Zkušenosti s formátem 6x4,5
#1
Publikováno 20 duben 2008 - 22:36:02
1. Jak se Vám tento formát drží v ruce nebo používáte vždy stativ?
2. Objektivy Pentax a Mamiya - vyrovná se ještě kinofilm s použitím jemnozrnné vývojky a opravdu dobře kreslícího objektivu?
Plachty dělat nebudu max. zvětšenina do 40x50 cm. Na ostatní věci mám Sinar a tak se nechci ptát na větší formáty. Je to super na spoustu věcí, ale světelnost objektivů není nic moc a portrét časem 1/8 a méně zrovna k pohotovosti nepřidá, zvláště, když mezi zaostřením a expozicí ještě vkládáte kazetu. Kurz dolaru je teď lákavý a starší Pentax 645 nebo Mamiya 645 PRO TL nevychází s objektivy a kazetami tak děsivě, jen nevím zda si hodně pomůžu nebo jen dostanu něco co už mám.
#2
Publikováno 20 duben 2008 - 22:59:53
PS: klidně i Bronica SQ s kazetozu 6x4,5 (je to 6x6) foťák, nebo ETR, na Pentax se vykašli kvůli nevýměnným zádům, hranolu, gripu...
#3
Publikováno 20 duben 2008 - 23:11:03
#4
Publikováno 20 duben 2008 - 23:36:00
#5
Publikováno 21 duben 2008 - 00:05:18
Mimochodem, RZta, bez gripu a a hranolu (oboji jsou na ni imho zbytečnosti), mi zas tak kravská nepřijde a ty otáčecí záda ve spojení s lupou na matnici jsou imho na portrét (jak) dělaný.
#6
Publikováno 21 duben 2008 - 06:47:11
#7
Publikováno 21 duben 2008 - 07:32:46
#8
Publikováno 21 duben 2008 - 08:20:21
nenápadnost šachtovýho systému znam už od tlr, ale znova mě i u týhle přece jen větší mašiny příjemně překvapilo, jak úžasně ten pohled "jinam" funguje
o cviku je naučit se opačnej pohyb, ostření a kompozice na matnici erzety jsou jednoznačně nejlepší ze všech včetně mf slr, co sem kdy měl. kamera se mně přesně vejde za spodek do dlaně a dobře tam drží, případně se dá i položit na předloktí s úchopem za sklo. vydržel sem s ní v ruce (bez popruhu) chodit půl dne a ruka mě nebolela - je docela lehká - halt plasťáček, no i když pro baby to asi nejni ani tak - by jim to neslušelo
nějakej domestikovanej turek se mně v norimberskym úbánu ptal, kolik to má mega
přesto zvažuju, že doplňkově budu v tý brašně místo jedněch zad nosit óemko se širokáčem - zabere asi tak stejně místa jako ten bek
čim větší, tim lepší
kdyby šel dělat strýt na 50x60 negativ, du do toho takhle to alespoň zkusim. ale zase syrový fotky taky nejsou špatný
#9
Publikováno 21 duben 2008 - 09:01:19
#10
Publikováno 21 duben 2008 - 10:05:32
Dost dobře nechápu, že někomu vadí, že skla jsou až od 2,8. RZtka má běžně od 4,5 a na portréty je to fajn. Přeci snad ty portréty nefotíte ve tmě?
nezapomeňte že 400iso vám dá lepší tonalitu než 100iso. A na 6x7 není problém vyvolat jemnozrnně.
#11
Publikováno 21 duben 2008 - 10:19:10
Přístroj má v hranolu velký hledáček a byl s klínovou matnicí, což na portréty není úplně to nej. Co se týče formátu 645 tak na něj jsem si nezvylk. Rozdíl mezi svitkovým filmem a kinofilmem je značný. Dělal jsem 30x40 ze 400á1600 a bylo to velice jemné. Trochu mi chyběla výměnná záda, protože 15 snímků na film mi připadá hodně, pokud se má fotit v jednom světle. Líbila se mi robustnost, velký hledáček, absence zbytečných funkcí, jen ty důležité. (čas, clona ostření předsklop a multiexp.) Taky spolehlivot byla na výši. S tím moje RZ nemůže soupeřit. (koupil jsem jí už rozbitou)
Přesto, že to byl fajn foťák, tak ale srovnání s RZtkou je hodně směrem k RZ. Elektronickou a tudíž přesnou závěrku mají oba.
#12
Publikováno 21 duben 2008 - 10:45:23
voni ty citlivky dou v určitym světle až jako do šediva a to neni hezký, zvlášť když se to má trochu zvětšit a honíte tam alespoň ňákej kontrast. takže jako začátečnický zjednodušení je to dobrý řešení - pomoct si při jednom vpodstatě standardnim zpracování tim citlivym filmem, von to navíc každej zkraje taky pere při tom sluníčku, žejo, ale jak už se to člověk trochu naučí s tim světlem a kvedlánim, tak bych se těch nízkejch citlivostí nebál
#13
Publikováno 21 duben 2008 - 11:54:10
Pro zajímavost, nedávno jsem měl na měsíc zapůjčenou zcela novou Mamiyu 645 AFD II ZD i kazetou na film. Ta věc měla odchylku filmu od roviny ve středu 0,4mm po cca 10sec od přetočení. Šlo to použít právě jen s tou datastěnou ZD, při práci s filmem, bylo při porttrétu docela dost jedno, kam jsem ostřil. Tedy pokud bych nefotil jak kulomet.
Hezký den
Luboš
#14
Publikováno 21 duben 2008 - 13:06:42
Světelnost 4,5 - 5,6 za normálního rozptýleného světla, které se prodírá do místnosti okny je už docela dost. Na tahání světel, odrazných desek a podobných zajímavých věcí bohužel nosiče nemám, proto ta světelnost, i když to říkám nerad je pro mě důležitá. Od většího formátu 6x7 a více mě odrazují už poměrně velká oniska a pokud chceš zachytit i ostré prostředí, ve kterém se člověk pohybuje musíš clonit a zase je tu kritický čas kolem vteřiny. Já jen zvažuji zda formát o 2,7 krát větší než je kinofilm mi hodně pomůže nebo noliv při fotkách 24x30 až 50x60.
#15
Publikováno 21 duben 2008 - 13:47:00
U SF velice záleží na utlumení zrcadla při dosedu. U RZtky je to velice měkký dopad. U M645 je to sice šlupka, ale ta rána je způsobená návratem zrcadla. Dosed nahoru je měkký. Navíc ta poučka je počítána z úhlové vzdálenosti a rychlosti nevědomého pohybu rukou. jenže u kina má obj. 50 stejný úhel jako u 645 objektiv 75 a u objektivu 180 u RZtky je to asi 80-90 ekvivalent ke kinu. JE fakt že když chci velké zvětšeniny, tak tu poučku beru s rezervou. Navíc u časů kolem 1/30 už se mi hejbou ti, které fotím, takže ne vše je, jak bych si přál.
#16
Publikováno 21 duben 2008 - 13:52:09
#17
Publikováno 21 duben 2008 - 15:23:51
erzeta měla údajně při testech na rozklepání zrcátkem nebo spouští nejlepší výsledky z trojice rollei f (a ten ani neklopí!!!), hasy 500, rz67
#18
Publikováno 21 duben 2008 - 16:04:09
#19
Publikováno 21 duben 2008 - 16:25:14
nezanedbávejme boj o zrno
#20
Publikováno 21 duben 2008 - 16:33:54
snad se hodí jen připomenout známou věc , že u některejch vobrázků může bejt zrno a to syrovější podání moc pěkný a je za trest to pak honit z velkejch negativů
nezanedbávejme boj o zrno
pamatuju si jak si dany stezoval ze z tech 4x5" mu to zrno porad nejak nejde a nejde...
#21
Publikováno 21 duben 2008 - 17:25:39
Portréty nefotím, hlavně krajinu (mám Pentax 645 a pár skel A 45 - 55- 75 - 150 a 200) na FP4 (120) a nemůžu si na nic stěžovat (kromě výměnných zad a nemožnosti shiftování...). Nejoblíbenější sklo je asi 55/2,8, fotky ze záklaďáku jsou taky supr. U 150/3,5 (min. zaostření 1,4m) je hodně užitečný mezikroušek No. 1, jinak je detailní portrét problém, to samé platí pro 200/4 (dokonce 2m). Největší jsem dělal zatím 30*40cm, nedostatky v ostrosti jsem nezaznamenal (Rodagon 80/4).
FA 150/2,8 má myslím i kratší zaostřitelnou vzdálenost, 1,2m to je.
viz pentax 645
Mamču 645 neznám, ale hraje pro ni Sekor 80/1,9 nebo jakou to má světelnost.
Pokud nejsou podmínkou výměnná záda a sundávací hranol, volil bych Pentax. Zrcadlo nekope (v krajině se dost často dostanu mezi 1/30 a vteřinu, předsklopení má jenom 645NII a údajně prakticky k ničemu), hezky se drží, a ta matnice ... neviděl jsem zatím jasnější a ostřejší matnici u SF (ta výměnná je).
Jo a že by byla Bronica ve stejné výbavě lehčí se mi nechce věřit. Bez hranolu a gripu možná, ale jinak? Je sice menší, to uznávám, ale přišla mi dost těžká.
#22
Publikováno 21 duben 2008 - 19:08:50
#23
Publikováno 21 duben 2008 - 19:52:00
snad se hodí jen připomenout známou věc , že u některejch vobrázků může bejt zrno a to syrovější podání moc pěkný a je za trest to pak honit z velkejch negativů
nezanedbávejme boj o zrno
Zrno nepopírám, mám rád zrnité reportážní snímky. Více tomu ději člověk věří, než kdyby bylo vše vyhlazené. Dokonce i zrnité portréty dělané jako pérovky jsou parádní, ale klasický čistý portrét mám též rád
Jaká je kvalita objektivů na mamiyu, pentax? (ostrost, kresba v detailech, přenesený kontrast)
#24
Publikováno 21 duben 2008 - 20:22:08
#25
Publikováno 21 duben 2008 - 20:25:39
Nebojte se, že ze 645 tam nebude zrno. Bude, jen když vezmete ten atomal tak to bude jemný.
#26
Publikováno 21 duben 2008 - 20:58:50
Pentax 645 váží bez objektivu 1320g, Bronica ETRSi váží - tělo 480 gramů + hranol 345g + grip 300g tzn 1125 g za tělo s měřením a gripem. Bronica však asi bude mít o něco těžší objektivy, díky závěrce.
fakt? Tak to je Pentax trochu uchylny v tom, ze 645 vazi vic jak 67 )
Tam je telo s objektivem (105) a hranolem 1,6kg, kdyz sundam hranol, tech pul kila je pryc, a co si budem nalhavat, sachta je sachta:)
#27
Publikováno 21 duben 2008 - 20:59:43
Rozdíl zvětšení u fotky 30x40 kino 10x nebo středo645 6x se někde v tonalitě a zrnu musí projevit to je mi jasné, jen u té ostrosti a přenosu kontrastu si nejsem zas tolik jistý. Jestli z toho dostanu pleť i s póry, jednotlivě vykreslené vousy nebo jen hezkou tonalitu bez nebo minimálním zrnem.
P.S. Na přeostřené digi nehraju.
#28 Anonymous
Publikováno 21 duben 2008 - 22:23:09
Ono když mám pořád cca 5x - 8x zvětšovat tak ty skla bych měl řešit než se pro něco rozhodnu. Když srovnám u kina setový zoom objektiv a manuální tak je to hodně velký rozdíl, zvláště když je manuální objektiv opravdu dobrý.
Rozdíl zvětšení u fotky 30x40 kino 10x nebo středo645 6x se někde v tonalitě a zrnu musí projevit to je mi jasné, jen u té ostrosti a přenosu kontrastu si nejsem zas tolik jistý. Jestli z toho dostanu pleť i s póry, jednotlivě vykreslené vousy nebo jen hezkou tonalitu bez nebo minimálním zrnem.
P.S. Na přeostřené digi nehraju.
Z 645 takovou kvalitu budes mit (i 6x4.5 ma ale sve limity), toho bych se fakt nebal. Pokud ale fotis spis rychlejsi repo s AF tak budes treba z manualnich SF zklaman da to vic prace a neni to zadarmo. Ostrost a prenos kontrastu SF x Kino: urcite se najdou blba skla i dobra skla v obou pripadech ale kupodivu jich je v SF min.
Ty u kina dostanes perfektne vykreslene pory a vousy?
Pokud chces extremni kvality kup si treba 4x5" a zkus to. Ja mam doma na zdi portret 50x60 a tam bych si dovolil tvrdit ze je perfektne vykreslenej kazdej vlas, vraska a jeste je to tonalne velmi dobre. Jeste jsem ale nevidel z kina portret kterej pozadujes ty. Kino je primarne urceny na neco jineho.
Pokud te to trapi, neni preci problem si pujcit treba u skody nebo u nekoho z komorniku masinku a otestovat jestli ti bude vyhovovat.
Zdar .D.
Pomerne dost spatnej sken z 6x4,5 tusim za asi FP4 jsem linej hledat zapisky.
#29
Publikováno 22 duben 2008 - 07:09:16
Díky, takovýhle extrém z kina nedostanu, ale s velkoformátovými objektivy a kazetou 6x7 už to tam je. Někdy je samozřejmě takovýhle naturalismus na obtíž. Mě jen vadily ty extrémní časy a nepohotovost - zaostřit, sundat matnici, dát kazetu a pak teprve fotit. Když před člověka postavíš velkou bednu tak hned znervózní a čeká co se bude dít. Tak se právě proto ptám zda si s 6x4,5 pomohu nebo je to zbytečný. Nutit ho, aby v mezičase (zaostření a vložení kazety) se už moc nevrtěl na židly, nedával hlavu dozadu, nevrhnul se k počítači...atd a pak vydržel čas 1/8 - 1 vteřina bez hnutí je nadlidský úkon. U kina si sním povídáš a když se ti záběr líbí tak si ho zastavíš, zaostříš, cvakneš a pokračuješ dále. Ty asi můžeš porovnat kresbu objetivů SF a VF. Rozdíl je při zhruba stejných formátech (6x4,5; 6x7; 6x9) malý nebo obrovský?
P.S. Statické věci mi neutečou, tam samozřejmě vyhrává VF, ale tady byly kdysy obrovské debaty zda je kino dobré nebo fotit jen SF. Nakonec v Brně ještě fotily SF a v Praze už kinem. Jsem v klubu Nekázanka a tam ti staří pánové museli uznat, že na tom kinu něco je. Jde mi o to, jestli neudělám krok zpátky když mám možnost VF
#30
Publikováno 22 duben 2008 - 07:12:11
#31
Publikováno 22 duben 2008 - 07:23:45
35mm film, 85mm/f4/120cm - výsledná HO 4,45 cm
645 150mm, f8, 120 cm výsledná HO 4,03 cm
Jsi na tom samém, jen jsi použil místo iso 100 iso 400. Z 645 to bude vypadat líp. Nevidím tam problém. Velmi málo světla?
35mm film, 85mm/f1,4/120cm - výsledná HO 1,57 cm
645 150mm, f2,8, 120 cm výsledná HO 1,43 cm
Pro mě je prostě na 645 základním univerzálním filmem HP5 s iso 400 a pokud je dostatek světla, snižuju až na iso 25 u PanF. A nikdy jsem se necítil omezený.
#32
Publikováno 22 duben 2008 - 07:28:23
35mm film, 50mm/f1.4/120cm - výsledná HO 4,69 cm
645 80mm, f2,8, 120 cm výsledná HO 5,35 cm
#33
Publikováno 22 duben 2008 - 07:37:21
plocha 645 u Bronicy 2341,75 mm2
Takže si můžeš dovolit 2,7x větší zvětšeninu, abys dostal podobnou velikost zrna. Tzn, ta čtyřstovka fakt není problém.
Jestli to ještě z minulého dostatečně jasně nevyplynulo, tak prostě kinofilm x 645 je co do manipulace naprosto srovnatelný, tzn, téměř nemusíš měnit návyky. Jen to bude v mnoha parametrech lepší s výsledným negativem. Nicméně, jestli máš takovéto pochyby, raději se na to vykašli, však přechod na sf není poviností, že? Já jsem to třeba udělal moc brzo a zasekl jsem se s focením na dva roky.....
#34
Publikováno 22 duben 2008 - 08:25:09
¨Ještě doplním záklaďáky pro málo světla, protože 85/1,4 tu asi má málokdo
ale máme takové sklíčko, dokonce to nejlepčí...planar T*
#35
Publikováno 22 duben 2008 - 09:11:47
#36 Anonymous
Publikováno 22 duben 2008 - 10:15:09
Dany:
Ty asi můžeš porovnat kresbu objetivů SF a VF. Rozdíl je při zhruba stejných formátech (6x4,5; 6x7; 6x9) malý nebo obrovský?
Priznam ze nejsem uplne porovnavaci typ. Ale rozdil mezi kinem a 6x4.5 je veliky ale az od urcite velikosti zvetseniny. do 18x24 je to vcelku jedno . Rozdil mezi 6x4.5 a 6x9 je v podstate stejnej jako kino a 6x4.5.
6x9 ale takrka nedelam nemam rad popmer 3:2.
Rozdil mezi 6x4.5 a 4x5 je az zavratnej alespon na vecech ktere delam ja.
Puvodne jsem mel pripravene 3 zvetseniny 40x50 z 4x5" a chtel jsem je mit na vystave ktera byla jinak cela delana z 6x4.5 a uz pri zvetsovani jsem si rikal ze to je blbej napad. Pri porovnani vedle sebe az katastrofa.
Tak to je tak zhruba vsechno , pro mne system m645 kino prebije uplne ve vsem, co je pro mne dulezite.
#37
Publikováno 22 duben 2008 - 17:39:36
servus - to mně přijde (s tim zrcátkem u p67) jako naprosto zásadní nedostatek, kterej v mejch vočích maže i rovinnost a intuitivnost...
erzeta měla údajně při testech na rozklepání zrcátkem nebo spouští nejlepší výsledky z trojice rollei f (a ten ani neklopí!!!), hasy 500, rz67
Ale jo. Já se Ti ani nedivím. AP 67 i ve verzi dvě sebou hází fakt dost. Já to psal jen, kdyby to třeba někdo, kdo s tím začíná, netušil. Pak by nejspíš hledal chybu v objektivech, nebo v sobě. Nicméně já AP 67II občas používám, kvůliva objektivům, které nejsou tak akademické jako Zeissy na Hasselblad. V protisvětlech jsou sice, oproti tvrzení reklamy, Pentaxy technicky horší, ale subjektivně, alespoň u mne, vyvolávají emoce. Světlo jako by v protisvětle přímo teklo. To se mi s Hasselbladem nikdy nezadařilo.
Jinak RZ moc neznám, ale nějaký čas jsem dělal s RB. Byla to pohoda.
K velkému formátu - technicky úžasné, ale portrét jsem s tím nikdy ani nezkusil. Používám to občas v aťasu a když se nám rád, tak v krajině.
#38
Publikováno 23 duben 2008 - 07:44:38
Jinak nevím co je na tom pravdy, ale prý objektiv 35mm na Mamiy 645 nebyl nic moc jinak ostatní by měli být v rámci možností dobré. To jen informace pro ostatní.
#39
Publikováno 23 duben 2008 - 07:48:08
tak tomu tekoucímu světlu zase rozumim já. dávam taky jednoznačně přednost osobitejm sklům (a koneckonců i lidem) před těma akademickejma
#40 Anonymous
Publikováno 23 duben 2008 - 08:18:37
Děkuji za pomoc při vybírání a spekulování jaké jsou výhody a práce s formátem.
Jinak nevím co je na tom pravdy, ale prý objektiv 35mm na Mamiy 645 nebyl nic moc jinak ostatní by měli být v rámci možností dobré. To jen informace pro ostatní.
mrkni sem M645 forum
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních