vesmyslu přítok x odtok).
Jistě, lze použít přípravky k urychlení vypírání od Kodaku, Ilfordu a jiných firem, nebo si tyto přípravky namícháte sám (v podstatě je to siřičitan a už se zde o tom debatovalo).
Poslední zkušenost: teplota lázní by měla být stejná (+- 1-2°C). Papír i emulze se chovají v při různé teplotě dost významně odlišně.
#71
Publikováno 26 srpen 2016 - 16:16:32
Dekuji za nazor a detailni rozbor moznych pricin Pentaxisto.
Z vyse popsaneho procesu zrejme podcenuju preruseni. Problem se objevil na fomabromu 30x40 cm, na mensich formatech pri stejnem procesu ne. Zvolim vetsi obsah vody prerusovaci lazne kde pridam kyselinu citronovou a budu prat v tekouci vode. Snad se problemy neobjevi po mesicich znovu.
#72
Publikováno 27 srpen 2016 - 13:08:15
ad. ustalovac Fomafix, ustalovani vic jak 3 min, ...
pokud je to klasický ustalovač (z thiosíranu sodného a pyrosiřičitanu), na barytový papír je to IMHO příliš málo.
pokud je to rychloustalovač (z thiosíranu amonného), pak by ten čas ustalování měl stačit.
v ostatním to pan Pentaxista popsal naprosto dokonale a vyčerpávajícím způsobem.
#73
Publikováno 8 listopad 2019 - 09:52:07
Předevčírem jsem dočetl zde již mnohokrát zmiňovanou knihu Post Exposure (2nd Edition) - autorem zdarma zpřístupněná na http://ctein.com/Pos...Illustrated.pdf. Mnoho nového jsem se dozvěděl a leccos mi objasnila a taky trochu vyděsila co se týče RC papírů.
Jelikož spousta zdejších členů nevládne pokročilou angličtinou a toto téma se zde na TK probíralo na mnoha místech, pokusím se shrnout poznatky ohledně trvanlivosti RC printů, které Ctein obšírně rozebírá na necelých 9 stranách ze 191, plus přidám nějaké svoje domněnky (případně mě Jirko a další zkušenější opravte):
- RC papíry se mohou kazit ze stejných důvodů jako barytové (tj. špatné ustálení, nedostatečné vyprání)
- U RC papírů se navíc může projevit problém s pronikáním TiO2 do a skrz PE vrstvu, což vede k degradaci obrazu (nahnědlé skvrny, případně lesklé mapy po stříbře vypuzeném z emulze na povrch papíru; také ve finále popraskaná PE podložka). Případně podobné problémy při vystavení papíru nevhodnému prostředí (vysoká vlhkost, znečištěný vzduch). Toto se může objevit u papírů, které jsou vystavené světlu i u archivovaných kousků. Obvykle se projevuje až po několika letech, ale záleží na (ne)kvalitě skladování. Problému s TiO2 jsou si výrobci samozřejmě vědomi a rád bych věřil, že u moderních RC papírů je tento jev minimalizován až neutralizován.
- Podobné projevy jako u předchozího bodu prý nastanou vždy pokud neošetřený RC papír zarámujete pod sklo a je dlouhodobě vystaven světlu, i rozptýlenému, což takové obrazy většinou bývají, že ano. K papíru nemůže čerstvý vzduch, oxidační látky se pak kumulují v blízkosti povrchu papíru a do několika měsíců (!) je takový print zcela znehodnocen. Čím dříve po vyprání papír zarámujete, tím dřív se degradace projeví - doporučuje se minimálně pár dní s rámováním počkat a nechat tak papíry vyvětrat; trvalým řešením bez dalších opatření to však není, degradace se tím pouze odloží. Zajímavé je, že pokud takový rám uložíte do temna, degradace tohoto typu se neobjeví. U papírů, které nejsou zarámované pod sklem se tento problém neprojevuje. Ctein na to upozornil ve své době jak Kodak tak Agfu (Ilford a Foma o tom jistě také ví), ale obávám se, že problém výrobci papírů dosud vyřešen nebyl. Zjevně to není způsobeno migrací TiO2 z podložky. Jediným řešením je papíry buďto lehce natónovat seleniovým tónovačem nebo použít Sistan či jeho náhražky, případně obojí. Papíry takto ošetřené zde popsanou degradací netrpí. Případně je nezasklívat.
Pokusím se shrnout rady jak co nejvíc prodloužit život RC printům:
- Papíry řádně vyvolávat, ustalovat a prát.
- Papíry po vyprání vždy ošetřit Sistanem a/nebo seleniovým tónovačem.
- Pro archivaci používat materiály (alba, složky) odpovídající kvality.
- Pokud chceme papíry rámovat, tak na pasparty používejte materiály muzeální kvality (nejlépe obsahující pufrační látku); pozor také na těkavé látky uvolňující se z barev aplikovaných na samotný rámeček.
- Jako podložku při rámování lze v podstatě použít jakýkoliv vhodný materiál, jen je potřeba mezi něj a samotný RC papír vložit jako bariéru např. Mylar, ale stejně dobře poslouží i obyčejná potravinářská hliníková fólie.
- Obrazy nevěšet do čerstvě vymalovaných místností.
- Printům pochopitelně neprospívá dlouhodobé vystavení přímému slunečnímu světlu.
#74
Publikováno 8 listopad 2019 - 10:26:19
Dobrý postřeh.
Salo, cituješ a překládáš naprosto správně, ano, tuhle moudrou knihu jsem si přečetl už snad před 10-11 lety, kdy jsem po delší odmlce opět začal zvětšovat poctivým způsobem (ještě ji v tisku mám schovanou a 1x za dva roky nahlédnu, jestli jsem něco nepřehlédl). před r. 94 jsem neměl o RC papírech potuchy, v r. 2008 to pro mě byla naprosto neznámá novinka, i proto jsem hledal informace k takovým papírům a jejich zpracování.
Dle své zkušenosti závěrečné namočení RC papírů do předepsaného roztoku Sistanu (Agfa Sistan jsem si tehdy lahvičku koupil, po nahlédnutí do bezpečnostního listu už si jej připravuji sám, rhodanid draselný=thiokyanatan draselný se koupit dá, kvalitní smáčedlo též, pokud někdo doma nemá dostatečnou zásobu výborného ORWO F905) považuji za důležité.
Pouze snad ve dvou déle trvajících seancích, kdy jsem dělal vícero zvětšenin 42x60 do paspart a rámů, jsem nejen baryty, ale i několik RC papírů prohnal selenovým tónovačem ředěném pro "archivní tónování".
Základem je papíry po ustálení dobře a předepsanou dobu vyprat. u RC papírů se to nesmí s praním přehnat, když se pere příliš dlouho, taky to není zdravé. Před pověšením k sušení 1-2 minuty v Sistanu (resp. jeho náhražce) vždy a vše.
Ani po 11 letech, kdy ty první fotky i na RC papírech visí v zasklených či nezasklených rámech (a to některé prošly i hospodami), jsem degradaci nepostřehl.
Mé první zvětšeniny na RC (tehdy levně z druhé ruky pořízených prošlých RC papírech Foma a Kodak), kde jsem ošetření sistanem neprovedl, bohužel asi po 2 letech získaly jakési nepěkné fleky.
p.s. i přesto, že občas musím "z nouze" použít Foma RC papírech (nehaním je, jen se mi osobně občas nelíbily), tak za formáty 24x30 a větší jsem si vždy raději připlatil, a pokud RC papír, používal jsem pokud možno Ilford MG RC nebo Kentmere VC Select papíry.
#75
Publikováno 8 listopad 2019 - 10:33:19
p.s. Nyní už fotky v rámech nezasklívám. Možná je tu vyšší riziko mechanického poškození, ale fotky bez skla vypadají lépe, pohled netrpí tolik nežádoucími odlesky světelných zdrojů, Ilford s povrchem .44, Kentmere s povrchem Velvet, i lesklé FB papíry od Fomy, sušené vypnutím na sklo, vypadají velice pěkně. Bohužel občas může dojít k nehodě - během mé poslední výstavy někdo buď jednu fotku bez skla poflusal, postříkal pěnou ze šampáňa či co, a pak to asi pěkně kapesníkem rozmazal. Nu což. Aspoň je vidět, že někdo přeci jen na té výstavě živý byl .
#76
Publikováno 8 listopad 2019 - 15:06:59
#77
Publikováno 8 listopad 2019 - 23:22:39
Takze opatrnost je na miste a ja se chystam dodatecne vymachat vsechny svoje uz hotove zvetseniny v Sistanu.
#78
Publikováno 10 listopad 2019 - 00:07:34
Přiložený soubor (y)
#79
Publikováno 11 listopad 2019 - 12:42:10
Hm tak Sistan ani jeho klony nejsou u nás k dostání Kdybyste někdo měl nějakou lahvičku navíc a byl ochotný ji odprodat, budu rád. Jinak půjdu cestou lehkého tónování, ale nerad.
#80
Publikováno 11 listopad 2019 - 12:57:21
Agfa Sistan -> Agfa Stab, koupit možno https://www.heureka....raze]=agfa stab
Hm tak Sistan ani jeho klony nejsou u nás k dostání Kdybyste někdo měl nějakou lahvičku navíc a byl ochotný ji odprodat, budu rád. Jinak půjdu cestou lehkého tónování, ale nerad.
#81
Publikováno 11 listopad 2019 - 13:48:29
Díky, ale není a asi ani v dohledné době nebude k dostání. Ještě než jsem napsal svoji žádost zde, prověřil jsem stav jak u BéFoto, tak u Škody (tam mají ADOX ADOSTAB).
ADOX to asi přestal dělat a ten AG STAB bude zřejmě jenom rebrandovaný ADOX.
#82
Publikováno 11 listopad 2019 - 13:49:47
Salo, chceš ho namíchat? ozvi se a stav se, jak budeš mít cestu k Labi.
p.s. a přivez ukázat fotky !
#83
Publikováno 11 listopad 2019 - 13:53:47
Díky za nabíku, musím se tam zase brzo vypravit, protože fotky na RCčkách čekají na ošetření a zarámování. Samozřejmě přivezu nějaké svoje "umění" ukázat
Mezitím jsem přemýšlel nad koupí Kodak Rapid Selenium Toneru, ale nevím, jestli do toho investovat. Navíc je to asi docela sajrajt a já nemám dobře ventilovanou komoru a jinde to dělat nechci.
#84
Publikováno 11 listopad 2019 - 13:57:17
... ještě ho mám schovanej...
a až dojde, tak suroviny pro výrobu toho sajrajtu mám schované též.
#85
Publikováno 12 listopad 2019 - 09:34:37
Kdyby se tady objevil "recept" na Sistan/Stab/alternativy určitě by to mně a dalším udělalo radost.
Našel jsem v MSDS pro Sistan:
15 - 20% Thiokyanatan draselný
5 - 10% Triton X 100 nebo Triton 2000 (smáčedlo)
Což se dá sehnat/namíchat. Je tohle to co hledám?
Pro Adox Adostab je dle MSDS složení pro takové to domácí míchání výrazně problematičtější.
#86
Publikováno 12 listopad 2019 - 10:19:15
Stanleyb7, vlastně jsi ten recept sám našel.
Triton-x je smáčedlo, tj. látka snižující povrchově aktivní napětí vody. Stejně fungují i jiná smáčedla, je jich mnoho, konkrétní sloučenina smáčedla není pro tento účel stabilizace stříbra kritická, takže náhražka agfa sistanu se dá IMHO připravit z jakéhokoli komerčního kvalitního smáčedla pro filmy, a jak je z MSDS od jiných výrobců, nabízejících svou alternativu, zřejmo, je tomu tak. Některá smáčedla navíc obsahují i fungicidní a biocidní látky, zamezující plesnivění a hnití v želatinové emulzi.
Já si připravuji poslední lázeň jako náhražku Agfa Sistanu z ORWO F905 smáčedla, (ještě nedávno se tuším vyrábělo totožné smáčedlo pod názvem nástupce fy. ORWO - chemické výroby, tj. CALBE F905, které obsahuje kromě vlastního smáčedla i biocidní látky).
na 100 dílů ORWO F905 přidám k rozpuštění 20 dílů thiokyanatanu draselného (rhodanidu draselného), ten je silně hygroskopický ochotně se rozpustí. Lázeň v ředění 1+100 až 1+200, koupel 2 až 4 minuty, RC papír vytáhnu, otřepu, pověsím na šňůru na sušení.
Dělám to takto již 9-10 let, fotky jsou v pohodě.
p.s. kdysi jsem se dočetl na jednom mezinárodním fóru, že se u kohosi objevila devastace již dříve archivovaných zvětšenin na RC papírech poté, co tento kdosi provedl dodatečně po letech po zvětšování koupel v Agfa Sistanu ředěném dle návodu 1+20, diskuse kolem toho byla docela žhavá.
Tak vysokou koncentraci neaplikuji, pouze jak výše uvádím, mně to vyhovuje. Při ředění 1+100 až 1+200 lázeň ještě nepění, voda steče, kapky nezasychají, fleky to nedělá, mně to stačí. Podle počtu a plochy papírů v čerstvě připravené koupeli buď jako vyčerpanou ji vyleju, nebo sleju do lahve, zavřu a použiju příště. 250ml koncentrátu mi vydrží dost dlouho.
Thiokyanatan draselný jsem za draho 50g koupil v dnes již nefunkčním obchodě s fotochemií (spíš, než že byl zrušen, převzal ho někdo jiný a specializoval se na historické techniky), později levně v Agrecycling, v současnosti je k mání za cenu sice vyšší, ale ještě celkem přijatelnou, p.a. ve Verkonu v 500g a 1000g balení.
#87
Publikováno 12 listopad 2019 - 10:37:58
Jirko, asi jsem přehlédl, ale životnost řekněme 1 litru takto připraveného stabilizátoru/smáčedla je jaká? Mám se řídit životností uváděnou u smáčedla (používám to od Tetenalu)? Přemýšlím, že bych si nakonec objednal thiokyanatan a namíchal si ten roztok sám, protože nevím, kdy se za tebou dostanu.
Jelikož nejsem téměř vůbec kovaný v chemii, raději se ještě zeptám:
- Jelikož smáčelo je pochopitelně tekuté a thiokyanatan sypký, při ředění se mám zřejmě řídit objemem - tedy na 100 ml smáčedla přisypu odměřených 20 ml thiokyanatu?
- Jsou nutná nějaká speciální ochranná opatření? Mám očekávat nějaké toxické výpary při rozmíchávání i potom při používání? Rukavice (latexové) mám při manipulaci s chemií pochopitelně vždy, brýle na očích taky.
#88
Publikováno 12 listopad 2019 - 11:28:12
Salo, F905, který používám, byl vyroben v 80. letech. Co mám, je uskladněno v orig. lahvích už 11 let a je to pořád zdravé.
Spíš, než sypké látky přepočítávat na ml, je přesnější a jednodušší tekutiny, vodné roztoky, převádět na gramy (odchylky od 1000g/1litr jsou minimální a v tomto případě nedůležité). Tzn. ve 200g/asi 200ml F905 + 40g rhodanidu. nějaká extra přesnost není tady vůbec důležitá.
k životnosti F905 s rhodanidem: ta směska, co používám dnes, byla namíchána v 250ml HDPE lahvičce před dvěma lety, asi. Nedělám kvanta fotek, za ten rok pouze asi 1000 ve formátu 18x24, několik set 13x18, několik desítek 30x40 a větších. V té lahvičce je ještě asi půlka.
na 1l lázně potřebuješ 10ml pro 1+100, 5ml pro 1+200 ředění. Tudíž těch 250ml vyjde na 25 až 50 litrů roztoku, jak rychle to vyčerpáš a spotřebuješ? z 500g rhodanidu uděláš cca 2,5 litru koncentrátu, celkem tedy pro 250 až 500 litrů pracovního roztoku. Jak rychle se to dá spotřebovat doma při sváteční zábavě?
#89
Publikováno 12 listopad 2019 - 12:40:59
No je fakt, že půl kila toho prášku vydrží na dost dlouho Takže asi počkám na to, až pojedu za tebou.
Šlo mi o přibližnou výdrž z hlediska metrů čtverečních - snižuje se nebo ten roztok pak pracuje dokud nevyjedeš celý obsah lahvičky?
#90
Publikováno 16 listopad 2019 - 17:24:08
#91
Publikováno 17 listopad 2019 - 11:55:41
Stanleyb7, vlastně jsi ten recept sám našel.
Triton-x je smáčedlo, tj. látka snižující povrchově aktivní napětí vody. Stejně fungují i jiná smáčedla, je jich mnoho, konkrétní sloučenina smáčedla není pro tento účel stabilizace stříbra kritická, takže náhražka agfa sistanu se dá IMHO připravit z jakéhokoli komerčního kvalitního smáčedla pro filmy, a jak je z MSDS od jiných výrobců, nabízejících svou alternativu, zřejmo, je tomu tak. Některá smáčedla navíc obsahují i fungicidní a biocidní látky, zamezující plesnivění a hnití v želatinové emulzi.
Já si připravuji poslední lázeň jako náhražku Agfa Sistanu z ORWO F905 smáčedla, (ještě nedávno se tuším vyrábělo totožné smáčedlo pod názvem nástupce fy. ORWO - chemické výroby, tj. CALBE F905, které obsahuje kromě vlastního smáčedla i biocidní látky).
na 100 dílů ORWO F905 přidám k rozpuštění 20 dílů thiokyanatanu draselného (rhodanidu draselného), ten je silně hygroskopický ochotně se rozpustí. Lázeň v ředění 1+100 až 1+200, koupel 2 až 4 minuty, RC papír vytáhnu, otřepu, pověsím na šňůru na sušení.
Dělám to takto již 9-10 let, fotky jsou v pohodě.
p.s. kdysi jsem se dočetl na jednom mezinárodním fóru, že se u kohosi objevila devastace již dříve archivovaných zvětšenin na RC papírech poté, co tento kdosi provedl dodatečně po letech po zvětšování koupel v Agfa Sistanu ředěném dle návodu 1+20, diskuse kolem toho byla docela žhavá.
Tak vysokou koncentraci neaplikuji, pouze jak výše uvádím, mně to vyhovuje. Při ředění 1+100 až 1+200 lázeň ještě nepění, voda steče, kapky nezasychají, fleky to nedělá, mně to stačí. Podle počtu a plochy papírů v čerstvě připravené koupeli buď jako vyčerpanou ji vyleju, nebo sleju do lahve, zavřu a použiju příště. 250ml koncentrátu mi vydrží dost dlouho.
Thiokyanatan draselný jsem za draho 50g koupil v dnes již nefunkčním obchodě s fotochemií (spíš, než že byl zrušen, převzal ho někdo jiný a specializoval se na historické techniky), později levně v Agrecycling, v současnosti je k mání za cenu sice vyšší, ale ještě celkem přijatelnou, p.a. ve Verkonu v 500g a 1000g balení.
Super, přesně tohle jsem zde na fóru hledal. Zároveň to odpovědělo na mou otázku kazících se zvětšenin...všechny vystavené mám pod sklem a všechny jeví známky degradace...nekteré v průběhu let jiné během pár měsíců. Takže zpět do komory, znovu vyvolat a poté dodatečně vymáchat v dle návodu připraveném roztoku.
Jinak prodejna Verkon se mi již párkrát osvědčila...mají skutečně takřka vše co potřeba. Ceny sice nejsou nejnižší, ale kvalita a profesionalita zaručena. Způsob jakým balí zboží hovoří za vše
#94
Publikováno 18 listopad 2019 - 11:23:14
Chystám se objednat půl kila thiokyanatanu z Verbonu (tenhle: https://www.verkon.c...natan-draselny/). Sám bych si nechal 100 - 200 g, o zbytek se rád podělím. Podmínkou je nákup na IČ, vezmu to na svoje.
Ideální by bylo, kdyby to někdo byl ochotný vyzvednout přímo na jejich prodejně v Praze, Brně nebo Ústí (viz https://www.verkon.cz/kontakty/ dole), odvážil by si svůj díl a zbytek mi poslal poštou (poštovné samozřejmě uhradím). Ušetřili bychom tak jedno poštovné.
S objednávkou počkám do konce týdne, snad se mi do té doby někdo z vás ozve.
#95
Publikováno 18 listopad 2019 - 12:16:17
#96
Publikováno 18 listopad 2019 - 12:30:31
Verbon právě prodává půl kila jako nejmenší balení. Ale mě by stačila i polovina z toho balení.
#97
Publikováno 18 listopad 2019 - 13:15:22
#98
Publikováno 18 listopad 2019 - 13:28:57
jen bych chtěl upozornit, že ten rhodanid sodný je velmi silně hygroskopický. Z prvního nákupu někdy v r. 2008 po cca 6-7 letech ve vzduchotěsně uzavřené lahvičce z trochy, která tam zbyla byla už mokrá máčka. Ale na funkci to vliv nemělo, pouze na hmotností poměry - voda v tom něco váží. Já to nějak neřeším...
#99
Publikováno 18 listopad 2019 - 13:33:45
Právě proto se chci s někým rozdělit - raději bych ten prášek spotřeboval do dvou tří let než pak pracovat s břečkou.
#100
Publikováno 18 listopad 2019 - 13:57:10
IMHO je lepší si koupit větší flašku smáčedla (nebo 2) a ty čerstvé krystalky v něm rozpustit hned, než je skladovat.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních