zvětšovák-homogenní osvětlení
#1
Publikováno 4 červen 2009 - 20:03:19
#2
Publikováno 4 červen 2009 - 20:38:40
#3
Publikováno 4 červen 2009 - 21:20:03
#4
Publikováno 5 červen 2009 - 09:17:32
Jinak ten lesklý vnitřek měchu, ten mě také dost irituje! Jímá mě hrůza, když vytáhnu film z podia a vidím na průmětně tu řadu světlých a tmavých mezikruží (sice mimo obrazový prostor, zato ale v šílené intenzitě). Tolik parazitních paprsků!
Přemýšlel jsem, co s tím dělat, ale nepřišel jsem na nic použitelného Jakýkoliv matný lak, se bude časem odlupovat, i kdyby byl elastický a aby mi něco padalo na objektiv, to by mě jímala docela hrůza. Možná by pomohlo pískování, jenže to je narušení povrchu, možná vzniknou i nějaké "cáry" a zase bude něco odpadávat!
Jediné řešení, které mi přišlo rozumně realizovatelné je koupě vyššího modelu, tedy OPEMUS 7 nebo MAGNIFAX 4, u kterých je měch z koženky a údajně i uvnitř matný.
Přidal bych ještě otázku: zkusil někdo něco dělat s tím měchem?
#5
Publikováno 5 červen 2009 - 09:21:10
něco jako u vf širokáčů ten speciální nd filtr
jak u barevných hlav- kde šuplík není nevím, ale tam ty úbytky snad takový nejsou
jinak čím širší ohnisko zv. objektivu, tím víc mi světla ke kraji ubývá ta 40 na kino je v tomto ohledu nejzlobivější, pomůže na menší obrázky při zvětšování teletit a na větší holt dosvítit kraje
pro 6x6 mám 105, zacloním o dva stupně a pak ten mag. 3 svítí ouplně rovnoměrně a na čtverce do 28x28 tuším ještě výtah stačí
#6
Publikováno 5 červen 2009 - 09:39:07
když jsem měl ještě Opemus 6, tak jsem původní měch nahradil skládaným z černého kartonu (v papírnictví A3 za 6kč). Práce as na hodinku. Na horní a dolní konec papírového měchu jsem nalepil rámeček z kartonu (jako se dává do menších balení fotpapírů).Horní byl větší a vzepřel jsem ho zevnitř do rámu (nebo se dá přilepit), spodek nezbývá než přilepit, třeba Herkulem - na zvětšováku to docela slušně drží a zároveň se to dá bezbolestně sundat. používal jsem několik let a je v pořádku (ice hrany už vykazují mírné opotřebení, ale nic zásadního - navíc to byla jenom beta verze ). Další výhodou je minimální a maximální délka - u originálu omezená, tady se dalo vyjet s objektivem až na konec kolejniček bez odporu měchu.
Druhý problém hodlám řešit podobně jako Radim, asi zkusím nazvětšovat bílou plochu, naskenovat, trochu si pohrát v gimpu a vytisknout na folii nebo pauzák originální centrfiltr .
#7
Publikováno 5 červen 2009 - 09:42:49
můžu potvrdit, že moje dichroická barevná hlava na 138s to světlo distribuuje fakt nesrovnatelně rovnoměrnějc než předchozí mg4. stejně tak i jejich původní kondenzorová hlava se díky vestavěnejm posunům žárovky i reflektoru dala vyladit téměř dokonale...
#8
Publikováno 5 červen 2009 - 12:10:07
Jestli to bylo myšleno mě, pak věz, že jsem ten Opemus nekupoval jako celek a pěkně jsem si ho poskládal sám z náhradních dílů, které se mi dostaly do ruky docela levně. Navíc jsem si ho tak celkem uzpůsobil ke svému gustu (ale k dílům na Op7 jsem se bohužel nedostal, ačkoliv jsem po něm toužil). Zajisté tedy pochopíš, že mě k němu poutá silný citový vztah a nechce se mi měnit, přestože vím, že Kaiser, Durst nebo něco jiného, levně pořízeného z e-baye, by vykonávalo jistě lepší služby.
Vím že jsem blázen, prostě bych si chtěl ten zvětšováček ještě trochu vymazlit, no!
#9
Publikováno 5 červen 2009 - 12:13:33
Vím že jsem blázen, prostě bych si chtěl ten zvětšováček ještě trochu vymazlit, no!
rozumim
#10
Publikováno 5 červen 2009 - 12:31:07
a až bude vymazlenej a ozkoušenej, tak se možná pochlubím
#11
Publikováno 5 červen 2009 - 12:47:09
takle sem to nemyslelDruhý problém hodlám řešit podobně jako Radim, asi zkusím nazvětšovat bílou plochu, naskenovat, trochu si pohrát v gimpu a vytisknout na folii nebo pauzák originální centrfiltr .
nějakej ten gimp
myslel jsem vzít kousek sádroše, plácnout na zeď a černou a bílou malbu vzít a malovat - temnit od černých krajů až po bílej střed
u toho měřit expozici aby mezi středem a černými okraji byly asi tak ty potřebný necelý dvě clony, odexponovat a pak vyvolat
hlavně trefit to měřítko, aby na matnici a planu to bylo jedna k jedný a tím pádem to pasovalo do šuplíku
stejně žádnou tiskárnu nemám a gimp jsem vyzkoušel a za pět minut letěl do koše, jakej to byl povedenej program
#12
Publikováno 5 červen 2009 - 13:02:01
#13
Publikováno 5 červen 2009 - 13:07:15
určitě to není nejrychlejší cesta k takovýmu foliovýmu filtru
#14
Publikováno 5 červen 2009 - 13:40:43
měl jsem na mysli výsledek (filtr), cesta k němu je už undividuální záležitost
PS: občas mám taky pocit, že vymejšlím proto, abych si mohl hrát
#15
Publikováno 5 červen 2009 - 15:27:04
Ostatní pokusy se začerňováním moc nepomohly, na to vixlajvnatu nic nedrží.A tak jsem v Meoptě Přerov koupil přes kámoše který tam dělal celý spodní díl Opemusu 7 a bylo po problému.
I když jsem nakonec díky přechodu na formát 6x9 přešel na Durst a ten Op7 jsem velmi levně prodal.
Možná, že by někde ve skladech meopty byly nějké ty díly - ale podle mne je to jen malá naděje - je to doba, co šly s výrobou zvětšováků do kytek.
A centrorvání žárovky - no u Dursta mi taky není známo, jak to zvládnu až nebudou ty originální žárovky (jako že už nejsou) když mám kondenzor. takže docela dychtivě tady čtu vlákno o náhradě opálových žárovek a věřím v nějaký zázrak, že to někdo vyřeší i s moderními zdroji povolenými EU.
Ale asi sem naivní.
Tak dobré světlo nejen v komoře přeje Luigi
#16
Publikováno 5 červen 2009 - 16:35:25
Mám pocit že problém nerovnoměrného vysvícení u kondenzorového zdroje českých zvětšováků lze zcela uspokojivě pořešit pouze použitím objektivu o delším ohnisku než je pro formát běžné. Na kinofilm používám 63mm + kondenzor č.2, 105mm pro čtverečky a na 6x9 většinou nadržuju rožky(mám na to i předvyrobené masky pro různé zvětšení).
#17
Publikováno 5 červen 2009 - 17:11:38
já vim, že ti to bude znít jako vopravdu "chytrá" rada, ale zvážil bych při dnešních cenách investici do něčeho od firmy durst například. si řikam, že když už ses dostal s klasickym procesem takhle daleko, že by sis to skoro i zasloužil...
můžu potvrdit, že moje dichroická barevná hlava na 138s to světlo distribuuje fakt nesrovnatelně rovnoměrnějc než předchozí mg4. stejně tak i jejich původní kondenzorová hlava se díky vestavěnejm posunům žárovky i reflektoru dala vyladit téměř dokonale...
JO. Takhle jsem si dokonale vymazlil Mg4a, mám k němu snad veškeré dostupné příslušenství, rámečky vypilované pilníkem na míru... Pak jsem si koupil Durst s bar. hlavou, Mg rozmontoval a složil na skříň. Dursty nejsou o moc objemější, a práce s tím, to se fakt nedá s Mg srovnávat. I když chápu sentimental value...
#18
Publikováno 5 červen 2009 - 18:33:38
Jako bych viděl tu dobu před 20,25 lety.Podobných rad byly plné časopisy,knížky o fotografování / dnes často mnohými doporučované začátečníkům/, prostě milion zcela jednoduše továrensky řešitelných problémů ,o kterých se všeobecně vědělo se řešilo všelijak,jen ne u výrobce.Všechno se před použitím muselo vytunit,aby to bylo alespoň trochu k světu,ať to bylo foto,audio,prostě vše.Protože jsem už jako mladý zobák byl nucen na tuto filozofii přistoupit,ledacos si dnes jsem schopný spíchnout sám.Ale o to více mne irituje,když dnes někdo tyto nedodělky nebo přímo paskvily / o konkrétních modelech techniky z tehdejší doby zde raději pomlčím /nějakým způsobem vyzdvihuje a velebí.Zatímco venku se člověk mohl soustředit na opravdovou práci,tady se mnohdy pouze neustále tunilo.
#19
Publikováno 5 červen 2009 - 20:35:03
U Opemusu 5 jsem měl na každém žebérku měchu seshora nalepený vystřižený sametový kroužek. Byla to rada kterou jsem vyčetl v jednom ze starých čísek Fotografie. Myslím že to fungovalo.
Mám pocit že problém nerovnoměrného vysvícení u kondenzorového zdroje českých zvětšováků lze zcela uspokojivě pořešit pouze použitím objektivu o delším ohnisku než je pro formát běžné. Na kinofilm používám 63mm + kondenzor č.2, 105mm pro čtverečky a na 6x9 většinou nadržuju rožky(mám na to i předvyrobené masky pro různé zvětšení).
Staré Opemusy měly měch papírový. Pořádně jsem to nezkoumal, ale myslím, že držák objektivu s ostřícím kolečkem by měl pasovat na tyčku nových OP. Stačilo by tedy jen převrtat a přišroubovat horní přírubu měchu ze starého OP (1, 2 ..). Bohužel se to netýká OP6, který už má dvě vodící tyčky. Pro OP5 o tom ale uvažuji.
#20
Publikováno 6 červen 2009 - 08:17:06
#21
Publikováno 6 červen 2009 - 08:30:18
#22
Publikováno 6 červen 2009 - 20:23:29
#23
Publikováno 18 červen 2009 - 13:28:28
1. použít správnou žárovku (tady snad není třeba dlouhých pouček)
2. seřídit její polohu
3. pokud nic takového nepomůže, pak se z kladívkového papíru odstřihne pruh o délce asi 3,5 násobku průměru kondenzoru, který obtočíme okolo kondenzoru (viz. obrázek) a který sešijeme sešívačkou, protože lepidlo by v takovém žáru vyschlo a nedrželo by. Papír ze stejného důvodu po nějaké době zežloutne, proto by se měl průběžně vyměňovat.
Jen bych ještě doplnil, že u výkonnější žárovky bude žár tak veliký, že bych měl docela strach, jestli nebude překročena zápalná teplota papíru! Ale u mé 75W opálové žárovky to asi vyzkouším. Možná ještě doplním po obvodu u hrany kondenzoru dírkovačkou pár otvorů, aby tudy mohl alespoň částečně proudit vzduch, nepřehříval se papír, ochlazovala se také baňka žárovky a nezkracovala se životnost vlákna.
#24
Publikováno 18 červen 2009 - 14:40:24
Když vezmu Fotošop, tak tam takových nástrojů je dost a stačí si vybrat hustoty ap.
Třeba je to blbost, ale co když...
Tak zdařec Luigi
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních