Přejít na obsah


Fotka

Kodak T-Max 100 + Rodinal?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
20 odpovědí na toto téma

#1 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 28 únor 2019 - 10:08:13

Zdravím,

 

chtěl bych zkusit kombinaci T-Maxu 100 (kinofilm) a Rodinalu, hlavně proto, že se mi líbí tonalita a ostrost jakou mi vždy filmy vyvolané v Rodinalu dávaly, nicméně žádný film s plochými krystaly jsem v něm ještě nevyvolával. Máte někdo s touto kombinací zkušenost, případně jaké výsledky vám z toho pak lezly ohledně zrnitosti a tonality? Poradíte na jakou citlivost fotit a jaký čas jste používali pro vyvolání?

 

Díky moc :)


  • 0

#2 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 28 únor 2019 - 10:13:41

Zkus to a  uvidíš.


  • 0

#3 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 080 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 712

Publikováno 28 únor 2019 - 10:13:51

Já neporadím, ale tady jsi se díval ?  https://filmdev.org/...veloper_id=1003       https://www.flickr.com/groups/rodinal/discuss/72157606090373169/


  • 0

#4 PeterMarek

PeterMarek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 231 příspěvků(y)
  • LocationPetržalka
Reputace: 676

Publikováno 28 únor 2019 - 11:15:20

Robil som v Rodinale (1:25) Foma 200 - je to výrazne "iné". Mnohí vravia, že škaredé. Mne sa to páčilo.

Aj keď na nejakú systematickejšiu prácu by som to asi nepoužil. Mršiť tým Tmax alebo Deltu by mi bolo ľúto a Foma 200 si to u mňa pokazila tými černými drátmi.

Ak presne neviem čo chcem tak sa mi ako najlepšie osvedčilo používať veci tak ako boli vymyslené. Teda Tmax v Tmax vývojke a Tmax uslaľovači. 

Ale za väčší masaker považujem TriX v Rodinale (1:25) čo sa zase mne nepáčilo aj keď mnohí tvrdia, že je to fajn.

Tak asi vyskúšať a nechať na vlastný úsudok


  • 0

#5 lukee

lukee

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 265 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 28 únor 2019 - 12:01:31

Přikládám, jak se mi chovala Foma 200 (tabulární krystaly) ve fomí R09 - snímky jsou vysoce kontrastní s hlubokou černou. Určitě se vyplatí to vyzkoušet.

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  foma.JPG   59,62K   6 Počet stažení

  • 0

#6 past

past

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 173 příspěvků(y)
Reputace: 20

Publikováno 28 únor 2019 - 19:09:11

Volal jsem v Rodinalu T-Max 100 i 400 a byl jsem velmi příjemně překvapen. Nicméně já, musím se přiznat, skenuju a tisknu, nezvětšuju. 


  • 0

#7 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 28 únor 2019 - 19:49:03

T-Max? Ked tak v Exel. Povodne teda X-Tol, vyvolat ide aj v D-76 a mnoho inych.

Ale Rodinal? Iba v krajnom pripade. Nie ze by to neslo, ale preco potom T-Max100?


  • 0

#8 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 28 únor 2019 - 20:13:50

T-Max? Ked tak v Exel. Povodne teda X-Tol, vyvolat ide aj v D-76 a mnoho inych.

Ale Rodinal? Iba v krajnom pripade. Nie ze by to neslo, ale preco potom T-Max100?

 

A jak je to s ostrostí T-Maxu 100 (kinofilm) v XTolu? Třeba osobně jsem přestal používat D-76 a nahradil jí Rodinalem právě proto, že D-76 na můj vkus příliš rozmývala zrno. Chtěl jsem zkusit kombinaci Rodinalu a T-Maxu 100, protože jsem předpokládal (je možné že zcela mylně) že zrno by nemuselo být zas tak veliké, ale Rodinal že by mohl zachovat vysokou vnímanou ostrost.


  • 0

#9 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 28 únor 2019 - 23:22:19

 

T-Max? Ked tak v Exel. Povodne teda X-Tol, vyvolat ide aj v D-76 a mnoho inych.

Ale Rodinal? Iba v krajnom pripade. Nie ze by to neslo, ale preco potom T-Max100?

 

A jak je to s ostrostí T-Maxu 100 (kinofilm) v XTolu? Třeba osobně jsem přestal používat D-76 a nahradil jí Rodinalem právě proto, že D-76 na můj vkus příliš rozmývala zrno. Chtěl jsem zkusit kombinaci Rodinalu a T-Maxu 100, protože jsem předpokládal (je možné že zcela mylně) že zrno by nemuselo být zas tak veliké, ale Rodinal že by mohl zachovat vysokou vnímanou ostrost.

 

T-Max 100 patri k najostrejsim vilmom vobec. Ak nie je zrovna ostrosti kralom.
Aby vynikla jeho ostrost, bude potrebne ho co najpresnejsie exponovat a vyvolat tak akurat. Tak akurat znamena, ze strmost je skor pre kondenzorovy zvacsovak, film bude posobit celkovo ako redsi.
T-Max 100 je film s minimom striebra a k vyuzitiu jeho vsetkych vlastnosti treba specialnych vyvojok. Spominana X-Tol je jednou z nich. Za doma miesane spomeniem azda najlepsiu Crawley FX37:
 

Siricitan sodny bezvody               60,0 g

Hydrochinon                            5,0 g

Uhlicitan sodny bezvody                5,0 g

Phenidone                              0,5 g

Borax                                  2,5 g

Bromid draselny                        0,5 g

Benzotriazol 1%                        5,0 ml

Voda do                             1000,0 ml

 

Riedi sa v pomere 1:3

 

Vyvolavacie casy na https://www.digitalt...s=C&TimeUnits=D

 

D-76 ide pouzit pri riedeni aspon 1:1, lepsie potom asi 1:3. Pohyb minimalny, treba sa naucit semi-stand.

 

Ak sa snazim o co najvyssiu ostrost, musim zabudnut na fotografovanie z ruky, musim spravne clonit, idealne potom i predsklopit zrkadlo. Objektivy Summicron na clone 5,6 ... Samozrejme na Leica M, teda bez zrkadla.

 

X-Tol je priamo napisany pre filmy s plochymi krystalmi. Riedit ide rovnako, teda od 1:1 az po 1:3 v prospech ostrosti. Rovnako tak aj menej pohybu.

 

Ak je zrno prostriedkom pre dosiahnutie ziadaneho efektu, Rodinal je na mieste. Ale urcite nie s T-Max 100. Ja by som tipol, ze najlepsi kombinacia Rodinalu bola s povodnou Agfou 400. Tato kombinacia vsak nejde zopakovat, ani Rodinal uz nie je Rodinalom a Agfa 400 uz nie je TA Agfa 400. Proste, to je iba hladanie strateneho casu.

 

Rodinal je fajn, ze sa da riedit z koncentratu. Tak to ide rovnako aj s ostrou (a nepatrne zrnitou) HC-110, ktora T-Max 100 neublizi, a dalsich mozno 20 komercnych vyvojok. Poznas vyvojku Tanol? Skus ju s T-Max 100.


  • 3

#10 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 1 březen 2019 - 09:11:29

Keko, díky moc za vyčerpávající odpověď. Určitě si recept na tuhle vývojku zařadím do seznamu a zkusím až budu míchat svoje chemie, zatím jsem se do té fáze ale nedostal, takže přemýšlím, že zkusím experimentálně vyvolat jak v XTolu tak v Rodinalu, prostě jen abych viděl jak na to film reaguje. K tomu Rodinalu - z technického hlediska, proč není dobrý nápad zkoušet ho na filmy s plochými krystaly? Má to co dělat s tím, že v těch filmech je méně stříbra?


  • 0

#11 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 1 březen 2019 - 12:38:24

Koncentrat Rodinal su iba tri zlozky. Voda, paralen ( :D) a hodne, hodne vela zasady. 200 g hydroxidu na liter koncentratu. Aj pri riedeni 1:50 sa jej dostane do vyvojky 4 gramy. Co bude pre ucely vyvolavania zasadny problem. Nabeh na vysoky zavoj, retikulacia vrstvy pri prudkych zmenach pH, atd.
Rodinal s malym "r", co je obchodny nazov vyvolavaca, ktory si dobre rozumie s robustnymi 3D krystalikmi tradicnych filmovych vrstiev. Po vyvolani vidno reletivne charakteristicky prejav, prijemne ostry, pritomne zrno - zakladny vyrazovy prostriedok repertera a "poulicneho" fotografa". Zavoj v tienoch a zrno vo svetlach nedovoli, aby bolo niekde prazdno ("Nemas tam ziadne datily...!!!"). Pritom vyznamne potlacenie plasticity, obrazok posobi ako keby si fotografoval 2D, treti rozmer chyba. A kolko som videl pehavych portretov a zrnitych ceckov ...
T-Max s Rodinalom vsak davaju neucesane - nervozne zrno a u ludi ako som ja sposobuju lahku zaludocnu nevolnost.
T-Max filmy maju snad polovicnu hrubku vdaka tvaru a orientacii zrn. Vdaka tomu maju male COC. Zasdnym je ale fakt, ze okolo ostro konciacim okrajom zrna sa sa ohyba svetlo uplne inak, ako okolo tradicnych 3D (alebo tiez kubickych, priestorovych) zrn. Skratka a dobre, zrno je sice mensie, ale je viditelne.
Ina vlastnost T-Max filmov je, ze poskytuju malo kryte negativy. K takej uplnej spokojnosti sa casto jemne prevyvolavali, kde uz teda filmy stracali zo svojich unikatnych vlastnosti. Spravna vyvojka je ta, ktora dava pridanu lokalnu denzitu v podobe zavoja z rekacnych splodin. Tam, kde je viac exponovany film, tam sa spotrebuje viac vyvolavaca a vznikne viac ziaducich splodin, tie sa prejavia ako narast denzity. Ano, podoba sa to na zavojujuce vyvojky. Od vyvojky pre T-Max vsak neocakavas burlivy a necakany ucinok zavoja ... Chces jemne vyvazeny, filigransky ucinok. Tak akurat. Ktory vyvolavac bezne dostupny je toho schopny? Je to Hydrochino. Hydrochinon obsiahnuty v beznych vyvojkach nevyvolvaju, nemaju na to potrebne vysoke pH. V D-76 je ucinok hydrochinonu v obcerstvovani vycerpaneho metolu. Az narastom pH D-76 umozni zapojit hydrochinon do vyvolavania. (Sucasna komercna D-76 je osetrena tak, aby k tomuto javiu nedochadzalo, som dokonca presvedceny, ze tam uz hydrochinon ani nie je :D. To je rozdiel od Ilford ID11, ktora ma podobne vysledky iba vtedy, ked sa ouzije ako one-shot.) Ked si pozries vyssie uvedenu vyvojku, je tak akurat vyvazena na pH. Akurat zapoji Hydrochinon, siricitan nerozpusta splodiny a zakladne vyvolavanie obstara vlastne ucinnejsi Phenidone. Zasada v nej obsiahuta nema na placate zrno tak devastacne ucinky.

Mozno som nebol niekde presny, lovim z pamati, ovsem recept som opisal zo znamej knizky The Film Developing Cookbook, mal by byt dobry.


  • 2

#12 Cepo

Cepo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 1 březen 2019 - 16:26:19

Rodinal a kino - za mňa moc nie. Výnimkou je stand ale to len v určitých situáciách. Zaujalo ma to čo hovorí Keko, že "obrazok posobi ako keby si fotografoval 2D, treti rozmer chyba". Síce fotím na iné filmy, ale často sa mi s rodinalom stávalo že detaily v tieňoch sú nízke (xtol je v tomto úplne iný svet) - a stredné tóny - midtones - sú úplne fádne, chýbajú detaily, samá šeď. Neviem, ale čokoľvek vyvolám v rodinale, či už 1+25 (to je o čosi lepšie) alebo 1+50 - stredné tóny sú proste nič moc. Najviac je to viditeľné na mäkkom osvetlení, pri kontrastnom to aspoň preráža čierna, tiež nie s ktovieakými detailmi. Buď to s rodinalom neviem ja, alebo on so mnou, ale pri iných vývojkách toto moc nepozorujem. 


  • 0

#13 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 1 březen 2019 - 19:52:56

Na filmy s tabularnimi krystaly i nizkocitlive klasicke emulze vyborne funguje i konfekcni FX-39. Ostra vyvojka s dlouhatanskou skalou strednich tonu. Jedina nevyhoda oproti FX-37 je cena.
  • 1

#14 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 1 březen 2019 - 23:28:18

Díky za tip s tou FX-39, vypadá dost zajímavě, vůbec jsem o ní nevěděl. Co jsem ale pohledal na internetu, nedaří se mi najít nějakou její charakteristiku ohledně vlivu na tonalitu, jediné co, tak že snad dobře zachovává detaily ve stínech, což bych velmi ocenil. Zkoušel jsi jí přímo s T-Maxem? Je tam nějaký zásadní rozdíl v tonalitě ve srovnání např. s XTOLem, který bych měl od ní očekávat?


  • 0

#15 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 2 březen 2019 - 11:35:55

Spominane vyvojky su tzv ostre "nonsolvent", teda s malym mnozstvom siricitanu sodneho, s malym mnozstvom uhlicitanu, mozno boraxom a velmi malym mnozstvom bromidu, ci ineho "brzdica". Ak sa film spravne vyvola v ktorejkolvek z nich, vysledok je priblizne rovnaky.
 

 

FX-39 som neskusal, ale je dostupna na webe Fotoimpexu  9,51€ alebo Macodirectu za rovnaku cenu.

Citam, ze ma vyrovnavaci ucinok, co je pre krajinkarov, co nepouzivaju prechodove filtre velmi prijemne.

 

Zial, predpis na FX-39 nie je zaruceny a pre mna tak starca na vyznamnosti.


  • 0

#16 Tomlib

Tomlib

    Nováček

  • Předplatitel
  • 98 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 45

Publikováno 2 březen 2019 - 11:45:55

 Vyvolávám T-MAX v míchané FX-37, 7 minut při 20 °C, první minutu pomalu převracím a pak po každé minutě 2x pomalu překlopím až do 5. minuty pak nechám stát. Negativy mi vycházejí bohatě kryté, takže teď díky Kekovi vím, že převolávám. Předtím s tabulárními krystaly nepracoval, tak jsem byl spokojen. Co jsem pročetl, tak by měl být T-MAX brutálně kontrastní a FX-37 jsem zvolil právě na radu z těchto článků, kde psali, že tato vývojka si s vysokým kontrastem poradí. Musím se přiznat, že moje zkušenost informaci o vysokém kontrastu nepotvrdila (možná právě kvůli tomu převolání). Při zvětšování mi dá spoustu práce, zkoušek a vykrývání dostat tu spoustu tónů na papír a obávám se, že nejsem úplně úspěšný.

 Crowley prý FX-37 vylepšil a přizpůsobil pro komerční použití právě pod názvem FX-39, myslím že výsledky by měly být podobné.


  • 0

#17 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 9 červen 2019 - 07:02:17

Ahoj, tak jsem zkusil na rady berranecka a Tomliba T-Max 100 vyvolat s FX-39 od ADOXu, časy jsem použil z Massive Dev Chart (1+9) a musím říct že tonalita je parádní, zrno prakticky není (35mm, 8x10 palců zvětšenina), akorát mám problém s tím, že na můj vkus je film moc málo kontrastní. Abych měl výsledky co se mi líbí, musel jsem několikrát sáhnout až po filtru s gradací 5 a i tak to bylo dost hraniční. Jak můžu docílit toho, aby byl film kontrastnější? Exponovat víc? Nebo ho zkusit převolat? Nebo prostě používám nevhodnou vývojku (vyrovnávací) pro svoje účely?


  • 0

#18 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 9 červen 2019 - 19:07:45

Tie casy treba chapat vzdy iba ako zaciatocne.

Nuz pridaj trosku na case.
Ked cas zdvojnasobis, asi sa nic zle s kontrastom nestane.
Na druhej strane, asi pojde ta-tam pekna tonalita a ostatne pekne vlastnosti tohto filmu.


  • 0

#19 Cepo

Cepo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 12 červen 2019 - 11:58:25

Len tak pri náhodnom plávaní flicrom som objavil toto. T-max 100 v stande pri riedení 1:150. Je ich tam viac, ale myslím že ten výsledok vyzerá veľmi slušne. 

 

https://www.flickr.c...X-puDefG-qXQJMB


  • 0

#20 vintager

vintager

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 32 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 13 červen 2019 - 11:19:50

Ano, nez se to rozklikne, tak to vypada slusne :-) IMHO s Fomou stovkou + R09 dostanes lepsi vysledky. 


  • 1

#21 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 48

Publikováno 13 červen 2019 - 12:58:04

Já jsem už od zkoušení T-Max 100 + Rodinal upustil, původní záměr byl najít vhodnou ostrou vývojku pro tenhle film a zatím se snažím najít nějaký (pro mě) vhodný čas v kombinaci s FX-39, těch 9 minut podle Massive Dev Chart je prostě asi málo. Pokud se mi podaří najít nějaké optimum a polezou z toho dobré výsledky, tak se podělím o zkušenost. Jinak souhlasím že Fomapan 100 + Rodinal je skvělá kombinace :)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních