Přejít na obsah


- - - - -

Paspartování


Paspartování

Jak adjustovat fotografie určené k prezentaci tzv. na zeď? Možností je více. Můžete své fotografie nalepit bílou lepící pastou na kartón z krabice, můžete je také - tak jak je obvyklé u Homo digitalis, vyrazit do OBI a zakoupit clip rám a dřive, než fotografie vyleze z tiskárny, jste zpátky. Pak už jen sejmout 4 až x ohnutých plíšků, plácnout fotku na krásnou sololitovou či jakou desku, přikrýt sklem, natlouct hřebík a pověsit. Aha, nejsme Homo digitalis, tak pardón. Vybrali jste ze svého archivu fotografii na barytovém papíře, zpětně prostudovali, jak jste ji tvořili a chcete ji pověsit, či někomu darovat?

Jistě jste už viděli fotografie nebo jiné tisky, které byly vlivem atmosférické vlhkosti přilepeny na sklo, měly zažloutlé okraje, či byly jinak poškozené. Tomu všemu se dá buď zabránit nebo tento proces maximálně zpomalit. K tomu nám pomůže pasparta.

Proč paspartovat?
Pro použití pasparty hovoří dva důvody:
- oddělení tisku nebo fotografie od skla
- estetika; pasparta tím, že oddělí tisk od rámu, uvádí zrak vnímatele do obrazu

Materiály

Pasparty
Výrobců paspart je jistě mnoho, mezi nejznámější patří Bainbridge, Crescent, Doree, ale co je pro nás daleko důležitější, to je jejich typ. Obecně se rozdělují na standartní nebo dekorativní, konzervační a muzeální kvalitu. Každý výrobce nazývá své kategorie výrobků trochu jinak (Doree Standart, Crescent Decorative), takže je nutné při jejich výběru zjistit, jak jsou jednotlivé výrobky daného výrobce nazvány. Já převážně používám výrobky firmy Crescent, takže mi dovolte nazývat jednotlivé kategorie podle tohoto výrobce.

Dekorativní
Jsou vyrobeny z celulózových vláken a obvykle jsou ošetřeny uhličitanem vápenatým.
Používají se pro běžné prezentace, paspartování plakátů a jiného dekorativního umění.

Konzervační
Jsou vyrobeny z chemicky ošetřených celulózových vláken, nekyselé, bez ligninu. Splňují minimální standard pro konzervační rámování. Jsou určeny pro všechny druhy uměleckých tisků, limitované série, fotografie a cenné dokumenty.

Bavlněné (Doree je nazývá muzeální)
Jsou vyrobeny ze silných bavlněných vláken, které jsou přirozeně nekyselé a bez ligninu. Bavlna je známá tím, že neobsahuje žádné chemické látky poškozující umělecká díla.
Tyto pasparty splňují nejnáročnější požadavky pro muzeální archivaci, tomu ovšem odpovádá i jejich cena. Jsou určeny pro cenná umělecká díla a dokumenty, velmi hodnotné fotografie a limitované edice fotografií atp.

Podkladové materiály
V součané době se jako podkladový materiál používají převážně pěnové desky (foam board) různých tloušek. Většina z nich je samozřejmě nekyselá, dokonce existují i desky se speciálně upraveným pH pro fotografie. Pro muzeální archivaci se pak používají bavlněné desky. Lze samozřejmě použít i paspartu, ale to je většinou dražší.


Zavěšení či nalepení
Na trhu naleznete mnoho přípravků k zavěšení fotografie na podkladovou desku. Firma 3M vyrábí lepidlo ve spreji, lze použít různé fotorůžky atp. Použijete-li lepidlo, pak je ovšem fotografie zavěšena permanentně a dojde-li k poškození podkladové desky, dojde i k poškození vlastní fotografie či tisku. Osobně používám metodu pro muzeální archivaci, k jejíž aplikaci vám stačí rýžový papír běžně dostupný v obchodech s uměleckými potřebami a doma udělaná pasta z pšeničné mouky.

Sklo
Použití normálního nebo antireflexního skla závisí jen na vás. Má osobní preference je normální sklo, u antireflexního mám pocit, že trochu mění barvu a tisky či fotografie pod ním mají nějaké měkčí podání.

Postup při řezání a nástroje
Nejjednodušší cesta, jak vyříznout okno v paspartě, je použití pravítka a skalpelu nebo jiného velmi ostrého nože, poměrně vhodné jsou nože s odlamovací čepelí (mají je v obchodech s nářadím), rozhodnete-li se pro tento typ, vyberte takový, který vám dobře sedí v ruce.

První věc, kterou musíme udělat, je vypočítat velikost pasparty, potřebnou k adjustaci dané fotografie. Obraz na fotografii má řekněme 17x27 cm, formát papíru je 20x30.

Teď je čas rozhodnout zda pasparta překryje část obrazu či nikoli. To je jen na vás, má preference je obraz překrýt u jednoduché pasparty, u dvojitých nechat trochu místa kolem. Pokud fotografie nemá bílé okraje, je to vyřešeno za vás.
Řekněme, že jsme se rozhodli obraz nepřekrýt a nechat 10mm z každé strany. Tím nám vychází velikost okna 19x29 cm. Nyní si musíme určit šíři okrajů pasparty. Sto lidí, sto názorů. Preferuji minimální okraj pasparty 5 cm, tím bychom se dostali na potřebnou velikost pasparty 29x39 cm. Jenže, dle mého názoru je dobré nechat spodní okraj vyšší, obraz mi v rámu připadá tak nějak víc centrovaný. Obvykle používám spodní okraj o 15-40% vyšší v závislosti na šířce okrajů, čím širší, tím meně procent. V našem případě bych zvolil 33%. Za předpokladu, že formát obrázku je krajina, dostáváme velikost pasparty 30.5x39 cm. Tuto velikost naměříme a z desky uřízneme. Pasparta se vždy řeže ze zadní strany, je to proto, aby se povrch pasparty nepoškodil manipulací s pravítkem nebo nožem a je dobré mít paspartu v místě řezu podloženou stejným materiálem. Ze začátku jsem používal podložky na řezání, jejichž povrch se sám zceluje, ale je to nepraktické, mají jiný odpor než pasparta a snadno tak zlomíte čepel nože. Teď používám zbytky paspart asi 15 cm široké a pokud možno o malinko delší, než je délka řezu. Podkladovou desku samozřejmě uřízneme na stejnou velikost.

Nyní máme paspartu zařiznutou na patřičnou velikost a můžeme přikročit k vyříznutí okna. Nezapomeňte, že pracujeme ze zadní strany. Rozměříme vzdálenost od jednotlivých okrajů (horní, levý a pravý 5cm, spodní 6.5 cm) a tvrdou tužkou narýsujeme čáry. Pokud řežete kolmý výřez, je jedno, odkud začnete, důležité je doříznout, ale pokud možno nepřetáhnout rohy. Pokud roh nedoříznete, nic se neděje, jen se nesnažte řez opakovat. V klidu řízněte všechny strany, paspartu opatrně otočte tak, aby se vám okno nevytrhlo.

Do řezu vložte žiletku (tloušťka pasparty vám ji vede) a pomalu roh dořízněte. Pokud řežete pokos (řez pod úhlem, obvykle 45 stupňů), musíte řezat od středu ven tj. pravítko leží vždy na levém okraji pasparty (jsem pravák, takže to popisuju pro praváka) a nůž je z pravé strany pravítka. Po doříznutí paspartu otočte o 90 stupňů a pokračujte. Tady je potřeba řez malinko přetáhnout (nezapomeňte, že řežete pokos), aby okno volně vypadlo ven. Je-li některý z rohů nedoříznutý, použijeme stejně jako v předchozím případě žiletku.

Další možností je zakoupit speciální nože. Jejich výhodou je, že čepele jsou vsazeny v úhlu 45 stupňů a jejich řez je velice přesný. Přitom jsou cenově dostupné. Příkladem může být Dexter Mat Cutter nebo Logan 2000, 3000 a 4000 (2000 je nůž, kterým řežete od sebe – push style, 3000 řežete k sobě – pull style a 4000 je lepší verze 3000). Postup práce s těmito noži je shodný s výše popsaným.

Budete-li v budoucnu řezat větší množství paspart, zřejmě se vám vyplatí investovat do některého ze stolních nožů. Ty jsou již dražší, ale práce s nimi je rychlejší a pokud děláte více stejných paspart, i o mnoho pohodlnější. Výrobců je mnoho, osobně používám Logan 301-S.

Dokončení pasparty
Paspartu a podkladovou desku máme připravenou a je čas dokončit naše dílo. Velmi praktické je přilepit vyříznutou paspartu k podkladové desce páskou - doporučuji pásku s neutrálním pH. Fotografie se vám bude lépe centrovat do vyříznutého okna a s paspartou se lépe manipuluje.

Dalším krokem bude příprava fotografie a její zavěšení. Lze použít různých lepidel, fotorůžků, stejně jako různých pásek, dokonce jdou i podkladové desky s lepící foliemi. Růžky jsou na větší formáty nedostačující a k lepidlům mám averzi, protože se tisk nebo fotografie při poškození podkladové desky zničí.

Jak jsem již zmínil, je mojí oblíbenou metodou použití rýžového papíru a pasty z pšeničné mouky. Postup je následující: z papíru si natrháme pásky asi 2 – 3 cm široké a kolem 4-5 cm dlouhé. Trhání je lepší než stříhání, protože se z papíru vytrhnou vlákna a závěsy lépe drží.

Pro trhání používám pravítko, podle něho papír štětečkem namočím přehnu přes pravítko a utrhnu. Věnujete-li této nesmírně nudné činnosti jen jednu hodinu, máte na několik týdnů natrháno. Pastu připravíme následujícím způsobem:
Připravte asi 1/4 litru teplé vody, v jiné nádobě rozmíchejte 3 polévkové lžíce hladké mouky ve studené vodě, vody jen tolik, aby tato směs tekla. Za stálého míchání vlijte tuto směs do teplé vody a přiveďte do varu. Když zhoustne, nechte ji vychladnout. Po použití můžete zbytek sterilizovat a uložit v lednici.

Tak, materiál máme připraven a jdeme na to:
Navlhčeným štětečkem naneseme pastu na rýžový papír, proužek nalepíme zespoda na horní okraj tisku nebo fotografie tak, aby více než polovina proužku přečnívala a jemně provlhčíme. Takto nalepíme potřebný počet proužků podle velikosti tisku nebo fotografie, začneme cca 8-10 cm od rohů, pokud je fotografie většího formátu je možné nalepit další proužky mezi ně. Po zaschnutí proužků vycentrujeme fotografii na podkladovou desku a přečnívající proužky přilepíme k podkladu stejným způsobem jako k fotografii. Obvykle se přelepí ještě jedním proužkem do tvaru písmene T. Po zaschnutí se pasparta zavře a je připravena. Paspartu lze přilepit k podkladové desce oboustranou páskou, ovšem je třeba zkontrolovat pH této pásky.

Pokud potřebujete takto zavěšenou fotografii vyjmout, lze závěsy provlhčit destilovanou vodou a sejmout, a to jak z podkladové desky, tak z tisku nebo fotografie, aniž by došlo k poškození. Tato metoda je uznávána pro muzeální archivaci.

Rám
Nemějte strach, nebudu zde popisovat jak vyrobit rám, jen bych chtěl upozornit na pár drobností, na co si dát pozor a co případně udělat. Rámů a rámových lišt je na trhu velké množství. Plastovými a hliníkovými rámy se teď zabývat nebudeme. Dřevo samozřejmě obsahuje lignin, ten se uvolňuje a mohl by časem poškodit paspartu a posléze tisk nebo fotografii. Vybíráte-li rám nebo rámovou lištu, zeptejte se svého dodavatele, jak je rám ošetřen. Pokud nijak, vyberte buď dražší nebo vám nezbyde nic jiného než si poradit sami. V tomto případě je dobré natřít vnitřek rámu šelakem. Šelak koupíte buď rozmíchaný nebo ve formě šupinek, ty se pak rozpustí v lihu.

Poděkování:
Závěrem bych chtěl poděkovat Předsedovi, za to, že tento článek učinil čitelným.

Karel Dvořák (Kodl)

Odkazy na některé dodavatele:
http://www.fotonova.cz/pasparty.htm
http://www.ramovani.cz/webdantik/texty_velkoobchod.ASP
  • 0


46 Comments

Fotka
ypres_bass
14-čen 12 09:18:31
kodl mi už asi neodpoví tak snad někdo jiný...
jak řešíte zavěšení "napřímo" - tj bez rámu pouze paspartu ?
já zatím dvěma dírami v zadní desce a provlečením provázku, ale je to značně naprd.
    • 0
ockem nebo vlascem do druhe (zadni) vrstvy kapa desky
    • 0
Ýpresu, ogaro, třeba tak, že na paspartu vzadu nelepíš taký hranolek (třeba kousíček kapa desky), do ní můžeš udělat ďúrku a do tej ďúrky hřebíček do je zatlučený do stěny. Podobné jako bylo učiněno na výstavě Afuku v Chotěboři, nevím, zda jsi tam byl. Tož třeba tak. Enem trošku popřemýšlat a ono to nakonec půjde, nééé?
    • 0
Pokud jsi to nepochopil, chápu, nemám moc vysvětlovací umění. Zkus se obrátit na kluky slovenské, třeba budú mět nafocené. Ty, ogaro, ale tys tam býl nééé?
    • 0
Omlouvám za zaplevelování, ale ýpresu byl jsi tam šak sem se ti díval do matnice mašinky. No tak snad víš jak to bylo vyřešené, nééé? Bóóóže ....
    • 1
ypresu, nafotim ti to ako sme to mali v chotebori
buduci tyzden ked sa vratim z vyletu
    • 0
Fotka
ypres_bass
14-čen 12 21:31:54
no já momentálně používám metodu dvou dírek a rybářského vlasce mezi nima
ale chtěl jsem zkusit esli nemá někdo lepší metodu...
    • 0
Dobrý den,

mám vyhlídnutý moc pěkný rám, který je uvnitř 1200 mm široký a 500 mm vysoký. Teď k problému, kde sehnat karton (nemusí to být nutně klasický paspartovací papír když bude bílý a silný) na paspartu takové velikosti. Koukal jsem na web (zítra tam pojedu osobně) Zlaté Lodi, Grand papíru a Světa papírů a všechny archy mají 1000x700 mm, vím že je to klasický formát na jaký se archy řežou, ale přeci musí existovat i větší varianty...

Hezký den
    • 0
    • 0
    • 0
    • 0
ja to hledal přes papírny a vsemozny vyrobce a to nejjednodusi me nenapadlo
    • 0
Napiš jaký chceš. Uříznu a pošlu.
    • 0
Moc se omlouvám, ale ty moje desky mají taky delší rozměr 100 cm. Jedná se o paspartovací desky, co se dávají na výstavy. Ty mohu dodat komukoliv. Jen by jsen nerad dopadl jako s těmi triky.
    • 0
Fotka
misokoren
13-led 14 21:38:16
dotaz na zdejších slovákov....kde v BA sa dá zohnať paspartovací papier? ja som na nete nič nenašiel, asi som tiež blbo hľadal. ponúklo mi to síce pár Eshopov, kde predávajú hotové pasparty, ale ja chcem papier/karton a narežem si to aj sám......neviete o nejakom obchode.....e-shop asi ťažko, keďže budem chcieť aj váčšie formaty....neviem ako by to poslali.
    • 0
mišo-veľkoobchod (po baleniach, 10ks):
Vema Skcz
Mgr. Gabriela Jureková
Lamačská cesta 109
jurekova@vemaskcz.sk
0911403344

veľmi ochotná pani, odporúčam. mám vzorkovník. Daler (kvalita z UK).
    • 0
Fotka
misokoren
15-led 14 00:08:32
ďuroT
diki. ja som z toho už zúfalý....
zajtra tam crnknem, čo my povie....
ja som ešte uvažoval na tym obchodom Dielo-Graph čo je na Židovskej....tam chodim na Kappa dosky....nevieš, či by som to tam nezohnal?
ale aj tak diki za kontakt...:-)
    • 0

Zdravím, mám dotaz ohledně paspartování barytových fotek. Mám fotky na lesklých barytech (8x10 palců) co bych si rád nechal někde vložit do pasparty. Nicméně jsou volně sušené, takže jsou mírně zvlněné. Je to zásadní problém, nebo se s tím dá něco dělat? V anglické terminologii jsem zaregistroval něco jako "dry mount press" - kdy se fotka podlepí a v nahřátém lisu vyrovná. Nevíte, jak se tomu říká česky a jestli je to řešení, nebo musím fotky co chci následně paspartovat vypínat na skle před tím, než je dám k někomu zapaspartovat?  (Pokud to půjde, nechce se mi ořezávat už tak relativně malý formát 8x10). Díky moc.

    • 0

Volně sušené fotky  je dobré  okamžitě,  kdy jsou  téměř  suché,  nelepivé na dotek,   vylisovat,  právě proto, aby  nebyly  zvlněné,  s boulema  atd...

ono je to  dobré  udělat i s těma fotkama,  které byly vypnuty na skle.  

Fotka  vždy pracuje  se  střídající se  vlhkostí  vzduchu (želatina je  sviňa žíznivá),   kdysi,  kdy se nebilo na poplach o nebezpečnosti formalínu,  se  používala po vyprání  a  před sušením  formalínová lázeň, pak  ta  emulze byla  tvrdá  a  nechlastala tolik vodu z luftu a v paspartě se neboulila. 

I pro lepení na  podložku  (např. Kapa desku)  by fotka měla být  rovná,  pokud  jsou tam  boule,  je to problém.   Na Kapu se  za tepla lisovat nedá,  resp. lisovat se nedá vůbec,  aby z kapy nebyla  placka nanic,  dáš li do lisu lepení na tvrdou podložku  nerovnou fotku s boulema ,  riskuješ  faldíky.   

U malých  rozměrů  to  až takový problém nedělá,  jako  u  30x40cm  a  větších formátů.  Různé baryty se taky různě chovají. 

Toť pouze můj názor,  možná někdo jiný má zkušenost jinou.  :-)

    • 0

Můžu se zeptat na to sušení fotek? Je nějaký důvod je nesušit v leštičce, případně, pokud jsou lesklé, tak je rovnou neleštit? Já teď mám analogovou jen první půli procesu, takže se v tom vážně nevyznám a je to jen dotaz. Ale když jsem dělával fotky v dětství s tátou, tak vše šlo tou elektrickou sušičkou/leštičkou. je to jednoduché a levné zařízení, tak mi vrtá hlavou, jestli má třeba nějaká negativa a je lepší někdy sušit bez toho?

    • 0

Leštění  fotek  v elektrické leštičce  má dvě pozitiva:  fotky jsou   leské jako blesk, rovné a nekroutící se.    Ovšem,   s některými papíry současné výroby se to nemusí vždy dobře podařit  (obvykle slabá emulze, na  želatinovou vrstvu chudší, jak to bývalo zvykem v době krále klacka), takže místo dokonalého lesku může být  lesk s  viditelnými  vadami.   Některé  papíry současné výroby  označené jako lesklé mají tak pěkný jemně strukturovaný, na pohled velmi hezký,  povrch,  pokud se  suší  vypnuté na skle,   takto jsou na pohled mnohem hezčí než ty vyleštěné do zrcadlového lesku, který odráží veškeré  zdroje světla v místnosti, což  zvláště u velkých formátů může být rušivé. 

mmch.   o   sušení a leštění fotek  tu  existuje  hodně  obsáhlé vlákno,  kde jsou nasbírány  názory, rady a poznatky za mnoho let. 

    • 1
Řešil někdo z vás nějaký vzoreček pro posun fotky v paspartě když chcete mít dolní okraj o chlup širší tak jak by to správné mělo být? Párkrát jsem se pokusil rozměry přepočítat s přidáním 10procent, ale zdálo se mi to až moc. Neznáte na to někdo nějaký přepočet?
    • 0
Takto je to posané v knize Way Beyond Monochrome.
Snad je to z nákresu jasné.
    • 0
Obrázek mi někam utekl, teď už to snad bude v pořádku.

Přiložený soubor (y)

    • 1

Tak schválně, jestli je mi to taky jasné :

Vezmu paspartu s přiměřenou velikostí. Obraz, který má být viditelný dám do levého horního rohu. Zbývající části si rozdělím na poloviny -  viz. přímky a, b. Spojnicí z bodu B do bodu 0 získám bod 1, kam přemístím roh obrazu C. Potom mám ještě možnost trochu posouvat obraz, ale jen tak, abych se nedostal pod přímku d.  

Pokud budu chtít mít ty okraje jinak široké, postupuji obdobně, ale s jinou velikostí celé pasparty, případně tu původní ořežu.

 

Opravte či doplňte mě, je-li třeba.

 

 

Jinak já používám do mého neexistujícího vzorečku koeficient  k = "tak nějak".  

    • 0