Přejít na obsah


Fotka

Zvětšování: CLONA / doba osvitu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 FrancisP6

FrancisP6

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 říjen 2014 - 12:36:24

Dobrý den.

 

Mám dotaz(y), které nevím, jak tu vyhledat, i když jsem se nažil...

 

Fotky na zvětšováku dělám cca měsíc... ale  metodou POKUS/OMYL . . . trochu jsem naštudoval literaturu (Hruška E., Praktická černobílá fotografie, SNTL 1976)

 

Když chci udělat nějakou fotku, tak zkusím proužek osvítím, vyvolám... a pak dám celý požadovaný formát papíru . .  tak jako to dělá každý.

 

ALE:

Všechny fotky dělám s úplně otevřenou clonou na zvětšováku...

 

Je lepší pro vykreslenost detailů na fotce clonu přivřít popř. zavřít + prodloužit čas osvitu?

 

Zatím zvětšuji na papíry z 80. . . 60.   .. a někdy i z 40. let

 

 

Optám se jako úplný tragéd:

 

Jak tedy nejlépe využívat clonu na zvětšováku při tvorbě fotografií?

 

Pokud mám světlý negativ, tak jí přivřu, aby osvit nebyl najednou jen 1s . .

Nebo samozřejmě při restituci sbíhavých linií . .

 

Včera jsem v kopírovacím rámečku zkopíroval jednu skleněnou desku na papír a černá, detaily a kontrast úplně SUPER. Pak to samé na stejný papír na zvětšováku, v přibližně stejném měřítku pozitiv : negativ 1:1  (sklodeska 6x9 - 3cm mi zvětšovák oříznul) a černá je šedá, kontrasty malé . . .

 

Děkuji za radu, kritiku, popř. poslání k čertu...

 

 


  • 0

#2 Anadred

Anadred

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 177 příspěvků(y)
  • LocationPraha 8
Reputace: 33

Publikováno 15 říjen 2014 - 13:15:28

Jasan, na zvětšovacím objektivu určitě přicloň. na plnou díru, stejně jako u objektivu fotoaparátu budeš mít obraz měkčí a méně kontrastní (pozor, to nemá z velké části co dělat s nekontrastním pozitivem jak píšeš). Já jsem si kdysi hledal u mých zvětšovacích objektivů nejlepší clony - tedy kdy je nejlepší kvalita obrazu a výsledky jsou následující: Componon 2,8/50 cloním na f8 (i f11), Rodagon 4/80 na f11 (někdy f8).

Příklad co píšeš na konci není primárně způsoben použitou clonou zvětšovacího objektivu. Může to být špatný (starý?) papír, nedostatečný osvit (není psáno, zda to byla jiná deska či zda jsi zvětšoval to samé), požitá gradace při zvětšování / papíru.
  • 0

#3 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 15 říjen 2014 - 14:51:43

Dobrý den.

................................................................

Děkuji za radu, kritiku, popř. poslání k čertu...

K čertu ne, ale zkusil bych třeba najít ve svém okolí někoho, kdo by s Tebou byl ochotný udělat praktickou prezentaci v temné komoře. Případných 50 a více km vzdálenosti nemůže tady být na překážku. Informace které takto získáš budeš jinak shromažďovat mnohem déle, než za jedno třeba dvouhodinové setkání. 

 

O používání starých papírů při prvotních krocích ve fotokomoře už tu bylo psáno mnohokrát. Opravdu se vyplatí si pořídit alespoň jeden balíček čerstvých papírů a učit se na nich, experimenty s těmi letitými si nechej na později. Ony ty papíry, než se k nim pak dostaneš, už zas tak moc nezestárnou.


  • 0

#4 FrancisP6

FrancisP6

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 říjen 2014 - 19:23:52

- Anadred: ten poslední příklad - byla to úplně stejná deska a úplně stejný papír... 

jinak děkuji za ty clony.... budu to zkoušet třeba na clonu 8 . . 11 . .

 

- LuzJi: zkoušel jsem to i na jedné úplně nové sadě, co jsem si na to koupil a výsledky jsem měl stejné . . . takže jsem dál experimentoval na těch starých .... ale zkusím si tedy pohrát s tou clonou...

 

 

na zvětšováku mám objektivy: Belar 4,5/50; Belar 4,5/75 a Anaret 4,5/80


  • 0

#5 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 15 říjen 2014 - 19:38:38

Ja sa pripojím tiež,

 

ja zväčšujem pri ful otvorenej clone, ale ako pozerám za pokus to stojí experimentovať čo to spraví s pozitívom.

 

Ako je možné dosiahnuť pozitív s hladkým obrazom bez zrnitosti? Ja som pozeral staré fotky z čias socializmu, ktoré boli robené v originál foto laboratóriu,a všimol som si, napr. fotografie mladomanželov boli úplne bez zrna, ostré, pleť úplne čistá, samozrejme určite boli retušované. Ten obraz bol brilantný, ako keby odraz zo zrkadla.


  • 0

#6 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 15 říjen 2014 - 20:17:44

při zvětšování používám zaostřovací mikroskop a dívám se, při které cloně jsou zhluky zrníček negativu nejlépe vykreslené, většinou to znamená přiclonit o 1-2 clony

 

ty staré fotografie - na pozitivu bude zvětšeno to, co je na negativu

možná jsi viděl obrázky z 6x6, nebo 6x9 cm negativu, nebo dokonce kontaktní kopii kdo ví z čeho

tehdy se řemeslo dělalo hodně poctivě

 

 

taky záleží na materiálu, optice, zpracování...

mám tu na zdi moji svatební fotografii, tenkrát nás paní brala na monochrom - kino a při 30x40 je to taky s neviditelným zrnem


  • 0

#7 Anadred

Anadred

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 177 příspěvků(y)
  • LocationPraha 8
Reputace: 33

Publikováno 15 říjen 2014 - 21:36:11

 
Ako je možné dosiahnuť pozitív s hladkým obrazom bez zrnitosti? Ja som pozeral staré fotky z čias socializmu, ktoré boli robené v originál foto laboratóriu,a všimol som si, napr. fotografie mladomanželov boli úplne bez zrna, ostré, pleť úplne čistá, samozrejme určite boli retušované. Ten obraz bol brilantný, ako keby odraz zo zrkadla.


Jak již bylo řečeno, záleží na negativu. Méně citlivý negativ (ISO 50, 100, 200) je, jestliže chceš snímky bez zrna, dobrý základ. Potom přichází správná expozice a volání. Zkus si projít část fóra o negativním procesu, témata o jednotlivých filmech, nebo vývojkách. Různé tipy tam na ten který film určitě najdeš.
  • 0

#8 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 15 říjen 2014 - 21:42:28

Mozno to tu uz kdesy je, takze len zopakujem:

- objektiv ma 5 optickych vad

- zvysovanim clony (teda zmensovanim otvoru) sa styri opticke vady zlepsuju temer do nekonecna

- jedna vada - sposobena ohybom svetla na lamelach clony - sa zvysovanim clony zhorsuje

- optimalna clona je pre kazdy format negativu odlisna, suvisi to s pojmom Circle od Confusion - COC

- teoreticky vzato 50-ka objektiv je optimalne zaclonena pri clone 5,6 az 8

- zvysujucou sa cenou objektivu (+ jeho stavom - cistotou, mechanickou a optickou zachvalostou) sa vsetky chyby sice zlepsuju, i tak ale exituje clona, pri ktorej objektiv podava najlepsie vysledky

- da sa zovseobecnit, ze pri clone 8 vsetky zachovale objektivy vykazuju rovnaku rozlisovaciu schopnost

Existuju nejake vynimky, ale tie, ako to uz byva, potvrdzuju pravidlo.

 

Kontakt je idealny sposob zhotovovania pozitivov. Zvacsovak moze podat i tri triedy horsi vysledok. Samotny vzduch nad i pod objektivom zhorsuje vysledok. Dosledok je ubytok kontrastu. Minimalne ten.

 

Pekne zvacseniny bez zrna sa dosiahuju tym skor, cim:

- je negativ vacsi

- je negativ jemnozrnnejsi (400-ka mava vacsie zrno ako 100-ka, na 15-ku film nema ani ta 100-ka)

- je film presnejsie naexponovany a preciznejsie vyvolany (podexponovany a prevolavany film je spravidla zrnitejsi)

- je pouzita jemnozrnnejsia vyvojka

   - jemnozrnne vyvojky su

      - prave jemnozrnne (spacialne vyvolavace ako napr atomal)

      - neprave jemnozrnne (zrno sa ciastocne pri vyvolavani rozpusta vysokym mnozstvom siricitanu, ako napr D-23, D-76)

      - pyro vyvojky (medzery medzi zrnami sa vyplnaju splodinami vyvolavania - ABC Pyro, Dyxatol)

- ma zvacsovak difuznejsiu hlavu :)

 

Mne osobne zrno velmi nevadi. Ale vsetko je skor otazkou motivu.

Zbudol som na nieco?


  • 2

#9 Tomlib

Tomlib

    Nováček

  • Předplatitel
  • 98 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 45

Publikováno 16 říjen 2014 - 07:36:56

Ja sa pripojím tiež,

 

ja zväčšujem pri ful otvorenej clone, ale ako pozerám za pokus to stojí experimentovať čo to spraví s pozitívom.

 

Ako je možné dosiahnuť pozitív s hladkým obrazom bez zrnitosti? Ja som pozeral staré fotky z čias socializmu, ktoré boli robené v originál foto laboratóriu,a všimol som si, napr. fotografie mladomanželov boli úplne bez zrna, ostré, pleť úplne čistá, samozrejme určite boli retušované. Ten obraz bol brilantný, ako keby odraz zo zrkadla.

 

 

Ještě mám negativ fotografie na mou první občanku, je formátu 6x9 a dělala se kontaktní kopie. Profesionální ateliery mívaly tehdy východoněměckou Globicu nebo podobný ateliérový velkoformátový přístroj a výsledná fotografie byl vlastně kontakt.

Při zvětšování mi také čas od času lezou šedivky a vždy to znamená nějakou chybu v procesu. Namátkou - příliš krátký nebo naopak dlouhý osvit a ve snaze zachránit fotku nedodržení vyzkoušené vyvolávací doby. Naposled jsem si neuvědomil, že už je v komoře chladněji, nezkontroloval jsem teploměr a původně vytemperovaná vývojka mi zchladla, při červeném světle jsem to nějak nezaregistroval a při prohlížení ustálených fotek jsem se proklínal. Šlendrián se člověku nakonec vždycky vymstí - to neplatí jen u fotografie.


  • 0

#10 FrancisP6

FrancisP6

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 říjen 2014 - 10:28:58

a když do zvětšováku do šuplíku na filtry dám to "pískované" sklo, tak bude fotka ještě jemnější a méně kontrastnější, že?


  • 0

#11 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 282

Publikováno 16 říjen 2014 - 10:44:29

a když jemně potřeš  přední čočku zvětšovacího objektivu  čistou lékárenskou vazelinou,   tak bude fotka ještě jemnější a měkčí,  a  taky  budou kontrastní hrany  fajnově  rozzářeny :-)  a  co teprve,  když na ni mocně dejchneš!


  • 0

#12 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 16 říjen 2014 - 11:18:02

Portréty se zjemňovaly nataženou černou silonkou na rámečku, kteoý člověk na nějakou dobu osvitu držel u objektivu a trochu s ním hýbal.


  • 0

#13 pasiasty

pasiasty

    Nováček

  • Předplatitel
  • 498 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 116

Publikováno 16 říjen 2014 - 11:22:12

- zvysujucou sa cenou objektivu (+ jeho stavom - cistotou, mechanickou a optickou zachvalostou) sa vsetky chyby sice zlepsuju, i tak ale exituje clona, pri ktorej objektiv podava najlepsie vysledky

jen pro přesnost: ona pátá vada, difrakce, nezávisí na kvalitě objektivu, je to prostě fyzická vlastnost jakékoliv díry.
  • 0

#14 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 16 říjen 2014 - 12:49:26

a když jemně potřeš  přední čočku zvětšovacího objektivu  čistou lékárenskou vazelinou,   tak bude fotka ještě jemnější a měkčí,  a  taky  budou kontrastní hrany  fajnově  rozzářeny :smile:  a  co teprve,  když na ni mocně dejchneš!

kuřáci maj výhodu...


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních