Přejít na obsah


Fotka

Je to jako se vsim!


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 26 únor 2012 - 17:21:47

Drazi temnokomornici ...

Prvni trasa je za mnou. Naexponoval jsem dva filmy, vyvolal je, zvetsil par fotek a? Nemam z toho radost...
Prace je super, chapu vsechny, kteri to delaji, ze to miluji ... Ted me to ale tak trochu vzalo "vitr z plachet" ...

Neco asi delam spatne, pravdepodobne od vseho trochu...

Vezmu to odzadu ... pri zvetsovani me vychazely strasne kratke expozicni casy. Chtel jsem par veci podrzet, ale v par vterinach to v podstate nebylo mozne. Na nejaky rozumny cas (cca 15 sec.) jsem se dostal az pri clone 22. Cetl jsem tu v diskusich, ze je to asi bezne. Zvetsoval jsem na RC 18x24 s Opemus 6 a zarovkou 100W. Zkusim tedy jeste sehnat slabsi zarovku nebo nejakej regulator.
Otazka: Je to tedy normalni nebo ne?

Z toho vyplyva, ze jsem mohl mit malo husty negativ. +/- byly vsechny fotky tak nejak nastejno, tak si rikam, ze kdybych neco poexponoval tak snad ne vsechny fotky. Nebo jo? Dalsi vec by mohla spocivat v nedostatecnem vyvolani, ale tam jsem se ridil dle vyrobce (FP4+/ID11 1:1/11min...HP5/ID11 1:1/13min, oboje 30s preklapeni na zacatku a pak 10s na zacatku kazde minuty).
Otazka: Jak vlastne poznam spravne kryty negativ? Da se to nejak rict/vysvetlit? Je na to nejaka pomucka? Mam se drzet vyvolavacich postupu doporucenych vyrobcem?


Diky
  • 0

#2 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 993 příspěvků(y)
Reputace: 487

Publikováno 26 únor 2012 - 17:34:08

Neboj, zdá se, že děláš všechno dobře. Jen vydrž. Můj tata říkal, že přes správně exponovaný a vyvolaný negativ přečteš noviny.. Ale nejmenší co on volal byly 6x9.
Do zvětšováku dej slabší žárovku nebo tam dej pod kondenzor pauzák nebo si pořiď stmívač.
Ono to za pár dalších pokusů určitě stojí.
  • 0

#3 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 26 únor 2012 - 17:34:19

filmy jsou to vzdorný, vývojka normální, mělo by to naskočit

asi by bylo nejpší, kdyby se na to někdo podíval na místě - třeba jak poznat správně exponovanej a vyvolanej negativ to mi přiběhlo jako zkušenost až po nějaký době
-
jinak regulátor na žárovku bych nedělal, svítí to pak jinak, nechat tu původní a uříznout jedno dvě matný sklíčka a přidat do šuplíku na mg filtry
světlo bude měkčí, ale jeho intenzita se sníží
  • 0

#4 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 26 únor 2012 - 18:10:25

Drazi temnokomornici ...

Prvni trasa je za mnou. Naexponoval jsem dva filmy, vyvolal je, zvetsil par fotek a? Nemam z toho radost...
Prace je super, chapu vsechny, kteri to delaji, ze to miluji ... Ted me to ale tak trochu vzalo "vitr z plachet" ...

Neco asi delam spatne, pravdepodobne od vseho trochu...

Vezmu to odzadu ... pri zvetsovani me vychazely strasne kratke expozicni casy. Chtel jsem par veci podrzet, ale v par vterinach to v podstate nebylo mozne. Na nejaky rozumny cas (cca 15 sec.) jsem se dostal az pri clone 22. Cetl jsem tu v diskusich, ze je to asi bezne. Zvetsoval jsem na RC 18x24 s Opemus 6 a zarovkou 100W. Zkusim tedy jeste sehnat slabsi zarovku nebo nejakej regulator.
Otazka: Je to tedy normalni nebo ne?

Z toho vyplyva, ze jsem mohl mit malo husty negativ. +/- byly vsechny fotky tak nejak nastejno, tak si rikam, ze kdybych neco poexponoval tak snad ne vsechny fotky. Nebo jo? Dalsi vec by mohla spocivat v nedostatecnem vyvolani, ale tam jsem se ridil dle vyrobce (FP4+/ID11 1:1/11min...HP5/ID11 1:1/13min, oboje 30s preklapeni na zacatku a pak 10s na zacatku kazde minuty).
Otazka: Jak vlastne poznam spravne kryty negativ? Da se to nejak rict/vysvetlit? Je na to nejaka pomucka? Mam se drzet vyvolavacich postupu doporucenych vyrobcem?


Diky


Milý Popmare,
Jdeš na to úplně správně. Pokud použiješ proces předepsaný výrobcem, měl bys dosáhnout toho, že z negativu budeš zvětšovat na gradaci N (nebo Spc) a zvětšenina nebude šedák, ani pérovka a pleťovka ok. To je pomůcka na správně vypadající negativ.
Regulátor ke zvětšováku raději ne, mění barvu světla a přibyde Ti další proměnná. Slabší Žárovka je OK, přidané matnice také mají své kouzlo. Osobně se mi dobře zvětšuje při časech kolem půl minuty, při následném nadržování mi aspoň neupadnou ruce (kdo někdy nadržoval desetiminutový osvit mi dá zapravdu).
Obdivuju samouky, podělávají výcvik bojem !
Jen tak dál, detaily se doladí.
Gratuluji k první misi!
  • 0

#5 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 26 únor 2012 - 18:10:39

No, zkouset to urcite budu dal :)

Takze ty casy jsou v normalu u RC? Baryt prej potrebuje vic ... Samozrejme, ze jednou budu zvetsovat jen na nej, ale zatim asi budou lepsi RC, ne? Na uvod..

Zvetsovak mam od brachy. Mel dva tubusy, jeden se suplikem, jeden bez. Dal jsem tam ten bez, jelikoz sklo v supliku bylo rozbite. Muzu to teda zase prehodit, ale kde to sklo vzit. Sezenu to u sklenare? Nebo tady vedle mame ramarstvi a tam maji nejaky antireflexni skla ... Je to neco bezneho nebo je treba objednat nejakej special? Ty strepy z puvodniho byly mlecne a z jedne strany to bylo hrube, jakoby piskovane ...

Jaka je rozumna clona? Nebo je to jedno ...
  • 0

#6 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 26 únor 2012 - 18:28:28

Jeste me napada ...

Asi to bude v uvodu o dost velke spotrebe materialu... Jak z toho s co nejmensimi naklady. Fomaspeed nebo jeste nejaka dalsi varianta?

A to same filmy. Kdosi mi radil, at pouzivam FP4 a HP5, ze Fomu do zacatku radeji ne ... ?

A jeste jsem nenapsal, ze na papiry jsem si koupil Fomatol LQN, to je v pohode?


Diky
  • 0

#7 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 26 únor 2012 - 19:38:17

Jeste me napada ...

Asi to bude v uvodu o dost velke spotrebe materialu... Jak z toho s co nejmensimi naklady. Fomaspeed nebo jeste nejaka dalsi varianta?

A to same filmy. Kdosi mi radil, at pouzivam FP4 a HP5, ze Fomu do zacatku radeji ne ... ?

A jeste jsem nenapsal, ze na papiry jsem si koupil Fomatol LQN, to je v pohode?


Diky

Rozumná clona tj. nejlepší kresba u většiny objektivů je mezi druhou shora a druhou zdola. takže jestli máš možnost 2,8-22, tak mezi 5,6 a 11 jsi v klidu. (jistě, jsou výjímky, ale ty nechme stranou)
Matované sklo by měl sklenář mít, jen v něm nesmí být kazy a škrábance. Do šuplíku patří hrubým dolu. Zkus bazárek, třeba někomu přebejvá.
Fomácký RC jsou dost citlivý papíry, zpočátku tvrdili, že speed v názvu znamená jak rychlý, tak citlivý :-) Je to kvůli strojnímu procesu.
Fomaspeed v kombinaci s LQN jede fakt rychle, používám ji 1+10, při doporučené kombinaci jsem nestíhal přehazovat do přerušovače, občas to dělalo provolanější cestičky, jak stékala vývojka.
FP 4 a HP5 jsou super, hodně chyb Ti odpustí. Odolnější jsou už snad jedině filmy pro bezpečnostní kamery Ilford surveillance. S Fomou 100 a 400 se dá taky dělat v pohodě, 200vka je trochu kousavější na převolání (tvrdne) ale v kombinaci s oranžovým filtrem a Fomaexcellem je báječná na letní výlety - jasná pleťovka a prima mráčky na nebi. Ale to jem se rozkecal, to už do školky nepatří, to je až na základku :)
Hlavně pro začátek NEMĚŇ MATERIÁL ANI LÁZNĚ !!! Je to cesta, jak se zahrabat v možnostech a vyhrabání je sakra těžký. (jen si na to vzpomenu, bolí mě ruce).
ID11/D76 je super volba. Foma, Nebo Ilford, vyber si a kup si zásobu (dá se výhodně objednat u rodiny jako dárek k narozeninám :-))
RC v klidu, je to hned vypraný, malá spotřeba vody, nedrbeš se s leštěním a až Ti polejou v hospodě fotky pivem, stačí opáchnout vodou a pohoda.
Papíry, no když si koupíš po 100 listech fomaspeedy 13*18 na běžný práce normální a speciály, tak máš na rok s čím dělat. a na chlubení se 18*24 25 kousků v N. Výhoda bude, že dostaneš zvětšování "do ruky" poznáš, jak se chovají sousední gradace (o multigrade, S a C papíry se zatím nestarej) a do roka budou 18*24 na chlubení a začneš koukat po větších plachtách.
Mimochodem, co nejčasteji hodláš fotit?
  • 0

#8 brkoslav01

brkoslav01

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 175 příspěvků(y)
  • LocationŠumava
Reputace: 88

Publikováno 26 únor 2012 - 20:04:23

Čus, začínal nebo vlastně pořád začínám jako ty. Já si pro začátek zvolil filmy od ilfordu hp5+ a fp4+ a vyvolávám to v ID-11 1+3 20min při 20°C podle výrobce, ted občas zkusim fomapan100, na pozitivní proces Fomaspeedy 13x18, no mám jich trochu větší spotřebu než píše stříbrokaz, myslim že už 3 balík po 100 za pul roku, hodně toho vyhazuju pač sem nikoho nikdy neviděl při zvětšování tak se to učim sám metodou pokus omyl tak třeba budeš mít spotřebu menší
Když se budeš držet u tech ilfordů podle výrobce tak neměj strach, mě se zatim nepovedlo nic pokazit.
Pozitivní proces je mnohem horší. Taky mám problém těch krátkých časů, hodně clonim nebo když se mi neco libi a chci třeba vykrejvat tak vemu 18x24. Slabší žárovka mi nepomohla, už to nějak neřešim.

Tak hodně štěstí
  • 0

#9 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 26 únor 2012 - 20:30:13


Jeste me napada ...

Asi to bude v uvodu o dost velke spotrebe materialu... Jak z toho s co nejmensimi naklady. Fomaspeed nebo jeste nejaka dalsi varianta?

A to same filmy. Kdosi mi radil, at pouzivam FP4 a HP5, ze Fomu do zacatku radeji ne ... ?

A jeste jsem nenapsal, ze na papiry jsem si koupil Fomatol LQN, to je v pohode?


Diky

Rozumná clona tj. nejlepší kresba u většiny objektivů je mezi druhou shora a druhou zdola. takže jestli máš možnost 2,8-22, tak mezi 5,6 a 11 jsi v klidu. (jistě, jsou výjímky, ale ty nechme stranou)
Matované sklo by měl sklenář mít, jen v něm nesmí být kazy a škrábance. Do šuplíku patří hrubým dolu. Zkus bazárek, třeba někomu přebejvá.
Fomácký RC jsou dost citlivý papíry, zpočátku tvrdili, že speed v názvu znamená jak rychlý, tak citlivý :) Je to kvůli strojnímu procesu.
Fomaspeed v kombinaci s LQN jede fakt rychle, používám ji 1+10, při doporučené kombinaci jsem nestíhal přehazovat do přerušovače, občas to dělalo provolanější cestičky, jak stékala vývojka.
FP 4 a HP5 jsou super, hodně chyb Ti odpustí. Odolnější jsou už snad jedině filmy pro bezpečnostní kamery Ilford surveillance. S Fomou 100 a 400 se dá taky dělat v pohodě, 200vka je trochu kousavější na převolání (tvrdne) ale v kombinaci s oranžovým filtrem a Fomaexcellem je báječná na letní výlety - jasná pleťovka a prima mráčky na nebi. Ale to jem se rozkecal, to už do školky nepatří, to je až na základku :-)
Hlavně pro začátek NEMĚŇ MATERIÁL ANI LÁZNĚ !!! Je to cesta, jak se zahrabat v možnostech a vyhrabání je sakra těžký. (jen si na to vzpomenu, bolí mě ruce).
ID11/D76 je super volba. Foma, Nebo Ilford, vyber si a kup si zásobu (dá se výhodně objednat u rodiny jako dárek k narozeninám :-))
RC v klidu, je to hned vypraný, malá spotřeba vody, nedrbeš se s leštěním a až Ti polejou v hospodě fotky pivem, stačí opáchnout vodou a pohoda.
Papíry, no když si koupíš po 100 listech fomaspeedy 13*18 na běžný práce normální a speciály, tak máš na rok s čím dělat. a na chlubení se 18*24 25 kousků v N. Výhoda bude, že dostaneš zvětšování "do ruky" poznáš, jak se chovají sousední gradace (o multigrade, S a C papíry se zatím nestarej) a do roka budou 18*24 na chlubení a začneš koukat po větších plachtách.
Mimochodem, co nejčasteji hodláš fotit?


Whow!

Diky moc za rozsahlou odpoved.
Samozrejme, ze mam ambice delat na FB, kolorovat... ale je mi jasne, ze az casem. Musim zacit spravnou expozici, ostrenim atd. Hodne let fotim na digital a dokonce se tim i zivim, jenze clovek u toho pekne zlenivi. Tohle je jina prace. Stredoformat jsem doted nemel v ruce, takze mam uz jen problem s odhadem hloubky ostrosti, coz mi nedelalo problemy na FX nebo DX. Take jsem ostril AF a ted musim rucne. Navic ten fotak vazi asi 100x tolik a je mnohem vetsi:) Nicmene toto je konecne fotografovani. Digital je super na produktovku, kterou delam, ale me zajimaji trochu "umelectejsi" hladiny. Az to budu umet aspon z poloviny tak, jak ovladam Photoshop, tak bude hej! :-D
Nejcasteji asi hodlam fotit lidi. Spis nejake aranzovane fotografie. Portrety, mozna i akty. Cili interier i exterier, ale samozrejme nepohrdnu peknou krajinkou nebo zatisim. Mam doma flashe, ale premyslim, jestli neprezbrojit na daylight ... jestli ten flash neni pro analog tak trochu zabijak! (I kdyz treba Saudek s tim problem nema) :) Ale vetsina mych oblibencu foti se stalymi svetly.
Ta expozice je trochu problem. Jestli jsem cetl spravne, tak film je trochu haklivy na podexpozici narozdil od digitalu, kde jsem stale hlidal preexpozici a radeji jsem trochu podexponovaval. Kdyz jsem se tak postavil i k analogu dopadlo to udesne. Bude to hodne o testovani. Nevim, jestli se vrhnout do Zone systemu, pushovani, modifikaci doporuceneho vyvolavaciho procesu a podobne veci. Popravde moc se mi nechce. Myslim si, ze me dostatecne bude stacit postprodukce pomoci nadrzovani a vykryvani ... Hlavne ted resim elementarni veci a rad bych eliminoval veskere technicke zadrhely, aby pak bylo jiz jasne, ze chyba je ve me a mohl jsem s tim neco delat. Mam spoustu zlozvyku z digitalu. Zvykl jsem si napr. na exif data ... ted jsem popar mesicich vyvolal film. Konecne jsem videl chyby v expozici, hloubce ostrosti, ale uz jsem nevedel, jak jsem tenkrat exponoval ... a hned jsem bezel do papirnictvi pro notysek ... Proste je to vsechno uplne od zacatku :)
Hmmm ... tak ted jsem se rozepsal zase ja...

Jeste k LQN. Mozna bych take uvital zpomaleni. Ja ji naredil 1:7 dle vyrobce, pokud bych to dal 1:10 jak pises, na kolik se prodlouzi standardni vyvolavaci cas pri 20stupnich?

DIKY
  • 0

#10 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 26 únor 2012 - 20:41:31

Gratuluji k prvním úspěchům. Každopádně se nenech odradit, zezačátku se pozitivní proces brání. Jak já to nejdřív nesnášel :) Ale je to normální. Ono to prostě chvíli trvá. Ani ti nemůžu říct, co dělám jinak, ale fotky jsou úplně jiné... Myslím, že se to nedá vyčíst, naučit od jiných. Možná jen nějaké "triky". To gró si však musíš prostě vyzvětšovat. Vydrž a budeš odměněn. Já jsem začínal na Ilford Xpress Multigrade 13x18. Je to kvalitní papír, na rcčko. A nestojí svět. A pomalu se těš na baryt :-)
  • 0

#11 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 27 únor 2012 - 07:28:15

Diky...

No, ruzne se ptam a ctu a nazory se ruzni ... Je lepsi do zacatku pracovat s pevnou gradaci nebo s promennou? Typnul bych si pevnou, ale jednoznacne to neni...
  • 0

#12 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 27 únor 2012 - 08:13:33

No ze zonového systému by jsi si měl udělat alespoň jeden test, podle kterého poznáš zda máš správně naexponováno.
Test na černou. Podle toho co jsi psal máš nějaké prázdné políčko vyvolaného filmu. NA stranu emulze si rejpni nějakou hezkou rýhu, nebo dvě. ZAlož do zvětšováku vytaženého pro formát jaký zvětšuješ. Zaostři. Šoupni papír a udělej si proužkovou zkoušku. Papíru stačí půlka. Flákni to do vývojky a nech vyvíjet. Dej tomu dvě minutky ve vývojce, ať máš jistotu, že se vyvinulo všechno. Přeruš ustal usuš a na dobrém denním světle zkoukni. Tam kde nepoznáš rozdíl ve zčernání mezi dvěma proužky, se nachází základní čas pro negativy volané tvým způsobem zvětšované z té výšky jakou jsi měl nastavenou. Čas i pro jaké papíry negativ vývojku a čas a takové ty proměnné si poznamenej ať to nemusíš opakovat. Teď foukni do zvětšováku nějaký negativ s bohatou škálou expozičních hodnot a zvětši to časem který jsi získal pro černou nejčernější. Vyvolej dostatečným časem, ostatně jako vždy a usuš. A teď vidíš na čem jsi. Tam kde na snímku měla být černá je černá? Nejsou světla šedá? Nejsou světlá místa bez kresby? Atd. Od toho se odrazíš. Osobně si myslím že bez téhle zkoušky je všechno focení jen SLEPÁ důvěra ve schopnosti expozimetru a dalších proměnných hodnot.
  • 0

#13 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 27 únor 2012 - 08:26:09

No ze zonového systému by jsi si měl udělat alespoň jeden test, podle kterého poznáš zda máš správně naexponováno.
Test na černou. Podle toho co jsi psal máš nějaké prázdné políčko vyvolaného filmu. NA stranu emulze si rejpni nějakou hezkou rýhu, nebo dvě. ZAlož do zvětšováku vytaženého pro formát jaký zvětšuješ. Zaostři. Šoupni papír a udělej si proužkovou zkoušku. Papíru stačí půlka. Flákni to do vývojky a nech vyvíjet. Dej tomu dvě minutky ve vývojce, ať máš jistotu, že se vyvinulo všechno. Přeruš ustal usuš a na dobrém denním světle zkoukni. Tam kde nepoznáš rozdíl ve zčernání mezi dvěma proužky, se nachází základní čas pro negativy volané tvým způsobem zvětšované z té výšky jakou jsi měl nastavenou. Čas i pro jaké papíry negativ vývojku a čas a takové ty proměnné si poznamenej ať to nemusíš opakovat. Teď foukni do zvětšováku nějaký negativ s bohatou škálou expozičních hodnot a zvětši to časem který jsi získal pro černou nejčernější. Vyvolej dostatečným časem, ostatně jako vždy a usuš. A teď vidíš na čem jsi. Tam kde na snímku měla být černá je černá? Nejsou světla šedá? Nejsou světlá místa bez kresby? Atd. Od toho se odrazíš. Osobně si myslím že bez téhle zkoušky je všechno focení jen SLEPÁ důvěra ve schopnosti expozimetru a dalších proměnných hodnot.


To zni velmi zajimave....
Ty ryhy jsou jen kvuli zaostreni? Takze toto muzu testnout zavadecim kouskem filmu, ktery nebyl exponovan?
  • 0

#14 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 27 únor 2012 - 08:37:13

Zaostření je důležitý aby jsi zvětšoval ze správné výšky. Udělej to s tím co máš. Hlavně aby ten kousek prošel procesem.
  • 0

#15 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 27 únor 2012 - 09:08:42

Zaostření je důležitý aby jsi zvětšoval ze správné výšky. Udělej to s tím co máš. Hlavně aby ten kousek prošel procesem.


Jasne. To urcite vyzkousim!
  • 0

#16 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 únor 2012 - 09:46:00

nad tymto testom som uvazoval... nie je ale miera ciernej zavisla od pouziteho kontrastneho filtra? a teda ze test dava zmysluplny vysledok len pre jeden konktrenty filter?
  • 0

#17 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 27 únor 2012 - 10:21:53

nad tymto testom som uvazoval... nie je ale miera ciernej zavisla od pouziteho kontrastneho filtra? a teda ze test dava zmysluplny vysledok len pre jeden konktrenty filter?


Jsem si ce novacek, ale rekl bych ze to tak bude. Je to tes pro jedno nastaveni. A k cemu je to dobre? No myslim k tomu, co psal hidejoshi, ze takto seridis cas a vlastne cely "system" a pak je jasne, jak jsou naexponovane a vyvolane negativy ... a o to tu jde.

.. alespon myslim ... :)
  • 0

#18 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 27 únor 2012 - 11:24:20

Bavíme se tady o pevných gradacích. Pokud funguješ v multigrade, tak si nastavíš 2.5... Vycházeje ze základní myšlenky myslím kolegy pentaxisty, že multigradační filtry jsou kreativní prvek a ne prostředek k léčbě blbě ............. ( doplň sám) negativu. Já si doplňuji exponovaného.
  • 0

#19 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 27 únor 2012 - 21:59:27

Whow!

Diky moc za rozsahlou odpoved.
Samozrejme, ze mam ambice delat na FB, kolorovat... ale je mi jasne, ze az casem. Musim zacit spravnou expozici, ostrenim atd. Hodne let fotim na digital a dokonce se tim i zivim, jenze clovek u toho pekne zlenivi. Tohle je jina prace. Stredoformat jsem doted nemel v ruce, takze mam uz jen problem s odhadem hloubky ostrosti, coz mi nedelalo problemy na FX nebo DX. Take jsem ostril AF a ted musim rucne. Navic ten fotak vazi asi 100x tolik a je mnohem vetsi:) Nicmene toto je konecne fotografovani. Digital je super na produktovku, kterou delam, ale me zajimaji trochu "umelectejsi" hladiny. Az to budu umet aspon z poloviny tak, jak ovladam Photoshop, tak bude hej! :)
Nejcasteji asi hodlam fotit lidi. Spis nejake aranzovane fotografie. Portrety, mozna i akty. Cili interier i exterier, ale samozrejme nepohrdnu peknou krajinkou nebo zatisim. Mam doma flashe, ale premyslim, jestli neprezbrojit na daylight ... jestli ten flash neni pro analog tak trochu zabijak! (I kdyz treba Saudek s tim problem nema) :) Ale vetsina mych oblibencu foti se stalymi svetly.
Ta expozice je trochu problem. Jestli jsem cetl spravne, tak film je trochu haklivy na podexpozici narozdil od digitalu, kde jsem stale hlidal preexpozici a radeji jsem trochu podexponovaval. Kdyz jsem se tak postavil i k analogu dopadlo to udesne. Bude to hodne o testovani. Nevim, jestli se vrhnout do Zone systemu, pushovani, modifikaci doporuceneho vyvolavaciho procesu a podobne veci. Popravde moc se mi nechce. Myslim si, ze me dostatecne bude stacit postprodukce pomoci nadrzovani a vykryvani ... Hlavne ted resim elementarni veci a rad bych eliminoval veskere technicke zadrhely, aby pak bylo jiz jasne, ze chyba je ve me a mohl jsem s tim neco delat. Mam spoustu zlozvyku z digitalu. Zvykl jsem si napr. na exif data ... ted jsem popar mesicich vyvolal film. Konecne jsem videl chyby v expozici, hloubce ostrosti, ale uz jsem nevedel, jak jsem tenkrat exponoval ... a hned jsem bezel do papirnictvi pro notysek ... Proste je to vsechno uplne od zacatku :)
Hmmm ... tak ted jsem se rozepsal zase ja...

Jeste k LQN. Mozna bych take uvital zpomaleni. Ja ji naredil 1:7 dle vyrobce, pokud bych to dal 1:10 jak pises, na kolik se prodlouzi standardni vyvolavaci cas pri 20stupnich?

DIKY

Prodloužení vyvolávání neumím říct, vývojka během noci "žije" (vyčerpává se, mění teplotu, oxiduje, a kdoví co dál). Vycházím z 90s, průběžně kontroluju ustálené fotky a podle potřeby reguluju vyvolávací čas. Kontrola ustálené fotky ale není triviální záležitost. Člověk má z komory akomodovaný oči a najednou nacpe mokrou (oblázky v potoce jsou daleko barevnější, než usušené) fotku těsně ke světlu (zářivka na kuchyňský lince) a fotka je OK. Po uschnutí je to ale černý jako bota. Najednou tu máme odpočatý oko, přizpůsobený na běžné pokojové osvětlení (ne 10 cm od zářivky) a suchou fotku. Všechno je najednou jinak. Je mi líto, ale exaktní postup nemám. Murphy říká: "Zkušenosti rostou přímo úměrně zničenému vybavení!" K rozeznání vína se musíš propít, ke gastronomii se musíš projíst, k šoférování se musíš prořídit. K dobré fotce se musíš prozvětšovat. Je to krutý fakt. (Stříbrokaz)

Rozdílnost exponování : Máš pravdu! Po veselé konzultaci s digitálistou, kterého uznávám, jsme došli k závěru, že u dig je přeexpozice malér (čip na maximu = zesilovač v linitaci, špatné) a u filmu v pohodě (víc to nezčerná a snad něco dostanu do stínů). Se solarizací negativu si nelámej hlavu, moderní emulze to nemají.

Ruční ostření a těžkej foťák jsou príma. Těžkej foťák stabilizuje ruce ( 1pivo to jen podpoří) a ruční ostření napomáhá soustředění a předvídání.

Exif není nutnej, pokud nevím, dám 3 záběry: Podle měření, -2EV, +2EV. On ten proces docela dost snese :(

Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 28 únor 2012 - 07:55:05
citujete jen co je třeba

  • 0

#20 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 27 únor 2012 - 22:33:15

Exif není nutnej, pokud nevím, dám 3 záběry: Podle měření, -2EV, +2EV. On ten proces docela dost snese :(


Diky ... Ten exif jsem myslel tak, ze po vyvolani uz nevim, jak jsem ktery snimek exponoval a tudiz si nemohu uvedomit chybu. Ted si pisu do notysku expozicni hodnoty u kazde fotky, pro zpetnou kontrolu ...

Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 28 únor 2012 - 07:56:00
Citujte jen to co je třeba pro srozumitelnost

  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních