Přejít na obsah


Fotka

čas expozice, clona...


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
24 odpovědí na toto téma

#1 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 23 prosinec 2013 - 21:51:29

Dobrý večer,
mám dotaz. Sice si jako začátečník budu kupovat foťák, který sám určí čas expozice a vhodnou clonu, ale pak bych chtěl používat ručního nastavování pomocí externího expozimetru (i kvůli toho, že automat ve foťáku není 100%). Ale: tady ( http://www.paladix.c...osti-filmu.html ) jsem se dočetl, že například expozice 1/15 s při cloně 5.6 je totéž jako expozice 1/30 s při cloně 4 atd. Čili píšou, že se jedná o stejné expozice, nicméně v literatuře (teď nemám tu knihu u sebe, pokud by někdo chtěl, tak později titul uvedu) uvádí, že clona má vliv na hloubku ostrosti - čím vetší clona (menší otvor), tak tím větší hloubka ostrosti (dále uvádá že: pokud potřebuji i zřetelné pozadí a zabranou detailně velkou část kompozice, tak velká zaclonění; když chci třeba rozostřit rušivé pozadí, tak malé zaclonění). Co je tedy pravda - je to jedno, nebo je pravda, co uvádí kniha?
Děkuji.
  • 0

#2 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 283

Publikováno 23 prosinec 2013 - 22:07:54

Je pravda to, co se píše jak v tom odkaze na paladixu, tak v té knize. Jsou to dvě vzájemně přímo nesouvisející věci.
Studuj, jsi na dobré cestě pochopit. Držím palce.
p.s. co se týče expoziční hodnoty, (EV), pokud ti expozimetr pro clonu 11 naměří čas 1/8s, pak stejné množství světla projde na film v kombinaci času 1/15 a clony 8, 1/30 a cl.5,6, 1/60 a cl.4, 1/125 a cl.2,8 atd....
něco jiného je otázka hloubky ostrosti, která (u objektivu stejné ohniskové vzdálenosti) roste s vyšší clonovou hodnotou.
pro snadné pochopení doporučuji např. projít si a pohrát s dosazováním hodnot - a hned viditelným výsledkem zde:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
  • 1

#3 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 23 prosinec 2013 - 22:25:20

Aha, takže pokud správně rozumím - z hlediska, aby byl film správně naexponovaný je jedno, jakou variantu zvolím a kombinaci clony a expozičního času si navolím podle toho, co chci mít na fotce (bohaté pozadí, rozostřené rušivé pozadí, něco mezi tím...)?
  • 0

#4 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 24 prosinec 2013 - 00:07:54

Ano, přesně tak.
Kromě hloubky ostrosti také časem zjistíš že i různé expoziční časy mají vliv na fotku. Je na tobě jako fotografovi, jakou kombinaci zvolíš. Ve starých knížkách bývají pěkné ukázkové snímky. Doporučuji vyzkoušet.
  • 0

#5 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 24 prosinec 2013 - 10:30:37

Já bych, pokud nemáš k dispozici knihy, doporučil videa (Karl Taylor, je to na uloz.to a youtube, anglicky, případně se o něco podobného u nás snažil pan Neff, foto v kostce se to jmenuje), pro začátečníky to vysvštluje skvěle, včetně věcí ohledně velikosti ohniskových vzdáleností citlivé vrstvy (snímače) od malého po střední formát. Tahtnikonguy taky ujde, případně http://www.youtube.c...rtofphotography což je moje doporučení i pro temnokomorníky, dotyčný tam vysvětluje všechno a dokonce jak si zařídit temnkou komoru minimalistickou, větší, jak pracují velké formáty, ale začátek, první epizody, jsou o naprostých základech. Je to brit a dokonce si tam chvíli pochvaluje i flexaretu.

Ať budeš hledat kde budeš hledat, vyhni se jako čert kříži PhotoTV. Leda až potom, když se budeš chtít zasmát.
  • 0

#6 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 24 prosinec 2013 - 10:32:35

*ThatNikonGuy

A skvěle to vysvětluje pan Taylor, pan Neff nevím, ale mívá dobré postřehy.
  • 0

#7 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 24 prosinec 2013 - 13:53:45

Ano, přesně tak.
Kromě hloubky ostrosti také časem zjistíš že i různé expoziční časy mají vliv na fotku. Je na tobě jako fotografovi, jakou kombinaci zvolíš. Ve starých knížkách bývají pěkné ukázkové snímky. Doporučuji vyzkoušet.

A z uvedeného lze také usoudit, že když jsi v úvodu napsal, "že automat ve foťáku není 100%" - že naopak může být na škodu, když automat měří 100%, ale ty s tím nemůžeš nic dělat. Proto správně uvažuješ o fotopřístroji s možností použití ručního měření.
  • 0

#8 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 25 prosinec 2013 - 12:45:24

Ano, chci nějaký přístroj, který umožňuje manuální nastavení, ale myslel jsem (i literatura uvádí), že modernější přístroje toto umožňují. Chci si zakoupit Canon EOS 300 - umožňuje to tento fotoaparát?
Děkuji
  • 0

#9 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 25 prosinec 2013 - 13:25:54

Ano, chci nějaký přístroj, který umožňuje manuální nastavení, ale myslel jsem (i literatura uvádí), že modernější přístroje toto umožňují. Chci si zakoupit Canon EOS 300 - umožňuje to tento fotoaparát?
Děkuji

Umožňuje. Na hrátky s hloubkou ostrosti ale doporučuju vyhnout se setovému objektivu, s kterým se ten Canon prodával. Jednak není opticky ani mechanicky žádný zázrak a světelný už vůbec ne.
  • 0

#10 Bimbak

Bimbak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 819 příspěvků(y)
Reputace: 92

Publikováno 25 prosinec 2013 - 13:30:37

http://www.cameraman...el_2000_300.pdf

a jak uz rekl pan kolega Notorius (btw: zkousel si uz ten CMS II? Ja jsem akorat zpracoval druhej s nocnim focenim z Vysehradu smerem "kamkoliv" a perfektni! musime se nekdy srazit at ti dam ten rodinal a silvermax) neni to zadnej zazrak ... mel jsem zapujcenou predchozi verzi EOS 500 a zadnej zazrak se nekonal... holt jsem se namlsal i tim "nejobycejnejsim" 50/1.8 Zuikem a radou Tamron SP :-) ...
  • 0

#11 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 25 prosinec 2013 - 18:37:34

Díky, objektivy ZUIKO na ten Canon pasují? Chtěl bych dokoupit nějaké objektivy, ale přímo od Canonu jsou drahé (12.500 Kč nový a 5 - 6 tisíc v bazaru), ale ZUIKO jsou v bazaru za přijatelné peníze. Jedná se pochopitelně o objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.
  • 0

#12 Bimbak

Bimbak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 819 příspěvků(y)
Reputace: 92

Publikováno 25 prosinec 2013 - 19:53:34

nn, nepasujou... to je celej OM system (telo, objektivy a fura serepeticek mimo) ... na Canon bud nejaky jejich proprietarni, nebo neco "ostatniho" pres redukce :-) ...
  • 0

#13 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 25 prosinec 2013 - 21:14:46

Řekl bych, že redukce to vyřeší
http://www.ebay.com/...t=625&_from=R40

nebo snad tady http://www.paladix.c...php?adid=276785
  • 0

#14 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 25 prosinec 2013 - 23:00:53

Nač redukci, stačí OMko :-)
  • 1

#15 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 25 prosinec 2013 - 23:09:49

Děkuji za odkazy na ty redukce, mrknu na ně. :)
  • 0

#16 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 prosinec 2013 - 02:11:04

Ještě prosím o radu: díval jsem se na ta videa od Ondřeje Neffa a něco mne tam zarazilo. Ve videu o hloubce ostrosti jsem zjistil, že potřebuji tedy objektivy min. 2 (s krátkou a dlouhou ohniskovou vzdáleností). Myslel jsem, že mi postačí jeden s krátkou ohniskovou vzdáleností s tím, že pokud budu chtít rozostřené pozadí, tak dám malou clonu, ale (v jiném videu) fotil s širokoúhlým objektivem běžící sportovce (čili musel exponovat krátký čas = malá clona) a pozadí moc rozostřené nebylo, takže je má hypotéza správná (s širokoúhlým objektivem pozadí moc nerozostřím i při malé cloně?). Ale pan Neff počítá s prodlužovacím faktorem - přesněji to řekl tak, že má 75 mm objektiv, čili vlastně 150 mm, protože má prodlužovací faktor 2. Tak se ptám, co to je. A ještě jedna věc - v článku na Paladixu jsem de dočetl, že pro krajinářskou fotografii jsou vhodné objektivy 20 - 35 mm. Je tím myšleno číslo uváděné u objektivu nebo už ten součin ohniskové vzdálenosti a prodlužovacího faktoru.
Děkuji.
  • 0

#17 hlodi

hlodi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 23 příspěvků(y)
  • LocationBrno, Bratislava
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2013 - 04:37:56

Na hĺbku poľa (ostrosť je dosť problematický pojem, nakoľko tabuľky nepočítajú napr. s ohybom svetla) vplýva len a iba priemer vstupnej pupily (priemer kruhu tvorený clonou, ktorý vidíme pri pohľade spredu na objektív). Čím je tento priemer menší, tým je väčšia hĺbka poľa (a teda nezaostrené objekty viac "ostré"). Pre rozostrenie pozadia je najschodnejšia cesta použiť čo najdlhší a čo najsvetelnejší objektív, teda s čo najvačšou vstupnou pupilou. Pri rovnako veľkom subjekte na filme (pravda, pri inej snímacej vzdialenosti) teda bude (teoreticky) rovnako rozostrené pozadie keď budú použité objektivy 50 mm f/2 a 100 mm f/4 (na tých clonách).

Krátky objektív bude vždy oproti dlhým objektívom mať pri rovnakom clonovom čísle väčšiu hĺbkou poľa. To, čo sa nazýva "predlžovacím faktorom" je iba barlička pre priblíženie pozorovacích pri zmene formátu. Kedže sú ohniskove vzdialenosti a ich pozorovacie uhly pre malý formát 24x36 mm "všeobecne známe" (napr. 40-60 mm je štandard, 70-90 mm je dlhý objektív "portrétovací", 35 mm je krátky objektív, 20-24 mm širokoúhly), prepočítava sa na tieto vzdialenosti.

Pod krajinou sa zvyčajne myslia veľké celky a tam je rozsah 20-35 mm (pri formáte 24x36 mm) vhodný. Že malý formát nemusí byť zrovna vhodný pre krajinu a že pri krajine nemusí byť nevyhnutne použitý krátky objektív, to je vec iná...

Pre začiatok je najlepšie nešpekulovať nad viacerými objektívmi, zvoliť jeden, najlepšie štandardný (50 mm) vysokej svetelnosti a fotiť, fotiť, fotiť. Napr. Cartier-Bresson si vystačil vo väčšine tvorby práve s týmto objektívom. Po čase sa ukáže, či by nebol vhodnejší kratší, prípadne dlhší objektív. A možno tá 50ka nakoniec vydrži trvale.
  • 0

#18 Bimbak

Bimbak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 819 příspěvků(y)
Reputace: 92

Publikováno 26 prosinec 2013 - 04:48:25

clovece zubatomys .. a ja mel za to, ze 300ka ma jeste EOS-FD a ne EOS-EF ...
  • 0

#19 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 26 prosinec 2013 - 09:16:07

clovece zubatomys .. a ja mel za to, ze 300ka ma jeste EOS-FD a ne EOS-EF ...

Bimbaku, už to nehul. EOS-FD? Co to je? :-D
  • 0

#20 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 prosinec 2013 - 09:59:37

Děkuji, takže prodlužovací faktor zatím nemusím řešit, protože budu fotit klasický formát. Je jasné, že ojektiv 24 mm na f2 nebude totéž co 75 mm na f2, jen mě spíše zajímala ta míra - jestli se to s širokoúhlým dá rozostřit tak, že pozadí není patrné (u těch sportovních záběrů pana Neffa mi to tak nepřipadalo, kdežto když fotil sport s teleobjektivem, tak to byla jiná...)
  • 0

#21 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 26 prosinec 2013 - 10:18:03

Děkuji, takže prodlužovací faktor zatím nemusím řešit, protože budu fotit klasický formát. Je jasné, že ojektiv 24 mm na f2 nebude totéž co 75 mm na f2, jen mě spíše zajímala ta míra - jestli se to s širokoúhlým dá rozostřit tak, že pozadí není patrné (u těch sportovních záběrů pana Neffa mi to tak nepřipadalo, kdežto když fotil sport s teleobjektivem, tak to byla jiná...)

Záleží velmi též na zaostřené vzdálenosti. Nablízko to bude rozostřeno i tím širokáčem.
Tady je ukázka 28/2.8 http://www.flickr.co...04/11550086683/
  • 0

#22 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 26 prosinec 2013 - 12:34:23

jinak neffovy návody bych zrovna nebral za bernou minci.

ten jeho "prodlužovací faktor" není nic jinýho než přepočet ohniska pro digitál s malým čipem (olympus 4/3 má proti kinofilmu čip 2x menší, ostatní výrobci se drží v hodnotách 1.6-1.5x). Pak ani výsledek není porovnatelný, protože vjem rozmazání pozadí se odvíjí právě od "velikosti filmu X ohniska X clony X zaostřené vzdálenosti".

S jedním ohniskem (obvykle 35-50mm) se dá překvapivě nafotit mnoho zajímavých věcí, jak už někdo psal, HCB fotil především padesátkou. Dneska jsme rozmazlený a na všechno potřebujeme spešl objektiv. Cokoliv se dá fotit čímkoliv, stačí vědět co člověk dělá.

Širokáč na krajinu? Ano i ne, při prohlížení letošních snímků jsem dost překvapený, ale snad polovinu jsem nafotil objektivama delšíma než záklaďák. No a lidi fotím především objektivama 40, 25 nebo i 21mm; 90mm jen zřítkakdy.

Pak si vyber :-).
  • 0

#23 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 26 prosinec 2013 - 13:28:07

Velikost formátu ovliňuje hloubku ostrosti jenom tím, že záklaďák pro kino je 50 mm, pro 6 x 6 je 80 mm a pro 9 x 12 je 150m.
Ale všechny objektivy o stejné oh. vzd. mají shodnou hloubku ostrosti ať už jsou určeny pro rozdílné formáty.

Takže hloubku ostrosti ovlivňuje ohnisková vzdálenost / clona / zaostřená vzdálenost (např. u makrofotografie je velmi malá).
  • 0

#24 hlodi

hlodi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 23 příspěvků(y)
  • LocationBrno, Bratislava
Reputace: 2

Publikováno 26 prosinec 2013 - 15:00:58

S tým, že veľkosť formátu neovplyvňuje hĺbku poľa si dovolím mierne nesúhlasiť, nakoľko sa pri väčších formátoch zväčšuje aj kruh neistoty. Zmena formátu vplýva pri rovnakom pozorovacom uhle (a zaostrovacej vzdialenosti) iba na potrebnú ohniskovú vzdialenosť, ktorá pri rovnakom clonovom čísle bude mať vplyv; pri použití rovnakej vstupnej pupily (ten príklad 50/2 a 100/4) nie. A čím väčší formát, tým je väčšinou aj väčšie clonové číslo objektívu, ak tento má byť podobných rozmerov a hmotnosti (a mať rovnakú veľkosť centrálnej uzávierky).
  • 0

#25 00Mira00

00Mira00

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 122 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 prosinec 2013 - 19:58:26

Děkuji za informace, teď už to chápu. Ještě jednou děkuji.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních