Přejít na obsah


Fotka

Matnice - výroba, koupě ?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
225 odpovědí na toto téma

#201 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 3 prosinec 2022 - 03:05:39

V předchozích příspěvcích i odkazech na internetu je většinou zmiňována zrnitost 400 - 600, výjimečně 800. Zajímalo mě, jestli se dá udělat ještě jemnější matnice.

Al2O3 (korund) se zrnitostí F1000 se moc neosvědčil, ale může to být moje nešikovnost. Černý karbid křemíku (SiC) F1000 zafungoval výborně, matnice je opravdu velice jemná.

 

Otázka je, jestli je to dobře. Jasný obraz nenarušený zrnitostí matnice je skvělý, nicméně je převážně na ose a směrem od osy rychle ubývá. Takže matnice, abych se vyjádřil 

tak nějak "odborně", moc nematnicuje. V ideálním případě by to chtělo alespoň provizorní krabici s kvalitním objektivem a sadu matnic vyrobených se zrnitostí 400,600, 800, 1000.

A porovnávat v různých podmínkách, co funguje lépe. Když mluvím o kvalitě zobrazení, zkouším to objektivem z diaprojektoru v jedné ruce a matnice ve druhé, takhle se toho moc nepozná.

 

Ještě poznamenám, že skleněné fotorámečky vyrábí více firem v různé kvalitě a různé ceně. Setkal jsem se i se zvlněným sklem a různými tloušťkami skla. 

Co se mi nedaří, je čistě sklo uříznout. Na pokusy je to jedno, ale pokud by někdo dělal skutečnou matnici do foťáku, asi je nejlepší nechat uříznout kvalitní sklo u sklenáře. 

Udělá to přesně na míru, rovné okraje a ještě je zabrousí. To je důležité pro broušení matnice, okraje musí být sražené včetně malého zaoblení rohů. 


  • 0

#202 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 3 prosinec 2022 - 11:44:50

Pozor! Pozor!

 

Černé číslo brousí matnici.

 

Konec hlášení.


  • 0

#203 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 4 prosinec 2022 - 02:39:22

Musím Tě opravit. Černé číslo brousí matnice.

Už jsem takhle poškrábal asi osm sklíček a baví mě to čím dál, tím víc. Když na něco přijdu, zase to sem napíšu. 

Sdělená radost - dvojnásobná radost.  :-)


  • 0

#204 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 7 prosinec 2022 - 20:11:13

To je dobře, že někdo něco dělá a napíše zkušenost.
  • 0

#205 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 7 prosinec 2022 - 22:21:45

Tak teda, jestli můžu ... ? Porovnával jsem matnice vyrobené hrubším korundem a jemným SiC F1000. Metoda jednoduchá, podívat se skrz tu matnici ve tmě na malý vzdálený zdroj světla. Pokud prosvítají obrysy toho světla, není to dobré (F1000). Možná nakonec bude správnější postup navrhovaný v jednom starším příspěvku, napřed vyrobit matnici hrubším brusivem a pak teprve ji dokončit jemnější zrnitostí. Takže další námět na pokusy. Jenom mě štve, že k tomu hrubšímu korundu nemám žádné údaje, takže zatím neumím dát doporučení pro reprodukovatelné výsledky. 


  • 0

#206 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 7 prosinec 2022 - 22:59:32

Jsem zvědav, jak se z toho budeš vybrušovat, Roznere.


  • 0

#207 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 8 prosinec 2022 - 02:41:38

Blbě, protože je lepší nápad ověřit, než ho vybleju na internet. Situace je taková, že na pořadí nezáleží, matnice se chová podle toho, jakým brusivem byla broušena naposled. Jediné, co mohu s určitostí říct, je to, že Korund F1000 udělá jemnější (tedy zdá se horší) matnici, než SiC F1000. Zbývá maličkost, vyzkoušet, která zrnitost vytvoří matnici co nejjemnější, ale současně už dost hrubou na to, aby zdroj světla neprosvítal. Pochopitelně nemůžu vyloučit, že v praktickém použití jako matnice do velkoformátové kamery bude optimum ještě trochu jiné. Například proto, že velmi vychvalované namatlání matnice olejem, které opravdu funguje, způsobí na druhé straně mírné prosvítání světelného zdroje, které v tuto chvíli považuju spíš za chybu. Trošku jsem si naběhnul, celé to bude složitější, než se na první pohled zdá. Asi bude mít Polpur další kšeft, musím tomu přijít na kloub.


  • 0

#208 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 8 prosinec 2022 - 12:27:01

Blít a do těch blejtů růži zasadit.

 

Sice nemáš s prokletými básníky lautr nic společného, nutno však poznamenat, že tvůj poněkud dekadentní způsob vyjadřování poukazuje na jistou nevyzrálost a naivitu. 

Neztrácej však víru, Bůh ti žehnej!


  • -2

#209 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 8 prosinec 2022 - 12:57:42

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.
  • 3

#210 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 8 prosinec 2022 - 20:07:45

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.

V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.

Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?

Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 

 

Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.


  • -6

#211 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 8 prosinec 2022 - 22:38:53

Nejsem autorem tohoto vlákna, přesto bych uvítal, kdyby se debata omezila na věcnou stránku problému. Ano, nejsem borec ani odborník na matnice. Ale baví mě zkoušet nové věci a nevidím nic špatného na tom, když o svých pokusech tady napíšu pár řádek, i kdyby to pro ostatní posloužilo jenom jako varování před slepými cestičkami, které nikam nevedou. I to může ušetřit čas a námahu. 


  • 4

#212 vejfuk

vejfuk

    Nováček

  • Předplatitel
  • 468 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 132

Publikováno 9 prosinec 2022 - 15:13:59

 

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.

V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.

Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?

Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 

 

Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

 

 

Seš si vědom toho že sem nemusíš chodit?


  • 0

#213 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 9 prosinec 2022 - 16:18:49

 

 

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.

V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.

Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?

Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 

 

Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

 

 

Seš si vědom toho že sem nemusíš chodit?

 

Všiml jsem si, že docela často kladeš stupidní otázky. Máš nějaký problém se svou integritou? Nemusíš odpovídat.


  • -7

#214 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 10 prosinec 2022 - 17:17:33

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.
Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.
V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.
Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?
Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 
 
Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

S agresivním zlejškem jako jsi ty nemá smysl diskutovat a na výchovu už je pozdě, ani o jedno jsem se nepokoušel, chtěl jsem tě jen (naivně) požádat, abys se choval slušně a nevybrždoval diskuzi, i když je na tvůj nadupanej závoďáckej intelekt příliš pomalá - prostě šlápni na plyn a vrať se zpátky rejdit do debat pod články na Novinky.cz.
  • 1

#215 vejfuk

vejfuk

    Nováček

  • Předplatitel
  • 468 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 132

Publikováno 10 prosinec 2022 - 19:58:07

 

 

 

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.

V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.

Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?

Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 

 

Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

 

 

Seš si vědom toho že sem nemusíš chodit?

 

Všiml jsem si, že docela často kladeš stupidní otázky. Máš nějaký problém se svou integritou? Nemusíš odpovídat.

 

 

Ale odpovím když už ses zeptal. Podle tvých jedovatých příspěvků máš zcela určitě problém ty. Zcela souhlasím s kolegou iuliuzzem, diskuze na Novinkách je pro tebe jako stvořená, budeš tam jak doma. Prosím neodpovídat, myšleno celkově na tomto fóru. 


  • 0

#216 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 10 prosinec 2022 - 23:12:40

 

 

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.
Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.
V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.
Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?
Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 
 
Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

S agresivním zlejškem jako jsi ty nemá smysl diskutovat a na výchovu už je pozdě, ani o jedno jsem se nepokoušel, chtěl jsem tě jen (naivně) požádat, abys se choval slušně a nevybrždoval diskuzi, i když je na tvůj nadupanej závoďáckej intelekt příliš pomalá - prostě šlápni na plyn a vrať se zpátky rejdit do debat pod články na Novinky.cz.

 

Docela tě chápu a rozumím tvému spravedlivému rozhořčení. Velice se za svá příkrá a nevhodná slova omlouvám. Za celou dobu, co zdejší diskuse pročítám, si již některé přispěvovatele pamatuji, u některých vím co lze od nich očekávat. Co se týče tebe, iuliuzzi, mám tě v paměti jako zdatného a kultivovaného temnokomorníka. V žádném případě tě nepodezírám z toho, co podsouváš mně. Jak to chodí na Novinkách vím, ostatně jako všichni. Nediv se proto a ber to jako vysvětlení jistého neporozumění, kdy jsem tě podle tvé reakce připomínající styl "novinkářu", zařadil mezi ně. Ve svém věku bych měl postupovat uvážlivěji a nejednat zbrkle. Měl jsem volit jiná slova, jednoznačně upozornit na některé formulace v příspěvku uživatele Black, které se mi nelíbí(vybleju na internet). Někdo takové příspěvky nechá bez povšimnutí, někdo je už zcela lhostejný a otrlý. TK není žumpa "Novinky.cz" a snad nikdy nezabředne do špinavostí, které se již jinde stávají normou. 

Je zajímavé, že Black(určitě mě zase pošle do horoucích pekel, že ho zase zmiňuji)  poslední příspěvek formuloval rozumně, pochopil. Je jisté, že další exces z jeho strany se nebude už  opakovat. U některých jiných si nejsem zcela jist. 


  • -2

#217 opematus

opematus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: -44

Publikováno 10 prosinec 2022 - 23:30:12

 

 

 

 

Tvůj sebevědomý a nutkavý vyjadřování způsob zase poukazuje na to, že už tě odtud jednou vykázali a že už tě to tu zase nebaví.

Zkus se ovládat.

Tvá poslední věta byla zajisté myšlena jako výzva k reakci(nebo prostě jen hloupá). Výzvu přijímám.

V něčem musím s tebou souhlasit a to v tom, že mám něco co ti evidentně chybí. Sebevědomí. Zbytek tvé sentence je jen tvá nutkavá potřeba někoho vychovávat, montovat se do něčeho čemu nerozumíš, co jsi nepochopil. Přirovnal bych tě k tzv. vybržďovači. Nedávno to na mne jeden zkoušel, zablokoval celou rušnou ulici, machroval před svou starou. Nevím jak to nakonec dopadlo, objel jsem ho boční ulicí. Pravděpodobně dostal po tlamě od ostatních.

Co s tebou? Stačí? Pochopil jsi?

Co se týče Black2684. Je už velký chlapec, hloupý není, určitě nepotřebuje aby se ho někdo zastával. Jestli jsi jeho příbuzný, tak pardóóón. 

 

Pozn.: Byly časy, kdy tu psali borci, kteří věci opravdu rozuměli, články psané s velkou erudici, radost číst. Občas se ještě něco rozumného a přínosného objeví, jinak hrůza a zmar. Je to škoda.

 

 

Seš si vědom toho že sem nemusíš chodit?

 

Všiml jsem si, že docela často kladeš stupidní otázky. Máš nějaký problém se svou integritou? Nemusíš odpovídat.

 

 

Ale odpovím když už ses zeptal. Podle tvých jedovatých příspěvků máš zcela určitě problém ty. Zcela souhlasím s kolegou iuliuzzem, diskuze na Novinkách je pro tebe jako stvořená, budeš tam jak doma. Prosím neodpovídat, myšleno celkově na tomto fóru. 

 

Nečti Novinky, nebo se z toho zblázníš!


  • 0

#218 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 12 prosinec 2022 - 15:24:02

Tak asi raději zpět k matnicim..
  • 0

#219 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 15 prosinec 2022 - 03:21:26

Pokud je mi dovoleno, rád bych zopakoval pár věcí, které určitě už byly řečeny v předchozích příspěvcích, ale zdá se mi užitečné, aby byly tak nějak pohromadě, aby byl "vykolíkován" prostor, ve kterém se pohybujeme. 

 

- Neřešíme primárně matnice určené k rozptylu světla v nějaké osvětlovací soustavě, i když ty lze naznačenými postupy také vyrobit svépomocí. 

- Neřešíme moderní plastové matnice vyráběné speciálními postupy, které jsou pro amatéra zcela nedostupné. 

Bavíme se tu o matnicích, které lze vyrobit doma na koleně broušením skla, případně o matnicích, které se dají vyrobit z nějaké matné plastové fólie.

Cílem je získat matnici pro pozorování a zaostření obrazu vytvořeného objektivem v nějakém foťáku. Zpravidla jde o střední nebo velký formát. 

V mém případě jde ještě o matnici do zaostřovací lupy ve stylu "krabička Meopta", ale to bude spíš výjimka. 

 

Matnice je typickým případem kompromisu, vždycky je "něco za něco". Chtěli bychom, aby obraz byl jasný, jemný a po celé ploše rovnoměrný (bez vinětace - tmavých rohů). 

To jsou požadavky, které jdou proti sobě a vždycky bude nutné z některých podmínek slevit, ideální matnice neexistuje.

Na konečný výsledek mají vliv tyto věci:

 

- Světelnost objektivu - logicky, čím světelnější objektiv, tím světlejší obraz na matnici dostaneme

- Každý objektiv více nebo méně "vinětuje" (úbytek světla v rozích) a to také v závislosti na nastavené cloně. Tuto část vinětace žádná matnice nespraví.

- Materiál, technologie výroby a použité brusivo při broušení matnice.

- Použití nějaké lupy (často fresnelova lupa) pro usměrnění paprsků procházejících matnicí směrem k pozorovateli. Vhodná volba ohniskové vzdálenosti takové lupy.

- Použití / nepoužití finty s naolejováním matnice. Skutečně to funguje, ale opět jde o zesvětlení středu na úkor rohů.

- Eliminace "falešného světla" ať už odrazy uvnitř foťáku, nebo omezením světla dopadajícího na matnici ze strany pozorovatele (jeptiška).

 

To, co jsem napsal, není žádné dogma. Naopak, je to psáno i proto, aby mě kdokoliv mohl opravit nebo doplnit, bude-li to třeba.


  • 0

#220 danz

danz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 432 příspěvků(y)
  • LocationHavířov / Karviná
Reputace: 192

Publikováno 15 prosinec 2022 - 10:27:27

Blacku - budu rad za jakoukoliv praktickou zkusenost, ktera by mi nakonec pomohla.

Mam panoramaticky 6x17 fotak (na svitek) z 3D tisku - toto: https://zorman.smugm...Cameras/6xMULTI

V case vyvoje jsem s timto kamosem pres internet o tom diskutoval a nakonec mi jeden fotak za naklady poslal.

Mam to vymenna zada - rollback na svitek nebo zada s matnici na zaostrovani.

Nabizel mi levnou matnici nebo drahou na 6x17 stroje. Tu drahou jsem fakt nebral, neskutecne penize.

Ta levna realne neni pouzitelna na ostreni, potrebuji neco lepsiho.

 

Par doplnujicich informaci:
Objektiv: Super Angulon 90 f8

Presne rozmery i tloustku stavaji matnice mam nekde poznamenane

Nepotrebuji jasny obraz v cele plose, staci mi pouzitelny jemny obraz ve stredu - fotim tim primarne krajinu a mesto, objekty 2m a dale, clonova cisla f32 nebo f45. Ted to fotim na pseudo hyperfokalni (protoze na helicoidu nejsou naznaceny vzdalenosti zaostreni).


  • 0

#221 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 15 prosinec 2022 - 12:17:57

To je moc pěkná mašinka ! Objektiv asi nebyl nejlevnější. Rád bych během pár dnů dal nějaké další poznatky kolem broušení. Pokud by Ti to připadalo použitelné, musel bys sehnat rovné sklíčko potřebných rozměrů (dva kusy), brusivo není problém, firma Polpur funguje. No a pak brousit a zkoušet. Ještě napíšu SZ.


  • 1

#222 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 15 prosinec 2022 - 20:54:40

No na můj vkus to zní příliš jako raketová věda. Hezky to shrnul kolega Czechura o pár příspěvků výše.

Moje rada - pokud má matnice 2 mm, jsi za vodou - dojdi ke sklenáři, cena skla cca 10,-, z odpadu mu tam vyber nepoškrábané 4mm sklo cca a4 jako podložku, matnici sraz brouskem hrany (nebo řekni sklenáři), sežeň pár gramů SiC 600 a 800 (za poštovné pošlu, pokud budeš chtít) a za 20 minut máš hotovo; pokud ti nebude vyhovovat 600, přebrousíš na 800.

Pokud má matnice menší tloušťku, máš trochu problém.

Slabší sklo se dá sehnat od Vladimíra Mazance ze Železného Brodu, je schopen udělat i matnice, cenu neznám, nakonec jsem tenkrát vyrobil sám.

https://sklokomponenty.cz/

Pokud bys netrval na výrobě svépomocí, matnice taky dělal někdo, tuším, z Berouna (nemůžu to teď najít), taky mi nedávno někdo říkal, že objednal matnici 13x18 cca za 300, můžu se zeptat, od koho.

Mazat matnici olejem vřele nedoporučuju, alespoň ne ty větších rozměrů, to se jen uprostřed rozzáří při otevření objektivu kolečko a zbytek tone ve tmách.

Mimochodem - proč se nedá ta nynější používat? Je hrubá? Nestačilo by ji přebrousit jemnějším brusivem?
  • 1

#223 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 17 prosinec 2022 - 14:15:15

Rád bych objasnil jeden detail z té "raketové vědy". To, co jsem honosně nazval "technologie výroby" je velmi prosté. Během pokusů jsem použil dvě metody broušení. První, většinou doporučovaná, je brousit dvě stejná sklíčka o sebe. 

Určitě funguje, ale mám pocit, že o něco lépe se mi daří, když brousím jen jedno sklo nástrojem, což je ocelový váleček s rovnou plochou o průměru asi 4 cm. Do té plochy jsem navíc udělal drážky pro lepší rozložení brusiva a pečlivě zaoblil všechny hrany. Když nic jiného, stačí jenom jedno sklo, nejsou potřeba dvě. 

Také se mi osvědčilo do vody, kterou přidávám k brusivu, kápnout pár kapek smáčedla. Fomapon nemaje, uloupil jsem manželce z kuchyně nějaký saponát na nádobí.


  • 0

#224 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 23 prosinec 2022 - 02:10:53

Chtěl jsem toho do Vánoc stihnout víc, ale přepadla mě nějaká chřipka, takže jen stručně. Výše popsanou metodou jsem vybrousil tři matnice. S brusivem SiC F1000, F600 a F400. 

Čím vyšší číslo, tím jemnější matnice, ale také větší rozdíl mezi středem a okrajem. V tuto chvíli se mi to jeví tak, že F1000 je nedobře, F600 těsně na hraně, ale v pořádku a F400 s rezervou O.K.

Za kritérium jsem si zvolil to, jestli je při pohledu skrz matnici malý vzdálený zdroj světla rozlišitelný, či nikoliv. Pro F1000 je zcela zřetelný, dokonce lze rozeznat jednotlivé čipy v LED žárovce. 

Pro F600 je to opravdu jen nepatrný náznak a pro F400 je zdroj světla zcela potlačen. Když se to vyfotí digitálem (pardon), tak je na histogramu vidět, že s klesajícím číslem je histogram užší, 

tedy matnice lépe rozptyluje světlo. 


  • 0

#225 Black2684

Black2684

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 245 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 71

Publikováno 10 leden 2023 - 17:03:09

Byl jsem požádán o fotku, jak vypadá ten váleček. Přísně vzato, není to váleček, ale valivé těleso z velkého ložiska, ani netuším, kde jsem k tomu přišel. Blbě se to fotí, během broušení se sklo zmatní, ale váleček se vyleští. Neptejte se mě proč, netuším. Prohlubeň uprostřed už tam byla, drážky jsem vybrousil pro lepší distribuci brusiva, ale možná to není nezbytné, jiný váleček fungoval i bez toho.

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  Valec.JPG   49,12K   3 Počet stažení

  • 1

#226 iuliuzz

iuliuzz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 216

Publikováno 2 srpen 2023 - 23:23:37

Tak jsem nedávno rozbil krátce po sobě dvě matnice, 13x18 a 18x24, a byl proto nucen věnovat čas jejich výrobě. Vyrobil jsem (ne že bych na ně byl nějak hrdý - povedlo se mi na několika místech probrousit o něco víc než zbytek, je to vidět, ale na funkci to vliv nemá..), ale zničehož nic mi začalo vadit, jak se hrozně se lesknou. Když si člověk hodí hadr přes hlavu, je to samozřejmě lepší, ale stejně tu a tam světlo probleskne a ruší, když se chce člověk podívat bez hadru se světlem v zádech, není vidět skoro nic (kromě vlastního obrazu, což také zrovna k dobré náladě nepřispěje :). Jelikož jsem nedávno navštívil prodejnu Nielsenu, pojal jsem nápad zkusit vyrobit matnici z toho jejich antireflexního skla. Pojal a uskutečnil. A musím říct, že jsem nadmíru spokojen! Zatím tedy jsem neměl příležitost vyzkoušet v ostré sestavě, jen zkusmo porovnat matnice 13x18 a 18x24, ale myslím, že obratem vyrobím i tu větší s antireflexem:

 

 

Přiložený soubor (y)


  • 3




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních