Jen černá a bílá
#1
Publikováno 15 únor 2011 - 19:12:05
Ať dělám co dělám, tak stále musím filtrovat MG do měkčích gradací i když je negativ od oka až moc měkký. Mohlo by to být zvětšovákem, žárovkou, nebo něčím jiným? (mg4 , kondenzor, obj. 105, kinofilm)
Možná se to tu již probíralo, ale nenašel jsem.
Díky
#2
Publikováno 15 únor 2011 - 19:19:23
Ve hře je ale celá řada faktoru: , volání negativu, negativní vývojka, kinetika, pak samotný negativ, žárovka, pozitivní vývojka, její teplota, pozitivní vyvolávání, atd.
A co ti to dělá, když to nazvětšuješ bez filtrace?
Popiš podrobně v heslech svůj způsob zpracování s ohledem na výše zmíněné věci. Snad budu moct pomoci.
#3
Publikováno 15 únor 2011 - 19:34:38
#4
Publikováno 15 únor 2011 - 20:42:24
#5
Publikováno 15 únor 2011 - 22:11:43
#6
Publikováno 15 únor 2011 - 22:30:15
#7
Publikováno 15 únor 2011 - 22:33:52
#8
Publikováno 15 únor 2011 - 22:41:14
Takhle bych nad tím nepřemýšlel... Jsa od Ostravy, provedl bych u tebe inspekci - v magnifaxu 4 je žárovka, pak matné sklo na které si můžeš dávat filtry pro MG papíry... nemáš tam náhodou nějaký zapomenutý? Pak je z boku výměnný kondenzor (správně čočka), pak je normální kondenzor (druhá čočka) a potom objektiv... to je vše co by mělo být světlu v cestě.... tam není moc možností jak měkčit.Jj, proto jsem tak položil otázku. A jestli má někdo zkušenost jak u mg4 změkčit světlo.
#9
Publikováno 16 únor 2011 - 20:01:14
#10
Publikováno 16 únor 2011 - 21:49:39
#11
Publikováno 17 únor 2011 - 00:41:12
#12
Publikováno 10 leden 2015 - 12:12:14
Jen pro zajímavost. S problémem vysokého kontrastu jsem se potýkal 2 roky. Vyladi jseml volání negativu, aby to bylo aspoň trochu ke koukání. Pak byla skoro 2 roky pauza s komorničením - stavba domečku (a v něm samozřejmě pracovna s komorou). Magnifax 4 zůstal rozebraný a zakonzervovaný a nainstaloval jsem můj stařičký MGlla. A světe div se! stejný negativ, který jsem na MG4 musel filtrovat filtrem 1 až 0,5(ilfordy) najednou potřebuje spíše 3,5 až 4,5. Takže od loňského léta jsem opět začal vyvolávat negativy tak jak jsem byl zvyklý od mládí a jedu na normální gradaci papírů a je to OK. Filtry jsem hezky uložil a použiji je jen na spotřebování zbývající zásoby Variantů. Ona ta velikost lampové skříně, obří průměr kondenzoru a možnost hýbat žárovkou asi k něčemu je. Podle mě tedy MG 4 s kondenzorem byl od MEOPTY asi krok mimo.
Martin
#13
Publikováno 10 leden 2015 - 19:20:14
Kdysi jsem četl (snad v materiálech Meopty Přerov), že světlo produkované kondenzorem je "tvrdé", barevnou hlavou (E4S) "měkké". To je obecně pravda. A protože je vždycky "něco za něco", tak například s kondenzorem doshnete ostřejších obrazů - ale zase budete bojovat do vysílení např. s prachovými částicemi. U difusního světla to není tak hrozné (prach), ale obraz je měkčí.
Při zvětšování na MG papíry (pevné gradace nedělám) je "normální" filtrace s kondenzorem "2", "normální" filtrace s difusním světlem (barevnou hlavou) "3". A když k tomu přidáte ještě např. tvrdý negativ, nemáte pod lampou (u kondenzorového zvětšováku) "mléčné" sklo, použijete tvrdý papír, tvrdou vývojku... Pak bude obraz kontrastní.
U barevné hlavy bývá spíše problém dosáhnout "brilantního" kontrastu. To je markantní zvláště u dobře vyvolaného Fuji Neopan Acros. Tento film dokáže pobrat cca 14 stop, ze kterých si můžete vybrat, ale (samozřejmě) celý tento rozsah na papír nedostanete...
Výtečný je v takovém případě split grading. Je to pracnější, ale výsledky jsou výrazně lepší. (Nelze ovšem předpokládat, že vyřeší vše!!! Dovoluji s poznamenat, že i při tomto způsobu zvětšování je nadržování a vykrývání obvykle nutností. Pochopitelně - jinak při expozici "tvrdým" světlem - magenta, jinak při expozici "měkkým" světlem - Y. Často se rovněž uplatní preflashing, NĚKDY je velmi vhodné volání ve tvrdé a měkké vývojce... Atd.atd.atd.)
Ale to už asi opakuji známé věci.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních