Přejít na obsah


Fotka

Axomat 5, multigradační papír, pozitivní chemie


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
17 odpovědí na toto téma

#1 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 24 červen 2014 - 17:51:00

Napřed jsem si myslel, že na zůstanu u pinhole, ale to jsem se spletl, takže už fotím i s objektivem, a teď jsem si ke všemu sehnal i zvětšovák Axomat 5. Včera jsem udělal 4 menší zvětšeniny na hodně starý papír, který mi nechal původní majitel zvětšováku. Vyvolal jsem to v FX6a znečištěné barevným i černobílým filmem, a teď chci zkusit nějaký pořádný papír a chemii, jestli dosáhnu lepšího výsledku. Jenže nevím, co koupit. Uvažuji Fomu, asi fomaspeed, jestli lesk nebo mat, to mi asi neporadíte, ale váhám nad multigradačním papírem.

1. Kdo zná Axomat5, tak jestli byste mi nemohli poradit, kam nejlépe strkat ty barevné filtry. Nemám ho teď u sebe, ale včera to nevypadalo, že by tam nějaká zdířka byla. Tak co třeba nad negativ v té kazetce?

2. Ten zvětšovák má pod objektivem posuvnou červenou krytku, předpokládám bezpečné světlo, tak se chci zeptat, jestli je červená bezpečná i pro multigradační papíry (měly by být citlivé na modrou a zelenou, ale v té sadě filtrů http://fomaobchod.cz...9cm2x3ks[73501] jsou nějaké, co mi připomínají červenou), tak jestli si mám pořídit ještě jinou bezpečnou krytku (případně se vykašlat na multigradaci).

3. Jaké největší papíry má cenu z kinofilmu dělat? Kdybych chtěl třeba obrázek na zeď, neříkám nějaké metrové plachty, ale třeba 40x30cm nebo i víc?

4. Kdybyste mi někdo mohli poslat třeba odkaz, jak se pořádně zaostřuje (zatím jsem to kroutil podle oka doprostřed mezi 2 polohy, kde se mi zdálo, že to začíná být ostré, ale viděl jsem něco o vlasech, lupě a mikroskopech).

5. Co se chemie týče - http://fomaobchod.cz...lqn250ml[70003]http://fomaobchod.cz...tro250ml[72202], http://fomaobchod.cz...agf1litr[70106] - je to dobrej nápad nebo ne?

6. Raději bych si vždycky umíchal trošku, co budu potřebovat, a zbytek nechával v koncentrátech, než to rozmíchal naráz, a uchovával roztoky. K tomu mi přijde lepší používat koncentráty než sypké materiály (dávkování, uchovávání otevřeného balení). Nebo se zbytečně bojím?

7. Praní (dejme tomu ve sklepě bez tekoucí vody) - stačí během práce ustálené fotky naházet do kýble s vodou, a pořádně vyprat třeba za hodinu až dvě doma v koupelně nebo tím něco pokazím?

8. Sušení - ty papíry byly zkoucené už když jsem je dával do zvětšováku, ale když jsem je vypral, tak jsem je připlácl svisle na vanu částečně vyschly, pak jsem je připlácl na stůl, kde do rána doschly a příšerně se zkoutily delší hrany nahoru (líc se scvrkl víc než rub). Jak to správně sušit? Strčit pod sklo nebo do knížky?

 

Děkuji za odpovědi na začátečnické otázky.


  • 0

#2 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 24 červen 2014 - 18:10:53

1. nevím

2. tenhle filtr je to první co ze zvětšováku odmontovávám. je to k ničemu. Původní účel je asi asi takový že si člověk může zkontrolovat polohu fotopapíru prosvícením filtru. jenomže on je obvykle trochu křivej a obraz je tak mírně posunutej. Takže přesně nastavit maskovací rámeček bez fotopapíru a pak jít na jistotu.

3. co kdo snese. Záleží na druhu filmu, kvalitě použité fototechniky, námětu, účelu...

4. pomocí zaostřovací lupy nebo mikroskopu. Pro začátek dobře poslouží bakelitová lupa meopta (takový kvádr as 4x5x6cm se sklem nahoře a pozorovacím otvorem ze strany pod klapkou), nebo třeba plastový mikroskop Paterson (takový ten bílý). Odstří se odcloněným objektivem, nejlépe na střed obrazu (jinde to dle techniky třeba vůbec nejde), pak zaclonit.

5. ale jo.

6. viz 5.

7. RCčka se dlouhým praním nevratně zkroutěj (hrany nasajou vodu). Prát krátce, třeba několik misek a řetězovou metodou fotly posunovat až do čistý vody. Ne dýl jak cca 10minut.

8. asi to byly baryty - ty se musejí sušit buďto za tepla (leštička) nebo za studena napnutím na sklo nebo se dá rovný papír vyrobit vylisováním (třeba pod knihama) po uschnutí, ale rovný to nebude pak nikdy.

RCčko stačí nechat okapat a rozložit na savou podložku, nebo opřít o zeď.


  • 0

#3 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 24 červen 2014 - 18:16:08

multigrade filtry - jsou žluté a purpurové, nikoliv červené (a tím pádem ovlivňují modrou resp. zelenou část spektra). Dají se použít buďto v šuplíku (pokud tam je), nebo pod objektivem, buďto ve spešl držáku nebo vymáčknout červené sklo (bod 2) a na ten stojánek foliové filtry pokládat. Je tu riziko že spadnou a pak nižší ostrost...


  • 0

#4 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 24 červen 2014 - 18:47:26

1. Filtr bych asi strčil do toho šuplíku nad negativ, nejspíš ho nebudu dávat přímo na negativ (to by se mi asi objevily na fotce zaostřené škrábance z filtru), ale nahoru na šuplík (je to možná 1mm nad negativem), tam by se myslím vešel, doma na to kouknu.

2. Maskovací rámeček nemám. Dělal jsem to tak, že jsem přes červený filtr nastavil velikost obrazu o trochu větší než papír, a papír jsem pak strčil doprostřed (a fotka byl výřez od kraje ke kraji bez bílého rámečku). Posunu při použití filtru jsem si nevšiml, akorát toho, že přes filtr na plnou díru je to tmavší jak zacloněné bez filtru. Je teda červený filtr bezpečný pro multigradační papír? A když teda nebudu používat ten filtr, tak budu ostřit na desku/jiný papír, tak pak tam strčím fotopapír, který bude kousek blíž, tak se mi to rozostří zase ne?

4. Že se ostří a pak cloní mi došlo, zkusím sehnat nějakou simple lupu.

8. Možná, já to nepoznám, kouknu na krabičku doma, ale pro nákup si baryty (zatím) škrtám, na to moje hraní je to dost složité.


  • 0

#5 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 24 červen 2014 - 18:54:19

nejsem si tím jistej, ale mám pocit, že Axomat 5 má šuplík na filtry.

 

Rozdíl při zaostření na papír jiné tloušťky nehraje roli. Ten rozdíl je vpodstatě nepostřehnutelnej.

 

červený filtr by měl být bezpečný, je ale otázka jak "moc" červený je.


  • 0

#6 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 24 červen 2014 - 20:32:01

Tak papír je podle krabice foma neobrom 2111. Polokarbon, extra bílý, lesklý hladký, gradace normální, zpracovat do 11.1994, 9x13. Jestli baryt nevím. Fotky extra bílé nejsou, ale asi jsem je přesvítl - osvit kolem minuty (viz příloha - ofoceno ipadem, zatíženo sklem, nevzal jsem to do práce na scanner, sorry, že to tu vůbec dávám).

Zvětšovák extra šuplík na filtry nemá, podle fotek na netu ho některé mají a jiné ne, tak jsem asi neměl stěstí.

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  image.jpg   227,24K   6 Počet stažení

  • 0

#7 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 24 červen 2014 - 20:58:33

Nicméně v šuplíku na film je místo, kam by se daly filtry celkem bezpečně položit asi 3mm nad film, když se patřičně vystřihnou, takže tak.
Pokud bych chtěl stálou instalaci, tak z bytu mě přítelkyně vyhodí a ve sklepě nejsou zásuvky, takže to chce žárovku na baterky. Že by se do hry vracela RBG LED :)
  • 0

#8 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 25 červen 2014 - 22:44:30

Ahoj Martine,

Axomat 5A http://www.meoptahis...ndex.php?id=137 má prostor pro filtry v zásuvce pro matnici, Axomat 5 Standard http://www.meoptahis...ndex.php?id=138 šuplík nemá.

Dávat filtry přímo nad negativ by šlo, jen přibyde nepříjemností s filtry (prach, škrábance a kroucení). Vlastně by to byl zajímavej pokus, zarámečkovat si filtry podle gradací, mohla by to být příjemnější manipulace. 

Trváš na multigradaci? Mě to nějak nezaujalo (Splitgrádisti mně teď asi sežerou :-) )

Červený ochranný filtr pod objektivem používám, zvětšuju "na spadávačku" a papír mi drží kus samolepcí nástěnky, takže se bez filtru neobejdu. Fungoval i na Foma Variant.

Zvětšení na základní desku má axomat 5  lineárně cca 11krát, z plného kinofilmu (tj. bez výřezu) fotku 30*40 uděláš bez kejklů, jako je obracení zvětšováku, promítání na zem a podobně. Větší formáty jsou pak jiná pohádka z kina to sice jde, ale na tohle kinofilm vymyšlenej nebyl.

Pokud zatím nemáš zaostřovací lupu, nebo mikroskop (vřele doporučuju, používám oboje), tak Ti na zaostřování okem pomůže najít si na filmu něco kontrastního (třeba kostkovaná košile, větve, plaňkovej plot...), odclonit, zaostřit, zaclonit, exponovat. Akorát po pár fotkách budrš vykoukanej, jako autobusák po noční :-)

Trvanlivost koncentrátů chemie po otevření je různá, většinou koncentrát (podle murphyho zákonů) chcípne v sobotu večer, když už máš všechno připravený a náhradní lahvička prostě není. Pak následuje vztek, agrese, deprese, alkohol, záchytka, blázinec a nepěkný konec temnokomorníka. :-)

Odklad praní už RCčka snášejí líp, první fomácký šarže na to byly nepěkně háklivý, přesto je zbytečně nemaceruj.

Sušení - baryty jsem leštil, RC po vyprání protáhnout smáčedlem a, jak už tu zaznělo, opřít o zeď.

Neobromy 20 let prošlý nejsou nejlepší materiál na učení se ČB procesu, můžou, ale nemusí fungovat. Kup si čerstvý RC normální gradace, a až ti polezou technicky koukatelný fotky, pokusniči dál. Připrav se, že bude nový RC podstatně citlivější, budeš hooodně clonit, abyses dostal na rozumný časy kolem 20 sekund.

U RGB diodě jsem uvažoval, ale protože nepoužívám multigradaci, vybod jsem se na to. Stopro už to nškdo postavil.

Pokud máš v okolí někoho, kdo zvětšuje běžně, vetři se k němu do komory (za flašku a materiál vlastní) a po jediné seanci toho budeš umět spoustu.

Tak hodně zdaru a klidně se ptej dál !


  • 1

#9 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 10 srpen 2014 - 11:29:24

Je fakt, že ta multigradace mě nějak nechytla. Asi nemám tolik zkušeností, abych to ocenil. Zkoušel jsem jednu fotku zvětšit s opačnými extrémy gradace a rozdíl který se dostavil bych přirovnal ke změněné době volání. Včera jsem na ty mg papíry dělal asi 30 fotek úplně bez filtrů a nijak mi to nechybělo.

Ty papíry (fomaspeed variant 312) jsou opravdu hodně rychlé. Napoprvé jsem vytáhl z vývojky po pár sekundách úplně černý papír (9x13, půl minuty svícení pod zvětšovákem a zapomněl jsem zaclonit :D ). Pak jsem to cvakal jen na 3-5s, při druhé největší cloně a na desítky sekund jsem se dostal až při úplném zaclonění. Párkrát jsem se přistilhl, že to z vývojky vytahuju moc brzo, a rychle šup do přerušovače aby to náhodou moc nezčernalo, ale pak už jsem se dostal do stadia prvních 10 sekund ve vývojce není nic vidět, pak se pomalu objevuje fotka ani po minutě to nezčernalo kde nemělo, takže to je asi správně.

No ze 2x36 fomapanů 100 vyšlo asi 10 fotek, které za něco stojí (teda na mé poměry, pochopitelně). Zbytek byly rozmazané nebo podexponované, testoval jsem tenkrát totiž 200mm objektiv bez stativu, a nějak se mi nedařilo tam dostat dost světla a krátký čas zároveň :D.

Jinak se mi podařilo vymačkat vzduch z petky s FX6a tak dobře, že v ní vznikla nepatrná trhlinka, zkrz kterou vývojka nepozorovaně vytekla, takže teď nemám v čem volat filmy :(. Asi bych chtěl vyzkoušet jinou negativní vývojku, třeba z polezou lepší negativy (nebo zjistím, že opravdu podexponovávám). V té fomácké pozitivní negativ asi nevyvolám, co? Přerušovač a ustalovač bych mohl použít?

Jinak zatím jsem naředěné chemikálie nechal zavřené v petkách, tak uvidím příště, jestli budou fungovat. Trošku mě ale znepokojuje obrázek mrtvé rybičky na vývojce. Nechtěl bych otrávit celou Odru. Až se těch chemikálí budu chtít zbavit, co s nima? Můžu je slít do jedné nádoby a odnést do sběrného dvora? Nebo každou zvlášť? Nebo zředit a šup s tím do kanálu? Vypláchnutí misek se zbytkem chemie vodou do kanálu po použití snad nevadí nebo jo?
  • 0

#10 Anadred

Anadred

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 177 příspěvků(y)
  • LocationPraha 8
Reputace: 33

Publikováno 10 srpen 2014 - 16:56:19

Je fakt, že ta multigradace mě nějak nechytla. Asi nemám tolik zkušeností, abych to ocenil. Zkoušel jsem jednu fotku zvětšit s opačnými extrémy gradace a rozdíl který se dostavil bych přirovnal ke změněné době volání.


To je divné. Jaké filtry jsi použil? A jaké časy pro jednotlivé filtrace? Rozdíl mezi měkkou a tvrdou gradací je jako den (pod šedivou oblohou) a noc za úplňku.
  • 0

#11 capouch

capouch

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 61 příspěvků(y)
  • LocationPraha 9
Reputace: 0

Publikováno 10 srpen 2014 - 19:40:12

mám takový pocit že na to jdeš z opačnýho konce :-) papír ve vývojce necháváme minimálně předepsanou dobu (foma rc má myslím 60-90 sekund) a proužkovou zkouškou přizpůsobíme dobu osvitu. ne že papír osvítíš odhadem a pak vytahuješ z vývojky když se ti zdá "akorát", takhle to nefunguje. přečti si o tom nějaké základy, je toho tu dost.


  • 0

#12 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 10 srpen 2014 - 20:40:37

Je fakt, že ta multigradace mě nějak nechytla. Asi nemám tolik zkušeností, abych to ocenil. Zkoušel jsem jednu fotku zvětšit s opačnými extrémy gradace a rozdíl který se dostavil bych přirovnal ke změněné době volání.


To je divné. Jaké filtry jsi použil? A jaké časy pro jednotlivé filtrace? Rozdíl mezi měkkou a tvrdou gradací je jako den (pod šedivou oblohou) a noc za úplňku.

Filtry origo od Fomy, časy si už nepamatuju, ale zohledňoval jsem ty fomácké tabulky. Neříkám že výstup byl stejný, tvrdá gradace byla tmavší, ale podle mě tohotéž dosáhnu delším osvitem. Asi ještě nevím, na co se mám koukat, čekal jsem třeba, že na jednom budou prokreslenější světla a na druhém stíny, ale nevšiml jsem si toho. Zatím jsem ve stavu, že jsem rád, že z toho něco leze. Možná blbý snímek, navíc jsem to máchal ve vývojce FX6a, asi tomu ještě šanci s poctivým pozitivním procesem a jiným negativem. Máte někdo tip, jaký snímek je nejvhodnější, na čem ta gradace půjde poznat? A na co se koukat?

mám takový pocit že na to jdeš z opačnýho konce :-) papír ve vývojce necháváme minimálně předepsanou dobu (foma rc má myslím 60-90 sekund) a proužkovou zkouškou přizpůsobíme dobu osvitu. ne že papír osvítíš odhadem a pak vytahuješ z vývojky když se ti zdá "akorát", takhle to nefunguje. přečti si o tom nějaké základy, je toho tu dost.


Tak jsem to dělal napřed, když jsem to osvicoval moc. Proužkovku jsem nedělal, asi začnu. S kratším časem expozice a velkou clonou už jsem dosáhl stavu, kdy to ve vývojce můžu nechat bez dozoru. Aspoň nehrozí, že část bude vyvolaná míň, když to namáčím/vyrahuju nerovnoměrně. Asi mám silnou žárovku, malé zvětšení a možná podexponované negativy. Vím, že se to tu už řešilo.

Co ta pozitivní vývojka? Fomadol R09 (http://fomaobchod.cz...r09250ml[70011]) je něco jako Rodinal, na který všichni pějí samou chválu? Dají se s tím vymýšlet stejné kejkle, jako push fomapan100 na 400 a hodinové pomalé stojaté vyvolávání?
  • 0

#13 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 10 srpen 2014 - 20:41:58

* Myslel jsem samozřejmě negativní vývojku (facepalm)
  • 0

#14 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 11 srpen 2014 - 01:38:05

Ahoj,

Na proužkovku při zvětšování a dodržení vyvolávacího času si zvykni, ušetří dost času a i ty rozdíly v gradacích na ní poznáš.

Ve vývojce na papír se film vyvolá, ale není to košer, negativní a pozitivní vývojky mají rozdílné vlastnosti (závoj, zrno,barva, max. zčernání...)

Přerušovač si dělej pokaždé čerstvý (kyselinu citrónovou mají v každých potravinách), film stačí třikrát propláchnout vodou o teplotě ostatní chemie.

Ustalovč po papírech není dobré používat na filmy a naopak. (Z papírů lezou chlupy, z filmů se při ustalování vyplavuje čert ví co.) Rozpusť si ustalovač na 5 litrů, litr odlej do zvláštní flašky pro filmy, zbytek do kanistru pro  papíry a máš vystaráno.

Doporučit vývojku - to je o flame, co člověk to názor, pokud bytostně nevyžaduješ rodinalové zrno a podání, doporučil bych Fomadon Excel, nebo Fomadon P (ekvivalent D76) a vyvolávat podle návodu na krabičce. Pokud budeš volat v neředěný a čas prodlužovat podle návodu, máš pro začátek o starost míň. 

Ať se daří!

 

P.S.: Excelku rozpouštěj v destilce, nebo aspoň demi-vodě, je háklivá na ionty železa.


  • 1

#15 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 11 srpen 2014 - 07:50:38

Martine, odkud jsi. Tohle vysvětlování, když ty vlastně nemáš páru o čem se tu mluví není k ničemu.


  • 0

#16 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 11 srpen 2014 - 13:45:18

Doporučit vývojku - to je o flame, co člověk to názor, pokud bytostně nevyžaduješ rodinalové zrno a podání, doporučil bych Fomadon Excel, nebo Fomadon P (ekvivalent D76) a vyvolávat podle návodu na krabičce. Pokud budeš volat v neředěný a čas prodlužovat podle návodu, máš pro začátek o starost míň. 

No, já jsem si nakoupil zatím všechnu chemii v koncentrátech (ne práškovou). Takže jsem si nakyblíkoval štamprdletem podle toho poměru od každého trošku do misky. U té vývojky bych asi taky raději koncentrát, protože mám vývojnici (rotační plastik nebo plastimat) zhruba na půl litru a kinofilm je jenom ve spondí půlce. Když bych udělal litr vývojky, tak bych na jedno vyvolání použil sotva půlku a pak mám buď možnost to smíchat s čistou nebo použít příště znovu použitou. A kdoví co by to pak udělalo s těma časama a prodlužováním apod.

U koncentrátu si naberu stříkačkou, kolik potřebuji, a mám vývojku neposkvrněnou předchozím voláním.

 

Martine, odkud jsi. Tohle vysvětlování, když ty vlastně nemáš páru o čem se tu mluví není k ničemu.

Z Ostravy. Já vím, že pro vás profíky je to omýlání něčeho primitivního furt dokola. Já si s tím rád v klidu pohraju, a když si prošlápnu pár špatných cestiček, tak aspoň pochopím, proč jsou ty správné správné. Zatím se nestresuju z toho, že bych musel dělat všechno správně a každá fotka musí na výstavu. Až vyfotím ještě pár filmů a budu si myslet, že jsem to dostal na nějakou úroveň, tak se třeba rád sejdu s pár profíkama, abych viděl, jak to má vypadat a kam se to dá dál posunout, teď by mi to asi moc nedalo.


  • 0

#17 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 11 srpen 2014 - 19:12:37

Nechci tě zrazovat, ale tento způsob je drahý a neefektivní. Když ti někdo popíše slovo po slově jak to dělá, ušetří ti to spoustu naprosto zbytečných kroků. Určitě na tebe nebude nikdo machrovat na srazu i když nepřineseš nic.


  • 0

#18 tricky

tricky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 224 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 359

Publikováno 11 srpen 2014 - 19:58:53

sz


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních