Fomadon LQN X Fomadon R 09
#51
Publikováno 2 listopad 2013 - 07:36:09
A nejlepsi co muzes udelat je vyzkouset co to s filmem udela
#52
Publikováno 2 listopad 2013 - 08:42:00
#53
Publikováno 2 listopad 2013 - 09:11:05
#54
Publikováno 2 listopad 2013 - 15:46:35
#55
Publikováno 16 říjen 2014 - 23:13:51
Jak prodlužujete časy u LQN? Na lahvičce je napsáno 1,4x, ale přijde mi to hodně... i když hlídám teplotu, tak mi přijde druhý a třetí film lehce převolaný a lehce zrnitější, než ten první . . . mám vedle sebe tři tanky a z jednoho to leju do druhého... takže to není skladovaný, již použitý, roztok.
Ale asi zkusím Fomadon R09. Dá se použít již použitý roztok v pohodě třeba 2x ? Myslím okamžitě..ne další den... i když při ředění 1+50 . .. asi nemá cenu šetřit 5Kč
#56
Publikováno 17 říjen 2014 - 07:08:23
S tím Rodinalem - někde jsem četl, že to tak někdo dělá, ale je to opravdu zbytečný - vnášíš si do procesu další proměnnou, která ti to může celý rozhodit. Za toho bůra (i víc) to fakt nestojí ... tj. vykašli se na to a dělej vždycky s čerstvým roztokem.
#57
Publikováno 17 říjen 2014 - 10:59:39
ok. R09 budu používat vždy jen jednou . . .
a jak prodloužit čas u LQN, aby to nebylo převolané? 1,4x, což píšou na lahvičce, se mi zdá dost..
#58
Publikováno 17 říjen 2014 - 12:33:07
LQN nepoužívám, takže v tomhle neporadím ..
#59
Publikováno 1 březen 2016 - 20:26:08
Fotím ruskou technikou na kinofilm 100, Převažně Foma. Vyvolávám v nové R09-ce. Fotky postrádají absolutní ostrosti, které bych rád dosáhl. Je možné, že zato muže vyvojka?
#60
Publikováno 1 březen 2016 - 21:54:26
těžko posoudit, co v tomto případě znamená absolutní ostrost?
snad podle ukázky by se dalo něco říci
jestli myslíš obrysovou ostrost, nebo neostrý obraz celkově
#61
Publikováno 1 březen 2016 - 21:56:58
Co je to za ruskou techniku a objektiv?
#62
Publikováno 1 březen 2016 - 22:15:53
Fed, Zenit, Zorki, Padesatky. Industar 50, 61 a Hel 44. Asi tu obrysovou. Nejsem moc dobrý znalec. Fotky jsou prostě spíš měkčí, než ostré.
#63
Publikováno 1 březen 2016 - 22:25:31
sposobuju to masinky.
#64
Publikováno 1 březen 2016 - 22:26:49
resp. clonis ??
#65
Publikováno 1 březen 2016 - 22:33:32
#66
Publikováno 2 březen 2016 - 00:04:59
Rusku techniku mozete mat radi, ale bola to technika predovsetkym pre masy, technika okukana spoza opony, alebo ako vojnova koryst ... Navyse kvalita sa napodobnit neda.
Ale pokial nejde o hrubo zanedbany objektiv, nevidim dovod k neostrosti.
Vsetci vieme, ze cielom fotografie nie je unikatna ostrost, ale nieco uplne ine. Ma byt vsak obrazok ostry, treba dodrzat niektore previdla ... Stativ nap. hodne pomaha. Vhodna clona. Cistota objektivu ...
#67
Publikováno 2 březen 2016 - 08:54:41
Fotím ruskou technikou na kinofilm 100, Převažně Foma. Vyvolávám v nové R09-ce. Fotky postrádají absolutní ostrosti, které bych rád dosáhl. Je možné, že zato muže vyvojka?
Fotím dost často se Zorkijem 4 + setový Industar. Většinou taky Foma 100 ve Fomadonu R09, teď v zimě spíš Ilford P3 volaný v Excelce. Fotografie jsou perfektně ostré.
Hledal bych tedy příčinu neostrosti v nesprávné obsluze. Základem je pochopitelně pořádně zaostřit Co se týče pohybové neostrosti, pokud fotíš pouze z ruky, snaž se používat čas max. 1/60.
#68
Publikováno 2 březen 2016 - 10:25:57
A pak jde o to co fotíš, v interieru to lepší asi nebude bez stativu a samospouště, nebo drátěnky, dobře vyčistit i hledáčky, matnice, zrcátka apod. abys taky něco viděl
#69
Publikováno 2 březen 2016 - 10:34:40
Fotím ruskou technikou na kinofilm 100, Převažně Foma. Vyvolávám v nové R09-ce. Fotky postrádají absolutní ostrosti, které bych rád dosáhl. Je možné, že zato muže vyvojka?
- co je to absolutní ostrost?
- jak zkoumáš ostrost na negativu?
- nebo jsou neostré výsledné fotografie?
Je to tak nepřesný dotaz, že nelze přesně odpovědět, co v celém procesu od koupě filmu až po usušenou fotku může hrát roli kazišuka. Na vývojku bych to apriori nesváděl.
#70
Publikováno 2 březen 2016 - 10:50:52
dovětek:
píšeš, že fotky postrádají ostrost. Jsou tím míněny fotky zhotovené klasickou cestou (tj. zvětšovákem, na papír)? pokud ano, jaký formát mají tyto fotky? Je na nich viditelné ostré zrnko negativu, nebo nikoli?
neostrost na fotce může mít mnoho příčin:
prvotní neostrost viditelná již na negativu:
- nezaostřeno při expozici filmu fotoaparátem
- nečistý, plesnivý nebo rozhozený objektiv fotoaparátu
- rozmáznuto pohybem při expozici filmu fotoaparátem
- volba negativní vývojky, která nepatří mezi vývojky "ostré", ale ten rozdíl ve vizuální ostrosti výsledné fotky, zvětšené z negativu přesným zvětšovákem s kvalitní optikou, ve formátu do 18x24, je tak minimální (jedná se vlastně jen o podání a ostrost zrna emulze, a dále hranovou ostrost, která může být negativní vývojkou zdůrazněna - viz "Mackie lines" - nebo nikoli, u některých jemnozrnných vývojek může být ostrost zrna a tím i hran mnohdy potlačena), že tento faktor mohu brát jako poslední.
pokud je na negativu vše OK (prohlédnuto na prosvětlováku velmi silnou a kvalitní lupou), pak hledat vznik neostrosti v pozitivním procesu:
- nezaostřeno při zvětšování
- špatně seřízený zvětšovák, kdy nejsou planparalelní rovina filmu s rovinou průmětny (desky či zvětšovacího rámečku), a současně optická osa zv.objektivu není v přesná kolmici k těmto rovinám
- špatný, plesnivý a rozhozený zvětšovací objektiv
#71
Publikováno 2 březen 2016 - 19:54:28
Zdravím! Děkuji za zájem i příspěvky. Ono Ty fotky nejsou žádné neostré šmuhy, to ne. Jenom to není takové jak bych chtěl. nemám scanner a možná, že by to stejně nesnimalo v potřebné kvalitě. Prostě ty fotky nejsou absolutně ostré. Možná by to chtělo variabilní papíry a zkoušet ruzny kontrast?
#72
Publikováno 2 březen 2016 - 20:38:00
těžko můžeš dávat doplňující otázky, resp. dostat použitelnou odpověď - bez ukázky
-
v každé kanceláři je tiskárna se skenerem, můžeš oskenovat hotovou fotografii
-
nevěřil bych před více lety, co dokáže udělat světlo při expozici, tedy osvětlení scény, ať už denní, či umělý zdroj
třeba trix 6x6 ve mdlém světle v d76 nic moc = spíše nevhodná kombinace
ve šmrncovním světle = moc šmrncovní obrázky
tak jestli to nemáš nakonec v tom světle
#73
Publikováno 9 březen 2016 - 20:44:30
Mohl by mi prosim někdo stručne napsat od kterého konce je R09 spíše kontrastní a tvrdá a od kterého vyrovnávací a měká?
1:25
1:50
1:75
1:100
Děkuji
#74
Publikováno 9 březen 2016 - 21:17:09
1:25 razantní, rychlé volání, výrazné zrno
1:100 pomalejší vyvolání, vyrovnávací, jemnější zrno-shluky zrníček
#75
Publikováno 10 březen 2016 - 16:32:22
Dá se říct, že nejlepší pro oko bude u 1:50? Pokud jsem to správně pochopil výsledek z 1:25 bude spíš uměleckým podáním grafiky a 1:100 zas měká kresba zasněných obrázku pro vyvolání atmosfery sentimentu? Chci ostré Street fotky s dobrou kresbou. Fotím na ASA100.
#76
Publikováno 10 březen 2016 - 16:54:34
Dá se říct, že nejlepší pro oko bude u 1:50? Pokud jsem to správně pochopil výsledek z 1:25 bude spíš uměleckým podáním grafiky a 1:100 zas měká kresba zasněných obrázku pro vyvolání atmosfery sentimentu? Chci ostré Street fotky s dobrou kresbou. Fotím na ASA100.
Takhle bych to nepaušalizoval. Záleží na světle, použitém filmu a dalším zpracování.
Na tomhle webu jsou ukázky, jak vypadají různé kombinace. Stačí si do vyhledávání zadat Rodinal 1+50(apod.) a výslekdy to vyplivne.
Nejlepší je ale obětovat dva tři filmy a prakticky si ověřit, co ti vyhovuje.
#77
Publikováno 10 březen 2016 - 17:53:03
Ředění R09 na 1:25 bych moc nedoporučoval. Vyvolávání jde hodně rychle, stačí chvilku zaváhat a je to přes...A citlivější film dost zrní.
Zde Fomapan 400 z mých úplných začátků. A myslím, že ani ostrost není nic moc.
Rědění 1+50 je zlatá střední cesta. Koncentrace 1+100 je vyrovnávací, hlavně pokud člověk ví že fotil hodně kontrastní snímky a potřebuje to ukočírovat. Ještě větší ředění až k 1+250 to už je homeopatika, chce to odzkoušet. Ale dělá to jemné fotky.
Jinak Fomácký Rodinal R09 doporučuju filtrovat přes kávový filtr (před použitím). Ty vyloučené krystalky p-aminfenolu jsou pro negativ nepříjemné (bílé tečky na pozitivu). Osobně jsem přešel na LQR v ředění 1+14 (LQN dělá na můj vkus trošku mdlé fotky). Ale! Každý máme jiný vkus
#78
Publikováno 11 březen 2016 - 19:17:38
Dá se říct, že nejlepší pro oko bude u 1:50? Pokud jsem to správně pochopil výsledek z 1:25 bude spíš uměleckým podáním grafiky a 1:100 zas měká kresba zasněných obrázku pro vyvolání atmosfery sentimentu? Chci ostré Street fotky s dobrou kresbou. Fotím na ASA100.
Takhle bych to nepaušalizoval. Záleží na světle, použitém filmu a dalším zpracování.
Na tomhle webu jsou ukázky, jak vypadají různé kombinace. Stačí si do vyhledávání zadat Rodinal 1+50(apod.) a výslekdy to vyplivne.
Nejlepší je ale obětovat dva tři filmy a prakticky si ověřit, co ti vyhovuje.
---------------------------------
Myslíš, že by si byl schopen zepsat algoritmus popisující při jakém světle, jaké, filmu a jakém ředění poskytuje která ta koncentrace jaké výsledky? Z Tvého příspěvku mám dojem, že v tom máš hodně jasno a mnoha lidem by takový tutoriál pomohl zorientovat se. Pak by měli lehčí cestu v samotném vylaďování toho, co chtějí dosáhnout. Je mi jasné, že by to chtělo obětovat trochu času, stálo by to však zato. Alespoň dle mého názoru.
#79
Publikováno 11 březen 2016 - 21:47:33
Dá se říct, že nejlepší pro oko bude u 1:50? Pokud jsem to správně pochopil výsledek z 1:25 bude spíš uměleckým podáním grafiky a 1:100 zas měká kresba zasněných obrázku pro vyvolání atmosfery sentimentu? Chci ostré Street fotky s dobrou kresbou. Fotím na ASA100.
Takhle bych to nepaušalizoval. Záleží na světle, použitém filmu a dalším zpracování.
Na tomhle webu jsou ukázky, jak vypadají různé kombinace. Stačí si do vyhledávání zadat Rodinal 1+50(apod.) a výslekdy to vyplivne.
Nejlepší je ale obětovat dva tři filmy a prakticky si ověřit, co ti vyhovuje.
---------------------------------
Myslíš, že by si byl schopen zepsat algoritmus popisující při jakém světle, jaké, filmu a jakém ředění poskytuje která ta koncentrace jaké výsledky? Z Tvého příspěvku mám dojem, že v tom máš hodně jasno a mnoha lidem by takový tutoriál pomohl zorientovat se. Pak by měli lehčí cestu v samotném vylaďování toho, co chtějí dosáhnout. Je mi jasné, že by to chtělo obětovat trochu času, stálo by to však zato. Alespoň dle mého názoru.
#80
Publikováno 11 březen 2016 - 22:04:52
Uloha:
Jeden pes zozerie za jednu hodinu jednu kost.
Kolko psov za kolko hodin zozerie kolko kosti?
(Nemohol som si odpustit, ospravedlnujem sa.)
#81
Publikováno 11 březen 2016 - 22:50:25
aniž bych chtěl odpovědět na otázku, na kterou odpovědět těžko, naznačím cestu, jak bych do toho šel, kdybych byl zvědavej
vezmi aparát, naláduj film, pozvi tři asistenty, z rodiny, nebo známé.
a nyní světlo, v zásadě rozlišuju u reportáže tři světla.
ostré slunce
pěkné světlo - difúzní, třeba odražečem, bílým plechem atd.
mdlé nesvětlo
a nyní za slunečného dne na dvorku najdi tři místa, která odpovídají těm světlům, přesouvej modely z jednoho, do druhého a třetího světla, v každém světle 4 snímky na ty modely vedle sebe stojící, či nějakou činnost vykonávající, proběhnete se všichni
na filmovém pásu je pak 3x12 snímků, reportáž, různé osvětlení, vyndej film z aparátu a z kazety kousek ustřihni – zaváděcí část, vyhodit
udělej si šablonu na odměření dvanácti snímků potmě
vytáhni z kazety první kus 12 záběrů, potmě ustřihni, dej do tanku a vyvolej prvním způsobem a pak ještě dvakrát, ty zbývající
máš záběry exponované v různém světle vyvolané třemi způsoby – trojím ředěním
pod zvětšovák a podívat se na výsledky na papíře
a máš začátek
z monitoru se to nevyčte
#82
Publikováno 11 duben 2017 - 20:31:58
Promiň ale pokud máš problém natáhnout stříkačkou třeba 10ml vývojky stříknout ji do 0,5l vody tak se na film vyser a vem si digitál. Jiná rada mne nenapadá a jinou si ani nezasloužíš.Hlavně nevíš co chceš.R09-nevím nic jen že foma inzeruje trvanlivost (1:50) 6-8h, ale na jedno použití což se mi moc nelíbí (když bude frmol, každej den míchat vývojku?!!)
Předem děkuji za rady
Jinak dál jsem to vlákno již nečetl.
)
#83
Publikováno 7 listopad 2017 - 12:48:44
#84
Publikováno 7 listopad 2017 - 17:32:21
Doporučuji vyhodit.
Něvím jakou dobu po otevření, ale já asi po 9 měsících jsem se nechal nachytat.
Dělal jsem pokusy v rámci testů zonového systému, fotky mi vyšly překvapivě dobře...měl jsem radost, akorát mi bylo divné, že se zvyšováním doby vyolání to nic s negativy nedělá...
No jo, ale až jsem nasadil čerstvou LQN negativy byly hóódně přepálené...
#85
Publikováno 7 listopad 2017 - 17:37:43
foma hovorí uzavreté balenie zásobného roztoku 2 roky, nariedená vývojka 2 dni...
#86
Publikováno 7 listopad 2017 - 19:12:18
Otevřít a zpracovat nějak v dohledné době. Vzhledem k ředění to jde rychle Mám tady LQN co jsem nestačil během půl roku všechnu použít a taky nějak tmavne.
#87
Publikováno 7 listopad 2017 - 19:33:04
#88
Publikováno 7 listopad 2017 - 20:19:29
Bude. Mozna. Treba jen castecne. Nebo taky skoro vubec. Kdysi se mi v tom podarilo neco vyvolat, ale radsi bych to uz neriskoval. Mohl jsem mit jen vic stesti, nez rozumu, podle hesla cim blbejsi sedlak, tom vetsi brambory. Rozhodne se nelze spolehat na to, ze tam bude spravny pomer chemikalii, ci vubec jejich dostatek. Problem je v tom, ze ani zkouska moc nenapovi.
Doporucuji za staleho michani pozvolna nalit do zachodu, financni ztrata bude nizsi, nez za zniceny citlivy material a ztraceny cas. Ber to jako investici do pojisteni. Radsi nez spekulace na tema, co je zluta a co uz hneda...
To bylo v Simpsnech: "Je pravda, ze si mame do Springfieldu vzit vlastni vodu?" Homer: "Vite, u nas mame porekadlo: Kdyzje hneda, muzes pit, kdyz je cerna, muze hnit."
Nebudme jako Homer.
#89
Publikováno 8 listopad 2017 - 09:50:29
Doporučoval by som menšie balenie, také 250ml do dvoch troch mesiacov použiješ a nemáš problém, poprípade väčšie balenie preliať do menších a skladovať v chladničke, len pozor, aby sa toho niekto nenapil. Hnednutie spôsobuje rozklad vyvolávačov, to znamená strata vyvolávacej schopnosti.
#90
Publikováno 8 listopad 2017 - 22:21:04
Ja to rozlejem do malých fľaštičiek od pálenky /za úsmev som ich v jednom papundekláku dostal celé vrece/ a uložím do škatule do tmy. Nalievam ich ako najviac sa dá doplna. Objem jednej fľaštičky je tak akurát na jednu náplň do plastimatky. Namotám dva filmy, vylejem fľaštičku do pollitra vody a volám. Takto zavreté mi už vydržali veeeeeľmi dlho. Našiel som jednu zakotúľanú v šuflíku možno po dvoch rokoch. Mala trocha nažltlý nádych ale fungovala. Keby som si len odlieval z originálnej fľaše, degradovalo by to oveľa skôr.
#91
Publikováno 8 listopad 2017 - 22:23:16
Prikladal som aj obrázok, ale neviem kde je. Možno teraz.
Přiložený soubor (y)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních