kdy nepoužívat žlutý filtr u ČB fotografie?
#1
Publikováno 18 březen 2013 - 19:22:33
luky
#2
Publikováno 18 březen 2013 - 19:43:41
odpovědi se nabízejí hned dvě.
1. když nechci použít žádný filtr (třeba protože je málo světla nebo to nemá vzhledem k barevosti scény význam)
2. když chci použít jiný (oranžový, červený, zelený nebo modrý)
#3
Publikováno 18 březen 2013 - 20:07:25
#4
Publikováno 18 březen 2013 - 21:03:44
#5
Publikováno 18 březen 2013 - 21:35:26
#6
Publikováno 18 březen 2013 - 21:37:37
převod barev na šedou škálu není přesný, právě žlutý filtr by to měl spravit (filmy jsou trochu víc citlivé na modrou). Potíž je ale v tom, že každý film má trochu jiný převod barev, stejnětak ne všichni smrtelníci vidí a interpretují barvy stejně. Asi významnější vliv to mělo u ortho filmů.
Ve skutečnosti není žádné dobře/špatně, je jenom realita, tvoje představa a prostředky jak jí realizovat (tu představu).
#7
Publikováno 18 březen 2013 - 22:23:13
#8
Publikováno 18 březen 2013 - 23:49:05
#9
Publikováno 19 březen 2013 - 06:36:51
#10
Publikováno 19 březen 2013 - 09:38:18
#11
Publikováno 19 březen 2013 - 14:48:50
- Touha po "vyrovnani barevne citlivosti filmu" mi u cernobile fotografie prijde s vyjimkou nejake technicke nebo vedecke prace jako nesmysl z podstaty veci.
- Uprava kontrastu barevnym filtrem je casto chapana mylne - barevny filtr sam kontrast nemeni. To zavisi na osvetleni a obvykle popisovane efekty nastavaji pri "zlutem slunecnim svetle a modrych stinech vrzenych oblacnosti".
- Stejne jako u UV hysterie nechapu proc "snizovat kvalitu" pausalne vsech fotek nejakymi odlesky od filtru, snizovat efektivi citlovost filmu za filtrem apod.
Proste fotim se zlutym, kdyz mam predstavu proc to delam.
#12
Publikováno 19 březen 2013 - 19:28:48
Jo a s tím UV, u barevného filmu je UV dosti zapotřebí či prostě nutnost, jak jsem zjistil, tak s UV je to milionkrát lepší, filmy jsou na modrou citlivější jak u digoše, který má UV/IR cut filtr (nebo jak se temu nadává) hned před snímačem, tak je jasné že jakékoliv filtrování UV/IR již nemá smysl... jen na jakýkoliv film je opravdu zapotřebí, ikdyž jsou použita kvalitní MC skla...
#13
Publikováno 20 březen 2013 - 07:51:10
Možná je to tak trochu i o módě ve fotografii. Vždycky se bere něco jako standard, lidi si na to zvyknou a prostě to tak dělaj. Nebo je to vnucený technologií. Donedávna byly dokumentární fotky černobílý a zrnitý a teď si zvykáme na jemnozrnný (digi) s přepálenejma světlama.
Co ale moc nechápu, je ten žlutozelenej. On totiž zesvětluje zelenou (trávu, světlé listí) a pokud jí je v obraze hodně, fotka vypadá nepřirozeně, jako nějakej RTG snímek. Je to vidět u Adamse, taky v knize o Mionší zhusta. Někdy může bejt takovej efekt vhodnej, ale říkat o žlutozelenym filtru polarizák na čb a že se skoro nesundavá?
#14
Publikováno 20 březen 2013 - 11:26:24
#15
Publikováno 20 březen 2013 - 11:59:58
ŽZ filtr se MOC HODÍ v situacích, kdy je na scéně velké množství málo odlišných zelených odstínů (na podzim jsou jedle, smrky, modříny atd. téměř "stejně zelené"). Na fotografii je pak "stěna" stromů - a to nemusí být dobré. ŽZ filtr "separuje" odstíny zelené a na čb pak jsou stromy "různě šedé". Navíc zatmaví oblohu, redukuje "dálkový opar" a oblaka vystoupí.
Pravda, u světlezelených ("jarních") stromů, může dojít k nežádoucímu zesvětlení a pak to připomíná fotku v infra.
#16
Publikováno 20 březen 2013 - 12:16:35
úplný extrém je vzít si na jarní českou krajinu s řepkovými poli Ilford HP5+ (nebo Ilfordí Surveillance filmy) a sytě žlutý filtr. To je síla!
(kdo chce, ať si dá tu práci najít si a mrknout na spektrální citlivost filmů Kodak, Agfa APX a oproti nim Ilford, zapřemýšlí o tom, u kterého z nich bude žlutý (či žlutozelený, žlutooranžový či skylight) filtr v krajině přínosem a u kterého to nebude až tak potřeba).
#17
Publikováno 20 březen 2013 - 13:35:51
- znizuje rychlost filmu, co mi pri foteni na ulici vadi
- rozhadzuje expoziciu, nikdy neviem ci treba kompenzovat alebo netreba
- ztmavuje a zafarbuje hladacik
#18
Publikováno 21 březen 2013 - 09:49:39
#19
Publikováno 21 březen 2013 - 12:03:10
#20
Publikováno 21 březen 2013 - 12:25:59
Jindy se zase říká, že zelený, žlutozelený a modrý filtr u starších (hůře korigovaných pro barevnou vadu) oblektivů podávájí ostřejší obraz (právě proto, že část barevného spektra potlačí).
Jo, jo, to je dobrá poznámka. Ale předpokládá to, že vím celkem jistě, jakou barevnou vadu objektiv má a že se projevuje konstantně. Může být od modrofialové až po zelenou. Ovšem taky se objevuje vada na jedné straně hrany červená a na druhé straně (nebo v jiné části fotky) modrofialová. Pak si třeba modrým filtrem na jedné hraně pomůžu a na druhé straně ostrost zhorším.
#21
Publikováno 21 březen 2013 - 20:54:15
Jo, jo, to je dobrá poznámka. Ale předpokládá to, že vím celkem jistě, jakou barevnou vadu objektiv má a že se projevuje konstantně. Může být od modrofialové až po zelenou. Ovšem taky se objevuje vada na jedné straně hrany červená a na druhé straně (nebo v jiné části fotky) modrofialová. Pak si třeba modrým filtrem na jedné hraně pomůžu a na druhé straně ostrost zhorším.
Myslim, ze ne. Princip barevne vady je dan tim, ze sklo ma disperzi - paprsky kazde barvy prochazi jinudy, coz u objektivu znamena, ze obraz napr. modre slozky je trochu posunuty proti obrazu napr. cervene slozky.
http://en.wikipedia....ersion_(optics)
Pokud vezmu barevny filtr, zbyde na matnici/negativu jen "jeden" obraz a ten je "ostry".
(Jasne, zjednodusuju - spektrum je priblizne spojite a filtr propousti nejakou jeho cast s urcitym prubehem, ne jen striktne jednu barvu. Takze jde spis o to, ze u beznych filtru nebudou ani maximalni posuny/rozmazani obrazu ruznych barev moc velke.)
Precti si nejake zaklady optiky, mas v tom trochu gulas.
#22
Publikováno 21 březen 2013 - 22:48:54
#23
Publikováno 21 březen 2013 - 22:54:45
Jo, jo, to je dobrá poznámka. Ale předpokládá to, že vím celkem jistě, jakou barevnou vadu objektiv má a že se projevuje konstantně. Může být od modrofialové až po zelenou. Ovšem taky se objevuje vada na jedné straně hrany červená a na druhé straně (nebo v jiné části fotky) modrofialová. Pak si třeba modrým filtrem na jedné hraně pomůžu a na druhé straně ostrost zhorším.
Myslim, ze ne. Princip barevne vady je dan tim, ze sklo ma disperzi - paprsky kazde barvy prochazi jinudy, coz u objektivu znamena, ze obraz napr. modre slozky je trochu posunuty proti obrazu napr. cervene slozky.
http://en.wikipedia....ersion_(optics)
Pokud vezmu barevny filtr, zbyde na matnici/negativu jen "jeden" obraz a ten je "ostry".
(Jasne, zjednodusuju - spektrum je priblizne spojite a filtr propousti nejakou jeho cast s urcitym prubehem, ne jen striktne jednu barvu. Takze jde spis o to, ze u beznych filtru nebudou ani maximalni posuny/rozmazani obrazu ruznych barev moc velke.)
Precti si nejake zaklady optiky, mas v tom trochu gulas.
Nebudu bojovat za to, jestli v tom mám guláš nebo ne, odborník nejsem. Chápu, že se světlo lomí až na skle v objektivu. Ale to, že po použití jakéhokoliv barevného filtru bez ohledu na barevnou vadu mně zbyde jen jeden ostrý obraz, mi při vadě projevující se na obou koncích spektra připadá až moc zjednodušené. Ale klidně se nechám přesvědčit.
#24
Publikováno 22 březen 2013 - 08:41:08
Popisoval to velmi podobně jako Koja. Tuším, že k tomu ještě dodával, že se kresba zlepšuje hlavně na seťácích a objektivech. Přijde mi to logické, ale nějaké fyzikální vysvětlení bohužel neposkytnu, na to jsem bohužel levý .
#25
Publikováno 22 březen 2013 - 09:44:26
2. Vychazim z obycejne optiky, treba se pletu a budu rad, kdyz se dozvim neco noveho.
Nejak nechapu co myslite tim, ze se vada projevuje na obou koncich spektra. Imho se projevuje na celem spektru a to tim vyrazneji cim dal od sebe ty frekvence/barvy jsou. Ve chvili, kdy z toho spektra barevnym filtrem vyseknu jen malou cast, tak je to jedno, protoze se tam ty "konce" (hodne rozdilny frekvence) nedostanou a barvy/frekvence ktere filtr propusti (napr. jen odstiny modre) jsou natolik blizke, ze se aberace neprojevi.
Mozna je to nazornejsi na techto diagramech pruchodu barevnych paprsku:
http://en.wikipedia....on#Minimization
Moje uvaha vychazi z toho, ze cockou za filtrem v podstate prochazi jen jedna barva.
#26
Publikováno 22 březen 2013 - 10:00:17
#27
Publikováno 22 březen 2013 - 10:48:19
a co dálkoměr, tam mám smůluMá pravdu ten chlapec. Proto by jsi měl ostřit s tím filtrem s kterým budeš fotit.
jestli je to teda tak, že bez filtru ostřím jinam než s filtrem. Vršek jsem nečtl, sry
#28
Publikováno 22 březen 2013 - 12:46:25
A tady se blížím původnímu tématu. Kdo by chtěl neustále mít na objektivu nasazený červený filtr, když jeho vliv je právě na výsledný obraz hodně výrazný?
#29
Publikováno 23 březen 2013 - 20:41:10
#30
Publikováno 23 březen 2013 - 20:55:15
#31
Publikováno 23 březen 2013 - 21:00:13
#32
Publikováno 23 březen 2013 - 22:55:28
#33
Publikováno 24 březen 2013 - 09:16:02
To už zavání digitálizmen.Mimochodem kdyz uz tady padlo to foceni jedne sceny na vice policek s ruznymi filtry. Kdyz jsem se ptal kamarada (sveho technickeho gurua jenz absolvoval reklamni a produktovou fotku) na prechodaky na krajinky, tak doporucoval (v pripade enormni touhy po pracnem zvetsovani) prave dve expozice s ruznym filtrem (typicky krajina + obloha) a vymaskovat pod zvetsovakem. Nezkousel jsem, tolik driny si me fotky zatim nezaslouzi.
Přemejšlet, přemejšlet, přemejšlet, pak exponovat jeden snímek a jít... Třeba na oběd, po tak náročné a vyčerpávající práci.
#34
Publikováno 24 březen 2013 - 13:25:34
#35
Publikováno 24 březen 2013 - 17:22:36
Mimochodem kdyz uz tady padlo to foceni jedne sceny na vice policek s ruznymi filtry. Kdyz jsem se ptal kamarada (sveho technickeho gurua jenz absolvoval reklamni a produktovou fotku) na prechodaky na krajinky, tak doporucoval (v pripade enormni touhy po pracnem zvetsovani) prave dve expozice s ruznym filtrem (typicky krajina + obloha) a vymaskovat pod zvetsovakem. Nezkousel jsem, tolik driny si me fotky zatim nezaslouzi.
pamatuji se, že různobarevné cokin přechoďáky používal kdysi v dobách za krále klacka na krajinky můj stařičký pan profesor... myslím, že nějaké ještě mám někde dobře schované, asi nastal čas je najít a vyzkoušet.
#36
Publikováno 24 březen 2013 - 17:23:12
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních