už nějakou dobu přemýšlím, že by bylo dobré mít tu vlákno, které by pomohlo všem tápajícím určit jaký vlastně negativ se jim podařilo vyvolat. Zdá se mi totiž, že hodně začínajících (já nejsem výjimka) vyvolá první negativ a s nadšením, že na něm něco je, se vrhnou ke zvětšování. Tam ale nadšení opadne, protože ty fotky nejsou podle jejich představ a příčinu pak většina hledá právě v pozitivním procesu, ikdyž ve skutečnosti je špatný už negativ.
V mnoha následně vzniklých vláknech se konkrétní rady ohledně negativů objevily a objevují, ale často pak zapadnou. A proto by mi přišlo šikovné mít tu takovou rukověť, podle které by se každý mohl přibližně zorientovat a určit jaký problém s negativem vlastně má (to je totiž to nejtěžší, vlastní řešení problému už se tu dohledá velmi snadno).
Já sám o tomto tématu přesnou představu vlastně nemám (což je také důvod k zložení tohoto vlákna ), proto bych poprosil zkušenější, kdyby se nad tím mohli zamyslet a třeba sem napsali nějaké ucelené postřehy.
Já mohu přispět jen citací moudré knihy:
"Na negativu chybějí detaily ve stínech, je slabý, sotva kopírovatelný (zčernání jen ve světlech) = podexpozice (řešení: vyjímečně pomůže zesílení, jinak nelze odstranit)
Negativ celý šedý až černavý (okraje čisté) bez kontrastů, velmi hustý = přeexpozice (řešení: tvrdě pracující papír, zeslabení
Negativ dobře prokreslen, velmi slabý, nesnadno kopírovatelný = Příliš krátce vyvoláváno, často příliš studená, nebo vyčerpaná vývojka. (řešení: velmi tvrdě pracující papír, zesílení negativu)
Negativ silně krytý až tvrdý, světla slita bez podrobnotí – nekopírovatelná = Převoláno, důsledek příliš teplé vývojky (řešení: měkce pracující papír. Zeslabení persíranem. Lépe znovu vyvolat po vybělení)"
KULHÁNEK, Jaroslav, Dr. Černobílá fotografie. 6. přepracované vydání. Praha: Orbis, 1972
Vím, že každý má svůj proces přizpůsobený trochu jinak, ale to neznamená, že ty jeho tipy nepomohou ostatním udělat si o problematice lepší obrázek. Tak se neváhejte nějak vyjádřit i když to bude rada typu: "V komoře si posvítím zvětšovákem na emulzní stranu a ...?... " a podobně....