Přejít na obsah


Fotka

Staré papiere vs Vývojka - reakce papiera


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
61 odpovědí na toto téma

#51 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Předplatitel
  • 293 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 15

Publikováno 6 leden 2015 - 20:55:02

Ještě takový dodatek. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by se leštil matný baryt. Ale to jen fakt na dovylepšenou a dokonalé zmatení nepřítele. Tohle vlákno je fakt mazec :smile:

 

Drpetko1. Doporučuji našetřit a vyrazit do Prahy do Národního technického muzea na tvůrčí dílny pana Štancela. Ve výsledku bude mnohem levnější než veškeré pokusničenstvo nazdažbůh. Na webu NTM jsem zatím nenašel, ale mám zprávu, že proběhne tvůrčí dílna 24.1. 2015 zrovna na téma zpracování prošlého materiálu. Případně určitě později proběhne kurz klasické ČB fotografie či jiné zajímavé věci. 

 

"Pro velký úspěch proběhne 24. ledna v NTM opět workshop, který je zaměřen na vyzkoušení Koblicových metod zpracování vadného fotografického materiálu. Dopolední část je věnována zpracování filmů znehodnocených dlouhým skladováním. Odpolední část je věnována zpracování prošlých papírů. Bude-li čas, proběhne ukázka zvětšování poškrábaných negativů pomocí petroleje. Dílnu povede pan Štanzel. Přihlásit se je možné na emailu photoworkshop@ntm.cz . Počet míst je omezen, takže kdo máte zájem, neváhejte"

 

 

Jen jak jsem upozornil v úvodu kurz je placený. Ale nemělo by to být nic tragického. Více informací se učitě dozvíte v NTM nebo na emailu photoworkshop@ntm.cz

 

 

P.S. Omlouvám se za vložení reklamy, i když sám tyto kurzy nepovažuji za výdělečnou činnos. Po přepočtu na strávené hodiny a materiál je to spíš charita. Např. malíř pokojů by stál mnohonásobně více. 

No, ak by to bolo len za rohom, tak by som dorazil do Prahy určite.Neviem si predstaviť takú dlhú cestu, íst do neznáma, žiadna rodina,nič, ani by som nemal kde prespať, jedine v nejakej ubytovni :)To je skôr pre tých, kto je z okolia.


  • 0

#52 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 541 příspěvků(y)
Reputace: 116

Publikováno 19 září 2017 - 11:08:16

Tak jsem byl rozjařený předčasně. S odstupem od horečky sobotní noci, s čistou hlavou na denním světle, jsem zjistil že MCP z počátku nového milénia bohužel závoj už mají.

Našel by se nějaký hrdina, který by riskoval obvinění z terorismu a zaslal mi za drobnou úplatu – kupř. ofrankovanou obálku (atp.) 5g Bromidu draselného na zkoušku? Nějak šikovně zakamuflovaného.

Papírů je jen několik kusů, normálně bych to nehrotil ale vzhledem k tomu, že Agfa MPC už neexistují, chtěl bych si zkusit ještě na stará kolena udělat radost… Byl bych velice vděčen.

Vím, že se dá i koupit, ale množství je obvykle 100g a co pak s těmi 95g, že? 


  • 0

#53 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 614 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 830

Publikováno 19 září 2017 - 12:08:14

Vážený Kime,  před pár lety jsem  taktéž  jásal  při koupi   několika  balíků AGFA MCP a MCC papírů,  ovšem  ztichl jsem při zjištění,  že  závojují  nemilosrdně.  Zkoušel jsem  leccos,  barvu bezpečného  osvětlení,   vývojky  pro  staré a závojující papíry  jak  s  KBr, tak s  fosforečnanem,   čistě metolové,  dokonce  kyselé amidolové  (které na papírech jiných, než  MCP a MCC,  většinou  zafungovaly,  dokonce  asi tak z 50%  spolehlivě),   ale  u  těchto  papírů  nezabíralo  téměř  nic,  i  relativně  "mladé" MCP  závoj  měly  viditelný a  velice rychle  ve vývojce bílou ztmavující.  

Naposledy,  kdy jsem chtěl něco na  40x60cm nazvětšovat,  abych  viděl  na  větším  formátu  to,  co jsem chtěl rámovat a na zeď pověsit,  a  nevyhodit  tisíce korun do  luftu,   jsem  použil poslední  50x60 MCP,  co mi  zbyly.   Použil jsem  burki and jenny vývojku  s přehršlí  benztriazolu,  trošku  překrmil osvit a přitvrdil gradaci,   a  po  ustálení a vyprání to  vymáchal  v hodně ředěném farmerově zeslabovači  pro printy,   krátce vypral, znovu ustálil a pořádně vypral.  Tohle šedý závoj  z  bílých ploch téměř odstranilo.   Ovšem  je  s tím  hodně  práce,  hlavně  přijít  na to,  jak  pro který  print  použít  expozici,  kdy rychle  stopnout  vyvolávání,  aby  už  byly  plné  černé  a závoj  ještě moc  silný nebyl,   jak  si   farmera  naředit a jak  dlouho v něm papír máchat,  aby  černá černou zůstala  a  středně  šedá  se  vyblitou nestala, přitom aby  závoj z bílých míst  zmizel   a  přitom to nezlikvidovalo  slabou kresbu ve  světlech.    I když se přiznám,  že i přes  veškerou snahu a dlouhé hodiny v komoře obraz  na MCP tak  šťavnatý  jako na čerstvých  FOMA či  Ilford  papírech  nevylezl  a  bílá  tak jasně bílou  rozhodně  nebyla,  dnes  bych si  ty  printy  netroufal  nikde prezentovat, je to bída.

Jak jsem na to přišel?   Když jsem  hledal  návody  a  učil se  lokálnímu  zesvětlení a projasnění  hotových printů. 

... v čase cca 10:10 až 11:10 min.

 

A tak mě napadlo,  když  to  funguje  na lokální zesvětlení,  mohlo by fungovat  na  celý papír.   Taky že jo,   ale  záleží opravdu na  použitém papíře,  nedá se to generalizovat,  staré  Fomabromy,  ORWO  a  Forte papíry,  co jsem  vyštrachal a dostal,   dopadly relativně dobře,   AGFA MCP  marná snaha.  


  • 0

#54 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 927 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 591

Publikováno 19 září 2017 - 12:28:09

Coz o to, bromid ti ja poslu, staci, ked mi posles svoju adresu do sukromnej posty.
 

Je ale jeden zodpovedny sposob, vyvinuty Ing. Koblicom za II.sv. vojny.

Ja si ten postup uz nepamatam, ale ak ma pamat neklame, papier sa musi napred vybielit v dvojchromane, vyprat a moze a nemusi vysusit. Kazdopadne sa pred pouzitim musi nechat nasiaknut vyvojkou a na taky sa potom exponuje. ***
Slubujem, ze pohladam a zverejnim.

 

 

*** Vysvetlene nizsie


Tento příspěvek byl upraven od keko: 19 září 2017 - 16:00:57

  • 0

#55 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 541 příspěvků(y)
Reputace: 116

Publikováno 19 září 2017 - 12:54:19

Pánové, velice děkuji, to mi na vysvětlenou stačí. Bromid na to zjevně nestačí... ;)

Přemysla Koblice a jeho hrdinské činy v temnici znám. Něco z jeho literatury bych taky našel - naposledy "Přemysl Koblic: fotograf, chemik" - 2014. Tam jsou i pasáže s ověřováním předpisů a postupů. Nejspíš by to ale bylo jen pro obveselení z pocitu pokusničení. Zbylých papírů je beztak málo a téměř polovinu jsem si v průběhu těch 15 let osvětlil při hledání (min. 3x stěhované) hotových fotografií, které byly hned vedle. A to jsem si tenkrát myslel, jak jsem je jednoznačně uložil - paměť je potvora, dnes si raději vše popsat tlustým fixem z obou stran! ;)


  • 0

#56 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 927 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 591

Publikováno 19 září 2017 - 13:06:17

Koblicova finta plati aj na osvetlene papiere :)


  • 0

#57 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 541 příspěvků(y)
Reputace: 116

Publikováno 19 září 2017 - 13:23:38

Jj, pamatuji si vyloženě slovosled: "... na staré a zcela osvitnuté papíry..." ;)


  • 0

#58 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 927 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 591

Publikováno 19 září 2017 - 13:27:14

Nezvyklé fotografické předpisy , Praha 1946


  • 0

#59 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 541 příspěvků(y)
Reputace: 116

Publikováno 19 září 2017 - 13:41:16

Ano, tuto právě mám rovněž "při ruce". Budu se muset do ní podívat.

Jinak regenerace zničených (silně prošlých nebo osvitnutých) dle knihy z roku 2014:

Roztok manganistanu draselného 0,25g + 1,5g síranu sodného na litr vody. 2 min nechat máčet, pak 1 min vypírat ve vodě + opláchnout v 1% roztoku siřičitanu sodného. Po vyjmutí okapat a vlhký exponovat 4-5x delší než obvyklou dobou. Další postup chybí (počítám, najdu v knize z roku 1946).

Výsledkem ověřování byly nějaké vady vzniklé nejspíš pochybením při postupu. Nedostatečně rozpuštěný manganistan, stírání kapaliny z papíru atp. Důležité je, že MG papíry ztratily multigradační schopnost a staly se papíry s pevnou gradací - o něco kontrastnější než normální.


  • 0

#60 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 541 příspěvků(y)
Reputace: 116

Publikováno 19 září 2017 - 13:42:49

Kruciš, v roce 2014 si to tu sám psal... ;) tak jsme to dali nakonec dohromady celé! :D


  • 0

#61 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 927 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 591

Publikováno 19 září 2017 - 15:59:25

:-P Tak to ma pobavilo :-P

Ze vraj dvojchroman ...

Ale podstatne je, ze sa to ma napred nejako bielit ... Aj ked manganistan je velmi silne oxidacne cinidlo, tak potom asi oxidovat.

Treba to vyskusat s tym manganistanom a siricitanom, potom po exponovani asi normalne vyvolat.
A na pamat si treba dat ginko. Mozno este pred vyvolavanim.


  • 0

#62 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 927 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 591

Publikováno 19 září 2017 - 22:52:14

Preveroval som postup. Kim ho popisal vyssie. 
Je tam jedna mala chybicka. Miesto siranu sodneho sa ma pouzit hydrogensiran sodny - teda kysly siran sodny - NaHSO4. Spravne teda:

 

Roztok manganistanu draselného 0,25g + 1,5g kyselého síranu sodného na litr vody. 2 min nechat máčet, pak 1 min vypírat ve vodě + opláchnout v 1% roztoku siřičitanu sodného. Po vyjmutí okapat a vlhký exponovat 4-5x delší než obvyklou dobou.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních