Ja som amatér, a do fototechniky nevkladám tisíce. Kúpil som si nejaké VINTAGE zrkadlovky a nejakú tú československú techniku
Nerobím to na profi úrovni, preto to riešim takto. Pre niekoho sú FOMA lacné a pre niekoho sú drahé. Pre hobby to je poriadne drahý koníček.
A čo sa týka staráho FOMA papiera a súčasného papiera: ten starý ma excelentnú lesklosť po vyleštení, a fixný tvar. A tie nové fomaspeed samosušiace vôbec nie sú také brilant ako tie staré, a po vysučení majú kadejaký tvar.
Považuji se též za amatéra, který se snaží zbytečně neutrácet...
Nicméně mnozí, kteří ti zde odpověděli, mají pravdu - troufám si odhadnout, že ta jejich pravda má původ v jejich vlastní zkušenosti, neb si těmi pokusy s papíry různě starými, mnoho let prošlými, bůhvíjak dříve skladovanými, sami prošli.
Teď je to tvoje cesta, přiznávám, že pro člověka používajícího mnoho let prošlé "univerzální" vývojky, zkušenostmi v plné šíři moc neobdařeného, je to cesta nesnadná. Nezbyde ti popřát hodně štěstí, neb jestli to bude fungovat a vylezou ti koukatelné fotky (nejen lesk, ale i aby černá černou byla, bílá bílou byla a mezitím i něco v příjemně odstupňovaných odstínech šedé), štěstí to opravdu bude. A bude to pravděpodobně i věcí vzácné náhody.
Pokud se chceš zakousnout do cílevědomějšího zkoušení, co na těch papírech jak může vylézt, nezbyde ti hledat i cesty, tj. pokusničení s vývojkami vymyšlenými během uplynulých cca 80 let pro staré a prošlé papíry. Nejsou ovšem papíry všechny stejné, tudíž co funguje na jednom, nemusí zrovna fungovat na druhém.
Z vlastní zkušenosti: mnoho let prošlé papíry s chlorostříbrnou či chlorobromostříbrnou emulzí (jako Foma Neobrom, Neogaz, Neovera, pravděpodobně i některé Neobrom Extra) jdou do háje černého dost rychle, i když jsou v orig. neotevřených obalech, mnohem rychleji, než obyč
kdysi nejlevnější Fomabrom 2111 ...
p.s. Před několika lety jsem nakoupil z různých zdrojů větší množství starých papírů různých druhů a velikostí v druzích, které jsem kdysi v 70. - 80. letech měl velmi rád.
Z 80% to byly vyhozené peníze. Kdybych si spočítal i cenu času, který jsem tím strávil, a cenu chemikálií, které jsem spotřeboval při prošlapávání vesměs neschůdných cestiček, a trval si na tom, že mojí prioritou je ušetřit peníze a nikoli najít si touto hrou byť nespolehlivé, ale prostě nějaké řešení, které fungovat může (a když nemůže, tak se nic neděje), tak bych asi dodnes tloukl hlavou do zdi.
Takže jestli máš hodně volného času, pevnou vůli se do toho zakousnout, tak držím palce. Doporučuji: studuj, míchej, zkoušej, testuj, a nenadávej si, když se nebude dařit jak u nových, čerstvých materiálů.
V tomhle ti asi nikdo na netu jednoznačně poradit nedokáže, neb každá krabice papírů starých desítky let se bude asi chovat jinak a jinak než pokusy řešení nalézt nejde.
Třeba dospěješ i k těm lithprintům, až zjistíš, že s papíry, které zešednou či zčernají neexponované pod zvětšovákem hned po vhození do vývojky, nic moc jiného dělat nejde.
p.p.s. Někdy se může, ale také nemusí, úspěšně zadařit použitím kyselých amidolových vývojek. Ty ovšem v krámě nekoupíš. Můžeš namíchat, pokud seženeš fungující amidol. A pozor, je to svinský jed, takže opatrně při nakládání s odpadem.