Vyvolavaci casy
#1
Publikováno 24 srpen 2011 - 07:27:39
dostala jsem se do situace kdy je lepsi se zeptat, nez experimentovat. Vratila jsem se z cest a chtela bych vyvolat svoje HP5 plus (400iso); pouzivam rodinal 1:25, ale nemohu se dobrat presneho vyvolavaciho casu. Mam agfa sheet ktery tvrdi, ze rodinal je idealni pri 20 stupnich celsia a ten samy list tvdri, ze HP5 plus se pri 1:25 vyvolava 8minut. Problem je v tom, ze treba Ilford tvdi, ze rodinal 1:25 vyvola HP5 plus za 6 minut; teplota neuvedena. A ted babo rad - problem je ten, ze nejde jen o rodinal a HP5+ ale o vsechny ostatni kombinace ktere se lisi. Mohl by mi nekdo lasave poradit, jak se v takove situaci orientovat a cim se ridit?
Diky predem.
#2
Publikováno 24 srpen 2011 - 07:50:23
Ahoj kluci a holky,
dostala jsem se do situace kdy je lepsi se zeptat, nez experimentovat. Vratila jsem se z cest a chtela bych vyvolat svoje HP5 plus (400iso); pouzivam rodinal 1:25, ale nemohu se dobrat presneho vyvolavaciho casu. Mam agfa sheet ktery tvrdi, ze rodinal je idealni pri 20 stupnich celsia a ten samy list tvdri, ze HP5 plus se pri 1:25 vyvolava 8minut. Problem je v tom, ze treba Ilford tvdi, ze rodinal 1:25 vyvola HP5 plus za 6 minut; teplota neuvedena. A ted babo rad - problem je ten, ze nejde jen o rodinal a HP5+ ale o vsechny ostatni kombinace ktere se lisi. Mohl by mi nekdo lasave poradit, jak se v takove situaci orientovat a cim se ridit?
Diky predem.
Skús si pozrieť tu: http://www.digitaltr...inal&mdc=Search
Ja som sa vždy riadil pokynmi výrobcu filmov.
#3
Publikováno 24 srpen 2011 - 07:51:17
Na mém oblíbeném zdroji informací - http://www.digitaltr...inal&mdc=Search
se můžeš přesvědčit, že se časy liší podle použité citlivosti - "push" .
Osobně mám zkušenost s HP5+ (exp. jako 400) v Rodinalu 1:50 11 minut při 20 °C. Překlápět 1. minutu a pak na začátku každé minuty.
Ředění 1:25 bych se trošku bál u kinofilmu, naroste zrno. Ale záleží na účelu, pro jaký to máš.
#4
Publikováno 24 srpen 2011 - 07:53:26
v poznámkách mám HP5+ v Rodinalu 1:50 11:30, tak bych to viděl někde kolem 6 minut při 1:25, pokud se tedy bavíme o kinu.
Ono, svůj čas a kinetiku si musí najít každej sám. Ale jako výchozí bych doporučoval www.digitaltruth.com.
#5
Publikováno 24 srpen 2011 - 08:03:27
Tilberien: Docela jste me vylekal s tou 1:25 a zrnem..vubec jsem netusila, ze by to mohlo mit az takove nasledky na kinofilm. Jeste ze zeptam, mam naredeno 1:25; je to mozne to doredit do 1:50, nebo budu muset pouzit koncentrat?
#6
Publikováno 24 srpen 2011 - 08:19:48
To mě mrzí, jen jsem to psal jako upozornění. Někdy je to žádoucí, někdy méně. Chce to zkusit.Tilberien: Docela jste me vylekal s tou 1:25 a zrnem..vubec jsem netusila, ze by to mohlo mit az takove nasledky na kinofilm. Jeste ze zeptam, mam naredeno 1:25; je to mozne to doredit do 1:50, nebo budu muset pouzit koncentrat?
Osobně bych si raději namíchal novej - na kino je to plastimatky potřeba 300 ml vývojky, to je 6 ml Rodinalu, to zas není taková darda.
Ty si ho mícháš dopředu? Osobně bych ho míchal těsně před vyvoláváním a po 1 filmu vylejt.
#7
Publikováno 24 srpen 2011 - 08:27:24
#8
Publikováno 24 srpen 2011 - 08:30:19
Tilberien:
Ty si ho mícháš dopředu? Osobně bych ho míchal těsně před vyvoláváním a po 1 filmu vylejt.[/quote]
Ja jsem namichala cely koncentrat z 125ml lahvicky - mela jsem pocit, ze jsem vytvorila stock - opravte me jestli se mylim. Takto ho pouzivam bez problemu; ale pokud je lepsi vzdy namichat novou vyvojku pred volanim, tak to tak budu delat. Mimochodem, mam trochu gulas v tom pojmu stock - vim jak ho vytvorit kdyz pracuju s ID-11 a mela jsem pocit, ze je to stejne i pro Rodinal..???
#9
Publikováno 24 srpen 2011 - 08:44:08
Tilberien:
Ty si ho mícháš dopředu? Osobně bych ho míchal těsně před vyvoláváním a po 1 filmu vylejt.[/quote]
Ja jsem namichala cely koncentrat z 125ml lahvicky - mela jsem pocit, ze jsem vytvorila stock - opravte me jestli se mylim. Takto ho pouzivam bez problemu; ale pokud je lepsi vzdy namichat novou vyvojku pred volanim, tak to tak budu delat. Mimochodem, mam trochu gulas v tom pojmu stock - vim jak ho vytvorit kdyz pracuju s ID-11 a mela jsem pocit, ze je to stejne i pro Rodinal..???[/quote]
S tým miešaním dopredu to je zlý nápad. Foma, ktorá vyrába Fomadon R09 - obdoba Rodinalu uvádza, že koncentrát je po namiešaní pracovného roztoku trvanlivý iba cca. 6 hodín.
Takže rodinal miešať tesne pred použitím a po vyvolaní vyliať.
Rozdiel medzi stoctkom a koncentrátom je nasledovný:
Stock - normálne použiteľný roztok vývojky. Stock je ďalej možné riediť 1+1 az 1+3, napríklad ID-11. Riedenie sa robí pre dosiahnutie požadovaných vlastností vývojky. Napríklad 1+3 sa vyznačuje perfektnou ostrosťou.
Koncentrát - ako napríklad ten Rodinal. Je tu v podstate natlačené do malého objemu niekoľkonásobne viac chemikálií. Koncentrát sa riedi podľa potreby, napr.: Rodnal 1+25 až 1+200. Riedením vzniká pracovný roztok, ktorý je treba ale po použití vyliať, nakoľko jeho životnosť je nízka. Výhoda koncentrovaného Rodinalu je ale zase v tom, že jeho životnosť je skoro neobmedzená. ja som mal jednu fľaštičku otvorenú rok, farbu mal už do rubínova a stále perfektne pracoval.
Koncentrát ale nie je priamo použiteľný na vyvolávanie.
#10 Jirinol
Publikováno 24 srpen 2011 - 09:07:43
Ilford HP5+ a rodinal méně ředěný si rozumějí jen co tonality se týče. Se zrnitostí právě naopak (ani předchůdce HP5 nebyl v rodinalu nikdy tak dobrý, jako v jiných vývojkách (D-76, Microphen, Atomal resp. A49, Xtol), rodinal na tom filmu udělá v ředění pod 1+50 hrubé a nepravidelné zrno, sice ostré, ale na větších zvětšeninách bakané (záleží na vkusu). Pokud se fotilo v extrémních světelných podmínkách (více než velmi kontrastních), pak ředění 1+100 a větší je moc fajn pro vyrovnání těchto kontrastů na filmu tak, aby byl zvětšovatelný kondenzorovým zvětšovákem. Při tomto ředění zrnitost filmu není již tak brutální.
Jestli těch kinofilmů HP5+ exponovaných na ISO400 máš z dovolené větší množství, doporučil bych raději použít jinou vývojku, pokud tvůj záměr není získat právě kombinaci rodinal+HP5+ charakteristické výrazné zrno. (To nevadí tolik u svitku, který se nezvětšuje více než 6-7x, u kinofilmu, který budeš zvětšovat 8x a více, už to bude hodně markantní). Je to k uvážení, třeba se ti to bude líbit - netuším.
p.s. u většiny filmů jsou v příbalech a datasheetech výrobci uváděny pro většinu doporučených konfekčních vývojek uvedeny vyvolávací časy pro 20st.C. U Ilfordu v datasheetech najdeš i graficky znázorněné úpravy vyvolávacích časů pro teploty vyšší či nižší než 20st., kdežto např. Kodak to má uvedeno ve formě tabulek, kde v jednotlivých sloupcích jsou časy platné pro různé teploty (tuším od 18st do 27st, teplotu pod 18st vyloučit, to už je většinou nefunkční)
#11
Publikováno 24 srpen 2011 - 09:40:16
#12
Publikováno 24 srpen 2011 - 12:01:51
#13 Jirinol
Publikováno 24 srpen 2011 - 12:20:31
mám dojem, že už nevyrába, terazky iba preleje z barelov dovezených z rajchu do malých flaštičekFoma, ktorá vyrába Fomadon R09 - obdoba Rodinalu
#14
Publikováno 24 srpen 2011 - 13:09:26
#15
Publikováno 24 srpen 2011 - 13:16:10
#16
Publikováno 24 srpen 2011 - 15:24:50
Mam jeste jeden dotaz...pokud jde o koncentraty, ty se redi podle potreby, ale zajima me teplota. Kdyz micham ID-11, musim mit teplotu vody 40 stupnu, ale jak je to s koncentratem? Na lahvi ani jinde jsem nenasla doporucenou teplotu michani, nebo se vyvojka micha v teplote kterou budu pouzivat?
Práškové vývojky sa miešajú do teplejšej vody kôli lepšej rozpustnosti chemikálií pri vyššej teplote.
Koncentrát(Rodinal, ...) sa mieša do vody s teplotou, akú používaš pri vyvolávaní, teda väčšinou 20 stupňov.
Ja mám destilku normálne v pokojovej teplote. Nalejem ju do odmerného valcu, prilejem koncentrát a následne si už zarobený pracovný roztok vychladím na 20 stupňov v úmývadle so studenou vodou.
#17
Publikováno 24 srpen 2011 - 15:27:18
#18
Publikováno 24 srpen 2011 - 16:34:33
1+25 nedoporučuji pro kino. Začal bych na 1+50, to používám vcelku normálně. 1+100 je už vyrovnávající vývojka. Pro HP5+ bych doporučil spíš ID11, nebo ID68 (její podání mě prostě vyhovuje).
Pokud na tom filmu máš něco, o co stojíš, nafoť stejnej film za podobných podmínek a vyvolej. Kalibrovat proces je nutný a je to vhodný udělat na začátku
#19
Publikováno 24 srpen 2011 - 20:00:43
HP5+ v rodinalu 1+24, 7 minut při 20 °C, klopit 2-4x (po dobu 10 sec.) na začátku každé minuty.
Je bezpodmínečně nutné dodržet co nejnižší odchylku teploty všech lázní, tato kombinace je extrémně náchylná na mikroretikulaci (shlukování zrna) - nebo alespoň zajistit, aby film nikdy skokově nepřešel z lázně o určité teplotě do lázně chladnější.
#20
Publikováno 25 srpen 2011 - 06:00:11
#21
Publikováno 25 srpen 2011 - 09:50:59
#22
Publikováno 16 září 2011 - 10:56:03
Volala jsem 11 minut pri 20ti stupnich. Redeno na 1:14.
#23
Publikováno 1 duben 2015 - 09:09:26
Zdravíčko, existuje nějaká universální rada na vyvolání prošlého filmu (Fomapan F21) ? myslím tím hlavně co se času týče jaký poměr je nejlepší (1:25, 1:50, 1:100 ...)? Předem děkuji
#24
Publikováno 1 duben 2015 - 09:22:13
stejně jako není asi univerzálně stejně prošlého filmu, tak zaručená univerzální rada, jak jej vyvolat. Ve své otázce k poměrům jsi zapomněl, jakou vývojku chceš ředit, i když tuším....
#25
Publikováno 1 duben 2015 - 09:47:37
Ve své otázce k poměrům jsi zapomněl, jakou vývojku chceš ředit, i když tuším....
Asi to bude ID-11, co?
#26
Publikováno 1 duben 2015 - 10:01:47
Ve své otázce k poměrům jsi zapomněl, jakou vývojku chceš ředit, i když tuším....
Asi to bude ID-11, co?
#27
Publikováno 13 duben 2015 - 12:04:52
V sobotu večer jsem šel fotit do lesa. Vylezl jsem na kopec na motiv co jsem chtěl fotit, ale ještě svítilo zapadající slunko a já jsem si říkal, že z toho dneska asi nic nebude. Pak se začalo šeřit a najednou jsem nevěděl co dřív. První expozici jsem měl 5min, druhou 13min, ale u třetí expozice (nádherný motiv za kterým tam teď budu jezdit) už mě čas vycházel na půl hodiny jenomže na začátku expozice. Během exponování se hodně setmělo, takže už to chtělo exponovat mnohem dýl. Před foťákem mě poskakovala kuna a nádherně zpívali ptáci. Byla tam v tu dobu neuvěřitelná atmosvéra. Na konec jsem to po půl hodině vzdal a skoro v úplné tmě seběhl dolů. No a teď bych potřeboval poradit jak ten poslední snímek vyvolat? Normálně volám Fomapan 100 na 21° tak 10 -12min v Pyrokat M. Toto bych zkusil tak 17-20min a moc bych s tím nehýbal. Co si o tom myslíte? Kromě Pyrokatu tu mám jenom R09. Příště určitě použiju Medix páč ten švára u Fomapanu je fakt krutopřísný.
#28
Publikováno 14 duben 2015 - 07:11:18
Asi si budeš muset poradit sám. Pokud to nevyjde, nebudeš muset hledat viníka mezi špatnými rádci )
#29
Publikováno 14 duben 2015 - 21:01:55
Tohle mi přijde jako rada jak přefiknout holku, která má uhrančivý oči a dlouhý nohy, když já jsem nesmělej romantik...
#30
Publikováno 14 duben 2015 - 22:20:04
Pises oci a uhrancivy a romantik..Pri zapadu slunce a ze zadu.
#31
Publikováno 15 duben 2015 - 08:25:56
já bych našel podobný kus lesa a v podobném čase exponoval podobným způsobem podobný záběr
ten vyvolal na zkoužku
v případě dobrého výsledku ten ostrý vyvolal podobným způsobem, nebo vyvolání dle potřeby upravil
#32
Publikováno 15 duben 2015 - 19:35:16
No vida jak se rady rozbíhají. Stačí dát jednu humornou
#33
Publikováno 19 duben 2015 - 05:50:08
Tož teda dík za rady. Dneska to dle sebe nějak vyvolám a uvidím co z toho vyleze. Příští týden tam chci strávit každou noc (a hlavně s Medixem) tak se snad něco podaří.
#34
Publikováno 19 duben 2015 - 06:09:29
A já Ti budu držet palce. Už k tomu prvnímu. Ono totiž opakování už nemívá to co přivedlo k prvnímu impulsu.
#35
Publikováno 19 duben 2015 - 06:19:27
Já vím, ale už se těším na další osamocené večery v pralese.
#36
Publikováno 20 duben 2015 - 09:43:15
V sobotu večer jsem šel fotit do lesa. Vylezl jsem na kopec na motiv co jsem chtěl fotit, ale ještě svítilo zapadající slunko a já jsem si říkal, že z toho dneska asi nic nebude. Pak se začalo šeřit a najednou jsem nevěděl co dřív. První expozici jsem měl 5min, druhou 13min, ale u třetí expozice (nádherný motiv za kterým tam teď budu jezdit) už mě čas vycházel na půl hodiny jenomže na začátku expozice. Během exponování se hodně setmělo, takže už to chtělo exponovat mnohem dýl. Před foťákem mě poskakovala kuna a nádherně zpívali ptáci. Byla tam v tu dobu neuvěřitelná atmosvéra. Na konec jsem to po půl hodině vzdal a skoro v úplné tmě seběhl dolů. No a teď bych potřeboval poradit jak ten poslední snímek vyvolat? Normálně volám Fomapan 100 na 21° tak 10 -12min v Pyrokat M. Toto bych zkusil tak 17-20min a moc bych s tím nehýbal. Co si o tom myslíte? Kromě Pyrokatu tu mám jenom R09. Příště určitě použiju Medix páč ten švára u Fomapanu je fakt krutopřísný.
Tož nakonec jsem to vyvolal v Pyrokatu M 1:1:100 21° 21 min. Prvních deset minut jsem miskou hýbal tak nějak normálně a druhých deset minut jsem poslal enom pár vlnek. Negativ se zdá být normálně kopírovatelný, akorat kontakt bude dost tmavý což se při focení skoro vnoci dá očekávat.
Každopádně s kompozicí vůbec nejsu spokojený....nebylo moc vidět tož ně tam něco uteklo. Nevadí. Dneska to třeba napravím.
#37
Publikováno 10 září 2016 - 10:46:31
Ahoj, poradí mi prosím někdo čas pro vyvolání filmu Agfa APX 400 new v fomadonu R09 1+50 exponováno jako iso 400 na internetu jsem našel dost rozdílné časy od 11 min až do 30 min díky
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních