Přejít na obsah


Fotka

žloutnutí fotek


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
33 odpovědí na toto téma

#1 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 27 únor 2012 - 12:27:03

Ahoj, nějak v tom nemám jasno a potřeboval bych poradit co je příčinou žloutnutí fotek. Po nějaké době (měsíce) sleduju že fotky mi celkem zažloutly, někdy celý, někdy jen fleky. Tam kde na ně nejde světlo tak tam je to v pohodě, ale některý který mám na nástěnce přimagnetkovaný tak ty jsou žlutý celý, jen v místě kde byl magnet je světlý kolečko :smile: Dělám na RC, nevím ale jestli je to náhoda nebo použitej materiál, ale s RC foma lesklý jsem tenhle problém nezaznamenal nikdy, a to je mám na světle už asi 3-4 roky, ale žloutnou mi hlavně RC ilford pearl (mat nebo polomat nevim přesně jak to nazvat). Používám vývojku ilford multigrade 1+9 a ustalovač fomafix. Může být problém v ustalovači nebo v praní?
  • 0

#2 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 596 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 198

Publikováno 27 únor 2012 - 12:33:41

Ahoj, nějak v tom nemám jasno a potřeboval bych poradit co je příčinou žloutnutí fotek. Po nějaké době (měsíce) sleduju že fotky mi celkem zažloutly, někdy celý, někdy jen fleky. Tam kde na ně nejde světlo tak tam je to v pohodě, ale některý který mám na nástěnce přimagnetkovaný tak ty jsou žlutý celý, jen v místě kde byl magnet je světlý kolečko :smile: Dělám na RC, nevím ale jestli je to náhoda nebo použitej materiál, ale s RC foma lesklý jsem tenhle problém nezaznamenal nikdy, a to je mám na světle už asi 3-4 roky, ale žloutnou mi hlavně RC ilford pearl (mat nebo polomat nevim přesně jak to nazvat). Používám vývojku ilford multigrade 1+9 a ustalovač fomafix. Může být problém v ustalovači nebo v praní?


Dle mého názoru by jsi měl RCčka koupat tak 3 - 4 minuty v ustalovači a pak aspoň hodinu prát s několikerou výměnou vody. Pak by hnědnutí nemělo probýhat. Na RC Ilfordy dělám často a tohle mi nikdy neudělaly..
  • 0

#3 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 117

Publikováno 27 únor 2012 - 13:18:54

tohle mi v dělaly taky - pomohlo zkvalitnit praní - celkově 30min až hodinu s tím že vodu měním minimálně 4x
  • 0

#4 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 27 únor 2012 - 15:15:27

Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...
  • 0

#5 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 596 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 198

Publikováno 27 únor 2012 - 15:17:28

Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...


to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!
  • 0

#6 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 27 únor 2012 - 15:33:51


Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...


to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!


A to nevadí že se ta voda nehýbe? V pračce se ty papíry točej v proudu vody...
  • 0

#7 tomas.kontakt

tomas.kontakt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 596 příspěvků(y)
  • Location49°17'32.960"N, 14°47'59.314"E
Reputace: 198

Publikováno 27 únor 2012 - 16:31:56



Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...


to není tak tragické - žádná tekoucí voda - prostě kbelík nebo škopík, kde je pár litrů vody a tu 3x - 4x vyměnit. Jde o to nechat je koupat déle!


A to nevadí že se ta voda nehýbe? V pračce se ty papíry točej v proudu vody...


to není třeba - já RCčka peru tak hodinky - 4x měním vodu a mezi výměnou tak 2x vodu rukou lehce zakvrdlám
  • 0

#8 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 27 únor 2012 - 19:05:01

Napadlo mě, jestli to teda není kravina, co když ty postižený fotky o kterých vím že jsem je asi vypral málo (ale jsou v albu a zatím nežloutnou) znova "dovyperu" po několika měsících, mělo by to smyls? Nebo je to hovadina?
  • 0

#9 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 839 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 99

Publikováno 27 únor 2012 - 19:07:49

Napadlo mě, jestli to teda není kravina, co když ty postižený fotky o kterých vím že jsem je asi vypral málo (ale jsou v albu a zatím nežloutnou) znova "dovyperu" po několika měsících, mělo by to smyls? Nebo je to hovadina?


když jsou blbě vypraný, tak to znamená, že tam je nějakej zbytek ustalovače, kterej je znehodnocuje. mám pocit, že když to vypereš, tak už to nevylepšíš, ale aspoň bys to moh zastavit...


edit : můžeš schválně vyzkoušet jednu vyprat a druhou ne, uvidíš, jak se zachovají:(
  • 0

#10 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 únor 2012 - 20:41:39

prat RC hodinu??? tak to mi pride ako riadny overkill. na ilford RC robim a periem tak 5 minut v miske do ktorej tecie voda a par krat ju vylejem... ziadne zlte flaky som nepozoroval...
  • 0

#11 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 105

Publikováno 27 únor 2012 - 22:34:51

Aha, no já to dělal podle návodu kterej je u Fomy - v ustalovači asi 2 minuty (píšou 90 sec) a 2 minuty praní (píšou 2 min při teplotě nad 12 stupňů, peru tak ve třiceti) Teda hodinu se mi to máchat nechce, za hodinu mi v pračce proteče kubík vody, to bych se nedoplatil, proto dělám na RC právě kvůli tý spotřebě vody při praní. Tak to je teda dilema. Leda kašlat na ilfordy a dělat jen na ty fomy, ty jsou pořád stálý a to na ně pár hodin za den pere slunce. Ale je to zvláštní, že by ilford měl jiný nároky na praní, nebo je to tim povrchem lesk versus mat, že by se to z toho matu hůř odplavovalo...

Zastřelte mě, ale IMHO , pokud Ti to žloutne na světle, ale pod magnetem ne, tak si myslím, že to máš blbě ustálený. Osobně ustaluju pozitivy (dělám v TF-2) minimálně 4 minuty a asi by snesly i víc.
  • 0

#12 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 28 únor 2012 - 00:14:08

tak sem schválně dneska zkusil to prát fakt dlouho, skoro tu hodinu, a výsledek je že jsou ty papíry zvlněný a maj roztřepený rohy, tak tudy cesta nevede, RC by se snad vlnit neměly. Tak zítra zkusim ustalovat 4-5 min a prát taky tak v teplý vodě, a nechám to pak na vokně na slunci a uvidí se :(
  • 0

#13 Olymin

Olymin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 49 příspěvků(y)
Reputace: 11

Publikováno 28 únor 2012 - 07:31:40

tak sem schválně dneska zkusil to prát fakt dlouho, skoro tu hodinu, a výsledek je že jsou ty papíry zvlněný a maj roztřepený rohy, tak tudy cesta nevede, RC by se snad vlnit neměly. Tak zítra zkusim ustalovat 4-5 min a prát taky tak v teplý vodě, a nechám to pak na vokně na slunci a uvidí se :(


otázkou je, jak rychle to žloutnutí RC papírů tebou popisované probíhá, pokud se projevuje v řádech týdnů, může to být možná nedostatečné ustálení v kombinaci s nedostatečným praním. Fomafix jsem v životě nepoužil, takže si netroufám odhadnout, jestli to může být jeho ředěním či vyčerpáním... než jsem začal dělat na RC papíry, nějaké informace jsem o nich hledal, našel jsem pár ohlasů na téma jejich relativně malé životnosti, žloutnutí, flekatění - ale spíš degradace obrazu barevnými změnami v černé a šedé - tzn. ve stříbře... Také jsem si přečetl, že dlouhodobé stálosti obrazu na RC papíru lze dosáhnout jeho tónováním selenem, pro snížen nebezpečí degradace agresivními chemickými látkami obsaženými ve vzduchu byla doporučována i závěrečná lázeň po vyprání v Agfa Sistanu.
Nejstarší své fotky na RC papírech mám asi rok a něco, některé visí dlouhodobě na stěně, na které občas slunko dopadne, zatím bez problémů, a to jak RC od Fomy, tak Ilfordu (i matové). Fakt je, že používám kyselý ustalovač, neutrální ustalovač i zásaditý, vždy s obsahem thiosíranu sodného, nikoli thiosíranu amonného, jak je tomu u rychloustalovačů (fomafix je asi tekutý koncentrát rychloustalovače, že?), ustaluji pro jistotu vždy dvojnásobek doporučené doby, a důkladně a podstatně déle, než výrobce na příbalovech doporučuje, fotky peru ve vodě kolem 20st. teplé (zvlnění papíru, roztřepení krajů, jsem dosud nepozoroval).
Nevím, jestli se baryty a RC chovají rozdílně při nedokonalém ustálení, ale v minulosti, pokud mi některé fotky žloutly během několika týdnů, to byl jasný projev nedostatečného ustálení v kombinaci s nedokonalým praním.

jen namátkou:
http://www.crcc.cnrs...rique52&lang=en
  • 0

#14 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 28 únor 2012 - 08:03:10

no, já samozřejmě ze začátku pracoval taky jen s rc papíry a tento dotaz sem tu pokládal zhruba před 5ti lety páč mě potkalo uplně to samé.
když sem se po menších lapáliích naučil s barytem, tak jsem to všechno co sem chtěl předělal na baryt a vod tý doby to znovu visí u babiček na zdech beze změn,- takže asi tak.
  • 0

#15 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 042 příspěvků(y)
Reputace: 217

Publikováno 28 únor 2012 - 08:21:08

Dělám přes padesát let a rukama mi prošly snad všechny papíry, které byly na trhu. NIKDY (!) se mi nestalo, že by fotky byly "přeprané" (zvlněné či něco takového).
RCčka mi visí na zdech, pod sklem, beze skla, nastříkané laky, bez laků, na sololitu (!) přilepené Herkulesem, na kartonech z krabice, atd. atd. Nestalo se mi, že by fotky "degradovaly".
Přerušuji cca 2% kys. citronovou, POHYBUJI papírem v přerušovací lázni. Ustaluji (v kyselém ustalovači i v amonném rychloustalovači) MNOHEM DÉLE, než doporučují výrobci, papírem pohybuji v ustalovači. Baryty peru nejméně hodinu (ale i tři !) v chladné (ne ledové) vodě. RC peru alespoň čtvrt hodiny (ale i půl hodiny) v TEKOUCÍ (PROUDÍCÍ) VODĚ.
Tak!
  • 0

#16 taz

taz

    Tlampač (grafoman)

  • Administrators
  • 1 221 příspěvků(y)
  • LocationZittau
Reputace: 171

Publikováno 28 únor 2012 - 08:52:46

Mě se fotky fakt přeprali, nebo je spíš přeprala difuze. Zapoměl jsem je v prací lázni dobrých sedm nebo čtrnáct dní. Vyklubalo se z toho "umění" jen jsem neměl odvahu to za něj vydávat. Možná už jsem nemusel být chudý, kdo ví.

Přiložený soubor (y)


  • 0

#17 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 719 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 130

Publikováno 28 únor 2012 - 08:57:46

Dělám přes padesát let a rukama mi prošly snad všechny papíry, které byly na trhu. NIKDY (!) se mi nestalo, že by fotky byly "přeprané" (zvlněné či něco takového).

Mám obdobné zkušenosti - raději prát pořádně a o něco déle. Není důležitý stálý pohyb, ale delší doba, "přiměřený" šetrný pohyb a výměna vody. Když jsem jako mládenec pral baryty Foma, tak jsem postupně přidával čas i teplotu, až jsem došel k bodu zlomu. Ve vlažné vodě jsem papíry nechal 24 hodin a když jsme je chtěl vyndat, tak mi z nich sjížděla citlivá vrzstva. Tak tudy ne. Čili prát dostatečně, nevěřit že vypereš baryt za 5 minut při 3 výměnách vody. Také teplotu vody nepřehánet - tak do 24C. Takže RC prát asi 10 minut a 5x vyměnit vodu, baryty prát min. 1/2 hodiny a 10x vyměnit vodu. U barytu taky hodně ovlivní použitý ustalovač - když rychlo tak "zatáhne" póry papíru a pak prát i déle nebo použít roztok sody na otevření pórů papíru (ale pozor, tady mám zkušenost, že papír najednou změkne a je velmi, ale opravdu velmi náchylný k poškození citlivé vrstvy - stačí i hrana druhé fotky). Když typ TF2, tak jsou póry papíru otevřené a pak asi to, co jsem psal. Jako u Pentaxisty - NIKDY mi fotky nežloutly ani po 30 letech, ale praní ničím nenahradíte. U FB papírů je to nyní pochopitelně opruz vzhledem k neustále narůstajícím cenám vody - tady se dá něco ušetřít tím, že neměním vodu pořád, ale v intervalu dle dle textu výše. Tož tak, zdařec Luigi. :shock:
  • 0

#18 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 293 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 28 únor 2012 - 09:20:12

Také dlhoročné skúsenosti nemám,ale mám foto na RC ktoré sú pod sklom asi 4roky a začínajú hnednúť,nie celé, ani na krajoch,ale len na rozhraní biela/stredná šedá.Pral a ustaloval som dosť dlho,až mi nabobtnali okraje,nie vsak energicky v čom môže byť problém.
  • 0

#19 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 955 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 55

Publikováno 28 únor 2012 - 15:13:03

S hědnutím fotek jsem se setkal, vyjetej ustalovač. Žloutly ty, které jsem dělal nakonec a projevilo se to po pár letech. Zvlněné okraje RC mi dělali první fomaspeedy, bylo to vinou podložky, lehce nasávala hranou vodu do lamina. Pak Foma přešla na jinou a OK. Emulze mi uplavala po víkendovém pobytu Forte papírů v kýblu vody. (Nebyla nálada na leštění, tak jsem si to odskákal :shock: Jinak se mi s RC při praní v rotační pračce nepříjemě škrábali rohama, tak peru v umyvadle a nakonec jednotlivě vlažná sprcha a za poslední 4 roky žádný problém.
  • 0

#20 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: -1

Publikováno 28 únor 2012 - 18:52:53

díky všem za názory, takže budu dýl ustalovat a prát nějak rozumě, jen mám radši tu pračku protože ty papíry se hejbou, v umyvadle je to sice hezký ale když tam dám víc než jeden tak se nalepěj na sebe a pak je to praní asi houby platný ne? Stejně jako v ustalovači když jich mám víc tak se na sebe nalepěj, tak tam dávám radši po jednom. Ty fotky co mi měněj barvu jsou z jedný várky asi před půl rokem zvětšovaný, ty který jsou na světlě jsou už v hajzlu ale ty co mám v albu (nejde na ně světlo) tak se jevěj OK, ale budou asi postižený stějně (nedoustálený nebo nedopraný), co když to naházim znovu do ustalovače a pak vyperu? Má to význam?
  • 0

#21 resolut

resolut

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 265

Publikováno 24 prosinec 2012 - 08:33:56

Jenom přidám výtažek z knihy Fotografická praxe (H.Stapf):

Po ustálení pereme zvětšeniny asi hodinu v tekoucí, nebo dvě hodiny ve stojaté vodě, asi osmkrát za tu dobu vyměněné...
Studená voda praní stěžuje, teplá voda usnadňuje, poněvadž podporuje difusi látek...
Abychom odstranili i poslední stopy ustalovače, můžeme obrazy koupat nejprve asi 2 minuty v 1procentním roztoku sody a potom teprve prát ve vodě.
Pak stačí k vypírání poloviční doba a máme jistotu, že na obraze nevzniknou později žádné skvrny.
  • 0

#22 tricky

tricky

    Nováček

  • Předplatitel
  • 223 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 349

Publikováno 9 červenec 2013 - 16:43:56

Narazil jsem ve fotografickém fóru na následující příspěvek, zajímalo by mě, zda se s tím někdo ztotožňuje :

(I oranžové světlo, je třeba kontrolovat. Ve fotokomoře jsme někdy i hodně dlouho a působení tohoto světla, má své limity. Příliš blízko umístěná miska s ustalovačem může nepříznivě ovlivnit kvalitu ustalovaných, tedy ještě neustálených snímků. Stejně tak může poškodit i prané snímky ve vodě, kdy osahují zbytkvé množství chemikálií. Snaha o co nejlepší prostředí pro světlocitlivé materiály a jejich ochrana před světelným smogem, se vyplatí. Později kladené otázky"Co je to za skvrnu? Kde se vzal ten nažloutlý okraj? Vždyť to bylo ve fotokomoře v naprostém pořádku.) Nebylo, exponované papíry, byly vršeny v ustalovači a osvětlovány tímto světlem a tak na nich vznikaly stíny ve tvaru později položených snímků.
Chci-li ochránit brilanci zhotovených fotografií, musím je po celou dobu, tedy až po vytažení z prací vody, chránit před tímto, světelným smogem. To, že ho i temné komoře máme hodně, zjistíme po pár minutách, kdy se rozkoukáme, zjišťujeme, že je i tam je docela přijatelně vidět)

Já osobně jsem byl toho názoru, že ustálené fotce(tedy před praním) už žádné světlo ublížit nemůže
  • 0

#23 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 77 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 87

Publikováno 30 červenec 2013 - 14:19:59

Narazil jsem ve fotografickém fóru na následující příspěvek, zajímalo by mě, zda se s tím někdo ztotožňuje :

(I oranžové světlo, je třeba kontrolovat. Ve fotokomoře jsme někdy i hodně dlouho a působení tohoto světla, má své limity. Příliš blízko umístěná miska s ustalovačem může nepříznivě ovlivnit kvalitu ustalovaných, tedy ještě neustálených snímků. Stejně tak může poškodit i prané snímky ve vodě, kdy osahují zbytkvé množství chemikálií. Snaha o co nejlepší prostředí pro světlocitlivé materiály a jejich ochrana před světelným smogem, se vyplatí. Později kladené otázky"Co je to za skvrnu? Kde se vzal ten nažloutlý okraj? Vždyť to bylo ve fotokomoře v naprostém pořádku.) Nebylo, exponované papíry, byly vršeny v ustalovači a osvětlovány tímto světlem a tak na nich vznikaly stíny ve tvaru později položených snímků.
Chci-li ochránit brilanci zhotovených fotografií, musím je po celou dobu, tedy až po vytažení z prací vody, chránit před tímto, světelným smogem. To, že ho i temné komoře máme hodně, zjistíme po pár minutách, kdy se rozkoukáme, zjišťujeme, že je i tam je docela přijatelně vidět)

Já osobně jsem byl toho názoru, že ustálené fotce(tedy před praním) už žádné světlo ublížit nemůže

Moje zkušenost, byť zatím poměrně krátká je taková, že to není tak horké. Sám mám misku s ustalovačem v podstatě pod světlem (donedávna zeleným, teď jsem přešel na červené) a najel jsem si takový zvyk, že vždy z ustalovače vyndavám první fotku, až když tam jsou tři. Tedy čtvrtá jde do ustalovače, první do škopku s vodou. Nezaznamenal jsem zatím žádný problém ani na barytu ani na RC, vše s pevnou gradací (zatím).
  • 0

#24 sepulnation

sepulnation

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 39 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 18

Publikováno 7 červen 2016 - 21:07:06

Pomalu mi reznou barytové fotky. Nicméně pouze ty, které jsou v rámečku na stěně přikryté sklem. Podotýkám, že sklo je přímo na fotce. V rámu nemám paspartu, protože rámeček mám rád udělaný přímo na fotce. Četli jste někde, nebo má někdo negativní zkušenost s tím, že by sklo přímo na fotce vadilo, resp. způsobovalo zreznutí? Napadá mě třeba zvýšená vlhkost mezi sklem a fotkou, protože se ten tenký prostor prakticky nevětrá a mezi dnem a nocí můžou být teplotní rozdíly u nás doma třeba i deset stupňů (hodně větráme). Podotýkám, že fotky dělané ve stejné zvětšovací seanci, které jsou ale buď skladovány v temnu, nebo jsou na světle ale nejsou překryty sklem (prostě položeny na poličce), jsou v pořádku.
 
Kdyby přeci jen bylo podezření na nedostatečně vyprání, používá tu někdo jako standardní součást pozitivního procesu sodovou lázeň? Podle Kulhánka se fotka po ustálení ještě ponoří na 1-2 min do 1% roztoku uhličitanu sodného a potřebná vypírací doba by se měl zkrátit přibližně na polovinu. Je to prý vhodné dělat po použití "značně kyselých ustalovačů".

Děkuji za rady.

  • 0

#25 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 719 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 130

Publikováno 7 červen 2016 - 21:46:11

Já bych neviděl problém ve skle, ale v rámečku - tedy podkladovém sololitu, či co to je. Pokud je rámeček "no-name" z Kauflandu, tak to může být ono. Ale je to jen jedna z mnoha možností. Zdařec, Luigi :shock:

P.S. Druhá možnost - působení světla versus špatmé praní atd.


  • 0

#26 keramiko

keramiko

    Nováček

  • Předplatitel
  • 153 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 8 červen 2016 - 08:57:45

potvrzuji, sololit mi to dělal taky. 


  • 0

#27 Anadred

Anadred

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 177 příspěvků(y)
  • LocationPraha 8
Reputace: 32

Publikováno 8 červen 2016 - 11:23:03

To se mi stalo také. U Škody koupený rámeček, fotka v něm (za tepla leštění baryt) za necelý rok zflekatěla. Stejné fotky ze stejného zvětšování jsou v pořádku.
  • 0

#28 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 420 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 790

Publikováno 8 červen 2016 - 11:44:41

v rámech pod sklem  se  objevují  občas  dvě různé vady:   

- žloutnutí barytového papíru  -  možná kombinace  nedokonalého vyprání thiosíranu z ustalovače,   reakce  s  výpary  kyselin? a  pojidel? obyč. levného zadního zakrytí  rámu  - sololit a podobně  lisované odpadové drtě,

- další  je (mně se kdys objevilo  v jednom případě také)  degradace  obrazu na RC papíru v zalepeném rámu se sklem -  černá  a  tmavošedá  nepravidelně stříbřitě, s nádechem  fialky, zflekatěla,  hnus.   Dočetl jsem se,  že  se to  vyskytlo i jiným temnokomorníkům kdesi za velkou louží, dle doporučení, jak tomu  předejít, jsem pak vždy  RC papíry,  které byly mnou určeny  do rámu  či  lepení na  kapa podložku na pověšení do  prostor všelikých,   po  dobrém vyprání  prohnal  selenovým tónovačem a znovu dobře vypral.  Co  u mě neprojde  selenem,   dostává závěrečnou lázeň před sušením  Agfa Sistanem,   resp.  jeho  náhražkou  připravenou z  F905 smáčedla  a  rhodanidu  draselného.  Od té doby zatím OK - musím to zaklepat.  


  • 0

#29 sepulnation

sepulnation

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 39 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 18

Publikováno 9 červen 2016 - 19:13:23

Vážení temnokomornící, velmi děkuji za cenné postřehy. Jakou měrou se na žloutnutí podílí špatné vyprání netuším, ale rozhodně tomu napomohl ten zadní sololit. V příloze je fotka 30x40 cm v rámu z Ikey, kde je zřejmě viditelný zreznutý prostředek fotky ve tvaru obdélníku. No stalo se to proto, protože jsem paspartu nechtěl vyhodit a dal jsem jí přímo za fotku, tedy nějaké výpary ze sololitu se dostaly hlavně do toho vyříznutého obdélníku. Na jiných fotkách, kde jsem paspartu za fotkou neměl, to zrezlo víceméně náhodně. No pro mne z toho vyplývá poučení, že barytová fotka přímo na sololit nepatří a nebo musí být oddělené nějakým 'nepropustným' materiálem. Já jsem to vyřešil teďko tak, že jsem vrstvy v rámu seřadil v pořadí fotka-pasparta-sklo-sololit. Tedy na fotky teďko koukám beze skla a je to úplně o něčem jiném. To sklo mě tam stejně vždy akorát štvalo. Pořád se před fotkama nakrucovat, abych se vyhnul odleskům, mě docela štvalo. Konečně jsem našel důvod, proč se ho zbavit.

 

Nejlepší by bylo ten sololit dám úplně pryč, ale nechce se mi řešit háček tak, aby rám neodstával od zdi. Tak snad reznutí nebude pokračovat, případně budu informovat.

Přiložený soubor (y)


  • 0

#30 ladinek

ladinek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 79

Publikováno 9 červen 2016 - 20:08:39

Vypadá to moc hezky, taky bych měl zkusit nějaký větší formát zhotovit :-)


  • 0

#31 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 290 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 128

Publikováno 13 červen 2016 - 22:01:42

Koukám na téma, a napadá mě jedna věc: nevíte, jestli baryty žloutnou od slintačky? Tak nějak se mi nechce okraje určené pod paspartu ořezávat (dělám přesah kolem 5mm - a za něco pasparta držet musí; řezat do fotky je pro mě jak řezat do živého) ale riskovat nevratné zažloutnutí se mi nechce... Děkuji! :)
  • 0

#32 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 719 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 130

Publikováno 13 červen 2016 - 23:01:03

Když to bude ta klasická slintačka s klihem (hnusná chuť při slintání) - vyráběla ji TaPa Tábor, teď někdo....- tak je to bez problémů. Vždyť s ní olepovali všichni staří rámaři zezadu rámy s obray a fotografiemi a bez jakékoli dlouhověké devastace. Sám to vidím na fotkách mého dědy, které dělal starý Šechtl a od r. 1927 jsou zezadu olepené slinačkou - a nehnulo se to. Zdařec Luigi :shock:


  • 3

#33 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 290 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 128

Publikováno 14 červen 2016 - 11:15:58

Slintačka je snad jenom jedna... "slintám" jí sice jenom houbičkou, ale kupuju to v papírnictví za pár korun jako klihovou lepicí pásku. Schválně to zkusím olíznout (brrr..!) Snad to bude v pohodě...

Díky Luigi!

 

Když to bude ta klasická slintačka s klihem (hnusná chuť při slintání) - vyráběla ji TaPa Tábor, teď někdo....- tak je to bez problémů. Vždyť s ní olepovali všichni staří rámaři zezadu rámy s obray a fotografiemi a bez jakékoli dlouhověké devastace. Sám to vidím na fotkách mého dědy, které dělal starý Šechtl a od r. 1927 jsou zezadu olepené slinačkou - a nehnulo se to. Zdařec Luigi :shock:


  • 0

#34 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 719 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 130

Publikováno 14 červen 2016 - 16:34:54

Jo, jo, základem je klíh - léčí klouby, pokud se nezbleješ. Tak dobré slintání přeje Luigi :shock:


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních