Amidol
#1
Publikováno 6 duben 2010 - 10:31:23
Jsou nějaké zkušenosti??
#2
Publikováno 6 duben 2010 - 11:18:13
Ale třeas tento chlapec,který jej taky shání: tady klikni
tady stručné povídání
#3
Publikováno 6 duben 2010 - 19:25:12
#4
Publikováno 7 duben 2010 - 06:37:55
#5 Jirinol
Publikováno 7 duben 2010 - 08:16:21
Koukám, že zkušenosti žádný.
kdysi dávno za krále klacka jsem zkusil vývojku na papíry - jen amidol+siřičitan sodný, přesný recept si nepamatuji, výsledek mě asi moc nenadchl, když jsem si to neuschoval, mám jen dojem, že to barvilo do hodně syté černě.... a taky si matně pamatuji, že se dokonce prodávala jakási amidolová vývojka, jak se jmenovala, už nevím.
#6
Publikováno 7 duben 2010 - 10:38:35
#7
Publikováno 7 duben 2010 - 11:58:23
#9
Publikováno 7 duben 2010 - 12:10:39
#11
Publikováno 17 říjen 2012 - 17:09:30
V aparáte bol založený starý planfilm ORWO NP 22. Exponoval som skusmo na 22 °DIN. Vyvolával som v procesore JOBO CPA-2 pri asi 4 minúty cca 23°C a rýchlosť 4. Vývojku som prerušil vodou a ustálil v TF-2 asi 5 minút. Nakoniec som film vypral a namočil do stabilizátora od C-41, pretože som ho mal pod rukou. Výsledok ma priam nadchol - síce so závojom, ale veľmi podrobne prekreslený negatív. Zväčšoval som na ILFORD multigrade RC papier 13x18 bez filtrácie a zväčšeninu som vyvolal v tej istej vývojke. Tu sa ukázalo, že vývojka je už mierne zoxidovaná, ale napriek tomu sa podarilo dostať veľmi bohato prekreslený pozitív. Otázka je, či je táto vývojka vhodná na multigradačné papiere.
Týmto som prvýkrát vyskúšal amidol. Predpokladám, že nový amidol by pracoval podstatne lepšie, ale napriek tomu som bol veľmi nadšený týmto pokusom.
#12 Snek
Publikováno 17 říjen 2012 - 18:43:02
#13
Publikováno 18 říjen 2012 - 08:46:55
#14
Publikováno 18 říjen 2012 - 09:31:11
#15
Publikováno 9 říjen 2014 - 12:03:26
oživuji staré téma:
nemáte někdo doma zašitý přebytek amidolu? Docela a dost bych jej potřeboval.
#16
Publikováno 9 říjen 2014 - 12:33:39
mam orwo A140 (starsi nez ja zda se)
.
poslu obalku s praskem?
#17
Publikováno 9 říjen 2014 - 12:53:30
píšu mail. obálku neposílej !
#18
Publikováno 9 říjen 2014 - 16:06:51
mam orwo A140 (starsi nez ja zda se)
.
poslu obalku s praskem?
... na Urad vlady? To by bola sranda.
#19
Publikováno 9 říjen 2014 - 16:43:18
ani ne
.
je cerny jak uhel
mam orwo A140 (starsi nez ja zda se)
.
poslu obalku s praskem?
... na Urad vlady? To by bola sranda.
#20
Publikováno 9 říjen 2014 - 19:34:28
Jirinole,
mám pikslu Amidolu (sehnal jsi mi ji ty) )
Odsypu, chceš-li.
M
#21
Publikováno 10 říjen 2014 - 06:57:13
mládenci, děkuji Vám za šlechetné nabídky, díky šťastné shodě náhod to vypadá, že je to vyřešeno, už je zaplaceno a piksle amidolu mi přijde poštou vcelu brzy.
#22
Publikováno 10 říjen 2014 - 09:09:34
Po delší době jsem začátkem minulého týdne opět otevřel krabici s negativy jak starými, tak čerstvými, a bednu s několik desítek let prošlými papíry (Forte-N,H, Neovera, Neobrom-S,N,C, Brom Extra-N,C), nahlédl do záznamů o předchozích vyvoláváních prošlých papírů s výsledky použití různých, pro tento účel zejména amidolových vývojek, a začal...
Zkouška papírů otevřením obalu ve tmě a ponoření do mnou standartně používané vývojky pro snížení závoje a studený tón (Burki and Jenny, viz http://www.jackspcs.com/pdbjct.htm ). Výsledek tristní, již po necelé minutě ve vývojce (ač s přídavkem 0,2g benzotriazolu/1L) celá plocha papírů šedá s černajícími okraji.
Řešení:
Ze všech již dříve (2009-10) zkoušených amidolových pozitivních vývojek uvedených zde: http://unblinkingeye...dol/amidol.html
mi na velmi silně závojující papíry fungovala vývojka podle receptu pana Samuela Feina - Fein’s Amidol.
Po několika seancích v uplynulém týdnu s velmi i méně uspokojivými výsledky jsem dospěl k celkem dobře fungujícímu postupu a těmto poznatkům:
úvodem: pro přípravu používám destilovanou nebo dvakrát převařenou odstátou vodu.
a) udělat si zásobní roztok (stock, říkejme mu A) postupným rozpuštěním všech ingrediencí kromě amidolu. Přitom benztriazol velmi snadno rozpustíme tak, že navážené množství se špetkou siričitanu sodného odebraného z nasypeme do laboratorní odměrky (nebo do čisté zavařovací sklenice) a pomalu přiléváme trochu (stačí 0,5dl) převařené horké (nikoli vařící) vody, možno míchat skleněnou míchací tyčkou apod. Po několika vteřinách je vše dokonale rozpuštěno a možno přilít trochu studené vody pro mírné ochlazení, nalít do lahve, dále rozpustit cca v 0,5l vody siričitan sodný, přilít do lahve, v 0,1l vody kyselinu citronovou, do lahve, promíchat, doplnit do 1000 ml studenou vodou. Tento zásobní roztok má životnost velmi dlouhou (léta).
pozn.: Tento zásobní roztok A lze připravit jako koncentrát (dáno rozpustností siřičitanu sodného ve vodě) a před použitím a doplněním amidolu doplnit vodou v potřebném poměru. Koncentrát je výhodnější i kvůli dodání amidolu do pracovního roztoku, viz další odstavec.
chvíli před použitím si v menším množství vlažné vody (20-22 st.C stačí) rozpustíme špetičku siřičitanu sodného a poté amidol (pro plnou navážku pro 1l prac. roztoku bez ředění = 8,8g amidolu).
Např. : jestliže připravujeme 1000ml pracovní lázně (stock, bez dalšího ředění) a 8,8g amidolu máme rozpuštěno ve 250ml vody, pak odměříme 250ml koncentrátu A 1+3, dolejeme na 750ml vodou, promícháme a vlejeme 250ml roztok amidolu.
Pozn.: Obdobně lze připravit do menší misky pro malé papíry i menší množství pracovního roztoku (pro 500ml pracovního roztoku tedy 125ml koncentrátu A 1+3 + 250ml vody + 125ml roztok 4,4g amidolu, kvůli malé životnosti . Životnost pracovní lázně v misce je malá, v řádu několika hodin - použitá pracovní lázeň slitá do lahve po hrdlo již druhý den pracovala slabě, třetí den téměř vůbec.
c) vývojku lze použít v pracovním roztoku dále neředěném, kdy pracuje velmi energicky s výrazným kontrastem a velmi sytou černí, tehdy je třeba přesně exponovat a velmi dobře hlídat vyvolávací dobu (např. na papírech Neobrom N plně vyvoláno za 2 minuty), aby nedošlo k "ulití" stínů do monolitické černi, nebo v ředění 2+1 či 1+1, s jemnější kresbou a měkčí tonalitou, podle požadovaného výsledku, který se vám líbí. Vyvolávací dobu při ředění nutno prodloužit, nebo trochu více exponovat. Přidáním bromidu draselného (0,5-2g / l stocku) se vyvolávání poněkud zpomalí se současným snížením nebezpečí tvorby závoje, což lze využít v kombinaci s poněkud prodlouženou expozicí a neprodlužováním doby vyvolání - škála šedí se poněkud přitom natáhne, tonalita je poněkud měkčí bez tak výrazného kontrastu jako při přesné expozici a vyvolání "do plného".
d) Kontrast a tonalitu lze kočírovat takto: ve vývojce nenecháme papír celou dobu potřebnou pro úplné vyvolání, ale před ukončením vyvolání přeneseme do misky s čistou vodou, ponoříme a cca 15 - 45 s necháme "dojíždět", funguje to podobně jako u vyrovnávacích dvoulázňových negativních vývojek - ve více exponovaných místech se v emulzi nasátý vyvolávač spotřebuje dříve a ukončí vyvolání, málo exponovaných místech pokračuje. Je možno i v případě potřeby pro doladění celkové tonality opakovat nasátí emulze opětovným ponořením do vývojky a poté ponořením do vody. Pozor, u silně závojujících papírů to může znamenat znatelné zešednutí světel a hlavně více stářím poznamenaných okrajů. U čerstvých kvalitních papírů to tolik nehrozí.
Po vyvolání je nutno použít přerušovací lázeň min. 3% kyseliny octové, citronové nebo pyrosiřičtanu (zvláště draselný smrdí a jeho výpary citlivým osobám dráždí sliznice dýchacích cest) alespoň 30s a poté nutné neošizené ustálení v nevyčerpaném kyselém ustalovači. (vyzkoušeno jen tak pro zajímavost přerušení vodou a TF-2, nemohu osobně doporučit, neb i v čisté vodě a v zásaditém či neutrálním ustalovači, než začne fungovat thiosíran, vyvolávání pokračuje a díky absenci kyselého prostředí dojedou světla i závoj do šedi zcela spolehlivě. s tímto souvisí následující doporučení:
Přeji všem, kdo tuto vývojku vyzkouší, pěkné výsledky, mně osobně se fotky lezoucí z této vývojky líbí velmi, černá je skutečně černá, s brilantními detaily ve stínech i světlech, dokonce i na papírech, které v běžných vývojkách úplně sytou čerň a brilantní kontrast obvykle nedávají (např. Neobrom gradace S)
#23
Publikováno 17 říjen 2014 - 10:40:22
pár vzorků - bohužel, nepodařilo se mi stolním kancelářským scannerem zachytit tu sytou čerň a škálu šedí...
Vše je z filmů vyvolaných v domácím zkušebním klonu atomalu, výchozí receptura agfa z let třicátých min. století, jemně upravená tak, aby dávala podobné výsledky jako ORWO A49, s náhradou nedostupného vyvolávače agfa atomal barevným vyvolávačem.
formát negativu a film je uveden v poznámce u fotky.
Vše je zvětšováno na papír 18x24 Forte BNO, expirovaný dávno tomu nazad, rychle a znatelně šednoucí ve standartních vývojkách.
https://www.flickr.c...157648749552656
#24
Publikováno 17 říjen 2014 - 10:41:24
#25
Publikováno 19 říjen 2014 - 21:47:50
Pěkné, jemné, i když skenované, že... Lepší je to určitě na papíře.
#26
Publikováno 20 říjen 2014 - 06:46:45
a zkuste mi někdo vysvětlit, jak je možné, že před 8 dny nasazená amidolová vývojka, jetá téměř každý den po cca 30-50 ks 18x24 papíry a obden regenerovaná trochou amidolu a siřičitanu sodného (po 2g) rozpuštěného v decku vody, funguje pořád dobře? a přitom zdroje odborné uvádí, že po pár hodinách ta vývojka umře.... stává se z toho docela ekonomicky výhodná záležitost.
#27
Publikováno 20 říjen 2014 - 09:49:17
a zkuste mi někdo vysvětlit, jak je možné, že před 8 dny nasazená amidolová vývojka, jetá téměř každý den po cca 30-50 ks 18x24 papíry a obden regenerovaná trochou amidolu a siřičitanu sodného (po 2g) rozpuštěného v decku vody, funguje pořád dobře? a přitom zdroje odborné uvádí, že po pár hodinách ta vývojka umře.... stává se z toho docela ekonomicky výhodná záležitost.
Že by kvalitní destilovaná voda? Na rozdíl od dřívě používané převařené?
#28
Publikováno 20 říjen 2014 - 09:51:18
používám v pozitivním procesu pořád převařenou a odstátou vodu... tady jsem výjimku neudělal.
#29
Publikováno 20 říjen 2014 - 18:03:27
Tak to je zázrak A nebo je ta regenerace dostatečná...
#30
Publikováno 20 říjen 2014 - 20:07:23
Len tak trošku mimo tejto diskuzie chcem poznamenať, že amidol sa používal ako prvá čb vývojka u inverzných filmov v 50 a 60 rokoch, možno aj skôr. Ja som to už nezažil, viem to len z literatúry. Čas prvej vývojky sa pohyboval okolo pol hodiny.
Ináč trvanlivosť vývojky je závislá od zloženia lázne
#31
Publikováno 17 duben 2015 - 17:38:35
starý nerozbalený amidol a jiné viz: http://www.temnakomo...amidol-fenidon/
#32
Publikováno 28 prosinec 2015 - 15:02:15
dělal jsem před štědrým dnem na poslední chvilku nějaké vánoční dárky a bylo mi líto kvůli pár zvětšeninám plýtvat amidolem, namíchal jsem si tedy na zkoušku
amidolovou pozitivní vývojku v koncentrátu dle Jay de Fehra, která je celkem jednoduchá a oproti jiným amidolovým vývojkám obsahuje pouze cca 1/3-1/4 množství Amidolu na 1l pracovního roztoku.
Koncentrovaný roztok A:
Propylenglykol 50ml
kyselina askorbová 10g
Benzotriazole 1g
TEA (triethanolamin) 20ml
Amidol 10g
Propylenglykol to 100ml
Pracovní roztok:
1 díl koncentrátu A + 50 dílů 3% roztoku siřičitanu sodného (bezvodého),
pro 1 litr pracovního roztoku tedy (polopaticky pro zjednodušení):
koncentrát A 1 díl = 20ml
+ 30g siřičitanu sodného bezvodého v 1000 ml vody.
použil jsem 2l pracovního roztoku, jeden den uděláno kromě expozičních zkoušek a několika menších formátů 10 zvětšenin 30x40cm, poté slito do lahve , po hrdlo dolito troškou vody a uzavřeno.
Pokračování druhý den, vývojka fungovala dobře, dokonce i na barytu Fomatone MG Warmtone, kde udělala lehce teplý tón bez posunu do zelenohnědé, s pěknou sytou neutrální černí, až po dalších 6 papírech 30x40 se objevil pomalejší náběh obrazu a v "normální" vyvolávací době už bylo znát, že vyvolávač je poněkud vyčerpán - černá už nebyla tak sytá, kontrast se mírně snížil (napraveno po vyprání selenovým tonerem 1+20).
Potřeboval jsem dokončit seanci a vyvolat ještě pár papírů, přidal jsem do pracovní lázně v trošce vody rozpuštěné: dvě kávové lžičky siřičitanu, jednu kys. citronové a jednu amidolu, a jelo to zase jako za čerstva.
Oproti Fein´s amidol vývojce pracuje tato vývojka rychleji, v čerstvé nevyčerpané lázni se obraz začne kreslit již za cca 10-15s po ponoření papíru do vývojky, za 2 minuty hotovo, pokud je potřeba nechat dojet kresbu v jasech, funguje ponoření do čisté vody a ponechání dalších 30-120s, aniž by utrpěla čistě bílá, kresba je pořád pěkně kontrastní.
Tón černé je neutrální, líbí se mi (jak na Ilfordech MG RC x-press, tak Kentmere VC fineprint), na Fomatone Warmtone je jemně hnědý tón též příjemný.
#33
Publikováno 17 srpen 2016 - 07:47:12
ach jo... fomapan 100 svitek, na přímém slunci focený, negativ kontrastní jak prase.
Co s tím, když chci spotřebovat staré papíry pevné gradace? Dvě hodiny laborování a proužkových zkoušek a pak už to jde:
Použitý papír: Forte Bromofort BSO (gradace speciál, expirace 1984). Použitá pozitivní vývojka: Fein´s amidol s vyšším množstvím benztriazolu než v receptu zveřejněném, ředění 1+1, mírná přeexpozice (cca 30% oproti expozici měřenou na stíny na plnou černou), vyvolávání ve vývojce 2 minuty, přenesení na 1-2 minuty do vody se špetkou siřičitanu (mírná zásada pro dojetí světel o něco rychlejší než v čisté vodě), přerušení silně kyselou lázní, kyselý ustalovač. Vypadá do dost dobře, závoj ani v náznaku, parádní kontrast s jasným detailem ve stínech i (poněkud v negativu přepálených) světlech, sytá čerň, kterou jsem v M/HQ či F/HQ poz.vývojkách na těchto papírech měkké gradace nedostal.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních