Přejít na obsah


* * * * *

Dvoulázňové vývojky pro umělce


Dvoulázňové vývojky pro "umělce"...

Taky vás ve fotografickém uměleckém rozletu brzdí mnoho technických a technologických prkotin, kterým vlastně ani nechcete rozumět? Natož si je pamatovat? NEMUSÍTE!

Pro nás, technické antitalenty s uměleckými sklony, existují totiž negativní vývojky, které nám umožní přímo bohémský fotografický život. Nemusíme si pamatovat, jaký máme založený film. Nemusíme měřit světlo! Stačí intuitivní odhad expozice. Čas při volání můžeme strávit při kafíčku či cigárku bez teploměru a hodinek v ruce. Klidně můžete strčit do tanku stovku spolu se čtyřstovkou. Výsledky budou excelentní! V některých případech vás přímo ohromí ona nevysvětlitelná souhra šťastných náhod, které zhodnotí a zhmotní váš umělecký záměr do negativu výjimečných kvalit.

Ano, řeč bude o dvoulázňových negativních vývojkách!

Nebojte se, jsou to ověřené věci. Začal to Heinrich Stoëckler v třicátých letech minulého století. Tyto vývojky používal i Ansel Adams. Velkou zásluhu na popularizaci těchto vývojek má Barry Thornton.


U nás jsou jako konfekční vývojky dostupné dvě: DIAFINE a EMOFIN.

Princip fungování je geniálně prostý: vývojku rozdělíme na dvě části. V té první je vyvolávací látka a antioxidant. V té druhé pak zásada. Když film namočíme do první, emulze nabobtná a nasaje určité množství vyvolávací látky. V druhé lázni pak dojde k samotnému vývoji. Ve světlech se vývojka za krátký čas spotřebuje a proces se zastaví. Ve stínech se vyvolávací látka spotřebovává méně a pomaleji, a proto se stíny krásně provolají. Tento proces neovlivňuje čas, teplota ani pohyb. Stačí na začátku ťuknout a po nějaké době ještě jednou drcnout nebo překlopit.

Tyto vývojky jsou přímo požehnáním pro záběry v kostelích, katedrálách, tmavých interiérech zámků a jiných tmavých prostor s průhledy přes okna do zahrad atd. Stačí dát kameru na stativ, odhadnout šero, přidat „šváru“ a ještě něco navrch. Otevřít závěrku! Zamknout za sebou dveře a zajít ven na cigáro nebo na pivo...
Já s dvoulázňovkama velmi rád fotograficky odpočívám. Když na mě přijde únava, vezmu starého Zorkije, strčím do něho nějakou prošlou kazetu filmu a jdu se toulat. Mačkám jen tak bez velkého přemýšlení všechny možné blbosti co potkám. Pak to v klidu u kafíčka dvoulázňově vyvolám. To byste nevěřili, co je tam někdy za nápady!

Principiálně by šla rozdělit vlastně každá vývojka. Tak, jak to udělal A. Adams s D23.

Zde je: A. ADAMS D 23



Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 7,5g
Siřičitan sodný 100g
Dest. voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 10g
Dest. voda do 1000ml

Původní Stoëcklerka:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 5g
Siřičitan sodný 100g
Dest voda do 1000ml
Roztok B:
Dest. voda 750ml
Borax 10g
Dest. voda do 1000ml
Tyto dvě vývojky dobře fungují s klasickými filmy silnějších emulzí.

Pro novější tenké emulze s placatými krystaly zmodernizoval dvoušichtovku pan Barry Thornton

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Metol 6,25g
Siřičitan sodný 85g
Dest. voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Metaboritan sodný 12g
Dest. voda do 1000ml

Dále tu máme něco podobného Diafine:

Roztok A:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 35g
Hydrochinon 6g
Fenidon 0,2g
Pyrosiřičitan sodný 6g
Dest voda do 1000ml

Roztok B:
Dest. voda 750ml
Siřičitan sodný 65g ( já dávám 35g a stačí to)
Metaboritan sodný 20g (méně energická verze/ Borax 20g)
Dest. voda do 1000ml


Schválně nepíši žádné rady, jak který film exponovat. Na to jistě přijdete sami. S jedním filmem projeďte všechny časy, vyvolejte a hned uvidíte, jaké je to vaše správné ISO.

Několik poznámek:
V každém roztoku máčet minimálně 3 minuty.
Kdo nevěří, že se za tak krátký čas může vyvolat film, nechť si udělá malý testík: do skleněných štamprlí nalijte roztoky. Malý odstřižek filmu namočte (na světle) nejdřív do Áčka a po třech minutách do Béčka. V Béčku změřte čas do ztmavnutí
.
Trvanlivost je téměř neomezená (roky).

Vydatnost 15 filmů z litru. Poté vylít Béčko, namíchat nové a klidně pokračovat!

Pro vás, co rádi experimentujete mám jeden návrh:
Vezměte vaši nejoblíbenější konvenční vývojku a jeden zkušebně exponovaný film. Založte jej do tanku. Do litrovky s vodou nasypejte dvě čajové lžičky boraxu nebo metaboritanu sodného a počkejte malou chvilku, než se rozpustí. Nalijte vývojku a nechejte pár minut nabobtnat emulzi. Slijte vývojku a nalijte namíchanou zásadu a po čtyřech minutách slijte a normálně ustalte. Po ustálení si to prohlédněte a napište ostatním vaše dojmy z vynalézání nové vývojky.

Metaboritan sodný (Kodalk) si klidně namícháte doma. Je to velmi jednoduché. Dejte do porcelánové misky 69g boraxu (koupíte v potřebách pro zahrádkáře) a 14,5g hydroxidu sodného (z drogerky). Zakápněte vodou (4-10 kapek) a míchejte a míchejte. Nejdřív se to rozmatlá a pak to začne tuhnout. Nakonec to umělohmotnou lžičkou podrtíte na prášek.

Zdarec! S úctou váš Bzenčák

  • 0


141 Comments

Zacni metolom. Kup si ho cerstvy 100g. Mala investicia, velka pomoc.

A o cerstvy hydrochinon sa s niekym podel. Tak ti zostane mozno 50g na velmi dlhe obdobie.  Do Stoecklera ti ho stejne netreba.
Ak je metol O.K. mala by lazen "A" vyvolavat sama o sebe.
K dobrym vysledkom patri aj cerstvy siricitan. Staci vzdy nevyhnutne mnozstvo. Jedno kilo :)

    • 0

Tak o prachy ani nejde. Jen jsem ty pixle s chemií dostal a bo v jiném vlákně se tu píše, že jsou obě látky téměř nesmrtelné (metol není zahnědlý...), tak jsem nečekal žádnou zradu. Prubnul jsem kousek negativu i v roztoku samotného hidrochinonu ihned po namíchání (když je tam ten siřičitan jako antioxidant) a taky to s tím nehlo. Inu odevzdám do nebezpečného odpadu a koupím čerstvé. Akorát to zas bude pár dní trvat :-(

    • 0

Dobre, ale i metol, i hydrochinon potrebuju k svojej praci zasadite prostredie.
Siricitan postacujuco zasadite prostredie vytvori iba mre metol. (Otazka je, ci siricitan este zije.)

Pre metol treba trosku vyssie pH.
Ani metol, ani hydrochinon uplne nesmrtelne nie su, siricitan uz vobec nie.
Preto je rada taka, aby si si obstaral chemikali cerstve.

To je rada nie len pre zaciatocnika.
To je rada aj pre mna :D

    • 0

Dobre, ale i metol, i hydrochinon potrebuju k svojej praci zasadite prostredie.
Siricitan postacujuco zasadite prostredie vytvori iba mre metol. (Otazka je, ci siricitan este zije.)

Pre metol treba trosku vyssie pH.
Ani metol, ani hydrochinon uplne nesmrtelne nie su, siricitan uz vobec nie.
Preto je rada taka, aby si si obstaral chemikali cerstve.

To je rada nie len pre zaciatocnika.
To je rada aj pre mna :D

mre malo byt "pre"

Treti odsek malo byt "Pre hydrochinon treba trosku vyssie pH."

    • 0

siřičitan si myslím chcípne dřív než metol...nebo se mýlím?

    • 0

Siricitan starne naozaj velmi rychlo. Rychlejsie, ako metol. Napokon, vlastne preto sa do vyvojky pridava - jeden z dovodov pritomnosti je, ze chrani tak chrani metol.
Siricitan by plnil dobre funkciu "neznej" zasady, pripadne by este stale dobre rozpustal kovove striebro, ale uz by neochranoval metol.
Tak to je.

    • 0

Toš uvidíme. Prubnu to ještě s čerstvým siřičitanem než to všecko zlikviduju a nakoupím nové.

    • 0

Tak zakončuju chemickou anabázi usvědčením vraha. Byl to siřičitan neznámého stáří. Což dává šanci socialistickému půlkilu metolu na ušlechtilou práci.

    • 0

Asi se zeptám jako úplaná lama, ale jak jsou na tom dvoulázňovky a pushování?

    • 0

Nevie niekto odborne podkutý, či by som pri miešaní akože Diafine mohol namiesto pyrosiričitanu sodného použiť draselný? Draselný mám v šuplíku, ten sodný by som musel niekde zháňať.

    • 0

Nevie niekto odborne podkutý, či by som pri miešaní akože Diafine mohol namiesto pyrosiričitanu sodného použiť draselný? Draselný mám v šuplíku, ten sodný by som musel niekde zháňať.

 

ja myslim, ze mohl. Votazka je, jakej bude vysledek ;-) Jsou tu 2 faktory: disiricitan (pyrosiricitan) draselnej ma jinou molekulovou hmotnost, takze bude potreba prepocitat navazku; ocekaval bych, ze bude mozna ponekud bazictejsi nez sodnej, ale jakej to muze mit na funkci vliv, to nevim.

    • 0

Asi to pre tú zábavu vyskúšam. Metaboritan podľa Bzencaka sa mi už suší.

    • 0
Fotka
sokolvideo
19-kvě 18 07:29:49

Peťo, môžeme vymeniť, pozriem sa, ale mal by som mať sodného dostatok, a draselný mi došiel, dám vedieť a dohodneme mailom.

    • 0

Kua, keby slo tie molekuly pribalit ako prilohu do mailu :D

    • 0

No tak volal som v tom mojom hybride Diafinu Fomapan 100 clasic a pripadá mi to hrozne málo kryté. A to som to tam držal pre istotu dlhšie ako 3 minúty. Možno aj 7-10. Hlavne v tom A-čku. Asi to vylejem. Žeby tomu chýbalo zopár tých hrudiek fenidonu, ktoré sa mi nechceli rozpustiť?

    • 0
Ako je to s kodak flexicolor RA, dá sa použiť aj na papiere alebo len výhradne na film?
    • 0