Ma zmysel vyvolat kinofilm Rodinalom?
#1
Publikováno 22 srpen 2013 - 17:33:31
#2
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:05:29
#3
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:13:13
#4
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:17:34
Po 25 tich rokoch som sa vratil k analogu. Nakupil som vercajk zatial len 35 mm. Par prvych filmov som nafotil len mi vychadzaju dost kontrastne. Chcem skusit rodinal 1:100. Co som sa docital robi dost velke zrno ma cenu to skusit?
Ad "robí dosť veľké zrno" - no... s každým filmom inak a pri inom riedení (1:25, 1:40, 1:50, 1:100, 1:200) ešte inak. Kinetika má tiež veľký vplyv... Čo znamená "vychádzajú dosť kontrastne" ?? Ukážka spolu s expozičnými hodnotami a hodnotami vyvolávania a zväčšovania?
Každopádne - má cenu to skúsiť aj skúšať. Rodinal je mnohotvárna vývojka. Začiatočník po pár filmoch by ju nemal posudzovať ani riešiť - mal by fotiť...
A pre nejakú podrobnejšiu radu je tu málo dát. Aký film? Aké riedenie? Aká expozícia? Aké zväčšenie? Na aký papier? A "dosť kontrastne"? V porovnaní s čím?
To len na úvod Rozhodne hurá do ďalšieho fotenia a vyvolávania!
#5
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:21:15
K rodinalu se průběžně vracím a zase od něj odcházím, nějak jsme si ještě nesedli.
#6
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:22:24
#7
Publikováno 22 srpen 2013 - 18:26:49
#8
Publikováno 22 srpen 2013 - 19:19:07
Nováček: tolko udajov neviem poskytnut mozno casom. Prve filmy foma 100. teraz mam vo fotaku Ilford pan 400. Fotim apartom Chinon CG5 klasika manual ma to expozimeter. Co to znamena moc kontrastne? Ked to porovnavam s jedinym negativom vecsieho formatu z komunistickej fotosluzby tak su tam dost ostre prechody medzi svetlami a tienmi proste take echt ciernobiele. Tu 400 vku som skusil trochu preexponovat ( dal som ISO okolo 350). Na papiery mi vychadzaju tvrdo (tiene este ako tak, svetla uplne biele). Asi tak
Po 25 tich rokoch som sa vratil k analogu. Nakupil som vercajk zatial len 35 mm. Par prvych filmov som nafotil len mi vychadzaju dost kontrastne. Chcem skusit rodinal 1:100. Co som sa docital robi dost velke zrno ma cenu to skusit?
Ad "robí dosť veľké zrno" - no... s každým filmom inak a pri inom riedení (1:25, 1:40, 1:50, 1:100, 1:200) ešte inak. Kinetika má tiež veľký vplyv... Čo znamená "vychádzajú dosť kontrastne" ?? Ukážka spolu s expozičnými hodnotami a hodnotami vyvolávania a zväčšovania?
Každopádne - má cenu to skúsiť aj skúšať. Rodinal je mnohotvárna vývojka. Začiatočník po pár filmoch by ju nemal posudzovať ani riešiť - mal by fotiť...
A pre nejakú podrobnejšiu radu je tu málo dát. Aký film? Aké riedenie? Aká expozícia? Aké zväčšenie? Na aký papier? A "dosť kontrastne"? V porovnaní s čím?
To len na úvod Rozhodne hurá do ďalšieho fotenia a vyvolávania!
#9
Publikováno 22 srpen 2013 - 19:24:19
#10
Publikováno 22 srpen 2013 - 19:30:51
#11
Publikováno 22 srpen 2013 - 22:12:58
#12
Publikováno 23 srpen 2013 - 10:12:11
Je to s trochou nadsázky, ale: DOBRÉ FOTCE ZRNO NEUBLÍŽÍ (zvláště, je-li ostré a pravidelné...)
Zkuste Acros + Rodinal 1+80, 19'/20°C, první minutu celou, poté 2x překlopit každou minutu.
Je-li scéna hodně kontrastní, pak 1+100, 18'/20°C, první 3 minuty překlápět 15", pak co 3 minuty 2x překlopit.
#13
Publikováno 23 srpen 2013 - 13:13:11
#14
Publikováno 23 srpen 2013 - 13:17:20
... jednou až dvakrát překlopit po 2 min...
Upřesňuju po PRVNÍCH 2 min. pak už ne. Nebo po 5min, později ne, prvních několik minut je kritických pro rovnoměrné vyvolání, pak už se jen kompenzuje. Naopak pár minut navíc vyvolávácího času nic nezkazí, film se dá tímto způsobem jen obtížně převolat. Pokud nemáš rád moc velký kontrast, je to velmi dobrá metoda.
#15
Publikováno 23 srpen 2013 - 15:54:30
já mám postup stejnej, jenom víc překlápím 2., 4., 8. minutu a 16. a 32. minutu jemom párkrát překlopím a nechávám stát do 60. minutyRodinal 1+100 je supr na stand development, který má kompenzační efekt a podporu lokálního kontrastu. Film se cca 2 min. předmáčí, po nalití vývojky cca 1 min. pohybovat a pak nechat cca 50 min. stát. Pro zichr se může jednou až dvakrát překlopit po 2 min. Abych předešel nerovnoměrnému vyvolání, používam vetší tank a naleju do něj pul litru vývojky (500ml vody a 5ml Rodinalu). Přebytek nad cívkou tak zvolna vlivem gravitace doplňuje dole vývojku. Používal jsem na kino Kodak TX, TMAX, Rollei, Agfu i na Ilford PAN.
#16
Publikováno 24 srpen 2013 - 14:57:56
#17
Publikováno 24 srpen 2013 - 19:20:55
- prehnane velka zrnitost sa straca umerne s rastucimi skusenostami s exponometriou. Podexponovana 100-ka ma vacsie zrno nez spravne exponovana 400-ka
- rodinal poskytuje zrnitejsie ale ostrejsie vysledky, ako jemnozrnne pracujuca vyvojka (napr.: D-76)
- zrno mi je milsie nez digitalny sum, zrno vo svetlach dava taky prijemny pocit, ze tam este stale nieco je ...
#18
Publikováno 24 srpen 2013 - 20:08:07
#19
Publikováno 24 srpen 2013 - 20:49:17
Krom MG papírů jsou potřeba ještě MG filtry (doporučuju se mrknout i na ebay, kde za často i lepší cenu než foma filtry se dají koupit téměř nepoužité od Ilfordu - jsou uživatelsky přívětivější) resp. barevná hlava zvětšováku.
#20
Publikováno 24 srpen 2013 - 21:05:42
Také jsem se před pár lety vrátil (sice nikoliv k analogu, ten jsem neopustil, ale k černobílému materiálu) po cca 20 letech. Byl jsem překvapen, jak hodně se změnily možnosti (zejména asi možností globálního obchodu, ale je tu i spousta technologických novinek). Ja vím, že na Temné je Rodinal na velmi vysokém podstavci, on má, pravda jednak tradici, druhak velmi široké možnosti použití, ale nezapomínal bych na to, že možností je mnoho a to i dobrých. Rozhodně více, než na co jsem byl před lety zvyklý.
Takže určitě Rodinal (i když asi v nějakém vyšším ředění) s kinofilmem bude fungovat stejně dobře jako fungoval před lety (když se podařilo ho sehnat). Ale i pro kinofilm jsou tu i další možnosti. Já byl třeba velmi příjemně překvapen kombinací Acrosu s Microphenem 1:1. A to se stále teprve rozkoukávám (no už asi 3 roky)...
#21
Publikováno 24 srpen 2013 - 21:20:12
Ještě k původnímu tématu.
Také jsem se před pár lety vrátil (sice nikoliv k analogu, ten jsem neopustil, ale k černobílému materiálu) po cca 20 letech. Byl jsem překvapen, jak hodně se změnily možnosti (zejména asi možností globálního obchodu, ale je tu i spousta technologických novinek). Ja vím, že na Temné je Rodinal na velmi vysokém podstavci, on má, pravda jednak tradici, druhak velmi široké možnosti použití, ale nezapomínal bych na to, že možností je mnoho a to i dobrých. Rozhodně více, než na co jsem byl před lety zvyklý.
Takže určitě Rodinal (i když asi v nějakém vyšším ředění) s kinofilmem bude fungovat stejně dobře jako fungoval před lety (když se podařilo ho sehnat). Ale i pro kinofilm jsou tu i další možnosti. Já byl třeba velmi příjemně překvapen kombinací Acrosu s Microphenem 1:1. A to se stále teprve rozkoukávám (no už asi 3 roky)...
Ja viem ze Rodinal vsetko neriesi. Ked som robil fotky ako soplavy chlapec kupil som univerzalku a hotovo. Teraz som pol roka zhanal vercajk a prve vysledky ma dost polozili k zemi takze dneska celkom radost a chut ist dalej. Hlavne ako pises moznosti sa zmenili radikalne. Volakedy Foma 21din a hotovo. Chcem si najst nejaky bod ktory funguje a nie sa placat vo vsetkych materialoch. Tie multigradacne mozno kvoli tomu ze prve fotky boli dost tazko volatelne. Este pockam . Uvidim. dakujem
#22
Publikováno 25 srpen 2013 - 00:53:46
Mno filmu bylo par druhu, nektere docela sly. Treba Orwo NP22. Nebo ten ruskej, mel mizernou podlozku, ale hodne stribra, uz si nevzpominamVolakedy Foma 21din a hotovo.
S kazdym dalsim fotakem a/nebo obdobim si pripadam, jako bych zacinal od piky. Ale na druhou stranu si myslim, ze se to trochu zlepsuje.
Z tech "zhavych novinek" za poslednich 20 let mi prijdou nejzajimavejsi ploche krystaly (T-Max od Kodaku, Delta od Ilfordu, Neopan od Fuji a pry snad 200 od Fomy), daji se tim delat veci, co driv nesly. Ale zas tomu nesednou vsechn vyvojky a neni to na "umelecky" vyrazne shluky (zrno) ci hodne vyrazny kontrast. Taky papiry mi pripadaji citlivejsi (ale mekci). MG mi zas pripada jako spousta slozitosti navic.
#23
Publikováno 25 srpen 2013 - 05:53:41
#24
Publikováno 25 srpen 2013 - 05:58:45
#25
Publikováno 10 leden 2014 - 21:07:52
...v kombinaci se čtyřstovkovým materiálem je to "vražedně krásná kombinace"!
súhlasím. ja ani neviem, či som inú vývojku požil. asi len raz...nejakú starú univerzálku ešte z otcvých zásob, z časov, "keď bol ešte Masaryk Havlom".....
inak všetko máčam v Rodinale...a najviac fičím na Kodak Tri-X 400 a Rodinal 1+25....to je niečo skvostné....aj keď mám v skrini zopár balíkov od nemeckého Kalbe (bývale Orwo) nikde sa neviem dopracovať k nejakým časom pre Tri X 400...takže zostávam verný Rodinalu.....
#26
Publikováno 11 leden 2014 - 01:48:24
#27
Publikováno 12 leden 2014 - 21:35:50
#28
Publikováno 13 leden 2014 - 08:14:47
#29
Publikováno 14 leden 2014 - 06:42:51
#30
Publikováno 14 leden 2014 - 11:45:12
#31
Publikováno 14 leden 2014 - 14:49:04
Problém jsem měl s HP5, u kterého dost vylezlo zrno. Ale kontrast a ostatní parametry výsledných negativů jsou v pořádku.
#32
Publikováno 14 leden 2014 - 15:00:54
Ilford delta i pan v R09 úplně bez problému
Ilford Surveillance mě dost vylezlo zrno, ale to jsem asi udělal něco blbě...
Fomapan 100 úplně v pohodě jak kino, svitek tak 8x10
R09 je myslím na naučení úplně ok (sám jsem ještě nedozrál k tomu začít experimentovat s jinýma vývojkama, ale jak já jednou seženu chemky na nějakou tu pyrovodu... to teprv uvidíte )
#33
Publikováno 15 leden 2014 - 08:09:31
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních