Přejít na obsah


Fotka

Jak diagnostikovat negativ


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 Fill

Fill

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 264 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 125

Publikováno 27 February 2012 - 11:28:52

Zdravím,
už nějakou dobu přemýšlím, že by bylo dobré mít tu vlákno, které by pomohlo všem tápajícím určit jaký vlastně negativ se jim podařilo vyvolat. Zdá se mi totiž, že hodně začínajících (já nejsem výjimka) vyvolá první negativ a s nadšením, že na něm něco je, se vrhnou ke zvětšování. Tam ale nadšení opadne, protože ty fotky nejsou podle jejich představ a příčinu pak většina hledá právě v pozitivním procesu, ikdyž ve skutečnosti je špatný už negativ.
V mnoha následně vzniklých vláknech se konkrétní rady ohledně negativů objevily a objevují, ale často pak zapadnou. A proto by mi přišlo šikovné mít tu takovou rukověť, podle které by se každý mohl přibližně zorientovat a určit jaký problém s negativem vlastně má (to je totiž to nejtěžší, vlastní řešení problému už se tu dohledá velmi snadno).

Já sám o tomto tématu přesnou představu vlastně nemám (což je také důvod k zložení tohoto vlákna :) ), proto bych poprosil zkušenější, kdyby se nad tím mohli zamyslet a třeba sem napsali nějaké ucelené postřehy.

Já mohu přispět jen citací moudré knihy:

"Na negativu chybějí detaily ve stínech, je slabý, sotva kopírovatelný (zčernání jen ve světlech) = podexpozice (řešení: vyjímečně pomůže zesílení, jinak nelze odstranit)

Negativ celý šedý až černavý (okraje čisté) bez kontrastů, velmi hustý = přeexpozice (řešení: tvrdě pracující papír, zeslabení

Negativ dobře prokreslen, velmi slabý, nesnadno kopírovatelný = Příliš krátce vyvoláváno, často příliš studená, nebo vyčerpaná vývojka. (řešení: velmi tvrdě pracující papír, zesílení negativu)

Negativ silně krytý až tvrdý, světla slita bez podrobnotí – nekopírovatelná = Převoláno, důsledek příliš teplé vývojky (řešení: měkce pracující papír. Zeslabení persíranem. Lépe znovu vyvolat po vybělení)"

KULHÁNEK, Jaroslav, Dr. Černobílá fotografie. 6. přepracované vydání. Praha: Orbis, 1972


Vím, že každý má svůj proces přizpůsobený trochu jinak, ale to neznamená, že ty jeho tipy nepomohou ostatním udělat si o problematice lepší obrázek. Tak se neváhejte nějak vyjádřit :-) i když to bude rada typu: "V komoře si posvítím zvětšovákem na emulzní stranu a ...?... " a podobně....
  • 0

#2 luke__666

luke__666

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 171 příspěvků(y)
  • Locationtwitter.com/luke__666
Reputace: 20

Publikováno 27 February 2012 - 11:47:29

Bylo by to skvely tema, resp. vlakno, ale podle toho, co jsem tu zatim cetl, je to dost narocny na posouzeni a stanoveni konkretni chyby a nasledne vyrceni konkretni rady. Nicmene, pokud se toho nekdo ujme a publikuje svoje know-how, treba spolecne s ukazkama, bude to skvely. Takze se pripojuji k navrhu a netrpelive cekam na odpovedi zkusenych :)
  • 0

#3 Euter

Euter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 255 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 46

Publikováno 27 February 2012 - 11:49:42

Vím, že je to nečestné a nesportovní, ale když se mi nějaký negativ nezdá, tak ho dám do zvětšováku a použiju pozitivní expozimetr jako denzitometr. Ale vzhledem k tomu, že používám více méně jeden druh filmu (HP5+) a jednu vývojku (home made ID-11) a jeden druh papírů (Fomabrom V 111) tak mám proces stabilizovaný do té míry, že jsou výsledky docela předvídatelné. To můžu doporučit všem začátečníkům. Do budoucna si asi rozšířím sortiment, ale zatím se stále učím...
  • 0

#4 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 27 February 2012 - 12:08:19

jak posoudit negativ na dálku neporadím
co by mohlo v začátcích pomoci je především pracovat s jedním - dvěma, druhy filmů - víc ne
dále když se nějaký negativ podaří a následně se z něj podaří i zvětšenina podle představ autora tak tento negativ (klidně jedno políčko) mít ve folii nalepený na prosvěcovacím pultíku a při posuzování jiného (ovšem stejný druh - tedy třeba trix a trix) okoměřně srovnávat i s tímto "ověřeně povedeným"
měl by být tonálně bohatší nejlíp nějakej dvorek, světla, stíny a ideálně člověk a jeho pleť v záběru
-
třeba kodak trix když je řiďounký pracuje se mi s ním skvěle - ale definuj po síti co to znamená? to neumím
  • 0

#5 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 February 2012 - 12:12:15

Tohle většinou nejde dělat na dálku, člověk ten negativ potřebuje mít v ruce. A co je na tom "nejhorší" obecná definice dobrého negativu snad ani neexistuje, protože negativ je jen "malou" součástí celého procesu jako celku. Co je pro někoho vhodný negativ, je pro druhého šrot a naopak. Přitom oba mají z těch svých výborné fotografie. Proto bych doporučoval až tak nepátrat po tom, co vhodné je a není a prostě si jen prošlápnout vlastní cestu, ve vašem vlastním řetězci. Abych uvedl přílad. Měl jsem Magnifax 4 a našel si pro něj vhodný vyvolávácí postup. Poté jsem si pořídil zvětšovák na 4x5 s multigradační hlavou a negativy se zdály být úplně špatné, musel jsem je tvrdit. Zase jsem si našel určitý postup, který dával dobré negativy. Teď mám zase nový, jiný zvětšovák a situace je obdobná. Budu to muset zase upravit, aby mé negativy byly dobré. Takže jak je vidět, je to relativní. Mám tři dobré druhy negativů, nebo dva špatné druhy negativů? :) Když se na váš negativ bude dívat někdo jiný, tak i přes to, že bude považován za mistra, může být jeho úsudek špatný. A to jen díky tomu, že srovnává váš postup se svým postupem. Takhle to ale v černobílé fotografii nefunguje. Cest je nekonečné množství a to myslím vážně, to není rolákový žblebt :-) Dobrý negativ je tedy takový, se kterým se vám v celém vašem řetězci dobře pracuje. Vždy musí mít dobře exponované stíny, to je bez debat. Ale zbytek už je na člověku samotném. Já osobně jsem si stanovil, že dobrý negativ je pro mě takový, který mi dovolí udělat zvětšeninu na gradaci 2 bez nějakých pomocných záležitostí. A k tomu směřuji své vyvolávací časy, vývojky atp.. Ale někdo jiný na to může jít úplně jinak. Vše je jen o zkušenosti. Fotit, zvětšovat, fotit, zvětšovat. Bohužel, nebo bohudík :-)
  • 2

#6 taz

taz

    Tlampač (grafoman)

  • Administrators
  • 1,252 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 212

Publikováno 27 February 2012 - 12:17:11

Souhlasím s ostatními, tohle je virtuálně těžko posuzovatelné. Scan negativu neodpovídá, na fotografii negativu zase není nic vidět. Můžeme si tu obecně předávat poučky jako, že přes správně vyvolaný negativ se musí dát přečíst noviny.
  • 0

#7 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 February 2012 - 12:29:24

Jo a ještě dodám, že dokud neobětujete pár filmů na doporučované zkoušky, budete maximálně jen moudře přikyvovat a budete si myslet, že vám to je jasné. Nebude :smile:

Přemýšlím, že bychom mohli udělat takové jednodení "školení" pro začátečníky na srazu. Prostě kompletní nalejvárnu se vším všudy. Ale museli byste přijet a musel by o to být opravdový zájem. :) Určení EI, volání, zónový systém, kontaktní kopírování, zvětšování, paspartování, prostě vše. Ráno bychom začli s fotaparáty a večer končili s fotkami. Kdyby vás to zaujalo, dejte vědět.... Dám tuhle nabídku i do srazového vlákna...
  • 0

#8 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1,281

Publikováno 27 February 2012 - 12:32:36

Jo a ještě dodám, že dokud neobětujete pár filmů na doporučované zkoušky, budete maximálně jen moudře přikyvovat a budete si myslet, že vám to je jasné. Nebude :smile:

Přemýšlím, že bychom mohli udělat takové jednodení "školení" pro začátečníky na srazu. Prostě kompletní nalejvárnu se vším všudy. Ale museli byste přijet a musel by o to být opravdový zájem. :) Určení EI, volání, zónový systém, kontaktní kopírování, zvětšování, paspartování, prostě vše. Ráno bychom začli s fotaparáty a večer končili s fotkami. Kdyby vás to zaujalo, dejte vědět.... Dám tuhle nabídku i do srazového vlákna...


takové tříleté učiliště scvrknuté do jednoho dne
  • 0

#9 luke__666

luke__666

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 171 příspěvků(y)
  • Locationtwitter.com/luke__666
Reputace: 20

Publikováno 27 February 2012 - 12:49:03


Jo a ještě dodám, že dokud neobětujete pár filmů na doporučované zkoušky, budete maximálně jen moudře přikyvovat a budete si myslet, že vám to je jasné. Nebude :)

Přemýšlím, že bychom mohli udělat takové jednodení "školení" pro začátečníky na srazu. Prostě kompletní nalejvárnu se vším všudy. Ale museli byste přijet a musel by o to být opravdový zájem. :) Určení EI, volání, zónový systém, kontaktní kopírování, zvětšování, paspartování, prostě vše. Ráno bychom začli s fotaparáty a večer končili s fotkami. Kdyby vás to zaujalo, dejte vědět.... Dám tuhle nabídku i do srazového vlákna...


takové tříleté učiliště scvrknuté do jednoho dne


Mě to zajímá, takže se hlásím :smile:
  • 0

#10 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 February 2012 - 12:55:35



Jo a ještě dodám, že dokud neobětujete pár filmů na doporučované zkoušky, budete maximálně jen moudře přikyvovat a budete si myslet, že vám to je jasné. Nebude :)

Přemýšlím, že bychom mohli udělat takové jednodení "školení" pro začátečníky na srazu. Prostě kompletní nalejvárnu se vším všudy. Ale museli byste přijet a musel by o to být opravdový zájem. :) Určení EI, volání, zónový systém, kontaktní kopírování, zvětšování, paspartování, prostě vše. Ráno bychom začli s fotaparáty a večer končili s fotkami. Kdyby vás to zaujalo, dejte vědět.... Dám tuhle nabídku i do srazového vlákna...


takové tříleté učiliště scvrknuté do jednoho dne


Mě to zajímá, takže se hlásím :smile:


Hlásit se prosím ve srazovém vlákně, děkuji :) Jak k případnému pobytu, tak k nalejvárně...
  • 0

#11 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 February 2012 - 20:50:54

Připojím se k těm, kteří tvrdí, že "TO NEJDE" :(

Posoudit negativ se podaří snadněji těm, kteří
1. vědí, jak byl film exponován (světelné podmínky na scéně, expozice, filtry...)
2. pracují s větším formátem (ani u SF to není snadné)
3. používají 1 (max.2) filmy
4. používají 1 (max.2) vývojky v konstantním ředění při standardizovaném způsobu volání (včetně praní!)
5. mají standardizovaný CELÝ pozit. proces (papíry, vývojka, ředění, teplota, pohyb, světlo, vlastnosti vrstvových filtrů nebo MG či barevných hlav, objektivy, měření, zkoušky...)
6. posuzují negativ za standardních podmínek (nikoliv jednou proti oknu, podruhé proti žárovce v koupelně...)
A určitě jsem ještě něco zazdil.

Pro VELMI HRUBOU ORIENTACI (!) poslouží dobrá lupa a dobré světlo (nejlépe prosvětlovací pult(ík) ).
Je-li kresba ve světlech i ve stínech a negativ není ani PŘÍLIŠ "řídký" či "hustý", lze se domnívat, že (s větším či menším úsilím) zhotovíme fotografie, které budou (více či méně) odpovídat fotografované scéně a našim představám o "správné" reprodukci. Rozčarování často přináší skutečnost, že "na negativu TO VŠECHNO je" - ale ne vždy se podaří dostat to na papír. (Příklad 1: Acros "pobere" klidně 10 clon - někteří tvrdí, že i 14 ! - ale ti, kteří to neumí, mají VELKÝ problém dostat na papír třeba i 50% informace z filmu! Příklad 2: (popsáno jinde) Krajinářský oříšek - velký jasový rozsah scény, hluboké stíny, "normální" středy, velejasná obloha. Na negativu je rozeznatelné vše. Co uděláme při zvětšování? Exponujeme vše kromě oblohy a tu "dojedeme dosvícením". A ono to není ono - stíny a středy jsou příliš tmavé, "blízko sebe" a i když je obloha prokreslená, vůbec to neodpovídá tomu, co jsme fotografovali. Přitom na negativu to opravdu je - tak jak poznám, zda je správně exponovaný a vyvolaný? Nepoznám!)
  • 1

#12 Fill

Fill

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 264 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 125

Publikováno 27 February 2012 - 21:52:36

Nemyslel jsem to úplně tak, abychom se tu snažili definovat pojem normální/dobrý negativ nebo něco podobného. Je jasné, že to prostě nejde a u každého to znamená něco jiného. Něco k čemu se prostě člověk musí dopracovat, jenže pokud nedokáže dobře rozpoznat, co je špatně a kterým směrem to zkusit dál, bude jeho práce založena pouze na pokusech a omylech, což je sice také cesta, ale...

A právě takové ty poučky a tipíky, mohou docela nakopnout. Každému snad dojde, že je nemůže považovat za všeobecně platné (jako asi nic ve fotografii), ale mohou posloužit jako inspirace. Člověk si třeba řekne, "hm mohl bych to zkusit podle tohoto" a možná se v tom najde...
  • 0

#13 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 28 February 2012 - 11:25:43

Vážení kolegové, pro vytvoření představy o ideálním negativu se mi často vrací nezapomenutelný, po
několik hodin v nesnesitelném vedru doslova na jedné noze "vystátý" fotoseminář Arnolda Newmana v
Praze. Po dotazu na negativ se Mr. Newman pěkně naštval a demonstrativně s patřičnými gesty názor
doprovodil slovy: "Na negativu vůbec nezáleží, můžete jej klidně poplivat, či hodit na zem a pošlapat
na podlaze botou", což doprovodil skvělou sérií gest ve svých černých lakovkách, kterými zadupal na
parketách a škodolibě zarotoval jako při drcení hořícího cigaretového vajglu... Vzpomínáte si někdo?
Pak rezolutně zařval: "Důležitá je výsledná fotografie, negativ, ten vůbec nikoho nezajímá! Je to pouze
prakticky zhmotnělá vnitřní představa fotografa - tvůrce o konečné podobě definitivní fotografie". Dle
doposud vyjádřených poznatků zkušených kolegů lze opravdu konstatovat, že naprosto každý z nás
disponuje vlastním nepřenositelným řetězcem, který ( pokud je jeho uživatelem kontrolovatelný ), má
specifické vlastnosti. Doslova od světelného kontrastu fotografované scény, použitého expozimetru a
filmu, způsobu měření, snímacího objektivu, stanovení expozice, kombinace typu filmu a vývojky, dle
požadovaného kontrastu negativu, vztaženého k typu osvětlení ve zvětšovacím přístroji, zvětšovacím
objektivem a nastaveným clonovým číslem na něm vzniklých obrazových ztrát po stanovení expozice
papíru, jeho typu a použité vývojky, času ustálení a kvalitě praní až po usušenou zvětšeninu. Zcela
specifické, variabilní v představě a následné realizaci a proto pro nás všechny neustále zajímavé. V
oblasti technické fotografie jsou určité mantinely stanoveny a výsledky je musí respektovat. V oblasti
tvůrčí fotografie je naším velikým štěstím, že můžeme opravdu tvořit. Jinak by to byla naprostá "DIGI"
nuda. No ne? "Starý Jezevec" Erik
  • 5

#14 daliborwalk

daliborwalk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 118 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 132

Publikováno 11 July 2017 - 07:04:41

Zdravím.
Taky jsem se do toho pustil, tak uvidíme, jak mi to dlouho vydrží.

Přiložené obrázky jsem ofotil ze staré knihy H. STAPF - fotografická praxe (dostupná v antikvariátech na internetu). Třeba to někomu pomůže ;-)

D.

 

 

Přiložený soubor (y)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních