Přejít na obsah


Fotka

JOBOvo tajemství


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
6 odpovědí na toto téma

#1 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 15 leden 2012 - 21:22:22

Vážení kolegové, zdravím do temna! Během archeologického průzkumu ve vlastní pozůstalosti na mne znenadání vypadl papír s výpočtem, který mám
uschován z doby těsně předcházející nákupu processoru JOBO CPE2+ / Lift
CPE2+. Při použití JOBO Multi tank 2 System 2500 No. 2523 s víkem ozubu
pro CPE2+ a cívkou JOBO Systém 2500 Duo Set No. 2502 obsahující film o
formátu 135/36 a celkové délce pásu 1645mm jsem napřed proměřil rozteč
vnějších protilehlých závitů ( měřeno těsně za zarážkami pro nasouvání ),
která je 11,85cm, rozteč střední části filmového pásu ( cca 3. závit civky ),
která je 10,5cm a nakonec rozteč samého začátku zakládaného filmu, jež
dosedá na plastové kolíky u samotné osy cívky, tvořící zarážky a zde jsem
naměřil 7,7cm. Rozteč hran jednotlivých závitů filmu, navinutého na cívce
JOBO Duo Set No. 2502 činí 3mm. Processor JOBO CPE2+ má pouze jednu
rychlost 75 otáček za minutu ( 75 RPM ) a pohyb je reverzní se zastavením
po cca 4,5 otáčkách. Za jednu minutu vyvolávání urazí hrana konce filmu
27,92m, střední část v polovině délky filmu 24,74m a začátek navinutého
filmu u středové osy 18,14m. Za 5 minut vyvolávání jsou tyto vzdálenosti
o poznání delší: Konec filmu urazí 139,60m, střed filmu 123,70m a v části
jeho začátku pak 90,71m. Po uplynutí 5 minut vyvolávání jsou naměřené
rozdíly mezi koncem a začátkem filmového pásu celých 48,89m, což mne
při následném denzitometrickém proměření s třemi kousky filmu, které
jsem naexponoval s použitím etalonu KODAK Gray Scale 18% potvrdilo
znatelný rozdíl v denzitě zpracovávaného filmu 135/36. Pokud je Vaším
cílem co nejrovnoměrnější zpracování celého filmu, který byl exponován
za zcela jednotného osvětlení, může mít jeho vyvolání prokazatelný vliv
na zobrazení větších ploch, která jsou pro výsledný obraz důležité, jako
například větší plochy s pleťovkou, obloha na horizontu snímku a jiné v
obraze dominantní části ve stejné tonalitě. S pozdravem"Starý Jezevec"
Erik
  • 0

#2 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 15 leden 2012 - 22:47:19

to je velmi podnětný příspěvek! předpokládám však, že na délce jednoho kinofilmového políčka se tato různá kinetika volání neprojeví, či ano? jak velké rozdíly mezi začátkem a koncem filmu jste naměřil pane eriku?
  • 0

#3 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 17 leden 2012 - 18:07:40

Vážení kolegové, pro základní nastavení jsem proměřil předem samotnou
šedou tabulku 18% Gray Card. Naměřená hodnota při opakovaném a po
několika měřeních v různých bodech následně zprůměrovaném výsledku
vyšla odrazná hustota 16.98%. Doporučovaná hodnota pro střední šedou
18% na negativu / Zone V / má být 0.70, ale prakticky vyšla na D= 0,74.
Odchylka je způsobena určitou tolerancí a započítanou hodnotou fb+f, což
zahrnuje závoj podložky filmu a hodnotu závoje po jeho vyvolání. Může
nastat situace, že budete pracovat s denzitou 0.70 - 0.74 - 0.76 v Zone V, měřenou se zeleným filtrem transmisního / průhledového / denzitometru.
Pro vlastní testování jsem na ústřižku filmu, naexponovaného 18% šedou
vyhledal k jedné kombinaci filmu a vývojky čas vyvolání, který umožnil
minimální odchylku od hodnoty D= 0.74 opět při opakovaném a následně
zprůměrovaném měření. Tento čas jsem následně použil jako výchozí s
použitím celého filmového pásu s exponovanou 18% šedou, který jsem
vytvořil za stejných podmínek jako předchozí, stříhaný na jednotlivé pro
test použité díly. Vzorek jsem fixoval na samém okraji cívky 2502 těsně
za zaváděcími ploškami za pomoci pásky v místech s největší oběžnou
rychlostí, tedy na samém konci filmového pásu formátu 135/36 tak, aby
se neposouval během vyvolávání se středové ose. Po vyvolání, včetně
praní a smáčedle Tetenal Mirasol 2000 Antistatic jsem film usušil a poté
označil v jeho polovině délky. Poté jsem jednotlivé části nerozstříhané
na díly proměřil transmisním denzitometrem se zeleným filtrem směrem
od vnější části ke středu cívky v úsecích cca 10cm. Konec filmu od jeho
vnější části vykazoval zprůměrované hodnoty D= 0.74 a směrem k jeho
začátku hodnota narůstala na D= 0.66 kolem střední části jeho délky až
na hodnotu D= 0.58 na samém začátku navinutém u středové osy, jež
vykazuje nejmenší oběhovou rychlost ve vyvolávací lázni. Kombinace
filmu a konkrétní vývojky je velice důležitá, neboť velice rapidní nárůst
hustot v oblasti nejvyšších světel, navíc podporovaný velmi intenzivním
pohybem a výměnou čerstvé lázně na povrchu vrstvy způsobuje silný
pokles polotónů a má rovněž vliv na polotóny v nejvyšších stínech. Je
proto nezbytné najít takovou kombinaci, která zaručí vyvolání alespoň
po Kodakem doporučovaných 5 minut. Velmi kritická je zde prodleva v
případném vyjímání tanku s magnetem, jeho vylévání a opětné plnění,
což není potřebné při využití ozubeného víka tanku JOBO Multi Tank 1
Cat. 2523 v kombinaci s Liftem CPE2+. Standartní víko pro magnet a
ruční výměnu Cat. 2521 stejně jako samostatnou nádobu Cat. 2523 -
Item.No. 02017, lze zakoupit jako samostatný díl. Z pečlivě provedené
zkoušky za daných podmínek vyplývá průměrná odchylka dvou políček
tabulky Kodak "Q-13" Cat. 1527654 po čísly od střední šedé 18% /M/
směrem vlevo k bílému poli č. 6 /D=0.66/ a č.5 /D=0.56/, jak zmiňuji
výše. Nerovnoměrnost se kupodivu neprojevuje v takové míře u 4x5"
plochého filmu nasazeného v množství 4ks v cívce JOBO 2509n vždy
s volným středovým zakládacím slotem a fixačními pojistkami JOBO,
kde se při následném kontrolním proměření opět pro základní D=0.74
s použitím filmů Ilford formátů FP4+ 135/36 a 4x5", kde je díky zcela
jiné turbulenci plocha filmu omývána mnohem rovnoměrněji a testy
se při vyhodnocení pohybují v toleranci D= 0.72 až D= 0.75, což je
vzhledem k aktivní ploše filmu formátu 4x5" výsledek velmi dobrý!!!
Jen pro představu ve vzájemném porovnání obou obrazově aktivních
ploch zmíněných formátů: 8,64cm2 vs, 114,9cm2. Přednamáčení při
použití rotačního vyvolávání zpomaluje rapidní nástup vyvolávacího
procesu v prvních okamžicích kontaktu filmu s vývojkou, ale rovněž
deaktivuje některé dílčí složky emulze, oddělující jako mezivrstvy v
technologii kombinovaných vrstev s odlišnou dobou tvorby obrazové
struktury, zejména u vrstev kombinujících klasické a ploché krystaly.
Proto jsou i vývojky fy. Tetenal optimalizovány pro různé typy filmů
s rozlišením jejich emulzních vrstev, které v mnoha případech rovněž
obsahují stopová množství vyvolávačů, které jsou v procesu vzniku obrazu během vyvolávání postupně aktivovány speciálními přísadami
obsaženými ve vývojce. Aktivní vrstva emulze se aktivizuje v přesně
následujících krocích, vždy oddělených mezivrstvou, kterými vývojka
postupně proniká. Výsledný efekt degradace je u klasických emulzí
tedy do jisté míry za použití přednamáčení filmu celkově přínosný.
S pozdravem "Starý Jezevec" Erik
  • 0

#4 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 18 leden 2012 - 17:57:11

U gramofonu taky klesá kvalita zvuku směrem ke středu desky a vůbec nikomu to nevadilo. Úplně klidně vytlačil fonograf, který tento problém nemá.
Budi si dál v klidu překlápět a tímhle se nebudu znepokojovat.
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 18 leden 2012 - 19:18:10

Erik Kurach
Vážený pane kolego! Váš příspěvek považuji za nesmírně přínosný - děkuji! Ač sám rotačně negativy už dlouho nevyvolávám, myslím si, že mnohým z nás výše uvedené informace pomohou "urovnat představy" o procesu tvorby obrazu.
Zjevně "umíte" a jste i vybaven potřebnou technikou.
Mohu mít prosbu?
Pokud byste si našel čas a obětoval energii, VELMI by mě zajímalo (a asi zdaleka nejenom mě), jak se chovají "klasické" (kubické) emulze a emulze postavené na plochých krystalech při různých způsobech PŘEKLÁPĚNÍ.
Z technických listů k filmům víceméně vyplývá, že - po příslušné korekci vyvolávací doby - by měly být KRYTÍ (ne až tak důležité) a KONTRAST (veledůležitý) stejné. Mám na mysli obvykle používané způsoby překlápění: co 3sec. (tedy víceméně trvalé), co 30sec. a co 1min.
ALE NENÍ TO STEJNÉ!
Kdybyste byl ochoten se do toho dát, pošlu Vám filmy i vývojku(y) a - bude-li třeba - i "finanční podporu".
Je to troufalé, ale... zeptal jsem se...
  • 0

#6 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 18 leden 2012 - 23:07:02

Vážený kolego, Pentaxisto, vážení kolegové. Nejsem a nikdy nebudu nějaký
mediální exhib. Problematika zpracování černobílého materiálu mne zajímá z z patrně vrozené zabejčenosti, shodné s mým znamením. Kdysi jsem před
lety narazil na zcela zásadní a do podrobna zmíněnou problematiku snadno
na základě důvěryhodných zkoušek jednoduše vysvětlující článek, který se
v množství těch stejně důležitých pokusím úspěšně dohledat v archivu a na
naše společné stránky pro potřebu všech umístit. Přiznám se, že jsem díky
takřka molekulárnímu množství informací v Kotlině se nacházejících oželel
nejeden oběd, či večeři v doporučené krmné dávce našeho veterinárně, či
ekonomicky těžce zkoušeného zdravotnictví a investoval do zde nepříliš a
i v cizině dnes zřídka se vyskytujících publikací a materiálů, která dnes již
absolutně nikoho nezajímají a není sebemenší důvod je cíleně vyhledávat,
či podrobně studovat. Pan Ing. Krús nemohl pochopit, jak se někdo, který
se zabývá muzikou může zajímat o senzitometrii a studovat v originále p. Gorochovského, či jiné zdroje, v osobním exilu přežívající v kupce sena,
ale s otevřenou myslí s kusem tvrdého plesnivějícího chleba v ústech. To
je pro mne důležitější, než vonící idiot, či primitivní exhib, který pachem
vlastního dlouhodobě nemytého těla patrně imponuje svým modelkám.
A že jsem jich během svého jednoletého působení v prestižním obchodě
s fototechnikou jako odborný prodavač denně viděl. A také pár nesmírně
skromných chlapů, kteří mne mezi sebe přijali a mohl jsem vyslechnout
sem tam i velmi poučné rady a zkušenosti. Z některých jsou alkoholem
zdecimované trosky bez ambicí, protože vládnou akční diletanti, kteří za
jeden VIP golfový turnaj poberou honorář v závratné výši a mají i Leicu
zavěšenu na splachovači WC místo obvyklého plastu a někteří, nákladně
ověšeni nejmodernějšími DSRL monitory obcházejí DIGI-Laby, či jiná, v
Praze se naskýtající pracoviště s vyšším výskytem fotografů na 1 metru
čtverečním, oproti běžnému civilizačnímu standartu a s urputnou, naprosto
dehonestující pravidelností otravují svými z pološera zářícími stupiditami
naprosto každého, kdo je ochoten krátce postát a předstírat tak vlastní
komisionelní účast. Nikdy jsem si nedovedl představit, jakému utrpení a
permanentnímu znechucení denodenně čelí Ti, kteří zpoza pultů ještě z
pudu ekonomické sebezáchovy neutekli. Pokud člověk chce, hledá způsob,
pokud nechce, nebo toho není schopen, hledá důvod. Nezbylo z původní
nadšenecké party Otců Zakladatelů mnoho z Vás, kteří promluví občas,
ale jejich slova jsou upřímná a nezištně vyjádří a dají ku prospěchu pro
ostatní pracně a bolestně získané zkušenosti ne z důvodů divadelních, či
k posílení veřejného mínění o vlastní osobě, ale pro to, aby ostatní příliš
neztráceli čas a nadšení a vyvarovali se slepých uliček. Každý pedagog
v civilizovaných zemích se snaží o to, aby jeho žáci byli mnohem lepší,
než on a má z toho dobrý pocit i nějaký plat. Ponižovat a trvale srážet
zpět učenlivé žáky a udržovat je v latentní nevědomosti je specifickou
vlastností těch, kteří jsou na pomyslném výsluní vrtkavé popularity a za
své postoje si ještě dovolí říci o opulentní honorář. Promiňte, že jsem v
tomto s tématem zcela nesouvisejícího vlákna vyjádřil cosi, za což jsem
připraven nést případné následky a přeji Vám Všem poklidný spánek :-) .
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik Kurach, obtěžkaný 55kg života :wink: .
  • -1

#7 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 leden 2012 - 20:05:59

chlapi, čo Vás všetko nenapadne pomerať... / týmto
pozdravujem moje ATL-2 zabalené v pivnici :-DD /
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních