Přejít na obsah


Fotka

VF 35 mm EQ


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 122

Publikováno 3 srpen 2014 - 18:21:33

Pan Reich svou Bohemii fotil Sudkovým VF, s ohnisky  210 nebo 150 mm. Jelikož nevím přesnou velikost formátu ... nevíte někdo více? Jaký by  byl ekvivalent uvedených objektivů pro kinofilm v jeho případě?


  • 0

#2 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 3 srpen 2014 - 19:59:32

Potřebuješ znát formát negativu a úhlopříčka je základní rozměr, pro kino tedy 50tka.


  • 0

#3 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 3 srpen 2014 - 20:27:20

tos mu pomoh'.

 

co jsem vygůglil tak buď 13x18 nebo 18x24. Vzhledem k tomu, že jsem někde našel že oba dva objektivy považoval za širokáče, pak by to byl ten větší formát. Tam je základní cca 300mm, takže by to mohlo být po přepočtu okolo 22 a 30mm. Záleží s jak "přesnými" čísly budeme pracovat a jestli budeme počítat poměrem delší nebo kratší strany nebo přes úhlopříčku (oba formáty mají výrazně jiný poměr stran).

Mimochodem 50mm není "základní" objektiv pro kinofilm, přesně by to mělo být 43mm (např. smc Pentax FA 43/1.9 Ltd), nebo se dá s úspěchem považovat za nejbližší kratší ohnisko 40mm, což by mohlo při technickém ořezu dát opět vcelku optimální úhel. 50mm byl spíše technický kompromis a není bez zajímavosti že v dávnějších dobách byly vcelku obvyklé základní objektivy ještě delší, 55 nebo 58mm. To ale nic menění na faktu, že poslední dobou si docela hezky vyhraju i s tou padinou.


  • 0

#4 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 3 srpen 2014 - 20:31:30

Vážený kolego, Jiří, Pan Fotograf Jan Reich pracuje s formátem 13x18cm, z něhož vytváří kontaktní kopie. Používá plochý film z Fomy o citlivosti 100 ASA ( praktická citlivost 50 ASA ). Ekvivalent použitých objektivů s ohnisky 210mm a 150mm pro kinofilm nemá ve srovnání s používaným přístrojem žádný význam. Vztah ohniskové vzdálenosti a formátu je veden výlučně obrazovým kruhem na daném typu fotografické kamery, která je konstruována pro dobový sortiment původních objektivů, dodávaných také výrobcem přístroje. Moderní objektiv na staré kameře bývá zpravidla oddůvodněnou volbou autora, pomocí které sleduje celkový charakter zobrazení a přizpůsobuje jej vlastnímu rukopisu. Ne vždy se jedná o volbu správnou, původní historické objektivy mají přes nedokonalosti velmi specifické vlastnosti a jsou z těchto důvodů moderní optikou zcela nenahraditelné. Velmi záleží též na okruhu fotografických námětů a z toho odvozených technických požadavků na fotografický přístroj a jeho optiku, včetně dalšího ostatního vybavení, zejména pak výměnných filmových kazet. Požadavek na rovinné uložení plochého filmu formátu 13x18cm v kombinaci se starou fotografickou komorou bývá často provázen mnoha problémy, zejména při fotografování krajinných celků. 

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#5 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 122

Publikováno 4 srpen 2014 - 07:36:40

Děkuji za obsáhlý výklad - a k tomu (ne)významu pro kinofilm:

Chci se nějak dobrat k představě, jaké zobrazovací úhly pan Reich pro dané téma používal (bohužel - už minulý čas).


  • 0

#6 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 4 srpen 2014 - 09:49:16

Vážený kolego, Jiří, pro formát 13x18 vychází přepočtená ohnisková vzdálenost objektivu f=150mm těsně pod 28mm, pro f=210mm těsně nad 35mm. Úhel zobrazení je pro f=150mm asi 74° a pro f=210mm asi 46°. V praxi je obrazový úhel podmíněn konstrukcí fotografické komory. Pro dřevěnou kameru FKD o formátu 13x18cm je uváděna základní ohnisková vzdálenost objektivu přístroje f=210mm. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#7 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 4 srpen 2014 - 10:11:03

Pan Reich svou Bohemii fotil Sudkovým VF, s ohnisky  210 nebo 150 mm. Jelikož nevím přesnou velikost formátu ... nevíte někdo více? Jaký by  byl ekvivalent uvedených objektivů pro kinofilm v jeho případě?

Nejsem si jist, jestli ji fotografoval i aparátem J. Sudka, ale vím jistě, že používal aparát 8x10, je bez označení, ale podle provedení připomíná Tachiharu. Vím to, protože tento aparát vlastním.


  • 0

#8 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 4 srpen 2014 - 10:17:53

Vážený kolego, Jiří, Pan Fotograf Jan Reich pracuje s formátem 13x18cm, z něhož vytváří kontaktní kopie. Používá plochý film z Fomy o citlivosti 100 ASA ( praktická citlivost 50 ASA ). Ekvivalent použitých objektivů s ohnisky 210mm a 150mm pro kinofilm nemá ve srovnání s používaným přístrojem žádný význam. Vztah ohniskové vzdálenosti a formátu je veden výlučně obrazovým kruhem na daném typu fotografické kamery, která je konstruována pro dobový sortiment původních objektivů, dodávaných také výrobcem přístroje. Moderní objektiv na staré kameře bývá zpravidla oddůvodněnou volbou autora, pomocí které sleduje celkový charakter zobrazení a přizpůsobuje jej vlastnímu rukopisu. Ne vždy se jedná o volbu správnou, původní historické objektivy mají přes nedokonalosti velmi specifické vlastnosti a jsou z těchto důvodů moderní optikou zcela nenahraditelné. Velmi záleží též na okruhu fotografických námětů a z toho odvozených technických požadavků na fotografický přístroj a jeho optiku, včetně dalšího ostatního vybavení, zejména pak výměnných filmových kazet. Požadavek na rovinné uložení plochého filmu formátu 13x18cm v kombinaci se starou fotografickou komorou bývá často provázen mnoha problémy, zejména při fotografování krajinných celků. 

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik

 

Pan fotograf j. Reich již nepracuje s žádným aparátem. Ledaža by jste měl dobré informace za záhrobí. Pro upřesnění nutno podotknout, nedá mi to. P. Reich nepracoval pouze s aparátem 13x18. Pracoval s více formáty. V posledním období nejvíce s největším formátem až 30x40. Fotografoval nejraději na prošlá Orwa NP 15, 22, kvůli jejich měkčímu podání. Naopak na Fomapan 100 pracoval z nutnosti, když neměl jiný materiál a Fomu 100 považoval za dost komtrastní, tak si ji předvědcoval s kolegou fotografem panem Hníkem, aby vycházela měkčeji.


  • 0

#9 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 4 srpen 2014 - 11:05:45

Vážený kolego, Davide, s panem Janem Reichem jsem měl tu čest ( stojíc jeden celý rok za pultem fotobazaru ) občas hovořit. Když se tu objevil nádherný Schneider Symmar 5,6/210 conv. 12/370 Linhof Select z počátků 70.let , o němž se mi po několik dní po nocích zdálo, měl jsem štěstí a požádal jej o velmi

cenný odborný posudek. Na jeho spontánní doporučení ( vzhledem k celkově vynikajícímu stavu ) jsem objektiv zakoupil a opravdu nelituji. Často jsme též diskutovali o tónování selenem ( včetně harmonisace negativu s postupem A. Adamse, dnes nikde nezmiňovaným! ) a velmi si vážím okamžiků společných diskusí. Pana Jana Reicha si velmi vážím a v mých vzpomínkách stále žije, což je patrné z formy mého včerejšího příspěvku. Odcházející generace tvůrců je nenahraditelná a pokud Vás několik inspirujících setkání v životě nesmazatelně oslovilo, nezbývá, než se jimi stále zabývat a přemýšlet o jejich slovech.

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#10 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 4 srpen 2014 - 11:08:03

 

Pan Reich svou Bohemii fotil Sudkovým VF, s ohnisky  210 nebo 150 mm. Jelikož nevím přesnou velikost formátu ... nevíte někdo více? Jaký by  byl ekvivalent uvedených objektivů pro kinofilm v jeho případě?

Nejsem si jist, jestli ji fotografoval i aparátem J. Sudka, ale vím jistě, že používal aparát 8x10, je bez označení, ale podle provedení připomíná Tachiharu. Vím to, protože tento aparát vlastním.

 

Tachihara ci jeji primy predchudce, muzu potvrdit. Mam z pozustalosti po panu Reichovi knihu "Kamery obskury – fotografické přístroje z let 1840-1940" a tam si pan Reich tuzkou u jednoho z aparatu poznamenal "Tachihara". Jinak "Bohemka"  by mel byt mix 13x18, 18x24, 20x25.


  • 0

#11 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 122

Publikováno 4 srpen 2014 - 11:45:10

Pánové - všem děkuji za dostatečnou odpověď a milou vzpomínku. Pana Reicha jsem bohužel nepoznal osobně - jen zprostředkovaně (knihy, nějaký dokumentární film, rozhovory na webu), alespoň jeho ženu na přednášce na Rýchorách. A tak si listuji jeho knihami a mrzí mne, že další už nepřibudou, přestože by ještě bylo co vydat.

(a ty Sudkovy aparáty měl snad postupně dokonce tři)


  • 0

#12 seydou

seydou

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 26

Publikováno 25 srpen 2014 - 12:47:15

Na doplnění doporučuji tyto stránky:

 

http://lensn2shutter...enthcharts.html

 

Je zde srovnání z hlediska ohniskové vzdálenosti i úhlu pohledu, což je možná podstatnější.


  • 0

#13 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 25 srpen 2014 - 14:54:03

Tabulka ohnisek a přepočet na různé formáty.

 

 

Přiložený soubor (y)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních