jak potlačit kontrast pozitivního procesu?
#1
Publikováno 6 květen 2012 - 21:21:49
na kinofilmovém negativu mám okem rozlišitelné stupně šedi, které očekávám v zóně +-7.
Nedaří se mi to ale dostat na papír.
Jdu podle pokynů výrobce (Fomaspeed normální gradace i multigradační s "normálním" filtrem, LQN 1+7 při 25°), vysušená zvětšenina je vždycky přepálená, v problémových místech prostě bílá, jakoby to byly zóny 8+. Zkoušel jsem i přešvihnout působení vývojky, jestli nevykreslí "detaily", ale nepomohlo.
Dobu osvitu papíru jsem volil podle prahové černé u prázdného políčka stejného filmu a násobkem 1,4 a myslím, že by to mělo být správně.
Při srovnání negativu a pozitivu jde vidět rozdíl, negativ zachytil podstatně víc detailů ve světlech.
Myslel jsem, že to je starou a/nebo vyčerpanou vývojkou, ale nové naředění nepomohlo. Co byste mi radili? Mám zkusit jinou vývojku? Nebo fomu víc naředit a zchladit?
Podle logiky věci bude problém jinde než v gradaci papíru/filtrů, ne? Mám za to, že zónu 7 by měl zobrazit normální papír
Děkuju vám za rady!
#2
Publikováno 6 květen 2012 - 22:15:59
#3
Publikováno 7 květen 2012 - 09:30:34
na papier za každú cenu nemusí byť vždy najlepšie riešenie,na diapozitiv vojde asi 7 zón čo je kontrast približne 100,a nikto to nerieši,vela záleží ako máš vyvolaný film.
Ak chceš zmierniť kontrast tak radšej zníž teplotu vývojky na 20°C,použi papier mekkej gradácie alebo filter,a sviet tolko aby si svetlá nemal prepálené.
Ak sa ti podarí dostať celý rosah filmu na papier z výsledkom nemusiš byť spokojný.
#4
Publikováno 7 květen 2012 - 10:15:00
V tomhle případě jsem fotil scénu o rozsahu 2 1/3 EV a následně záměrně přetáhl dobu vyvolání o 2min, abych prohloubil konstrast.
Podle odhadu se negativ zdá vyvolaný cca tak, jak jsem čekal, ale rád bych to viděl v pozitivu, aby to bylo "jasný"
Myslel jsem, že běžným postupem jednoduše vytvořím pozitivy různě vyvolaných filmů, mmt se mi jednodušší pro zkoušku filmu zdá negativ naskenovat, protože pozitivním procesem si do testování akorát vnesu chyby. Jen teda kvůli skenování musím do obchodu, mít to doma, tak už mám naskenováno
#5
Publikováno 7 květen 2012 - 10:22:16
#7
Publikováno 7 květen 2012 - 11:15:07
http://www.temnakomo...novy-system-r29
po kalibraci popsanyn postupem by te uz nemelo nic prekvapit. Ovsem pro plne vyuziti zonoveho systemu je potreba spotmetr (dle meho hodne) a zpracovavat kazdy snimek zvlast, tzn. fotografovat na planfilmy (to uz je dle meho potreba mene, u svitku se to da, u kina uz je to kompromis).
#8
Publikováno 7 květen 2012 - 11:51:56
jinak spotmetr používám, bez něj by to v podstatě nešlo. pracuju s kinofilmem, protože je levnější a jako začátečník v tom nechci topit moc peněz už při prvních testech..
#9
Publikováno 7 květen 2012 - 15:12:37
Na negativu jsou krásně vidět rozdíly v hustotě ve světlech a přitom už se to vpodstatě nedá nazvětšovat. Klasické filmy umějí černat až do alelujá a kresba tam je vidět pořád, ale vzhledem k jasům ostatních zón je to nezvětšovatelné.
Kalibruj pokud možno celý proces, protože můžeš mít vypiplaný negativ na nějaký předem definovaný kontrast, a pak pod zvětšovákem zjistíš, že pozitivní proces v daných podmínkách vyžaduje negativ vyvolaný jinak. Když náhodou vyměníš zvětšovák, může se stát, že opět budeš upravovat vyvolávání filmu. Každý má jiné světlo, jinou tvrdost, jiné rozptyly...
všechno je o hledání kompromisu.
#10
Publikováno 8 květen 2012 - 11:44:02
#11
Publikováno 8 květen 2012 - 13:39:17
ad jenda1250, neviděl
#12
Publikováno 9 květen 2012 - 07:14:26
Áno súhlasím ,dostať rozsah celého fimu na papier asi nebude problém,otázne je či sa nám bude fotografia páčiť.já měl dlouho zvlášť u barytů spíš opačný problém - na negativu všechno, na pozitivu taky ale zoufale nekontrastní. a když jsem poziziv trochu připekl pod zvětšovákem tak zas fotka byla skoro černá. zjistil jsem že je pro mě lepší papír exponovat jak radí kolega hidejoshi na světla a podle stínů doladit gradaci. svítit trochu méně a posléze radši papír máchat ve vývojce o trochu déle...
#13
Publikováno 19 červen 2012 - 12:26:31
já měl dlouho zvlášť u barytů spíš opačný problém - na negativu všechno, na pozitivu taky ale zoufale nekontrastní. a když jsem poziziv trochu připekl pod zvětšovákem tak zas fotka byla skoro černá. zjistil jsem že je pro mě lepší papír exponovat jak radí kolega hidejoshi na světla a podle stínů doladit gradaci. svítit trochu méně a posléze radši papír máchat ve vývojce o trochu déle...
S tím jsem měl také problém, vyřešil jsem to koncentrovanější pozitivní vývojkou, jen by mě zajímalo jestli to není kontraproduktivní. Totiž, když jsem používal ředění podle návodu (normál) musel jsem prodlužovat osvit abych měl černou → vylezlo zrno ve světlech a fotka byla už na můj vkus tmavá hlavně nebe, které bylo dost zrnité. Koncentraci jsem zvýšil, ale zatím při zpracování fotek z interiérů, kde bylo spíš tma, takže nevím jak to bude fungovat pro scény z venku, kde bude větší rozdíl mezi světlem a stínem. Teoretická otázka je jestli si vyšší koncentrací neuškodím, nevím jestli platí rovnice z negativního procesu- vyšší koncentrace = větší zrno?
#14
Publikováno 19 červen 2012 - 13:17:36
co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)
#15
Publikováno 19 červen 2012 - 13:38:04
já bych řekl že to není až tak kritické - mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5 - šetří to vývojku a černá je furt černá...
co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)
Tak to je super. Používám Fomaton LQN, který určitě není tak žravý jako GD-L, co jsem slyšel. Papíry Normal gradace FomaBrom. GD-L se chystám vyzkoušet, teď během prázdnin. U Škody ho nemají, tak snad budu mít štěstí ve Fomě.
#16
Publikováno 19 červen 2012 - 14:44:06
to je zajímavá myšlenka. Čím to asi může být způsobeno?co zrno vytáhne opravdu hodně je tvrdší gradace u MG papírů - vyzkoušeno mám že u pevné tvrdé gradace při dosažení zhruba stejného kontrastu je zrno méně výrazné (i když taky trochu vyleze)
#17
Publikováno 19 červen 2012 - 14:54:19
#18
Publikováno 31 červenec 2013 - 23:02:13
mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5
tak jsem ke koupi té GD-Lky došel až teď (po roce). Akorát mě ředění 1+5 asi nesedlo. Středy moc pěkné, ale stíny dost zlobí. Existuje u této vývojky něco jako vyrovnávací ředění aby středy zůstali, ale stíny se pomalu prokreslili a byla tam kresba? Momentálně mi fotka ve vývojce leze pěkně pomalu, ale pak se stíny slijí. Možná svítím moc pod zvětšovákem. Po vložení papíru do vývojky se 30s nic neděje a pak leze obraz, pro Fomatone to fungovalo dobře... fotku pak nechávám ve vývojce 3 minuty a vice podle potřeby
#19
Publikováno 1 srpen 2013 - 06:50:35
mám vyzkoušeno u GDLky ředění od 1:2 do 1:10 nakonec jsem se ustálil na 1:5
tak jsem ke koupi té GD-Lky došel až teď (po roce). Akorát mě ředění 1+5 asi nesedlo. Středy moc pěkné, ale stíny dost zlobí. Existuje u této vývojky něco jako vyrovnávací ředění aby středy zůstali, ale stíny se pomalu prokreslili a byla tam kresba? Momentálně mi fotka ve vývojce leze pěkně pomalu, ale pak se stíny slijí. Možná svítím moc pod zvětšovákem. Po vložení papíru do vývojky se 30s nic neděje a pak leze obraz, pro Fomatone to fungovalo dobře... fotku pak nechávám ve vývojce 3 minuty a vice podle potřeby
Já jsem zkoušel i 1:20 a funguje to, kontrast je pak menší. Jen je potřeba nechat to tam trochu déle a i třeba méně pohybovat. Já mám vždy připravené dvě lázně s vývojkou, jednou právě 1:20 a jednou 1:5 a tu silnější používám třeba jen lokálně pro oblohu a jiné světlé části fotky, abych aspoň trochu vytáhl něco ze světel.
#20
Publikováno 1 srpen 2013 - 18:31:44
#21
Publikováno 2 srpen 2013 - 12:07:38
.... Zkoušku si udělej tak aby jsi měl nějakou kresbu ve světlech( na suchým papíře) a potom šteluj kontrastem papíru, kresbu ve stínech.
Toto je mantra pozitivního procesu (myslím že tu několikrát zapadla), které se držím. I když mé negativy lítájí jak počasí v dubnu tak neměním ředění GD-Lky (1:5) ani čas koupání (3 min.). Vše honím Mg filtry či dvojím osvitem. Pokud by to nefungovalo tak musí být ten negativ úplně mimo.
#22
Publikováno 2 srpen 2013 - 12:20:15
#23
Publikováno 2 srpen 2013 - 12:35:53
#24
Publikováno 2 srpen 2013 - 12:41:00
Nadržování se nemá smysl bránit, je to obrovský nástroj temnokomorníka, který využívají i největší mistři.
#25
Publikováno 2 srpen 2013 - 12:52:54
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních