Testování zvětšovacích objektivů
#1
Publikováno 7 únor 2008 - 11:47:21
tak jsem tu zas po nejaky době s tématem. Chtěl bych oestovat zvětšovací objektivy, které jsou mi teď nějak dostupné. Jedná se o 50tky. Otázka je, máte-li někdo nějaký tip, jak je co nejlépe odzkoušet. Mám v plánu dělat stejnou zvětšeninu formátu 30*40 na pravděpodobně lesklý fomaspeed, plu dvě zvětšeniny cca 13*18 uprostřed a v rohu obrazu, při cloně 8.
Máte-li někdo zkušenosti, radu, link, jak na to - jakou použít fotku (motiv), případně zda-i zvolit jiné papiry... Atd. atp.
Zajímá mě, zda jsou ony řeči o anaretech, compononech atp. i pro mě nějak relevantní - je-li kvalitativní rozdíl odpovídající cenovému. Zatím mám k dispozici asi....
Componon S 2,8/50
El Nikkor 2,8/50 N
Rogonar S 2,8/50
Anaret S 2,8/50
Anaret 4/50 (nebo 4,5 ...)
Nechystám se v pravém slova smyslu na nějaké objektivní přesné měření parametrů, chci si vyzkoušet, se kterým dosáhnu já nejlepších výsledků. Někdo mi může roky tvrdit, že neopan 400 má všechny parametry lepčí ilford panu 400, ale já budu dycinky dělat na něj. Šak nézme digitalisti, ne?
Díky
#2
Publikováno 7 únor 2008 - 12:03:19
#3
Publikováno 7 únor 2008 - 12:14:33
#4
Publikováno 7 únor 2008 - 13:07:52
#5 Anonymous
Publikováno 7 únor 2008 - 13:16:29
#6
Publikováno 7 únor 2008 - 13:57:40
je ale třeba jistě říct, že je to hodně o štěstí na kus - můj řekněme rogonar může být nejlepší z dvaceti. ale už nemínit tupě naslouchat, jak se mi někdo vysmívá, že pokud to myslim se zvětšováním vážně, musim mít APOčkovej ten a ten.
teď se mi sešlo těch objektivů víc, proto to chci zkoušet.
#7
Publikováno 7 únor 2008 - 14:17:44
ostrost na f11 u obou stejna. rodagon lehce lepsi prenos kontrastu
#8
Publikováno 7 únor 2008 - 14:20:09
Pořídil jsem si EL-Nikkor 50/2.8N a světe div se, v centru byl o chlup méně ostrý než starý El-Nikkor 50/4N. Jenže - tuto ostrost měl v celé obrazové ploše viditělně stejnou až do zvětšení přes 50x60 (odhaduji, že tak při zvětšení 25x se začala slabší kresba v rozích projevovat).
#9 Anonymous
Publikováno 7 únor 2008 - 14:44:09
Aha. O víkendu zkusím oba ještě v rozích.
#10
Publikováno 7 únor 2008 - 14:53:59
já o tom teď nediskutuji, nemám z čeho vycházet. budu moc rád, když componon bude viditelně lepší než rogonar, nebo anaret. ale už si to chci ověřit. doufám, že se projeví i jiný rozdíl, než ostrost.
například na nikkory jsem slyšel rozporuplné názory. ale nikdo mi nebyl s to konkrétně říct, co je špatně. "APOčkovej rodagon je lepčí". takový prohlášení, bez nějakýho dalšího vysvětlení, je snobský. proto chci, až se mě někdo zeptá umět odpovědět. "já mám nejlepší zkušenosti s tím a tím, protože..." i kdyby to mělo znamenat, že nejsem dostatečně dobrej na to, abych využil možnosti špičkovejch objektivů. pak totiž nemá cenu, abych si je kupoval. na co hondu 600, když mám ve 100 km/h závrať, jeslti mi rozumíte
#11
Publikováno 7 únor 2008 - 16:23:03
proto se chci například zeptat, zda má použitý papír výrazný vliv na užitnou hodnotu objektivu. dělám na fomu a asi i budu. vystačím proto s anaretem (pokud je skutečně, jako že asi ano, výrazně horší rodagonu)? přijde mi to jako nesmysl. ale je to důležité pro interpretaci výsledků.
#12
Publikováno 7 únor 2008 - 17:01:40
#13
Publikováno 7 únor 2008 - 17:05:35
...srovnávam se stejnym rodagonem a anaretem. kdyby vám ho někdo položil na pult, tak z něj dostanete ujímání, jak je vošklivej a vošoupanej, ale kreslí...krásně, tak nějak jinak. prostě sklo no
#14
Publikováno 7 únor 2008 - 17:14:50
#15
Publikováno 7 únor 2008 - 17:19:52
#16
Publikováno 7 únor 2008 - 17:20:53
#17
Publikováno 7 únor 2008 - 17:23:47
#18
Publikováno 7 únor 2008 - 17:34:51
#19
Publikováno 7 únor 2008 - 17:53:30
#20
Publikováno 7 únor 2008 - 17:53:30
zajímá mě spíš, jestli jste si někdo takový testy taky dělal a jak jste na to šli, páč bych chtěl dát sklíčkům nějakou stejnou šanci
#21
Publikováno 7 únor 2008 - 19:23:35
přesně tak. mluvíš mi z ducha. tuhle jsem se totiž s někym bavil o autech, a povidá mi "já ze svý fabie 1,9... vytáhnu na čtyřku 180" a nebyl zaboha schopen pochopit, že na světě žijou lidi, pto který rychlost neni měřítkem kvality vozu. poto já, ačkoliv bych mohl věřit obecným názorům, nechci jen tak placnout do zvětšováku nejdražší objektiv, na kterej zrovna mam uzkazovat fotky s vysvětlivkou - to je schneiderem
zajímá mě spíš, jestli jste si někdo takový testy taky dělal a jak jste na to šli, páč bych chtěl dát sklíčkům nějakou stejnou šanci
Zkus se kouknot na
http://martyfoto.host.sk/technik.html
někdy jsem měl ještě jeden odkaz ´... pohledám
#23
Publikováno 7 únor 2008 - 21:20:06
Pan Martykan už udělal skoro vše.
Co chceme od zvětšovacího objektivu?
- aby co nejostřeji kreslil při "ideální cloně" (s tou obvykle vystačíme)
- případně - aby kreslil co nejlépe při nižších clonových číslech (pro případ velmi krytých negativů nebo velkých zvětšení)
- aby kreslil pokud možno stejně ostře (ve smyslu "co nejostřeji") po celé ploše obrazu (střed, rohy...)
- aby úbytek světla od středu k okrajům (až do rohů) byl co nejmenší. To samozřejmě nezáleží pouze na objektivu, ale také na "distribuci světla ze zdroje".
A úplně nejdůležitější je, jaké má kdo potřeby a nároky! Ona žiletkovitě ostrá kresba není vždycky žádoucí.
- a přenos kontrastu.
Pak se také naskýtá otázka, zda se vyplatí koupit špičkový objektiv, když víme, že "kvalita stoupá lineárně - cena exponenciálně". (Dnes už to tak úplně neplatí u použitých objektivů, ale u nových bezesporu ano.)
Když budeme (mezi padesátkami) považovat za špičku APO Rodagony a APO Componony HM a "za ještě použitelné" Anarety (některé - povedené!) a škrtneme je jako krasobruslení, zbývají v podstatě jenom Rodagony, Componony (ve světelném - 2,8 i méně světelném - 4 provedení), EL Nikkory a Meogony. Myslím si, že "klonované" objektivy renomovaných firem (Neonon - Rodenstock) se u nás vyskytují velmi sporadicky. Stejně tak Leitzovy objektivy (nevyrábí se) jsou již víceméně raritní.
Má zkušenost:
Anarety - z několika kusů, se kterými jsem pracoval, je jeden tak vynikající, že se plně vyrovná Compononům a Rodagonům a šlape na paty APO R a APO C. Všechny ostatní byly nedobré, především byly nejméně v jednom rohu neostré a obraz byl "mdlý".
Meogony - měl jsem dva Meogony, z nichž jeden 50/2,8 je výtečný (dokonce možná neodlišitelný optickým výkonem od Compononu S a Rodagonu stejné světelnosti).
Rodagon - jedním slovem TOP.
Componon S - totéž.
APO Rodagon - v černobílé fotografii odlišitelný od Rodagonu a Compononu pouze tehdy, když vedle sebe položíte dva stejné výstřižky z fotografií zhotovených jedním a druhým objektivem.
APO Componon HM - odlišitelý (ale tak tak) od ostatních i na dvou fotkách, hlavně z titulu přenosu kontrastu.
Jak jsem porovnával? Jednoduše - ba primitivně:
Makro Tamronem 90kou při cloně 8 jsem na PlusX vyfotil list papíru A5 potisknutý (kalitní laserovkou na superbílý papír) stejným textem různé velikosti (od největšího k nejmenšímu až titěrnému). Měřil jsem expozimetrem na dopadající světlo. Fotil jsem (ze stativu se samospouští) z takové vzdálenosti, aby na negativu zaujímal papír cca 6-7 mm na šířku políčka. Vyvolal jsem ve stocku Xtolu "předepsaným způsobem" (dle datasheetu).
Pak to už bylo jednoduché... Vytočil jsem zvětšovák tak, aby se právě ten vyfocený papír vešel na 13x18 a první zvětšeninu jsem udělal ve středu. Pak jsem posunul negativ tak, aby byl promítán do levého horního rohu, exponoval jsem při stejné cloně i stejným časem, pak do pravého horního atd. Tím jsem získal 5 fotografií. Po standardním zpracování (stejným časem pobytu ve vývojce) a usušení už bylo velmi snadné vyhodnotit: který nápis je ještě dobře čitelný a který už nečitelný a která fotka je světlejší a která tmavší (to ale vyhodnocujte na denním světle!).
"Test" dopadl tak, jak jsem popsal výše.
Roky praxe mě vedou k názoru, že "absolutními vítězi všech formátů a ohnisek" byli: APO Componon HM 90mm a APO Rodagon N 105mm. Anareti použitelní (jeden vynikající), všichni ostatní na hranici rozlišitelnosti... (Nikkory neznám a Neonon jsem měl nakrátko zapůjčený.)
V podstatě však lze z tohoto pokusu vyvozovat velmi málo!
Je nepochybné, že kvalitní zvětšovací objektiv je veledůležitou podmínkou pro získání dobré zvětšeniny, ale stejně důležité jsou: snímací podmínky (objektiv, nasvícení, zaclonění - zdaleka ne vždy kreslí objektiv ideálně při cloně 8!, mlátící zrcadlo, expoziční čas, upevnění fotoaparátu...), použitý film a jeho zpracování, kvalita a charakter světelného zdroje zvětšováku, "srovnání" zvětšováku (to je a současně není jednoduché a někdy ani možné!), vyrovnání fotopapíru na průmětně atd. atd. atd.
Dnes pracuji s APO Rodagonem N 50mm a 105mm a APO Compononem HM 90mm (kino a 6x7, výjimečně 6x9). Ale pozor! Ne proto, že bych si o ostatních myslel, že jsou špatné, nebo nevěděl co s penězi. Důvod je prostý - koupil jsem tyto objektivy za hodně dobrou cenu...
Kdybych je nedostal za tolik, za kolik jsem je dostal, dále bych zvětšoval Meogonem 50mm (neodpustím si poznámku o nestandardnosti produkce Meopty!) a 100 mm Compononem S.
Takže tak.
#24
Publikováno 8 únor 2008 - 07:20:50
#25
Publikováno 8 únor 2008 - 14:13:30
#26
Publikováno 8 únor 2008 - 14:54:56
PS: Doma radej nerikam ze muj starej Anaret 105mm je do 24x30 uplne stejne dobrej jako jeho nastupce z rodiny Rodagonu
#27
Publikováno 8 únor 2008 - 22:43:56
#28
Publikováno 9 únor 2008 - 01:41:23
...taky to tak cejtim, mam teda na kino rodagon, ale má na kraji naštíplou čočkuDaleko lepsi je objektiv co ma nejak charakt. podani obrazu. Ty skla vyhnany ostrosti a prenosem kontrastu k absolutni dokonalosti jsou vhodny tak pro tisk modnich casopisu.
PS: Doma radej nerikam ze muj starej Anaret 105mm je do 24x30 uplne stejne dobrej jako jeho nastupce z rodiny Rodagonu
#29
Publikováno 9 únor 2008 - 09:32:37
přešel jsem z Anaretu na Rogonar S a je to znát....
S tímhle bych tak celkem nesouhlasil. Udělal jsem totéž, ale rozdíl v kvalitě nepozoruju.
#30
Publikováno 15 únor 2008 - 10:20:03
1. rodagon APO
2. componon APO
3. Anaret S 4,5/50
4-6: componon S 2,8/50
meogon 2,8/50
nějakej durst....
.
.
.
9. nikkor 2,8/50....
a tak dále. pro pořadí byl rozhodující průmer mezi indexy pro plnou díru a pro zaclonění o dva stupně. což mi přišlo trochu problematické, protože při samotném zaclonění (které je běžné) byly výsledky trochu jinde. Přesto byl anaret na 1-2 místě. No, je to dvacet let starý....
#31
Publikováno 15 únor 2008 - 10:30:21
#32
Publikováno 15 únor 2008 - 10:35:19
jinak v jiném testu, který se týkal MG4 byl zas anaret 105 jasně horší než rodagon.
#33
Publikováno 15 únor 2008 - 10:37:40
#34
Publikováno 15 únor 2008 - 10:49:34
#35
Publikováno 15 únor 2008 - 10:51:02
#36
Publikováno 15 únor 2008 - 10:58:43
nebylo od věci popsat postup přesného nastavení zvětšovacího přístroje a
osvětlovacího zdroje , s přihlédnutím k požadavku ideálních rovin rámečku
a projekční desky a centrování celého systému pro rovnoměrné osvětlení .
Po splnění tohoto základního požadavku má smysl něco porovnávat . Jako
jednoduchý testovací obrazec se osvědčil ústřižek látky z dámské silonové
tenké punčochy , vložený do rámečku místo negativu . Erik
#37
Publikováno 15 únor 2008 - 11:04:08
#38
Publikováno 15 únor 2008 - 12:15:54
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních