Přejít na obsah


Fotka

Zone system


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 24 březen 2012 - 22:41:33

Nerad bych svou ignoranci vyvolaval zbytecne kontroverze ale coby zacatecnik zapasici s remeslem mi neni jasna vyhoda pouziti zonoveho mereni podle pana Adamse.

Uvazuji takto:
Mnou pouzivani filmy (dle zdejsich doporuceni) maji vetsi expozicni rozsah, cili i pri pouziti nejakeho automatickeho expozimetru (v rezimu integralniho mereni) bych mel na film dostat vse.

Negativni vyvojku chci pouzivat 1 (max. 2) cili i kdyby v teto casti retezce nejaka kreativni moznost byla (umim si predstavit ruzne kontrastni krivky), prozatim ji dost dlouho nevyuziju.

Pri zvetsovani proste udelam prouzkovku a kontrast vyresim ruznou gradaci papiru, az se trochu rozkoukam, tak zkusim multigradacni papiry a vicenasobny osvit a maskovani (a treba i vice snimku s ruznymi filtry apod.).


Jediny argument pro Zone system jsem nasel v knize Negative od A. Adamse na str. 47, kde uvadi, ze papir normalni gradace ma nejlepsi podani ruznych tonu a, ze s tvrdymi papiry se muze hure pracovat v oblasti svetel a stinu (cemuz nerozumim, neumim si predstavit jakou praci mohl mit na mysli, predpokladam nejake pokrocile triky).

Tady se chci zeptat zkusenych praktiku, zdali tento argument jeste stale plati a jestli by mi nekdo nemohl osvetlit ten problem s tvrdou gradaci.
  • 0

#2 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 24 březen 2012 - 22:55:19

Asi jsi necetl dost dukladne. Ansel Adams priklada velkou vahu tomu, cemu on rika "previsulation", to znamena, ze uz pri snimani si uvedomis, jak chces aby dana scena na papire vypadala a pomoci expozice a vyvolani filmu toho dosahnes.

Prosim moderatory o presun tohoto dotazu do tematu patricneho tematu o zonovem systemu.
  • 0

#3 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 24 březen 2012 - 23:14:12

Největší hlína je, že nic takového jako pokročilé triky neexistuje. Buď všechno a je to skvělé, nebo půlka, nebo čtvrtka, nebo desetinka a není to ono. Jasně že je vidět zlepšovací posun, ale stále to není ono.
Automatický expozimetr neexistuje. Blbý viď. Ty měříš a ty určuješ co má být na pozitivu střední šedá.
Můžeš mít tak báječně pružný film že ti pobere vše, ale při zvětšovýní se hrozně nadřeš. Věnuj chvilku ještě tomu čtení a prostě to zkoušej. Odvděčí se ti to prozřením a poměrně snadnou prací v komoře. A potom hodíš fotku do ustalovače. Rozsvítíš.... A je to TAM.
  • 0

#4 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 24 březen 2012 - 23:23:54

Diky za prvni reakce. Doufam, ze nebude vadit, kdyz se budu ptat dal - moc tomu zatim nerozumim a nechapu jak zone system funguje v ramci celeho retezce "zpracovani".

Asi jsi necetl dost dukladne. Ansel Adams priklada velkou vahu tomu, cemu on rika "previsulation", to znamena, ze uz pri snimani si uvedomis, jak chces aby dana scena na papire vypadala a pomoci expozice a vyvolani filmu toho dosahnes.

Prosim moderatory o presun tohoto dotazu do tematu patricneho tematu o zonovem systemu.

Spojitost s previsualization prave nevidim. Je mozne, ze jsem necetl dost dukladne. Nemohl bys mi tedy napovedet konkretne? Zatim si to predstadstavuju tak, ze by to slo i bez zone systemu. Kdyz budu chtit aby vysledek byl tmavy a kontrastni, tak to zaridim u zvetsovaku pomoci delky osvitu a gradace papiru. O co se pripravim, kdyz nepouziju zs?
Ad presun - je mi to jedno ale vzhledem k tomu, ze me dotazy nemusi byt uplne na vysi, nechtel jsem drazdit jinde.

Automatický expozimetr neexistuje. Blbý viď. Ty měříš a ty určuješ co má být na pozitivu střední šedá.

Toto mi je jasne a nijak mi to ale nezapada do tematu. Jaka je tam souvislost? Pokud mam dostatecne pruznej negativ, tak jsem si myslel, ze je to tak trochu jedno a integralni mereni fotaku bude stacit k tomu abych se pohyboval v ramci dynamickeho rozsahu filmu.
  • 0

#5 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 24 březen 2012 - 23:26:27

Můžeš mít tak báječně pružný film že ti pobere vše, ale při zvětšovýní se hrozně nadřeš. Věnuj chvilku ještě tomu čtení a prostě to zkoušej. Odvděčí se ti to prozřením a poměrně snadnou prací v komoře. A potom hodíš fotku do ustalovače. Rozsvítíš.... A je to TAM.

Sorry, nejak jsem si nevsiml druhe casti. Nemohl bys to prosim zkusit nejak priblizit? V komore jsem naprosty novacek - mam odkomorniceno cca 10 hodin.
  • 0

#6 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 24 březen 2012 - 23:51:30

Možná se ti časem stane jedna věc. přestane tě bavit pořád hledat správnou gradaci, jakmile se upravuje kontrast extrémně od normálního, začne to dělat divný věci - dosáhnout stejného kontrastu změnou gradace papíru a úpravou negativu je možné, ale výsledek vypadá rozdílně. Nárůst zrnitosti u tvrdých gradací je jenom jeden z projevů.

Snaž se ZS pochopit až ti v procesu začne "něco" chybět a budeš si myslet, že to je ono. V určitých mezích to s dnešníma materiálama není nezbytné, ale pokud si chceš hrát a chceš mít co nej výsledky, je to ta správnější cesta.

Princip je vpodtatě jednoduchý a používá ho kdekdo. Fotím příliš kontrastní scénu? mírně přeexponuju a skrátím volání. Je naopak motiv příliš nekontrastní? Exponuju na normální citlivost nebo i třeba mírně podexp. a vyvolám delším časem.

Všechno chce svůj čas, nesnaž se přeskočit svůj vlastní vývoj.
  • 3

#7 btomik

btomik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
  • Locationostrava
Reputace: -2

Publikováno 25 březen 2012 - 07:38:10

Nerad bych svou ignoranci vyvolaval zbytecne kontroverze ale coby zacatecnik zapasici s remeslem mi neni jasna vyhoda pouziti zonoveho mereni podle pana Adamse.

Uvazuji takto:
Mnou pouzivani filmy (dle zdejsich doporuceni) maji vetsi expozicni rozsah, cili i pri pouziti nejakeho automatickeho expozimetru (v rezimu integralniho mereni) bych mel na film dostat vse.

Negativni vyvojku chci pouzivat 1 (max. 2) cili i kdyby v teto casti retezce nejaka kreativni moznost byla (umim si predstavit ruzne kontrastni krivky), prozatim ji dost dlouho nevyuziju.

Pri zvetsovani proste udelam prouzkovku a kontrast vyresim ruznou gradaci papiru, az se trochu rozkoukam, tak zkusim multigradacni papiry a vicenasobny osvit a maskovani (a treba i vice snimku s ruznymi filtry apod.).


Jediny argument pro Zone system jsem nasel v knize Negative od A. Adamse na str. 47, kde uvadi, ze papir normalni gradace ma nejlepsi podani ruznych tonu a, ze s tvrdymi papiry se muze hure pracovat v oblasti svetel a stinu (cemuz nerozumim, neumim si predstavit jakou praci mohl mit na mysli, predpokladam nejake pokrocile triky).

Tady se chci zeptat zkusenych praktiku, zdali tento argument jeste stale plati a jestli by mi nekdo nemohl osvetlit ten problem s tvrdou gradaci.

no tady kluci použivaji ruzne vyrazy někdo ti napiše odborně někdo polopaticky musiš si řict simmyslim chcu aby na obrsazku nebyly jen černe mista nebo chchu aby obr vypydaly podobně jako je zde většina obr v galerii přirody ?? asi musiš nastavit třeba dle expoz tu nejtmavši scenu ten ti řekne jak abys neměl černo bud ještě přidaš nějaky časek mašli filtry je to o cviku a pamatovat si apk a na papair pak musiš ty zony nebo mista ktera jsou světlejši nahanět doosvětlovanim a dokryvat abys tam měl to co chceš třeba je to bez odbornych slov ale musiš si uvědomit že i ten nejpružnějši film ti neobsahne scenu v zobrazeni škaly šede tj bila až černa tak jak vidi oko /je to ale jen nazor amatera/
  • 0

#8 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 25 březen 2012 - 09:11:46

Na zone systému je nejlepší že si standardizuješ celý proces. Prostě od pohledu na scénu ( uvažuj o věcech který fotíš jako o scéně s figurami, kulisami) , po usušení pozitivu je vše provázané. Proto je třeba si vytvořit určitý standard, který ti umožní předvídat výsledek tvého snažení. Previzualizace.

Potom se ti bude vcelku snadno zvětšovat, protože budeš vědět , že pro výrobu kvalitní fotky ti bude stačit přisvítit oblohu a zbytek už je otázkou tvé vlastní kreativity a ne dřiny aby jsi vůbec vyrobil pracovní fotku... Ansel používá termín work print.

Jinak nám napiš odkud jsi, co chceš fotit atd.
  • 0

#9 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 25 březen 2012 - 10:42:22

Možná se ti časem stane jedna věc. přestane tě bavit pořád hledat správnou gradaci, jakmile se upravuje kontrast extrémně od normálního, začne to dělat divný věci - dosáhnout stejného kontrastu změnou gradace papíru a úpravou negativu je možné, ale výsledek vypadá rozdílně. Nárůst zrnitosti u tvrdých gradací je jenom jeden z projevů.

Snaž se ZS pochopit až ti v procesu začne "něco" chybět a budeš si myslet, že to je ono. V určitých mezích to s dnešníma materiálama není nezbytné, ale pokud si chceš hrát a chceš mít co nej výsledky, je to ta správnější cesta.

Princip je vpodtatě jednoduchý a používá ho kdekdo. Fotím příliš kontrastní scénu? mírně přeexponuju a skrátím volání. Je naopak motiv příliš nekontrastní? Exponuju na normální citlivost nebo i třeba mírně podexp. a vyvolám delším časem.

Všechno chce svůj čas, nesnaž se přeskočit svůj vlastní vývoj.

Mnohokrat dekuju!!! Tomuhle rozumim uplne jednoduse a zacinam chapat misto/urceni/souvislosti zs. Krasne strucne a vystizne jsi to popsal. Nestalo by nejakou takovouto "omacku" pridat na zacatek clanku o zs (po dohode s autorem)?
http://www.temnakomo...-zonovy-system/
Ja osobne jsem sice pochopil zhruba co a jak delat ale vubec jsem nevedel proc a za jakym ucelem... Ted uz predstavu mam.

Na zone systému je nejlepší že si standardizuješ celý proces. Prostě od pohledu na scénu ( uvažuj o věcech který fotíš jako o scéně s figurami, kulisami) , po usušení pozitivu je vše provázané. Proto je třeba si vytvořit určitý standard, který ti umožní předvídat výsledek tvého snažení. Previzualizace.
...
Jinak nám napiš odkud jsi, co chceš fotit atd.

V kontextu prispevku od Jendy to uz dava smysl. Ono totiz kazdy mluvime o uplne jinem foceni, v mem zacatecnickem svete se proste pred vyrobou kazde fotky dela prouzkovka a chvili laboruje a beru to zatim jako normalni a prislo mi "zbytecne" se ucit jeste dalsi teorii. (Teorie mi uz strika z usi a tak se snazim ji ted mirne eliminovat - zatim jsem spis knihomol a opravar, nez umelec...)

A zrejme tedy nadesla doba se predstavit, tak jsem slohovku poslal sem:
http://www.temnakomo...nuji-se/#entry0
  • 0

#10 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 7 duben 2012 - 07:47:32

Ahojte, chcem sa opýtať, či podľa Vás ma význam používať zone systém, keď chcem následne svoje čb negatívy skenovať? a aj preto, že neviem každé políčko filmu vyvolávať podľa dyn. rozsahu scény resp. nemôžem používať viac filmov, ktoré by som potom volal rozdielne.

Ak nepoužívate bodové meranie pre zone systém, ako meriate svetlo a určujete expozíciu?
  • 0

#11 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 7 duben 2012 - 09:18:32

Ahojte, chcem sa opýtať, či podľa Vás ma význam používať zone systém, keď chcem následne svoje čb negatívy skenovať? a aj preto, že neviem každé políčko filmu vyvolávať podľa dyn. rozsahu scény resp. nemôžem používať viac filmov, ktoré by som potom volal rozdielne.

Ak nepoužívate bodové meranie pre zone systém, ako meriate svetlo a určujete expozíciu?


Podľa mňa /a ako som pochopil/, tak zone system je o kalibrácií Negatív (expozícia+volanie) - Pozitív
Takže o Zone system by som asi nehovoril (ale základy a útržky sa použiť dajú).

Bodové meranie (resp. meranie odrazeného svetla, pričom bodové je najpresnejšie) podľa mňa je základom Zone systemu - ako inak zistiť kontrast scény.
  • 0

#12 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 7 duben 2012 - 09:45:21

Na zistenie dyn. rozsahu scény jedine bodové meranie scény, to je jasne. No na farebnom negatíve 35mm som veľmi často používal metódu matricového merania časti scény-meranie spodku resp. tmavých častí scény. Proste som z merania matricovým systémom vylúčil napr. svetlejšiu oblohu a zmeral iba tmavší spodok, aby som na negatív správne exponoval tiene - ale nepriraďoval som nejakú časť scény k nejakej zóne, spoľahol som sa na vyhodnotenie matricového systému-samozrejme občas nejaká tá korekcia prišla ale v drvivej väčšine to nebolo nutné.

Dá sa tento postup aplikovať aj na čb negatív a čo si o tom myslíte?
  • 0

#13 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 7 duben 2012 - 10:12:43

No myslím, že dá. Ide o to (v ZS), aby si vedel priradiť častiam obrazu jednotlivé zóny (= hodnoty EV). Či to urobíš spotmetrom alebo "v hlave" je na tebe.
Ono väčšinou stačí umiestniť tiene a skontrolovať svetlá.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních