Přejít na obsah


Fotka

Push-vývojka-ustalovač


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
7 odpovědí na toto téma

#1 atletcze

atletcze

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 13 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 19 srpen 2014 - 09:41:10

Ahoj,

 

už jsem něco četl o pushování, tak bych to chtěl taky vyzkoušet. Jenom mám pár drobných dotazů.
Budu fotit na Ilford Pan 400, nejspíš na 800asa nebo 1600. Zajímalo by mě, která vývojka bude nejlepší. Četl jsem, že s microphenem se nic nezkazí, dále, že to jde i s ID-11, ale to mi přijde finančně náročnější jak třetí možnost Rodinal (Agfa R09). Která by byla prosím nejvýhodnější?
A dále mám ještě dotaz ohledně ustalovače. Je nutné, když budu například volat s ilfordem, použít ustalovač Ilford rapid fixer, nebo bude stačit Fomafix?

Zatím jsem doma volal pouze Fomapany s veškerou chemií od Fomy. Teď se chystám na nějakou delší cestu a chtěl bych s sebou vzít několik ilfordů a vyvolat si to doma, než to dávat za velký peníze do labu.


No a poslední dotaz. Můžu se prosím zeptat co znamená ředění vývojky stock?

Děkuji moc za odpovědi


  • 0

#2 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 301 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 19 srpen 2014 - 09:52:31

Rodinal není vhodný, roste zrno a nevyužívá citlivost filmu

Ustalovač nemusí být od stejné značky. Fomafix vyhovuje

Stock je koncentrát, který se potom dále ředí


  • 0

#3 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 19 srpen 2014 - 11:28:59

Tady je datasheet na pan100 a pan 400, možnost pushování + vývojky a vyvolávací časy.

 

http://www.ciemnia.n.../Pan100_400.pdf


  • 0

#4 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 788 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 287

Publikováno 19 srpen 2014 - 11:33:16

otik, on 19 Aug 2014 - 08:52, said:


Stock je koncentrát, který se potom dále ředí

Dovolím si opravit:  

"stock"   je  zažitý anglický název  pro  základní pracovní roztok  vývojky.

 

Pozn.:

 

Naprostá většina vývojek  dodávaných v suché práškové podobě  má na obalu  napsán návod  na rozpuštění v  určitém množství  vody, resp.  na  celkové množství  roztoku  (většinou  1L,  1gallon, 5L apod.).  Takto  vznikne  "stock",  ve  kterém  lze  standartně  vyvolávat (použitou vývojku z tanku nalít zpět do lahve  s pracovním roztokem, tj. stockem,   při vyvolávání  dalších filmů až do max. celkového počtu doporučeného výrobcem vývojky se  předepsaným způsobem postupně prodlužují vyvolávací časy).    

 

Některé  takovéto vývojky  jsou  úspěšně  odzkoušeny  pro  vyvolávání  v  jednorázovém pracovním  roztoku,  který  se připraví  odlitím  určeného množství čerstvého (!) stocku  a smícháním s vodou  v  požadovaném poměru  (1+1,  1+2 atd.)   (např.  pro  vyvolání 1 kinofilmu obvykle  třeba  300ml vývojky - dle typu vývojnice,  tj.  při ředění  1+1  = 150ml stocku a 150ml vody)  a po vyvolání  filmu  se  takto ředěný roztok  vyleje.  Vyvolávací časy pro tento způsob  vyvolávání,  pokud  nejsou  v  příbalu od výrobce,   bývají občas dohledatelné  (digitaltruth  či  jiné zdroje)


  • 0

#5 atletcze

atletcze

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 13 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 19 srpen 2014 - 11:46:14

A kolikrát se prosím vás dá použít roztok (stock) ?


  • 0

#6 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 788 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 287

Publikováno 19 srpen 2014 - 11:54:15

jak je psáno výše:

"až do max. celkového počtu doporučeného výrobcem vývojky".

obvykle  to  bývá  max.  10 filmů / 1 L. 

 

ještě ti napovím  k  prvnímu tvému  dotazu: 

pro  push  filmů  Ilford  (PAN400,   HP5+)  můžeš  s  úspěchem použít  konfekcí  (drahých) např.  Ilford Microphen,  Kodak XTOL.  

nebo  taky  navážených  vývojek   dle velmi dobře  osvědčených receptur,  např.   Crawley  FX 4   (ale  i  FX 15),  a  mnoho dalších,  u nichž  autoři  receptu  uvádějí  "vývojka  plně  využívající citlivost filmu". 

kde se píše "vývojka zvyšující citlivost filmu",   mnohdy je pojem zavádějící,   kromě  jedné výjimky:  R.A.F. pyro-metol  nebo  obměna  R.A.F pyro-metol-fenidon.

 

píšu ti vzkaz


  • 0

#7 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 788 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 287

Publikováno 19 srpen 2014 - 11:58:16

ještě se  tě  zeptám na jednu  důležitou  věc:   píšeš,  že  by sis rád  vyzkoušel  "push".    Ptám se  tedy:    jaké máš  zkušenosti  s vyvoláváním  filmů  exponovaných na  nominální  citlivost?  

Neber si to osobně,  ale ve všech oborech  lidské činnosti  je  dobré  znát  a osvojit si napřed  základy a  pak  se  pouštět  do  nadstavby  (obvykle  MŠ,  ZŠ,  pak teprve  vyšší dívčí  a  univerzita). 


  • 0

#8 seydou

seydou

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 26

Publikováno 21 srpen 2014 - 12:56:13

Ale nebraňme nováčkům v rozletu ;-). Ještě vyzkoušej Diafine, resp. publikovanou formuli, nekde se tu už objevila. Nepřekonatelné kombo je Tri-X 400 @ 1250-1600. Diafine je dvoulázňová vývojka, v první lázni je vyvolávací agent (starý dobrý fenidon an hydrochinon), ve druhé je už jen zásada, která spustí proces. Film je třeba už exponovat s tím, že volám v Diafine, protože push je dle filmu pevně daný (1-2x). Pro dotažení push a doladění středních tónů se mi osvědčila následující metoda:

A - 3 min., překlápět po 1 min.

B - 3 min., dtto

To je standard, pak důkladně vypláchnout a ještě jednou opakovat, lze zkrátit i na 2x 2min. Pokud půjdeš na EI 1 600 s Tri-Xem, rozhodně se to vyplatí. Zkoušel jsem i Eastmann 5222 Double-X na 640, vypadá rovněž dobře. Zrnu se nevyhneme (ale zrno je život!), ale tonalita je velmi pěkná.

 

Nicméně jirin_ol má pravdu, je rozhodně lépe věnovat se expozici na nominální citlivost. Push vždycky něco stojí na kvalitě, doporučil bych témata s umělým světlem (interiér, večerní ulice a p.), za normálního světla jsou výsledky spíše tristní (možná výjímka je Rolleo 80s na EI 200 v diafine). Nakonec, ve fotografii jde spíše o zachycení světla než tmy ;-).

 
  • 0




2 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních