Axomat 3 - navod, rady?
#1
Publikováno 8 říjen 2012 - 17:56:59
zacinam s CB focenim a dneska mi dorazil Axomat 3 z aukra. Nemam k nemu navod, nemate nekdo? Nebo bych mel nejake dotazy....
Sou k tomu dve hlavy, jedna ovalna s opalovou zarovkou, druhata hranata s halogenkou, pred kterou sou nejake filtry(mlecny a cire sklo) a ma suplik asi na filtry....
muze mi nekdo rict ktera je na co nebo ktera je lepsi a tak?
diky
#2
Publikováno 11 říjen 2012 - 17:17:39
AhojZdravim temnokomornici,
zacinam s CB focenim a dneska mi dorazil Axomat 3 z aukra. Nemam k nemu navod, nemate nekdo? Nebo bych mel nejake dotazy....
Sou k tomu dve hlavy, jedna ovalna s opalovou zarovkou, druhata hranata s halogenkou, pred kterou sou nejake filtry(mlecny a cire sklo) a ma suplik asi na filtry....
muze mi nekdo rict ktera je na co nebo ktera je lepsi a tak?
diky
na http://www.meopta-history.com/ není ? Případně si najdi podobný z té doby, hodně dílů mají meopťácké zvětšovaky stejných. Pokud najdeš v antikvariátu nějakou fotografickou příručku tak te 70-80 tých let, určitě tam popis zvětšováku bude. Oni jsou si zvětšováky v téhle kategorii podobné. Hlava s opálovkou se používá na černobílé zvětšování pro papíry s pevnou gradací. Hlava s halogenkou byla určena na barevnou fotografii, dnes je dobrá na multigradační papíry.
#3
Publikováno 11 říjen 2012 - 18:21:32
#4
Publikováno 12 říjen 2012 - 16:34:13
Jo, před rozšířením míchacích hlav se používala halogenka a barevné filtry do šuplíku. Pro ČB používej tu hlavu do které seženeš dostupnější žárovku.diky,nejaky navod na jiny model sem uz nasel. Jen me zarazily ty dve hlavy, vim ze byla hlava pro barvu ale ta se menovala Color a byla jina nez mam ja k tomuhle
#5
Publikováno 12 říjen 2012 - 18:09:47
#6
Publikováno 13 říjen 2012 - 11:36:00
ČB papíry jsou citlivé na modrou (multigradační na modrou a zelenou) část spektra, a té bude víc v halogence. Na druhou stranu v halogenkové skříni máš tu difuzní (mléčnou) destičku a ta trochu světla "požere".
Zajímavější je rozdíl mezi difuzním a směrovým světlem při zvětšování. Rozptýlené (difuzní) světlo dává měkčí a "hladší" zvětšeniny, odpustí zrnko prachu i škrábaneček. (byl to trik minilabů, osvicovalo se difuzně a i z odřenýho filmu byla koukatelná fotka). Směrové světlo (žárovka-kondenzor) je nekompromisní, z filmu přenáší na papír všechno, pro vykreslení ostrého zrna nejlepší cesta. Zvětšeniny jsou pak brilantnější, "šťavnaté".
A včil mudruj
Osobně používám Axomat 5 se žárovkou, kondenzorovou skříní (dobrá je to polokondenzor, ale nebudem teď slovíčkařit) a matnicí v šuplíku na filtry, naprosto standardní sestava. Pokud potřebuju fotku lehce přitvrdit, matnici vyndám. Gradaci papíru nejčastěji speciál (tj mezi normální a měkkou), méně mormální, balíčky měkkých a tvrdých papírů mám víceméně pro jistotu.
Ono taky dost záleží na tom, jak kontrastně máš vyvolanej film, na tvrdší je lepší difuznější světlo.
Zamotal jsem ti hlavu hlavama ?
Tak to neřeš, v podstatě je to jen bedna na světlo.
Vyber si která se Ti víc líbí, nebo má dostupnější náhradní žárovky a s tou začni. Pak si najdi postup (Expozice - neg. volání - zvětšování - poz. volání) až Ti z filmů bežně polezou řemeslně dobrý 13*18 fotky na Normálním papíru. Pak je prostor na další pokusy s hlavama, gradacema, formátama, vývojkama, papírama, filtrama, speciálníma postupama atd..
Pokud budeš chtít zkusit všechno hned, dost hrozí, že se v tom začneš plácat, "utopíš se v možnostech" a s komorničením seknš, pár takových už pamatuju
Ale neboj, ono to není tak těžký, jak se mnohdy zdá, dřív běžely fotokroužky na základkách.
Hodně zdaru!
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních