Přejít na obsah


Fotka

Současná expozice v IR i viditelném spektru - jak je to možné ?

Současná expozice v IR i vidi

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 leden 2017 - 13:59:00

Zdravím Vás, přátelé,

 

narazil jsem na internetu na jednoduché mechanické fotoaparát, které jsou vybaveny třemi či čtyřmi objektivy a jednou společnou závěrkou. Jedná se především o výrobky značek Nimslo a Nishika. 

Mají řadu značných omezení a například u Nishiky je nastaven fixní čas závěrky 1/60s a clonit je možné na F8 nebo F16.

 

Přesto existují lidé, kteří i s takto primitivními aparáty dokáží zajímavé věci. Jak známo, pokud jsou na černobílý film nafoceny tři expozice přes modrý, zelený a červený filtr a následně buď promítnuty přes tytéž filtry pomocí tří promítaček, nebo softwarově vloženy do RGB kanálů, lze tímto způsobem získat barevnou fotografii. A právě k tomu jsou tato jednoduchá fotítka ideální, o čemž se lze přesvědčit například v rozsáhlé galerii ZDE

 

Předmětem mého zájmu však je spektrální posun tohoto počinu a to do infračerveného spektra. Tedy místo modrého, zeleného a červeného filtru použít zelený, červený a infračervený a výsledek opět vložit do RGB kanálů, respektive případně promítat fotografii pořízenou přes zelený filtr přes modrý, tu co byla pořízena přes červený promítat přes zelený a infračervenou promítat přes červený.

Aby to bylo možné, je samozřejmě nutné použít infračervený film. A tím se pomalu dostáváme k mému dotazu.

 

Na internetu jsem našel jediného člověka, který to na "analogové" úrovni realizoval. Výsledek jeho práce lze nalézt ZDE. Jeho fotoaparát byl upraven do TÉTO PODOBY.

Je teď zbytečné polemizovat o tom, že infračervená fotografie nebyla pořízena za ideálních podmínek a na výsledné fotografii jsou tedy listy stromů oranžové, místo aby byly červené, jako na Kodaku EIR, který je založený právě na tomto principu.

Jde mi však o princip, jak vůbec se dotyčnému podařilo se stejnou rychlostí závěrky a na jeden film, exponovat fotografii ve viditelném i infračerveném spektru. Vždyť citlivost IR filmů je v oblasti infračerveného spektra podstatně nižší než v tom viditelném a obvykle se pohybuje někde kolem ISO 6. 

 

Píše, že použil film Ilford SFX 200 a vývojku HC-110b. Při této kombinaci sice lze provést push na ISO 800, což by čistě teoreticky mohlo zajistit správnou expozici infračervené fotografie, ale ty ve viditelném spektru by musely být přeexponovány a nevidím, že by dotyčný kromě barevných filtrů použil i ND. Nebo má film tak obrovskou expoziční pružnost ? Já s tímto konkrétním filmem ani vývojkou zkušenosti nemám, takže to nemohu posoudit, ale moc pravděpodobné si mi to nezdá.

 

Nebo že by toho bylo možné dosáhnout takovým tím způsobem vyvolávání, na jehož název si teď nevzpomínám, ale je založen na tom, že se film vyvolává bez pohybu asi hodinu a půl v hodně ředěné vývojce ? Ale ani tomu se mi moc nechce věřit.

 

Jelikož víc hlav víc ví, obracím se tedy na Vás.


  • 0

#2 FPL

FPL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 283 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 43

Publikováno 29 leden 2017 - 17:48:00

Zase az takovy problem by to byt nemel. Zeleny BW 061 ma filtr faktor 3 a modry BW 081 ma 2. IR Heliopan 715 vychazi se SFX 200 uz pri +3EV docela pouzitelne. Zkusil bych dve expozice - +3 a +4 EV. Jasne letni pocasi je podminkou nutnou.

Otazkou je ma-li jaky smysl si s tim hrat - na tento typ foceni je prece jenom digital mnohem vhodnejsim nastrojem:
http://www.fpl.cz/fb...orama_mensi.jpg
  • 0

#3 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 leden 2017 - 18:14:15

Díky za odpověď. To tedy znamená, že reálná citlivost SFX 200 v IR spektru je jaká ?

Že nemá smysl fotit v infračerveném spektru za jiného, než letního slunečného počasí, je mi jasné.

 

Co se digitálu týče, na IR je to mocný nástroj a digitální infračervené fotografie fotím už roky. Ovšem, co nabídnout nemůže je "hřejivost" a zrno starého dobrého filmu.

Dalším aspektem je, že digitální emulace Kodaku EIR je velmi komplikovaná a výsledky nikdy nejsou úplně stejné jako originál.

Jsou nezbytné dva synchronizované fotoaparáty, přičemž jeden fotí ve viditelném spektru a druhý infračerveně. Následně se použije zelený a červený kanál z jednoho aparátu a infračervený z druhého.

Synchronizace dvou fotoaparátů je však komplikovaná a nikdy není úplně přesná. Navíc jsou pak objektivy daleko od sebe a vznikají problémy s perspektivou, kterou je nutno korigovat a nakonec je z toho více softwarový výpočet, než fotografie.


  • 0

#4 FPL

FPL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 283 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 43

Publikováno 29 leden 2017 - 18:33:33

Nevim co presne si mam predstavit pod pojmem "realna citlivost v IR spektru".
Pokud jde o spektralni citlivost, tak tam je peak na 720nm (proto s nim pouzivam Heliopan 715).
Jestli jde o kompenzaci expozice, tak mi vychazi asi nejlepe pocitat s +4EV, takze to vychazi zhruba na ISO 12.

Pro predstavu: http://www.fpl.cz/fb/sfx200.png
  • 0

#5 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 leden 2017 - 20:31:04

Myslel jsem tím na jaké ISO mohu exponovat s nasazeným 720 nm filtrem. 720 nm preferuji proto, že jich mám několik, zatímco 715 nm nemám žádný a navíc by se 720 nm měl být IR efekt nepatrně výraznější.

Nicméně, jak se dívám na spektrální křivky, tak mnohem rozumnější asi bude použít Rollei IR400. Ale nevím, jestli když udělám snímek na ISO 6, tak nebudou přeexponované fotografie přes zelený a červený filtr.

 

Díky za ten odkaz, pro lepší představu ideální.


  • 0

#6 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 29 leden 2017 - 20:45:33

Rozdíl pět nanometrů v deklarované propustnosti filtru je za mě maličký, když se koukneš na transmisní křivku tak uvidíš že nikdy nenabíhají svisle.

 

Ale přidávám se k FPL - problém, který řešíš možná teoreticky má analogové řešení, ale prakticky bude mnohem snazší v digitálu. Full spectrum conversion a přemapování barev v Photoshopu...


  • 0

#7 FPL

FPL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 283 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 43

Publikováno 29 leden 2017 - 21:15:37

DP - na 720 nm to vyjde ten materil jako trosku mene citlivy, to bude chtit vyzkouset.

Fire - prave. Tam jde o to aby zacala transmisivita filtru lezt nahoru drive, nez zacne citlivost filmu padat dolu. A ta SFX 200 po tom peaku vali dolu zatracene rychle.

Ale je fakt, ze v IR to zase az tak zasadni problem neni - tam je toho svetla prece jenom dost. Na druhe strane spektra je to mnohem vetsi boj (ale to je z pohledu stranek, kde se nachazime irelevantni, resp. nevim o tom, ze by dnes byl dotupny nejaky material rozumne citlivy na UV zareni).
  • 0

#8 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 leden 2017 - 22:04:21

Fire: Ano, jak už jsem naznačoval, digitální řešení je mnohem jednodušší a výsledky mnohdy působivé, ale výsledek skutečně podobný Kodaku EIR z toho nikdy nevzejde. Plnospektrální digitální fotoaparát mám a mnohokrát jsem to zkoušel v praxi. Výsledků nejbližších těm požadovaným lze dosáhnout se žlutým filtrem, který odfiltruje modrou barvu, ale stejně to není úplně ono. Proto jsem dotaz položil zde na Temné komoře.

 

Pro představu to vypadá asi takhle:

 

phoca_thumb_l_P8021792_02b_darksome.jpg

 

či takhle:

 

phoca_thumb_l_P8021744.jpg

 

A to už se mi přece jen více zamlouvá klasicky pojatá digitální infračervená fotografie, která vypadá zhruba takto:

 

phoca_thumb_l_SDC13210b.jpg

 

nebo takhle:

 

phoca_thumb_l_SDC11643%20kopie.JPG

 

 

FPL: Nicméně, přesto si nedovedu představit, že by bylo možné film zdárně exponovat na ISO vyšší než 6. A pak už záleží jen na expoziční pružnosti filmu, co to udělá ve viditelném spektru.


  • 2

#9 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 29 leden 2017 - 22:36:25

O co usiluješ mi připomíná "barevné" aparáty z doby před sto lety - pan Prokudin Gorský s jedním takovým jezdil po Rusi s mobilní komorou v železničním vagónu. http://sechtl-vosece...ozice5.html#p-g

 

Tou dobou pořád ještě laborovali s citlivostí k červenému světlu (o nějakém infra se jim zdaleka nesnilo) a expoziční časy portrétů byly v sekundách. ISO šest je proti tomu Havaj :)

 

Pracovat se s tím dalo, ale vysekat z toho zpátky barevný pozitiv byla práce za trest.


  • 0

#10 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 30 leden 2017 - 09:23:47

Pred vice, nez 100 lety, zacalo se s tim v devatenactem stoleti https://cs.wikipedia...ngelina_Acland 

 

Jinak co se tyce stand development, hodne to pomuze stahnout preexponovane a podexponovane snimky na podobnou uroven, ale porad tam budou patrne rozdily, ja osobne bych asi zkusil rodinal 3ml v 500ml vody a nechal to stat tri hodiny, ale je to zbytecne, proste pridat ND filtr, treba i napevno do objektivu.


  • 0

#11 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 30 leden 2017 - 12:03:53

Ano, to je, až na plánovaný posun z RGB do IRG, přesně ono.

 

Motorbiker: Díky za nástin ředění a vyvolávací doby, to se rozhodně bude hodit.

 

Nicméně, aby to nebylo tak snadné, tak jsem si, z důvodu finanční dostupnosti, objednal přístroj Nishika N9000, který má čas závěrky napevno nastaven na 1/60 s a disponuje dvěma clonami - F8 a F16.

Lze však upravit aby bylo možno použít bulb - viz ZDE.

 

Otázkou však zůstává, jak závěrku přimět, aby zůstala otevřená po dobu odpovídající ISO 6. Čas při F8 pravděpodobně bude vycházet tak na 1s, takže čistě teoreticky by to šlo i přes bulb. Mnohem praktičtější by však bylo využití nějakého sofistikovanějšího mechanismu k ovládání závěrky.


  • 0

#12 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 30 leden 2017 - 15:44:01

Teoreticky by to šlo tlačit přes ND filtry - vezmeš jako základ filtr faktor IR (tuším, že vychází kolem 32 = 5 EV), a před zelený a červený separační filtr doplníš NDčka tak, abys měl celkový filtr faktor stejný jako pro infra.  Pak můžeš použít stejnou clonu a čas pro všechny objektivy.

 

Prakticky to bude docela zajímavé, prosím hoď sem fotku až to budeš mít sestrojené!


  • 0

#13 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 31 leden 2017 - 09:42:49

Na netu je vic navodu, lidi se obecne boji jit na male koncentrace rodinalu, hezku vypada (avsak skoro nikdo to nepraktikuje, ja ano, lip se mi to hlida) kdyz se na IR Rollei pouzije 100ml perceptolu ve vyvojnici plne zalite vodou a necha se to stat dve hodiny s agitaci kazdou pulhodinu. Pak je to na jistotu https://www.flickr.c...eposted-public/

 

Financni dostupnost... Nevim. Nebylo by snazsi pouzivat neco, co umoznuje to same, ale spolehliveji? Jako treba Dva zenity vedle sebe, nebo ja bych tedy spis asi pouzil dve flexarety... Ano, pro ctyri soustavy cocek je to asi slozitejsi. 


  • 0

#14 FPL

FPL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 283 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 43

Publikováno 31 leden 2017 - 10:34:43

Pokud by si s tim nekdo chtel hrat vazneji, tak nejdostupnejsi pouzitelna sestava by byla Mamiya Universal se 127/4.7 a tetraphoto adapterem.

Ten pocita s obrazem na Polaroidu 73x95mm, takze s 6x9 holderem by ty dilci obrazky byly trosku ufiknute, ale porad by jeste ta vysledna pouzitelna plocha byla vetsi nez kino a pridany problem s obtiznejsim skladanim by se ve IMHO v celkove slozitosti toho procesu uplne ztratil.

 

A skutecny hrdina by si to doplnil i o SB-140 blesk na dosviceni IR, takze by se to dalo pouzivat i v atelieru. ;-)


  • 0

#15 DarksomePhotography

DarksomePhotography

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 1 únor 2017 - 17:33:53

Fire: Ano, použití ND filtru by expoziční problém zřejmě řešilo. Nicméně, člověk zmiňovaný v úvodním příspěvku na fotoaparátu nic takového nemá a stejně mu to nějakým způsobem fungovalo, což je zajímavé.

Ok, fotku sem pak dám.

 

Motorbiker: Ono se málokomu chce čekat tři hodiny, ale na výsledku se to rozhodně velmi pozitivně projevuje. 

Myslím, že by byl tento postup vhodný i pro filmy, u kterých nemám žádnou představu o vyvolávacím čase.

 

"To samé a spolehlivěji"... já myslím, že to není tak snadné. Je zde několik úskalí:

1) Dva aparáty stačit nebudou a nezbytné jsou tři.

2) Vidím zde problémy se synchronizací. Domnívám se, že nikdy nedosáhnu takové přesnosti, jako když je vše pod jednou závěrkou a na rychle se pohybujících předmětech to může být patrné.

3) Objektivy fotoaparátu nebudou dostatečně blízko u sebe a bude docházet k problémům s perspektivou.

 

FPL: To vypadá opravdu zajímavě. Tedy alespoň z technického hlediska, neboť cena je poměrně absurdní.

 

O použitelnosti infračerveného blesku k focení v ateliéru by se dalo polemizovat. Co se týče barevné infračervené fotografie, tak aby z toho lezly použitelné výsledky, tak by se muselo jednat o stejné světelné spektrum, jaké vyzařuje slunce. 

A to bývá dost problematické. Ona i obyčejná 500W žárovka vydává velmi silné IR záření, ale pokud se s její pomocí například vyfotí digitální infračervený snímek, tak nebude obsahovat prakticky žádné barvy, neboť tam zkrátka není ten správný poměr viditelného a infračerveného světla.


  • 0

#16 FPL

FPL

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 283 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 43

Publikováno 1 únor 2017 - 19:28:05

Proto jsem psal na "dosviceni". Spektrum SB140 bez filtru pro to prostor dava (a pripadne se da nasadit SW5IR a vse pod 800nm nechat na ostatnich zdrojich svetla).
Přiložený soubor  IMG_3989.PNG   233,56K   2 Počet stažení
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních