Přejít na obsah


Fotka

jak potlačit kontrast pozitivního procesu?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
24 odpovědí na toto téma

#1 ady

ady

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 6 květen 2012 - 21:21:49

Ahoj,

na kinofilmovém negativu mám okem rozlišitelné stupně šedi, které očekávám v zóně +-7.
Nedaří se mi to ale dostat na papír.

Jdu podle pokynů výrobce (Fomaspeed normální gradace i multigradační s "normálním" filtrem, LQN 1+7 při 25°), vysušená zvětšenina je vždycky přepálená, v problémových místech prostě bílá, jakoby to byly zóny 8+. Zkoušel jsem i přešvihnout působení vývojky, jestli nevykreslí "detaily", ale nepomohlo.
Dobu osvitu papíru jsem volil podle prahové černé u prázdného políčka stejného filmu a násobkem 1,4 a myslím, že by to mělo být správně.

Při srovnání negativu a pozitivu jde vidět rozdíl, negativ zachytil podstatně víc detailů ve světlech.

Myslel jsem, že to je starou a/nebo vyčerpanou vývojkou, ale nové naředění nepomohlo. Co byste mi radili? Mám zkusit jinou vývojku? Nebo fomu víc naředit a zchladit?

Podle logiky věci bude problém jinde než v gradaci papíru/filtrů, ne? Mám za to, že zónu 7 by měl zobrazit normální papír :mrgreen:

Děkuju vám za rady!
  • 0

#2 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 6 květen 2012 - 22:15:59

Mno ono cela ta zalezitost se zonama se ma tak, ze si musis ten proces zkalibrovat, takze prvne bych se ptal podle ceho jsi dosel na to ze ta svetla jsou v zone sedm? Meril jsi to densitometrem? Ty tam ta svetla ocekavas, tedy jsi si je vizualizoval v zone sedm, ale vis v jake zone ve tvem procesu opravdu jsou? Jestli te cely zonovy system nezajima, tak proste zarad mekci filtr, pripadne delej split osvity...cemuz se ale taky nevyhnes ani kdyz zonovy system rozjedes.
  • 0

#3 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 7 květen 2012 - 09:30:34

Myslím že na to ideš moc teoreticky,to čo si napísal sú dobré pomôcky,ale dostať rozsah desiatich zón
na papier za každú cenu nemusí byť vždy najlepšie riešenie,na diapozitiv vojde asi 7 zón čo je kontrast približne 100,a nikto to nerieši,vela záleží ako máš vyvolaný film.
Ak chceš zmierniť kontrast tak radšej zníž teplotu vývojky na 20°C,použi papier mekkej gradácie alebo filter,a sviet tolko aby si svetlá nemal prepálené.
Ak sa ti podarí dostať celý rosah filmu na papier z výsledkom nemusiš byť spokojný.
  • 0

#4 ady

ady

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 7 květen 2012 - 10:15:00

Snažím se zkalibrovat si chování Fomapanu 100 pro různé vyvolávací procesy (chci si film osahat a naučit se využívat jeho možnosti, dělám to poprvé).
V tomhle případě jsem fotil scénu o rozsahu 2 1/3 EV a následně záměrně přetáhl dobu vyvolání o 2min, abych prohloubil konstrast.
Podle odhadu se negativ zdá vyvolaný cca tak, jak jsem čekal, ale rád bych to viděl v pozitivu, aby to bylo "jasný" :smile:

Myslel jsem, že běžným postupem jednoduše vytvořím pozitivy různě vyvolaných filmů, mmt se mi jednodušší pro zkoušku filmu zdá negativ naskenovat, protože pozitivním procesem si do testování akorát vnesu chyby. Jen teda kvůli skenování musím do obchodu, mít to doma, tak už mám naskenováno :)
  • 0

#5 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 7 květen 2012 - 10:22:16

Já bych řekl že to děláš blbě.... Zkoušku si udělej tak aby jsi měl nějakou kresbu ve světlech( na suchým papíře) a potom šteluj kontrastem papíru, kresbu ve stínech.
  • 2

#6 LaarsenGranz

LaarsenGranz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
Reputace: 10

Publikováno 7 květen 2012 - 10:40:05

http://paladix.cz/cl...fotografii.html
  • 0

#7 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 7 květen 2012 - 11:15:07

Projdi si výborný Kodlův článek:
http://www.temnakomo...novy-system-r29
po kalibraci popsanyn postupem by te uz nemelo nic prekvapit. Ovsem pro plne vyuziti zonoveho systemu je potreba spotmetr (dle meho hodne) a zpracovavat kazdy snimek zvlast, tzn. fotografovat na planfilmy (to uz je dle meho potreba mene, u svitku se to da, u kina uz je to kompromis).
  • 0

#8 ady

ady

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 7 květen 2012 - 11:51:56

díky za tip na články. vyzkouším je prakticky a snad to pomůže. budu se snažit sem potom napsat, jak to dopadlo.

jinak spotmetr používám, bez něj by to v podstatě nešlo. pracuju s kinofilmem, protože je levnější a jako začátečník v tom nechci topit moc peněz už při prvních testech..
  • 0

#9 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 7 květen 2012 - 15:12:37

jenom se zeptám - vyděl jsi někdy korektně exponovaný a vyvolaný negativ + zvětšeninu z něj, pokud možno stejná kombinace co používáš?

Na negativu jsou krásně vidět rozdíly v hustotě ve světlech a přitom už se to vpodstatě nedá nazvětšovat. Klasické filmy umějí černat až do alelujá a kresba tam je vidět pořád, ale vzhledem k jasům ostatních zón je to nezvětšovatelné.

Kalibruj pokud možno celý proces, protože můžeš mít vypiplaný negativ na nějaký předem definovaný kontrast, a pak pod zvětšovákem zjistíš, že pozitivní proces v daných podmínkách vyžaduje negativ vyvolaný jinak. Když náhodou vyměníš zvětšovák, může se stát, že opět budeš upravovat vyvolávání filmu. Každý má jiné světlo, jinou tvrdost, jiné rozptyly...

všechno je o hledání kompromisu.
  • 0

#10 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 119

Publikováno 8 květen 2012 - 11:44:02

já měl dlouho zvlášť u barytů spíš opačný problém - na negativu všechno, na pozitivu taky ale zoufale nekontrastní. a když jsem poziziv trochu připekl pod zvětšovákem tak zas fotka byla skoro černá. zjistil jsem že je pro mě lepší papír exponovat jak radí kolega hidejoshi na světla a podle stínů doladit gradaci. svítit trochu méně a posléze radši papír máchat ve vývojce o trochu déle...
  • 1

#11 ady

ady

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 8 květen 2012 - 13:39:17

to jsou pro mě cenné rady, ještě včera jsem to vnímal úplně jinak. díky za ně.

ad jenda1250, neviděl
  • 0

#12 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 9 květen 2012 - 07:14:26

já měl dlouho zvlášť u barytů spíš opačný problém - na negativu všechno, na pozitivu taky ale zoufale nekontrastní. a když jsem poziziv trochu připekl pod zvětšovákem tak zas fotka byla skoro černá. zjistil jsem že je pro mě lepší papír exponovat jak radí kolega hidejoshi na světla a podle stínů doladit gradaci. svítit trochu méně a posléze radši papír máchat ve vývojce o trochu déle...

Áno súhlasím ,dostať rozsah celého fimu na papier asi nebude problém,otázne je či sa nám bude fotografia páčiť.
  • 0

#13 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 19 červen 2012 - 12:26:31

já měl dlouho zvlášť u barytů spíš opačný problém - na negativu všechno, na pozitivu taky ale zoufale nekontrastní. a když jsem poziziv trochu připekl pod zvětšovákem tak zas fotka byla skoro černá. zjistil jsem že je pro mě lepší papír exponovat jak radí kolega hidejoshi na světla a podle stínů doladit gradaci. svítit trochu méně a posléze radši papír máchat ve vývojce o trochu déle...


S tím jsem měl také problém, vyřešil jsem to koncentrovanější pozitivní vývojkou, jen by mě zajímalo jestli to není kontraproduktivní. Totiž, když jsem používal ředění podle návodu (normál) musel jsem prodlužovat osvit abych měl černou → vylezlo zrno ve světlech a fotka byla už na můj vkus tmavá hlavně nebe, které bylo dost zrnité. Koncentraci jsem zvýšil, ale zatím při zpracování fotek z interiérů, kde bylo spíš tma, takže nevím jak to bude fungovat pro scény z venku, kde bude větší rozdíl mezi světlem a stínem. Teoretická otázka je jestli si vyšší koncentrací neuškodím, nevím jestli platí rovnice z negativního procesu- vyšší koncentrace = větší zrno?
  • 0

#14 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 119

Publikováno 19 červen 2012 - 13:17:36

já bych řekl že to není až tak kritické - mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5 - šetří to vývojku a černá je furt černá...
co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)
  • 0

#15 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 19 červen 2012 - 13:38:04

já bych řekl že to není až tak kritické - mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5 - šetří to vývojku a černá je furt černá...
co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)


Tak to je super. Používám Fomaton LQN, který určitě není tak žravý jako GD-L, co jsem slyšel. Papíry Normal gradace FomaBrom. GD-L se chystám vyzkoušet, teď během prázdnin. U Škody ho nemají, tak snad budu mít štěstí ve Fomě. :roll:
  • 0

#16 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 19 červen 2012 - 14:44:06

co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)

to je zajímavá myšlenka. Čím to asi může být způsobeno?
  • 0

#17 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 119

Publikováno 19 červen 2012 - 14:54:19

těžko říct ale zkoušel jsem několik druhů papíru, jak RC tak baryty výřez 13x18 z formátu 30x40 (z kinofilmu) a rozdíl byl jasně pozorovatelný - aspoň mě to donutilo naučit se fotit tak abych musel tvrdit maximálně o jeden stupeň :roll:
  • 0

#18 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 31 červenec 2013 - 23:02:13

mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5


tak jsem ke koupi té GD-Lky došel až teď (po roce). Akorát mě ředění 1+5 asi nesedlo. Středy moc pěkné, ale stíny dost zlobí. Existuje u této vývojky něco jako vyrovnávací ředění aby středy zůstali, ale stíny se pomalu prokreslili a byla tam kresba? Momentálně mi fotka ve vývojce leze pěkně pomalu, ale pak se stíny slijí. Možná svítím moc pod zvětšovákem. Po vložení papíru do vývojky se 30s nic neděje a pak leze obraz, pro Fomatone to fungovalo dobře... fotku pak nechávám ve vývojce 3 minuty a vice podle potřeby
  • 0

#19 Stevek

Stevek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 87 příspěvků(y)
  • LocationHostomice pod Brdy
Reputace: 89

Publikováno 1 srpen 2013 - 06:50:35


mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5


tak jsem ke koupi té GD-Lky došel až teď (po roce). Akorát mě ředění 1+5 asi nesedlo. Středy moc pěkné, ale stíny dost zlobí. Existuje u této vývojky něco jako vyrovnávací ředění aby středy zůstali, ale stíny se pomalu prokreslili a byla tam kresba? Momentálně mi fotka ve vývojce leze pěkně pomalu, ale pak se stíny slijí. Možná svítím moc pod zvětšovákem. Po vložení papíru do vývojky se 30s nic neděje a pak leze obraz, pro Fomatone to fungovalo dobře... fotku pak nechávám ve vývojce 3 minuty a vice podle potřeby


Já jsem zkoušel i 1:20 a funguje to, kontrast je pak menší. Jen je potřeba nechat to tam trochu déle a i třeba méně pohybovat. Já mám vždy připravené dvě lázně s vývojkou, jednou právě 1:20 a jednou 1:5 a tu silnější používám třeba jen lokálně pro oblohu a jiné světlé části fotky, abych aspoň trochu vytáhl něco ze světel.
  • 0

#20 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 1 srpen 2013 - 18:31:44

Tak jsem dnes zkusil ředění 1+10. Musím říct, že černá je pořád černá. Fotka se klubala na svět delší dobu, což mě vyhovuje. Kontrast šel v nejčernějších místech dolů, ale především se rozšířila škála polotónů a co mě překvapilo, kresba ve světlech se nijak dramaticky nezhoršila. Příště udělám měkčí negativ a dostanu snad ještě lepší kresbu světel...
  • 1

#21 adam

adam

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 136 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 17

Publikováno 2 srpen 2013 - 12:07:38

.... Zkoušku si udělej tak aby jsi měl nějakou kresbu ve světlech( na suchým papíře) a potom šteluj kontrastem papíru, kresbu ve stínech.


Toto je mantra pozitivního procesu (myslím že tu několikrát zapadla), které se držím. I když mé negativy lítájí jak počasí v dubnu tak neměním ředění GD-Lky (1:5) ani čas koupání (3 min.). Vše honím Mg filtry či dvojím osvitem. Pokud by to nefungovalo tak musí být ten negativ úplně mimo.
  • 0

#22 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 2 srpen 2013 - 12:20:15

Teď jste mě zarazil. Jdu na to špatně, že jsem na tvrdý negativ a zároveň i scénu použil větší ředění pozitivní vývojky, abych dál nepřitvrzoval? Vybavení TK mám zařízené jen na pevné gradace papírů, v nouzi nadržuji, ale to se chci snažit eliminovat srovnáním procesu, protože je to práce navíc a mnohdy si za to můžu sám tím jak zpracuji negativ... :neutral:
  • 0

#23 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 2 srpen 2013 - 12:35:53

nejdeš na to špatně: s pevnými gradacemi papíru lze do určité míry (!) kontrast na dané gradaci štelovat různými vývojkami (měkké - normální - tvrdé) případně různou koncentrací univerzálně použitelných vývojek (a také zařazením či vyřazením matnice z opálového skla nad kondenzor v případě použití kondenzorového zvětšováku)
  • 1

#24 adam

adam

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 136 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 17

Publikováno 2 srpen 2013 - 12:41:00

Tak to se omlouvá :-) Ta informace o pevné gradaci mi v diskuzi nějak utekla. Jinak ta "mantra" platí i zde jen řízení gradace je obtížnější. Základem je paleta různě gradačně tvrdých papírů a po té se řeší ředění vývojky (existují i mněkké a tvrdé vývojky), pohyb a teplota (čas vyvolání jsem nikdy neměnil a obraz se má začít objevovat po cca. v 1/3 doby vyvolání), většinou však jsou to jen jemné změny.
Nadržování se nemá smysl bránit, je to obrovský nástroj temnokomorníka, který využívají i největší mistři.
  • 0

#25 Stepan2

Stepan2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 13

Publikováno 2 srpen 2013 - 12:52:54

Pánové děkuji za pomoc! Pevnou gradaci jsem v původním příspěvku neuvedl a tím Vás mystifikoval... každopádně to co oba říkáte platí platí. ;-)
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních