Clona vs. čas, čas vs. clona
#1
Publikováno 3 October 2013 - 17:20:23
chtěl jsem vás požádat, zda li by jste mi někdo nedokázal zodpovědět otázku
nad kterou hloubám v souvislosti s osvitem v temné:
"V čem je rozdíl u krátkého času s malým clonovým číslem oproti dlouhému času
s vysokým clonovým číslem"? "V čem je přínos jednoho a v čem u druhého" ?
Konkrétně, snažil jsem se dostat kresbu do světel (na Fomaspeed N 311) a špekuloval jsem nad obém, kombinoval jsem
a výsledek mi přišel stále stejný. Vím o nadržování, vykrývání, ..., ale tak nějak mne to napadlo .. .
Děkuju
Hezký večer všem
Vašek
#2
Publikováno 3 October 2013 - 18:55:19
#3
Publikováno 3 October 2013 - 19:03:19
Díky za reakci.Výsledek by měl bejt (vyjma extrémů) stejnej. Ideálně bys měl zvětšovat s takovou clonou, kdy tvůj objektiv kreslí nejlíp (tedy kdy dosáhl maxima ostrosti a dalším cloněním už jen ostrost ubívá díky difrakci) a zároveň je vhodný, když jsou ty osvitový časy rozumně dlouhý, tedy někde mezi deseti až šedesáti sekundama. Nicméně fakt spíš záleží na cloně. Kresbu do světel opravdu asi dostaneš jen nadržováním, popřípadě sofistikovanou prací s multigradací (ale na to nemáš papíry).
napadlo mě, že při vyšším zaclonění může být přeci problém "prosvítit" určitá místa na negativu
vezmu li v úvahu intenzitu světla ..., jasně, vyšší clona = delší čas, ale také nižší intenzita světla ... .
Na negativu jsou i místa, která potřebují spíše trochu "přisolit" , není tomu tak ?
PS: Na MG se pomalu chystám, posledním krůčkem je sehnat červené světlo do komory,
mám tam zelenožluté ... .
#4
Publikováno 3 October 2013 - 20:37:03
#5
Publikováno 3 October 2013 - 20:37:43
#6
Publikováno 3 October 2013 - 23:18:04
Je to jedno jakou konbinaci zvolíš. nejduležitější je nastvit zprávnou expozici.
Proto je dobré umět udelat zpravnou proužkovou zkozšku podel osvitovích čísel.
Ja ji dělám po dvou osv. č. v rosahu jedné clony.
#7
Publikováno 4 October 2013 - 02:27:02
Negativ je ve zvětšováku prosvětlovanej furt stejně, clona je až v objektivu. (pokud clonou nemyslíš hustotní filtr v míchací hlavě).Díky za reakci.
Výsledek by měl bejt (vyjma extrémů) stejnej. Ideálně bys měl zvětšovat s takovou clonou, kdy tvůj objektiv kreslí nejlíp (tedy kdy dosáhl maxima ostrosti a dalším cloněním už jen ostrost ubívá díky difrakci) a zároveň je vhodný, když jsou ty osvitový časy rozumně dlouhý, tedy někde mezi deseti až šedesáti sekundama. Nicméně fakt spíš záleží na cloně. Kresbu do světel opravdu asi dostaneš jen nadržováním, popřípadě sofistikovanou prací s multigradací (ale na to nemáš papíry).
napadlo mě, že při vyšším zaclonění může být přeci problém "prosvítit" určitá místa na negativu
vezmu li v úvahu intenzitu světla ..., jasně, vyšší clona = delší čas, ale také nižší intenzita světla ... .
Na negativu jsou i místa, která potřebují spíše trochu "přisolit" , není tomu tak ?
PS: Na MG se pomalu chystám, posledním krůčkem je sehnat červené světlo do komory,
mám tam zelenožluté ... .
#8
Publikováno 4 October 2013 - 08:23:06
Jo, jasně,, vím, že je clona v objektivu, ale myslím to tak, že když zacloníš a svítíš si na jakejkoliv bílej papír,Negativ je ve zvětšováku prosvětlovanej furt stejně, clona je až v objektivu. (pokud clonou nemyslíš hustotní filtr v míchací hlavě).
Díky za reakci.
Výsledek by měl bejt (vyjma extrémů) stejnej. Ideálně bys měl zvětšovat s takovou clonou, kdy tvůj objektiv kreslí nejlíp (tedy kdy dosáhl maxima ostrosti a dalším cloněním už jen ostrost ubívá díky difrakci) a zároveň je vhodný, když jsou ty osvitový časy rozumně dlouhý, tedy někde mezi deseti až šedesáti sekundama. Nicméně fakt spíš záleží na cloně. Kresbu do světel opravdu asi dostaneš jen nadržováním, popřípadě sofistikovanou prací s multigradací (ale na to nemáš papíry).
napadlo mě, že při vyšším zaclonění může být přeci problém "prosvítit" určitá místa na negativu
vezmu li v úvahu intenzitu světla ..., jasně, vyšší clona = delší čas, ale také nižší intenzita světla ... .
Na negativu jsou i místa, která potřebují spíše trochu "přisolit" , není tomu tak ?
PS: Na MG se pomalu chystám, posledním krůčkem je sehnat červené světlo do komory,
mám tam zelenožluté ... .
tak ti "zmizí" "bílá" místa, která při nižším clonění byla vidět (třeba jemná kresba ve stínech), tudíž "dedukuju",
že při vyšším zaclonění nemusí přeci dojít k expozici patřičných míst
#9
Publikováno 4 October 2013 - 08:39:34
#10
Publikováno 4 October 2013 - 11:28:27
Jo, jasně,, vím, že je clona v objektivu, ale myslím to tak, že když zacloníš a svítíš si na jakejkoliv bílej papír,
Negativ je ve zvětšováku prosvětlovanej furt stejně, clona je až v objektivu. (pokud clonou nemyslíš hustotní filtr v míchací hlavě).
Díky za reakci.
Výsledek by měl bejt (vyjma extrémů) stejnej. Ideálně bys měl zvětšovat s takovou clonou, kdy tvůj objektiv kreslí nejlíp (tedy kdy dosáhl maxima ostrosti a dalším cloněním už jen ostrost ubívá díky difrakci) a zároveň je vhodný, když jsou ty osvitový časy rozumně dlouhý, tedy někde mezi deseti až šedesáti sekundama. Nicméně fakt spíš záleží na cloně. Kresbu do světel opravdu asi dostaneš jen nadržováním, popřípadě sofistikovanou prací s multigradací (ale na to nemáš papíry).
napadlo mě, že při vyšším zaclonění může být přeci problém "prosvítit" určitá místa na negativu
vezmu li v úvahu intenzitu světla ..., jasně, vyšší clona = delší čas, ale také nižší intenzita světla ... .
Na negativu jsou i místa, která potřebují spíše trochu "přisolit" , není tomu tak ?
PS: Na MG se pomalu chystám, posledním krůčkem je sehnat červené světlo do komory,
mám tam zelenožluté ... .
tak ti "zmizí" "bílá" místa, která při nižším clonění byla vidět (třeba jemná kresba ve stínech), tudíž "dedukuju",
že při vyšším zaclonění nemusí přeci dojít k expozici patřičných míst
Ja myslim, ze narazas na nieco, co sa vola Schwarzchildov jav. Ten hovori, ze mensia intezita svetla nevyvola taky efekt ani pri reciprocnom predlzeni casu. Teda cas 60 sekund pri clone 16 nevyexponuje predlohu tak, ako cas 7,5 sekundy pri clone 5,6. Pre jednoliatu plochu je to zrejme a pochopitelne. Pre negativ s normalnym obazkom, ktory poskytuje svetlo s viacerymi intenzitami sa Schwarzschildov efekt pejavi pre kazdu intezitu odlisne. Cim je svetlo menej intenzivne, tym je odchylka v reciprocite (pri tom istom case) vacsia. Preto pri dlhsich casoch sa horsie exponuju svetla, hoci disiahnutie ciernej pri vyvolavani nie je az taky problem.
Problem s reciprocitou nastava aj pri prerusenych davkach intezivnejsieho svetla.
#11
Publikováno 4 October 2013 - 11:37:13
Dekuji za nasmerovani, jdu se snazit pochopit Schwarzilda B-)
Jo, jasně,, vím, že je clona v objektivu, ale myslím to tak, že když zacloníš a svítíš si na jakejkoliv bílej papír,
Negativ je ve zvětšováku prosvětlovanej furt stejně, clona je až v objektivu. (pokud clonou nemyslíš hustotní filtr v míchací hlavě).
Díky za reakci.
Výsledek by měl bejt (vyjma extrémů) stejnej. Ideálně bys měl zvětšovat s takovou clonou, kdy tvůj objektiv kreslí nejlíp (tedy kdy dosáhl maxima ostrosti a dalším cloněním už jen ostrost ubívá díky difrakci) a zároveň je vhodný, když jsou ty osvitový časy rozumně dlouhý, tedy někde mezi deseti až šedesáti sekundama. Nicméně fakt spíš záleží na cloně. Kresbu do světel opravdu asi dostaneš jen nadržováním, popřípadě sofistikovanou prací s multigradací (ale na to nemáš papíry).
napadlo mě, že při vyšším zaclonění může být přeci problém "prosvítit" určitá místa na negativu
vezmu li v úvahu intenzitu světla ..., jasně, vyšší clona = delší čas, ale také nižší intenzita světla ... .
Na negativu jsou i místa, která potřebují spíše trochu "přisolit" , není tomu tak ?
PS: Na MG se pomalu chystám, posledním krůčkem je sehnat červené světlo do komory,
mám tam zelenožluté ... .
tak ti "zmizí" "bílá" místa, která při nižším clonění byla vidět (třeba jemná kresba ve stínech), tudíž "dedukuju",
že při vyšším zaclonění nemusí přeci dojít k expozici patřičných míst
Ja myslim, ze narazas na nieco, co sa vola Schwarzchildov jav. Ten hovori, ze mensia intezita svetla nevyvola taky efekt ani pri reciprocnom predlzeni casu. Teda cas 60 sekund pri clone 16 nevyexponuje predlohu tak, ako cas 7,5 sekundy pri clone 5,6. Pre jednoliatu plochu je to zrejme a pochopitelne. Pre negativ s normalnym obazkom, ktory poskytuje svetlo s viacerymi intenzitami sa Schwarzschildov efekt pejavi pre kazdu intezitu odlisne. Cim je svetlo menej intenzivne, tym je odchylka v reciprocite (pri tom istom case) vacsia. Preto pri dlhsich casoch sa horsie exponuju svetla, hoci disiahnutie ciernej pri vyvolavani nie je az taky problem.
Problem s reciprocitou nastava aj pri prerusenych davkach intezivnejsieho svetla.
#12
Publikováno 4 October 2013 - 22:19:09
Nejdřív je potřeba pochopit, co je to senzitometrická charakteristika a co všechno z tý křivky ve tvaru položenýho "S" vyčtu. Dost to pomůže s expozicí, zónovým systémem,vyvoláváním, pushováním a tak. Bezesrandy Prima se tomu věnují Macek - Paspa "Fotografický receptář", určitě i v Zaoralovi něco bude a antikvariáty jsou příruček plný.
O jakejch expozičních časech se tu bavíme, že už na papíru hraje roli Šwara? Jak určuješ expozici pod zvětšovákem? U proužkovky si se Šwarou hlavu lámat netřeba
Schwarzschieldův efekt je třeba řešit u dlouhých (a extrémě krátkých) osvitových časů na film. U papíru jsem po Šwarovi nepátral, nebylo zatím třeba, při použití papíru ve VF foťáku to bude určitě důležitý.
#13
Publikováno 4 October 2013 - 23:00:47
Nejvíce důležité a nejvíce opomíjené je však mít dobrý negativ!!!
To je takový, který výše uvedené korekce nepotřebuje, nebo je potřebuje minimálně či na doplnění uměleckého efekta či zvýraznění onoho výtvarna
#14
Publikováno 4 October 2013 - 23:03:04
#15
Publikováno 4 October 2013 - 23:22:30
Exponuj na stíny, vyvolávej na světla a na papír to poleze skoro samo.
Ale už trochu ujíždíme mimo původní dotaz.
Takže: z praktickýho hlediska při bežnejch expozičních časech pod zvětšovákem (pár sekund až minut) reciprocita platí, objektiv kreslí nejlíp zhruba 2 clony od krajních poloh. Pokud se budeš v tomhle rozsahu pohybovat, vyber si čas podle svého pohodlí, mě sedí kolem půl minuty.
#16
Publikováno 5 October 2013 - 07:36:37
#17
Publikováno 5 October 2013 - 09:15:09
Vasek
#18
Publikováno 5 October 2013 - 10:26:29
Povodna otazka bola na stratu detailov vo svetlach, ktoru nik neocakava, kedze zvysenie clony bolo spravne kompenzovane predlzenim casu (negativ zostava povodny). Kedze casy i clony su expozicnymi variantami toho isteho osvetlenia, triafaju sa na grafe pracovnej charkteristiky do toho isteho bodu. Presnensie - do tych istych bodov, pretoze sledujem jeden bod v strednom scernani a jeden bod vo velkom scernani predlohy. Vsetky expozicne varianty by mali davat podla tohto gragu tie iste vysledky. Ale nedavaju. Pracovna charakteristika teda nedava na povodnu otazku odpoved.
#19
Publikováno 5 October 2013 - 10:44:01
Nezapomente, ze obvykle mate napr. v komore parazitni svetlo ze zvetsovaku, ktere se pri delsich osvitovych casech vice projevi. Nebo taky nezapomente, ze treba zavojovani zvetsovaciho objektivu v zavislosti na nastevne clone se muze lisit, atp.
#20
Publikováno 5 October 2013 - 10:59:55
#21
Publikováno 5 October 2013 - 11:23:32
A nakoniec, to co mi vychadza ako najcastejsia chyba, a to myslim, ze to uz niekto vyssie naznacoval, nedostatocny osvit sa casto kompenzuje dlhsim vyvolavanim. To je sprevadzane vyssim kontrastom a prirodzene stratou detailiv vo svetlach.
#22
Publikováno 5 October 2013 - 12:34:21
můžeš to prosím vysvětlit i méně chápavým?Este ma napada niekolko moznosti: Cervene svetlo silne ovplyvnuje latentny obraz. Sposobuje akoby dodatocne znecitlivenie. Tento jav samozrejme nie je proporcny.
#24
Publikováno 5 October 2013 - 13:38:54
???
můžeš to prosím vysvětlit i méně chápavým?
Este ma napada niekolko moznosti: Cervene svetlo silne ovplyvnuje latentny obraz. Sposobuje akoby dodatocne znecitlivenie. Tento jav samozrejme nie je proporcny.
Vola sa to Herschelov jav.
#25
Publikováno 5 October 2013 - 13:39:25
Opilého Bzenčáka je nejlépe uspat pjeknú ukolébavkú a ne ho štengrovat blbýma řečima. Nejdřív se na tom dá trocha pobavit, ale když sa to přežene, toš aj Kraken múže mít, jak je vidno z předešlého jeho cancu, trvalé následky... Toš si dajte na mňa majzla a zbytečně neprovokujte.
#27
Publikováno 5 October 2013 - 13:43:27
#28
Publikováno 5 October 2013 - 13:45:29
#29
Publikováno 5 October 2013 - 14:12:36
#30
Publikováno 5 October 2013 - 15:16:02
Je ale dobre o tom ason tusit.
#31
Publikováno 5 October 2013 - 15:21:33
#32
Publikováno 5 October 2013 - 19:22:52
v praxi.
Vašek
#33
Publikováno 5 October 2013 - 21:43:12
#34
Publikováno 5 October 2013 - 23:22:54
Navrhuji: "Prožkovka se sušením je nejlepší test"
A Šwara s Heršlem a dalšíma Elementálama můžou jít klidně na pívo
#35
Publikováno 6 October 2013 - 09:30:38
Krakene díky za pomocnou ruku, já vím, že ty věčné začátečnické dotazy občas unavují asi,Vašku Rosiácký, ogaro, to je správný přístup. Jak budeš neco potřebovat, tak zasejc neco vymyslíme
od začátku co tu jsem, snažím se spíše hledat v tom co již napsáno bylo, ale i tak, člověk potřebuje
občas postrčit když se zasekne. Čtu a zkouším, toť cesta má, myslím, že kdo neprodělal nějakou fotografickou školu
je i svým způsobem "odkázán" v určitých momentech na pomoc druhých, né každému dáno shůry jest
a jak to tak tady na temné pročítám, dosáhnout vaší fortelnosti a vědomostí mi potrvá ještě hodně dlouho,
ale já se nevzdám, focení na stříbro mě baví . Občas s lítostí povzdechnu nad řádky kde domlouváte nějaký
sraz, bohužel má práce mi moc prostoru nedává, jsem rád, když přijedu domů a mohu se alespoň zavřít na pár
dní do koupelny/komory .
No, nějak jsem vybočil z tématu, ve zkratce, veliké díky všem za ochotu pomáhat temnému "potěru"
Vašek-Rosi
#36
Publikováno 6 October 2013 - 18:01:27
#37
Publikováno 6 October 2013 - 19:52:48
Krakene děkuji za pozvání, jen bohužel odjíždím zítra na nejbližší měsíc a půl do zahraničí do práce (Ogaro, rozumím ti, ale mysím si, že dva-tři dny v Rajnoškách by ťa posílily ani ne tak na těle, jak na duši, vzdáchnul by sis, dali po kalíšku a pak by sa ti komorničilo jak sviňa Aji bys pak viděél že jako aji když sa tady nekdy hádáme jak malí spratci, tak nakonec sa zjistí, že zasejc nejsme tak špatní a že nekúšeme.
To víš, že bych vás poznal rád osobně, prohlédl si vaše dílka a zrelaxoval mezi stejně "postiženými".
Určitě to není poslední setkání ... .
#38
Publikováno 6 October 2013 - 22:08:06
Nevíte náhodou nekdo jakej vztah je mezi Clonou a kolečkem rídícím množství svetla na MG hlave Meograde,
Jakože kolik dílků odpovídá jedné cloně?
#39
Publikováno 6 October 2013 - 22:18:25
#40
Publikováno 6 October 2013 - 22:21:49
#41
Publikováno 7 October 2013 - 04:22:46
A pak si dej kalisek
#42
Publikováno 7 October 2013 - 10:33:00
#43
Publikováno 7 October 2013 - 22:03:36
#44
Publikováno 7 October 2013 - 22:47:25
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních