Potlačení šedé v pozitivním procesu
#1
Publikováno 24 listopad 2013 - 22:25:34
narazil jsem na problém "šedivé fotky" a chci se zeptat, jestli existuje možnost "potlačení"
nehezké "šedivosti" v obraze?
Mám exponované kino Kodak 400Tx, snímek o který mi jde
byl exponován v ne zrovna ideálních světelných podmínkách (venku v posledních pošmourných dnech)
a výsledný pozitiv tomu odpovídá, nehezky šedivý. Poradíte mi někdo něco ?
Díky
#2
Publikováno 24 listopad 2013 - 22:35:35
#3
Publikováno 24 listopad 2013 - 22:47:30
Ano, málo kontrastní. Zkoušel jsem "přitvrdit" Magenta filtrem, ale leze mi to pořád takové šedivé (nehezky šedivý jako příliš málo kontrastní?
přitom negativ je exponován tak jak jsem zvyklý (pro mne akorát).
#4
Publikováno 24 listopad 2013 - 22:53:20
Přiložený soubor (y)
#5
Publikováno 24 listopad 2013 - 23:19:09
prostě mizerný světlo...znáš to "fós" a "grafis"
#6
Publikováno 24 listopad 2013 - 23:40:44
#7
Publikováno 25 listopad 2013 - 07:25:34
#8
Publikováno 25 listopad 2013 - 08:34:20
alebo zoslabiť pozitív (farmerov zoslabovač), ten začne žrať od svetiel a spraví kontrast.
... a sežere kresbu ze stínů, pokud se nejedná o zeslabení velmi přeexponovaného negativu.
#9
Publikováno 25 listopad 2013 - 09:08:34
#10
Publikováno 25 listopad 2013 - 09:35:09
#11
Publikováno 25 listopad 2013 - 10:48:26
duro píše o zeslabení pozitivu.... a sežere kresbu ze stínů, pokud se nejedná o zeslabení velmi přeexponovaného negativu.
alebo zoslabiť pozitív (farmerov zoslabovač), ten začne žrať od svetiel a spraví kontrast.
#12
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:10:18
Nemám barevnou hlavu, jedu přes Fomácký filtry ..Barevna hlava/kondenzor?
#13
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:12:09
sorry, slovo pozitiv jsem přehlédl.duro píše o zeslabení pozitivu.
... a sežere kresbu ze stínů, pokud se nejedná o zeslabení velmi přeexponovaného negativu.
alebo zoslabiť pozitív (farmerov zoslabovač), ten začne žrať od svetiel a spraví kontrast.
#14
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:13:25
No, máš asi pravdu, už těch papírů bylo zničenejch dost.na jednu supu to podla mna nezvacsis nesedive. Jedine osvecovat per partes alebo vela ruk na vykrivacku. Osobne by som sa na to vykaslal a prefotil to. Viac casu, nervov a papierov zabijes samanizmom ako to urobit odznova.
#15
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:18:53
#16
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:19:25
#17
Publikováno 25 listopad 2013 - 11:23:25
jestli by nakonec nepomohl rodinal, u tonálně nedlouhé scény by to mohl zešťavnatit
jestli je to důležitý místo, tak bych vyčíhal, kdy a jak tam svítí co a přišel ve správný čas
jak ze mdlého negativu udělat kontrastní pozitiv je otázka pro chemiky, co dovedou například namíchat kontrastní pozitivní vývojku a to já nejsem
jinak kondenzor bez matnice, tvrdé papíry, foma gdl 1+3 atp, to doma mám a kdo si hraje nezlobí, vyzkoušel bych to
#18
Publikováno 25 listopad 2013 - 12:41:42
#19
Publikováno 25 listopad 2013 - 12:45:00
#20
Publikováno 25 listopad 2013 - 14:58:51
Zkoušel jsem i tvrdou gradaci papíru, ale není to ono. Asi si to budu muset opravdu nafotit vA nebo zkusit jiny papir
lepších světelných podmínkách (
#21
Publikováno 25 listopad 2013 - 15:00:21
Zkusím vyndat tu matnici ještěa já myslel, že právě o těch hodně odstínů šedé jde především
jestli by nakonec nepomohl rodinal, u tonálně nedlouhé scény by to mohl zešťavnatit
jestli je to důležitý místo, tak bych vyčíhal, kdy a jak tam svítí co a přišel ve správný čas
jak ze mdlého negativu udělat kontrastní pozitiv je otázka pro chemiky, co dovedou například namíchat kontrastní pozitivní vývojku a to já nejsem
jinak kondenzor bez matnice, tvrdé papíry, foma gdl 1+3 atp, to doma mám a kdo si hraje nezlobí, vyzkoušel bych to
Díky za nápad.
#22
Publikováno 25 listopad 2013 - 15:01:35
Autorovi se kompo líbí, ale když spočítám na kolik mě ta jediná fotka už vyšla .... , nevím, nevímTo musi vedet autor
#23
Publikováno 25 listopad 2013 - 15:02:27
#24
Publikováno 25 listopad 2013 - 15:24:46
To, řekl bych, bude nejlepší postup.Zkoušel jsem i tvrdou gradaci papíru, ale není to ono. Asi si to budu muset opravdu nafotit v
A nebo zkusit jiny papir
lepších světelných podmínkách (
Otázka je, co přesně od toho čekáš. Zkusit se dá lecos. Osobně bych šel do tvrdší vývojky/papíru (v případě papíru pevné gradace) + výkrývání/nadržení. Pozor, některé papíry reagují na změnu vývojky minimálně(skoro vůbec)!
S multigrade papíry k tomu můžeš přidat kouzla se split osvitem, je k tomu tady pěkný článek. Dá se dosáhnout velmi zajímavých výsledků.
Všechny výše navržené rady s kontrastem pomůžou, ale těžko budou nahrazovat dobré světlo.
#25
Publikováno 25 listopad 2013 - 15:29:56
Takhle k tomu nelze přistupovat. Každý koníček něco stojí. Než se v tomhle(ale platí obecně pro všechny činnosti) začne dosahovat stabilních očekávaných výsledků, musí za tím být předchozí spousta nepodařených pokusů, slepých uliček, apod.Autorovi se kompo líbí, ale když spočítám na kolik mě ta jediná fotka už vyšla .... , nevím, nevím
To musi vedet autor
Osobně jsem o víkendu zmařil dost papírů i chemie a výsledků to moc nepřineslo. Holt jsem zvětšoval po dlouhé době(navíc z pro mě nového a nový materiál), a chvilku to trvalo, než jsem se do toho vpravil. Ale nelituju ničeho, bezvadně jsem si to užil a fotkami jsem kohosi potěšil.
#26
Publikováno 25 listopad 2013 - 18:57:53
#27
Publikováno 25 listopad 2013 - 21:31:31
V tom počasí, jaké je v posledních dnech, nemá ani cenu foťák vytahovat. Počkej, až se ti do toho opře sluníčko.byl exponován v ne zrovna ideálních světelných podmínkách (venku v posledních pošmourných dnech)
a výsledný pozitiv tomu odpovídá, nehezky šedivý. Poradíte mi někdo něco ?
#28
Publikováno 25 listopad 2013 - 21:32:45
#29
Publikováno 25 listopad 2013 - 22:06:53
Dokážeš poradit jak fotit v aktuálním počasí aby to ve výsledku nebylo jen šedivé?tady je vidět, že někdo rád holky, jinej zase vdolky - nej počasí na focení teďka!
#30
Publikováno 25 listopad 2013 - 22:08:20
#31
Publikováno 25 listopad 2013 - 22:34:45
#32
Publikováno 25 listopad 2013 - 22:44:25
#33
Publikováno 25 listopad 2013 - 22:59:58
#34
Publikováno 25 listopad 2013 - 23:16:05
#35
Publikováno 26 listopad 2013 - 08:30:48
Bohužel jsem ve svém fotografickém vývoji nedospěl tak daleko, abych věděl, k jakým tématům se tahle depresivní bílá tma hodí. Pohřební průvod? Bezdomovci?tady je vidět, že někdo rád holky, jinej zase vdolky - nej počasí na focení teďka!
#36
Publikováno 26 listopad 2013 - 08:36:40
zkusím jedno po druhém (těch snímků exponovaných v tom "šedivém" dni bylo více).
To: Pavel: Zónový systém je pro mne dosud jednou velkou neznámou, tak daleko ve své praxi
ještě nejsem , ale určitě nenechám tento systém nevyzkoušen.
Rosi
#37
Publikováno 26 listopad 2013 - 08:36:52
Jsem si s tou fotkou zkusil pohrát v počítači. Problém není v kontrastu. Čím víc kontrastu se přidá, tím je to horší. Problém je asi v tom, že barevné odstíny, které se okem jasně odlišují, se v čb jeví jako skoro stejné. Možná zkusit nějaký filtr, který by zvětšil rozdíly mezi jinak víceméně stejně šedým chodníkem, omítnutou zdí a holými cihlami. Nebo to rovnou vyfotit barevně. Nebo fotku kolorovat. Nebo aspoň sepiově obarvit.dlhšie volať napríklad. zvýšiš kontrast.
#38
Publikováno 26 listopad 2013 - 12:13:01
Zkusil jsem již zmiňovaný M2 filtr a přitvrdil na kontrastu, čím déle nad tím dumám, tím více jsem přesvědčenJsem si s tou fotkou zkusil pohrát v počítači. Problém není v kontrastu. Čím víc kontrastu se přidá, tím je to horší. Problém je asi v tom, že barevné odstíny, které se okem jasně odlišují, se v čb jeví jako skoro stejné. Možná zkusit nějaký filtr, který by zvětšil rozdíly mezi jinak víceméně stejně šedým chodníkem, omítnutou zdí a holými cihlami. Nebo to rovnou vyfotit barevně. Nebo fotku kolorovat. Nebo aspoň sepiově obarvit.
dlhšie volať napríklad. zvýšiš kontrast.
o špatné volbě ve dvou krocích a to: 1/ špatné světlo (zataženo, těžké šedé mraky), 2/ Nešťástně zvolený filmový materiál.
Sáhl jsem po fotoaparátu se založeným čtyřstovkovým filmem, říkal jsem si, venku je málo světla a tak tím nic nepokazím, no a
vydal se do Prahy. Celkově mám rád tzv. "depresivní" snímky a proto hledám takové ty špinavé kouty, obouchané stěny a podobně.
Až rozbalím opět komoru, zkusím pár rad co tu padly, už jen pro to "poznání" a zjištění to stojí. V každém případě, budu si dávat bacha
v jakých podmínkách fotím
#39
Publikováno 26 listopad 2013 - 12:50:19
ořez jsem zvolil těsně pod hranou vrchního okraje zídky - tím jsem odstranil problematickou část křoví a oblohy, která tam nemá stejně smysl a dělala by ti s kejklema problémy, to už je trochu složitější ji zvládnout vzhledem ke zbytku snímku...
Poté trochu přitvrdit gradaci vysvítit. Strom jemně vykrýt, aby se neutápěl v tmavé zdi a tvořil dominantu. Okolo černý rámeček - bílý ti opticky snímek ještě víc zašedí...
Pokud bych tuto scénu fotil, tak bych se asi opět zbavil horního okraje, změřil exp rozsah - tady ho tipuju tak na tři clony. Mírně bych přeexponoval, abych dostal kresbu i do toho kanálu a protáhl volání, aby se tam chytil kontrast. Pokud bych filtroval, tak zřejmě žlutým, nebo světle oranžovým filtrem.
#40
Publikováno 26 listopad 2013 - 14:54:12
Místo žlutého/oranžového filtru bych naopak zkusil modrý, zbytečně nepřeexponovával ale prodloužil volání. Přijde mi totiž, že scéna postrádá jemné odstíny, které podpoří právě modrý filtr a pokud bych ignoroval oblohu-kterou by Pavel stejně říznul (nebo jiné expozičně odlišné plochy), tak scéna jako taková má nízký kontrast -> delší volání.
#41
Publikováno 26 listopad 2013 - 15:12:06
Jak jsem již zmínil, každá vaše rada je hodna vyzkoušení, jsou věci, na které si člověk "musí sáhnout",tohle je právě to nádherný na fotografii, protože já bych šel hodně jinou cestou než Pavel .
Místo žlutého/oranžového filtru bych naopak zkusil modrý, zbytečně nepřeexponovával ale prodloužil volání. Přijde mi totiž, že scéna postrádá jemné odstíny, které podpoří právě modrý filtr a pokud bych ignoroval oblohu-kterou by Pavel stejně říznul (nebo jiné expozičně odlišné plochy), tak scéna jako taková má nízký kontrast -> delší volání.
aby v případě opakující se scény již věděl, jak se zachovat. Určitě je pro jeden shodný výsledek vícero cest
k dosažení a každý si musí najít tu svou.
Díky za podněty k dalšímu bádání.
Rosi
#42
Publikováno 26 listopad 2013 - 15:43:37
#43
Publikováno 26 listopad 2013 - 19:00:11
#44
Publikováno 26 listopad 2013 - 19:12:48
#45
Publikováno 26 listopad 2013 - 19:20:40
Přesně tak. Toulám se rád místy, která jsou spjata s lidmi jako jsou/byli J.Sudek, V.Jírů a jiní,no kazdopadne ti ta zed na Uvoze neutece je tam uz veky. prijde mi ze to je nekde naproti Sudkove galerii...
kteří pro mne znamenají jakous "modlu" ve fotografii.
#46
Publikováno 26 listopad 2013 - 19:22:50
Já nějak Ilfordímu negativu nemohu přijít na chuť, je to zvláštní, zkouším ho, "odcházím" od něj aTak na tohle pocasi HP5 vohulena na 800 a prohnana rodinalem 1+10 a ani bych se nebal vic preklapet
zas se k němu vracím. Maximálně mi vyhovuje Kodakovej matrijál.
#47
Publikováno 26 listopad 2013 - 19:29:30
Ono to není zas až tak "dramatický" s tím počítáním, ale když už vyhodím... a nepočítej, kolik tě ta fotka stála ... nebo si koupíš skicák a měkkou tužku
vosmej papír (protože nejsem spokojen), tak člověku probleskne hlavou i ta ekonomická
stránka. Chuť přijít tomu na kloub a dotáhnout to do nějakého pro mne uspokojivého
konce je silnější
#48
Publikováno 26 listopad 2013 - 21:42:00
Jeste bych rad skrome doplnil vlastni zkusenost s testovanim. Fotim na kino a v pripadech, kdy potrebuji testovat, tak si ustrihnu a namotam do kazet tak 12 expozic, asi 65 - 70 cm filmu Najdu si podobne misto a svetelne podminky.
Takahle jsem testoval vyvolavani na N-1, N+1, ruzne vyvojky a nocni expozice.
Diky za podnety. Ten modry filtr musim vyzkouset, zvlaste pri tomhle pocasi.
#49
Publikováno 26 listopad 2013 - 23:38:14
Po piatom papiery mi prebehne hlavou ze za tie prachy by som si kupil novy film/zvitok a cele to prefotil.
Po osmom papiery v kosi by som sa zamyslel ci som este fotograf alebo machac papiera v chemikaliach.
#50
Publikováno 27 listopad 2013 - 09:14:25
Ono je to o tom "zjištění" a poznání, jak člověk může ovlivnit ten proces ve kterém nastala v nějakémObdivujem trpezlivost pri zvacsovani, ja by som to po tretom pokuse zahodil s tym ze som to jednoducho zle nafotil.
Po piatom papiery mi prebehne hlavou ze za tie prachy by som si kupil novy film/zvitok a cele to prefotil.
Po osmom papiery v kosi by som sa zamyslel ci som este fotograf alebo machac papiera v chemikaliach.
kroku chyba. To víš že se ve mě míchá pocit zklamání a nasranosti, ale když se nad tím zamyslím, tak nutně
dojdu k závěru, že naštvanej mohu být jen a jen na sebe
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních